Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 11. december 2014
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober
2014 og var til 1. behandling den 13. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 8. oktober 2014 dette udkast til
udvalget, jf. IFU alm. del - bilag 4. Den 30. oktober 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Sydslesvigsk
Forening.
Deputationer
Endvidere har Sydslesvigsk Forening
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget medfører, at danskere, der
bosætter sig i andre lande, vil kunne bevare deres danske
statsborgerskab, samtidig med at de får et nyt
statsborgerskab i deres nye hjemland. Lovforslaget betyder
også, at herboende udlændinge vil kunne beholde deres
oprindelige statsborgerskab, selv om de får et dansk
statsborgerskab, og at forhenværende danske statsborgere vil
kunne få deres danske statsborgerskab tilbage, hvis de vel at
mærke ikke har begået alvorlig kriminalitet i
mellemtiden.
Globaliseringen har medført, at
flere og flere rejser ud, og mange kommer hjem igen. Det er blevet
nemt og billigt at rejse mellem forskellige verdensdele. Mennesker
rejser ud for at arbejde og ender med at bosætte sig
permanent i det nye land. Mennesker forelsker sig på
tværs af landegrænser og får børn sammen.
Disse børn bliver i dag sat i det dilemma, om de skal
vælge deres mors eller deres fars statsborgerskab. Venstre
mener ikke, at mennesker skal tvinges til at foretage et valg, som
ikke er nødvendigt. De praktiske problemer, der tidligere
har været vedrørende dobbelt statsborgerskab, er der
fundet løsninger på, og derfor ser Venstre ikke
længere noget behov for at tvinge mennesker til at opgive
deres oprindelige statsborgerskab, fordi de gerne vil være
statsborgere i et nyt land. Danmarks regler skal moderniseres i
takt med udviklingen, og derfor giver det god mening at tillade
dobbelt statsborgerskab, så vi ikke tvinger folk til at
vælge tilhørsforhold, når der ikke er grund til
det. Med lovforslaget imødekommer vi et stort ønske
hos mange danskere i udlandet, der nu får mulighed for at
blive statsborgere og nyde de fulde rettigheder i deres nye
hjemland uden at skulle tvinges til at opgive tilknytningen til
deres gamle hjemland. Samtidig giver dobbelt statsborgerskab
øgede muligheder for at tage statsborgerskabet fra danske
statsborgere, der eksempelvis begår terrorisme i Danmark, og
udvise dem fra Danmark. Af disse grunde stemmer Venstre for
lovforslaget
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at EL støtter indførelsen af generel
adgang til dobbelt statsborgerskab, idet det indebærer et
stort fremskridt for mange indvandrere i Danmark, at de får
mulighed for at slå rod i Danmark, samtidig med at de kan
bevare båndene til deres eller deres forældres gamle
land. Enhedslisten finder, at det eksisterende gebyr på
naturalisation er rigelig højt, og er principielt modstander
af en forhøjelse af gebyret, men vælger ud fra en
samlet vurdering at støtte lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DF og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet kan stemme for det
stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at DF ikke kan stemme for loven om dobbelt
statsborgerskab. For det første er DF ikke overbevist om, at
der ikke kan opstå forviklinger, hvis der skal ydes
konsulærbistand til en person med dobbelt statsborgerskab.
Hvis eksempelvis en person med irakisk statsborgerskab får
dansk statsborgerskab og personen rejser til Irak og kommer i
problemer (fængsling eller andet) i forhold den irakiske
stat, hvem skal så yde konsulær bistand, Danmark eller
Irak? Justitsministeriet svarer, at det skal Irak ifølge
Haagkonventionen, men spørgsmålet er, hvad der kommer
til at ske i praksis. Der vil være partier i Folketinget, der
kræver, at den danske stat går ind i sagen. Den mere
principielle modstand fra DF's side er som følger:
Forståelsen af nationalstaten og statsborgerskabet
hænger sammen, da statsborgerskabet udtrykker loyalitet og
patriotisme i forhold til netop det ene land. DF bestrider ikke, at
man kan elske to lande, men det afgørende er nu alligevel,
at man igennem statsborgerskabet knytter en ubetinget loyalitet til
Danmark. Hertil kommer, at man igennem statsborgerskabet ikke kun
får rettigheder, men også pligter i forhold til landet.
Igennem statsborgerskabet udtrykker man, at man vil værne om
det ene land, kæmpe for det og vie sit liv til det, og denne
forpligtelse mod landet på den ene eller den anden måde
står på dagligt. Dansk Folkeparti kan ikke stemme for
forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. § 13, stk. 6, ophæves.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bestemmelsen i indfødsretslovens
§ 13, stk. 6, blev indført med lov nr. 252 af 27. maj
1950 om dansk indfødsret og indeholder en overgangsregel om
fortabelse af dansk indfødsret ved erhvervelse af fremmed
statsborgerskab.
Bestemmelsen foreslås i lighed med de
øvrige bestemmelser om fortabelse af dansk indfødsret
ved erhvervelse af fremmed statsborgerskab ophævet.
René Skau Björnsson
(S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Jeppe Bruus (S) Trine Bramsen
(S) Marlene Borst Hansen (RV) nfmd. Lotte Rod (RV) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Preben Bang Henriksen
(V) Michael Aastrup Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten
Nonbo (V) Christian Langballe (DF) fmd. Marie Krarup (DF) Leif Mikkelsen
(LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 44
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse fra Sydslesvigsk Forening
vedrørende høringssvar | 5 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 6 | Sydslesvigsk Forenings høringssvar,
fra justitsministeren | 7 | Brev fra Justitsministeriet om
meromkostninger til behandling af sager om dansk indfødsret,
fra justitsministeren | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 44
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, om en etnisk dansker, der er født og opvokset i
Danmark, men som senere også har opnået statsborgerskab
i et andet land, kan blive udvist af Danmark, jf. de nye regler om
dobbelt statsborgerskab, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvorledes ministeren forholder
sig til de anbefalinger, der er indeholdt i høringssvar af
7. oktober 2014 fra Sydslesvigsk Forening, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren vil oplyse, hvorvidt
ministeren forventer, at muligheden for dobbelt statsborgerskab vil
medføre en stigning i antallet af sager, hvor der vil ske
frakendelse af statsborgerskab og udsendelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om uddybning af bemærkningerne
i lovforslaget for, så vidt angår dobbelt
statsborgerskab, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om ministeren i forlængelse af
besvarelse af spørgsmål 2 vil oplyse, hvordan de
forslag, som er indeholdt i høringssvar af 7. oktober 2014
fra Sydslesvigsk Forening, vil kunne implementeres i dansk ret, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|