Fremsat den 19. november 2014 af
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold (Manu Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension
(Genindførelse af tidligere
gældende regler for optjening af ret til folkepension for
flygtninge)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1137 af 20. oktober 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 574 af 10. juni 2014,
foretages følgende ændring:
1. § 9 affattes således:
»§ 9. Ved opgørelse af
bopælstid for en person omfattet af § 2, stk. 2,
nr. 2, sidestilles bopæl i oprindelseslandet med bopæl
her i riget. Det samme gælder andre lande, hvori den
pågældende har haft bopæl på et grundlag
svarende til det, der er nævnt i § 7 i
udlændingeloven.
Stk. 2. Stk. 1 finder
anvendelse, uanset om den pågældende opnår dansk
indfødsret.
Stk. 3. Stk. 1 anvendes
kun så længe, den pågældende har fast
bopæl her i riget.
Stk. 4. Stk. 1 anvendes
ikke for perioder, hvor der er ret til pension fra
oprindelseslandet og andre lande, der er nævnt i stk.
1.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2.
Udlændinge, der er indrejst i Danmark i perioden fra den 1.
januar 2011 til den 31. december 2014, som er meddelt ophold i
Danmark efter udlændingelovens §§ 7 eller 8,
og som inden lovens ikrafttræden er tilkendt folkepension,
har uden ansøgning med virkning fra 1. januar 2015 ret til
at få fastsat den tilkendte folkepension på baggrund af
en opgørelse af bopælstid efter lovens § 1,
nr. 1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Forslaget har til formål at sikre udlændinge med
opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8 i
udlændingeloven, og som har nået folkepensionsalderen
en mere ligelig behandling sammenlignet med andre, da disse
flygtninge ikke kan antages at have supplerende pension fra
hjemlandet.
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af
finanslovsaftalen for 2015 mellem regeringen (Socialdemokraterne og
Radikale Venstre), Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.
Efter forslaget skal alle udlændinge med opholdstilladelse
i Danmark efter §§ 7 eller 8 i
udlændingeloven, som har nået folkepensionsalderen, med
virkning fra 1. januar 2015 stilles på samme måde, som
inden reglerne blev ændret ved lov nr. 1603 af 22. december
2010 om ændring af lov om social pension (Harmonisering af
regler om opgørelse af bopælstid for ret til
folkepension).
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Gældende ret
2.1.2.
Generelle betingelser for ret til folkepension
Efter de gældende regler er retten til dansk social
pension som hovedregel betinget af, at modtageren har dansk
indfødsret, fast bopæl her i riget samt har haft
mindst 3 års fast bopæl her i riget mellem det fyldte
15. år og folkepensionsalderen.
Bopælskravet betyder, at man som hovedregel skal have fast
bopæl i Danmark både på det tidspunkt, hvor der
tilkendes pension og ved udbetaling af pensionen. Herudover er der
som udgangspunkt et krav om mindst 3 års fast bopæl her
i riget mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen.
Pensionens størrelse afhænger af bopælstiden,
det vil sige antallet af år med fast bopæl her i riget
i optjeningsperioden. Retten til fuld førtidspension er
betinget af, at bopælstiden udgør mindst 4/5 af
årene mellem det fyldte 15. år til det tidspunkt,
hvorfra pensionen ydes. Er betingelsen for fuld
førtidspension ikke opfyldt, fastsættes pensionen
efter forholdet mellem bopælstiden og 4/5 af tiden fra det
fyldte 15. år og til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.
For folkepensionister er optjeningsperioden fra det fyldte 15.
år til folkepensionsalderen. Hvis bopælstiden
udgør 40 år, kan der udbetales fuld folkepension. Hvis
bopælstiden er mindre, fastsættes en brøkpension
svarende til forholdet mellem bopælstiden og 40 år.
2.1.3.
Optjeningsregler for ret til social pension for flygtninge
gældende indtil 1. januar 2011
For udlændinge, der har fået opholdstilladelse efter
§§ 7 eller 8 i udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, var der
særlige regler for opgørelse af optjeningsperioder,
der giver ret til folke- og førtidspension.
Efter udlændingelovens § 7, stk. 1, gives der
efter ansøgning opholdstilladelse til en udlænding,
hvis udlændingen er omfattet af flygtningekonventionen af 28.
juli 1951 (konventionsstatus). Efter udlændingelovens
§ 7, stk. 2, gives der efter ansøgning
opholdstilladelse til en udlænding, hvis udlændingen
ved en tilbagevenden til sit hjemland risikerer dødsstraf
eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf
(beskyttelsesstatus).
En flygtning, der befinder sig uden for Danmark, kan blive
genbosat i Danmark efter aftale med De Forenede nationers
Højkommissær for Flygtninge (UNHCR) eller lignende
international organisation. Det sker på baggrund af
udlændingelovens § 8.
Ved opgørelse af den optjente bopælstid for ret til
pension, blev bopælstid i oprindelseslandet sidestillet med
bopæl her i riget. Det samme gjorde sig gældende for
bopælstid i andre lande, hvori den pågældende
havde haft bopæl på et grundlag svarende til
udlændingelovens § 7. Bopælstid i
oprindelseslandet m.v. blev også medregnet i forhold til
kravet om en mindstebopælstid på 3 år, jf.
§ 4 i lov om social pension.
2.1.4.
Optjeningsregler for ret til folkepension for flygtninge
gældende regler fra 1. januar 2011
Ved lov nr. 1603 af 22. december 2010 om ændring af lov om
social pension (Harmonisering af regler om opgørelse af
bopælstid for ret til folkepension), der trådte i kraft
1. januar 2011, blev flygtninge med opholdstilladelse efter
§§ 7 eller 8 i udlændingeloven omfattet af de
samme optjeningsprincipper for ret til folkepension, som
gælder for andre, det vil sige både andre
udlændinge og danskere, der har haft ophold i andre
lande.
For flygtninge kan bopælstid i oprindelseslandet eller
andre lande, hvori den pågældende har haft bopæl
på et grundlag svarende til det, der er nævnt i
§ 7 i udlændingeloven, ikke længere
sidestilles med bopæl her i riget ved fastsættelse af
optjeningstid for beregning af folkepension og for opfyldelse af
kravet om ophold her i riget i mindst 3 år før
folkepensionsalderen for ret til dansk folkepension, jf.
§ 4 i lov om social pension.
Lov nr. 1603 af 22. december 2010 fik virkning for
udlændinge, som indrejste i Danmark den 1. januar 2011 eller
senere.
Der blev dog fastsat en overgangsordning for udlændinge,
der er meddelt ophold i Danmark efter udlændingelovens
§§ 7 eller 8, som er indrejst i Danmark før
den 1. januar 2011, og som når folkepensionsalderen
før den 1. januar 2021. Denne persongruppe er omfattet af
§ 9 i lov om social pension, som den var gældende
før 1. januar 2011, hvorefter bopælstid i blandt andet
oprindelseslandet kan sidestilles med bopæl her i riget.
De særlige regler for optjening af ret til
førtidspension for flygtninge blev ikke ændret ved lov
nr. 1603 af 22. december 2010.
2.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at alle udlændinge med
flygtningestatus efter §§ 7 eller 8 i
udlændingeloven med virkning fra 1. januar 2015 stilles
på samme måde, som før reglerne blev
ændret ved lov nr. 1603 af 22. december 2010 om ændring
af lov om social pension (Harmonisering af regler om
opgørelse af bopælstid for ret til folkepension).
Efter forslaget sidestilles bopælstid i oprindelseslandet
med bopæl her i riget ved opgørelse af bopælstid
for personer, der har fået opholdstilladelse efter
§§ 7 eller 8 i udlændingeloven. Det samme
gælder andre lande, hvori den pågældende har haft
bopæl på et grundlag svarende til det, der er
nævnt i § 7 i udlændingeloven. Tilsvarende
gælder ved opgørelse af mindstebopælstiden
på 3 år, jf. § 4 i lov om social pension.
Med lovforslaget vil reglen for opgørelse af
bopælstid for flygtninge gælde både ved
tilkendelse af førtidspension og ved tilkendelse af
folkepension. Tilsvarende gælder ved opgørelse af
mindstebopælstiden på 3 år, jf. § 4 i
lov om social pension.
Det foreslås endvidere, at de udlændinge, der er
indrejst i Danmark i perioden fra den 1. januar 2011 til den 31.
december 2014, som er meddelt ophold i Danmark efter
udlændingelovens §§ 7 eller 8, og som inden
lovens ikrafttræden er tilkendt folkepension, har ret til at
få fastsat folkepensionen på baggrund af en
opgørelse af bopælstid efter § 9 i lov om
social pension. Denne ret indtræder med virkning fra 1.
januar 2015.
Herved opnår de flygtninge, der er ankommet til Danmark
fra den 1. januar 2011, og som inden den 1. januar 2015 er tilkendt
en brøkfolkepension, en ret til at få ændret
beregningen af optjeningen efter § 9 i lov om social
pension, som den er foreslået i § 1, nr. 1.
Efter lovforslaget vil alle udlændinge med
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7 eller 8 i
udlændingeloven, med virkning fra 1. januar 2015 have ret til
at få opgjort bopælstiden efter § 9 i lov om
social pension som grundlag for udbetaling af folkepension. Det
betyder, at med sidestilling af bopælstid i oprindelseslandet
m. fl. med bopæl her i riget, kan kravet om 3 års
bopæl her i riget før folkepensionsalderen være
opfyldt allerede ved ankomsten til Danmark. Det betyder også,
at personer, der er ankommet til Danmark fra den 1. januar 2011
eller senere, som hovedregel vil kunne opnå ret til fuld
folkepension. Endvidere betyder det, at personer, der er ankommet
til Danmark før 1. januar 2011, og som når
folkepensionsalderen fra den 1. januar 2021 - det vil sige, at de
ikke er omfattet af den gældende overgangsbestemmelse - som
hovedregel også vil kunne få opnå ret til fuld
folkepension.
Forslaget indebærer ikke, at der kan ske efterbetaling af
folkepension for perioden før 1. januar 2015.
Det fremgår af § 5, stk. 3, i lov om social
pension og § 6 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lbk. 1145 af 20. oktober 2014, at når en
førtidspensionist overgår til folkepension fra
folkepensionsalderen, udbetales pensionen med samme antal
fyrretyvendedele, som pensionen hidtil har været fastsat med.
Disse regler ændres ikke med dette forslag.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede genindførelse af tidligere
gældende regler for optjening af ret til folkepension for
flygtninge skønnes at berøre ca. 500 personer
årligt på kort sigt. Det skønnes, at forslaget
vil betyde en merudgift i 2015 på godt 13 mio. kr.
(før skat og tilbageløb af moms og afgifter), jf.
tabellen nedenfor.
| Tabel
1. Offentlige udgifter ved forslaget
om genindførelse af lempeligere optjeningsregler for
folkepension til flygtninge | | | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Folkepension | | | | | Stat Kommuner Regioner | 38,8 0,0 Ingen | 50,5 0,0 Ingen | 62,4 0,0 Ingen | 74,8 0,0 Ingen | Hjælp til personer uden ret til
social pension | | | | | Stat Kommuner Regioner | -8,7 -20,2 Ingen | -11,1 -26,0 Ingen | -13,6 -31,7 Ingen | -16,1 -37,5 Ingen | Boligydelse | | | | | Stat Kommuner Regioner | 6,0 2,0 Ingen | 7,7 2,6 Ingen | 9,4 3,1 Ingen | 11,1 3,7 Ingen | Boligsikring | | | | | Stat Kommuner Regioner | -2,5 -2,5 Ingen | -3,2 -3,2 Ingen | -3,9 -3,9 Ingen | -4,6 -4,6 Ingen | Varmetillæg | | | | | Stat Kommune Regioner | 0,0 0,0 Ingen | 0,0 0,0 Ingen | 0,0 0,0 Ingen | 0,1 0,0 Ingen | Helbredstillæg | | | | | Stat Kommuner Regioner | 0,1 0,1 Ingen | 0,1 0,1 Ingen | 0,2 0,2 Ingen | 0,2 0,2 Ingen | Offentlige merudgifter i alt, før
skat og tilbageløb af moms og afgifter (i mio. kr., 2015-PL) Heraf: | 13,1 | 17,5 | 22,2 | 27,3 | Stat Kommune Regioner | 33,7 -20,6 Ingen | 44 -26,5 Ingen | 54,5 -32,3 Ingen | 65,5 -38,2 Ingen | Offentlige nettomerudgifter i alt (i mio.
kr., 2015-PL) | 7,1 | 9,4 | 12,0 | 14,6 |
|
Som følge af den foreslåede genindførelse af
tidligere gældende regler for optjening af ret til
folkepension for flygtninge, vil der være merudgifter til
folkepension og mindreudgifter til hjælp til personer uden
ret til social pension. Udgifterne til folkepension er 100 pct.
statsfinansieret, mens udgifterne til hjælp til personer uden
ret til social pension er finansieret af kommunerne med statslig
refusion. Kommunernes udgifter til hjælp til personer uden
ret til social pension er omfattet af den kommunale budgetgaranti.
Hertil kommer merudgifter til boligydelse samt særlige
tillægsydelser til pensionister for den gruppe af flygtninge,
der med lovforslaget bliver berettiget til folkepension. Omvendt
medfører forslaget mindreudgifter til boligsikring.
De samlede offentlige merudgifter er begrænsede i de
første år, og vedrører alene nytilkomne
flygtninge efter 1. januar 2011. Det skyldes den gældende
overgangsbestemmelse i lov nr. 1603 af 22. december 2010, hvorefter
den tidligere gældende § 9 i lov om social pension
fortsat finder anvendelse ved opgørelse af
optjeningsgrundlaget for ret til folkepension for udlændinge,
som er meddelt ophold i Danmark efter udlændingelovens
§§ 7 eller 8, som er indrejst i Danmark før
1. januar 2011, og som har opnået folkepensionsalderen
før den 1. januar 2021.
Efter overgangsperiodens udløb stiger de offentlige
merudgifter til i størrelsesorden 410 mio. kr. (før
skat og tilbageløb af moms og afgifter) i årene
omkring 2035, hvorefter merudgifterne gradvist falder til på
lang sigt at udgøre ca. 170 mio. kr. årligt. Faldet i
merudgifterne frem til det langsigtede niveau, der stabiliseres
efter år 2060 på de anførte 170 mio. kr.,
afspejler, at ændringerne på langt sigt alene
vedrører den løbende årlige tilgang af
nytilkomne flygtninge, der overgår til folkepension.
Lovforslaget vil medføre en mindre administrativ lempelse
i kommunerne, da der vil være færre ansøgninger
om hjælp efter § 27 i lov om aktiv socialpolitik og
personlige tillæg efter pensionsloven.
Forslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med
kommunerne.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil medføre, at der vil være
færre flygtninge, der har behov for at ansøge kommunen
om supplement til en nedsat folkepension, og færre der vil
søge hjælp efter aktivloven, fordi de ikke har ret til
folkepension.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige konsekvenser.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da forslaget er en del af finanslovsaftalen
for 2015, som skal træde i kraft den 1. januar 2015.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i
høring med frist til den 26. november 2014 kl. 10.00 til
følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Udbetaling Danmark, KL, Ankestyrelsen, Socialchefforeningen,
Dansk Socialrådgiverforening, Ældre Sagen,
Ældremobiliseringen, Danske Handicaporganisationer, Det
Centrale Handicapråd, Institut for Menneskerettigheder og
Dansk Flygtningehjælp.
9. Sammenfattende skema
|
| Positive
konsekvenser/ mindreudgifter | Negative
konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget skønnes at medføre
samlede offentlige merudgifter (før skat og
tilbageløb af moms og afgifter) på 13,1 mio. kr. i
2015, 17,5 mio. kr. i 2016, 22,2 mio. kr. i 2017 og 27,3 mio. kr. i
2018. De statslige merudgifter skønnes
til 33,7 mio. kr. i 2015, 44,0 mio. kr. i 2016, 54,5 mio. kr. i
2017 og 65,5 mio. kr. i 2018. De kommunale besparelser skønnes
til 20,6 mio. kr. i 2015, 26,5 mio. kr. i 2016, 32,3 mio. kr. i
2017 og 38,2 mio. kr. i 2018. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindre administrative byrder for
kommuner. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Færre ansøgninger om
supplement til personer med brøkpension og færre
ansøgninger om hjælp efter aktivloven til personer
uden ret til folkepension. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Efter de gældende regler opgøres bopælstid
for personer, der når folkepensionsalderen, og som har
fået opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8 i
udlændingeloven, på samme måde som for danskere
og andre udlændinge, jf. § 9 i lov om social
pension, affattet ved lov nr. 1603 af 22. december 2010.
Det betyder, at der som udgangspunkt alene optjenes ret til
folkepension på baggrund af bopælstiden her i riget i
optjeningsperioden, og at retten til folkepension for flygtninge
også er betinget af mindst 3 års fast bopæl her i
riget i optjeningsperioden. Flygtninge, der ankommer til landet
efter det fyldte 62. år (i forhold til den gældende
folkepensionsalder på 65 år), vil dermed ikke kunne
opnå ret til folkepension, da betingelsen om 3 års fast
bopæl her i riget i optjeningsperioden ikke kan opfyldes.
Disse flygtninge kan i stedet for folkepension være
berettiget til hjælp til personer uden ret til social pension
efter § 27 i lov om aktiv socialpolitik. Denne
hjælp til personer uden ret til social pension udgør
et månedligt beløb, der svarer til, hvad der ydes en
gift folkepensionist uden andre indtægter end
folkepensionen.
Flygtninge, der kommer til Danmark før det fyldte 62.
år, vil kunne modtage folkepension. Folkepensionen beregnes
som en brøkpension afhængig af antallet af
bopælsår i Danmark. Modtagere af brøkpension har
mulighed for at søge om supplerende hjælp til
forsørgelsen efter reglerne om personligt tillæg i lov
om social pension.
Lov nr. 1603 af 22. december 2010 trådte i kraft den 1.
januar 2011. Loven fik virkning for flygtninge, der i forbindelse
med ansøgning om asyl ankommer til Danmark efter lovens
ikrafttræden. Loven indeholder en overgangsordning for
flygtninge, der i forbindelse med ansøgning om asyl, er
ankommet til Danmark forud for lovens ikrafttræden,
således at ophævelsen af de hidtil gældende
regler for opgørelse af bopælstid først fik
virkning efter en overgangsperiode på 10 år. Den indtil
1. januar 2011 gældende § 9 i lov om social pension
finder således fortsat anvendelse for flygtninge, der har
fået opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8 i
udlændingeloven, hvis de er indrejst i Danmark før den
1. januar 2011 og når folkepensionsalderen før 1.
januar 2021.
Efter de gældende regler er det alene i forhold til
opgørelse af bopælstid for folkepension, at
optjeningsreglerne blev ændret for flygtninge ved lov nr.
1603 af 22. december 2010. Flygtninge får således
fortsat godskrevet bopælstid i oprindelseslandet, hvis der
skal tilkendes førtidspension.
Det fremgår af § 5, stk. 3, i lov om social
pension og § 6 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., at når en førtidspensionist overgår til
folkepension fra folkepensionsalderen, udbetales pensionen med
samme antal fyrretyvendedele, som pensionen hidtil har været
fastsat med. Pensionister, der har fået sidestillet
bopælstid ved tilkendelsen af førtidspension, bevarer
denne ret efter gældende regler ved overgang til
folkepension.
Det foreslås, at § 9 i lov om social pension,
som affattet ved lovens § 1, nr. 1, at ved
opgørelse af bopælstid for en udlænding, der har
fået opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7
eller 8 i udlændingeloven sidestilles bopæl i
oprindelseslandet med bopæl her i riget. Det samme
gælder andre lande, hvori den pågældende har haft
bopæl på et grundlag svarende til det, der er
nævnt i § 7 i udlændingeloven. Med forslaget
udvides bestemmelsen således til også at omfatte
personer, der tilkendes folkepension.
Efter lovforslaget vil alle udlændinge med
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7 eller 8 i
udlændingeloven, med virkning fra 1. januar 2015 have ret til
at få opgjort bopælstiden efter § 9 i lov om
social pension som grundlag for udbetaling af folkepension.
§ 9, stk. 2-4 i lov om social pension foreslås
ikke ændret.
Bestemmelserne finder efter de gældende regler anvendelse
ved opgørelse af bopælstid for personer, der tilkendes
førtidspension. Efter den gældende regel i
§ 9, stk. 2, i lov om social pension, anvendes
§ 9, stk. 1, i lov om social pension, uanset om den
pågældende opnår dansk indfødsret. Efter
den gældende regel i § 9, stk. 3, i lov om social
pension, anvendes § 9, stk. 1, i lov om social pension,
kun så længe, den pågældende har fast
bopæl her i riget. Efter den gældende § 9,
stk. 4, i lov om social pension, anvendes § 9, stk. 1, i
lov om social pension ikke for perioder, hvor der er ret til social
pension fra oprindelseslandet og andre lande, der er nævnt i
stk. 1.
Som en konsekvens af forslaget om at udvide personkredsen i
§ 9, stk. 1 i lov om social pension til også at
omfatte personer, der tilkendes folkepension, vil folkepensionister
også være omfattet af disse bestemmelser.
Som en konsekvens af forslaget om at udvide personkredsen i
§ 9, stk. 1 i lov om social pension til også at
omfatte personer, der tilkendes folkepension, vil den
gældende § 9, stk. 5 være uden betydning, og
foreslås derfor ophævet.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Det foreslås i stk. 2, at
udlændinge, der er indrejst i Danmark i perioden fra 1.
januar 2011 til 31. december 2014, som er meddelt ophold i Danmark
efter udlændingelovens §§ 7 eller 8, og som
inden 1. januar 2015 er tilkendt folkepension, uden
ansøgning har ret til at få fastsat folkepensionen
på baggrund af en opgørelse af bopælstid efter
§ 9 i lov om social pension. Det gælder uanset, at
de tidligere har fået fastsat optjeningstiden for ret til
folkepension.
Forslaget betyder, at denne persongruppe, der allerede har
fået tilkendt folkepension efter de regler, der er
gældende i perioden fra 1. januar 2011 til 1. januar 2015,
ved lovens ikrafttræden bliver ligestillet med øvrige
udlændinge, som har fået opholdstilladelse i Danmark
efter §§ 7 eller 8 i udlændingeloven, i
forhold til fastsættelse af optjening af ret til
folkepension.
Det forudsættes, at Udbetaling Danmark i det omfang
myndigheden har kendskab til disse sager, genoptager sagen og
træffer fornyet afgørelse om den bopælstid, der
skal lægges til grund for optjening af folkepension med
virkning fra 1. januar 2015.
Udlændinge, der er indrejst i Danmark i perioden fra 1.
januar 2011 til 31. december 2014, som er meddelt ophold i Danmark
efter udlændingelovens §§ 7 eller 8, og som
ikke er tilkendt folkepension, kan ansøge om folkepension
på baggrund af en opgørelse af bopælstid efter
§ 9 i lov om social pension.
Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og
spørgsmål om hjælp i forhold til alle de
muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale
lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning.
Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom
på, om der kan søges om hjælp hos en anden
myndighed eller efter anden lovgivning, jf. § 5 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
jf. lbk. 1019 af 23. september 2014. Kommunalbestyrelsen skal
på den baggrund oplyse borgeren om de ændrede
muligheder for at søge om folkepension fra 1. januar 2015
som følge af vedtagelse af lovforslaget.
I de tilfælde hvor der tilkendes folkepension eller hvor
en folkepension forhøjes, skal Udbetaling Danmark videregive
oplysninger herom, jf. § 7 i Lov om Udbetaling Danmark,
til kommunen med henblik på, at kommunen kan tage stilling
til om udbetaling af kontante ydelser, herunder ydelser efter
§ 27 i lov om aktiv socialpolitik og personlige
tillæg efter lov om social pension, skal ændres.
Forslaget indebærer ikke, at der kan ske efterbetaling af
folkepension for perioden før 1. januar 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1137 af 20. oktober 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 574 af 10. juni 2014,
foretages følgende ændring: | | | | § 9. Ved
opgørelse af bopælstid for personer, der tilkendes
førtidspension, og som er omfattet af § 2, stk. 2,
nr. 2, sidestilles bopæl i oprindelseslandet med bopæl
her i riget. Det samme gælder andre lande, hvori den
pågældende har haft bopæl på et grundlag
svarende til det, der er nævnt i § 7 i
udlændingeloven. Stk. 2. Stk. 1
finder anvendelse, uanset om den pågældende opnår
dansk indfødsret. Stk. 3. Stk. 1
anvendes kun, så længe den pågældende har
fast bopæl her i riget. Stk. 4. Stk. 1
anvendes ikke for perioder, hvor der er ret til pension fra
oprindelseslandet og andre lande, der er nævnt i stk.
1. Stk. 5. Stk. 2-4
finder tilsvarende anvendelse, når en person er
overgået fra førtidspension til folkepension ved
folkepensionsalderen, jf. § 5, stk. 3, i denne lov og
§ 6 i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. | | 1. § 9 affattes således: »§ 9. Ved opgørelse af
bopælstid for en person omfattet af § 2, stk. 2,
nr. 2, sidestilles bopæl i oprindelseslandet med bopæl
her i riget. Det samme gælder andre lande, hvori den
pågældende har haft bopæl på et grundlag
svarende til det, der er nævnt i § 7 i
udlændingeloven. Stk. 2. Stk. 1
finder anvendelse, uanset om den pågældende opnår
dansk indfødsret. Stk. 3. Stk. 1
anvendes kun så længe, den pågældende har
fast bopæl her i riget. Stk. 4. Stk. 1
anvendes ikke for perioder, hvor der er ret til pension fra
oprindelseslandet og andre lande, der er nævnt i stk.
1.« | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015. Stk. 2.
Udlændinge, der er indrejst i Danmark i perioden fra den 1.
januar 2011 til den 31. december 2014, som er meddelt ophold i
Danmark efter udlændingelovens §§ 7 eller 8,
og som inden lovens ikrafttræden er tilkendt folkepension,
har uden ansøgning med virkning fra 1. januar 2015 ret til
at få fastsat den tilkendte folkepension på baggrund af
en opgørelse af bopælstid efter lovens § 1,
nr. 1. |
|