Skriftlig fremsættelse (12. november
2014)
Beskæftigelsesministeren (Henrik Dam
Kristensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love
(Reform af beskæftigelsesindsatsen, et fælles og
intensiveret kontaktforløb, uddannelsesløft, styrket
rådighed og målretning af virksomhedsrettede tilbud
m.v.)
(Lovforslag nr. L 58)
Lovforslaget udmønter dele af
forliget om reform af beskæftigelsesindsatsen som regeringen
(Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre) indgik med Venstre,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti den 18. juni 2014
og skal ses i sammenhæng med det samtidig fremsatte forslag
til lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.
Der er enighed om, at
beskæftigelsesindsatsen til enhver tid skal
understøtte, at Danmark har et velfungerende og fleksibelt
arbejdsmarked med lav strukturel arbejdsløshed og høj
beskæftigelse. For både den enkelte og for samfundet er
der store omkostninger forbundet med arbejdsløshed. Det er
derfor centralt, at tiden som ledig ikke bliver langvarig, og at
den bruges på at ruste den enkelte til varig
beskæftigelse.
Lovens formål er, at ressourcerne
skal bruges på en bedre og mere effektiv måde, så
flere ledige kommer hurtigst muligt i varigt job. Samtidig skal
beskæftigelsessystemet have fokus på virksomhedernes
behov for arbejdskraft og reel jobformidling, og at kommunerne og
arbejdsløshedskasserne får flere frihedsgrader til at
tilrettelægge en individuelt tilpasset indsats for
ledige.
Lovforslaget indeholder følgende
hovedelementer:
- En individuel og
tidlig indsats
- Mulighed for et
reelt uddannelsesløft
- Mere ansvar til
den enkelte og styrket rådighed
-
Virksomhedsservice og jobformidling for så vidt angår
et styrket fokus herpå i jobcentrene
- Bedre brug af
virksomhedsrettede tilbud
- En særlig
indsats for langtidsledige
-
Afbureaukratisering af arbejdsprocesser i kommunerne for så
vidt angår, at strafrefusion ophæves, den ledige skal
fremover kun have en plan, afbureaukratisering af offentligt
løntilskud
- En enkel og mere
effektiv administration via digitalisering
- Afskaffelse af
G-dage
Herudover indeholder lovforslaget bl.a.
følgende elementer uden for forliget:
- Krav til
arbejdsløshedskasserne om, at de skal skærpe
kontrollen med bopælskravet, så kun ledige, der reelt
har bopæl og opholder sig i Danmark, får udbetalt
dagpenge.
- Forholdet til
reglerne for modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse.
- Hjemmel til pligt
til digital tilmelding til 6 ugers jobrettet uddannelse.
- Præcisering
af reglerne i lov om en aktiv socialpolitik som følge af
sygedagpengereformen, kontanthjælpsreformen og
præcisering af reglerne om fradrag for forskudsvis udbetalt
bidrag i uddannelses- eller kontanthjælp.
-
Fleksjobvisiterede skal anvende joblog på Jobnet og
pålægges periodesanktion ved udeblivelse fra
tilbud.
- Ret til
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse for
personer, som på første sygefraværsdag er
omfattet af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, i lov om
sygedagpenge.
De samlede økonomiske konsekvenser
af lovforslaget er merudgifter for det offentlige på 100 mio.
kr. i 2015, 208 mio. kr. i 2016, 226 mio. kr. i 2017, og 222 mio.
kr. i 2018. Heraf forventes statens udgifter at udgøre
mindreudgifter på 355 mio. kr. i 2015, 299 mio. kr. i 2016,
272 mio. kr. i 2017 og 248 mio. kr. i 2018. De kommunale udgifter
forventes at udgøre merudgifter på 455 mio. kr. i
2015, 508 mio. kr. i 2016, 498 mio. kr. i 2017 og 470 mio. kr. i
2018.
Det foreslås, at den del af
lovforslaget, der vedrører afskaffelse af strafrefusion,
træder i kraft 29. december 2014.
Det foreslås, at de dele af
lovforslaget, der vedrører afskaffelse af gentagen
aktivering, omlægning af driftsrefusion, regional pulje, ny
ordning med ret til seks ugers jobrettet uddannelse,
målrettet voksenlærlingeordning, styrkede muligheder
for læse-, skrive- og regnekurser, målretning af
offentligt og privat løntilskud, jobrotation,
virksomhedspraktik og trainee-indsats, styrket indsats sidst i
ledighedsperioden og afskaffelse af G-dage for
korttidsansættelser, træder i kraft 1. januar 2015.
Det foreslås, at lovforslagets
øvrige dele, bortset fra forslag om joblog og selvbooking,
træder i kraft 1. juli 2015, samt at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte
ikrafttrædelsestidspunktet i forbindelse med forslag om
joblog og selvbooking.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.