Fremsat den 19. marts 2015 af
finansministeren (Bjarne Corydon)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vederlag og
pension m.v. for ministre
(Forlængelse af perioden for
midlertidig nedsættelse af grundvederlag til ministre)
§ 1
I lov om vederlag og pension m.v. for ministre,
jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af 20. april 2004, som
ændret ved § 16 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, lov
nr. 704 af 25. juni 2010 og lov nr. 480 af 30. maj 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, 2. pkt., ændres
»perioden 1. april 2012 - 31. december 2015« til:
»perioden 1. april 2012 - 31. december 2019«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Sigtet med lovforslaget er at forlænge
perioden med nedsættelse af grundvederlaget til ministre i
lyset af nedsættelsen af Vederlagskommissionen.
Lovforslaget indeholder derfor forslag om, at
nedsættelsen af grundvederlaget til ministre med 5 pct.
forlænges til også at gælde i årene 2016,
2017, 2018 og 2019.
2. Størrelsen af grundvederlag til
ministre
2.1. Gældende
ret
Efter § 1, stk. 1, i lov om vederlag og
pension m.v. for ministre (ministervederlagsloven) udgør
grundvederlaget til ministre 1.212.164 kr. i årligt
grundbeløb (31. marts 2012-niveau). Vederlaget til
statsministeren udgør 125 pct. af grundvederlaget, og
vederlaget til udenrigsministeren og finansministeren samt den
minister, der er nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen, udgør 110 pct. af
grundvederlaget.
Ved lov nr. 704 af 25. juni 2010 om
ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre
(Midlertidig nedsættelse af grundvederlag til ministre) blev
der i overensstemmelse med en tilkendegivelse herom fra den
daværende regering i »Aftale om genopretning af dansk
økonomi« (maj 2010) foretaget en midlertidig
nedsættelse af grundvederlaget til ministre med 5 pct. i
årene 2011 og 2012.
Ved lov nr. 480 af 30. maj 2012 om
ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre
(Størrelsen af grundvederlag til ministre og beregning af
ministres eftervederlag) blev perioden med nedsættelse af
grundvederlaget til ministre med 5 pct. forlænget til
også at gælde i årene 2013, 2014 og 2015,
således at grundvederlaget for tiden udgør 1.151.555
kr. i årligt grundbeløb (31. marts 2012-niveau), jf.
ministervederlagslovens § 1, stk. 2, 2. pkt. Det betød
tillige, at vederlaget til statsministeren, udenrigsministeren og
finansministeren samt til den minister, der er nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen, blev nedsat
tilsvarende.
Vederlaget til ministre reguleres på
samme måde som tjenestemandslønninger, jf.
ministervederlagslovens § 1, stk. 3. Procentreguleringen
udgør pr. 1. april 2014 1,7162 pct. af
grundbeløbet.
2.2. Regeringens
overvejelser
I forlængelse af at Folketinget den 20.
maj 2014 vedtog forslag til folketingsbeslutning om
udmøntning af politisk aftale om en mere tidssvarende og
gennemsigtig vederlæggelse af politikere (beslutningsforslag
nr. B 96), blev det besluttet at nedsætte
Vederlagskommissionen, der har til opgave at udarbejde et forslag
til, hvordan den fremadrettede samlede vederlæggelse af
borgmestre, regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og
ministre skal være.
Kommissionen skal færdiggøre sit
arbejde inden udgangen af 2015 med henblik på, at eventuelle
ændringer for borgmestre og regionsrådsformænd
kan vedtages i god tid inden de kommunale og regionale valg i 2017
og få virkning pr. 1. januar 2018, og at eventuelle
ændringer for folketingsmedlemmer og ministre kan vedtages
forud for, men få virkning fra det første
folketingsvalg efter afslutningen af kommissionens arbejde.
Regeringen finder, at nedsættelsen af
grundvederlaget til ministre med 5 pct. skal fastholdes, indtil der
er truffet beslutning på baggrund af Vederlagskommissionens
anbefalinger.
Regeringen finder således, at
nedsættelsen af grundvederlaget til ministre med 5 pct.
også skal gælde i årene 2016, 2017, 2018 og 2019.
Regeringen har lagt til grund, at kommissionens arbejde ikke kan
forventes færdiggjort inden folketingsvalget i 2015, og at
2019 derfor vil være det seneste tidspunkt, hvor det
første folketingsvalg efter afslutningen af kommissionens
arbejde kan finde sted.
2.3. Den
foreslåede ordning
Forslaget indebærer, at
nedsættelsen af grundvederlaget til ministre med 5 pct.
også gælder i årene 2016, 2017, 2018 og 2019.
Nedsættelsen af vederlaget påvirker som hidtil ikke
pensionen, der fortsat svarer til pensionen til en
statstjenestemand på skalatrin 49, jf. reglerne i
ministervederlagslovens § 5.
Der tilkommer Folketingets formand et
grundvederlag svarende til 125 pct. af grundvederlaget til ministre
efter ministervederlagsloven, jf. § 120, stk. 1, i lov om valg
til Folketinget. Denne bestemmelse indebærer, at Folketingets
formand har et vederlag af samme størrelse som
statsministerens. Vederlaget til Folketingets formand blev derfor
nedsat med 5 pct. i årene 2011, 2012, 2013, 2014 og 2015,
svarende til statsministerens vederlag. Forslaget indebærer,
at denne nedsættelse også vil gælde i årene
2016, 2017, 2018 og 2019.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Den foreslåede forlængelse af
perioden med nedsættelse af grundvederlaget vil med en
uændret regeringssammensætning indebære en
statslig mindreudgift på ca. 1,3 mio. kr. (1. april
2014-niveau) i hvert af årene 2016, 2017, 2018 og 2019.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været sendt i
høring, idet det vurderes, at der ikke er myndigheder eller
organisationer, der vil blive berørt af lovforslaget.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Statslig mindreudgift på ca. 1,3 mio.
kr. (1. april 2014-niveau) i hvert af årene 2016, 2017, 2018
og 2019. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Det foreslås, at den midlertidige
nedsættelse af grundvederlaget til ministre med 5 pct. i
årene 2011, 2012, 2013, 2014 og 2015 også skal
gælde i årene 2016, 2017, 2018 og 2019, således
at grundvederlaget i årene udgør 1.151.555 kr. i
årligt grundbeløb (31. marts 2012-niveau). Det betyder
tillige, at vederlaget til statsministeren, udenrigsministeren og
finansministeren samt til den minister, der er nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen, bliver nedsat
tilsvarende.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2016.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om vederlag og pension m.v. for
ministre, jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af 20. april 2004,
som ændret ved § 16 i lov nr. 1587 af 20. december 2006,
lov nr. 704 af 25. juni 2010 og lov nr. 480 af 30. maj 2012,
foretages følgende ændring: | | | | §
1. --- Stk. 2. I
perioden 1. januar 2011 - 31. marts 2012 udgør
grundvederlaget 878.607 kr. i årligt grundbeløb (1.
oktober 1997-niveau). I perioden 1. april 2012 - 31. december 2015
udgør grundvederlaget 1.151.555 kr. i årligt
grundbeløb (31. marts 2012-niveau).« | | 1. I § 1, stk. 2, 2. pkt., ændres
»perioden 1. april 2012 - 31. december 2015« til:
»perioden 1. april 2012 - 31. december 2019«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2016. |
|