Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 7. maj 2015
1. Ændringsforslag
Liberal Alliance har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts
2015 og var til 1. behandling den 14. april 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 26. februar 2015 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 156. Den 25. marts 2015
sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Venstres medlemmer af udvalget finder
lovforslaget i overensstemmelse med de hensyn, der ligger til grund
for aftalen af 19. december 2014 om en styrket indsats mod skattely
på erhvervsområdet. Herudover bemærkes, at
lovforslaget på væsentlige punkter sidestiller
virksomhed i kommanditselskabsform med virksomhed i
andre
selskabstyper. Venstre kan derfor stemme for lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal
(LA):
1) I
den under nr. 2 foreslåede § 15 f ændres »en eller
flere typer virksomheder« til:
»kommanditselskaber«.
[Erhvervs- og vækstministeren
kan herefter kun fastsætte regler om meddelelse og
registrering af ejere i kommanditselskaber]
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 15 f indsættes efter
»omfattet af denne lov«: », dog således, at
kun kapitalandele på mere end 25 pct. kan omfattes af
meddelelses- og registreringspligten«.
[Det foreslåede
ejerandelskrav forhøjes til 25 pct., således at en
overimplementering af 4. hvidvaskdirektiv undgås]
3) I
den under nr. 2 foreslåede § 15 f indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Erhvervs- og Vækstministeren skal fastsætte reglerne i
stk. 1 på en sådan måde, at oplysninger
udelukkende gøres tilgængelige for relevante
myndigheder.«
[Begrænsning af, hvem der kan
få adgang til oplysninger, således at en
overimplementering af 4. hvidvaskdirektiv undgås]
Til § 3
4)
Paragraffen udgår.
[Erhvervs- og
vækstministerens forslag om, at Erhvervsstyrelsen uden
retskendelse kan få adgang til personer og virksomheder
underlagt Erhvervsstyrelsens tilsyn
efter hvidvaskloven
udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Liberal Alliance finder det
betænkeligt, at erhvervs- og vækstministeren får
bemyndigelse til at lade andre virksomheder end kommanditselskaber
være omfattet af reglerne i §§ 55, 56 og 58 i
selskabsloven, når det udtrykkelige formål med
forligsaftalen kun er at skabe øget åbenhed om
ejerskab af kommanditselskaber.
Ændringsforslaget sikrer, at
erhvervs- og vækstministeren udelukkende vil have mulighed
for at fastsætte regler, som retter sig mod
kommanditselskaber.
Til nr. 2
Forslaget til 4. hvidvaskdirektiv
sætter den relevante grænse for en ejerandel ved 25
pct., ikke 5 pct. som i regeringens forslag.
Ændringsforslaget sikrer, at en
overimplementering af 4. hvidvaskdirektiv undgås.
Til nr. 3
Forslaget til 4. hvidvaskdirektiv
forpligter ikke til offentliggørelse af ejerandelene. I
direktivteksten står der tværtimod, at de indsamlede
personoplysninger bør begrænses til det, der er
strengt nødvendigt. Herunder bør man ikke kunne bruge
oplysningerne til kommercielle formål.
Ændringsforslaget sikrer, at en
overimplementering af 4. hvidvaskdirektiv undgås.
Til nr. 4
Ændringsforslaget sikrer, at
Erhvervsstyrelsen ikke uden retskendelse kan få adgang til
personer og virksomheder omfattet af § 1, stk. 1, nr. 11, i
lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme.
Erhvervs- og vækstministeren har ikke
sandsynliggjort, at kontrol af erhvervsgrupper som eksempelvis
ejendomsmæglere, revisorer og bogholdere ikke kan ske uden at
bryde med grundprincippet om boligens ukrænkelighed i
grundlovens § 72.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) fmd. Thomas Jensen (S) Ole Sohn (S) Ida
Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe
Elbæk (ALT) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 172
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Endelig tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 172
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, hvorfor det er nødvendigt at få bemyndigelse til
at fastsætte regler for alle selskabstyper omfattet af lov om
visse erhvervsdrivende virksomheder, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren vil oplyse, i hvor
stort omfang kommanditselskaber benyttes i forbindelse med
skattely, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om, i hvilket omfang Erhvervsstyrelsen
i forbindelse med anmeldte kontrolbesøg hos
ejendomsmæglere og revisorer oplever, at materiale er
bortskaffet eller virksomhederne på anden måde
lægger hindringer i vejen for kontrollen, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvor mange anmeldte
kontrolbesøg Erhvervsstyrelsen gennemførte i 2014,
hvor det viste sig, at formålet med kontrolbesøget
blev forspildt på grund af anmeldelsen, og hvilken type
virksomheder der var tale om, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, i hvilke type situationer der
efter ministerens opfattelse vil være tale om, at
formålet med kontrolbesøg vil være forspildt,
hvis de anmeldes eller gennemføres med retskendelse, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvad et uanmeldt
kontrolbesøg koster i tabt arbejdsfortjeneste hos den
virksomhed, hvor kontrolbesøget foretages, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
|