Fremsat den 25. marts 2015 af erhvervs- og
vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om selskabsloven, lov
om visse erhvervsdrivende virksomheder, lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af
terrorisme og skattekontrolloven
(Gennemførelse af en del af
initiativerne i skattelypakken på erhvervsområdet)
§ 1
I selskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
322 af 11. april 2011, som senest ændret ved § 47 i lov
nr. 1284 af 9. december 2014, foretages følgende
ændringer:
1. § 48,
stk. 2, 3. pkt., ophæves.
2. I
§ 49 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Erhververen af en eller flere ihændehaveraktier kan ikke
udøve de rettigheder, som tilkommer en kapitalejer,
medmindre erhververen er noteret i Erhvervsstyrelsens it-system,
jf. §§ 57 a eller 58, eller har givet meddelelse om sin
besiddelse til selskabet i henhold til § 55.
Stk. 3. Det
centrale ledelsesorgan har ansvaret for at kontrollere, om en
erhverver opfylder betingelserne i stk. 1 og 2.«
3. I
§ 57 a, stk. 1, udgår:
», jf. § 48, stk. 2, 3. pkt.«
4. § 57 a,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Pligten til at foretage registrering efter stk. 1 og 3 gælder
ikke, hvis de ihændehaveraktier, der er erhvervet henholdsvis
overdraget, er optaget til handel på et reguleret
marked.«
5. § 367,
stk. 1, affattes således:
»Overtrædelse af § 1, stk. 3,
§ 2, § 3, stk. 1, §§ 10 og 15, § 24, stk.
2, § 30, § 32, stk. 2 og 3, § 33, stk. 4, § 38,
stk. 2, § 42 a, § 44, stk. 1, § 49, stk. 3, §
50, stk. 1, § 51, stk. 1, 2 og 6, § 52, § 53, stk. 1
og 2, §§ 54-56, § 57 a, stk. 1-3, §§
58-61, 89, 98 og 99, § 101, stk. 3, 4, 7 og 8, §§
108 og 113-119, § 120, stk. 3, §§ 123, 125, 127-134,
138 og 139, § 139 a, stk. 1, nr. 1, § 160, 3. pkt.,
§ 179, stk. 2, § 180, § 181, 3. pkt., § 182,
stk. 3, § 190, stk. 2, 3. pkt., § 192, stk. 1, §
193, stk. 2, §§ 196, 198 og 202-204, § 205, stk. 1,
§ 206, § 207, stk. 3, § 210, § 214, stk. 2 og
3, § 215, stk. 1, § 218, stk. 2, § 227, stk. 2,
§§ 228 og 234, § 339, stk. 6, § 340, stk. 3,
§ 347, § 349, stk. 2 og 3, § 354, §§
356-357 b og § 359 straffes med bøde. Et selskabs
opretholdelse af dispositioner, der er truffet i strid med
§ 206 eller § 210, straffes med bøde.«
§ 2
I lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1295 af 15. november 2013, som
ændret ved § 2 i lov nr. 616 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 3, indsættes efter
»kapitel 1, 2 og 7«: »samt § 15
f«.
2.
Efter § 15 e, før
overskriften før § 16, indsættes:
Ȥ 15 f. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om, at
§§ 55, 56 og 58 i selskabsloven med de nødvendige
tilpasninger skal finde tilsvarende anvendelse på en eller
flere typer af virksomheder omfattet af denne lov.«
§ 3
I lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 13. august 2013, som
ændret ved § 6 i lov nr. 268 af 25. marts 2014 og §
5 i lov nr. 403 af 28. april 2014, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 32, stk. 4, indsættes
efter »§ 1, stk. 1, nr. 11,«: »og, hvis
formålet tilsiger det, virksomheder og personer omfattet af
§ 1, stk. 1, nr. 15-18,«.
§ 4
I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 1376 af 16. december 2014,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 8 D, stk. 3, indsættes
efter »papirer«: », og om ejere af aktier, der er
optaget til handel på et reguleret marked«.
2. I
§ 8 D, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»Stk. 1, 2. pkt., finder ikke anvendelse
på oplysninger om ejere af aktier, der er optaget til handel
på et reguleret marked.«
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2015.
Stk. 2. Selskaber, som
forud for lovens ikrafttræden har vedtaget bemyndigelser i
henhold til selskabslovens § 155, stk. 1 og 2, som indeholder
mulighed for udstedelse af ihændehaveraktier, kan udnytte
disse bemyndigelser efter deres indhold frem til den 1. juli
2016.
Stk. 3.
Ihændehaveraktier, som inden denne lovs ikrafttræden,
er udstedt i henhold til den hidtil gældende
selskabslovs § 48, stk. 2, 3. pkt., eller som
udstedes efter bemyndigelser nævnt i stk. 2,
kan fortsat eksistere efter lovens ikrafttræden.
§ 6
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens
§§ 1-3 kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | | 1.1. | Hovedindhold | | 1.2. | Baggrund | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Ændring af selskabsloven | | | 2.1.1 | Gældende ret | | | 2.1.2 | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Ændring af lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede ordning | | 2.3. | Ændring af lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af
terrorisme | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Den foreslåede ordning | | 2.4. | Ændring af skattekontrolloven | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Det skal være enkelt og let at etablere
og drive virksomhed i Danmark. Samtidig er det afgørende, at
tilliden til danske virksomheders ledelse og økonomi fortsat
er høj, hvilket kræver et godt og effektivt tilsyn og
åbenhed om virksomhedernes forhold.
Når man skaber gode og attraktive
erhvervsvilkår, er der dog desværre nogle gange et
fåtal, som forsøger at udnytte og omgå reglerne
til at begå skatteunddragelse og anden økonomisk
kriminalitet.
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre en række initiativer, der vil dæmme
op for skatteunddragelse og misbrug af selskabs- og
skattelovgivningen, men uden at det bliver sværere at
etablere eller drive virksomhed i Danmark. For at dæmme op
for skattely foreslås det blandt andet at afskaffe muligheden
for udstedelse af nye ihændehaveraktier, skabe åbenhed
om ejerskab af kommanditselskaber, samt styrke
hvidvasktilsynet.
Sløring af ejerskab for personer og
selskaber kan være en af forudsætningerne for at kunne
gemme beløb i skattely. Gennemsigtighed er derfor et vigtigt
redskab til at sikre, at virksomhederne ikke misbruges til
skatteunddragelse, og der er behov for at skabe større
åbenhed om ejerskabet af de danske virksomheder.
1.1. Hovedindhold
Et af elementerne i dette lovforslag omhandler
ihændehaveraktier. Ihændehaveraktier er kendetegnet
ved, at selskabet ikke kender ejeren - i modsætning
til navneaktier. Ihændehaveraktier giver således
aktionæren mulighed for at være anonym, f.eks. overfor
selskabet og offentlige myndigheder. Der har fra bl.a. OECD
været peget på, at ihændehaveraktier kan
misbruges til sløring af ejerskab og derigennem til
skatteunddragelse.
Det foreslås i lovforslaget, at det fra
den 1. juli 2015 ikke er muligt at udstede nye
ihændehaveraktier. Samtidig foreslås det, at der
indføres en pligt til, at ejere af unoterede
ihændehaveraktier i selskaber, som har aktier optaget til
handel på et reguleret marked, skal lade sig registrere i Det
Offentlige Ejerregister, som indeholder oplysninger om legale ejere
i kapitalselskaber. Endelig indeholder lovforslaget forslag om, at
reglerne for manglende registrering i Det Offentlige Ejerregister
skærpes, således at en aktionær mister sine
forvaltningsmæssige rettigheder, herunder retten til at
møde og stemme på generalforsamlingen, og de
økonomiske rettigheder, dvs. retten til bl.a. at få
udbetalt udbytte, hvis den pågældende havde pligt til
at lade sig registrere.
Med lovforslaget skabes der også hjemmel
til, at kommanditselskaber og andre virksomhedstyper reguleret i
lov om visse erhvervsdrivende virksomheder kan blive omfattet af
Det Offentlige Ejerregister, der blev sat i drift den 15. december
2014, men som i dag alene omfatter aktieselskaber, partnerselskaber
og anpartsselskaber, herunder iværksætterselskaber.
Baggrunden er at det også anses for nødvendigt at have
åbenhed om ejerskabet af disse virksomheder, da de i stigende
omfang ses at blive benyttet til skattesvig og anden
økonomisk kriminalitet.
Skatteunddragelse og anden økonomisk
kriminalitet, herunder hvidvask, indbefatter ofte overførsel
af overskud til udlandet. Det ulovligt oparbejdede overskud blev
tidligere overført til udlandet gennem finansielle
virksomheder, men det er vurderingen, at det nu i stigende grad
sker gennem andre typer af virksomheder såsom vekselkontorer,
selskabsfabrikanter og kontorhoteller m.v.
Erhvervsstyrelsens hvidvasktilsyn omfatter
bl.a. vekselkontorer, ejendomsmæglere, revisorer,
skatterådgivere og eksterne bogholdere samt udbydere af
tjenesteydelser til virksomheder, herunder bl.a.
selskabsfabrikanter og kontorhoteller. Erhvervsstyrelsen har efter
de gældende regler imidlertid alene mulighed for at foretage
uanmeldte kontrolbesøg hos vekselkontorer.
Der er med Finansloven for 2015 allerede afsat
midler til at styrke Erhvervsstyrelsens hvidvasktilsyn
væsentligt. Som led i dette lovforslag foreslås det
derudover, at Erhvervsstyrelsen gives hjemmel til - på linje
med hvad der i dag gælder for vekselkontorer - at foretage
uanmeldte kontrolbesøg hos samtlige de virksomheder, der er
omfattet af Erhvervsstyrelsens tilsyn efter hvidvaskloven.
Endelig foreslås det at give SKAT bedre
adgang til Værdipapircentralers oplysninger om ejere af
aktier, som er optaget til handel på et reguleret marked.
Formålet er at skabe mulighed for at SKAT kan få
oplysninger om ejerne af ihændehaveraktier. VP Securities A/S
har imidlertid oplyst, at det ikke er registreret i deres systemer,
om en given aktie er en ihændehaveraktie. Lovbestemmelsen
omfatter derfor både ihændehaveraktier og navneaktier,
da en sondring mellem ihændehaveraktier og navneaktier ikke
kan håndteres i praksis.
1.2. Baggrund
Baggrunden for lovforslaget er en aftale om en
styrket indsats mod skattely på erhvervsområdet, som
blev indgået den 19. december 2014 mellem regeringen og
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Det Konservative Folkeparti. Lovforslaget gennemfører denne
aftale, men skal dog senere suppleres af et lovforslag, der skal
indeholde regler om indførelse af et register over reelle
ejere i danske virksomheder.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Ændring
af selskabsloven
2.1.1. Gældende ret
Oplysninger om navnekapitalandele, der
udstedes på aktionærens eller anpartshaverens navn,
skal i henhold til de gældende regler fremgå af
selskabets ejerbog, som er en samlet fortegnelse over alle de
personer, som besidder aktier eller anparter i det
pågældende kapitalselskab.
Ihændehaveraktier kan kun udstedes i
aktieselskaber og er kendetegnet ved, at besiddelse af aktiebrevet
i sig selv er tilstrækkelig legitimation for ejerskabet.
Ihændehaveraktier giver således aktionæren
mulighed for at være anonym, også overfor
selskabet.
Muligheden for anonymitet gælder dog kun
til en vis grænse, da indførelsen af Det Offentlige
Ejerregister har betydet, at samtlige kapitalejere, der ejer mindst
5 pct. af stemmerne eller kapitalen, skal registreres i registeret,
som er sat i drift den 15. december 2014, og som bliver offentligt
tilgængeligt den 15. juni 2015. Dette gælder, uanset om
kapitalejeren har navnekapitalandele eller
ihændehaveraktier.
Hertil kommer, at ejere af
ihændehaveraktier med en besiddelse under 5 pct. skal lade
sig registrere i en særlig lukket del af Det Offentlige
Ejerregister, som ikke er offentligt tilgængeligt
(Ihændehaverregistret). Ejerbesiddelser under 5 pct. i
selskaber, der har aktier optaget til handel på et reguleret
marked er dog ikke omfattet af denne indberetningspligt.
I henhold til de gældende regler er
manglende registrering strafsanktioneret, dvs. forholdet kan
anmeldes til politiet, og den manglende registrering kan i sidste
ende medføre, at den pågældende straffes med en
bøde. Efter de gældende regler har manglende
registrering af ihændehaveraktier derimod ingen betydning
for, hvorvidt den pågældende har ret til at
udøve de forvaltningsmæssige eller økonomiske
rettigheder knyttet til de pågældende
kapitalandele.
2.1.2 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at det fra den 1. juli
2015 ikke længere er muligt at udstede nye kapitalandele, der
er udstedt til ihændehaveren. Dette gælder også
eksisterende selskaber, som har udstedt ihændehaveraktier i
henhold til de gældende regler. Baggrunden herfor er, at
ihændehaveraktier giver aktionæren mulighed for at
være anonym, f.eks. overfor selskabet og offentlige
myndigheder, hvilket kan misbruges til sløring af ejerskab
og derigennem til skatteunddragelse.
Der er en række medlemslande i EU, som
har afskaffet ihændehaveraktier eller på anden
måde reguleret disse, så der sikres gennemsigtighed.
Det kan således bl.a. nævnes, at
ihændehaveraktier ikke kan udstedes i en række
sammenlignelige nordiske lande - Norge, Sverige, Finland og Island.
Herudover kan der ikke udstedes ihændehaveraktier i Belgien,
og Storbritannien er ved at afskaffe
ihændehaveraktier.
Samtidig foreslås det, at der
indføres en pligt til, at ejere af unoterede
ihændehaveraktier i selskaber, som har aktier optaget til
handel på et reguleret marked, skal lade sig registrere i den
lukkede del af Det Offentlige Ejerregister
(ihændehaverregistret).
Endelig foreslås det i lovforslaget, at
der indføres skærpede regler for manglende
registrering i Det Offentlige Ejerregister, således at en
aktionær mister sine forvaltningsmæssige rettigheder,
herunder retten til at møde og stemme på
generalforsamlingen, og de økonomiske beføjelser,
dvs. retten til bl.a. at få udbetalt udbytte, hvis den
pågældende havde pligt til at lade sig registrere.
Dette gælder både, hvis der er tale om en
aktionær med registreringspligtige
ihændehaveraktier i henhold til selskabslovens § 57
a, som udgør under 5 pct. af stemmerne eller kapitalen, og
som derfor skal være registreret i Ihændehaverregistret
(den lukkede del af Det Offentlige Ejerregister), og hvis der er
tale om en aktionær med ihændehaveraktier på 5
pct. eller mere, der skal være registreret i Det Offentlige
Ejerregister, jf. selskabslovens § 58.
2.2 Ændring af lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder
2.2.1. Gældende ret
Reguleringen for danske virksomheder bygger
på den grundlæggende forudsætning, at der skal
være åbenhed om selskabets forhold. Det drejer sig
både om de registrerede oplysninger om selskabets ledelse,
men bl.a. også om selskabernes regnskaber.
Gennemsigtigheden i selskabernes ejerforhold
har dog hidtil været begrænset. Det er et
væsentligt redskab i bekæmpelsen af skatteunddragelse,
svindel og hvidvask, at der skabes øget gennemsigtighed i
danske virksomheders ejerforhold.
I december 2014 et det første skridt
mod øget gennemsigthed taget, idet der den 15. december 2014
blev indført krav om, at alle nye og eksisterende
aktieselskaber, partnerselskaber og anpartsselskaber, herunder
iværksætterselskaber, skal registrere ejere, som ejer 5
pct. eller mere af selskabet i Det Offentlige Ejerregister.
Registret bliver offentligt tilgængeligt fra den 15. juni
2015, således at enhver kan slå op i registret og se,
hvem der ejer 5 pct. eller mere af kapitalandelene eller stemmerne
i et givent selskab. Registret vil indeholde oplysninger om
selskabernes legale ejere, som er de personer eller selskaber, der
ud fra en formel betragtning ejer aktierne eller andre ejerandele i
den juridiske person. Dette begreb afviger fra reelle ejere, som er
de fysiske personer, der reelt i sidste ende ejer eller
kontrollerer et selskab e.l.
Efter de gældende regler er det alene
ejeroplysninger om aktieselskaber, partnerselskaber og
anpartsselskaber, herunder iværksætterselskaber, der
skal registreres i Det Offentlige Ejerregister. Der er
således ikke krav om, at oplysninger om ejerne
(kommanditisterne) i et kommanditselskab (K/S) eller i andre
virksomhedstyper omfattet af lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder, herunder eksempelvis andelsselskaber med
begrænset ansvar (A. M. B. A.) er omfattet af registret.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslaget, at der
skabes hjemmel til, at kommanditselskaber og andre virksomhedstyper
reguleret i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder kan blive
omfattet af Det Offentlige Ejerregister, som er sat i drift den 15.
december 2014.
Dette skal sikre offentlighed om
ejerforholdene i disse virksomheder, som i dag ikke har pligt til
at offentligøre oplysninger herom. Ændringen er et led
i skattelypakken fra 2014, så det ikke fremover er muligt at
være anonym ejer af eksempelvis et kommanditselskab, idet der
dog ved udnyttelse af hjemlen skal undgås dobbeltregistrering
i forhold til det kommende register over reelle ejere.
2.3 Ændring af lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af
terrorisme
2.3.1. Gældende ret
Erhvervsstyrelsen er efter lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af
terrorisme (hvidvaskloven) ansvarlig for at føre tilsyn med
bl.a. vekselkontorer, ejendomsmæglere, revisorer,
skatterådgivere og eksterne bogholdere samt udbydere af
tjenesteydelser til virksomheder, herunder bl.a.
selskabsfabrikanter og kontorhoteller.
Erhvervsstyrelsen gennemfører som led
heri årligt en række kontrolbesøg hos de
virksomheder, som styrelsen er tilsynsansvarlig for.
Erhvervsstyrelsens tilsyn vil som led i Finansloven for 2015 blive
væsentligt styrket fremover.
Efter de gældende regler skal disse
kontrolbesøg varsles, dvs. at Erhvervsstyrelsen skal
foretage en forudgående underretning af den virksomhed eller
person, som styrelsen ønsker at aflægge et
kontrolbesøg. Efter de gældende regler kan
Erhvervsstyrelsen alene foretage uanmeldte kontrolbesøg,
dvs. uden forudgående underretning, hos vekselkontorer.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at Erhvervsstyrelsen
fremover får mulighed for at foretage uanmeldte
kontrolbesøg i forhold til samtlige de virksomheder og
personer, der er underlagt Erhvervsstyrelsens tilsyn efter
hvidvaskloven. Det drejer sig om bl.a. ejendomsmæglere,
revisorer, skatterådgivere og eksterne bogholdere samt
udbydere af tjenesteydelser til virksomheder, herunder bl.a.
selskabsfabrikanter og kontorhoteller. I dag eksisterer muligheden
i forhold til vekselkontorer.
Uanmeldte kontrolbesøg hos de
øvrige personer og virksomheder kan alene udføres i
det omfang formålet med kontrolbesøget ellers ville
forspildes.
Ændringen foreslås for at sikre,
at Erhvervsstyrelsen under kontrolbesøg har adgang til alt
relevant dokumentation, idet risikoen for, at belastende
dokumentation kan bortskaffes forinden Erhvervsstyrelsens
kontrolbesøg, minimeres.
2.4 Ændring af skattekontrolloven
2.4.1. Gældende ret
Efter skattekontrollovens § 8 D, stk. 1,
har alle juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, pligt
til efter anmodning at give SKAT oplysninger, der skønnes at
være af væsentlig betydning for skatteligningen.
Væsentlighedskriteriet betyder, at SKAT konkret skal tage
stilling til dette spørgsmål, før oplysningerne
søges indhentet, og at oplysningerne så vidt muligt
skal søges indhentet hos den skattepligtige selv, før
der rettes henvendelse til tredjemand. Denne bestemmelse kan
anvendes i forhold til alle skattepligtige og er ikke
begrænset til oplysninger om erhvervsdrivende.
Anmodning fra SKAT om oplysninger om
unavngivne forudsætter, at Skatterådet har givet
tilladelse til anmodningen.
Efter § 8 D, stk. 3, kan
værdipapircentraler kun afkræves oplysninger om,
hvilket kontoførende institut der er kontofører for
nærmere angivne personer eller kontofører
nærmere angivne papirer.
2.4.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der indføres en
hjemmel til, at SKAT kan anmode om oplysninger i
værdipapircentraler om ejeren af aktier, der er optaget til
handel på regulerede markeder. For aktier, der ikke er
ihændehaveraktier, vil oplysningerne kunne fås hos det
udstedende selskab. Aktier registreret i værdipapircentraler
kan ligge i nominee-depoter, hvor det ikke er den endelige ejer af
aktierne, men en udenlandsk depotfører, f.eks. en advokat
eller en bank, der er registreret som ejer af depotet. Derfor vil
det for navneaktier være bedre at indhente oplysningerne hos
det udstedende selskab eller i Erhvervsstyrelsens ejerregister.
Imidlertid er det ikke registreret i VP Securities A/S's systemer,
om en aktie er en ihændehaver- eller navneaktie. Den
foreslåede hjemmel omfatter derfor både
ihændehaveraktier og navneaktier, da en sondring mellem
ihændehaveraktier og navneaktier ikke kan håndteres i
praksis. For så vidt angår ihændehaveraktier, der
ikke er optaget til handel på regulerede markeder, henvises
til afsnit 2.1, hvor ændringen i selskabsloven bl.a.
vedrørende disse aktier omtales.
OECDs Global Forum on Transparency and
Exchange of Information for Tax Purposes anbefalede i sin rapport
fra 2010 om Danmark, at Danmark skulle tage de nødvendige
tiltag for at sikre, at robuste mekanismer er til stede med henblik
på at identificere ejerne af ihændehaveraktier.
I forhold til selskaber, som har aktier
optaget til handel på et reguleret marked, har myndighederne
allerede i dag gennem pengeinstitutter m.v. en vis mulighed for at
få information om ejerskab af aktier, der er optaget til
handel på et reguleret marked. Anbefalingen fra Global Forum
om, at danske ihændehaveraktier enten afskaffes, eller at
aktionærer skal give sig til kende i skattemæssig
sammenhæng, kan opfyldes for de ihændehaveraktier, der
er optaget til handel på et reguleret marked, hvis SKAT gives
adgang til oplysninger om aktieejeren hos
værdipapircentraler. Det vil sige VP Securities A/S og
eventuelle andre værdipapircentraler, der senere måtte
etablere sig i Danmark. Denne adgang findes ikke i dag, og uden
denne adgang er det vanskeligere at spore ejeren. Forslaget skal
således sikre SKAT bedre muligheder for at finde frem
til oplysninger om ejere af ihændehaveraktier optaget
til handel på regulerede markeder.
Det foreslås, at der ikke kræves
Skatterådets godkendelse i relation til den foreslåede
adgang til at anmode værdipapircentraler om oplysninger om
ejerne af aktier optaget til handel på regulerede markeder,
uanset at der er tale om anmodninger om oplysninger om unavngivne.
Forslaget skal sikre, at ordningen gøres smidig at anvende
og skal ses på baggrund af, at der alene er tale om
oplysninger om aktieejerne registreret i en
værdipapircentral.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
En udnyttelse af den foreslåede hjemmel
til at visse ejere i andre virksomhedstyper end kapitalselskaber
også skal registreres i Det Offentlige Ejerregister, vil
nødvendiggøre tilpasning af Erhvervsstyrelsens
it-system. De endelige omkostninger vil afhænge af hvilke
virksomhedstyper, der omfattes, hvilket vil blive fastsat ved
bekendtgørelse. De økonomiske omkostninger holdes
inden for de eksisterende økonomiske rammer.
Ændringen af hvidvaskloven har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige. Ændringen vil dog medføre bedre muligheder
for at opnå fuld effekt af tilsynsbesøg, da disse vil
kunne foretages uden varsel, hvis formålet med
tilsynsbesøget ellers ville gå tabt.
Forslaget om at give SKAT mulighed for at
anmode værdipapircentraler om oplysninger om ejerne af aktier
optaget til handel på regulerede markeder vil reducere
muligheden for skatteunddragelse ved at skjule ejerskabet til
aktierne. Herved vil der på sigt kunne opnås et vist
merprovenu, der dog ikke umiddelbart lader sig kvantificere.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om, at en ejer af en eller flere
ihændehaveraktier ikke har forvaltningsmæssige eller
økonomiske beføjelser, medmindre den
pågældende efter § 57 a eller § 58 har ladet
sig registrere i Erhvervsstyrelsens it-system, har afledte
administrative konsekvenser for erhvervslivet, da selskaberne i
henhold til den foreslåede § 1, nr. 2, vedrørende
selskabsloven § 49, stk. 3, skal kontrollere at en erhverver
opfylder kravene til at udøve eventuelle
forvaltningsmæssige eller økonomiske rettigheder.
Selskaberne vil desuden fremover bl.a. skulle
sikre sig, at de kapitalejere, der får mulighed for at
deltage i en generalforsamling, har ret til det, eventuelt
dokumenteret ved at lade sig notere i selskabets ejerbog eller ved
at være registreret i Det Offentlige Ejerregister. Dette
medfører øgede omkostninger for samtlige omfattede
selskaber, men der er tale om en opgave, som hidtil er blevet
udført af selskaberne af andre grunde, hvorfor der ikke er
tale om en reel omkostning. Desuden ejes langt størstedelen
af de danske kapitalselskaber af en enkelt eller ganske
få personer, hvorfor kontrollen af ejerskabet ofte er
ukompliceret.
Hvis der er tale om en ejer af
ihændehaveraktier optaget til handel på et reguleret
marked, og den pågældende ejer mindre end 5 pct. af
stemmerne eller kapitalen, er den pågældendes
forvaltningsmæssige og økonomiske beføjelser
dog ikke betinget af, at den pågældende har ladet sig
registrere i Erhvervsstyrelsens it-system, jf. § 57 a, stk. 4,
der foreslås ændret som led i dette lovforslag. Her
gives SKAT dog adgang til at anmode værdipapircentraler om
oplysninger om ejerne af ihændehaveraktier optaget til
handel på regulerede markeder, jf. nedenfor.
En udnyttelse af den foreslåede hjemmel
til at udvide Erhvervsstyrelsens it-system, så ejere i visse
andre virksomhedstyper end kapitalselskaber også skal
registreres i Det Offentlige Ejerregister, vil medføre
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der vil være
omstillingsomkostninger for de omfattede eksisterende virksomheder
ved registrering af ejeroplysninger første gang og
løbende administrative byrder i det omfang nye virksomheder
skal lade sig registrere eller der skal foretages opdatering af
oplysninger for eksisterende virksomheder. Konkret vil der
således være byrder forbundet med, at ejerne i de
virksomheder, som bliver omfattet, skal informere virksomheden
når de ejer 5 % eller mere af virksomheden og når de
passerer en række efterfølgende
grænseværdier i op- eller nedadgående retning.
Desuden vil der konkret være byrder for virksomhederne
forbundet med registreringen af ejerne i Det Offentlige
Ejerregister, som virksomhederne skal sørge for.
De oplysninger, der skal indberettes, er af en
sådan karakter, at de ikke medfører særlig
tidskrævende aktiviteter i virksomhederne, bl.a. fordi
registreringen skal foregå via en digital
selvbetjeningsløsning, og det vurderes på den
baggrund, at de administrative konsekvenser forbundet med forslaget
ikke vil være væsentlige. Desuden er der tale om
ejeroplysninger, som virksomhederne allerede i et vist omfang skal
have, da en del af virksomhederne omfattet af lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder, skal have en ejerfortegnelse i
henhold til skattelovgivningen.
Antallet af omfattede virksomheder er ikke
endeligt fastlagt, da de registreringspligtige virksomhedstyper
fastsættes ved bekendtgørelse, og de administrative
konsekvenser kan derfor ikke kvantificeres nærmere på
nuværende tidspunkt, men byrderne vil blive nærmere
fastlagt når bekendtgørelsen udstedes.
Forslaget om at give SKAT mulighed for at
anmode værdipapircentraler om oplysninger om ejerne af aktier
optaget til handel på regulerede markeder vil mindske
risikoen for skatteunddragelse. Det vil medvirke til en mere
ensartet beskatning af virksomhedsejerne og dermed mere lige
konkurrenceforhold inden for erhvervslivet. Forslaget vil
medføre en beskeden administrativ merbyrde for
værdipapircentraler her i landet i form af besvarelse af
anmodninger om ejeroplysninger fra SKAT fremfor anmodninger om
oplysninger om depotførende institutter. På den anden
side vil SKAT efter de gældende regler først skulle
spørge værdipapircentralerne om, hvilke
kontoførende institutter der kontofører aktierne, og
herefter henvende sig til de kontoførende institutter for at
få ejeroplysningerne. Samlet set vil den foreslåede
ordning dermed føre til en mindre lettelse for
værdipapircentraler og kontoførende institutter.
Det vurderes, at lovforslaget samlet set ikke
vil medføre væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser på samfundsniveau.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget kan have begrænsede
administrative konsekvenser for borgerne. De foreslåede
ændringer i selskabsloven, om at indføre
skærpede regler i forhold til udøvelse af rettigheder
som kapitalejer, betyder, at manglende registrering i
Erhvervsstyrelsens it-system kan medføre manglende mulighed
for at udnytte de rettigheder, som den enkelte borger som
kapitalejer ellers er berettiget til.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde
EU-retlige aspekter.
Den foreslåede ændring af
hvidvaskloven, som giver Erhvervsstyrelsen udvidede
beføjelser i forhold til udførelse af tilsyn
går dog videre end EU's 3. hvidvaskdirektiv.
Ændringen foreslås, da den er fundet
nødvendig af hensyn til at styrke mulighederne for at kunne
udøve et effektivt hvidvasktilsyn.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 30. januar 2015 til den 27. februar 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Aalborg Universitet, Aarhus Universitet,
Advokatsamfundet, AE Rådet, AgroSkat ApS, Akademikernes
Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
ATP, Bryggeriforeningen, Børsmæglerforeningen, CEPOS -
Center for Politiske Studier, Cevea, Copenhagen Business School
Handelshøjskolen, Danish Venture Capital and Private
Equity Association, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskredit
A/S, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi,
Dansk Erhverv, Dansk Investor Relations Forening - DIRF, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Landbrugsrådgivning -
Videncenter for Landbrug, Danske Advokater, Danske Bogholdere,
Danske Regioner, Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd
(DSK), Den Danske Dommerforening, Den Danske
Fondsmæglerforening, Den Danske Skatteborgerforening, Det
Kooperative Fællesforbund, DI, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejendomsmæglernes Landsorganisation, Ejerlederne,
Finansforbundet, Finans & Leasing, Finansrådet,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Freelance Bogholdere,
Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Fødevareforbundet - NNF,
Grønlands Selvstyre, GXG Markets A/S, HK Handel, Horesta,
Håndværksrådet, InvesteringsForeningsRådet,
IT-Universitet i København, KL, Kraka, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Kuratorforeningen, Københavns Universitet, Landbrug &
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs
Råd, Lokale Pengeinstitutter, Nasdaq OMX Copenhagen A/S,
Nationalbanken, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
REVIFORA - foreningen for revision, økonomi og ledelse,
Revisortilsynet, Roskilde Universitet, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, SRF Skattefagligforening,
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet, Syddansk Universitet, Videncentret for Landbrug og VP
Securities A/S.
9. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | SKATs forbedrede adgang til oplysninger om
ejerne af aktier vil reducere muligh?e?d?en for
skatteunddragelse og på sigt medføre et ikke
kvantificerbart merprovenu. | En udnyttelse af den foreslåede
hjemmel til at visse ejere i andre virksomhedstyper end
kapitalselskaber også skal registreres i Det Offentlige
Ejerregister, vil nødvendiggøre tilpasning af
Erhvervsstyrelsens it-system. De endelige omkostninger vil
afhænge af hvilke virksomhedstyper, der omfattes, hvilket vil
blive fastsat ved bekendtgørelse. Omkostningerne vil blive
afholdt inden for de eksisterende økonomiske rammer. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Lovforslaget vil ikke medføre
væsentlige økonomiske konsekvenser på
samfundsniveau. ? SKATs forbedrede adgang til oplysninger om
ejerne af aktier vil dog mindske risikoen for skatteunddragelse,
hvilket vil medvirke til en mere ensartet beskatning af
virksomhedsejerne og dermed en mere fair konkurrence inden for
erhvervslivet. | Lovforslaget vil ikke medføre
væsentlige økonomiske konsekvenser på
samfundsniveau. ? Ændringen af selskabsloven, så
selskaberne fremover bl.a. skal sikre sig, at kapitalejere har ret
til at udnytte deres rettigheder som kapitalejere, vil
medføre øgede omkostninger for samtlige omfattede
sels?k?a?ber. Der er dog tale om en opgave, som hidtil er
blevet udført af selskaberne af andre grunde, hvorfor der
ikke er tale om en reel omkostning. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Lovforslaget vil ikke medføre
væsentlige administrative konsekvenser på
samfundsniveau. ? SKATs forbedrede adgang til oplysninger om
ejerne af aktier medfører dog en mindre lettelse for
værdipapircentraler og kontoførende institutter samlet
set. | Lovforslaget vil ikke medføre
væsentlige administrative konsekvenser på
samfundsniveau. ? Der vil dog være mindre
administrative konsekvenser for erhvervslivet forbundet med en
udnyttelse af den foreslåede hjemmel til at udvide Det
Offentlige Ejerregister til at omfatte andre
virksomhedstyper. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget har begrænsede
administrative konsekvenser for borgerne. | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
?
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Den foreslåede ændring
medfører, at det fra lovens ikrafttræden den 1. juli
2015 ikke er muligt at udstede nye ihændehaveraktier. Aktier
kan således, på lige fod med anparter, kun udstedes
på navn. For eksisterende ihændehaveraktier
indføres der en række krav til hvornår de
økonomiske og forvaltningsmæssige rettigheder, som
følger med aktierne kan udøves, jf. den
foreslåede § 1, nr. 2, om ændring af
selskabslovens § 49 og bemærkningerne hertil.
Den ændrede bestemmelse medfører
også, at der ikke i eksisterende selskaber, som har udstedt
ihændehaveraktier i henhold til de gældende regler, kan
udstedes nye ihændehaveraktier.
Ændringen foreslås som
følge af at en ihændehaverakties karakter, som
udgangspunkt giver besidderen mulighed for at være anonym,
f.eks. overfor selskabet og offentlige myndigheder. Der har som
følge heraf fra bl.a. OECD været peget på,
at ihændehaveraktier kan misbruges til sløring af
ejerskab og derigennem til skatteunddragelse, og OECD har
således anbefalet, at danske ihændehaveraktier enten
afskaffes, eller at aktionærer, der ikke giver sig til kende,
mister deres rettigheder. På baggrund af dette foreslås
ihændehaveraktier afskaffet. Der foreslås desuden
i § 1, nr. 2, en ændring, så manglende
registrering af ihændehaveraktier medfører tab af
rettigheder.
Udstedte, men endnu ikke udnyttede,
konvertible gældsbreve og warrants anses for tegnet og de
underliggende aktier anses dermed også for tegnet, hvis der
senere sker udnyttelse. Sådanne konvertible gældsbreve
og warrants vil derfor efter lovens ikrafttræden fortsat
kunne udnyttes.
Hvis et selskab ønsker at foretage en
ændring af ihændehaveraktier til navneaktier kan en
sådan vedtægtsændring vedtages med almindelig
vedtægtsmajoritet, jf. selskabslovens § 106.
For eksisterende ihændehaveraktier
foreslås der indført en overgangsordning, jf. den
foreslåede § 5, stk. 3. Overgangsordningen
medfører, at eksisterende ihændehaveraktier, som er
udstedt inden dette lovforslags ikrafttræden, kan vedblive
med at eksistere. I den foreslåede § 5, stk. 2, er der
en overgangsregel for eksisterende bemyndigelser til udstedelse af
ihændehaveraktier. Der henvises til de foreslåede
§ 5, stk. 2 og 3, og de tilhørende
bemærkninger.
Til nr.
2
Den foreslåede ændring af
selskabslovens § 49, stk. 2,
medfører krav om registrering i Erhvervsstyrelsens
it-system, hvis en aktionær med ihændehaveraktier
ønsker at kunne udnytte sine forvaltningsmæssige
rettigheder, herunder retten til at møde og stemme på
generalforsamlingen, og de økonomiske beføjelser,
dvs. retten til bl.a. at få udbetalt udbytte og retten til
nye kapitalandele ved kapitalforhøjelse.
De skærpede regler gælder
både, hvis der er tale om en aktionær med
ihændehaveraktier, som udgør under 5 pct. af stemmerne
eller kapitalen, og som derfor eventuelt skal være
registreret i Ihændehaverregistret (den lukkede del af Det
Offentlige Ejerregister), jf. selskabslovens § 57 a, eller en
aktionær med ihændehaveraktier på 5 pct. eller
mere, der således skal være registreret i Det
Offentlige Ejerregister, jf. selskabslovens § 58. Da pligten
til at registrere en ihændehaveraktionærers
ejerbesiddelser på 5 pct. eller mere påhviler selskabet
og ikke aktionæren selv, er det desuden foreslået, at
en meddelelse efter selskabslovens § 55 også
medfører, at en aktionær kan udnytte sine rettigheder.
Når selskabet gennem en meddelelse efter selskabslovens
§ 55 er blevet gjort bekendt med, at en indehaver besidder en
eller flere ihændehaveraktier, som udgør 5 pct. eller
mere af stemmerne eller kapitalen i selskabet, så kan
selskabet ikke sidde denne viden overhørig og lade det
gå ud over aktionæren i forhold til at kunne udnytte
sine rettigheder som aktionær.
Hvis der er tale om en ejer af
ihændehaveraktier optaget til handel på et reguleret
marked, og den pågældende ejer mindre end 5 pct. af
stemmerne eller kapitalen, er den pågældendes
forvaltningsmæssige og økonomiske beføjelser
dog ikke betinget af, at den pågældende har ladet sig
registrere i Erhvervsstyrelsens it-system, jf. § 57 a, stk. 4,
der foreslås ændret som led i dette lovforslag.
I henhold til den foreslåede § 49, stk. 3, i selskabsloven, skal det
enkelte selskab kontrollere, at en erhverver af en eller flere
kapitalandele opfylder betingelserne i stk. 1 og 2. Den
foreslåede bestemmelse indebærer, at det er selskabets
centrale ledelsesorgan, som har ansvaret for at sikre, at
betingelserne i forhold til kapitalejeres udnyttelse af
rettigheder er opfyldt. Der er ikke noget til hinder for, at
ledelsen uddelegerer opgaven til andre, sådan som det
også er muligt med en række andre pligter i henhold til
selskabsloven. Ansvaret vil dog fortsat i sidste ende være
det centrale ledelsesorgans.
Den foreslåede pligt for det centrale
ledelsesorgan til at sikre overholdelse af betingelserne i
selskabslovens § 49, stk. 1 og 2, medfører ikke, at der
skal foretages en kontrol af om en kapitalejer i øvrigt har
foretaget korrekt registrering i de relevante registre.
Pligten i forhold til stk. 1 er en
kodificering af gældende praksis, hvor det hidtil har
været antaget, at et selskab skal kontrollere, om en
erhverver har ret til at udøve sine
forvaltningsmæssige rettigheder, f.eks. ved afgivelse af
stemme på selskabets generalforsamling.
I forhold til at påse kravene i stk. 2,
så er dette en ny bestemmelse, som er nødvendig, da
der foreslås en skærpet r?e?g?e?l i forhold til at en
erhverver af en eller flere ihændehaveraktier skal
være registreret i den lukkede del af Det Offentlige
Ejerregister for at kunne udøve sine rettigheder.
Selskabet skal kontrollere dette forhold inden en
aktionær kan udøve forvaltningsmæssige
rettigheder, som f.eks. at afgive stemme på
generalforsamlingen, eller de økonomiske rettigheder, som
f.eks. udbetaling af udbytte. Det er vurderingen, at der også
hidtil fra selskabernes side har været foretaget kontrol med
ihændehaveraktionærer, som således skulle
dokumentere deres ret til at udøve rettighederne knyttet til
ihændehaveraktierne gennem den konkrete besiddelse af
ihændehaveraktien.
Det er den enkelte
ihændehaveraktionær, som har pligten til over for
selskabet at dokumentere, at den pågældende er korrekt
registreret i forhold til f.eks. at udnytte sine rettigheder
på generalforsamlingen. I forbindelse med registrering af
ihændehaveraktier i Erhvervsstyrelsens it-system vil
aktionæren modtage en kvittering, hvoraf det vil
fremgå, hvilke forhold der er registreret i registret.
Ledelsens pligt til at kontrollere om en
ihændehaveraktionær er korrekt registreret kan
således opfyldes ved at kontrollere aktionærens
kvittering fra Erhvervsstyrelsens it-system.
Som følge af den foreslåede
bestemmelse kan en ihændehaveraktionær eventuelt
fortabe sine økonomiske rettigheder, hvilket vil kunne
medføre, at selskabet ikke kan udbetale udbytte til
aktionæren. Den manglende registrering af ejerskabet til
ihændehaveraktierne vil dog ikke medføre, at
aktionæren mister sit udbytte, men selskabet er derimod
forpligtet til at deponere udbyttet efter de almindelige
bestemmelser i deponeringsloven.
Det foreslås med § 1, nr. 5, at
overtrædelse af selskabslovens § 49, stk. 3,
strafbelægges.
Til nr.
3
Det foreslås at slette henvisningen til
"§ 48, stk. 2, 3. pkt.", da den bestemmelse foreslås
ophævet med dette lovforslags § 1, nr. 1. Der er tale om
en henvisning til bestemmelsen, som hidtil har givet hjemmel til at
udstede ihændehaveraktier.
Ændringen er en nødvendig
tilpasning, som følge af den i § 1, nr. 1,
foreslåede ændring og der henvises til denne
bestemmelse og de tilhørende bemærkninger.
Til nr.
4
Den foreslåede ændring
medfører, at selskaber, som kun har dele af deres aktier
optaget til handel på et reguleret marked, omfattes af
registreringspligten, jf. stk. 1 og 3, for den del af selskabets
aktier, som ikke er optaget til handel. Bestemmelsens
nuværende ordlyd undtager helt selskaber, som har aktier
optaget til handel på et reguleret marked desuagtet, at dele
af selskabet også har aktier, der ikke er optaget til
handel. Ændringen skal ses i sammenhæng med, at
baggrunden for at undtage ihændehaveraktier optaget til
handel på et reguleret marked var administrative hensyn, da
der er tale om selskaber, hvis aktier handles oftere, samt at
handlen foregår på gennemsigtige markeder. Undtagelsen
bør således kun omfatte ihændehaveraktier, der
er optaget til handel på et reguleret marked.
Til nr.
5
Selskabslovens §
367, stk. 1, fastslår, at overtrædelse af de
opregnede bestemmelser straffes med bøde.
Bestemmelsen foreslås affattet på
ny, da der ved en fejl er foretaget ændringer i forbindelse
med ikrafttræden af bestemmelserne om Det Offentlige
Ejerregister, som er sat i kraft ved bekendtgørelse nr. 1322
af 10. december 2014. Ved den bekendtgørelse er den
oprindelige strafbestemmelse i § 367, stk. 1, fra lov nr. 470
af 12. juni 2009, og den ændring, som blev foretaget med lov
nr. 477 af 30. maj 2012, vedrørende ihændehaveraktier,
blevet sat i kraft.
Den oprindelige strafbestemmelse fra lov nr.
470/2009 er dog tidligere sat i kraft ved bekendtgørelse nr.
135 af 22. februar 2011, jf. § 1, stk. 1. Den kan
således ikke sættes i kraft igen, hvorfor
ikrafttræden ved bekendtgørelse nr. 1322 af 10.
december 2014 betragtes som en nullitet.
Den med lov nr. nr. 477 af 30. maj 2012
foreslåede ændring af strafbestemmelsen
(indsættelse af § 57 a, stk. 1-3) vedrørende
ihændehaveraktier er dog foreslået indført ved
lov nr. 616 af 12. juni 2013. Da henvisningen til § 57 a, stk.
1-3 af den grund står to gange i loven foreslås
bestemmelsen affattet på ny.
I forhold til den seneste strafbestemmelse,
som affattet ved lov nr. 616 af 12. juni 2013, er der alene
foretaget en enkelt materiel ændring i bestemmelsen, da det
foreslås at den med dette lovforslag foreslåede §
49, stk. 3, strafbelægges.
Den foreslåede ændring
medfører, at det enkelte selskabs øverste centrale
ledelsesorgan skal kontrollere, om en kapitalejer har ret til at
udnytte sine forvaltningsmæssige og økonomiske
rettigheder, og selskabets ledelse kan straffes med bøde,
hvis en kapitalejer tillades at udøve sine rettigheder
i strid med bestemmelsen.
En overtrædelse af den foreslåede
bestemmelse kunne eksempelvis være udbetaling af udbytte til
en ihændehaveraktionær på trods af, at den
pågældende ikke opfylder betingelserne i
selskabslovens § 49, stk. 2. Hvis erhververen vidste eller
burde vide, at den pågældende ikke opfyldte
betingelserne for at udnytte sine rettigheder som kapitalejer,
kan selskabet eventuelt i henhold til de almindelige danske
erstatningsregler anlægge sag om erstatning mod den
pågældende.
Til §
2
Til nr.
1
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2,
nr. 2, som indsætter en ny § 15 f, om hjemmel til, at
erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at ejere af en eller flere typer af virksomheder omfattet af
denne lov, skal registreres i Erhvervsstyrelsens it-system.
Det er således ikke alle reglerne i lov
om visse erhvervsdrivende virksomheder, som gælder for alle
de virksomheder, der er omfattet af loven. For at sikre, at
alle virksomheder omfattet af loven også vil være
omfattet af den foreslåede hjemmel til, at virksomhedens
ejere skal registreres i Erhvervsstyrelsen it-system, er det derfor
foreslået at der i § 2, stk. 3, indsættes en
henvisning til § 15 f, som indeholder den foreslåede
hjemmel.
Med den foreslåede ændring vil
enkeltmandsvirksomheder samt interessentskaber og
kommanditselskaber, uanset om de er registreringspligtige, kunne
omfattes af den i lovforslagets § 2, nr. 2, foreslåede
bestemmelse. Det er hensigten, at enkeltmandsvirksomheder og
interessentskaber ikke i første omgang skal omfattes af den
bekendtgørelse, som påtænkes udstedt, men det
kan overvejes på et senere tidspunkt, hvorfor hjemlen er
formuleret som gældende for alle virksomheder omfattet af lov
om visse erhvervsdrivende virksomheder.
Der henvises til den foreslåede §
2, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Til nr.
2
Den foreslåede nye bestemmelse
medfører, at erhvervs- og vækstministeren vil kunne
fastsætte regler om meddelelse og registrering af ejere i
visse erhvervsdrivende virksomheder svarende til de regler, som i
dag gælder for kapitalselskaber, jf. selskabslovens
§§ 55, 56 og 58.
Hvis der fastsættes regler lig
selskabslovens § 55, vil det medføre at ejerne skal
underrette virksomheden, hvis de ejer 5 pct. eller mere af
kapitalen eller stemmerne i virksomheden. Tilsvarende gælder
hvis en række nærmere angivne
tærskelværdier brydes i opad- eller nedadgående
retning. Procentværdierne i selskabsloven § 55 er 5, 10,
15, 20, 25, 50, 90, 100, samt 1/3 eller 2/3.
Meddelelsen vil i henhold til selskabslovens
§ 56 skulle gives til virksomheden senest 2 uger efter at en
af de relevante grænser er overskredet eller ikke
længere er nået. Desuden indeholder bestemmelsen en
række oplysningskrav, om bl.a. navn, adresse og CPR-nummer,
som også forventes indført.
Tilsvarende kan der fastsættes regler
svarende til selskabslovens § 58 om, at virksomhederne
hurtigst muligt skal indberette ovennævnte besiddelser til
Det Offentlige Ejerregister, som føres af Erhvervsstyrelsen.
Herefter vil oplysningerne om de legale ejere være offentligt
tilgængelige i registret.
De foreslåede ændringer skal kunne
sikre åbenhed i kommanditselskaber, interessentskaber,
andelsselskaber og andre virksomheder med begrænset ansvar
svarende til det som blev indført for kapitalselskaber med
selskabsloven fra 2009.
Indførelsen af Det Offentlige
Ejerregister bygger på en anbefaling fra det daværende
"Udvalg til modernisering af selskabsretten", der havde fået
til opgave at komme med forslag til en ny selskabslov. Udvalget
anbefalede at indføre et ejerregister for kapitalselskaber,
som skulle øge gennemsigtigheden om ejerforhold i danske
selskaber og dermed også øge tilliden til selskaberne.
Det var udvalgets opfattelse, at dette ville fremme investeringer i
dansk erhvervsliv.
Det foreslås ikke at indføre
hjemmel til at indføre selskabslovens §§
50-54 om ejerbog i virksomheder omfattet af lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder, da der allerede i henhold til
skattelovgivningen er krav om, at disse virksomheder fører
en liste over virksomhedens ejere.
Det foreslås at selskabslovens
§§ 55, 56 og 58 alene kan finde anvendelse med de
nødvendige tilpasninger, da der ikke er tale om
kapitalselskaber, hvor der stemmes efter kapital. Der er i
virksomheder omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder
ikke krav om minimumskapital og der kan ikke udstedes aktier og
stemmes efter ejerandel. Udgangspunktet i disse virksomheder er
således ofte, at deltagerne stemmer efter
princippet om "én mand, én stemme" (hoveder) eller
efter samhandel eller levering til selskabet (høveder).
Sidstnævnte stemmemetode kendetegner ofte
andelsselskaber.
Da der som udgangspunkt ikke er tale om
stemmeafgivelse efter kapital i virksomheder, som er omfattet af
lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, er det
nødvendigt at tilpasse den bekendtgørelse, som skal
udstedes med hjemmel i den foreslåede bestemmelse.
Bekendtgørelsen skal sikre, at der fastsættes regler,
så indflydelse der kan sidestilles med indflydelse på 5
pct. eller mere af stemmerne eller kapitalen skal meddeles og
registreres. Dette skal bero på en konkret vurdering.
Den foreslåede hjemmel vil i
første omgang alene benyttes til at lade ejere af
kommanditselskaber registrere. Byrderne forbundet med udnyttelse af
hjemlen vil blive målt, når bekendtgørelsen
sendes i høring.
Den konkrete udnyttelse af den
foreslåede hjemmel vil betyde, at der alene vil blive
offentliggjort de samme oplysninger, som offentliggøres
for de selskaber som i dag er omfattet af Det Offentlige
Ejerregister. Det skal ved udstedelse af bekendtgørelsen
sikres, at der ikke stilles krav om dobbeltregistrering af ejere
(legale og reelle).
Der vil således kun blive offentliggjort
oplysninger om navn og adresse på ejeren, samt oplysninger om
den procentvise størrelse (mindst 5 pct.) af eventuel
kapital eller stemmerettigheder i virksomheden. Der vil herudover
ikke blive offentliggjort oplysninger om ejernes personlige
skatteforhold. Desuden vil oplysninger om kapital og
stemmerettigheder alene blive offentliggjort i procentvise
grænseværdier, jf. ovenfor, hvorfor der ikke
offentliggøres eksakte besiddelser, beløb eller
stemmerettigheder.
Til §
3
Til nr.
1
Den foreslåede ændring
medfører, at Erhvervsstyrelsen fremover får mulighed
for at foretage uanmeldte kontrolbesøg i forhold til
samtlige de virksomheder og personer, der er underlagt
Erhvervsstyrelsens tilsyn efter hvidvaskloven.
Efter de gældende regler i hvidvaskloven
kan Erhvervsstyrelsen alene foretage uanmeldte kontrolbesøg
overfor vekselkontorer. Kontrolbesøg hos de øvrige
virksomheder og personer, der er underlagt Erhvervsstyrelsens
tilsyn skal således varsles, dvs. at Erhvervsstyrelsen skal
foretage en forudgående underretning af den virksomhed eller
person, som styrelsen ønsker at aflægge et
kontrolbesøg.
Denne begrænsning i adgangen til at
foretage uanmeldte kontrolbesøg indebærer imidlertid
en risiko for, at ny dokumentation kan fabrikeres eller belastende
dokumentation kan bortskaffes forinden Erhvervsstyrelsens
kontrolbesøg hos en person eller virksomhed og at
formålet med kontrolbesøget dermed forspildes.
Med den foreslåede ændring
imødegås denne risiko, idet ændringen
medfører, at Erhvervsstyrelsen til enhver tid mod
behørig legitimation og uden retskendelse kan få
adgang til personer og virksomheder, der erhvervsmæssigt
udøver virksomhed med valutaveksling, statsautoriserede og
godkendte revisorer, ejendomsmæglere, skatterådgivere
og eksterne bogholdere m.v. samt udbydere af tjenesteydelser til
virksomheder, herunder bl.a. selskabsfabrikanter og
kontorhoteller.
Muligheden for at foretage uanmeldte
kontrolbesøg uden forudgående varsling hos de personer
og virksomheder, der er nævnt i hvidvasklovens § 1, stk.
1, nr. 15-18, skal alene anvendes af Erhvervsstyrelsen i
tilfælde, hvor det er Erhvervsstyrelsens vurdering, at
formålet med kontrolbesøget ville blive forspildt,
hvis kontrolbesøget blev varslet. Dette vil eksempelvis
være tilfældet når styrelsen vurderer, at der
foreligger en risiko for, at ny dokumentation kan fabrikeres eller
at belastende dokumentation kan bortskaffes, forinden
besøget. Erhvervsstyrelsen skal således forsat varsle
kontrolbesøg, i det omfang, at det er muligt.
I tilfælde, hvor det efter en konkret
vurdering anses for nødvendigt at foretage uanmeldte
kontrolbesøg hos de af lovforslaget omfattede personer eller
virksomheder, vil kontrolbesøget blive foretaget under
iagttagelse af lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse
af tvangsindgreb og oplysningspligter. Det forudsættes i den
forbindelse, at Erhvervsstyrelsen ikke har en begrundet mistanke om
en strafbar overtrædelse af lovgivningen, idet sagen i
sådanne tilfælde, skal behandles efter retsplejelovens
regler om strafferetspleje. Det er således vurderingen at
lovforslaget kun i begrænset omfang, vil indebære en
ændring i forhold til den nuværende retstilstand, hvor
kontrolbesøg hos de af lovforslaget omfattede virksomheder
altid skal varsles.
Det bemærkes, at de gældende
regler gennemfører artikel 37(3) i direktiv 2005/60/EF af
26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af
det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af
terrorisme (3. hvidvaskdirektiv). Den nævnte
direktivbestemmelse kræver, at de kompetente myndigheder
blandt andet for så vidt angår vekselkontorer, har
udvidede kontrolbeføjelser, herunder eksempelvis mulighed
for at gennemføre inspektioner på stedet. Med den
foreslåede ændring af hvidvaskloven gives
Erhvervsstyrelsen udvidede beføjelser i forhold til kravet i
3. hvidvaskdirektiv. Idet 3. hvidvaskdirektiv er et
minimumsdirektiv vil en sådan udvidelse af Erhvervsstyrelsens
beføjelser imidlertid kunne fastsættes nationalt,
uanset at der ikke er fastsat krav herom i direktivet. For
yderligere at styrke Erhvervsstyrelsens muligheder for at
føre et effektivt hvidvasktilsyn er det fundet
nødvendigt, at fastsætte sådanne
videregående regler i dansk lovgivning.
Til §
4
Til nr.
1
Det foreslås, at der indføres en
hjemmel i skattekontrollovens §
8 D, stk. 3, til, at SKAT kan indhente oplysninger i
værdipapircentraler om ejeren af aktier, der er optaget til
handel på regulerede markeder. Efter de gældende regler
kan SKAT alene anmode værdipapircentraler om oplysninger
om, hvilket institut der er kontoførende for nærmere
angivne personer eller kontofører nærmere angivne
papirer.
De oplysninger, SKAT kan anmode om, er i
første række oplysninger om identiteten af unavngivne
ejere, men der kan efter omstændighederne også
være andre oplysninger vedrørende de
pågældende ejere, der er relevante, herunder
særligt oplysninger om ejerandel/antallet af aktier, de
pågældende ejer.
Hjemlen skal anvendes under iagttagelse af
persondatal?o?v?e?ns regler om indsamling, behandling og
videregivelse af oplysninger. Ved anvendelsen af hjemlen skal de
almindelige principper om væsentlighed og proportionalitet
ved anvendelsen af kontrolhjemler i skattekontrolloven iagttages.
Væsentlighedskriteriet betyder, at SKAT konkret skal tage
stilling til, om oplysningerne er af væsentlig betydning for
skatteligningen, før der anmodes om oplysningerne, og at
oplysningerne i videst muligt omfang skal søges indhentet
hos den skattepligtige selv, inden der rettes henvendelse til
tredjemand, i dette tilfælde en værdipapircentral.
Det bemærkes, at bestemmelsen i
skattekontrollovens § 8 D ikke alene har betydning for dansk
skatteligning. Det fremgår således af
skattekontrollovens § 8 Y, at bestemmelser i lovgivningen om
pligt til at afgive oplysninger, herunder skattekontrollovens
§ 8 D, til brug for skatteansættelser også finder
anvendelse, når SKAT i skattesager, som ikke er straffesager,
yder bistand til en fremmed stat, Færøerne eller
Grønland efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller anden
aftale.
Til nr.
2
Efter gældende ret skal oplysninger om
unavngivne alene gives efter Skatterådets bestemmelse.
Den foreslåede adgang for SKAT til at
anmode værdipapircentraler om oplysninger om ejerne af
ihændehaveraktier optaget til handel på regulerede
markeder, jf. nr. 1, er en adgang til at spørge om
identiteten af unavngivne personer. Med henblik på at
gøre ordningen smidig at anvende, og da bestemmelsen er
begrænset til at omfatte oplysninger om aktieejeren,
foreslås det, at kravet i skattekontrollovens § 8 D,
stk. 1, 2. pkt., om, at Skatterådet skal godkende anmodninger
om oplysninger om unavngivne, fraviges i forhold til anmodninger
til værdipapircentraler om oplysninger om ejere af
ihændehaveraktier, der er optaget til handel på
regulerede markeder.
Til §
5
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juli 2015. Det
medfører, at der fra denne dato ikke længere vil kunne
udstedes ihændehaveraktier i nye selskaber eller i
eksisterende selskaber, herunder selskaber som allerede måtte
have udstedt ihændehaveraktier i henhold til de
gældende regler. Bestemmelsen vil desuden medføre, at
der ikke kan udstedes ihændehaveraktier via
fondsforhøjelse.
Det vil desuden betyde, at SKAT vil kunne
sende anmodninger til værdipapircentraler om oplysninger om
ejere af aktier optaget til handel på regulerede markeder fra
og med denne dag.
I henhold til det foreslåede stk. 2 kan selskaber, som forud for lovens
ikrafttræden har vedtaget bemyndigelser i henhold til
selskabslovens § 155, stk. 1 og 2, som indeholder mulighed for
udstedelse af ihændehaveraktier, udnytte disse bemyndigelser
efter deres indhold frem til den 1. juli 2016.
Af hensyn til eksisterende selskaber, hvor
generalforsamlingen har bemyndiget det centrale ledelsesorgan til
at forhøje selskabskapitalen, og dette kan ske ved
udstedelse af ihændehaveraktier, er det fundet
nødvendigt, at selskabet i op til et år efter lovens
ikrafttræden kan benytte sådanne bemyndigelser. Dette
giver mulighed for, at selskaberne inden for denne periode kan
nå at foretage nødvendige foranstaltninger i
forbindelse med lovændringerne uden at skulle afholde
ekstraordinær generalforsamling. Tilsvarende gælder
bemyndigelse til at udstede konvertible gældsbreve og
warrants.
I henhold til det foreslåede stk. 3 kan ihændehaveraktier, som er
udstedt inden dette lovforslag træder i kraft, fortsat
eksistere efter lovens ikrafttræden. Bestemmelsen er en
overgangsbestemmelse for de eksisterende ihændehaveraktier,
da de udstedes i henhold til den gældende selskabslovs §
48, stk. 2. 3. pkt., som foreslås ophævet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1. Bestemmelsen gælder også
ihændehaveraktier, som udstedes i henhold til
bestyrelsesbemyndigelser, jf. stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse får
ikke konsekvenser for allerede udstedte, men endnu ikke udnyttede,
konvertible gældsbreve og warrants. Konvertible
gældsbreve og warrants er kendetegnet ved at være
rettigheder, men ikke pligter, til at erhverve kapitalandele
på et senere tidspunkt. Disse tegningsrettigheder anses for
udstedt på beslutningstidspunktet og de underliggende aktier
anses således også for tegnet på dette tidspunkt,
hvis der senere sker udnyttelse. Udnyttelse af sådanne
rettigheder kan også ske efter lovens ikrafttræden.
Hvis det i et selskab er vedtaget forud for
datoen for lovens ikrafttræden, at der skal udstedes
ihændehaveraktier, men tegningsperioden først
udløber efter den dato, vil udstedelsen af
ihændehaveraktier kunne gennemføres som planlagt. Det
er vedtagelsesdatoen, som er afgørende.
Ophævelsen af den gældende
selskabslovs § 48, stk. 2, 3. pkt., berører
således alene udstedelsen af nye
ihændehaveraktier. Ophævelsen medfører, at
der efter dette lovforslags ikrafttræden hverken kan udstedes
ihændehaveraktier i nye selskaber eller i eksisterende
selskaber. Det betyder eksempelvis, at der ikke ved en
kapitalforhøjelse kan udstedes nye ihændehaveraktier
til aktionærer, som allerede måtte have sådanne
aktier. Der vil alene fremover kunne udstedes navneaktier, jf. dog
bemærkningerne til det foreslåede stk. 2.
Til §
6
Bestemmelsen vedrører lovforslagets
territoriale afgrænsning. I henhold til det foreslåede
stk. 1 gælder lovforslaget ikke
for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Efter det foreslåede stk. 2 kan lovforslaget helt eller delvist
sættes i kraft for Grønland ved kongelig anordning med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Det
gælder dog ikke lovforslagets § 4 vedrørende
skattekontrolloven, da beskatningsområdet er
overtaget af Grønlands Selvstyre pr. 1. januar 1980.
De sagsområder, som hører under
erhvervs- og vækstministerens ressortområde, er
ligeledes omfattet af de sagsområder, som Grønlands
Selvstyre kan overtage i medfør af lov nr. 473 af 12. juni
2009 om Grønlands Selvstyre. Selvstyret har dog ikke
udnyttet muligheden for at overtage disse sagsområder
på nuværende tidspunkt. Derfor foreslås det, at
lovforslagets §§ 1-3 kan sættes helt eller delvist
i kraft for Grønland ved kongelig anordning med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Lovforslaget kan ikke sættes i kraft for
Færøerne, da de færøske myndigheder har
overtaget de omhandlede sagsområder.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I selskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 322 af 11. april 2011, som senest
ændret ved § 47 i lov nr. 1284 af 9. december 2014,
foretages følgende ændringer: | | | | § 48.
… Stk. 2.
Kapitalandele kan udstedes på navn. Vedtægterne kan i
så fald fastsætte begrænsninger i
omsætteligheden eller bestemmelser vedrørende
indløsning. Aktier kan endvidere udstedes til
ihændehaver. | | 1. § 48, stk. 2, 3. pkt.,
ophæves. | | | | § 49.
Erhververen af en navnekapitalandel kan ikke udøve de
rettigheder, som tilkommer en kapitalejer, medmindre erhververen er
noteret i ejerb?o?gen eller erhververen har anmeldt og
dokumenteret sin erhvervelse. Dette gælder dog ikke retten
til udbytte og andre udbetalinger og retten til nye andele ved
kapitalforhøjelse. | | 2. I § 49 indsættes som stk. 2 og 3: »Stk. 2.
Erhververen af en eller flere ihændehaveraktier kan ikke
udøve de rettigheder, som tilkommer en kapitalejer,
medmindre erhververen er noteret i Erhvervsstyrelsens it-system,
jf. §§ 57 a eller 58, eller har givet meddelelse om sin
besiddelse til selskabet i henhold til § 55. Stk. 3. Det
centrale ledelsesorgan har ansvaret for at kontrollere, om en
erhverver opfylder kravene i stk. 1 og 2.« | | | | § 57 a. En
erhverver af en eller flere ihændehaveraktier, jf. § 48,
stk. 2, 3. pkt., som besidder mindre end 5 pct. af
selskabskapitalens stemmerettigheder eller mindre end 5 pct. af
selskabskapitalen, skal senest 2 uger efter erhvervelsen
registreres i Erhvervsstyrelsens it-system, jf. dog stk. 4. Stk. 2.
… Stk. 3. Ved
overdragelse af en eller flere ihændehaveraktier, som er
registreret i medfør af stk. 1, skal det senest 2 uger efter
overdragelsen registreres i Erhvervsstyrelsens it-system, at
overdrageren ikke længere besidder aktierne, og datoen for
overdragelsen skal registreres, jf. dog stk. 4. | | 3. I § 57 a, stk. 1, udgår: »,
jf. § 48, stk. 2, 3. pkt.« | | | | Stk. 4. Stk. 1
og 3 finder ikke anvendelse, hvis der er tale om aktier i et
selskab, som har aktier optaget til handel på et reguleret
marked. Stk. 5-6.
… | | 4. § 57 a, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4.
Pligten til at foretage registrering efter stk. 1 og 3 gælder
ikke, hvis de ihændehaveraktier, der er erhvervet henholdsvis
overdraget, er optaget til handel på et reguleret
marked.« | | | | § 367.
Overtrædelse af § 1, stk. 3, § 2, § 3, stk. 1,
§§ 10 og 15, § 24, stk. 2, § 30, § 32,
stk. 2 og 3, § 33, stk. 4, § 38, stk. 2, § 42 a,
§ 44, stk. 1, § 50, stk. 1, § 51, stk. 1, 2 og 6,
§ 52, § 53, stk. 1 og 2, §§ 54-56, § 57 a,
stk. 1-3, §§ § 57 a, stk. 1-3, §§ 58 -61,
89, 98 og 99, § 101, stk. 3, 4, 7 og 8, §§ 108 og
113-119, § 120, stk. 3, §§ 123, 125, 127-134, 138,
139, § 139 a, stk. 1, nr. 1, § 160, 3. pkt., § 179,
stk. 2, § 180, § 181, 3. pkt., § 182, stk. 3, §
190, stk. 2, 3. pkt., § 192, stk. 1, § 193, stk. 2,
§§ 196, 198 og 202-204, § 205, stk. 1, § 206,
§ 207, stk. 3, § 210, § 214, stk. 2 og 3, §
215, stk. 1, § 218, stk. 2, § 227, stk. 2, §§
228 og 234, § 339, stk. 6, § 340, stk. 3, § 347,
§ 349, stk. 2 og 3, og §§ 354, 356, 357, 357 a, 357
b og 359 straffes med bøde. Et selskabs opretholdelse af
dispositioner, der er truffet i strid med § 206 eller §
210, straffes med bøde. Stk. 2-4.
… | | 5. § 367, stk. 1, affattes
således: »Overtrædelse af § 1, stk.
3, § 2, § 3, stk. 1, §§ 10 og 15, § 24,
stk. 2, § 30, § 32, stk. 2 og 3, § 33, stk. 4,
§ 38, stk. 2, § 42 a, § 44, stk. 1, § 49, stk.
3, § 50, stk. 1, § 51, stk. 1, 2 og 6, § 52, §
53, stk. 1 og 2, §§ 54-56, § 57 a, stk. 1-3,
§§ 58-61, 89, 98 og 99, § 101, stk. 3, 4, 7 og 8,
§§ 108 og 113-119, § 120, stk. 3, §§ 123,
125, 127-134, 138 og 139, § 139 a, stk. 1, nr. 1, § 160,
3. pkt., § 179, stk. 2, § 180, § 181, 3. pkt.,
§ 182, stk. 3, § 190, stk. 2, 3. pkt., § 192, stk.
1, § 193, stk. 2, §§ 196, 198 og 202-204, §
205, stk. 1, § 206, § 207, stk. 3, § 210, §
214, stk. 2 og 3, § 215, stk. 1, § 218, stk. 2, §
227, stk. 2, §§ 228 og 234, § 339, stk. 6, §
340, stk. 3, § 347, § 349, stk. 2 og 3, § 354,
§§ 356-357 b og § 359 straffes med bøde. Et
selskabs opretholdelse af dispositioner, der er truffet i strid med
§ 206 eller § 210, straffes med bøde.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1295 af 15. november
2013, som ændret ved § 2 i lov nr. 616 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændringer: | | | | § 2.
… Stk. 2.
… Stk. 3. Bortset
fra reglerne i kapitel 1, 2 og 7 finder loven ikke anvendelse
på enkeltmandsvirksomheder, interessentskaber og
kommanditselskaber. Interessentskaber og
kommanditselskaber skal dog anmeldes til registrering i
Erhvervsstyrelsens it-system, og §§ 10-16 og 18 a finder
tilsvarende anvendelse på disse virksomheder, hvis alle
interessenterne henholdsvis komplementarerne er 1) aktieselskaber, anpartsselskaber,
partnerselskaber (kommanditaktieselskaber) eller selskaber med en
tilsvarende retsform eller 2) interessentskaber eller
kommanditselskaber, i hvilke alle interessenter henholdsvis
komplementarer er omfattet af nr. 1. Stk. 4.
… | | 1. I § 2, stk. 3, indsættes efter
»kapitel 1, 2 og 7«: »samt § 15
f«. | | | | § 15 e.
… | | 2. Efter § 15 e, før overskriften
før § 16, indsættes: »§ 15
f. Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
regler om, at §§ 55, 56 og 58 i selskabsloven med de
nødvendige tilpasninger skal finde tilsvarende anvendelse
på en eller flere typer af virksomheder omfattet af denne
lov.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 13. august 2013, som
ændret ved § 6 i lov nr. 268 af 25. marts 2014 og §
5 i lov nr. 403 af 28. april 2014, foretages følgende
ændring: | | | | § 32.
… Stk.
2-3… Stk. 4.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse få adgang til
virksomheder og personer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 11, med
henblik på indhentelse af oplysninger, herunder ved
inspektioner. Stk.
5-6… | | 1. I § 32, stk. 4, indsættes efter
»§ 1, stk. 1, nr. 11,«: »og, hvis
formålet tilsiger det, virksomheder og personer omfattet af
§ 1, stk. 1, nr. 15-18,«. | | | | | | § 4 | | | | | | I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 1376 af 16. december 2014,
foretages følgende ændringer: | | | | § 8 D.
… Stk. 2.
… Stk. 3.
Værdipapircentraler kan kun afkræves oplysninger om,
hvilket institut der er kontoførende for nærmere
angivne personer eller kontofører nærmere angivne
papirer. | | 1. I § 8 D, stk. 3, indsættes efter
»papirer«: », og om ejere af
ihændehaveraktier, der er optaget til handel på et
reguleret marked«. ? 2. I § 8 D, stk. 3, indsættes som 2. pkt.: »Stk. 1, 2. pkt., finder ikke
anvendelse på oplysninger om ejere af ihændehaveraktier
optaget til handel på et reguleret marked.« | | | | | | § 5 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2015. Stk. 2.
Selskaber, som forud for lovens ikrafttræden har vedtaget
bemyndigelser i henhold til selskabslovens § 155, stk. 1 og 2,
som indeholder mulighed for udstedelse af ihændehaveraktier,
kan udnytte disse bemyndigelser efter deres indhold frem til den 1.
juli 2016. Stk. 3.
Ihændehaveraktier, som inden denne lovs ikrafttræden,
er udstedt i henhold til den hidtil gældende selskabslovs
§ 48, stk. 2, 3. pkt., eller som udstedes efter bemyndigelser
nævnt i stk. 2, kan fortsat eksistere efter lovens
ikrafttræden. | | | | | | § 6 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2. Stk. 2. Lovens
§§ 1-3 kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger. |
|