Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 20. maj 2015
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
2 ændringsforslag og Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. april 2015
og var til 1. behandling den 14. april 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 24. februar 2015 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 98. Den 10. april
2015 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2 af udvalgets spørgsmål til
beskæftigelsesministeren og ministerens svar herpå er
optrykt som bilag 2 og 3 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
For Dansk Folkepartis og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget er det væsentligt, at
bestyrelsen for Lønmodtagernes Dyrtidsfond
sammensættes af de personer, som er demokratisk valgt af de
faglige organisationer på baggrund af deres kvalifikationer.
Derfor er det afgørende for DF og KF, at den demokratiske
proces og fagligheden har forrang for kønslig ligestilling.
Af lovforslaget har det ikke stået klart, hvilken
prioritering der blev lagt op til. Med ministerens svar på
spørgsmål 9 (som er optrykt som bilag 2) står
det nu klart, at der med ændringen af § 4 sker en
lempelse af kravet til kønslig ligestilling for at tage
hensyn netop til, at bestyrelsen sammensættes af demokratisk
valgte repræsentanter for de faglige organisationer, hvilket
kan betyde forskydninger i balancen mellem mænd og kvinder.
På den baggrund kan DF og KF støtte denne del af
lovforslaget såvel som resten af lovforslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
4 Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL):
1) I
undertitlen udgår »undtagelse af investeringsdel fra
lov om offentlighed i forvaltningen,«.
[Konsekvensændring]
Til § 1
2) Nr.
15 udgår.
[Begrænsning af aktindsigt
udgår]
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2, stk. 1, ændres »§ 6 g« til:
»§ 6 d, stk. 2-4«.«
[Teknisk ændring]
4) I
nr. 12 indsættes efter
»indsættes«: »i kapitel 5 a«.
[Teknisk ændring]
Af et mindretal
(EL):
5) Nr.
12 udgår.
[Begrænsning af aktindsigt
udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Enhedslisten er imod at begrænse
adgangen til aktindsigt og ønsker derfor denne del ud af
lovforslaget. Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og 5.
Til nr. 2
Det fremsatte lovforslag indeholder forslag
om, at det i § 31 i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension bestemmes, at lov om offentlighed i
forvaltningen ikke finder anvendelse for investeringsvirksomhed,
som udøves af Arbejdsmarkedets Tillægspension. Det
foreslås, at denne bestemmelse udgår af lovforslaget,
således at lov om offentlighed i forvaltningen, herunder
reglerne om aktindsigt, fortsat finder anvendelse for
investeringsvirksomhed, som udøves af Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Til nr. 3
Det er foreslået i det fremsatte
lovforslag, at § 6 g i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond om tilskrivning af resultat til lønmodtageres
konti ophæves. Samtidig foreslås der indført nye
regler herom i § 6 d, stk. 2-4. Som følge heraf
foreslås, at der i § 2, stk. 1, i lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond henvises til § 6 d, stk. 2-4
i stedet for til § 6 g.
Til nr. 4
Det foreslås, at det anføres,
at den foreslåede bestemmelse indsættes i kapitel 5
a.
Til nr. 5
Det fremsatte lovforslag indeholder forslag
om, at det i § 10 m i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond
bestemmes, at lov om offentlighed i forvaltningen ikke finder
anvendelse for investeringsvirksomhed, som udøves af
Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Det foreslås, at denne
bestemmelse udgår af lovforslaget, således at lov om
offentlighed i forvaltningen, herunder reglerne om aktindsigt,
fortsat finder anvendelse for investeringsvirksomhed, som
udøves af Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Jacob Lund (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Nadeem Farooq (RV) Andreas
Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Trine
Mach (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack
Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Jens Ejner Christensen
(V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen
(LA) Charlotte Dyremose (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
184
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 184
|
Spm.nr. | Titel |
1 | MFU spm. om, hvilke oplysninger ATP og LD
fremover vil kunne nægte at udlevere i henhold til
offentlighedsloven, hvis lovforslaget vedtages, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | MFU spm. om, hvordan de øvrige for
ATP og LD relevante dele af Solvens II-direktivet implementeres,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | MFU spm., om lovforslaget medfører
ændringer af tilsynet med ATP og LD, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvorvidt ligestillingslovens
regler i dag finder anvendelse på Lønmodtagernes
Dyrtidsfonds bestyrelse, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om sammensætningen af kvinder og
mænd i offentlige udvalg, kommissioner m.v., til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvorvidt ligestillingsloven sikrer
en fornuftig balance mellem hensynet til kvalifikationer og
hensynet til køn, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om fravigelse i organisationernes
primære indstilling ved ligelig kønsmæssig
sammensætning i bestyrelsesarbejdet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | MFU spm. om teknisk bistand til
udarbejdelse af ændringsforslag, der udtager de dele af
lovforslaget, der indskrænker eksisterende muligheder for
aktindsigt, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
et ændringsforslag, som sikrer, at ligestillingslovens regler
fortsat vil finde anvendelse på udpegningen af LD's
bestyrelse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
Bilag 2
Spørgsmål 9 og
beskæftigelsesministerens svar herpå
Spørgsmål og foreløbigt svar er
optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti
Spørgsmål 9:
»Ministeren anmodes om teknisk bistand til udarbejdelse af
et ændringsforslag, som sikrer, at ligestillingslovens regler
fortsat vil finde anvendelse på udpegningen af LD's
bestyrelse. Med ændringsforslaget ønskes det sikret,
at der ikke med lovforslaget sker en skærpelse af kravet til
kønsmæssig balance på bekostning af fagligheden
og den demokratiske proces, som leder op til udpegningen af
bestyrelsens medlemmer.«
Foreløbigt svar:
Det foreslås i L 184 blandt andet, at der i § 4 i lov
om Lønmodtagernes Dyrtidsfond indsættes regler om, at
bestyrelsen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond så vidt
muligt bør have »en afbalanceret sammensætning
af mænd og kvinder«.
Med lovforslaget sidestilles reguleringen af den
kønsmæssige sammensætning i
Lønmodtagernes Dyrtidsfonds bestyrelse med de regler, der
gælder for Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Udpegning af medlemmer til Lønmodtagernes Dyrtidsfonds
bestyrelse sker i dag inden for rammerne af ligestillingslovens
regler. Efter ligestillingsloven bør bestyrelser m.v. inden
for den statslige forvaltning have en »ligelig
sammensætning af kvinder og mænd«. En ligelig
kønsfordeling vil efter praksis sige en 40/60 fordeling.
Det foreslås med lovforslaget, at bestyrelsen så
vidt muligt bør have en afbalanceret kønsfordeling,
hvilket i praksis vil sige en kønsfordeling på 33/66.
På den måde vil der blive større mulighed for at
tage hensyn til, at bestyrelsen består af demokratisk valgte
repræsentanter fra de faglige organisationer, hvilket kan
betyde forskydninger i balancen mellem mænd og kvinder. Der
er således ikke tale om, at der med forslaget lægges op
til en skærpelse af kravet til kønsmæssig
balance i Lønmodtagernes Dyrtidsfonds bestyrelse i forhold
til, hvad der gælder i dag.
Endeligt svar:
Jeg kan henvise til det allerede oversendte foreløbige
svar, der har vist sig fyldestgørende, og jeg har ikke
yderligere bemærkninger i forhold hertil.
Bilag 3
Spørgsmål 5 og
beskæftigelsesministerens svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter
ønske fra Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti
Spørgsmål 5:
»Kan ministeren bekræfte, at det af
ligestillingsloven fremgår, at offentlige udvalg,
kommissioner og lign. bør have en ligelig
sammensætning af kvinder og mænd (og ikke at de
»skal«, som det er beskrevet på s. 13 i
bemærkningerne til forslaget? «
Endeligt svar:
Jeg kan bekræfte, at det fremgår af
ligestillingslovens § 11, stk. 1, at bestyrelser og andre
kollektive ledelsesorganer i institutioner og virksomheder inden
for den statslige forvaltning bør have en ligelig
sammensætning af kvinder og mænd.
Der er derfor tale om en beklagelig fejl, når det i
bemærkningerne til L 184 om de gældende regler i
ligestillingsloven er anført, at der »skal«
være lige mange mænd og kvinder i bestyrelsen.