Skriftlig fremsættelse (29. april
2015)
Beskæftigelsesministeren (Henrik Dam
Kristensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om lov om ændring af
lov om sygedagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik og
lov om ferie (midlertidig periode med ret til sygedagpenge ved
livstruende, alvorlig sygdom m.v.)
(Lovforslag nr. L 199)
Den daværende regering
(Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti
og Liberal Alliance indgik den 18. december 2013 forlig om en
reform af sygedagpengesystemet. Formålet var økonomisk
sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats.
Som opfølgning på reformen har
aftalepartierne besluttet at udvide muligheden for, at personer med
en livstruende, alvorlig sygdom kan få ret til
sygedagpenge.
Formålet med dette lovforslag er at
ændre reglerne for personer, som får en livstruende,
alvorlig sygdom, således at:
- en person, som
har en livstruende, alvorlig sygdom, og som opfylder
beskæftigelseskravet over for kommunen, får ret til
sygedagpenge fra kommunen, uanset om personen på
første fraværsdag har modtaget sygedagpenge i en
periode på mere end 22 uger inden for de 9 forudgående
kalendermåneder.
- en person, der er
overgået til et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, og som under
jobafklaringsforløbet får en livstruende, alvorlig
sygdom, og som opfylder beskæftigelseskravet over for
kommunen, får ret til sygedagpenge fra kommunen.
Det foreslås, at reglerne
indføres som en midlertidig ordning, der løber fra
den 1. juli 2015 til og med den 31. december 2016, hvilket
gør det muligt i sommeren 2016 at kvalificere et skøn
over målgruppens størrelse, som vil kunne danne
grundlag for en politisk drøftelse af, om ordningen skal
gøres permanent.
Lovforslaget indeholder herudover forslag
til enkelte tilføjelser til og præciseringer af
bestemmelser i lov om sygedagpenge, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
en aktiv socialpolitik og lov om ferie.
Forslaget skønnes at indebære
offentlige merudgifter på ca. 4,7 mio. kr. i 2015 og 9,3 mio.
kr. i 2016. Det skønnes, at merudgiften til staten
udgør hhv. 1,4 mio. kr. i 2015 og 2,7 mio.kr. i 2016, mens
merudgiften til kommunerne skønnes af at udgøre 3,3
mio. kr. i 2015 og 6,6 mio. kr. i 2016.
De samlede nettoudgifter er sammensat af
merudgifter til sygedagpenge, samt administration i forbindelse med
revurdering og lægeerklæringer, hvilket delvist
modsvares af mindreudgifter til ydelse under
jobafklaringsforløb.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2015. Det foreslås dog, at
ændringen i Ferieloven træder i kraft den 1. maj
2016.
Forligspartierne bag sygedagpengereformen
besluttede d. 10. marts 2015 midlertidigt at udvide retten til
sygedagpenge for personer med livstruende, alvorlig sygdom med
virkning fra den 1. juli 2015, hvorefter et udkast til lovforslag
har været i ekstern høring. Det har derfor ikke
været muligt at fremsætte lovforslaget tidligere. Af
hensyn til at lovforslaget foreslås at træde i kraft
den 1. juli 2015, ønskes lovforslaget derfor
færdigbehandlet inden Folketinget går på
sommerferie.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.