Fremsat den 25. marts 2015 af
kulturministeren (Marianne Jelved)
Forslag
til
Lov om ændring af arkivloven
(Databeskyttelse af visse personoplysninger
indsamlet i forbindelse med patientbehandling)
§ 1
I arkivloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1035 af 21. august 2007, som ændret ved lov nr. 1170 af 10.
december 2008, foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Statens Arkiver« til:
»Rigsarkivet«.
2. § 3,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2 bliver herefter stk. 1.
3.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9 a.
Personoplysninger i sundhedsmyndigheders registre om patienters
helbredsforhold eller øvrige rent private forhold og andre
fortrolige oplysninger indsamlet i forbindelse med
patientbehandling, der er konstateret ulovligt indsamlet, blokeres
i en periode på 120 år fra tidspunktet for aflevering
til Rigsarkivet eller til kommunale arkiver. Blokeringen
gælder ikke ved behandling af anmodninger om indsigt fra den
registrerede, jf. § 42, stk. 1.«
4. I
§ 23 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
For personoplysninger som nævnt i § 9 a gælder en
tilgængelighedsfrist på 110 år. Fristen regnes
fra udløbet af blokeringsperioden.«
5. I
§ 42 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Begæring om indsigt fra den registrerede i egne
personoplysninger, som nævnt i § 9a, skal indgives til
og behandles af Rigsarkivet eller det pågældende
kommunale arkiv.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på arkivalier, som er afleveret før
lovens ikrafttræden. For sådanne arkivalier finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
§ 3
Denne lovs § 1, nr. 3 og 4, revideres senest
fem år efter lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Formålet med lovforslaget er at
fastsætte særlige regler for Statens Arkivers (efter
denne lovs ikrafttrædelse: Rigsarkivet, jf. denne lovs §
1, nr. 1) og kommunale arkivers opbevaring af sundhedsmyndigheders
registre, som indeholder personoplysninger om patienters
helbredsforhold, øvrige rent private forhold og andre
fortrolige oplysninger i forbindelse med patientbehandling i det
omfang, disse er konstateret retsstridigt indsamlet.
Efter de gældende regler i arkivloven er
det uden betydning for adgangen til arkivalierne, om det er
oplysninger, som er indsamlet retsstridigt, jf. nedenstående
afsnit 2.2.1. Det kan opleves som krænkende for
retsfølelsen, særligt hos de registrerede personer,
hvis offentligheden kan få tidlig adgang til sådanne
oplysninger, selvom det sker på særlige vilkår.
Desuden kan oplysningerne nå at blive frit tilgængelige
i vedkommendes levetid.
Baggrunden for lovforslaget er den
retsstridige indsamling af personoplysninger om patienters
helbredsforhold m.v., foretaget af Region Syddanmark til Dansk
AlmenMedicinsk Database (DAMD).
Sagen aktualiserer et behov for, at
offentlighedens adgang til registre (afleveret til et offentligt
arkiv), der indeholder personoplysninger om patienters
helbredsforhold m.v., begrænses i videre omfang end i dag,
når oplysningerne er konstateret indsamlet i strid med
lovgivningen. Sådanne oplysninger udvekslet i det fortrolige
rum mellem patient og sundhedspersonale bør herefter gives
en helt særlig beskyttelse, hvis de indsamles retsstridigt af
myndighederne. Det foreslås på den baggrund at
fastsætte en blokeringsperiode på 120 år og en
tilgængelighedsfrist på 110 år.
Lovforslaget balancerer hensynene til den
registreredes retsfølelse på den ene side og til den
offentlige tilgængelighed på den anden side, ved at
sundhedsmyndigheders registre, som indeholder personoplysninger om
patienters helbredsforhold m.v., opnår en særlig,
højere databeskyttelse i form af en blokering, som udelukker
adgang til oplysningerne i 120 år, såfremt
oplysningerne er konstateret retsstridigt indsamlet. Herefter
følger yderligere en periode på 110 år, hvor
offentligheden har en begrænset adgang til oplysningerne. Den
fulde adgang til sådanne ulovligt indsamlede oplysninger
gives dermed først efter samlet 230 år fra
afleveringstidspunktet.
Det bemærkes, at selvom oplysningerne er
retsstridigt indsamlet, skal de bevares, hvis de har historisk
værdi eller tjener til dokumentation af forhold af
væsentlig administrativ eller retlig betydning for borgere og
myndigheder, jf. arkivlovens § 4.
Statens Arkiver har vurderet, at oplysningerne
i DAMD er historisk værdifulde og derfor skal afleveres til
Statens Arkiver med henblik på bevaring for eftertiden.
Rigsarkivaren er bemyndiget til at udstede regler om bevaring og
kassation af regionernes arkivalier. Statens Arkiver udsteder en
bekendtgørelse, som danner det retlige grundlag for, at DAMD
bliver afleveret til arkiv, jf. § 5, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 591 af 26. juni 2003
(arkivbekendtgørelsen) og arkivlovens § 10, stk. 3.
Såfremt rigsarkivaren vurderer, at et
register er bevaringsværdigt, betyder det, at den
dataansvarlige myndighed ikke må kassere registret, og at det
skal afleveres til arkivet, efter at det er taget ud af
administrativ brug. Mens registret er i administrativ brug,
følger det af persondatalovens § 37, at den
dataansvarlige skal berigtige, slette eller blokere oplysninger,
der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende
måde er behandlet i strid med lov eller bestemmelser udstedt
i medfør af lov, hvis en registreret person fremsætter
anmodning herom. Det kan dog følge af særlovgivning fx
på sundhedsområdet, at nogle databehandlinger, fx
sletning, ikke kan anvendes.
2. Hovedpunkter i
lovforslaget
2.1. Ændring af Statens Arkiver til
Rigsarkivet
2.1.1. Gældende ret
Ifølge arkivlovens § 2
består de offentlige arkiver af Statens Arkiver samt af
kommunale og regionale arkiver, og ifølge § 3, stk. 1,
består Statens Arkiver af Rigsarkivet samt tilknyttede
institutioner.
I den ordning, der etableredes med lov om
oprettelse af et Rigsarkiv af 30. marts 1889, bestod Rigsarkivet af
4 institutioner, nemlig et Hovedarkiv (i daglig tale Rigsarkivet)
og tre provinsarkiver for hhv. Sjælland mv., Fyn mv. og
Jylland. I 1938 oprettedes endnu et landsarkiv, nemlig for
Sønderjylland. Fra 1907 til 1992 anvendtes officielt
betegnelserne Rigsarkiv og landsarkiver. Da Erhvervsarkivet i
forbindelse med gennemførelsen af arkivloven af 1992 lagdes
sammen med Rigsarkivet og landsarkiverne, blev betegnelsen Statens
Arkiver derefter anvendt om Rigsarkivet med tilknyttede
institutioner, dvs. landsarkiverne for Fyn, Nørrejylland,
Sjælland og Sønderjylland samt Erhvervsarkivet og
Dansk Data Arkiv. Landsarkivet for Sjælland er siden lagt
sammen med Rigsarkivet.
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Baggrunden for forslaget er, at Statens
Arkivers funktioner bl.a. som følge af den almindelige
administrative udvikling, herunder især forvaltningens
digitalisering, ikke er geografisk, men derimod funktionelt opdelt.
Statens Arkivers opgaver løses i dag på tværs af
landsdelene, og den tidligere geografiske opdeling af arkivernes
virkeområde er ophævet.
Som nævnt har Rigsarkivet fra 1889
været den betegnelse, som i daglig tale er brugt om de
institutioner, der i arkivloven betegnes som Statens Arkiver. En
nylig foretaget kendskabsanalyse viser, at Rigsarkivet er den i
offentligheden mest kendte og hyppigst anvendte betegnelse for de
institutioner, der i arkivloven er betegnet som Statens
Arkiver.
Det kan yderligere oplyses, at Rigsarkivet er
nævnt i grundlovens § 8, 2. pkt.
På den baggrund finder Kulturministeriet
det hensigtsmæssigt, at betegnelsen Rigsarkivet generelt
anvendes i lovgivningen for at karakterisere de statslige
offentlige arkiver, jf. arkivlovens § 2.
2.2. Blokering og fastsættelse af
tilgængelighedsfrist til 110 år
2.2.1. Gældende ret
De offentlige arkiver består, jf.
arkivlovens § 2, af Statens Arkiver (efter denne lovs
ikrafttrædelse: Rigsarkivet, jf. denne lovs § 1, nr. 1)
samt af kommunale og regionale arkiver. Der er i dag ikke oprettet
regionale arkiver.
Formålet med arkivering er at sikre
bevaringen af historisk værdifulde arkivalier, jf. lovens
§ 4, nr. 1. Statslige arkivalier afleveres til Statens Arkiver
i medfør af lovens § 12. Regionale arkivalier afleveres
ligeledes til Statens Arkiver, idet der ikke er oprettet regionale
arkiver, jf. § 19. Aflevering af kommunale arkivalier kan ske
til Statens Arkiver eller til et kommunalt arkiv, jf. § 19.
Som udgangspunkt skal arkivalier afleveres til et offentligt arkiv,
før arkivalierne er 30 år gamle, jf. § 13.
Offentlige arkivalier er således som
hovedregel umiddelbart tilgængelige, når de er 20
år gamle. Arkivalier, som indeholder fortrolige
personoplysninger, omfattes af arkivlovens § 23 om
enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold. Herom
gælder, at disse oplysninger først er umiddelbart
tilgængelige, når de er 75 år gamle, jf. lovens
§ 23, stk. 1. Efter § 23, stk. 2, kan der
fastsættes kortere eller længere frister end 75
år. Dertil giver arkivlovens § 27 mulighed for at
fastsætte særlige tilgængelighedsfrister, hvor
særlige fortrolighedshensyn gør sig gældende,
f.eks. til statens sikkerhed eller rigets forsvar.
Tilgængelighedsfristen løber fra tidspunktet for
oprettelsen af arkivalierne, dvs. datoen for et dokument eller en
oplysning, jf. arkivlovens § 29, uanset om arkivalierne er
afleveret til Statens Arkiver eller et kommunalt arkiv, jf. lovens
§ 22.
Efter reglerne i lovens kapitel 7 kan der
dispenseres fra de tilgængelighedsfrister, der er fastsat i
eller i medfør af arkivloven. Der kan f.eks. til brug for
forskning gives adgang til materiale, inden
tilgængelighedsfristen er udløbet.
Det har ikke selvstændig betydning for
fastsættelse af tilgængelighedsfristen eller for adgang
til arkivalierne inden tilgængelighedsfristens udløb,
om indsamling af personoplysninger er sket på retsstridig
måde.
Arkivloven indeholder i dag ikke hjemmel til,
at oplysninger kan blokeres, forstået som at oplysningerne
slet ikke kan stilles til rådighed for offentligheden, og at
den eneste tilladte behandling i den forbindelse er selve
opbevaringen.
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og
forslag
Det foreslås i arkivlovens § 9a
(lovforslagets § 1, nr. 3), at personoplysninger i
sundhedsmyndigheders registre om patienters helbredsforhold,
øvrige rent private forhold og andre fortrolige oplysninger
indsamlet i forbindelse med patientbehandling, der er konstateret
retsstridigt indsamlet, opnår en særlig
databeskyttelse.
Databeskyttelsen har form af en blokering, som
udelukker adgang til oplysningerne i 120 år fra tidspunktet
for aflevering til Rigsarkivet eller til kommunale arkiver.
Det foreslås endvidere, at der i lovens
§ 23, stk. 3 (lovforslagets § 1, nr. 4), fastsættes
en tilgængelighedsfrist på 110 år beregnet fra
udløbet af blokeringsperioden for ovennævnte
arkivalier.
Den fulde adgang til sådanne ulovligt
indsamlede oplysninger gives dermed først efter samlet 230
år fra afleveringstidspunktet til Rigsarkivet eller et
kommunalt arkiv.
Det er det offentlige arkiv, som
forestår blokeringen af de pågældende
oplysninger, og blokeringen indebærer, at enhver anvendelse
af oplysningerne ikke kan finde sted i den fastsatte
blokeringsperiode. Blokeringen gælder dog ikke ved behandling
af anmodninger om indsigt fra den registrerede, jf. forslag til
arkivlovens § 42, stk. 5 (lovforslagets § 1, nr. 5).
En blokeringsperiode på 120 år vil
sikre, at personoplysninger om patienters helbredsforhold,
øvrige rent private forhold og andre fortrolige oplysninger
indsamlet i forbindelse med patientbehandling i strid med de
regler, der gælder for indsamlingen af disse oplysninger,
ikke vil være tilgængelige for offentligheden i de
pågældende personers levetid. Derved sikres hensynet
til de registrerede personers privatliv og integritet.
Derudover foreslås, at der efter
blokeringsperiodens udløb skal gælde en 110-års
tilgængelighedsfrist, og at der skal gælde
særlige vilkår for adgang til materialet i denne
periode. Det forventes blandt andet, at der i medfør af
arkivlovens § 41, stk. 1, vil blive fastsat regler om
anonymisering af oplysningerne. Derved sikres, at også
hensynet til efterkommere af de personer, om hvem der er bevaret
retsstridigt indsamlede oplysninger, iagttages.
2.3. Begæring fra den registrerede om indsigt
i retsstridigt indsamlede personoplysninger, der behandles af et
offentligt arkiv
2.3.1 Gældende ret
Det fremgår blandt andet af arkivlovens
§ 42, stk. 2 og 3, at begæring fra den registrerede om
indsigt i egne personoplysninger skal angive den myndighed, der
oprindeligt har behandlet de pågældende oplysninger.
Anmodningen videresendes af det pågældende arkiv til
vedkommende myndighed, der træffer afgørelse efter
bestemmelserne herom i lov om behandling af personoplysninger.
2.3.2 Kulturministeriets overvejelser og
forslag
Det foreslås i arkivlovens § 42,
stk. 5 (lovforslagets § 1, nr. 4), at begæring fra den
registrerede om indsigt i egne fortrolige personoplysninger
behandles af Rigsarkivet eller det pågældende kommunale
arkiv uden involvering af den afleverende myndighed, som
oprindeligt har indsamlet oplysningerne på uretmæssig
vis.
Der foreslås således en
videreførelse af det gældende princip efter
persondataloven om, at den registrerede har ret til indsigt i egne
oplysninger, som er omfattet af forslaget til arkivlovens § 9a
(lovforslagets § 1, nr. 4).
Begrundelsen for ikke at involvere den
afleverende myndighed er, at den registreredes tillid til dennes
sagsbehandling kan være permanent svækket, netop fordi
indsamlingen af den registreredes personoplysninger har vist sig at
være retsstridig. Det anses derfor for mest
hensigtsmæssigt, at Rigsarkivet selv behandler anmodningen,
idet den afleverende myndighed ikke bør sættes i
fornyet besiddelse af de pågældende oplysninger.
2.4 Revision af lovforslaget
I lovforslagets §
3 foreslås det, at arkivloven revideres senest fem
år efter lovens ikrafttræden. Revisionsklausulen
pålægger Kulturministeriet at fremsætte et
lovforslag senest i folketingsåret 2019-20 med stillingtagen
til, om den foreslåede ordning om blokering og
fastsættelse af særlig tilgængelighedsfrist
også skal gælde andre myndighedsområder end
sundhedsområdet, jf. arkivlovens 9a og § 23, stk. 3
(lovforslagets § 1, nr. 3 og 4).
2.4.1 Kulturministeriets overvejelser og
forslag
Baggrunden for indsættelse af
revisionsbestemmelsen er, at det ikke tidligere har været af
betydning i forhold til arkivering af personoplysninger efter
arkivloven, om oplysningerne har været retsstridigt
indsamlet. Kulturministeriet er bekendt med et tilfælde
på sundhedsområdet og vil sammen med Statens Arkiver
(efter denne lovs ikrafttrædelse: Rigsarkivet) søge at
kortlægge omfanget af myndigheders eventuelle retsstridige
indsamling af fortrolige personoplysninger i det datamateriale, som
afleveres til Rigsarkivet. Det skal således angives i den
arkivbeskrivelse, myndigheder afleverer til Rigsarkivet i
løbet af afleveringsprocessen, om de pågældende
data er konstateret retsstridigt indsamlet.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for hverken
stat, regioner eller kommuner.
Det offentlige arkiv vil i forbindelse med
aflevering af registre med personoplysninger fra myndighederne
anmode den pågældende myndighed om at oplyse, hvorvidt
oplysninger er indsamlet på retsstridig måde.
Det offentlige arkivs administrative
behandling af disse data i forbindelse med afleveringen er hverken
mere eller mindre ressourcekrævende end ved afleveringer i
dag.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervsliget m.v.
Forslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder, organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 24. februar 2015 til den 11. marts 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Dansk Arbejdsgiverforening,
Tilgængelighedsudvalget, Statsbiblioteket og Aalborg
Universitet, KL, Danske Regioner, Saxoinstituttet
(Københavns Universitet), Institut for Historie (Odense
Universitet), Københavns Universitet, Seruminstituttet,
Dansk IT, Dansk Journalistforbund, Danske Specialmedier,
Organisationen Danske Arkiver, LO, Dansk Industri, CopyDan, KODA,
Privatarkivudvalget, Datatilsynet, Aarhus Universitet,
Praktiserende Lægers Organisation, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Koordinerende Organ for Registerforskning, Det Frie
Forskningsråd, Danske Medier, Advokatrådet,
Patientdataforeningen.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forhold til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det foreslås overalt i loven at
ændre Statens Arkiver til Rigsarkivet ved lovens
ikrafttræden. Baggrunden for ændringen er, at
Rigsarkivet er den betegnelse, som er mest udbredt i befolkningen
og derfor også oftest anvendt.
Til nr.
2
Med ændringen udgår det stykke,
som foreskriver, hvilke institutioner Statens Arkiver består
af. Ændringen er således af redaktionel karakter som
konsekvens af nr. 1 i lovforslaget.
Til nr.
3
Det foreslås i arkivlovens § 9a at
indføre en blokeringsperiode på 120 år.
Blokeringsperioden skal gælde for personoplysninger om
patienters helbredsforhold, som, oplysninger om øvrige rent
private forhold og andre fortrolige oplysninger, som fremgår
af sundhedsmyndigheders registre og som er indsamlet i forbindelse
med patientbehandling uden fornøden lovhjemmel.
Blokeringsperioden løber fra tidspunktet for aflevering til
Statens Arkiver/Rigsarkivet eller et kommunalt arkiv. Blokering af
oplysningerne har til formål at sikre, at oplysningerne ikke
på nogen måde bliver tilgængelige i den
registreredes levetid.
Ved sundhedsmyndigheder forstås i
bestemmelsen Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse med
tilhørende styrelser og institutioner. Dertil kommer
regionsråd og kommunalbestyrelser når de udfører
opgaver på sundhedsområdet.
Ved et register med personoplysninger
forstås en afgrænset samling personoplysninger, der er
elektronisk eller ikke-elektronisk lagrede og søgbare efter
bestemte kriterier.
Det forudsættes i bestemmelsen, at
retsstridigheden af indsamlingen er konstateret. Denne kan
være konstateret af den afleverende myndighed selv, af
Datatilsynet eller af andre myndigheder, der som led i en klage-
eller tilsynssag konstaterer en sådan retsstridighed.
Retsstridigheden kan også være fastlagt ved dom.
Det er en betingelse, at retsstridigheden er
konstateret inden tidspunktet for aflevering til offentligt arkiv,
og at oplysningerne således ikke er berigtiget, slettet m.v.
af myndigheden som led i den administrative sagsbehandling, hvis
blokeringsperioden i medfør af denne bestemmelse skal
indtræde.
Det er videre en betingelse, at myndigheden i
forbindelse med afleveringsprocessen skal oplyse, hvis en
retsstridig indsamling af personoplysninger har fundet sted. Den
afleverende myndighed har således pligt til at oplyse det
offentlige arkiv, hvis oplysningerne er indsamlet i strid med
reglerne, men pligten gælder som ovennævnt ikke, hvis
der som led i den administrative sagsbehandling er foretaget
berigtigelse m.v. af de pågældende oplysninger.
Med de i bestemmelsen omtalte
personoplysninger menes enhver form for information om en
identificeret eller identificerbar fysisk person, jf.
persondatalovens § 3, nr. 1.
Det i bestemmelsen anførte om
oplysninger om patienters helbredsforhold, øvrige rent
private forhold og andre fortrolige oplysninger skal fortolkes i
overensstemmelse med persondatalovens §§ 7 og 8
straffelovens §§ 152-152a og forvaltningslovens § 27
, og som er indsamlet i forbindelse med patientbehandling.
Patientbehandling er i overensstemmelse med
sundhedslovens definition på »behandling«
afgrænset som: undersøgelse, diagnosticering,
sygdomsbehandling, fødselshjælp, genoptræning,
sundhedsfaglig pleje samt forebyggelse og sundhedsfremme i forhold
til den enkelte patient, jf. sundhedslovens § 5.
Arkivloven regulerer i dag bl.a.
myndighedernes aflevering af arkivalier/personoplysninger af
historisk betydning til Statens Arkiver m.v. Loven regulerer
derimod ikke den administrative behandling og brug af de afleverede
personoplysninger. Lovforslaget er derfor rettet mod selve
indsamlingen af fortrolige personoplysninger fra
sundhedsmyndigheder (tilblivelsen af arkivalier), jf. bestemmelsens
anvendelse af begrebet »indsamling«.
Bestemmelsen gælder således ikke
andre former for retsstridig behandling, jf. persondatalovens
§ 3, af personoplysninger end indsamling, fx opbevaring, brug
og videregivelse, som led i myndighedens administrative behandling.
Eksempelvis vil en efterfølgende retsstridig administration
af et register, herunder ved uberettiget videregivelse af en
personoplysning fra et register til tredjemand, ikke kunne begrunde
en blokering efter lovforslaget.
Persondatalovens § 5, stk. 1, 2 og 3,
opstiller krav til behandling herunder indsamling af
personoplysninger. Det er således et krav, at indsamling af
personoplysninger skal ske i overensstemmelse med god
databehandlingsskik, til udtrykkeligt angivne og saglige
formål, og at oplysningerne skal være relevante og
tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der
kræves til opfyldelse af de formål, hvortil
oplysningerne indsamles.
Er den pågældende indsamling fx
ikke hjemlet i det regelsæt, som angiver, hvilke oplysninger
og til hvilke formål der kan indsamles oplysninger til det
pågældende register, er indsamlingen retsstridig efter
disse regler og efter lovforslaget.
Derudover er der i persondatalovens
§§ 6-8 samt i særlovgivningen fastsat særlige
regler for behandling af personoplysninger. Persondatalovens
§§ 7 og 8 regulerer behandlingen af følsomme
oplysninger. Sådanne oplysninger vil pr. definition
også være fortrolige. Ikke-følsomme
personoplysninger herunder fortrolige oplysninger reguleres af
§ 6. Disse behandlingsregler skal tilsvarende iagttages for,
at indsamlingen lovligt kan finde sted. Er der i
særlovgivningen fastsat regler vedrørende indsamlingen
af oplysningerne, skal disse regler også iagttages. Det kan
fx være, at der til den konkrete indsamling er krav om
forudgående samtykke fra den registrerede, for at
personoplysningerne kan behandles (indsamles), og at manglende
samtykke udelukker, at oplysningerne kan behandles (indsamles).
En blokeringsperiode indebærer, at
arkivlovens kapitel 6-8 om tilgængelighed til arkivalier
først finder anvendelse efter udløbet af den
foreslåede periode. Det betyder bl.a., at reglerne om adgang
til arkivenheder før tilgængelighedsfristens
udløb, fx til forskning, jf. kapitel 7, ikke vil finde
anvendelse. Bestemmelsen fastslår, at oplysningerne kun kan
opbevares, men ikke stilles til rådighed for borgere og
myndigheder, herunder til forskningsformål, i 120 år
fra afleveringstidspunktet.
Udgør de retsstridigt indsamlede
personoplysninger kun en del af registret, gælder blokeringen
kun for disse oplysninger. De resterende oplysninger, som ikke er
retsstridigt indsamlet, vil være tilgængelige efter
arkivlovens kapitel 6-8, jf. ovenfor.
Til nr.
4
Det foreslås i arkivlovens § 23,
stk. 3, at indføre en tilgængelighedsfrist på
110 år. Med forslaget tilsikres det, at også hensynet
til efterkommere af de personer, om hvem der er bevaret
retsstridigt indsamlede oplysninger, iagttages. En
tilgængelighedsfrist betyder, at oplysningerne som
udgangspunkt kun er tilgængelige til brug for særlige
formål inden fristens udløb.
Til nr.
5
Det foreslås i arkivlovens § 42,
stk. 5, at begæring om indsigt i oplysninger som nævnt
i § 9a fra den registrerede selv behandles af det offentlige
arkiv.
Bestemmelsen tager sigte på situationer,
hvor et offentligt arkiv uanset bestemmelsen i § 9a kan
foretage behandling - ud over den rent arkivmæssige
opbevaring - af de blokerede oplysninger, nemlig med henblik at
besvare en indsigt fra en registreret person i oplysninger om
vedkommende selv. Den afleverende myndighed skal således ikke
inddrages i sagsbehandlingen og træffe afgørelse, som
ellers er sædvanligt ved behandling af anmodninger om
indsigt, jf. arkivlovens § 42, stk. 3. Baggrunden for ikke at
inddrage den afleverende myndighed er, at den registrerede persons
tillid til myndigheden kan have lidt et knæk, hvorfor det er
mest hensigtsmæssigt ikke at inddrage denne myndighed i
besvarelsen af anmodningen.
Til §
2
I stk. 1
foreslås det, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Loven gælder
således kun for arkivalier, som afleveres til offentligt
arkiv efter denne dato.
Det fremgår af arkivlovens § 8,
stk. 3, at ved aflevering af arkivalier til offentlige arkiver
overgår ansvaret for arkivaliernes fremtidige bevaring til
offentligt arkiv.
I stk. 2
foreslås det, at loven ikke finder anvendelse på
arkivalier, som er afleveret før lovens ikrafttræden.
For sådanne arkivalier finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Til §
3
I § 3 foreslås det, at denne lovs
§ 1, nr. 3 og 4 (arkivlovens § 9a og § 23, stk. 3),
revideres senest fem år efter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt.
Bestemmelsen pålægger
Kulturministeriet at fremsætte et lovforslag senest i
folketingsåret 2019-20 med stillingtagen til, om den
foreslåede ordning om blokering og fastsættelse af
særlig tilgængelighedsfrist også skal gælde
andre myndighedsområder end sundhedsområdet, jf.
arkivlovens 9a og § 23, stk. 3 (lovforslagets § 1, nr. 3
og 4).
Til §
4
I § 4
foreslås det, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.
Kulturministeriet har ikke kendskab til
forhold på Færøerne og Grønland, som kan
begrunde et behov for, at loven skal gælde herfor.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I arkivloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1035 af 21. august 2007, som ændret ved lov nr. 1170 af
10. december 2008, foretages følgende ændringer: | | | | Statens Arkiver er nævnt i
følgende bestemmelser i arkivloven: §§ 2-7, 10-17, 19, 20, 28, 31,
45,46, 48-50 | | 1. Overalt i
loven ændres »Statens Arkiver« til:
»Rigsarkivet«. | | | | § 3. Statens
Arkiver består af Rigsarkivet samt tilknyttede
institutioner. Stk. 2. Statens
Arkiver ledes af rigsarkivaren. Rigsarkivaren udpeges af
kulturministeren. | | 2. § 3, stk. 1, ophæves. Stk. 2 bliver herefter stk. 1. | | | | | | 3. Efter § 9 indsættes: »§ 9
a. Personoplysninger i sundhedsmyndigheders registre om
patienters helbredsforhold eller øvrige rent private forhold
og andre fortrolige oplysninger indsamlet i forbindelse med
patientbehandling, der er konstateret ulovligt indsamlet, blokeres
i en periode på 120 år fra tidspunktet for aflevering
til Rigsarkivet eller til kommunale arkiver. Blokeringen
gælder ikke ved behandling af anmodninger om indsigt fra den
registrerede, jf. § 42, stk. 1.« | | | | | | 4. I § 23 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
For personoplysninger som nævnt i § 9a gælder en
tilgængelighedsfrist på 110 år. Fristen regnes
fra udløbet af blokeringsperioden.« | | | | | | 5. I § 42 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Begæring om indsigt fra den registrerede i egne
personoplysninger, som nævnt i § 9a, skal indgives til
og behandles af Rigsarkivet eller det pågældende
kommunale arkiv.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på arkivalier, som er afleveret
før lovens ikrafttræden. For sådanne arkivalier
finder de hidtil gældende regler anvendelse. | | | | | | § 3 | | | | | | Denne lovs § 1, nr. 3 og 4, revideres
senest fem år efter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|