Fremsat den 7. oktober 2014 af
finansministeren (Bjarne Corydon)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansårene 2014-2017
(Konsekvenser af Aftaler om Vækstpakke
2014 mv.)
§ 1
I lov nr. 892 af 4. juli 2013 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansårene 2014-2017 foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, ændres
»438,6« til: »449,0« og »188,0«
til: »191,0«.
2. I
§ 3, stk. 1, ændres
»443,1« til: »451,0« og »191,5«
til: »192,5«.
3. I
§ 4, stk. 1, ændres
»446,6« til: »455,7« og »194,5«
til: »196,4«.
4.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5
a. Uanset § 9, stk. 2, i budgetloven omfatter det
statslige delloft for driftsudgifter ikke udgifter til tilskud til
offentlige serviceforpligtelser (PSO) fastsat i henhold til lov om
fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning for
finansårene 2015-2017.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Budgetloven og
udgiftslofter | | 2.2. | Ændring af de
gældende lofter for 2015-2017 | | 2.3. | Undtagelse af det
statslige tilskud til PSO | 3. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | 4. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema | | |
|
1.
Indledning
Det lovforslag, der hermed fremsættes
for Folketinget, har til formål at ændre de konkrete
niveauer for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansårene 2015, 2016 og 2017, jf. budgetlovens § 6,
stk. 2.
Ændringerne skal ses i lyset af, at
regeringen i juni 2014 har indgået Aftale om en
Vækstpakke og i forlængelse heraf Aftale om
tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO af 14. juli 2014.
Aftalerne om Vækstpakken indebærer, at der vil ske
væsentlige ændringer på indtægtssiden,
herunder lempelser af skatter og afgifter, som bl.a. finansieres af
tilsvarende lavere udgifter under delloftet for driftsudgifter.
Delloftet for driftsudgifter kan ikke i
henhold til budgetlovens § 8 justeres som følge af
ændringer i de generelle indtægter. Aftalerne om
Vækstpakke 2014 indebærer således et behov for at
nedjustere delloftet for driftsudgifter ved ændring af den
gældende lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansårene 2014-2017.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1
Budgetloven og udgiftslofter
Budgetlovens § 6, stk. 2, fastsætter, at
finansministeren i særlige tilfælde kan fremsætte
et forslag til lov om ændring af de i stk. 1 nævnte
love om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner. Bestemmelsen tager sigte på en samlet
forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter under
ét, altså ændringer i niveauet for de samlede
offentlige udgifter.
Derudover kan finansministeren hvert år foretage
omfordelinger mellem de tre udgiftslofter med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg, jf. budgetlovens § 8, stk. 1.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for i
særlige tilfælde dels at ændre de gældende
udgiftslofter og dels at gøre det på andre tidspunkter
end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af forslaget til
finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter et
folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen
f.eks. finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter.
2.2
Ændring af de gældende udgiftslofter for 2015-2017
Der er som led i de samlede Aftaler om
Vækstpakke 2014 indgået Aftale om justering af
udgiftslofter mellem regeringen og Venstre.
Det fremgår af aftalen, at
ændringsforslaget til de gældende udgiftslofter for
2015-2017 vil afspejle den samlede nettoeffekt af omprioriteringer
mellem loftsbelagte udgiftsområder og øvrige
områder, herunder indtægtssiden, der følger af
Aftaler om Vækstpakke 2014.
Det foreslås på denne baggrund at
justere delloftet for driftsudgifter for 2015-2017 som følge
af Aftale om Vækstpakke 2014 og Aftale om tilbagerulning af
FSA mv. og lempelser af PSO.
Den samlede nettoeffekt, som ligger til grund
for justeringen af driftsloftet, tager udgangspunkt i virkningen
efter tilbageløb og adfærd af de initiativer og
finansieringselementer i Aftale om en Vækstpakke og Aftale om
tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO, som påvirker
udgifter samt indtægter uden for udgiftslofterne. Disse
initiativer og finansieringselementer består primært af
en række skatte- og afgiftsomlægninger, herunder bl.a.
nedsættelse af energiafgifter, der finansieres ved
ændringer i person- og virksomhedsskatter.
Hertil kommer, at en række af skatte- og
afgiftslempelserne finansieres af omprioriteringer af puljer samt
diskretionære tiltag med virkning under delloftet for
driftsudgifter.
Der lægges på denne baggrund op
til, at delloftet for driftsudgifter nedjusteres isoleret set som
følge af Aftaler om Vækstpakke 2014 svarende til den
samlede nettovirkning uden for udgiftslofterne. Dette svarer til,
at delloftet for driftsudgifter nedjusteres med i alt 275 mio. kr.
i 2015, 446 mio. kr. i 2016 og 530 mio. kr. i 2017, jf. tabel
1.
| | | | | | | Tabel 1 Virkning af initiativer og
finansieringselementer i Aftaler om Vækstpakke 2014 mv. uden
for udgiftslofterne (efter tilbageløb og adfærd) | | | (mio. kr., 2015-pl) | 2015 | 2016 | 2017 | | | Initiativer | 3.618 | 3.831 | 4.200 | | | Finansiering | 3.343 | 3.385 | 3.670 | | | Nettobalance uden for loft svarende til
driftsloftsjustering | -275 | -446 | -530 | | | Justering af delloftet for
driftsudgifter | -275 | -446 | -530 | |
| |
|
|
|
|
|
Som følge af aftalerne justeres
delloftet for driftsudgifter svarende til den samlede nettovirkning
af initiativerne uden for udgiftslofterne, herunder skatte- og
afgiftslempelser. I forbindelse med bevillingslovene har
finansministeren i henhold til budgetlovens § 8 foretaget en
række administrative korrektioner af de gældende lofter
som følge af bl.a. pris- og lønopregning og
omprioriteringer. Disse ændringer er endvidere afspejlet i
forslaget til delloft for driftsudgifter, jf. tabel 2.
| | | | | | | Tabel 2 Justeringer af delloftet for
driftsudgifter siden ikrafttræden af lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansårene 2014-2017 (Lov nr. 892 af 04/07/2013) | | | (mia. kr.) | 2015 | 2016 | 2017 | | | Gældende lov om udgiftslofter | 188,0 | 191,5 | 194,5 | | | Administrative korrektioner FFL14 | 0,5 | 0,5 | 0,6 | | | Administrative korrektioner FFL15 | 2,8 | 0,9 | 1,9 | | | Korrektioner vækstpakke | -0,3 | -0,4 | -0,5 | | | Forslag til ændrede lofter | 191,0 | 192,5 | 196,4 | |
| Anm. : På grund af
afrundingsdifferencer (de faktiske korrektioner er opgjort med
udgangspunkt i de budgetterede udgifter i mio. kr.) stemmer
totalerne ikke med de enkelte korrektioner, når disse
opgøres i mia. kr. med en decimal. |
| | | | | | |
|
2.3
Undtagelse af det statslige tilskud til PSO
Som led i Aftaler om Vækstpakke 2014
(Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO af 14.
juli 2014) er det besluttet at lempe public serviceforpligtelser
vedrørende vedvarende energi (PSO for el og gas). Aftalen
indebærer, at der gennemføres en generel
erhvervsrettet lempelse af PSO for el, hvor en del af tilskuddene i
PSO-ordningen finansieres på finansloven i form af et
statsligt tilskud til Energinet.dk, der administrerer
PSO-ordningen. Energinet.dk fordeler tilskuddene til fremme af
vedvarende energi (VE) som hidtil samt opkræver den del af
PSO for el, der ikke finansieres af statslige tilskud efter den
model, der anvendes i dag, jf. § 8 i lov om elforsyning. Der
gennemføres samtidig en forhøjelse af elafgiften for
rumvarme mv., der neutraliserer effekten af den generelle
PSO-lempelse for husholdningerne mv.
I henhold til budgetlovens § 9, stk. 2 er
det statslige delloft for driftsudgifter en øvre
grænse for de statslige nettodriftsudgifter, udgifter til
tilskud mv. og udgifter til overførsler til udlandet i
finansåret.
Udgifter til tilskud mv. omfatter bl.a.
bloktilskud til Færøerne og Grønland, diverse
puljer og tilskudsordninger, herunder lovbundne tilskud og Fonden
for Velfærdsteknologi, erhvervsstøtteordninger,
tilskudsordninger på bl.a. social-, sundheds-, kultur-,
miljø- og transportområderne samt driftsudgifter
knyttet til integrationsindsatsen.
Bestemmelsen i lovforslagets § 5a,
fastsætter i tilknytning hertil, at uanset budgetlovens
§ 9, stk. 2, omfatter det statslige delloft for driftsudgifter
ikke udgifter til den generelle lempelse af PSO, som er en del af
Aftaler om Vækstpakke 2014, hvorved en del af PSO-udgifterne
overgår fra at være finansieret af PSO-tariffen, der
opkræves af elforbrugerne, til finansiering via et statsligt
tilskud på finansloven. Puljer til målrettede lempelser
af PSO vil fortsat være omfattet af det statslige delloft for
driftsudgifter, da de betragtes som en form for
erhvervsstøtte.
Undtagelsen skal ses i sammenhæng med,
at PSO-systemets tilskud til fremme af vedvarende energi ikke er en
del af de årlige finanslove. Det er i forlængelse heraf
lagt til grund, at det statslige tilskud heller ikke er omfattet er
loftsstyring.
3.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
4.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring
hos følgende myndigheder: Danmarks Nationalbank,
Formandskabet for De Økonomiske Råd og
Rigsrevisionen.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-3
Bestemmelserne ændrer det samlede
statslige udgiftsloft og det statslige delloft for driftsudgifter
for finansårene 2015, 2016 og 2017.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr. 4
Bestemmelsen fastsætter, at det
statslige delloft for driftsudgifter ikke omfatter udgifter til
tilskud til PSO fastsat i lov om fremme af vedvarende energi og lov
om elforsyning.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.3.
Til § 2
Bestemmelsen fastsætter, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende og har virkning for finansårene 2015-2017.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2015-2017 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår 2018 til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2015 til 2018. I bemærkningerne til budgetlovens § 7,
stk. 2, jf. Folketingstidende årgang 2011-2012, A, L 174 som
fremsat, side 14, fremgår det, at dette også
gælder evt. forslag til ændringer i helhold
budgetlovens § 6. stk. 2.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | § 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2014 fastsættes
til 434,2 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 185,2 mia. kr., medens det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 249,0 mia. kr. | | I lov nr. 892 af 4. juli 2013 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansårene 2014-2017 foretages følgende
ændringer: | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2014 fastsættes
til 229,0 mia. kr. | | | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2014 fastsættes
til 104,7 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 101,8 mia. kr., medens det
regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør
2,9 mia. kr. | | | | | | § 2. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2015 fastsættes
til 438,6 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 188,0 mia. kr., medens det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 250,6 mia. kr. | | 1. I § 2, stk. 1, ændres
»438,6« til: »449,0« og »188,0«
til: »191,0«. | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2015 fastsættes
til 229,0 mia. kr. | | | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2015 fastsættes
til 104,7 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 101,8 mia. kr., medens det
regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør
2,9 mia. kr. | | | | | | § 3. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2016 fastsættes
til 443,1 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 191,5 mia. kr., medens det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 251,6 mia. kr. | | 2. I § 3, stk. 1, ændres
»443,1« til: »451,0« og »191,5«
til: »192,5«. | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2016 fastsættes
til 229,0 mia. kr. | | | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2016 fastsættes
til 104,7 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 101,8 mia. kr., medens det
regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør
2,9 mia. kr. | | | | | | § 4. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2017 fastsættes
til 446,6 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 194,5 mia. kr., medens det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 252,1 mia. kr. | | 3. I § 4, stk. 1, ændres
»446,6« til: »455,7« og »194,5«
til: »196,4«. | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2017 fastsættes
til 229,0 mia. kr. | | | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2017 fastsættes
til 104,7 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 101,8 mia. kr., medens det
regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør
2,9 mia. kr. | | | | | | | | 4. Efter §
5 indsættes: | § 5. Uanset
§§ 1-4 kan finansministeren foretage en omfordeling
mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige
delloft for indkomstoverførsler for det enkelte
finansår, i det omfang det er begrundet i permanente
ændringer i fordelingen af udgifter omfattet af det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler. | | »§ 5 a.
Uanset § 9, stk. 2, i budgetloven omfatter det statslige
delloft for driftsudgifter ikke udgifter til tilskud til offentlige
service forpligtelser (PSO) fastsat i henhold til lov om fremme af
vedvarende energi og lov om elforsyning.« | Stk. 2.
Finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om
omfordelinger mellem det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler og
offentliggør oplysninger herom på Finansministeriets
hjemmeside på internettet. | | | | | | § 6. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende og har virkning for finansårene 2014-2017. | | | | | | § 7. Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland. | | | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning for
finansårene 2015-2017. | | | |
|