Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2014)
Finansministeren
(Bjarne Corydon):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2018
(Lovforslag nr. L 2)
Lovforslaget
er en uændret udgave af det i august fremsatte lovforslag om
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2018 (L202) dog således, at der i lovforslagets almindelige
bemærkninger oplyses om høringen.
Lovforslaget
har til formål at fastsætte konkrete niveauer for
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2018.
Det
følger af budgetlovens § 6, stk. 1, at finansministeren
samtidig med forslaget til finanslov kan fremsætte et forslag
til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for det fjerde af de følgende finansår.
Forslaget til udgiftslofter for det fjerde finansår
lægges i henhold til budgetlovens § 7, stk. 2, sammen
med de gældende udgiftslofter samt ændringsforslag
hertil til grund for regeringens forslag til finanslov.
Udgiftslofterne for 2018 fastsættes med afsæt i den
forudsatte udgiftsudvikling i en fremskrivning af dansk
økonomi, hvor de årlige strukturelle offentlige
underskud højst må udgøre ½ pct. af BNP,
og hvor der skal være mindst strukturel balance på den
offentlige saldo i 2020. Samtidig skal holdbarhedsindikatoren
være positiv. Fremskrivningen er udelukkende baseret på
reformer og initiativer, der er fundet flertal for i
Folketinget.
Udgiftslofterne for 2018 er fastlagt i overensstemmelse med en
opdateret mellemfristet 2020-fremskrivning i august 2014, herunder
de forudsætninger om forbrugsvækst der følger af
Aftale om Vækstplan DK. Ændringer som følge af
Aftaler om Vækstpakke 2014 og
Forlig om reform af
beskæftigelsesindsatsen er endvidere indarbejdet i
fastsættelsen af udgiftslofter for 2018.
Med
lovforslaget fastsættes overordnet tre separate udgiftslofter
for henholdsvis stat, kommuner og regioner. Det statslige
udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis driftsudgifter
og indkomstoverførsler. Det kommunale udgiftsloft er en
øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til
service, mens det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellofter
for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft
angives som et beløb opgjort i milliarder kroner med
én decimal. Udgiftslofterne skal overholdes af stat,
kommuner og regioner hver især og må ikke overskrides
med henvisning til en samlet overholdelse af summen af
udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Forslaget er sendt i høring samtidig
med fremsættelsen med høringsfrist den 23. september
2014. Høringssvarene foreligger og vil blive fremsendt til
finansudvalget forud for 1. behandlingen af forslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.