Skriftlig fremsættelse (25. marts
2015)
Erhvervs- og
vækstministeren (Henrik Sass Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, lov om
forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme og skattekontrolloven
(Gennemførelse af en del af initiativerne i skattelypakken
på erhvervsområdet)
(Lovforslag nr. L 172)
Formålet
med lovforslaget er at gennemføre en række
initiativer, der vil dæmme op for skatteunddragelse og
misbrug af selskabs- og skattelovgivningen, men uden at det bliver
sværere at etablere eller drive virksomhed i Danmark.
Sløring
af ejerskab for personer og selskaber kan være en af
forudsætningerne for at kunne gemme beløb i skattely.
Gennemsigtighed er derfor et vigtigt redskab til at sikre, at
virksomhederne ikke misbruges til skatteunddragelse, og der er
på den baggrund behov for at skabe større
åbenhed om ejerskabet af de danske virksomheder. Samtidig er
det afgørende, at tilliden til danske virksomheders ledelse
og økonomi fortsat er høj, hvilket kræver et
godt og effektivt tilsyn og åbenhed om virksomhedernes
forhold.
Baggrunden for
lovforslaget er en aftale om en styrket indsats mod skattely
på erhvervsområdet, som er indgået den 19.
december 2014 mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative
Folkeparti.
Lovforslaget
gennemfører denne aftale og medfører ændringer
i fire love.
Selskabsloven
foreslås ændret, så det fra den 1. juli 2015 ikke
længere er muligt at udstede nye ihændehaveraktier.
Samtidig medfører lovforslaget, at reglerne for registrering
i Det Offentlige Ejerregister af ihændehaveraktier udvides og
sanktionerne for manglende registrering skærpes.
Det betyder,
at en aktionær mister sine forvaltningsmæssige
rettigheder, herunder retten til at møde og stemme på
generalforsamlingen, og sine økonomiske rettigheder, dvs.
retten til bl.a. at få udbetalt udbytte, hvis den
pågældende havde pligt til at lade sig registrere, men
ikke har gjort det.
Med
lovforslaget skabes der også hjemmel i lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder til, at kommanditselskaber og
eventuelt andre virksomhedstyper reguleret i loven kan blive
omfattet af Det Offentlige Ejerregister, som i dag alene omfatter
kapitalselskaber.
Som led i
lovforslaget foreslås det endvidere, at Erhvervsstyrelsen
gives hjemmel til - på linje med hvad der i dag gælder
for vekselkontorer - at foretage uanmeldte kontrolbesøg hos
samtlige de virksomheder, der er omfattet af Erhvervsstyrelsens
hvidvasktilsyn. Kontrolbesøg uden varsel skal dog kun
udføres, hvis en varsling af besøget vil
medføre, at formålet med besøget
forspildes.
Endelig
foreslås det at give SKAT bedre mulighed for adgang til
Værdipapircentralens oplysninger om ejere af aktier, som er
udstedt gennem en værdipapircentral.
I det jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger,
der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets
velvillige behandling.