L 64 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love.

(Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Af: Skatteminister Benny Engelbrecht (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 10-12-2014

Afgivet: 10-12-2014

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 10. december 2014

20141_l64_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 10. december 2014

1. Ændringsforslag

Der er stillet 13 ændringsforslag til lovforslaget. Liberal Alliances medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 12 og 13, herunder om deling af lovforslaget, og skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-11.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 12. november 2014 og var til 1. behandling den 25. november 2014. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 27. august 2014 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2013-14, SAU alm. del - bilag 247. Den 12., 18. og 21. november 2014 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og notater herom til udvalget.

Skriftlig henvendelse

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Bryggeriforeningen.

Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.

Deputationer

Endvidere har Bryggeriforeningen mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 20 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger

Et flertal i udvalget (V, DF, EL, SF, LA og KF) vil stemme for det af LA under nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.

Et mindretal i udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de af skatteministeren under nr. 2-11 stillede ændringsforslag og det af LA under nr. 12 stillede ændringsforslag.

Mindretallet indstiller det under nr. B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det af LA under nr. 13 stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Såfremt lovforslaget bliver delt, vil mindretallet stemme for de under A og B nævnte lovforslag og de af skatteministeren stillede ændringsforslag og de af LA under nr. 12 og 13 stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (EL og SF) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et mindretal (LA), tiltrådt af et flertal (V, DF, SF, EL og KF):

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.)« omfattende titelnoten, §§ 1-24, § 25, nr. 1 og 3, og §§ 26-35.

B. »Forslag til lov om ændring af lov om afgift af skadesforsikringer (Betaling af skadesforsikringsafgift for alle udbydere af vejhjælpsabonnementer)« omfattende § 25, nr. 2, og § 35.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 6

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, SF, EL, LA og KF):

2) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 2, stk. 1, indsættes som nr. 17:

»17) Metanol af syntetisk oprindelse under position 2905 11 00 i EU's Kombinerede Nomenklatur, 11,9 kr./GJ eller 18,5 øre pr. liter.««

[Fastsættelse af satsen for CO2-afgiften for metanol af syntetisk oprindelse]

Til § 8

3) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 3, stk. 2, § 3 a og § 4, stk. 1, udgår »ubrugte«.«

[Med ændringsforslaget ændres reglerne for virksomheder, som er registreret efter emballageafgiftsloven, således at disse virksomheder fremover kan modtage påfyldte emballager fra udlandet og fra andre registrerede virksomheder, uden at afgiften er berigtiget. Endvidere foretages en præcisering af reglerne i emballageafgiftslovens § 4, stk. 1]

4) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 5, stk. 1, nr. 4, udgår »brugte«.«

[Med ændringsforslaget ændres reglerne for virksomheder, som er registreret efter emballageafgiftsloven, således at disse virksomheder fremover kan modtage påfyldte emballager fra udlandet og fra andre registrerede virksomheder, uden at afgiften er berigtiget. Endvidere foretages en præcisering af reglerne i emballageafgiftslovens § 4, stk. 1]

5) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:

»03. I § 20, stk. 2, 2. pkt., ændres »§ 6, stk. 2-4« til: »§ 6, stk. 2-5«.«

[Konsekvensændring som følge af indsættelsen af et nyt stk. 4 i § 6, jf. lovforslagets § 8, nr. 2]

Til § 13

6) I det under nr. 3 foreslåede § 4, stk. 4, ændres i 1. pkt. »erhvervsdrivende varemodtagere godtgørelse af afgift af

varer, der« til: »godtgørelse af afgift af afgiftsberigtigede varer, der erhvervsmæssigt«.

[Alle virksomheder, der erhvervsmæssigt eksporterer konsum-is, kan få meddelt afgiftsgodtgørelse af SKAT]

7) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 10, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 3, stk. 1, 1. eller 2. pkt.,« til: »§ 3, stk. 1, 1. eller 3. pkt.,«.«

[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 13, nr. 2]

Til § 17

8) I det under nr. 1 foreslåede § 4, stk. 2, nr. 2, ændres »medgået til ydelser« til: »medgået til disse momsfritagne ydelser«, og »§ 4, stk. 2, nr. 1« ændres til: »nr. 1 og dette nummer«.

[Præcisering af, hvilke ydelser bestemmelsen omfatter, og sikring af, at bestemmelsen også gælder, hvis der etableres en kæde af selvstændige momsgrupper]

Til § 26

9) Efter nr. 6 indsættes som nye numre:

»01. I § 21, stk. 1, 2. pkt., udgår », jf. dog stk. 3«.

02. § 21, stk. 2, 2. pkt., ophæves.

03. § 21, stk. 3, ophæves.

Stk. 4 bliver herefter stk. 3.«

[Ændringer som følge af, at krav om banderoleregnskab ophæves, jf. lovforslagets § 26, nr. 4]

Ny paragraf

10) Efter § 34 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01

I lov nr. 924 af 18. september 2012 om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter, brændstofforbrugsafgiftsloven, tonnageskatteloven og forskellige andre love (Indeksering af forskellige punktafgifter og de løbende bilafgifter, regulering af tonnageskatten, forhøjelse af udligningsafgiften og forlængelse af afgiftsfritagelsen for brint- og elbiler), som ændret ved § 15 i lov nr. 1353 af 21. december 2012, § 6 i lov nr. 789 af 28. juni 2013 og § 12 i lov nr. 1637 af 26. december 2013, foretages følgende ændring:

1. I § 13 indsættes som stk. 56:

»Stk. 56. Der skal af cigaretpapir omfattet af § 12, stk. 1, i lov om forskellige forbrugsafgifter, som fra og med den 1. januar 2015 til og med den 31. december 2017 udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres, betales en afgift på 5 øre pr. stk.««

[Indsættelse af overgangsbestemmelse]

Til § 35

11) I stk. 2 ændres »§ 8, nr. 2,« til: »§ 8, nr. 2-4 og 03,«, og »§ 28, nr. 2 og 6« ændres til: »§ 28, nr. 2 og 10«.

[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 5 og rettelser til ikrafttrædelsestidspunktet]

Af et mindretal (LA), tiltrådt af et flertal (V, DF, SF, EL og KF):

12) I stk. 2 ændres »§ 25, nr. 2 og 3,« til: »§ 25, nr. 3,«.

[Ikrafttrædelsesbestemmelsen om vejhjælp udskilles af lovforslaget]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til § 35

13) Paragraffen affattes således:

Ȥ 35

Loven træder i kraft den 1. juli 2015.«

[Bestemmelse om lovens ikrafttræden]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget ønsker Liberal Alliance at udskille spørgsmålet om ændring af lov om afgift af skadesforsikringer til et selvstændigt lovforslag. Det giver Liberal Alliance mulighed for at stemme for den resterende del af lovforslaget vedrørende forenkling af en række administrative regler på afgiftsområdet og tekniske justeringer af en række afgiftslove.

Til nr. 2

Ved lov nr. 1174 af 5. november 2014 indføres der en energiafgift på metanol under position 2905 11 00 i EU´s Kombinerede Nomenklatur, jf. mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 20. Ved samme lejlighed blev metanol af ikke syntetisk oprindelse fritaget for CO2-afgiften, hvorimod metanol af syntetisk oprindelse blev omfattet af CO2-afgiftsloven.

Baggrunden for sondringen mellem metanol af syntetisk oprindelse og metanol af ikke syntetisk oprindelse fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. § 2, nr. 1, til L 4. (Lov nr. 1174 af 5. november 2014). Det følger heraf, at eksempelvis biometanol anses for at være af ikke syntetisk oprindelse. Modsat anses metanol, der er fremstillet på baggrund af eksempelvis naturgas, for at være af syntetisk oprindelse og ikke af biologisk oprindelse.

Ved en fejl blev der ved den lejlighed ikke fastsat en afgiftssats efter CO2-afgiftsloven for metanol af syntetisk oprindelse. Det foreslås derfor, at metanol under position 2905 11 00 i EU's Kombinerede Nomenklatur af syntetisk oprindelse pålægges henholdsvis enten 11,9 kr./GJ eller 18,5 øre pr. liter i afgift.

Den foreslåede CO2-afgift på metanol af syntetisk oprindelse vil træde i kraft den 1. januar 2015, dvs. samtidig med indførelsen af energiafgiften på metanol, jf. lov nr. 1174 af 5. november 2014.

De provenumæssige konsekvenser skønnes ikke at være nævneværdige.

Til nr. 3

Virksomheder, der driver mellemhandel med ubrugte (tomme) afgiftspligtige varer omfattet af emballageafgiftslovens § 1, dvs. emballage til øl, vin, spiritus, mineralvand m.v., har mulighed for at blive registreret som oplagshaver, jf. emballageafgiftslovens § 3, stk. 2. Det medfører, at virksomhederne kan oplægge den afgiftspligtige emballage og overføre denne til andre registrerede oplagshavere uden betaling af afgift. Afgiften forfalder derimod først til betaling på tidspunktet for udlevering til en ikkeregistreret virksomhed.

Ved handel med fyldt afgiftspligtig emballage har disse virksomheder derimod ikke mulighed for at blive registreret som oplagshaver. Afgiften skal derfor afregnes, når mellemhandleren modtager varerne, jf. emballageafgiftslovens § 7 a.

For at lette de administrative byrder foreslås det, at emballageafgiftslovens § 3, stk. 2, ændres, således at det bliver muligt for mellemhandlere ligeledes at blive registreret for handel med fyldt afgiftspligtig emballage.

Forslaget medfører, at reglerne for mellemhandleres handel med fyldte afgiftspligtige flasker bliver i overensstemmelse med handel med tomme afgiftspligtige flasker, jf. ovenfor. Endvidere vil emballageafgiften på denne måde som hovedregel følge afgiften af emballagens indhold, dvs. afgiften på øl, vin eller spiritus.

Virksomheder, der er registreret efter emballageafgiftsloven, er efter § 3 a berettiget til, uden at afgiften er berigtiget, fra udlandet og fra andre registrerede virksomheder at modtage ubrugte (tomme) afgiftspligtige varer omfattet af lovens § 1, dvs. emballage til øl, vin, spiritus, mineralvand m.v.

Reglerne medfører, at varerne kan oplægges og overføres til andre registrerede virksomheder, uden at afgiften skal betales. Afgiften forfalder til betaling, når varerne udleveres til en ikkeregistreret virksomhed.

Når registrerede virksomheder modtager fyldt emballage fra udlandet eller fra andre registrerede virksomheder, medfører § 3 a, at afgiften skal betales, når varerne modtages. Dette vil typisk medføre, at emballageafgiften for fyldt emballage forfalder til betaling tidligere end afgiften af selve indholdet af emballagen, hvor det som hovedregel vil være muligt at suspendere afgiften, indtil den udleveres til en ikkeregistreret virksomhed.

For at lette de administrative byrder foreslås det, at emballageafgiftslovens § 3 a ændres, således at det bliver muligt for registrerede virksomheder fra udlandet og fra andre registrerede virksomheder at modtage fyldt emballage omfattet af lovens § 1, uden at afgiften skal betales ved modtagelse. Reglerne for påfyldt emballage i emballageafgiftslovens § 3 a vil således blive i overensstemmelse med reglerne for ubrugt emballage, jf. ovenfor. Endvidere sikres der i højere grad en overensstemmelse mellem forfaldstidspunktet for afgiften af selve emballagen og afgiften af emballagens indhold.

I henhold til emballageafgiftslovens § 4 skal virksomheder opgøre den afgiftspligtige mængde for en afgiftsperiode på grundlag af udleveringen fra virksomheden af afgiftspligtige varer eller virksomhedens forbrug af egne ubrugte varer i perioden.

Bestemmelsen administreres i dag hovedsagelig således, at virksomheder opgør den afgiftspligtige mængde på baggrund af den udleverede mængde og ikke på baggrund af tidspunktet for ibrugtagning af emballagen.

Det foreslås, at emballageafgiftslovens § 4 præciseres, således at det fremover klart fremgår, at afgiftspligten indtræder ved udleveringen - også for påfyldte emballager.

Til nr. 4

I henhold til emballageafgiftslovens § 5, stk. 1, nr. 4, fradrages brugte varer, hvoraf der tidligere er betalt afgift, i den afgiftspligtige mængde.

Som følge af ændringerne i emballageafgiftslovens § 3 a, hvorefter reglerne for brugte (fyldte) emballager bliver i overensstemmelse med reglerne for ubrugte (tomme) emballager, foreslås det, at ordet »brugte« udgår af § 5, stk. 1, nr. 4, så alle varer, hvoraf der tidligere er betalt afgift, kan fradrages i den afgiftspligtige mængde.

Provenumæssige konsekvenser

Forslaget skønnes at medføre et ikke nævneværdigt mindreprovenu for staten.

Til nr. 5

Bestemmelsen i § 20, stk. 2, vedrører tidspunktet for betaling af varer, hvoraf der ikke er betalt afgift. Afgiften af de nævnte varer skal betales senest 14 dage efter påkrav. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb i godtgørelse efter § 6, stk. 2-4. Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af indsættelsen af et nyt stykke vedrørende adgangen til afgiftsgodtgørelse i § 6.

Til nr. 6

Med den nuværende formulering af bestemmelsen i lovforslaget vil det kun være erhvervsdrivende varemodtagere, der er berettiget til afgiftsgodtgørelse ved eksport af konsum-is til udlandet.

Virksomheder, der ikke indfører varer fra udlandet erhvervsmæssigt, og som derfor ikke er registreret som varemodtager, vil derfor efter det fremsatte lovforslag ikke være berettiget til afgiftsgodtgørelse ved eksport af varer. Dette vil være tilfældet, hvis en virksomhed har købt afgiftsberigtigede varer af en varemodtager eller en oplagshaver og varerne efterfølgende eksporteres til udlandet.

Med den foreslåede ændring kan alle virksomheder, der erhvervsmæssigt eksporterer afgiftsberigtigede varer, få meddelt afgiftsgodtgørelse af SKAT.

Ved den foreslåede ændring bliver bestemmelsen i store træk identisk med de tilsvarende bestemmelser, der findes i chokoladeafgiftslovens § 9, stk. 1, nr. 2, og § 20, stk. 4, og i forbrugsafgiftslovens § 24, stk. 1, 2. pkt.

Til nr. 7

Der er tale om en teknisk konsekvensændring som følge af lovforslagets § 13, nr. 2.

Til nr. 8

På baggrund af de modtagne høringssvar foreslås det, at forslaget til en ny bestemmelse i lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 2, nr. 2, præciseres, så det tydeligt fremgår, at en selvstændig momsgruppe kun skal beregne lønsumsafgift efter samme metode som virksomheder i den finansielle sektor af den lønsum, der medgår til de ydelser, der efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, leveres momsfrit til sådanne virksomheder.

Som anført i lovforslagets bemærkninger kan en selvstændig momsgruppe godt samtidig udføre og levere ydelser til medlemmernes momspligtige aktiviteter. Den lønsum, der medgår til disse momspligtige ydelser, er ikke omfattet af lønsumsafgiftspligten og dermed heller ikke af den foreslåede bestemmelse.

Ved at tilføje »dette nummer« til bestemmelsen sikres det, at selv i tilfælde hvor virksomheder inden for den finansielle sektor danner en kæde af selvstændige momsgrupper, skal den momsgruppe, som har ansatte til at udføre de konkrete ydelser, betale lønsumsafgift med samme sats som den endelige aftager af ydelserne - hvilket er de finansielle virksomheder. Bestemmelsen vil derfor også gælde, hvis en selvstændig momsgruppe leverer ydelser til en anden selvstændig momsgruppe, der så leverer ydelserne videre til slutbrugerne i den finansielle sektor.

Til nr. 9

Ændringerne skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 26, nr. 4, hvorefter virksomheder, der fremstiller eller fra udlandet modtager afgiftspligtige varer, ikke længere skal opgøre den afgiftspligtige udlevering af banderolerede varer.

Det foreslås vedrørende spiritusafgiftslovens § 21, stk. 1, 2. pkt., at », jf. dog stk. 3« udgår, da § 21, stk. 3, ophæves, jf. nedenfor.

Med de foreslåede ændringer, hvorefter § 21, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, foreslås ophævet, skal virksomhederne i angivelsen af mængden af de varer, der betales afgift af, ikke også samtidig foretage en angivelse af antal udleverede varer, der er banderolerede. Ændringen skal ligesom lovforslagets § 26, nr. 3 og 4, ses i sammenhæng med lovforslagets § 26, nr. 1, hvorefter spiritusholdige varer fremover ikke skal banderoleres før udlevering til forbrugssalg.

Til nr. 10

Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 924 af 18. september 2012 om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter, brændstofforbrugsafgiftsloven, tonnageskatteloven og forskellige andre love (Indeksering af forskellige punktafgifter og de løbende bilafgifter, regulering af tonnageskatten, forhøjelse af udligningsafgiften og forlængelse af afgiftsfritagelsen for brint- og elbiler), at afgiften på cigaretpapir ikke skal forhøjes i 2015, men at afgiften først bliver forhøjet fra 5 øre pr. stk. til 6 øre pr. stk. fra den 1. januar 2018. Det fremgår imidlertid ikke af loven.

Det foreslås derfor, at der indsættes en overgangsbestemmelse, der præciserer, at afgiften forbliver 5 øre pr. stk. i perioden fra og med den 1. januar 2015 til og med den 31. december 2017, dvs. den samme afgift som i 2014.

Til nr. 11

Ændring som konsekvens af ændringsforslag nr. 5 og rettelser til dele af ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslagets § 8.

Til nr. 12 og 13

Konsekvensændringer af ændringsforslag nr. 1 og deling af lovforslaget.

Ane Halsboe-Jørgensen (S) Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) fmd. Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)12
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 64

Bilagsnr.

Titel

1
Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2
Udsendt høringsmateriale for den del af lovforslaget, der vedrører ændring i lønsumsafgiftsloven, sendt i høring samtidig med fremsættelsen den 12/11-14, fra skatteministeren
3
Høringsmateriale, fra skatteministeren
4
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
5
Yderligere supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
6
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
7
1. udkast til betænkning
8
Henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforeningen
9
Ændringsforslag, fra skatteministeren
10
2. udkast til betænkning
11
Henvendelse af 2/12-14 fra Bryggeriforeningen vedrørende materiale til foretræde den 3/12-14
12
Orientering om ændringsforslag sendt i høring, fra skatteministeren
13
Supplerende hørigssskema og høringssvar, fra skatteministeren
14
Ændringsforslag, fra skatteministeren
15
3. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 64

Spm.nr.
Titel
1
Spm., om enkeltabonnenter på vejhjælp hidtil ikke har skullet betale skadeforsikringsafgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm., om lovforslaget indebærer, at personer, der har abonnement på vejhjælp som enkeltstående produkt fremover skal betale en afgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om enkeltabonnementer på vejhjælp tidligere var omfattet af eller fritaget for stempelafgift, inden denne blev omlagt til en skadesforsikringsafgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvorfor regeringen undlod at inkludere vejhjælp, da man i sin tid ændrede lovgivningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm., om ministeren vil erkende, at et lovforslag, der indebærer, at en bestemt gruppe mennesker fremover skal betale en afgift, de ikke skal betale i dag, er det samme som at udvide beskatningen på det pågældende område, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvor mange og hvilke forsikringsselskaber der i dag selv udfører vejhjælp eller sælger vejhjælpsabonnementer som enkeltstående produkt og således er udsat for konkurrenceforvridning fra vejhjælpsvirksomhederne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvordan lovforslagets påståede hensigt om at forenkle en række administrative regler og mindske byrderne harmonerer med de væsentlige omkostninger til opkrævning af skadesforsikringsafgiften, som vejhjælpsvirksomheder, autoforhandlere eller autoværksteder pålægges, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvor store omkostninger til implementering, f.eks. i form af investeringer i it-systemer til opkrævning af skadesforsikringsafgift, ministeren finder er rimelige set i forhold til den årlige afgiftssum, der skal betales, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvordan en betryggende kontrol af importeret spiritus skal foregå, når banderolerne bliver afskaffet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om at kommentere høringssvaret fra Skattefaglig Forening, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm., om ministeren i tilstrækkelig grad har forhørt sig i spiritusbranchen og hos SKAT, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm., om det ikke bekymrer ministeren, at spiritusbranchen, Vin og Spiritus Organisation Danmark og SKAT samstemmende advarer imod afskaffelse af spiritusbanderolen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm., om ministeren kan garantere, at afskaffelsen af spiritusbanderolen ikke vil forøge andelen af spiritusflasker købt ved grænsen fra hver 3. flaske spiritus nydt i Danmark til en endnu højere andel, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om, hvilke konkrete kontrolredskaber ministeren påtænker at indføre pr. 1. januar 2015, når spiritusbanderolen afskaffes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om, hvilke konkrete initiativer ministeren og fødevareministeren planlægger at foretage sig med hensyn til spiritusbranchens egenkontrol og sporbarhed på spiritussen, hvis spiritusbanderolen afskaffes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om, at der indføres et nærmest tilsvarende klistermærke til afløsning af spiritusbanderolen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om deling af lovforslaget, således at den del af lovforslaget, der omhandler afgift på vejhjælp, udskilles i et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforeningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm., om ministeren har overvejet mulighederne for en samlet konsekvensvurdering som følge af skadeforsikringsafgiften og vejhjælpen i lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-14 fra Bryggeriforeningen vedrørende materiale til foretræde for udvalget den 3/12-14, til skatteministeren, og ministerens svar herpå