Fremsat den 8. oktober 2014 af ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu
Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af adoptionsloven
(Adgang for samlevende til at adoptere
sammen)
§ 1
I adoptionsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 392 af 22. april 2013, som ændret ved § 24 i
lov nr. 647 af 12. juni 2013, § 2 i lov nr. 652 af 12.
juni 2013 og § 8 i lov nr. 552 af 2. juni 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4 a, stk. 2,
indsættes efter »ægtefælles«:
»eller samlevers«.
2. I
§ 5, stk. 1, indsættes
efter »gift«: »eller samlevende«.
3. I
§ 5, stk. 1, indsættes
efter »ægtefælle«: »eller
samlever«.
4. I
§ 5, stk. 2, indsættes
efter »ægtefæller«: »eller
samlevende«.
5. I
§ 5 a, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Tilsvarende kan en samlever adoptere
den anden samlevers barn eller adoptivbarn.«
6. I
§ 5 a, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »ægtefælles«:
»eller samlevers«.
7. I
§ 5 a, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »omstødelse,«:
»eller er samlivet ophævet,«.
8. I
§ 8, stk. 1, ændres
»ægtefælle eller partners« til:
»ægtefælles eller samlevers«.
9. I
§ 16, stk. 2, ændres
»ægtefællerne eller de tidligere
ægtefæller« til: »ægtefællerne,
de tidligere ægtefæller, de samlevende eller de
tidligere samlevende«.
10. I
§ 20, stk. 1, indsættes
efter »ægtefæller«: »eller
samlevende«.
11. I
§ 29, stk. 1, indsættes
efter »ægtefælle«: »eller
samlever«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 5,
stk. 1, i adoptionsloven, som ændret ved § 1, nr. 2
og 3, i denne lov, finder ikke anvendelse på
ansøgninger om adoption, der er indgivet før lovens
ikrafttræden af en ansøger, der har en samlever, og
som ved lovens ikrafttræden ikke er færdigbehandlet.
For sådanne ansøgninger finder den hidtil
gældende regel i § 5, stk. 1, i adoptionsloven
anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | 1. | Indledning og baggrund | | 1.1. Indledning | 1.2. Baggrund | 2. | Adgang for samlevende til at
adoptere | | 2.1. Gældende ret for
ægtefæller | | 2.2. Gældende ret for
samlevende | | 2.3. Ministeriets overvejelser | | 2.4. Den foreslåede ordning | 3. | Ligestillingsmæssige
konsekvenser | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder, organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1.
Indledning og baggrund
1.1.
Indledning
Under hensyn til udviklingen i familiemønstrene siden
1972, hvor adoptionsloven trådte i kraft, foreslås det
med dette lovforslag, at der indføres adgang for samlevende
par til at adoptere sammen på lige fod med
ægtefæller, herunder adoptere samleverens barn eller
adoptivbarn (stedbarnsadoption).
Med lovforslaget ændres en række af adoptionslovens
bestemmelser, således at samlevende par, uanset køn,
kan adoptere sammen, når de har levet sammen i et
ægteskabslignende forhold af en vis varighed. Samtidig
indføres et krav om, at samlevende par skal adoptere sammen,
når betingelserne herfor er opfyldt.
For samlevende par, der ikke opfylder betingelserne for at
adoptere sammen, vil det fortsat være muligt for en af de
samlevende at søge om godkendelse som eneadoptant. I disse
situationer gælder samme praksis som hidtil, hvor samleveren
som udgangspunkt skal opfylde de objektive krav til
godkendelse.
1. 2.
Baggrund
Det fremgår af § 5 i adoptionsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 392 af 22. april 2013 med senere
ændringer, at personer, der er gift, kun kan adoptere sammen,
ligesom det er en forudsætning for at adoptere sammen, at
personerne er gift. Et par, der lever sammen uden at være
gift, kan ikke adoptere sammen. Det samme gælder i relation
til stedbarnsadoption efter lovens § 5 a.
Det er således kun personer, der er gift med hinanden, der
kan og skal adoptere sammen. Hertil kommer, at stedbarnsadoption
kun er muligt, når en ægtefælle adopterer den
anden ægtefælles barn eller adoptivbarn, eller under
visse betingelser adopterer en tidligere ægtefælles
barn eller adoptivbarn.
En person, der lever sammen med en anden person uden at
være gift med denne, kan ikke adoptere samleverens barn med
den virkning, at barnet bliver deres fælles barn.
2. Adgang
for samlevende til at adoptere
2.1.
Gældende ret for ægtefæller
Efter § 5 i adoptionsloven kan personer, der er gift,
som altovervejende hovedregel kun adoptere sammen, ligesom det er
en forudsætning for at adoptere sammen, at personerne er
gift.
Samtidig er stedbarnsadoption kun en mulighed, når en
ægtefælle adopterer den anden ægtefælles
barn eller adoptivbarn. Det er også muligt at
stedbarnsadoptere en afdød ægtefælles barn. Der
kan endvidere gennemføres stedbarnsadoption efter
skilsmisse, men det er da en betingelse, at den, der ønskes
adopteret, er myndig.
Det bemærkes i den forbindelse, at registrerede partnere
siden den 1. juli 2010 har været ligestillede med
ægtefæller i adoptionsmæssig henseende. Lov om
registreret partnerskab blev ophævet ved lov nr. 532 af 12.
juni 2012 om ændring af love om ægteskabs
indgåelse og opløsning, lov om ægteskabets
retsvirkninger og retsplejeloven og om ophævelse af lov om
registreret partnerskab (Ægteskab mellem to personer af samme
køn). Imidlertid fremgår det af § 4, stk. 2,
i sidstnævnte lov, at lov om registreret partnerskab fortsat
finder anvendelse på partnerskaber, som er registreret
før den 15. juni 2012.
I forhold til godkendelse til fremmedadoption, hvorved
forstås en adoption, hvor ansøgerne enten ikke kender
barnet i forvejen eller kender barnet, men ikke har en så
tæt tilknytning til barnet (i form af f.eks.
familierelationer m.v.), at betingelserne for en familieadoption er
opfyldt, vil ansøgernes civile status så vidt muligt
blive søgt afklaret under fase 1 af
godkendelsesforløbet. Godkendelsesforløbet er inddelt
i 3 faser. I fase 1 skal de generelle betingelser for at blive
godkendt undersøges, i fase 2 deltager ansøgerne i et
adoptionsforberedende kursus, og i fase 3 foretages en vurdering
af, om ansøgerne efter en individuel vurdering må
anses for egnede til at adoptere. Hvis ansøgerne afslutter
fase 1 uden at have indgået ægteskab, skal
statsforvaltningen eller adoptionssamrådet i forbindelse med
tilkendegivelsen om, at undersøgelsesforløbet kan
fortsætte, samtidig gøre ansøgerne
opmærksomme på, at en endelig godkendelse som
adoptanter vil forudsætte, at ansøgerne indgår
ægteskab. Kravet om, at ansøgerne er gift, skal
således først være opfyldt på tidspunktet
for godkendelsen efter fase 3. Et ugift par vil derfor kunne
indgive ansøgning om godkendelse som adoptanter, og vil -
hvis de øvrige betingelser er opfyldt - kunne godkendes som
adoptanter, hvis de på tidspunktet for
adoptionssamrådets afgørelse om godkendelse er blevet
gift.
Efter adoptionslovens § 25 er det i
adoptionsbekendtgørelsens § 25
(bekendtgørelse nr. 807 af 21. juni 2013) fastsat, at det
for ægtepar er en forudsætning for at kunne adoptere,
at de har levet sammen i mindst 2½ år, når de
ansøger om at blive godkendt som adoptanter. Samlivskravet
er således i forhold til godkendelse til fremmedadoption en
af de generelle betingelser, som skal være opfyldt i fase 1,
jf. ovenfor. Det fremgår af adoptionsvejledningen (vejledning
nr. 9652 af 28. november 2013), at dette krav skal sikre, at
ansøgerne lever i et stabilt parforhold, hvilket anses for
at være en forudsætning for et gunstigt
adoptionsforløb. Det kræves normalt, at
ansøgerne i mindst 2½ år har haft fælles
folkeregisteradresse. Efter omstændighederne kan der
lægges vægt på oplysninger af anden art, men
ansøgernes egne oplysninger om samlivets varighed kan ikke
alene begrunde, at samlivskravet anses for opfyldt. Ved
stedbarnsadoption er det som udgangspunkt en forudsætning, at
adoptanten har boet sammen med både barnets forælder og
barnet i en periode på mindst 2½ år. Baggrunden
for dette krav er - som ved fremmedadoptioner - at familien har
opnået den nødvendige stabilitet, men også at
ønsket om adoption er en velovervejet beslutning baseret
på erfaring fra flere års samliv som familie.
Hvis der foreligger særlige omstændigheder, vil
samlivskravet kunne fraviges. I forhold til godkendelse til
fremmedadoption vil det eksempelvis kunne være
tilfældet, hvis ansøgerne har mødt hinanden i
en relativt sen alder og derefter hurtigt har fundet ud af, at de
ikke kan få biologiske børn sammen. I dette
tilfælde vil samlivskravet kunne kollidere med
aldersbetingelserne i § 26 i
adoptionsbekendtgørelsen, hvorefter ansøgerens alder
på ansøgningstidspunktet ikke må overstige
barnets alder med mere end 42 år. Der gælder ingen
regler for den maksimale aldersforskel ved
stedbarnsadoptioner. Det vil dog også være muligt
efter en konkret vurdering at fravige samlivskravet i forhold til
denne type adoptioner, navnlig hvis der foreligger en situation,
hvor adoptionen ikke kan vente, eksempelvis fordi barnets
forælder er ramt af en livstruende sygdom.
Efter § 18 i adoptionsloven kan et adoptivforhold
ophæves, hvis adoptanten og adoptivbarnet er enige om
ophævelse. Er barnet mindreårigt, kan adoptivforholdet
dog kun ophæves, hvis adoptanten og adoptivbarnets
oprindelige forældre er enige om det, og hvis
ophævelsen skønnes at være bedst for barnet. I
så fald genindtræder barnet i retsforholdet til den
oprindelige forælder og dennes slægt. Ved vurderingen
af, om ophævelse er bedst for barnet, når det er
mindreårigt, lægges der bl.a. vægt på
barnets alder, den forudgående kontakt mellem de oprindelige
forældre og barnet, og sagens konkrete omstændigheder i
øvrigt.
2.2.
Gældende ret for samlevende
Ugifte samlevende kan ikke adoptere sammen og har ikke mulighed
for at adoptere samleverens barn eller adoptivbarn med den
virkning, at barnet bliver deres fælles barn
(stedbarnsadoption).
En ugift samlever betragtes i adoptionsmæssig henseende
som en enlig ansøger. En samlever kan kun adoptere som
eneadoptant og skal i princippet opfylde de samme krav som en enlig
ansøger. For reelt enlige skal der foretages en individuel
vurdering af, om den pågældende kan anses for egnet til
at opfostre et adoptivbarn alene. Det fremgår af
adoptionsvejledningen, at der ved denne vurdering lægges
vægt på, om ansøgeren er i besiddelse af nogle -
til forskel fra samlevende - yderligere eller særlige
kvalifikationer, der gør ansøgeren velegnet til at
opfostre et barn alene.
For samlevende vil der imidlertid i praksis ved vurderingen af,
om den enlige ansøger opfylder de generelle
godkendelseskrav, blive lagt vægt på, at
ansøgeren lever i et ægteskabslignende forhold med en
person, der reelt vil kunne få en forældrerolle i
forhold til barnet. Karakteren af det faste samlivsforhold kan
være sådan, at også samleveren skal opfylde de
generelle godkendelseskrav, jf. adoptionsvejledningen. Den
omstændighed, at ansøgeren lever i et samlivsforhold
af ægteskabslignende karakter, vil således indgå
i den samlede vurdering af den samlevendes egnethed til at opfostre
et barn og kan være udslagsgivende for den samlede vurdering
af, hvorvidt den ugifte samlevende kan anses for egnet hertil samt
for, hvorvidt adoptionen kan antages at være til gavn for det
barn, der ønskes adopteret.
2.3.
Ministeriets overvejelser
Kravet om ægteskab som en forudsætning for at
adoptere sammen synes at afspejle en familieopfattelse, som ikke
modsvarer den almindelige familiedannelse. Det er således i
dag helt almindeligt at være ugifte samlevende
forældre. Der vil derfor være en række
situationer, hvor det trods et måske endog særdeles
veletableret samliv ikke er muligt at blive godkendt som adoptanter
til fremmedadoption, ligesom der også vil være
situationer, hvor en stedbarnsadoption på grund af kravet om
ægteskab ikke er mulig trods mange års samliv, herunder
også med barnet.
Mulighederne for at adoptere - enten i form af fremmedadoption
eller som stedbarnsadoption - bør være i tråd
med de almindelige familiemønstre i dagens Danmark,
således at ægtefæller og samlevende par, uanset
køn, har samme mulighed for at adoptere. Adoptionsloven
bliver derved tidssvarende, og loven bringes på linje med
andre dele af den familieretlige lovgivning, hvor det er uden
betydning, om forældrene er gift eller samlevende. Det er
eksempelvis tilfældet for så vidt angår
bestemmelserne om samvær i forældreansvarsloven og
bestemmelserne om bidrag i lov om børns
forsørgelse.
Samtidig med at der indføres mulighed for at samlevende
kan adoptere sammen, bør der af hensyn til barnet, herunder
navnlig hensynet til at sikre barnet et stabilt familieliv med to
forældre, stilles krav om, at samlevende par, der lever i et
ægteskabslignende forhold, adopterer sammen. Dette svarer
til, hvad der i dag gælder for ægtefæller.
Børn, der vokser op i familier, hvor forældrene ikke
er gift, bør ikke behandles forskelligt fra børn, der
vokser op i familier, hvor forældrene er gift. Et
sådant krav ligger endvidere i naturlig forlængelse af
den allerede gældende praksis, hvorefter det indgår i
vurderingen af en ugift samlevendes egnethed som eneadoptant, at
han eller hun lever i et ægteskabslignende forhold med en
person, der vil kunne få en forældrerolle i forhold til
barnet. Denne omstændighed kan få afgørende
betydning for, om adoptionsansøgningen imødekommes,
idet det alt efter samlivsforholdets karakter vil kunne
kræves, at den anden samlevende, som ikke er
ansøgeren, også skal opfylde de generelle
adoptionskrav.
2.4. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at adoptionsloven ændres, sådan
at det ikke længere er en forudsætning for at adoptere
sammen, at ansøgerne er gift med hinanden. Det
afgørende set ud fra hensynet til barnet må
være, at der er tale om et stabilt parforhold. Denne
stabilitet sikres i første omgang gennem kravet i
adoptionsbekendtgørelsens § 25, hvorefter
ægtefæller skal have samlevet i mindst 2½
år for at kunne adoptere, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder, idet det foreslås, at
dette krav skal gælde tilsvarende for samlevende par.
Det foreslås, at der samtidig med, at samlevende par gives
mulighed for at adoptere sammen, indføres et krav i loven
om, at samlevende par, der lever i et stabilt parforhold af
ægteskabslignende karakter, adopterer sammen. Kravet er
begrundet i hensynet til barnet, herunder navnlig hensynet til at
sikre barnet et stabilt familieliv med to forældre. Adoption
bør være udtryk for en velovervejet beslutning,
truffet i fællesskab af det samlevende par, som fremadrettet
skal udgøre barnets familie.
Kravet svarer til, hvad der i dag gælder for
ægtefæller, og barnet sikres dermed samme retsstilling
i adoptionsmæssig henseende, uafhængigt af
adoptanternes civile status. At samlevende skal adoptere sammen i
lighed med ægtefæller, når visse betingelser er
opfyldt, ligger endvidere i naturlig forlængelse af
gældende praksis, hvorefter der ved bedømmelsen af en
ansøgers egnethed lægges vægt på, at
ansøgeren lever i et parforhold af ægteskabslignende
karakter med den virkning, at også samleveren skal opfylde de
generelle godkendelseskrav.
Ved samlevende i lovens forstand forstås et par, der lever
i et stabilt parforhold af ægteskabslignende karakter, uanset
køn. Afgørende for, om der er tale om et parforhold
af ægteskabslignende karakter, bør være, at de
samlevende har haft et sammenhængende samliv af mindst
2½ års varighed, normalt på fælles
folkeregisteradresse, umiddelbart op til indgivelsen af
ansøgningen om godkendelse. Andre elementer, der
bekræfter eller afkræfter forholdets karakter af
ægteskabslignende, kan efter omstændighederne
også tages i betragtning. For samlevende er mindst 2½
års samliv således både en betingelse for, at de
kan adoptere sammen, og forudsætningen for, at det kan
kræves, at de adopterer sammen. Ansøgere, der ikke
haft et samliv af mindst 2½ års varighed, betragtes
ikke som samlevende i lovens forstand.
For en samlevende, der ikke har haft et samliv af mindst
2½ års varighed, vil det dog fortsat være muligt
at søge om godkendelse som eneadoptant. I disse situationer
gælder samme praksis som hidtil, hvor samleveren som
udgangspunkt skal opfylde de objektive krav til godkendelse i
adoptionsbekendtgørelsens §§24-28, jf.
ovenfor.
Samlevende, der får en godkendelse til adoption af de
danske myndigheder, vil fortsat skulle opfylde kravene fra det
land, hvorfra de ønsker at adoptere et barn, et
såkaldt afgiverland. Hvis et afgiverland stiller krav om
ægteskab, må de godkendte samlevende ansøgere
vælge et andet land at adoptere fra.
3.
Ligestillingsmæssige konsekvenser
Forslaget om at give ugifte samlevende mulighed for at adoptere
sammen (herunder stedbarnsadoptere) på samme måde som
ægtefæller vil medføre øget ligestilling
mellem ægtefæller og ugifte samlevende. Lovforslaget
berører ikke den kønsmæssige ligestilling, idet
forslaget i lighed med, hvad der gælder for
ægtefæller, omfatter samlevende af begge
køn.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner
og regioner
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Samlevende vil fremover på lige fod med
ægtefæller få mulighed for at adoptere sammen,
herunder adoptere den andens barn (stedbarnsadoption). Samlevende i
parforhold af ægteskabslignende karakter skal adoptere sammen
i lighed med, hvad der gælder for ægtefæller.
8. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9.
Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. december
2013 til den 20. januar 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
AC Børnehjælp, Adoption & Samfund,
Adoptionsnævnet, Advokatrådet, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, DanAdopt, Danske
Advokater, Danske Familieadvokater, Dansk
Socialrådgiverforening, Et barn to forældre, Foreningen
af Advokater og Advokatfuldmægtige, Familiens Forening,
Foreningen af Offentlige Chefer i Statsforvaltningen, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre,
Kommunernes Landsforening, Kvinderådet, Landsforeningen
Børn og Samvær, Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre (LOKK), Mandecentret, Mødrehjælpen,
Red Barnet, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsombudsmanden på Grønland og
Statsforvaltningen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Samlevende vil fremover på lige fod
med ægtefæller få mulighed for at adoptere
sammen, herunder adoptere den andens barn (stedbarnsadoption).
Samlevende i parforhold af ægteskabslignende karakter skal
adoptere sammen i lighed med, hvad der gælder for
ægtefæller. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til
§ 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i
§ 4 a, stk. 2, i adoptionsloven kræver
stedbarnsadoption af en ægtefælles barn eller
adoptivbarn ikke godkendelse som adoptant. Med den foreslåede
ændring af § 4 a, stk.
2, vil denne undtagelse fra kravet om godkendelse også
gælde i forhold til stedbarnsadoption i samlivsforhold.
Bestemmelsen skal sammenholdes med adoptionslovens § 5 a
om stedbarnsadoption, jf. lovforslagets § 1, nr. 5 og
6.
Til nr. 2, 3 og 4
Efter den gældende
bestemmelse i adoptionslovens § 5 kan kun
ægtefæller adoptere sammen, og en ægtefælle
kan kun adoptere sammen med sin ægtefælle.
Den foreslåede ændring af § 5 betyder, at samlevende kan
adoptere sammen i lighed med ægtepar.
Ægtefæller vil fortsat
kun kunne adoptere sammen. Tilsvarende vil samlevende i et
ægteskabslignende forhold kun kunne adoptere sammen. Den
foreslåede ændring af § 5 betyder, at samlevende kan og
skal adoptere sammen i lighed med ægtefæller. Ved
samlevende i lovens forstand forstås et par, der lever i
stabilt parforhold af ægteskabslignende karakter, uanset
køn. Afgørende for, om der er tale om et parforhold
af ægteskabslignende karakter, er, at de samlevende har haft
et sammenhængende samliv af mindst 2½ års
varighed, normalt på fælles folkeregisteradresse,
umiddelbart op til indgivelsen af ansøgningen om
godkendelse. Der henvises til punkt 2.1. i de almindelige
bemærkninger.
For samlevende er mindst 2½
års samliv både en betingelse for, at de kan adoptere
sammen, og forudsætningen for, at det kan kræves, at de
adopterer sammen. Der vil med de foreslåede ændringer i
bestemmelserne ikke blive ændret i den nugældende
adoptionsretlige praksis for, hvornår et samliv har en
sådan karakter, at der kan ansøges om adoption. Kravet
om mindst 2½ års samliv, som beskrevet i punkt 2.1. i
de almindelige bemærkninger, vil således gælde
både for ægtepar og samlevende. Der skal derfor i
forhold til samlevende par foretages den samme undersøgelse
af, om samlivskravet er opfyldt, som foretages i forhold til
ægtefæller. Der vil, som efter de gældende
regler, kunne ske en fravigelse af samlivskravet, eksempelvis i en
situation hvor parterne har mødt hinanden i en relativ sen
alder, og hvor samlivskravet kommer til at kollidere med
alderskriterierne i forhold til godkendelse til fremmedadoption,
eller hvor der er tale om en situation, hvor en stedbarnsadoption
ikke kan udsættes.
Endelig bemærkes, at der kan være særlige
tilfælde, hvor en ansøger er gift, men bor sammen med
en anden end ægtefællen og ønsker at adoptere
sammen med sin samlever. Det kan eksempelvis være
tilfældet, hvis ansøgeren ikke ønsker at lade
sig skille eller har indledt en skilsmissesag, som ikke er
afsluttet, og hvor afslutningen af sagen trækker ud.
Bestemmelsen er ikke i sig selv til hinder for, at en
ansøger i et sådant tilfælde adopterer sammen
med sin samlever. Dette forudsætter dog, som i alle andre
tilfælde, at betingelserne for adoption er opfyldt. Den
omstændighed, at ansøgeren fortsat er gift, vil
indgå i det samlede bedømmelsesgrundlag, herunder i
vurderingen af hvorvidt adoptionen er til gavn for barnet, ligesom
bl.a. karakteren af ansøgernes indbyrdes forhold vil
indgå i denne vurdering. Tilsvarende kan
ægtefæller, der ikke bor sammen, i særlige
tilfælde adoptere sammen, selv om en af dem har en samlever.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvis
ægtefællerne ønsker at adoptere deres tidligere
plejebarn, der er fyldt 18 år. Også her vil den
omstændighed, at ansøgeren har en anden samlever,
indgå i det samlede bedømmelsesgrundlag af, hvorvidt
adoptionen er til gavn for barnet.
Ansøgere, der ikke har haft
et samliv af mindst 2½ års varighed, betragtes ikke
som samlevende i lovens forstand. For en ugift samlevende, der ikke
har haft et samliv af mindst 2½ års varighed, vil det
derfor fortsat være muligt at søge om godkendelse som
eneadoptant.
Samlevende, der får en
godkendelse til adoption af de danske myndigheder, vil fortsat
skulle opfylde kravene fra det land, hvorfra de ønsker at
adoptere et barn, et såkaldt afgiverland. Hvis et afgiverland
stiller krav om ægteskab, må de godkendte samlevende
ansøgere vælge et andet land at adoptere fra.
Til nr. 5, 6 og 7
Med de foreslåede
ændringer af § 5 a vil
det også blive muligt at gennemføre en
stedbarnsadoption af en samlevers barn eller adoptivbarn, ligesom
det vil blive muligt at stedbarnsadoptere en tidligere samlevers
barn eller adoptivbarn. Derved skabes der mulighed for at
undgå den for barnet uhensigtsmæssige situation, at en
stedbarnsadoption på grund af kravet om ægteskab ikke
er mulig trods mange års samliv, herunder også med
barnet.
Til nr. 8
Efter de gældende regler skal
et samtykke til adoption afgives ved personligt fremmøde i
statsforvaltningen. Dette gælder dog ikke, hvis der er tale
om samtykke til, at en ægtefælle eller registreret
partner kan stedbarnsadoptere barnet. Den foreslåede
ændring af § 8, stk. 1,
betyder, at kravet om at afgive samtykke ved fremmøde heller
ikke vil gælde i situationer, hvor der er tale om samtykke
til en samlevers stedbarnsadoption af barnet. Ændringen
sikrer, at der stilles de samme krav til, hvordan
ægtefæller og samlevende kan afgive samtykke til
adoption
Til nr. 9
En stedbarnsadoption har den
virkning, at den adopterede i forhold til ægtefællerne
eller de tidligere ægtefæller får den samme
retsstilling, som hvis der var tale om deres fælles barn.
Ændringen af § 16, stk.
2, er en konsekvensændring, sådan at den
adopterede i forhold til de samlevende eller tidligere samlevende
på samme måde, som hvis der havde været tale om
ægtefæller, får status af at være deres
fælles barn. Det bemærkes i øvrigt, at den under
punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger beskrevne praksis om
ophævelse af et adoptivforhold også vil finde
anvendelse i tilfælde, hvor en stedbarnsadoption af en
samlevendes barn ønskes ophævet, herunder vurderingen
af om en ophævelsen skønnes at være bedst for
det mindreårige barn.
Til nr. 10
Efter den gældende
bestemmelse i adoptionslovens § 20 kan adoptionsforholdet
for ægtefællers fælles adoptivbarn kun
ophæves over for dem begge, medmindre der er tale om et af de
tilfælde, der er omfattet af lovens § 19. Den
foreslåede ændring af § 20, stk. 1, er en
nødvendig følge af, at samlevende efter forslaget nu
kan adoptere med den virkning, at den adopterede bliver deres
fælles barn. En eventuel ophævelse af adoptionen skal
derfor også ske over for begge samlevende i disse
tilfælde.
Til nr. 11
Det er muligt at tillade personer, der bor i udlandet, at
adoptere efter adoptionsloven, hvis ansøgeren eller
ansøgerens ægtefælle har dansk statsborgerskab
og dette forhold er til hinder for at gennemføre en adoption
i det land, ansøgeren bor i. Med den foreslåede
ændring af § 29, stk.
1, er det også muligt at gennemføre en adoption
efter dansk lovgivning, hvis en samlevers danske statsborgerskab er
til hinder for at gennemføre en adoption i hjemlandet.
Til
§ 2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven træder
i kraft den 1. januar 2015.
Dette indebærer, at de nye
regler om adoption for samlevende, som loven indeholder, også
finder anvendelse på verserende ansøgninger om
adoption, som en ansøger, der har en samlever, har indgivet
inden lovens ikrafttræden, og som ved lovens
ikrafttræden ikke er færdigbehandlet.
De nye regler udvider
adoptionslovens anvendelsesområde til også at omfatte
ugifte samlevende, der ønsker at adoptere sammen. Reglerne
berører ikke enlige eller ægtepar, der ønsker
at adoptere sammen. De nye regler begrænser således
ikke de rettigheder, som en adoptionsansøger, der har en
samlever, har efter de gældende regler, bortset fra den
foreslåede ændring af § 5, stk. 1, i
adoptionsloven (lovforslagets § 1, nr. 2 og 3). Denne
ændring indebærer, at den, som er gift eller samlevende
kun kan adoptere sammen med sin ægtefælle eller
samlever, medmindre der er tale om stedbarnsadoption, eller
ægtefællen eller samleveren er forsvundet eller
på grund af sindssygdom, åndssvaghed eller lignende
tilstand er ude af stand til at handle fornuftmæssigt.
Der er derfor ikke noget til hinder
for at lade de nye regler finde anvendelse på
ansøgninger om adoption, som en ansøger, der har en
samlever, har indgivet inden lovens ikrafttræden, bortset fra
den ændrede bestemmelse i § 5, stk. 1, jf. den
foreslåede overgangsregel i lovforslagets § 2, stk.
2. En adoptionsansøger, der inden lovens ikrafttræden
har indgivet en ansøgning om adoption, vil derfor kunne
adoptere alene, selv om ansøgeren har en samlever, der ikke
adopterer det pågældende barn.
Ønsker ansøgeren og
dennes samlever at ændre en ansøgning om adoption, der
er indgivet inden lovens ikrafttræden, sådan at de
ansøger om at adoptere sammen, skal de blot meddele dette
til statsforvaltningen. De behøver således ikke at
indsende en ny ansøgning om adoption.
Til
§ 3
Bestemmelsen i § 3 vedrører lovens
territoriale område. Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland. Det
foreslås dog samtidig, at loven ved kongelig anordning helt
eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Adoptionsloven er sat i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning nr. 1169 af 25.
november 2006 om ikrafttræden for Færøerne af
lov om adoption og er senest ændret ved kongelig anordning
nr. 398 af 20. april 2010. Loven er ligeledes sat i kraft for
Grønland ved kongelig anordning, jf. senest kongelig
anordning nr. 410 af 21. april 2010 om ikrafttræden for
Grønland af forskellige love om ændring af
adoptionsloven.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I adoptionsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 392 af 22. april 2013, som
ændret ved § 24 i lov nr. 647 af 12. juni 2013,
§ 2 i lov nr. 652 af 12. juni 2013, og § 8 i
lov nr. 552 af 2. juni 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | § 4 a. Er den, som ønskes
adopteret, under 18 år, må adoption kun bevilges,
når ansøgeren er godkendt som adoptant, jf.
§§ 25 a og 25 b. | | | Stk. 2.
Godkendelse kræves dog ikke ved adoption af
ægtefælles barn eller adoptivbarn eller efter regler
fastsat af ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold i tilfælde, hvor
der består nært slægtskab eller andet
særligt tilknytningsforhold mellem adoptanten og
adoptivbarnet eller dettes forældre. | | 1. I § 4 a, stk. 2, indsættes
efter »ægtefælles«: »eller
samlevers«. | | | | § 5.
Den, som er gift, kan bortset fra de i § 5 a, stk. 2,
nævnte tilfælde kun adoptere sammen med sin
ægtefælle, medmindre denne er forsvundet eller på
grund af sindssygdom, åndssvaghed eller lignende tilstand er
ude af stand til at handle fornuftmæssigt. | | 2. I § 5, stk. 1, indsættes efter
»gift«: »eller samlevende«. 3. I § 5, stk. 1, indsættes efter
»ægtefælle«: »eller
samlever«. | Stk. 2. Kun
ægtefæller kan adoptere sammen. | | 4. I § 5, stk. 2, indsættes efter
»ægtefæller«: »eller
samlevende«. | | | | § 5
a. En ægtefælle kan adoptere den anden
ægtefælles barn eller adoptivbarn
(stedbarnsadoption). | | 5. I § 5 a, stk. 1, indsættes som
2. pkt.: »Tilsvarende kan en samlever
adoptere den anden samlevers barn eller adoptivbarn.« | | | | Stk. 2.
Stedbarnsadoption kan endvidere ske af en tidligere
ægtefælles barn eller adoptivbarn. Er ægteskabet
ophørt ved skilsmisse eller omstødelse, kan
stedbarnsadoption kun ske, hvis den, der ønskes adopteret,
er myndig. | | 6. I § 5 a, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »ægtefælles«:
»eller samlevers«. 7. I § 5 a, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »omstødelse,«:
»eller er samlivet ophævet,«. | | | | § 8.
Samtykke efter § 7 skal afgives skriftligt under
personligt fremmøde for statsforvaltningen eller for anden
myndighed eller institution, som er godkendt dertil af ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold.
Kravet om personligt fremmøde gælder dog ikke den
forælder, der afgiver samtykke til vedkommendes
ægtefælle eller partners stedbarnsadoption. | | 8. I § 8, stk. 1, ændres
»ægtefælles eller partners« til:
»ægtefælles eller samlevers«. | Stk. 2-5.
[…] | | | | | | § 16. […] | | | Stk. 2. Ved
stedbarnsadoption efter § 5 a får den adopterede i
forhold til ægtefællerne eller de tidligere
ægtefæller samme retsstilling, som om den
pågældende var deres fælles barn. | | 9. I § 16, stk. 2, ændres
»ægtefællerne eller de tidligere
ægtefæller« til: »ægtefællerne,
de tidligere ægtefæller, de samlevende eller de
tidligere samlevende,«. | Stk. 3.
[…] | | | | | | § 20. Hvis ægtefæller har
fælles adoptivbarn, kan adoptivforholdet kun ophæves
over for dem begge. | | 10. I § 20, stk. 1, indsættes efter
»ægtefæller«: »eller
samlevende«. | Stk. 2.
[…] | | | | | | § 29. Den, der har bopæl i
udlandet, kan kun adoptere efter reglerne i denne lov, hvis
ansøgeren eller dennes ægtefælle har dansk
statsborgerskab og adoption som følge heraf ikke kan
gennemføres i det land, hvor ansøgeren bor, og en
dansk adoptionsbevilling får gyldighed i
bopælslandet. | | 11. I § 29, stk. 1, indsættes efter
»ægtefælle«: »eller
samlever«. | Stk. 2 og 3.
[…] | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk.
2. Stk. 2.
§ 5, stk. 1, i adoptionsloven, som ændret ved
§ 1, nr. 2 og 3, i denne lov, finder ikke anvendelse
på ansøgninger om adoption, der er indgivet før
lovens ikrafttræden af en ansøger, der har en
samlever, og som ved lovens ikrafttræden ikke er
færdigbehandlet. For sådanne ansøgninger finder
den hidtil gældende regel i § 5, stk. 1, i
adoptionsloven anvendelse. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | |
|