Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 17. december 2014
1 Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til
lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 4 og 7-9, og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1-3, 5, 6 og 10.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november
2014 og var til 1. behandling den 20. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Udvalget anmoder om at få
lovforslaget henvist til fornyet udvalgsbehandling efter 2.
behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 24. oktober 2014 dette udkast til
udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 6. Den 14. november 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Institut for Menneskerettigheder,
Løs Asylknuden og
SOS mod Racisme.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Institut for
Menneskerettigheder og Løs Asylknuden mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Ekspertmøde
Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik afholdt den 9. december 2014 et lukket
ekspertmøde om lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4
samrådsspørgsmål til justitsministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i åbne
samråd med udvalget den 25. november 2014, den 3. december
2014 og 17. december 2014.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 180
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
1 af udvalgets spørgsmål til
justitsministeren og dennes svar herpå, er optrykt som bilag
2 til betænkningen.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag
Et andet
mindretal i udvalget (V) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling, men kan stemme for de
af justitsministeren stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de af justitsministeren stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de af justitsministeren stillede
ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren og det
under nr. 6 stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget mener, at forslaget i en ekstraordinær
situation rammer den rigtige balance i asylpolitikken. Det er en
afgørende forudsætning for S og R, at Danmarks
internationale forpligtelser overholdes, og S og R har noteret sig,
at Justitsministeriet vurderer, at forslaget er i overensstemmelse
med Danmarks internationale forpligtelser. S og R finder i lyset af
bemærkningerne fra Institut for Menneskerettigheder og
instituttets foretræde for udvalget anledning til at
understrege, at de to eksempler, der fremgår af de
almindelige bemærkninger til lovforslaget, punkt 2.4.2.1 og
5.1, er eksempler på situationer, hvor der kan være
særlige grunde, som kan føre til, at der skal gives
tilladelse til familiesammenføring, allerede inden den
herboendes opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse
i udlændingelovens § 7, stk. 3, eventuelt måtte
blive forlænget efter 1 år. Eksemplerne er ikke
udtømmende, men er netop blot eksempler, jf. også
besvarelsen af spørgsmål nr. 144 og 148 til
lovforslaget.
Venstres medlemmer af udvalget udtaler:
Der er stillet talrige
spørgsmål og afholdt flere samråd i udvalget om
lovforslaget, men på trods af dette har regeringen og
justitsministeren efter Venstres opfattelse endnu ikke givet svar
på grundlæggende spørgsmål om
konsekvenserne af lovforslaget. Tværtimod er ministerens
skriftlige svar flere gange selvmodsigende. Det er fortsat uklart,
hvilke asylansøgere der vil blive omfattet af den nye §
7, stk. 3,-beskyttelse. Det er fortsat uklart, om det med
lovforslaget reelt bliver lettere at hjemsende asylansøgere,
når der er varigt forbedrede vilkår i deres hjemlande.
Det er fortsat uklart, om forslaget reelt udgør en stramning
i asyllovgivningen, eller om lovforslaget med tiden vil
medføre en mere lempelig asylpraksis. Det er fortsat uklart,
om regeringen forventer, at lovforslaget vil mindske
asyltilstrømningen til Danmark, ligesom det fortsat er
uklart, om lovforslaget er i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser. Venstre henviser også i den
forbindelse til den lange række af kritiske
høringssvar til lovforslaget.
Venstre noterer sig, at der er uenighed i
regeringen om konsekvenserne af lovforslaget, herunder om det
overhovedet er sandsynligt, at syriske flygtninge reelt er på
midlertidigt ophold, og om der er tale om en udvidelse af
flygtningebegrebet. På trods af at justitsministeren har
været i samråd og er blevet adspurgt om
vicestatsministerens udtalelser, henstår det således
fortsat usikkert, hvem der tegner regeringen i denne sag, og hvad
forudsætningerne for lovforslaget er.
Venstre ønsker at bremse
asyltilstrømningen til Danmark og har bl.a. i vores
udlændingeoplæg »Danmark - for dem der kan og
vil« peget på en række opstramninger af
vilkår for asylansøgere i Danmark, som vil mindske
tilstrømningen til Danmark, efter regeringen har
gennemført lempelser, der har gjort det betydeligt mere
attraktivt at søge til Danmark. Der henstår fortsat
uklarhed, om regeringens asylforslag er en reel eller blot
teoretisk stramning, og derfor ønsker Venstre at vente med
at tage endelig stilling til lovforslaget til ved 3. behandling, og
Venstre har desuden stillet en række yderligere
spørgsmål til lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at antallet af asylansøgere er historisk
højt, og det samme gælder antallet af dem, der
får en opholdstilladelse på asylområdet. Det er
et stort problem. Der er ingen tvivl om, at regeringen bærer
et stort ansvar for udviklingen.
Sammen med sine støttepartier har
regeringen siden 2011 lempet asyl- og udlændingepolitikken
med det resultat, at de dele af indvandringen, som giver de
største problemer, er steget.
DF har flere gange advaret regeringen.
Påstanden fra regeringens side har været, at den
politik, som Folketinget fører, ikke har nogen
afgørende indflydelse på antallet af
asylansøgere, der kommer til Danmark. Det er - efter DF's
opfattelse - en forkert påstand, og med lovforslaget erkender
regeringen, at den har taget fejl. Det er skuffende, at der skulle
gå så lang tid, før dette stod klart for
regeringen.
Det er DF's overbevisning, at regeringens
forslag først og fremmest er udtryk for en regering, som
ansvarsløst og uden omsorg for det folk, som den
påstår at repræsentere, har lempet asyl- og
udlændingepolitikken og nu - som en desperat handling inden
et folketingsvalg - forsøger at vise handlekraft. Det er
ikke en ordentlig måde at udvikle politik på.
DF anser det for problematisk, at der i
forhold til dele af lovforslaget er skabt berettiget tvivl om
rækkevidden af ændringerne. DF har noteret sig, at
regeringen meget klart har tilkendegivet, at der ikke er tale om en
udvidelse af muligheden for at opnå asyl i Danmark. Dette vil
DF selvsagt følge op på. DF vil fortsat følge
området tæt.
Ingen skal være i tvivl om, at der -
efter DF's opfattelse - er brug for tiltag, som omfatter mere end
et lille mindretal af de udlændinge, som kommer her til
landet. Derfor er dette lovforslag utilstrækkeligt og
på ingen måde nok til effektivt at begrænse den
alt for voldsomme asyltilstrømning.
Helt overordnet er der brug for en
udlændingepolitik, som begrænser den ikkevestlige del
af indvandringen. Der er simpelt hen ikke plads til, at vi
fortsætter med en så massiv og voldsom
tilstrømning, som vi ser for øjeblikket.
Det handler om at føre en politik,
der gør, at vores land hænger sammen. Det handler om
at bevare dansk kultur, om at bevare vores fælles traditioner
og sikre holdbarhed i dansk økonomi.
Vores erfaring siger os - og andres
erfaring bør også sige dem - at især
indvandringen via asylsystemet skaber en lang række
integrationsproblemer.
Derfor er der behov for mere end det, som
regeringen har lagt op til. Der er brug for en helt ny asyl- og
udlændingepolitik.
DF har bl.a. derfor fremsat
beslutningsforslag nr. B 13, ligesom DF har stillet en række
ændringsforslag til lovforslaget.
Efter vores opfattelse er der brug for en
omlægning af dansk asylpolitik, så udlændinge,
der opnår asylstatus, hjælpes i udlandet - gerne i
nærområderne - i stedet for via en opholdstilladelse i
Danmark.
I forlængelse af dette lovforslag
opfordrer DF regeringen og Folketinget til at forhandle en ny asyl-
og udlændingepolitik på plads, der rækker videre
end regeringens lovforslag, hvis ændringer risikerer at have
en yderst begrænset effekt.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at det er grundlæggende forkert og i strid med Danmarks
humanitære traditioner for at tage medansvar for at
løse verdens flygtningeproblemer, at Danmarks svar på
den største flygtningekrise siden anden verdenskrig er at
forringe anerkendte flygtninges muligheder for at blive i Danmark,
gøre det lettere at inddrage deres opholdstilladelser og
begrænse deres ret til familiesammenføring.
Lovforslaget er udtryk for en
uklædelig signallovgivning, som var karakteristisk for
udlændingepolitikken under de regeringer, der sad i perioden
2001-11. Formålet med signalerne er at få
asylansøgerne til at styre uden om Danmark og i stedet
søge til f.eks. Sverige eller Tyskland.
De menneskelige omkostninger ved at sende
disse signaler er, at tusindvis af flygtninge, der fremover blot
opnår midlertidig beskyttelse i Danmark, skal tilbringe
år i usikkerhed og med frygt for fremtiden - en frygt, der
desværre kan påvirke deres evne og lyst til at
lære dansk og finde sig til rette i Danmark.
Usikkerheden omkring deres egen fremtid -
og omkring ægtefællers og børns skæbne i
konfliktområderne - kan for mange flygtninge betyde, at de
ikke kommer i gang med en uddannelse eller ikke kommer ind på
arbejdsmarkedet på den måde, som ville være
optimal for dem selv og det danske samfund.
Til gengæld er der udsigt til, at
mange af de flygtninge, der er kommet, og som kommer hertil fra
Syrien, vil blive i Danmark i mange år fremover - måske
resten af livet. Krigen i Syrien har nået en uhørt
intensitet, og intet tyder i øjeblikket på fredelige
forhold inden for en overskuelig fremtid.
Hvis disse syriske krigsflygtninge engang -
trods de første års usikre opholdsstatus, som
følger af dette lovforslag - får permanent
opholdstilladelse, vil de og deres børn på grund af
usikkerheden være ringere rustet, end de havde været,
hvis Danmark fra starten havde givet dem tryghed og et godt
fremtidsperspektiv.
EL ønsker ikke, at der skal
indføres en tredje flygtningekategori ud over den hidtidige
udlændingelovs konventionsflygtninge og
beskyttelsesstatus-flygtninge. Allerede de gældende regler
giver mulighed for kun at give 2-årige
førstegangsopholdstilladelser til flygtninge, hvis det
vurderes, at der er udsigt til snarligt ophør af
forfølgelsen i flygtningenes hjemland. EL konstaterer, at
denne mulighed i nyere tid ikke har været anvendt over for
syriske krigsflygtninge, men alene over for somaliere (jf. svar
på spørgsmål nr. 263, UUI alm. del, 2013-14).
Intet tyder altså på, at udlændingemyndighederne
indtil nu har haft den opfattelse, at konflikten i Syrien skulle
kunne slutte inden for overskuelig fremtid.
EL ønsker at holde fast i de
tilkendegivelser, der i forbindelse med den første
offentliggørelse af regeringens planer om dette lovforslag
den 19. september 2014 kom fra den daværende justitsminister
og fra social- og integrationsministeren om, at flygtninge har ret
til familiesammenføring. EL beklager, at regeringen
efterfølgende med dette lovforslag vil indføre en
kunstig forsinkelse af flygtninges ret til
familiesammenføring, så flygtninge med midlertidig
beskyttelse ikke får denne ret det første år,
efter at de har fået opholdstilladelse. Denne kunstige
forsinkelse fører til unødig adskillelse af familier
og til menneskelig lidelse - potentielt til tab af liv, hvis
ægtefæller og børn til de flygtninge, der er
kommet i sikkerhed i Danmark, fortsat befinder sig i en krigszone
eller i et område præget af andre typer af
overgreb.
EL er enig med Institut for
Menneskerettigheder i, at lovbemærkningernes oplistning af
muligheder for alligevel at give tilladelse til
familiesammenføring inden for det første år
(alvorligt syge mindreårige børn eller
ægtefæller med handicap) er for snæver, og at der
som minimum burde oplistes en række yderligere situationer,
hvor familiesammenføring inden for det første
år ikke kan nægtes. Det gælder ikke mindst de
situationer, hvor flygtninges nære familie fortsat befinder
sig i områder, hvor de er i overhængende fare for at
blive udsat for overgreb. Desuden bør det
tydeliggøres i bemærkningerne, at oplistningen ikke er
udtømmende.
EL frygter, at Danmark uden en sådan
præcisering i lovbemærkningerne risikerer at
indføre en praksis, der vil føre til domme ved Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol, som går Danmark
imod, eftersom andre grupper end ægtefæller med
handicap og alvorligt syge børn kan have krav på
hurtig familiesammenføring ifølge Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Uanset at Institut for Menneskerettigheder
vurderer, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i visse
sager - f.eks. når raske pårørende lever i
nærområdet under forhold, hvor deres sikkerhed ikke er
umiddelbart truet - vil acceptere, at flygtninge ikke kan få
familiesammenføring det første år, mener EL
principielt, at alle anerkendte flygtninge i Danmark skal have
adgang til familiesammenføring med deres
ægtefæller og mindreårige børn, straks
efter at flygtningene har fået opholdstilladelse, og at
sagsbehandlingen i disse familiesammenføringssager skal
være både hurtig og retssikkerhedsmæssigt i
orden.
Ifølge bemærkningerne til
lovforslaget (jf. punkt 2.5.2.) er flygtninge, der har ophold efter
udlændingelovens paragraf 7, stk. 2, ikke omfattet af de
samme krav til fundamentale, stabile og varige ændringer i
hjemlandet som konventionsflygtninge, når danske myndigheder
overvejer at inddrage eller undlade at forlænge
opholdstilladelser - uagtet at Flygtningenævnet hidtil har
sidestillet de to flygtningegrupper i denne henseende.
Lovbemærkningernes punkt 2.5.2. kan
desværre føre til, at flygtninge, der inden for de
senere år har opnået beskyttelsesstatus efter § 7,
stk. 2, i tillid til, at der skulle fundamentale, stabile og varige
ændringer til i hjemlandet, før de kunne tvinges hjem,
nu pludselig oplever en usikkerhed omkring deres opholdsret i
Danmark. Dette anser EL for at være
retssikkerhedsmæssigt og integrationspolitisk
problematisk.
Samtidig ønsker EL at påpege,
at regeringen med udformningen af lovbemærkningerne og det
politiske flertal ved at stemme for lovforslaget på dette
punkt foretager en utidig politisk indblanding i de vurderinger,
som Flygtningenævnet skal foretage, og at dette sætter
spørgsmålstegn ved den status, som
Flygtningenævnet siden 1983 har haft som uafhængigt,
domstolslignende organ.
Grundlæggende finder EL det
forkasteligt, at anerkendte flygtninge - herunder de flygtninge,
der fremover får midlertidig beskyttelse - risikerer at
få inddraget deres opholdstilladelse og blive sendt hjem til
forhold i hjemlandet, der »fortsat er alvorlige og må
betegnes som skrøbelige og uforudsigelige« (jf.
lovbemærkningernes punkt 2.5.2.).
EL konstaterer, at justitsministeren i
svarene på spørgsmål 34-40 ikke har
ønsket at garantere, at anerkendte flygtninge fremover ikke
risikerer at få inddraget deres opholdstilladelse og blive
sendt hjem til et land, hvor der er udbredte krigshandlinger, til
et land, hvoraf store dele kontrolleres af terrororganisationen
Islamisk Stat, eller til et land, hvor myndighederne systematisk
anvender tortur og anden nedværdigende behandling.
Samlet set vil vedtagelsen af dette
lovforslag skade Danmarks hidtidige internationale anseelse som en
nation, der tager sit ansvar for at give beskyttelse til forfulgte
alvorligt. På denne baggrund kan EL ikke støtte
lovforslaget.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er stærkt imod forringelserne på
familiesammenføringsområdet. Vi ved, at 96 pct. af
dem, der vil blive ramt af forslaget, er kvinder og børn, og
48 pct. er børn under 12 år. Det betyder dermed, at
Danmark vil efterlade børn i lejrene og i
nærområderne og krigszonerne, hvor bl.a. flere og flere
piger bortgiftes i afmagt af deres forældre for at beskytte
dem mod seksuelle overgreb eller fattigdom, og hvor kvinder og
måske især enlige kvinder frister en kummerlig
tilværelse og risikerer at blive udsat for overgreb.
Ifølge svar på
spørgsmål 50 bruger regeringen ikke de eksisterende
muligheder for at udstede 2-årige tidsbegrænsede
tilladelser i mere end 2 pct. af tilfældene, og de seneste 10
år har man ikke formået at inddrage
opholdstilladelserne i et eneste tilfælde som følge af
forbedrede forhold i hjemlandet. Det er derfor heller ikke
tænkeligt, at 1-årige opholdstilladelser vil kunne
bruges til at sende flygtninge hjem til et land i bedring, og
dermed er den eneste reelle virkning af lovforslaget, at
familiesammenføring udsættes 1 år, og hvor
Danmark dermed vil være med til at bringe sårbare
grupper, som f.eks. enlige kvinder og børn i fare til ingen
verdens nytte.
SF er enig med Institut for
Menneskerettigheder i, at det bør specificeres mere, i
hvilke tilfælde der kan gives familiesammenføring
hurtigere. SF er bekymret for, at signalet til sagsbehandlere vil
være, at der kun kan gives hurtigere tilladelse i de to i
lovforslaget nævnte tilfælde, og at det i sidste ende
vil kunne betyde, at Danmark risikerer at få en dom ved
Menneskerettighedsdomstolen for at have svigtet særlig
sårbare i krigszonerne.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF):
1) Nr. 1
udgår.
[Forslag om midlertidig
beskyttelsesstatus omfatter alle flygtninge med undtagelse af
FN-kvoteflygtninge]
Principalt
2) Nr.
3-5 affattes således:
»3. § 9, stk. 1, nr. 1, litra c,
ophæves, og i stedet indsættes:
»c) har haft
opholdstilladelse efter § 7 i mere end de sidste 3 år,
dog 4 år, hvis det vurderes, at der er mulighed for
genbosætning i et andet land,
d) har
opholdstilladelse efter § 8, eller«
Litra d bliver herefter litra e.
4. § 9,
stk. 1, nr. 2, litra c, ophæves, og i stedet
indsættes:
»c) har haft
opholdstilladelse efter § 7 i mere end de sidste 3 år,
dog 4 år, hvis det vurderes, at der er mulighed for
genbosætning i et andet land,
d) har
opholdstilladelse efter § 8, eller«
Litra d bliver herefter litra e.
5. § 9,
stk. 1, nr. 3, litra c, ophæves, og i stedet
indsættes:
»c) har haft
opholdstilladelse efter § 7 i mere end de sidste 3 år,
dog 4 år, hvis det vurderes, at der er mulighed for
genbosætning i et andet land,
d) har
opholdstilladelse efter § 8, eller«
Litra d bliver herefter litra e.«
[Stramning af
familiesammenføringsreglerne]
Subsidiært
3) Nr.
3-5 affattes således:
»3. § 9, stk. 1, nr. 1, litra c,
ophæves, og i stedet indsættes:
»c) har
opholdstilladelse efter § 7, og denne opholdstilladelse er
blevet forlænget,
d) har
opholdtilladelse efter § 8 eller«
Litra d bliver herefter litra e.
4. § 9,
stk. 1, nr. 2, litra c, ophæves, og i stedet
indsættes:
»c) har
opholdstilladelse efter § 7, og denne opholdstilladelse er
blevet forlænget,
d) har
opholdtilladelse efter § 8 eller«
Litra d bliver herefter litra e.
5. § 9,
stk. 1, nr. 3, litra c, ophæves, og i stedet
indsættes:
»c) har
opholdstilladelse efter § 7, og denne opholdstilladelse er
blevet forlænget,
d) har
opholdtilladelse efter § 8 eller«.
Litra d bliver herefter litra e.«
[Familiesammenføring til
udlændinge med opholdstilladelse meddelt efter § 7 kan
først ske, når opholdstilladelsen er blevet
forlænget]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»01. I §
9, stk. 7, 1. pkt., ændres »litra b-d«
til: »litra b-e«.
02. I
§ 9, stk. 12, ændres
»litra d« til: »litra e«.«
[Konsekvensændringer som
følge af det foreslåede nr. 01 i dette
ændringsforslag]
Af et mindretal
(DF):
5)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»03. § 11, stk. 1, affattes
således:
»Opholdstilladelse efter
§ 7 meddeles med henblik på midlertidigt ophold her
i landet. Opholdstilladelse efter §§ 8-9 f eller 9
i-9 n meddeles med mulighed for varigt ophold eller med henblik
på midlertidigt ophold her i landet. Opholdstilladelsen kan
tidsbegrænses.««
[Opholdstilladelser meddelt efter
§ 7 meddeles med henblik på midlertidigt ophold]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(KF):
6)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»04. I §
19, stk. 1, ændres »En tidsbegrænset
opholdstilladelse kan inddrages« til: »En
tidsbegrænset opholdstilladelse skal inddrages«.
05. I
§ 19, stk. 2, ændres
»En tidsbegrænset eller tidsubegrænset
opholdstilladelse kan altid inddrages,« til: »En
tidsbegrænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse
skal altid inddrages,«.
06. I
§ 19, stk. 2, nr. 4, 2. pkt.,
ændres »En opholdstilladelse kan inddrages« til:
»En opholdstilladelse skal inddrages«.
07. I
§ 19, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »kan altid inddrages« til: »skal
altid inddrages«.
08. I
§ 19, stk. 4, 1. pkt., og stk. 5, 1. pkt., ændres »kan
inddrages« til: »skal inddrages«.«
[Ændring af »kan«
til »skal« i § 19 om inddragelse af
opholdstilladelse]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
7) Nr. 7
affattes således:
»7. I §
27, stk. 2, og § 40 a, stk. 1, nr. 1, og to steder i
§ 40 a, stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 7, stk. 1 og 2« til: »§
7, stk. 1-3«.«
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring i § 1, nr.
1]
8)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»09. I §
42 a, stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 7, stk. 1
eller 2« til: »§ 7, stk. 1-3«.«
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring i § 1, nr.
1]
9) Nr.
14 affattes således:
»14. I §
53 a, stk. 2, indsættes efter 3. pkt., der bliver 4.
pkt.:
»4. pkt. finder ikke anvendelse
på klager over afgørelser om afvisning efter reglerne
i kapitel 5 b.««
[Ændring af
»indsættes efter 4. pkt., der bliver til 5. pkt.«
til: »indsættes efter 3. pkt., der bliver 4.
pkt.«]
Til § 2
Af et mindretal
(DF):
10) I
stk. 2 ændres »14. november
2014« til »1. januar 2014.«
[Ændret
ikrafttrædelsetidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2 og 5
Der er behov for at stramme
de nuværende asyl- og opholdsregler i Danmark. Med
ændringsforslaget foreslås det, at varigheden af
opholdstilladelser generelt begrænses, således
at flygtninge alene kan opnå den foreslåede
midlertidige beskyttelsesstatus på 1 år, og
således at alle flygtninge efter § 7 vil være
omfattet af 1 års beskyttelsesstatus, med mindre der er tale
om kvoteflygtninge. Formålet med ændringsforslaget er
bl.a. at fastholde, at asyl er en midlertidig foranstaltning, og at
flygtninge bør hjælpes i nærområdet.
Til nr. 3
Justitsministeriet har vurderet, at det er
muligt at udvide den 1-årige begrænsning til at
gælde i flere år.
Med ændringsforslaget ønskes
det generelt at stramme familiesammenføringsreglerne,
hvilket også gør sig gældende i forhold til
udlændinge med asylstatus. Dette er baggrunden for
ændringsforslaget, ligesom der er et ønske om at
kontrollere og regulere indvandringen, herunder
asyltilstrømningen, til Danmark.
Til nr. 4
Justitsministerens bemærkninger
Det foreslås at indsætte to nye
numre i lovforslagets § 1 med ændringer af
udlændingelovens § 9, stk. 7, 1. pkt., og stk. 12. Der
er tale om konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 1, nr. 3.
Dansk Folkepartis bemærkninger
Justitsministeriet har vurderet, at det er
muligt at udvide den 1-årige begrænsning til at
gælde i flere år.
Med ændringsforslaget ønskes
det generelt at stramme familiesammenføringsreglerne,
hvilket også gør sig gældende i forhold til
udlændinge med asylstatus. Dette er baggrunden for
ændringsforslaget, ligesom der er et ønske om at
kontrollere og regulere indvandringen, herunder
asyltilstrømningen, til Danmark.
Til nr. 6
Lovforslaget lægger op til mindre
justeringer i forhold til Flygtningenævnets hidtidige praksis
i forhold til inddragelse af opholdstilladelse. Dette
ændringsforslag sigter på at forpligte
udlændingemyndigheder til i højere grad at hjemsende
personer med asylstatus.
Til nr. 7
Med bestemmelsen undtages
udlændingelovens § 42 a, stk. 1, 2. pkt., fra
lovforslagets § 1, nr. 7, idet formuleringen »§ 7,
stk. 1 og 2« ikke anvendes i udlændingelovens § 42
a, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 8
Det foreslås at ændre
udlændingelovens § 42 a, stk. 1, 2. pkt., som konsekvens
af lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 9
Det foreslås at ændre
formuleringen af lovforslagets § 1, nr. 14, idet den
foreslåede ændring af udlændingelovens § 53
a, stk. 2, skal indsættes efter udlændingelovens §
53 a, stk. 2, 3. pkt., der bliver 4. pkt.
Til nr. 10
Regeringen har udtalt, at lovforslaget har
til hensigt at håndtere det stigende flygtningepres, der er
opstået i løbet af 2014. Med udgangspunkt i dette
foreslås det med ændringsforslaget at ændre
ikrafttrædelsestidspunktet, således at lovforslaget
får virkning allerede fra den 1. januar 2014.
Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S)
fmd. Karen J. Klint (S)
René Skau Björnsson (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann
(S) Jeppe Bruus (S) Liv Holm Andersen (RV) Lotte Rod (RV) Marlene
Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Karl H.
Bornhøft (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Jakob Engel-Schmidt (V)
Martin Geertsen (V) Karen Ellemann (V) Birthe Rønn Hornbech
(V) Fatma Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen
(V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF) Peter Skaarup
(DF) nfmd. Christian Langballe
(DF) Marie Krarup (DF) Anders Samuelsen (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 72
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Høringsnotat og høringssvar,
fra justitsministen | 3 | Henvendelse af 19/11-14 fra SOS mod
Racisme | 4 | 2. udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | Henvendelse af 21/11-14 fra Institut for
Menneskerettigheder | 6 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 7 | Udkast til betænkning | 8 | Henvendelse af 28/11-14 fra Løs
Asylknuden | 9 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 10 | Talepapir fra Institut for
Menneskerettigheders foretræde for udvalget tirsdag den 2.
december 2014 | 11 | Henvendelse af 3/12-14 fra SOS mod
Racisme | 12 | Udkast til revideret tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | 13 | Godkendt revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 14 | 2. udkast til betænkning | 15 | Henvendelse af 10/12-14 fra Dansk
Flygtningehjælp | 16 | 3. udkast til betænkning | 17 | Godkendt 2. revideret tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | 18 | Godkendt 3. revideret tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | 19 | Opfølgning og svar på
spørgsmål stillet på samråd om L 72 -
samrådsspm. C den 3. december 2014 om justitsministerens
mundtlige besvarelse af spørgsmål nr. S 208 den 5.
november 2014 |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 72
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om processen i forbindelse med
ændring af den tidligere ministers citat, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om regeringen forventer, at markant
færre vil søge til Danmark på baggrund af de
foreslåede regler, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvorfor regeringen reagerer
så sent på antallet af asylansøgere, der kommer
til Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvorfor regeringen fastholder, at
de pågældende flygtninge skal påbegynde en
integrationsproces i kommunerne, når regeringen samtidig
forventer, at disse flygtninge hurtigt kan hjemsendes, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om at stramme reglerne yderligere,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvorfor lovforslaget kun omfatter
et mindretal af de personer, som opnår asyl i Danmark, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm., om regeringen vil drøfte en
ordning, hvor flygtninge i stedet for at blive sendt ud i
kommunerne bliver boende på statslige asylcentre, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvor mange asylansøgere
der som en konsekvens af lovforslaget vil blive sendt til andre
lande for at få deres asylsag behandlet der, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om andre initiativer med det
formål at begrænse asyltilstrømningen til
Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om det med lovforslaget bliver
nemmere at hjemsende personer, som allerede har fået tildelt
flygtningestatus i Danmark, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 11 | Spm. om, hvorfor alle personer der
opnår midlertidig beskyttelse efter § 7, stk. 2, ikke er
omfattet af ændringen, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 12 | Spm. om, hvor mange steder i lovforslaget
det forslås at fjerne klageadgangen til Justitsministeriet,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om de politiske overvejelser, der
ligger bag den foreslåede styrkelse af
Flygtningenævnet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om, at ændringen om muligheden
for at opnå familiesammenføring vil medføre, at
rækkevidden af lovforslaget vil blive yderst begrænset,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, at op mod to tredjedele af de
syriske asylansøgere, der kommer til Danmark, anses som
militærunddragere og på denne baggrund får
konventionsstatus, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om, at udlændingemyndighedernes
praksis ændres, så den nævnte gruppe ikke
fremover opnår konventionsstatus, men alene
beskyttelsesstatus eller den nye midlertidige beskyttelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om fordelingen mellem de forskellige
former for flygtningestatus, der tildeles syriske
asylansøgere i Danmark, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. om kommentar til henvendelse af
19/11-14 fra SOS mod Racisme, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 19 | Spm. om, hvorvidt konflikten vil
være kortvarig, og om de syriske krigsflygtninges
beskyttelsesbehov således er midlertidigt, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm., om Danmark med fordel kunne have
anvendt en bestemmelse som den foreslåede § 7, stk. 3, i
udlændingeloven til at give midlertidig beskyttelse til
krigsflygtninge fra lande som Irak, Afghanistan, Somalia, Sri Lanka
og Eksjugoslavien, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om, hvor mange ægtefæller
og mindreårige børn til syriske flygtninge og
asylansøgere der fortsat opholder sig i Syrien, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvor mange ægtefæller
og mindreårige børn til syriske flygtninge og
asylansøgere der opholder sig i Tyrkiet, Jordan, Irak eller
Libanon, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm., om flygtninge, der ikke har
fået konventionsstatus, kan få inddraget deres
opholdstilladelse og sendes tilbage til alvorlige,
skrøbelige og uforudsigelige forhold, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om at undersøge, om de
pågældende flygtninge kan hjemsendes til forhold i
hjemlandet, som er alvorlige, skrøbelige og uforudsigelige,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm., om ministeren fra de svenske og
norske myndigheder vil indhente oplysninger om aktuelle
sagsbehandlingstider i syriske flygtninges
familiesammenføringssager, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 26 | Spm. om at vejlede på et sprog, som
de pågældende flygtninge forstår, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om en præcisering, så det
klart fremgår, i hvilke tilfælde subsidiær
beskyttelse gives, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. om at undgå, at brugen af
udtrykket »vilkårlig voldsudøvelse« kommer
til at indgå i det grundlag, på hvilket
udlændingemyndighederne fremover skal træffe
afgørelser om statusvalg for flygtninge, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om, at hurtig
familiesammenføring kan være afgørende for
flygtninges rehabilitering, integration og velbefindende, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om, hvilke politiske overvejelser der
førte til, at lovforslaget kom til at indeholde
begrænsninger i flygtninges adgang til
familiesammenføring, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 31 | Spm., om regeringen vil følge
UNHCR's anbefalinger for, hvornår en ansøgning om asyl
kan afvises, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm., om udlændingemyndighederne
tager særlige hensyn til børn og Danmarks
forpligtelser efter børnekonventionen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om, hvor stor en andel af de
asylansøgere, der får opholdtilladelse i Danmark, der
de sidste 5 år har søgt om familiesammenføring,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 34 | Spm., om flygtninge kan sendes tilbage til
en étpartistat, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm., om flygtninge kan sendes tilbage til
et land, hvor myndighederne systematisk anvender tortur og anden
nedværdigende behandling, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 36 | Spm., om flygtninge kan sendes tilbage til
et land, hvor der stadig er udbredte krigshandlinger, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 37 | Spm., om flygtninge kan sendes tilbage til
et land på trods af, at dette lands myndigheder
fraråder tilbagesendelse af flygtninge på grund af
sikkerhedssituationen i landet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 38 | Spm., om flygtninge kan sendes tilbage til
et land, på trods af at dette lands myndigheder anmoder andre
lande om ikke at tilbagesende flygtninge på grund af
omfattende krigsskader i landet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 39 | Spm., om flygtninge kan sendes tilbage til
et land, hvoraf store dele kontrolleres af terrororganisationen
Islamisk Stat, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 40 | Spm., om flygtninge kan sendes tilbage
på trods af en henstilling fra UNHCR om at undlade
tilbagesendelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 41 | Spm., om en flygtning vil have mulighed
for at få prøvet en afgørelse fra
Flygtningenævnet ved danske domstole og Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 42 | Spm. om at udvide forslagets
anvendelsesområde, så alle flygtninge med undtagelse
FN-kvoteflygtninge omfattes, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 43 | Spm. om at ændre forslagets
anvendelsesområde, således at tidsbegrænsede
opholdstilladelser i udgangspunktet skal inddrages ud fra de i
forslaget angivne kriterier, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 44 | Spm. om kommentar til artiklerne
»Splittelse af familier kan stride mod
menneskerettigheder« og »Organisationer og jurister
kritiserer asylforslag«, Information, den 20. november 2014,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm. om kommentar til artiklerne
»Lempelig asylpraksis skal kulegraves« og »Dansk
asylpraksis er ude af ministerens hænder«,
Jyllands-Posten, den 20. november 2014, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 46 | Spm. om at ændre
Flygtningenævnets status som uafhængigt,
domstolslignende organ, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 47 | Spm., om Folketinget kan ændre
lovgivningen, så færre flygtninge får
konventionsstatus i Danmark, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 48 | Spm. om status for undersøgelsen af
asylpraksis i øvrige europæiske lande, for så
vidt angår tildeling af henholdsvis konventions- og
beskyttelsesstatus til syriske asylansøgere, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 49 | Spm. om fremskyndelse af den bebudede
undersøgelse af asylpraksis i øvrige europæiske
lande, for så vidt angår tildeling af henholdsvis
konventions- og beskyttelsesstatus til syriske asylansøgere,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 50 | Spm. om, hvor ofte man har udnyttet
muligheden for en midlertidig opholdstilladelse på 2 år
inden for de seneste 10 år, justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 51 | Spm. om, hvor ofte man har udnyttet
muligheden for en midlertidig opholdstilladelse på 5 år
inden for de seneste 10 år, justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 52 | Spm. om begrænsning i
familiesammenføring for midlertidige opholdstilladelser, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 53 | Spm. om kommentar til henvendelse af
21/11-14 fra Institut for Menneskerettigheder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 54 | Spm. om, hvor mange flygtninge - og deres
nationalitet - regeringen forventer at kunne hjemsende efter et
år, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 55 | Spm. om, hvor mange asylansøgninger
der er givet til flygtninge for hvert af de seneste 10 år,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 56 | Spm. om overholdelse af
børnekonventionen, samtidig med at der med forslaget
nægtes børn familiesammenføring i et år,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 57 | Spm. om den retlige virkning af
indsættelse af et afsnit om børnekonventionen i
forslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 58 | Spm. om overholdelse af
børnekonventionen, samtidig med at forslaget
medfører, at børns ret til at bo sammen med familien
ikke kan udnyttes i et år, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 59 | Spm. om, hvorvidt man har et
konventionskrav på familiesammenføring, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 60 | Spm., om det ville være foreneligt
med konventionerne at nægte familiesammenføring, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 61 | Spm. om udviklingen af asyltallene, fra to
år før starthjælpen blev genindført i
2002, og frem til nu, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 62 | Spm. om muligheden for at straffe
asylansøgere i Danmark for henholdsvis ulovlig indrejse og
medvirken til menneskesmugling, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 63 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
lovforslaget ikke begrænser adgangen til at få asyl i
Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 64 | Spm. om flygtninges ret til
familiesammenføring, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 65 | Spm., om ministeren er uenig med
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold vedrørende flygtninges ret til
familiesammenføring, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 66 | Spm., om ministeren er enig med
socialdemokraternes integrationsordfører, Mette Reissmann,
der har kaldt flygtninge »uønskede
gæster«, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 67 | Spm., om der er konventionsmæssige
forhindringer i forhold til, at begrænsningen i adgangen til
familiesammenføring omfatter alle anerkendte
asylansøgere, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 68 | Spm. om at udskyde tidspunktet for
familiesammenføring med henholdsvis 14 måneder, 18
måneder eller 24 måneder, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 69 | Spm. om Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols (EMD) domspraksis i forhold til
beskyttelse af retten til familieliv for henholdsvis
asylansøgere, konventionsflygtninge samt flygtninge med
beskyttelsesstatus, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 70 | Spm. er tilbagetaget | 71 | Spm. er tilbagetaget | 72 | Spm. om praksisændringen i
Udlændingestyrelsen fra slutningen af 2013 i forhold til
familiesammenføringer fra syriske statsborgere, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 73 | Spm. om hjemmelen til at foretage
praksisændringen i Udlændingestyrelsen fra slutningen
af 2013 i forhold til familiesammenføringer fra syriske
statsborgere, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 74 | Spm. om, hvornår
praksisændringen i Udlændingestyrelsen fra slutningen
af 2013 i forhold til familiesammenføringer fra syriske
statsborgere kom til Justitsministeriets kendskab, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 75 | Spm. om fhv. justitsminister Karen
Hækkerups kendskab til praksi?s-ændringen i
Udlændingestyrelsen, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 76 | Spm. om reglerne i forhold til
familiesammenføring med herboende flygtninge, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 77 | Spm., om forslaget er i overensstemmelse
med regeringens såkaldte forsigtighedsprincip, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 78 | Spm. om oversendelse af al korrespondance,
telefonnotater m.v. om vurderingen af de økonomiske aspekter
af forslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 79 | Spm. om oversendelse af alt materiale, der
blev stillet til rådighed eller tilgængeligt for
pressen i forbindelse med presseorienteringen om asylområdet,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 80 | Spm., om forslaget har til formål at
nedbringe antallet af asylansøgere, der kommer til Danmark,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 81 | Spm., om regeringen har planer om at tage
yderligere skridt til at nedbringe antallet af asylansøgere,
der kommer til Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 82 | Spm. om kommentar til artiklen
»Advokat: Klagesager over asyl vil eksplodere«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 83 | Spm. om forslagets forventede virkning i
forhold til klager over statusvalg, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 84 | Spm. om de samlede, gennemsnitlige
omkostninger forbundet med en klage over statusvalget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 85 | Spm. om implementering af konsekvenserne
af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols (EMD) sag Sufi
& Elmi mod Storbritannien af 28. juni 2011, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 86 | Spm. om, at regeringen hævder, at
forslaget vil give kommunerne et pusterum, samtidig med at
regeringen ikke kan redegøre for omfanget af den
foreslåede ændring, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 87 | Spm. om Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols (EMD) praksis i forhold til inddragelse
af opholdstilladelser for både konventionsflygtninge og
flygtninge med subsidiær beskyttelse, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 88 | Spm. om, hvor mange syriske
asylansøgere der vil - eller forventes at - være
omfattet af forslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 89 | Spm. om, hvor mange asylansøgere
der vil - eller forventes at - være omfattet af forslaget,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 90 | Spm. om den samlede ventetid i de
øvrige EU-lande og Norge i forhold til
familiesammenføring, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 91 | Spm. om, hvor mange flygtninge, der
tildeles den nye foreslåede status, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 92 | Spm. om, hvorvidt alle flygtninge
får en tidsbegrænset opholdstilladelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 93 | Spm., om man kunne tidsbegrænse
flygtninges opholdstilladelse yderligere ved en administrativ
ændring af udlændingebekendtgørelsen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 94 | Spm. om det logiske i, at både
statsministeren og justitsministeren har fremhævet, at
krigsflygtninge skal være her midlertidigt, samtidig med at
det i forslaget fremhæves, at flygtningen skal have ret til
permanent ophold, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 95 | Spm. om, hvor mange permanente
opholdstilladelser der - i kraft af regeringens lempelse af
reglerne efter 8 års ophold i Danmark - er udstedt til
flygtninge, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 96 | Spm. om betingelserne for inddragelse af
en opholdstilladelse efter de nugældende regler og de
foreslåede regler, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 97 | Spm. om betingelserne for en
forlængelse af en opholdstilladelse efter de nugældende
regler og de foreslåede regler, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 98 | Spm., om formålet med
ændringerne vedrørende forlængelse og
inddragelse er at inddrage eller nægte forlængelse til
flere flygtninge end i dag, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 99 | Spm. om de ligestillingsmæssige
konsekvenser af forslaget, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 100 | Spm. om vejledning af højtuddannede
og studerende krigsramte asylsøgere om mulighederne for at
opnå et andet opholdsgrundlag end midlertidig
opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 101 | Spm. om krigsramte, der opnår andet
opholdsgrundlag, ikke er udelukket fra familiesammenføring,
samtidig med at opholdstilladelse gives, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 102 | Spm. om, hvorvidt alene særligt
udsatte flygtningebørn kan få
familiesammenføring med flygtninge under den nye
foreslåede status, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 103 | Spm. om forventningen til omfanget af
familiesammenføringssager omfattet af de nye
foreslåede regler, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 104 | Spm. om vurderingen af, om der skal gives
familiesammenføring som følge af Danmarks
internationale forpligtelser, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 105 | Spm. om forskellen på de personer og
grupper, der med forslaget vil få asyl efter henholdsvis
§ 7, stk. 1, stk. 2 og stk. 3, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 106 | Spm. om, hvorfor
familiesammenføring kan nægtes ved midlertidig
opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 107 | Spm. om, hvilke betingelser, der skal
stilles, for at hjemsendelse/udsendelse kan finde sted, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 108 | Spm. om betydningen af vurdering af
risikoen ved hjemsendelse i sager om hjemsendelse for flygtninge,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 109 | Spm., om flygtninge, der i dag får
asyl efter § 7, stk. 2, i nogle tilfælde vil blive
henført under stk. 3, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 110 | Spm., om udlændingelovens
flygtningebegreb med forslaget udvides betydeligt, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 111 | Spm. om, i hvilket omfang det vil
være muligt at klage over varigheden af en opholdstilladelse
efter § 7, stk. 3, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 112 | Spm. om de samlede udgifter til behandling
af klager over varigheden af opholdstilladelser til flygtninge, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 113 | Spm. om den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i asylsager, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 114 | Spm. om, i hvilket omfang ministeren har
sørget for, at der rejses prøvesager med henblik
på hjemsendelse af flygtninge, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 115 | Spm. om initiativ til at rejse
prøvesager i forhold til hjemsendelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 116 | Spm. om udgifterne til den øgede
administration i Udlændingestyrelsen, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 117 | Spm. om, hvor mange asylansøgere
der ville være omfattet af justeringer i adgangen til
familiesammenføring, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 118 | Spm. om, i hvilket omfang Danmark er
juridisk bundet af domme fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD), til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 119 | Spm. om de gældende bevisregler i
asylsager, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 120 | Spm. om Danmarks internationale
forpligtelser i forhold til bevisregler i asylsager, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 121 | Spm. om, hvorvidt Flygtningenævnets
praksis efter Justitsministeriets vurdering baserer sig på en
korrekt fortolkning af praksis fra EMD, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 122 | Spm. om at undersøge mulighederne
for en mere systematisk orientering til Folketinget af omfanget af
asylansøgninger, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 123 | Spm. om at udarbejde prognoser over den
forventede udvikling på asylområdet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 124 | Spm. om, at ministeriet 2 uger før
samrådet om stigning i antallet af asylansøgere i
Danmark havde opjusteret prognosen markant til 13.000
ansøgere, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 125 | Spm. om, hvor mange syriske
asylsøgere der i 2012 og 2013 har fået ophold i
Danmark fordelt efter »opholdstilladelse som
konventionsflygtning«, »opholdstilladelse efter §
7, stk. 2« eller »humanitær
opholdstilladelse«, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 126 | Spm., om ministeren er indstillet på
at ændre forslaget, således at forslaget allerede
finder anvendelse på ansøgninger om opholdstilladelse
indgivet fra den 1. januar 2014, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 127 | Spm. om lovteknisk bistand til udarbejdelse
af et ændringsforslag, hvormed begrænsningen til
familiesammenføring for flygtninge udvides til at
gælde i 3 år med mulighed for at udvide
begrænsningen yderligere 1 år, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 128 | Spm. om justitsministerens talepapir fra
samrådet den 25. november 2014 vedr. L 72 - samrådsspm.
A og B. | 129 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/11-14 fra Løs Asylknuden, til justitsministen, og
ministerens svar herpå | 130 | Spm. om kommentar til talepapir fra
Institut for Menneskerettigheders foretræde for udvalget
tirsdag den 3/12-14, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 131 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet onsdag den 3. december 2014 vedr. L 72 (Midlertidig
beskyttelsesstatus), til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 132 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/12-14 fra SOS mod Racisme, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 133 | Spm. om forskellen på de
såkaldte krigsflygtninge, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 134 | Spm. om, hvordan regeringen afgrænser
ordet »krigsflygtning« i forhold til ordet
»flygtning«, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 135 | Spm. om flygtninge med ophold i henhold til
det foreslåede § 7, stk. 3, er mindre
beskyttelsesværdige end flygtninge med ophold i henhold til
de gældende bestemmelser i §7, stk. 1, og § 7, stk.
2, til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 136 | Spm., om midlertidig beskyttelsesstatus for
flygtninge er et supplement til flygtningekonventionen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 137 | Spm. om, hvad regeringens forventede
årlige besparelse er ved at udsætte
familiesammenføringerne, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 138 | Spm., om der er en nedre grænse for,
hvornår man beløbsmæssigt kan
påberåbe sig hensynet til statens økonomiske
velfærd, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 139 | Spm., om staterne har ret til
tidsmæssigt at suspendere andre af de rettigheder, borgere i
Danmark har i henhold til den europæiske
menneskerettighedskonvention under henvisning til en
økonomisk besparelse i den størrelse, som Danmark
forventes at opnå, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 140 | Spm., om formuleringen »effektiv
immigrationskontrol« i bemærkningerne til forslaget
alene er en henvisning til familierne omfattet af forslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 141 | Spm. om lovteknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag, hvormed forslagets
anvendelsesområde udvides, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 142 | Spm. om lovteknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag, hvormed ordlyden i bestemmelserne om
myndighedernes forpligtelse til at inddrage en opholdstilladelse
ændres fra »kan« til »skal«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 143 | Spm. om lovteknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag, således at forslaget finder
anvendelse på ansøgninger om opholdstilladelse
indgivet fra 1. januar 2014, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 144 | Spm., om ministeren er indstillet på
at udvide omfanget af de særlige tilfælde, hvor
hensynet til familiens enhed vejer så tungt, at det kan
begrunde familiesammenføring, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 145 | Spm. om, hvilken opholdsretlig status
personer vil have, hvis de efter en periode med midlertidig
beskyttelsesstatus får inddraget denne med henvisning til
ændrede forhold i hjemlandet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 146 | Spm. om lovteknisk bistand til udarbejdelse
af et ændringsforslag, hvorved omfanget af særlige
tungtvejende tilfælde, der kan begrunde
familiesammenføring, udvides, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 147 | Spm. om sager, hvor asylansøgerne
går fra at få beskyttelse under §7, stk. 3,
(beskyttelsesstatus), til at få opholdsgrundlag efter den
gældende § 7, stk. 1, (konventionsstatus), til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 148 | Spm. om en række yderligere eksempler
på sager, hvor Danmark som følge af internationale
forpligtelser ikke vil kunne udskyde familiesammenføringen i
1 år som foreslået, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 149 | Spm. om en mere detaljeret beskrivelse af
de undtagelser, hvor det ikke vil være muligt at udskyde
familiesammenføringen i 1 år, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 150 | Spm. om, hvilke rettigheder en person, der
er udsendelseshindret, har, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 151 | Spm. om ministeren vil orientere Udvalget
for Udlændinge- og Integrationspolitik, når der hvert
halve år kommer en ny asylprognose, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 152 | Spm., om ministeriet forventer, at der om
1, 3 eller 5 år generelt er sket en forbedring af situationen
i Syrien, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 153 | Spm. om, hvornår internationale
eksperter og Danmarks internationale samarbejdsparter forventer en
varig forbedring af situationen i Syrien, til udenrigsministeren,
og ministerens svar herpå | 154 | Spm. om at bekræfte, at ministeren
ikke ved, hvor mange personer, der vil blive tildelt
beskyttelsesstatus efter den nye foreslående §7, stk. 3,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 155 | Spm. om, i hvilket omfang ministeren mener
at det med forslaget reelt bliver lettere at fratage
asylansøgere deres opholdsgrundlag og sende dem tilbage til
jeres hjemlande, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 156 | Spm. om ny prognose/analyse for 2015,
»hvor de overordnede forventede effekter af det kommende
lovforslag om midlertidig beskyttelse indgik«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 157 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
ministeren ikke ved, hvor mange anerkendte asylansøgere der
har fået ophold efter den foreslåede § 7, stk. 3,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 158 | Spm. om kommentar til henvendelse af
1/12-14 fra Dansk Flygtningehjælp, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 159 | Spm. om kommentar til artiklen
»Syriske flygtninge i Danmark vil tilbage til blodige
borgerkrig«, Berlingske Nyhedsbureau den 11. december 2014,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 160 | Spm. om en datasammenskrivning, som viser
hvordan udlændingeloven vil se ud, hvis
nærværende lovforslag inkl. ministerens
ændringsforslag vedtages, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 161 | Spm. om at få oversendt ministerens
ændringsforslag sammenstillet med de gældende regler,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 162 | Spm. om, hvoraf medmenneskeligheden
fremgår i forslagets lovtekster, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 163 | Spm. om, hvor i konventionerne
medmenneskelighed er et kriterium for rettigheder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 164 | Spm., om begrebet »en særlig
alvorlig situation« som kriterium for asyl, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 165 | Spm., om det skal forstås på
den måde, at der indføres et nyt asylbegreb, hvor
generelle forhold i hjemlandet kan være asylbegrundende, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 166 | Spm. om, hvorfor det skønnes
nødvendigt at indføre begrebet midlertidig
opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 167 | Spm., om det er realistisk, at et
større antal syrere vil kunne tilbagesendes efter 1
år, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 168 | Spm., om ministeren er enig i, at
tilbagesendelse af flygtninge og asylsøgere kræver en
tilbagetagelsesaftale med hjemlandets regering, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 169 | Spm. om, hvor mange personer der er
påset udsendt til Somalia, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 170 | Spm. om, hvad der får ministeren til
at tro på, at f. eks. syrere vil kunne tilbagesendes efter 1
år, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 171 | Spm., om statsministerens løfte i
åbningstalen den 7. oktober 2014, hvori statsministeren
udtalte: ». . . Danmark skal selvfølgelig stadig tage
imod mennesker, der flygter fra krig og rædsel«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 172 | Spm. om, at visse asylsøgere skal
have tidsbegrænset opholdstilladelse på 1 år med
den begrundelse, at det påregnes for muligt at sende de
pågældende tilbage efter 1 år, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 173 | Spm. om, at regeringen forventer, at en
større gruppe flygtninge kan udsendes til hjemlandet i 2015,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 174 | Spm. om, at samtlige sager, hvor der gives
ophold, uden at omgående familiesammenføring er mulig,
må forventes påklaget til Flygtningenævnet med
påstand om konventionsstatus, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 175 | Spm., om ministeren i forlængelse af
svaret på spørgsmål 16 vil oplysse,
hvornår undersøgelsen om at afdække praksis i
sammenlignelige lande forventes at være færdig, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 176 | Spm., om ministeren i forlængelse af
svaret på UUI alm. del - spm. 877 (2013-14) vil oplyse, om
regeringen fastholder, at der ikke sker en udvidelse af
mulighederne for at opnå asyl i Danmark med lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 177 | Spm., om ministeren i forlængelse af
svaret på spørgsmål 7 vil uddybe, hvorfor
regeringen ikke vil placere de udlændinge, som er omfattet af
lovforslaget, på et asylcenter, når ambitionen
tilsyneladende er, at de pågældende skal vende hjem
igen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 178 | Spm., om ministeren i forlængelse af
svaret på spørgsmål 128 vil redegøre for,
om præcis 1 års midlertidig opholdstilladelse er
afgørende for, om asylansøgere, omfattet af
lovforslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 179 | Spm. om redegørelse for det konkrete
praktiske sagsforløb for en person på ophold i Danmark
baseret på reglerne i lovforslaget, hvis og når
vilkårene i eksempelvis Syrien ikke tillader hjemsendelse
efter 1 år, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 180 | Spm. om ministeriet har foretaget en
beregning på hvor store økonomiske omkostninger der
vil være forbundet med sagsbehandling af fornyede
asylansøgninger, såfremt de generelle vilkår i
eksempelvis Syrien ikke er forbedret 1 år fra tildeling af
opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 72
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om årsagen til og
baggrunden for, at den tidligere justitsminister Karen
Hækkerup den 19. september 2014 udtalte, at
»størstedelen af de syriske flygtninge, vi ser i dag,
er ikke individuelt forfulgt i deres hjemland. . .«, og
på hvilken baggrund ministeriet efterfølgende
ændrede i ministeriets pressemeddelelse, til
justitsministeren | B | Samrådsspm., om regeringen er
indstillet på at stramme reglerne yderligere og/eller
iværksætte øvrige tiltag for at begrænse
tilstrømningen til Danmark, til justitsministeren | C | Samrådsspm. om mulighederne for -
inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser - at
skærpe reglerne yderligere i forhold til både
tidsbegrænsning af opholdstilladelser og udskydelse af
familiesammenføring, til justitsministeren | D | Samrådsspm. om at redegørelse
nærmere for forslaget, herunder kritikken rejst af en
række organisationer i forhold til Danmarks internationale
forpligtelser, til justitsministeren |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og justitsministerens
svar herpå er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 176:
»Vil ministeren i forlængelse af
svaret på UUI alm. del - spm. 877 (2013-14), oplyse, om
regeringen fastholder, at der ikke sker en udvidelse af
mulighederne for at opnå asyl i Danmark med forslaget L 72?
«
Svar:
Ja, der kan henvises til besvarelsen af
spørgsmål nr. 63 til lovforslaget. Som det
fremgår heraf, vil de foreslåede regler hverken udvide
eller indskrænke kravene for at opnå beskyttelse i
Danmark. Det vil også fremover være en
forudsætning for at opnå opholdstilladelse, at
udlændingen enten er omfattet af flygtningekonventionen eller
har krav på beskyttelse efter de andre internationale
konventioner, som Danmark har tiltrådt.