Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 10. december 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 13 ændringsforslag til
lovforslaget. Liberal Alliances medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 12 og 13, herunder om deling af
lovforslaget, og skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2-11.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november
2014 og var til 1. behandling den 25. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 27. august 2014 dette udkast til
udvalget, jf. folketingsåret 2013-14, SAU alm. del - bilag
247. Den 12., 18. og 21. november 2014 sendte skatteministeren de
indkomne høringssvar og notater herom til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra
Bryggeriforeningen.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse.
Deputationer
Endvidere har Bryggeriforeningen mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, DF, EL, SF, LA og KF) vil stemme for det af LA under
nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de af
skatteministeren under nr. 2-11 stillede ændringsforslag og
det af LA under nr. 12 stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under nr. B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det af LA under nr.
13 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Såfremt lovforslaget bliver delt, vil
mindretallet stemme for de under A og B nævnte lovforslag og
de af skatteministeren stillede ændringsforslag og de af LA
under nr. 12 og 13 stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL og SF) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et flertal (V,
DF, SF, EL og KF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af
lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas,
spiritusafgiftsloven og forskellige andre love (Forenkling af
registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift
ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under
toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og
afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige
momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte
opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler
på spiritus m.v.)« omfattende titelnoten, §§
1-24, § 25, nr. 1 og 3, og §§ 26-35.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om afgift af skadesforsikringer
(Betaling af skadesforsikringsafgift for alle udbydere af
vejhjælpsabonnementer)« omfattende § 25, nr. 2, og
§ 35.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 6
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (V, DF,
SF, EL, LA og KF):
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2, stk. 1, indsættes som nr.
17:
»17) Metanol
af syntetisk oprindelse under position 2905 11 00 i EU's
Kombinerede Nomenklatur, 11,9 kr./GJ eller 18,5 øre pr.
liter.««
[Fastsættelse af satsen for
CO2-afgiften for metanol af
syntetisk oprindelse]
Til § 8
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 2, § 3 a og § 4, stk.
1, udgår »ubrugte«.«
[Med ændringsforslaget
ændres reglerne for virksomheder, som er registreret efter
emballageafgiftsloven, således at disse virksomheder fremover
kan modtage påfyldte emballager fra udlandet og fra andre
registrerede virksomheder, uden at afgiften er berigtiget.
Endvidere foretages en præcisering af reglerne i
emballageafgiftslovens § 4, stk. 1]
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
5, stk. 1, nr. 4, udgår
»brugte«.«
[Med ændringsforslaget
ændres reglerne for virksomheder, som er registreret efter
emballageafgiftsloven, således at disse virksomheder fremover
kan modtage påfyldte emballager fra udlandet og fra andre
registrerede virksomheder, uden at afgiften er berigtiget.
Endvidere foretages en præcisering af reglerne i
emballageafgiftslovens § 4, stk. 1]
5)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
20, stk. 2, 2. pkt., ændres »§ 6, stk.
2-4« til: »§ 6, stk. 2-5«.«
[Konsekvensændring som
følge af indsættelsen af et nyt stk. 4 i § 6, jf.
lovforslagets § 8, nr. 2]
Til § 13
6) I
det under nr. 3 foreslåede § 4, stk. 4, ændres i 1. pkt. »erhvervsdrivende varemodtagere
godtgørelse af afgift af
varer, der« til:
»godtgørelse af afgift af afgiftsberigtigede varer,
der erhvervsmæssigt«.
[Alle virksomheder, der
erhvervsmæssigt eksporterer konsum-is, kan få meddelt
afgiftsgodtgørelse af SKAT]
7)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
10, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 3, stk. 1, 1.
eller 2. pkt.,« til: »§ 3, stk. 1, 1. eller 3.
pkt.,«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 13, nr. 2]
Til § 17
8) I
det under nr. 1 foreslåede § 4, stk. 2, nr. 2, ændres
»medgået til ydelser« til: »medgået
til disse momsfritagne ydelser«, og »§ 4, stk. 2,
nr. 1« ændres til: »nr. 1 og dette
nummer«.
[Præcisering af, hvilke
ydelser bestemmelsen omfatter, og sikring af, at bestemmelsen
også gælder, hvis der etableres en kæde af
selvstændige momsgrupper]
Til § 26
9)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»01. I §
21, stk. 1, 2. pkt., udgår », jf. dog stk.
3«.
02. § 21,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.
03. § 21,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.«
[Ændringer som følge
af, at krav om banderoleregnskab ophæves, jf. lovforslagets
§ 26, nr. 4]
Ny paragraf
10)
Efter § 34 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 924 af 18. september 2012 om
ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter,
brændstofforbrugsafgiftsloven, tonnageskatteloven og
forskellige andre love (Indeksering af forskellige punktafgifter og
de løbende bilafgifter, regulering af tonnageskatten,
forhøjelse af udligningsafgiften og forlængelse af
afgiftsfritagelsen for brint- og elbiler), som ændret ved
§ 15 i lov nr. 1353 af 21. december 2012, § 6 i lov nr.
789 af 28. juni 2013 og § 12 i lov nr. 1637 af 26. december
2013, foretages følgende ændring:
1. I
§ 13 indsættes som stk. 56:
»Stk. 56. Der skal
af cigaretpapir omfattet af § 12, stk. 1, i lov om forskellige
forbrugsafgifter, som fra og med den 1. januar 2015 til og med den
31. december 2017 udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres, betales en
afgift på 5 øre pr. stk.««
[Indsættelse af
overgangsbestemmelse]
Til § 35
11) I
stk. 2 ændres »§ 8,
nr. 2,« til: »§ 8, nr. 2-4 og 03,«, og
»§ 28, nr. 2 og 6« ændres til: »§
28, nr. 2 og 10«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 5 og rettelser til
ikrafttrædelsestidspunktet]
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et flertal (V,
DF, SF, EL og KF):
12) I
stk. 2 ændres »§ 25,
nr. 2 og 3,« til: »§ 25, nr. 3,«.
[Ikrafttrædelsesbestemmelsen
om vejhjælp udskilles af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 35
13)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 35
Loven træder i kraft den 1. juli
2015.«
[Bestemmelse om lovens
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ønsker
Liberal Alliance at udskille spørgsmålet om
ændring af lov om afgift af skadesforsikringer til et
selvstændigt lovforslag. Det giver Liberal Alliance mulighed
for at stemme for den resterende del af lovforslaget
vedrørende forenkling af en række administrative
regler på afgiftsområdet og tekniske justeringer af en
række afgiftslove.
Til nr. 2
Ved lov nr. 1174 af 5. november 2014
indføres der en energiafgift på metanol under position
2905 11 00 i EU´s Kombinerede Nomenklatur, jf.
mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 20. Ved samme
lejlighed blev metanol af ikke syntetisk oprindelse fritaget for
CO2-afgiften, hvorimod metanol af
syntetisk oprindelse blev omfattet af CO2-afgiftsloven.
Baggrunden for sondringen mellem metanol af
syntetisk oprindelse og metanol af ikke syntetisk oprindelse
fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. §
2, nr. 1, til L 4. (Lov nr. 1174 af 5. november 2014). Det
følger heraf, at eksempelvis biometanol anses for at
være af ikke syntetisk oprindelse. Modsat anses metanol, der
er fremstillet på baggrund af eksempelvis naturgas, for at
være af syntetisk oprindelse og ikke af biologisk
oprindelse.
Ved en fejl blev der ved den lejlighed ikke
fastsat en afgiftssats efter CO2-afgiftsloven for metanol af syntetisk
oprindelse. Det foreslås derfor, at metanol under position
2905 11 00 i EU's Kombinerede Nomenklatur af syntetisk oprindelse
pålægges henholdsvis enten 11,9 kr./GJ eller 18,5
øre pr. liter i afgift.
Den foreslåede CO2-afgift på metanol af syntetisk
oprindelse vil træde i kraft den 1. januar 2015, dvs.
samtidig med indførelsen af energiafgiften på metanol,
jf. lov nr. 1174 af 5. november 2014.
De provenumæssige konsekvenser
skønnes ikke at være nævneværdige.
Til nr. 3
Virksomheder, der driver mellemhandel med
ubrugte (tomme) afgiftspligtige varer omfattet af
emballageafgiftslovens § 1, dvs. emballage til øl, vin,
spiritus, mineralvand m.v., har mulighed for at blive registreret
som oplagshaver, jf. emballageafgiftslovens § 3, stk. 2. Det
medfører, at virksomhederne kan oplægge den
afgiftspligtige emballage og overføre denne til andre
registrerede oplagshavere uden betaling af afgift. Afgiften
forfalder derimod først til betaling på tidspunktet
for udlevering til en ikkeregistreret virksomhed.
Ved handel med fyldt afgiftspligtig
emballage har disse virksomheder derimod ikke mulighed for at blive
registreret som oplagshaver. Afgiften skal derfor afregnes,
når mellemhandleren modtager varerne, jf.
emballageafgiftslovens § 7 a.
For at lette de administrative byrder
foreslås det, at emballageafgiftslovens § 3, stk. 2,
ændres, således at det bliver muligt for mellemhandlere
ligeledes at blive registreret for handel med fyldt afgiftspligtig
emballage.
Forslaget medfører, at reglerne for
mellemhandleres handel med fyldte afgiftspligtige flasker bliver i
overensstemmelse med handel med tomme afgiftspligtige flasker, jf.
ovenfor. Endvidere vil emballageafgiften på denne måde
som hovedregel følge afgiften af emballagens indhold, dvs.
afgiften på øl, vin eller spiritus.
Virksomheder, der er registreret efter
emballageafgiftsloven, er efter § 3 a berettiget til, uden at
afgiften er berigtiget, fra udlandet og fra andre registrerede
virksomheder at modtage ubrugte (tomme) afgiftspligtige varer
omfattet af lovens § 1, dvs. emballage til øl, vin,
spiritus, mineralvand m.v.
Reglerne medfører, at varerne kan
oplægges og overføres til andre registrerede
virksomheder, uden at afgiften skal betales. Afgiften forfalder til
betaling, når varerne udleveres til en ikkeregistreret
virksomhed.
Når registrerede virksomheder
modtager fyldt emballage fra udlandet eller fra andre registrerede
virksomheder, medfører § 3 a, at afgiften skal betales,
når varerne modtages. Dette vil typisk medføre, at
emballageafgiften for fyldt emballage forfalder til betaling
tidligere end afgiften af selve indholdet af emballagen, hvor det
som hovedregel vil være muligt at suspendere afgiften, indtil
den udleveres til en ikkeregistreret virksomhed.
For at lette de administrative byrder
foreslås det, at emballageafgiftslovens § 3 a
ændres, således at det bliver muligt for registrerede
virksomheder fra udlandet og fra andre registrerede virksomheder at
modtage fyldt emballage omfattet af lovens § 1, uden at
afgiften skal betales ved modtagelse. Reglerne for påfyldt
emballage i emballageafgiftslovens § 3 a vil således
blive i overensstemmelse med reglerne for ubrugt emballage, jf.
ovenfor. Endvidere sikres der i højere grad en
overensstemmelse mellem forfaldstidspunktet for afgiften af selve
emballagen og afgiften af emballagens indhold.
I henhold til emballageafgiftslovens §
4 skal virksomheder opgøre den afgiftspligtige mængde
for en afgiftsperiode på grundlag af udleveringen fra
virksomheden af afgiftspligtige varer eller virksomhedens forbrug
af egne ubrugte varer i perioden.
Bestemmelsen administreres i dag
hovedsagelig således, at virksomheder opgør den
afgiftspligtige mængde på baggrund af den udleverede
mængde og ikke på baggrund af tidspunktet for
ibrugtagning af emballagen.
Det foreslås, at
emballageafgiftslovens § 4 præciseres, således at
det fremover klart fremgår, at afgiftspligten indtræder
ved udleveringen - også for påfyldte emballager.
Til nr. 4
I henhold til emballageafgiftslovens §
5, stk. 1, nr. 4, fradrages brugte varer, hvoraf der tidligere er
betalt afgift, i den afgiftspligtige mængde.
Som følge af ændringerne i
emballageafgiftslovens § 3 a, hvorefter reglerne for brugte
(fyldte) emballager bliver i overensstemmelse med reglerne for
ubrugte (tomme) emballager, foreslås det, at ordet
»brugte« udgår af § 5, stk. 1, nr. 4,
så alle varer, hvoraf der tidligere er betalt afgift, kan
fradrages i den afgiftspligtige mængde.
Provenumæssige
konsekvenser
Forslaget skønnes at medføre
et ikke nævneværdigt mindreprovenu for staten.
Til nr. 5
Bestemmelsen i § 20, stk. 2,
vedrører tidspunktet for betaling af varer, hvoraf der ikke
er betalt afgift. Afgiften af de nævnte varer skal betales
senest 14 dage efter påkrav. Tilsvarende gælder, hvis
en virksomhed har modtaget et for stort beløb i
godtgørelse efter § 6, stk. 2-4. Den foreslåede
ændring er en konsekvensændring som følge af
indsættelsen af et nyt stykke vedrørende adgangen til
afgiftsgodtgørelse i § 6.
Til nr. 6
Med den nuværende formulering af
bestemmelsen i lovforslaget vil det kun være erhvervsdrivende
varemodtagere, der er berettiget til afgiftsgodtgørelse ved
eksport af konsum-is til udlandet.
Virksomheder, der ikke indfører
varer fra udlandet erhvervsmæssigt, og som derfor ikke er
registreret som varemodtager, vil derfor efter det fremsatte
lovforslag ikke være berettiget til afgiftsgodtgørelse
ved eksport af varer. Dette vil være tilfældet, hvis en
virksomhed har købt afgiftsberigtigede varer af en
varemodtager eller en oplagshaver og varerne efterfølgende
eksporteres til udlandet.
Med den foreslåede ændring kan
alle virksomheder, der erhvervsmæssigt eksporterer
afgiftsberigtigede varer, få meddelt
afgiftsgodtgørelse af SKAT.
Ved den foreslåede ændring
bliver bestemmelsen i store træk identisk med de tilsvarende
bestemmelser, der findes i chokoladeafgiftslovens § 9, stk. 1,
nr. 2, og § 20, stk. 4, og i forbrugsafgiftslovens § 24,
stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 7
Der er tale om en teknisk
konsekvensændring som følge af lovforslagets §
13, nr. 2.
Til nr. 8
På baggrund af de modtagne
høringssvar foreslås det, at forslaget til en ny
bestemmelse i lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 2, nr. 2,
præciseres, så det tydeligt fremgår, at en
selvstændig momsgruppe kun skal beregne lønsumsafgift
efter samme metode som virksomheder i den finansielle sektor af den
lønsum, der medgår til de ydelser, der efter
momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, leveres momsfrit til
sådanne virksomheder.
Som anført i lovforslagets
bemærkninger kan en selvstændig momsgruppe godt
samtidig udføre og levere ydelser til medlemmernes
momspligtige aktiviteter. Den lønsum, der medgår til
disse momspligtige ydelser, er ikke omfattet af
lønsumsafgiftspligten og dermed heller ikke af den
foreslåede bestemmelse.
Ved at tilføje »dette
nummer« til bestemmelsen sikres det, at selv i tilfælde
hvor virksomheder inden for den finansielle sektor danner en
kæde af selvstændige momsgrupper, skal den momsgruppe,
som har ansatte til at udføre de konkrete ydelser, betale
lønsumsafgift med samme sats som den endelige aftager af
ydelserne - hvilket er de finansielle virksomheder. Bestemmelsen
vil derfor også gælde, hvis en selvstændig
momsgruppe leverer ydelser til en anden selvstændig
momsgruppe, der så leverer ydelserne videre til slutbrugerne
i den finansielle sektor.
Til nr. 9
Ændringerne skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 26, nr. 4, hvorefter
virksomheder, der fremstiller eller fra udlandet modtager
afgiftspligtige varer, ikke længere skal opgøre den
afgiftspligtige udlevering af banderolerede varer.
Det foreslås vedrørende
spiritusafgiftslovens § 21, stk. 1, 2. pkt., at », jf.
dog stk. 3« udgår, da § 21, stk. 3, ophæves,
jf. nedenfor.
Med de foreslåede ændringer,
hvorefter § 21, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, foreslås
ophævet, skal virksomhederne i angivelsen af mængden af
de varer, der betales afgift af, ikke også samtidig foretage
en angivelse af antal udleverede varer, der er banderolerede.
Ændringen skal ligesom lovforslagets § 26, nr. 3 og 4,
ses i sammenhæng med lovforslagets § 26, nr. 1,
hvorefter spiritusholdige varer fremover ikke skal banderoleres
før udlevering til forbrugssalg.
Til nr. 10
Det fremgår af bemærkningerne
til lov nr. 924 af 18. september 2012 om ændring af lov om
forskellige forbrugsafgifter, brændstofforbrugsafgiftsloven,
tonnageskatteloven og forskellige andre love (Indeksering af
forskellige punktafgifter og de løbende bilafgifter,
regulering af tonnageskatten, forhøjelse af
udligningsafgiften og forlængelse af afgiftsfritagelsen for
brint- og elbiler), at afgiften på cigaretpapir ikke skal
forhøjes i 2015, men at afgiften først bliver
forhøjet fra 5 øre pr. stk. til 6 øre pr. stk.
fra den 1. januar 2018. Det fremgår imidlertid ikke af
loven.
Det foreslås derfor, at der
indsættes en overgangsbestemmelse, der præciserer, at
afgiften forbliver 5 øre pr. stk. i perioden fra og med den
1. januar 2015 til og med den 31. december 2017, dvs. den samme
afgift som i 2014.
Til nr. 11
Ændring som konsekvens af
ændringsforslag nr. 5 og rettelser til dele af
ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslagets § 8.
Til nr. 12 og 13
Konsekvensændringer af
ændringsforslag nr. 1 og deling af lovforslaget.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen
(S) Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL)
Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas
Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) fmd. Dennis
Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 64
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra skatteministeren | 2 | Udsendt høringsmateriale for den
del af lovforslaget, der vedrører ændring i
lønsumsafgiftsloven, sendt i høring samtidig med
fremsættelsen den 12/11-14, fra skatteministeren | 3 | Høringsmateriale, fra
skatteministeren | 4 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 5 | Yderligere supplerende høringsskema
og høringssvar, fra skatteministeren | 6 | Tidsplan over udvalgets behandling af
lovforslaget | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | Henvendelse af 28/11-14 fra
Bryggeriforeningen | 9 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 10 | 2. udkast til betænkning | 11 | Henvendelse af 2/12-14 fra
Bryggeriforeningen vedrørende materiale til foretræde
den 3/12-14 | 12 | Orientering om ændringsforslag sendt
i høring, fra skatteministeren | 13 | Supplerende hørigssskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 14 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 15 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 64
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om enkeltabonnenter på
vejhjælp hidtil ikke har skullet betale
skadeforsikringsafgift, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om lovforslaget indebærer, at
personer, der har abonnement på vejhjælp som
enkeltstående produkt fremover skal betale en afgift, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om enkeltabonnementer på
vejhjælp tidligere var omfattet af eller fritaget for
stempelafgift, inden denne blev omlagt til en
skadesforsikringsafgift, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvorfor regeringen undlod at
inkludere vejhjælp, da man i sin tid ændrede
lovgivningen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om ministeren vil erkende, at et
lovforslag, der indebærer, at en bestemt gruppe mennesker
fremover skal betale en afgift, de ikke skal betale i dag, er det
samme som at udvide beskatningen på det
pågældende område, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvor mange og hvilke
forsikringsselskaber der i dag selv udfører vejhjælp
eller sælger vejhjælpsabonnementer som
enkeltstående produkt og således er udsat for
konkurrenceforvridning fra vejhjælpsvirksomhederne, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan lovforslagets
påståede hensigt om at forenkle en række
administrative regler og mindske byrderne harmonerer med de
væsentlige omkostninger til opkrævning af
skadesforsikringsafgiften, som vejhjælpsvirksomheder,
autoforhandlere eller autoværksteder pålægges,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvor store omkostninger til
implementering, f.eks. i form af investeringer i it-systemer til
opkrævning af skadesforsikringsafgift, ministeren finder er
rimelige set i forhold til den årlige afgiftssum, der skal
betales, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvordan en betryggende kontrol af
importeret spiritus skal foregå, når banderolerne
bliver afskaffet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om at kommentere høringssvaret
fra Skattefaglig Forening, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 11 | Spm., om ministeren i tilstrækkelig
grad har forhørt sig i spiritusbranchen og hos SKAT, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om det ikke bekymrer ministeren, at
spiritusbranchen, Vin og Spiritus Organisation Danmark og SKAT
samstemmende advarer imod afskaffelse af spiritusbanderolen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm., om ministeren kan garantere, at
afskaffelsen af spiritusbanderolen ikke vil forøge andelen
af spiritusflasker købt ved grænsen fra hver 3. flaske
spiritus nydt i Danmark til en endnu højere andel, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvilke konkrete kontrolredskaber
ministeren påtænker at indføre pr. 1. januar
2015, når spiritusbanderolen afskaffes, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvilke konkrete initiativer
ministeren og fødevareministeren planlægger at
foretage sig med hensyn til spiritusbranchens egenkontrol og
sporbarhed på spiritussen, hvis spiritusbanderolen afskaffes,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, at der indføres et
nærmest tilsvarende klistermærke til afløsning
af spiritusbanderolen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om deling af lovforslaget,
således at den del af lovforslaget, der omhandler afgift
på vejhjælp, udskilles i et selvstændigt
lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/11-14 fra Bryggeriforeningen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm., om ministeren har overvejet
mulighederne for en samlet konsekvensvurdering som følge af
skadeforsikringsafgiften og vejhjælpen i lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
2/12-14 fra Bryggeriforeningen vedrørende materiale til
foretræde for udvalget den 3/12-14, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | | |
|