Skriftlig fremsættelse (12. november
2014)
Beskæftigelsesministeren (Henrik Dam
Kristensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
(Lovforslag nr. L 59)
Lovforslaget er et led i
udmøntningen af forlig om reform af
beskæftigelsesindsatsen, som er indgået den 18. juni
2014 af regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre) og
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det samtidig fremsatte
lovforslag om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. og forskellige andre love.
Lovens formål er at fastlægge
ansvaret for organiseringen og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om
sygedagpenge, lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
samt integrationsloven, samt at fastlægge rammerne for den
statslige it-understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
og for registrering, indberetning og videregivelse af oplysninger
om beskæftigelsesindsatsen.
Den nuværende organisatoriske
struktur på beskæftigelsesområdet foreslås
fastholdt uændret. Kommunalbestyrelsen fastholder
således myndighedsansvaret for den aktive
beskæftigelsesindsats i kommunerne og skal sørge for,
at en særskilt del af forvaltningen (jobcenteret) varetager
beskæftigelsesindsatsen. Med lovforslaget sker en
afbureaukratisering af arbejdsprocesser i kommunerne for så
vidt angår beskæftigelsespolitiske mål og
beskæftigelsesplaner, afskaffelse af organisatoriske
bindinger og afskaffelse af kvote- og sanktionssystemet for
offentlige løntilskudspladser. Kommunernes
virksomhedsservice styrkes, og der indføres koordineret
virksomhedskontakt på tværs af kommunerne. De
gældende regler om de kommunale rehabiliteringsteam mv.
foreslås videreført indholdsmæssigt med
redaktionelle ændringer.
Staten skal bl.a. som led i den statslige
styring varetage opgaverne med at understøtte implementering
i kommunerne af reformer, og understøtte udvikling af
beskæftigelsesindsatsen i den enkelte kommune og på
tværs af kommunerne, Det foreslås endvidere, at staten
skal oprette et nationalt kontaktpunkt som led i det styrkede
servicekoncept for virksomhederne.
Det foreslås videreført
indholdsmæssigt, at der skal være et centralt
beskæftigelsesråd med repræsentation af
arbejdsmarkedets parter, der skal rådgive
beskæftigelsesministeren i spørgsmål om
beskæftigelsespolitikken. Som noget nyt foreslås det,
at der oprettes otte regionale arbejdsmarkedsråd med
partsrepræsentation, der får til opgave at sikre
koordination og samarbejde om beskæftigelsesindsatsen
på tværs af kommuner og mellem kommuner og
arbejdsløshedskasser. Til gengæld foreslås de 94
lokale beskæftigelsesråd og de fire regionale
beskæftigelsesråd nedlagt.
Lovforslaget indeholder endelig regler om
it-understøttelse, registrering, indberetning og udveksling
af oplysninger. Lovforslaget viderefører i alt
væsentlighed i redigeret form de allerede gældende
regler. Forslaget ændrer således ikke på
ansvarsfordelingen mellem jobcentre, a-kasser og staten i forhold
til it-understøttelsen. Nyt er regler om et fælles,
landsdækkende jobordreregister, om andre myndigheders
anvendelse af oplysninger i a-kasseregisteret og om jobcentres og
a-kassers adgang til nødvendige formidlingsrelevante
oplysninger i det fælles datagrundlag og i Jobnet på
tværs af kommunegrænser og på tværs af
kommuner og a-kasser.
Lovforslaget vurderes at styrke de
offentlige finanser med 247 mio. kr. i 2015, ca. 232 mio. kr. i
2016, ca. 214 mio. kr. i 2017 og ca. 210 mio. kr. i 2018.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2015. Den del af lovforslaget,
der vedrører oprettelsen af et nationalt kontaktpunkt,
foreslås at træde i kraft den 1. juli 2015.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.