Fremsat den 27. november 2014 af
miljøministeren (Kirsten Brosbøl)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om betalingsregler
for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om
miljøbeskyttelse og lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold
(Afdragsordning, finansiering og
fristfastsættelse ved påbud om forbedret
spildevandsrensning samt drift og vedligeholdelse af anlæg
til spildevandshåndtering)
§ 1
I lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 633 af 7. juni 2010, som
ændret ved § 47 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, § 2
i lov nr. 1149 af 11. december 2012, § 1 i lov nr. 61 af 29.
januar 2013 og lov nr. 902 af 4. juli 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »bundfældningstanke«:
»samt for betaling for udførelse, drift og
vedligeholdelse af spildevandsanlæg, som er ejet af andre end
spildevandsforsyningsselskabet«.
2. I
§ 1 indsættes efter stk. 7
som nyt stykke:
»Stk. 8. Udgifter
til etablering af spildevandsanlæg og til afdragsordning
efter § 4, stk. 2, samt udgifter til drift og vedligeholdelse
af spildevandsanlæg, jf. § 4 c, dækkes af bidrag
fra de berørte ejere af fast ejendom. I udgifter efter 1.
pkt. indregnes blandt andet administrationsomkostninger,
risikotillæg samt påløbende renter. Et eventuelt
samlet tab, som følge af afdragsordninger i medfør af
§ 4, stk. 2, indregnes i bidraget efter stk. 4, 1.
pkt.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 9.
3. I
§ 2, stk. 10, indsættes
efter »spildevandsforsyningsselskab«: »,
medmindre andet følger af regler fastsat i medfør af
stk. 11«.
4. I
§ 2 indsættes som stk. 11:
»Stk. 11.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
tilslutningsbidragets forfaldstidspunkt i forbindelse med
afgørelser efter miljøbeskyttelseslovens § 28,
stk. 4, 2. pkt., og § 30, stk. 1.«
5. I
§ 4 indsættes som stk. 2-4:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om
ejendomsejerens ret til at modtage og
spildevandsforsyningsselskabets pligt til at fremsætte tilbud
om udførelse af nødvendige foranstaltninger til
opfyldelse af afgørelser truffet i henhold til
miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 4, og § 30,
stk. 1, mod ejendomsejerens betaling herfor og for eventuelt
tilslutningsbidrag ved en afdragsordning. Dette gælder dog
ikke i sager om påbud om separatkloakering truffet i henhold
til miljøbeskyttelseslovens § 30, stk. 1.
Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
aftaler om afdragsordning i henhold til stk. 2, herunder om
aftalens vilkår om afdragsperiode, risikotillæg og
renter samt om spildevandsforsyningsselskabets oplysningspligt over
for ejendomsejeren i forbindelse med aftalens indgåelse.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om
spildevandsforsyningsselskabets pligt til at sikre
spildevandsforsyningsselskabets fordring som følge af
afdragsordningen.
Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter regler om behandlingen af
sager efter stk. 2, socioøkonomiske kriterier og
dokumentationskrav, der skal være opfyldt for at kunne
modtage tilbud.«
6.
Efter § 4 b indsættes inden overskriften inden §
5:
Ȥ 4
c. Spildevandsforsyningsselskaber kan tilbyde at
administrere drift og vedligeholdelse af ejendommes
spildevandsanlæg, som er tilsluttet
spildevandsforsyningsselskabets spildevandsanlæg, mod at
ejeren løbende betaler for udgifterne forbundet hermed.
Stk. 2.
Spildevandsforsyningsselskaberne skal konkurrenceudsætte
udførelsen af driften og vedligeholdelsen efter stk. 1 i
overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler om
udbud af offentlige kontrakter.«
7. I
§ 7 a, stk. 3, 2. pkt.
indsættes efter »differencen«: », hvilken
ikke kan inddrages i afdragsordning efter § 4, stk.
2«.
§ 2
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 742 af 25. juni 2014, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 29, 2. pkt., indsættes
efter »§ 28«: »og påbud efter §
30, herunder om frister«.
§ 3
I lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold, jf. lov nr. 469 af 12. juni 2009, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1518 af 27. december 2009,
§ 14 i lov nr. 484 af 11. maj 2010, lov nr. 578 af 18. juni
2012 og § 23 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 16 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere meddele garanti for lån,
der er optaget af et spildevandsforsyningsselskab til finansiering
af omkostninger til etablering af spildevandsanlæg i
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har truffet
afgørelse i medfør af § 4, stk. 2, i lov om
betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.«
§ 4
Loven træder i kraft den 1. februar 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | 1. | Indledning | 2. | Formål og baggrund | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1 | Miljøbeskyttelsesloven | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Den foreslåede ordning | | 3.2. | Lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. (betalingsloven) | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Den foreslåede ordning | | | | 3.2.2.1 | Afdragsordning | | | | 3.2.2.2 | Spildevandsforsyningsselskabets
finansiering af afdragsordning | | | | 3.2.2.3 | Spildevandsforsyningsselskabets drift og
vedligeholdelse af ejendomsejerens spildevandsanlæg | | 3.3. | Vandsektorloven | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 4.1. | Staten | | 4.2. | Kommunerne | | 4.3. | Regionerne | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1.
Indledning
For at sikre en forsvarlig
spildevandshåndtering og for at opfylde
miljømålene for vandmiljøet træffer
kommunerne en række afgørelser om forbedret rensning
og håndtering af spildevand. Afgørelserne
vedrører dels kloakeringen af ejendomme, herunder dels
hvornår spildevandet skal være tilsluttet
spildevandsforsyningsselskabernes spildevandsanlæg, dels
påbud om forbedret rensning af spildevand ved lokale
renseløsninger i det åbne land.
Nogle af de ejendomsejere, som modtager en
sådan afgørelse, er ikke i stand til at finde de
nødvendige økonomiske midler til at efterkomme
påbuddet inden for den af kommunalbestyrelsen fastsatte
frist.
Regeringen foreslår en ordning, som
medfører, at disse ejendomsejere gives mulighed for at spare
op i mindst 3 år og mulighed for at betale de samlede
omkostninger til at gennemføre påbuddet om forbedret
spildevandshåndtering ved en afdragsordning.
Derudover foreslås det, at
spildevandsforsyningsselskaber skal kunne tilbyde ejendomsejere,
som er tilsluttet til spildevandsforsyningsselskabers
spildevandsanlæg, at overtage drift og vedligeholdelse af
ejendomsejernes stikledninger på den private grund mod
betaling.
2.
Formål og baggrund
Lovforslaget har til formål at sikre, at
en nødvendig forbedring af spildevandshåndteringen i
videst muligt omfang faktisk gennemføres, blandt andet med
henblik på at sikre opnåelse af god økologisk
tilstand i vores vandområder, og at det sker på en
sådan måde, så økonomisk trængte
ejendomsejere i videst muligt omfang kan undgå eventuelle
straffesager, når deres økonomi ikke giver mulighed
for at opfylde påbud om forbedret spildevandshåndtering
eller tilslutning til kloakken.
Spildevandsforsyningsselskaberne
overvælter allerede i dag tab, som følge af
forbrugeres manglende betaling af tilslutningsbidrag, på de
almindelige spildevandstakster. Lovforslaget indeholder
bestemmelser, der også gør det muligt, at
spildevandsforsyningsselskaberne kan opkræve mulige samlede
tab, som følge af afdragsordning for særligt
økonomisk trængte ejendomsejere, over
spildevandstaksterne.
Det er ikke hensigten, at ejendomsejere, som
selv kan finansiere, herunder lånefinansiere, opfyldelse af
påbud om forbedret spildevandshåndtering, skal
være omfattet af ordningen.
For at sikre en mere effektiv
miljøbeskyttelse finder regeringen endvidere, at
spildevandsforsyningsselskaber bør kunne tilbyde
ejendomsejere, som er tilsluttet spildevandsforsyningsselskabets
spildevandsanlæg, at administrere driften og vedligeholdelsen
af ejendommes spildevandsanlæg mod betaling, ved en ordning,
som økonomisk skal hvile i sig selv. Herved kan
spildevandsforsyningsselskabernes ekspertise udnyttes til at
forbedre og effektivisere håndtering og rensning af
spildevand.
3.
Lovforslagets indhold
3.1.
Miljøbeskyttelsesloven
3.1.1.
Gældende ret
Miljøbeskyttelsesloven fastsætter
regler om tilslutningspligt til spildevandsforsyningsselskaber og
påbud om forbedring og fornyelse af
spildevandsanlæg.
Der er tilslutningspligt for ejendomme,
når stikledning er ført frem til grundgrænsen.
Kommunalbestyrelsen afgør, hvornår den fysiske
tilslutning skal være gennemført, og disse
afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
For så vidt angår forbedring og
fornyelse af eksisterende anlæg kan tilsynsmyndigheden, i
denne sammenhæng kommunalbestyrelsen, påbyde, at der
foretages den nødvendige forbedring eller fornyelse af
spildevandsanlæg, hvis anlæg ikke fungerer
miljømæssigt forsvarligt, herunder ikke opfylder eller
tilgodeser de krav, der er fastsat efter lovens §§ 28 og
29, samt forudsætninger fastsat efter § 32, stk. 4.
Tilsynsmyndighedens afgørelse kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed, når anlæggets kapacitet
er på 30 personækvivalenter eller
derunder.
Fristerne for at opfylde tilslutningspligten
eller påbuddet om forbedring af spildevandsanlægget
fastsættes i overensstemmelse med dansk rets almindelige
forvaltningsretlige regler, herunder
proportionalitetsprincippet.
I sager om gennemførelse af
tilslutningspligten, jf. miljøbeskyttelseslovens § 28,
stk. 4, 2. pkt., og i sager om påbud om forbedret
spildevandsrensning, jf. miljøbeskyttelseslovens § 30,
stk. 1, indebærer gældende ret, at kommunalbestyrelsens
fastsættelse af frist for efterkommelse af afgørelsen
bl.a. beror på en objektiv konkret vurdering af, hvor lang
tid det vil tage ejendommens ejer at etablere de nødvendige
foranstaltninger. Ifølge Miljøministeriets vejledning
om håndhævelse af miljøbeskyttelsesloven
indgår således i forbindelse med fastsættelse af
fristen, dels karakteren af de forureningsmæssige forhold,
dels adressatens tidsmæssige mulighed for at
iværksætte foranstaltningerne.
Hvis en borger ikke kan overholde fristen for
efterkommelse af et påbud, eller andre nye oplysninger af
faktisk og retlig karakter foreligger, kan tilsynsmyndigheden efter
gældende ret ændre afgørelsen, herunder
forlænge fristen ved at meddele dette som en ny
afgørelse. En sådan fristforlængelse kan
imidlertid kun meddeles, såfremt tilsynsmyndigheden kan
konstatere, at adressaten har udøvet en aktiv indsats for at
opfylde forpligtelsen og ikke selv er årsag til
forsinkelsen.
Udgifterne til etablering af tilslutning til
spildevandsforsyningsselskabets spildevandsanlæg eller
udgifterne til at opfylde et påbud om forbedret rensning
på ejendommen påhviler ejendommens ejer.
Ved tilslutning til
spildevandsforsyningsselskabets anlæg betaler ejeren
således etablering af kloakledning fra beboelse til
ejendommens skel. Ejendommens ejer betaler også for en andel
af spildevandsforsyningsselskabets udgifter til etablering af
kloakledning m.v. uden for skel. Denne andel er fastsat i form af
et standardiseret tilslutningsbidrag.
Betalingsforpligtelsen indtræder med
hensyn til tilslutningsbidrag i praksis ofte før tidspunktet
for den fysiske tilslutning, jf. herved § 2, stk. 10, i
betalingsloven.
3.1.2. Den
foreslåede ordning
I en del afgørelser om påbud jf.
miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 4, 2. pkt., og
påbud om forbedret spildevandsrensning, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 30, stk. 1, har kommuner
fastsat fristen for opfyldelse af påbuddet på under 3
år. Fristerne har i visse tilfælde betydet, at
økonomisk særligt trængte ejendomsejere, som
ikke i forvejen har haft midlerne eller som ikke har kunnet
lånefinansiere midlerne, ikke har haft mulighed for at spare
op til at kunne betale de foranstaltninger, som var
nødvendige for opfyldelse af påbuddet inden for den
fastsatte frist.
Med henblik på at sikre, at
særligt økonomisk trængte ejendomsejere
får rimelig tid til at spare op til de udgifter, som
opfyldelse af påbuddene medfører, finder
Miljøministeriet det hensigtsmæssigt at give
miljøministeren mulighed for at fastsætte bestemmelser
om en minimumsfrist.
Med lovforslaget bemyndiges
miljøministeren til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens fristfastsættelse. Bemyndigelsen
forudsættes at blive udnyttet til at fastsætte regler
om, at kommunalbestyrelsen ikke kan fastsætte en frist i de
nævnte påbud på under tre år, hvis
ejendomsejere opfylder visse indkomst- og dokumentationskrav.
Bemyndigelsen indeholder mulighed for, at ministeren i forbindelse
med fastsættelse af minimumsfristen kan fastsætte, at
dette ikke gælder ved påbud, som skal afhjælpe
f.eks. hygiejniske forhold, herunder af hensyn til menneskers og
dyrs sundhed.
Regler om minimumsfrist og om
spildevandsforsyningsselskabers tilbud om etablering og
afdragsordning tilsigter ikke at ændre retstilstanden for
borgere, der kan opnå finansiering inden for de frister, der
fastsættes i overensstemmelse med de nugældende regler,
og borgere, der har modtaget påbud om separatkloakering efter
miljøbeskyttelseslovens § 30, stk. 1.
Lovforslaget indebærer ikke
ændringer i klageadgangen i forhold til afgørelser
truffet efter miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 4, 2.
pkt., om tilslutningspligt eller § 30, stk. 1, om forbedringer
af spildevandsrensning.
Med kommunalbestyrelsens afgørelse om
tilslutningspligt, jf. miljøbeskyttelseslovens § 28,
stk. 4, 2. pkt., følger en forpligtelse for ejendomsejeren
til at betale et tilslutningsbidrag. Forpligtelsen indtræffer
i praksis før tidspunktet for den fysiske tilslutning, jf.
herved § 2, stk. 10, i lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. (betalingsloven). Om
tilslutningsbidragets forfaldstidspunkt ved fastsættelse af
en længere frist end tre år, se dette lovforslags
specielle bemærkninger til § 1, nr. 3 og 4.
3.2. Lov om
betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.
(betalingsloven)
3.2.1.
Gældende ret
Betalingsloven fastsætter regler om,
hvilke bidrag spildevandsforsyningsselskaberne kan opkræve
hos de tilsluttede forbrugere.
Loven bygger bl.a. på et såkaldt
hvile-i-sig-selv-princip, som indebærer, at
spildevandsforsyningsselskabers udgifter og indtægter skal
balancere over en årrække. Det fremgår endvidere
af loven, at der skal tages hensyn til princippet om, at
forureneren betaler, hvorefter den eller de personer, som giver
anledning til forurening, skal betale for omkostningerne ved at
begrænse forureningens virkninger på
miljøet.
Loven oplister, hvilke udgifter
spildevandsforsyningsselskaberne kan få dækket ved
opkrævning hos forbrugerne. Oplistningen omfatter bl.a.
udgifter til udførelse, drift og vedligeholdelse af
spildevandsforsyningsselskabernes egne spildevandsanlæg og
spildevandsanlæg, som er ejet af andre, hvis de har
indgået aftale med spildevandsforsyningsselskabet om
kontraktligt medlemskab, eller hvis der er tale om visse
nødvendige udgifter til håndtering af tag- og
overfladevand i forbindelse med medfinansiering af kommunale og
private projekter.
Reglerne om kontraktligt medlemskab
indebærer, at når kommunalbestyrelsen giver ejere af
ikke-kloakerede helårsboliger med udledning til
vandløb, søer eller havet påbud om forbedret
rensning efter miljøbeskyttelseslovens § 30, stk. 1,
skal spildevandsforsyningsselskabet lade påbuddet
følge af et tilbud om kontraktligt medlemskab af
spildevandsforsyningsselskabet. Tilbuddet skal bestå i, at
spildevandsforsyningsselskabet udfører, driver og
vedligeholder et spildevandsanlæg, der lever op til kravene
om rensning af spildevandet i påbuddet, mod at ejendomsejeren
betaler et beløb, som svarer til beløbet for
standardtilslutningsbidrag og vandafledningsbidraget for en
ejendom, der er tilsluttet spildevandsforsyningsselskabet.
I tilfælde af kontraktligt medlemskab
forfalder tilslutningsbidraget til betaling ved kontraktens
indgåelse. Hvis der ikke indgås aftale om kontraktligt
medlemsskab, forfalder tilslutningsbidraget i forbindelse med
kloakering til betaling, når en ejendom tilsluttes eller kan
tilsluttes et spildevandsforsyningsselskab. Det skal fremgå
af betalingsvedtægten for det enkelte
spildevandsforsyningsselskab, hvilken af de to valgmuligheder der
gælder i spildevandsforsyningsselskabet.
Det følger af loven, at der ikke er
mulighed for at påklage kommunalbestyrelsens
afgørelser eller vedtagelser efter loven til anden
administrativ myndighed.
Spildevandsforsyningsselskaber kan efter loven
yde henstand med betalingen af tilslutningsbidraget. Der er intet
krav om, at et spildevandsforsyningsselskab skal have en
henstandsordning, men indføres den, skal den have karakter
af en afvikling af det forfaldne tilslutningsbidrag over en
nærmere angiven årrække.
Spildevandsforsyningsselskaberne kan selv fastsætte
vilkårene for en afviklingsordning, men vil i praksis
fremgå af spildevandsforsyningsselskabets
betalingsvedtægt. En henstandsordning skal ligeledes kunne
benyttes af alle ejendomme inden for
spildevandsforsyningsselskabets kloakopland, der ønsker at
gøre brug af ordningen.
3.2.2. Den
foreslåede ordning
3.2.2.1
Afdragsordning
Det foreslås, at betalingsloven
ændres med henblik på, at tilslutning eller forbedret
rensning kan gennemføres, selvom ejendomsejere ikke selv kan
finde finansiering til betaling af den samlede udgift inden for de
i påbuddene fastsatte frister. Lovforslagets regler om
spildevandsforsyningsselskabets tilbud om etablering af
afdragsordning ændrer ikke retstilstanden for det flertal af
ejendomsejere, der selv kan finde finansiering til opfyldelse af
påbuddene efter de nugældende regler, eller for
ejendomsejere, som har modtaget påbud om separatkloakering
efter miljøbeskyttelseslovens § 30, stk. 1.
Lovforslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen får kompetence - og pligt - til at
træffe afgørelse om, hvorvidt ejendomsejeren får
ret til at modtage et tilbud fra spildevandsforsyningsselskabet om
etablering af de nødvendige spildevandsanlæg på
ejendommen mod ejendomsejerens betaling herfor og for
tilslutningsbidrag i tilfælde af kloakering ved en
afdragsordning.
Kommunalbestyrelsens afgørelse
medfører en ret for ejendomsejeren og en pligt for
spildevandsforsyningsselskabet. Afgørelsen træffes i
overensstemmelse med regler, hvori miljøministeren
fastsætter de nærmere betingelser for at blive omfattet
af en sådan afdragsordning, herunder at ejendomsejere skal
opfylde visse socioøkonomiske kriterier.
Det forudsættes med lovforslaget, at
miljøministeren fastsætter regler om, at
ejendomsejere, som får et påbud om tilslutning eller
forbedret rensning efter miljøbeskyttelseslovens § 28,
stk. 4, eller § 30, stk.1, får ret til at indhente et
tilbud fra spildevandsforsyningsselskabet om etablering og
afdragsordning, hvis ejendomsejeren, for eksempel i forbindelse med
kommunalbestyrelsens varsel om påbud, dokumenterer
opfyldelsen af nærmere fastsatte kriterier.
Det forventes, at den nærmere regulering
af kommunalbestyrelsens behandling af sager om en afdragsordning
fastsættes i en udmøntende bekendtgørelse,
herunder regler om krav til indholdet af ejendomsejerens
ansøgning.
Det er endvidere hensigten, at
miljøministeren fastsætter bestemmelser om, at hvis
ejendomsejere vil benytte sig af denne ret til et tilbud fra
spildevandsforsyningsselskabet, skal ejendomsejeren meddele
spildevandsforsyningsselskabet dette inden en nærmere fastsat
rimelig frist, så spildevandsforsyningsselskabet har mulighed
for at etablere de nødvendige foranstaltninger inden fristen
for påbuddets opfyldelse.
Lovforslaget tilsigter at falde uden for
kreditaftalelovens anvendelsesområde, men lovforslaget
indebærer, at ministeren fastsætter nærmere
regler om afdragsordningens indhold samt vilkår om
afdragsperiode, risikotillæg og renter, og om de oplysninger
om afdragsordningen, som spildevandsforsyningsselskabet skal
meddele ejendomsejeren.
Lovforslaget tilsigter ikke at ændre
på spildevandsforsyningsselskabets pligt til at give tilbud
om kontraktligt medlemskab efter betalingslovens § 7 a, stk.
1, når kommunalbestyrelsen udsteder påbud om forbedret
spildevandsrensning efter miljøbeskyttelseslovens § 30,
stk. 1. Ejendomsejere, som modtager afgørelse fra
kommunalbestyrelsen om, at ejendomsejeren er berettiget til en
afdragsordning, kan vælge mellem kontraktligt medlemskab,
afdragsordning eller en kombination heraf.
Hvis en ejendomsejer, som opfylder kriterierne
for at være omfattet af afdragsordningen, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 5, ønsker at benytte sig af denne og samtidig
har accepteret spildevandsforsyningsselskabets tilbud om
kontraktligt medlemskab, vil spildevandsforsyningsselskabet som
hidtil efter reglerne om kontraktligt medlemskab etablere, drive og
vedligeholde et anlæg, der opfylder kommunalbestyrelsens
påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 30, mod, at
ejendomsejeren betaler tilslutningsbidrag og
vandafledningsbidrag.
For fortsat at sidestille kontraktligt
tilsluttede ejendomsejere med almindeligt tilsluttede ejendomsejere
også i forhold til reglerne om afdragsordning vil det
også være muligt for kontraktligt tilsluttede
ejendomsejere ved kommunalbestyrelsens begunstigende
afgørelse om afdragsordning at indgå aftale med
spildevandsforsyningsselskabet om at anlægge ledningen fra
huset og frem til renseløsningen mod indgåelse af en
afdragsordning i overensstemmelse med de af miljøministeren
fastsatte regler herom. Ligeledes omfattes tilslutningsbidraget af
afdragsordningen. Ejendomsejeren skal herefter selv drive og
vedligeholde ledningen.
Ejeren af ejendommen afholder efter den
nugældende regel i betalingslovens § 7 a, stk. 4
udgifter til ledninger på egen grund frem til den valgte
spildevandsløsning. Uanset om ledninger er anlagt af
spildevandsforsyningsselskabet mod afdragsordning, kan disse
udgifter ikke omfattes af den med lovforslaget foreslåede
abonnementsordning for drift og vedligeholdelse af stikledninger,
idet renseløsninger anlagt efter reglerne om kontraktligt
medlemskab ikke er spildevandsforsyningsselskabets
spildevandsanlæg, men derimod ejet af ejendomsejeren.
Det foreslås endvidere, at i
tilfælde, hvor ejendomsejeren efter betalingslovens § 7
a, stk. 3, vælger en dyrere renseløsning, end den,
spildevandsforsyningsselskabet har tilbudt efter reglerne om
kontraktligt medlemskab, kan ejendomsejeren ikke inddrage
differencen i prisen mellem den tilbudte renseløsning og den
dyrere valgte renseløsning i afdragsordningen. Denne
difference skal således som hidtil betales af ejendomsejeren
til spildevandsforsyningsselskabet straks.
3.2.2.2
Spildevandsforsyningsselskabets finansiering af afdragsordning
Efter de nugældende regler er der ikke
hjemmel for spildevandsforsyningsselskabet til at opkræve
udgifter i forbindelse med afdragsordningen, jf. lovforslaget
§ 1, nr. 5.
Lovforslaget sikrer, at omkostningerne i
forbindelse med ordningens gennemførelse kan opkræves
i form af afdrag hos de ejendomsejere, der er omfattet af
ordningen. Dette vil være etableringsomkostninger,
administrationsomkostninger og vil også være
omkostninger, som ikke alene kan henføres til den enkelte
ejendomsejer.
Spildevandsforsyningsselskabets risiko, ved at
en eller flere ejendomsejere i ordningen ikke betaler, fordeles
over alle afdragene i et vist omfang som et risikotillæg til
etableringsomkostningerne. Lovforslaget tilsigter således at
fastsætte en ordning, der som udgangspunkt hviler i sig selv.
Lovforslaget forudsætter, at spildevandsforsyningsselskaberne
bogfører udgifter og indtægter fra afdragsordningen i
et regnskab, som er adskilt fra spildevandsforsyningsselskabets
øvrige regnskaber. Det skal fremgå af regnskabet,
hvilken del af indtægterne fra betalte afdrag, der går
til dækning af etableringsudgifter på ejendomsejerens
ejendom, og hvilken del der går til dækning af
tilslutningsbidraget.
Spildevandsforsyningsselskabets forpligtelser
efter lovforslaget ligger inden for de opgaver, som et
spildevandsforsyningsselskab skal varetage. Ordningen indgår
ikke i prisloftsreguleringen efter vandsektorloven.
Spildevandsforsyningsselskabernes
økonomiske tab, f.eks. som følge af ejendomsejeres
manglende betaling af tilslutningsbidrag, væltes i dag over
på de øvrige forbrugere og opkræves over
spildevandstaksterne. Eftersom afdragsordningen er tiltænkt
visse ejendomsejere, som ikke selv kan finansiere etablering af
tilslutningen eller den forbedrede rensning efter de
nugældende regler som en samlet engangsudgift, kan det ikke
afvises, at ordningerne, på trods af minimumsfrist og
afdragsordning, i et vist omfang kan give anledning til et samlet
tab i de enkelte spildevandsforsyningsselskaber.
Baggrunden er, at udmøntningen af en
afdragsordning kan medføre en risiko for, at eventulle
manglende betalinger af afdrag ikke fuldt ud vil blive dækket
af de betalte afdrag, herunder af den rente- og
tillægsbetaling for risiko og administrationsomkostninger,
som fastsættes i medfør af den foreslåede
bemyndigelse. Samlet set vil afdragsordningen kunne medføre
et tab for spildevandsforsyningsselskabet. Lovforslaget
medfører, at sådanne tab finansieres over de
almindelige spildevandstakster. Alle tilsluttede ejendomsejere
kommer således over tid til at skulle dække eventuelle
samlede tab, som afdragsordningen kan give anledning til,
såfremt tabet ikke fuldt ud kan dækkes af de
øvrige ejendomsejere, der er omfattet af ordningen.
Det bemærkes, at den enkelte
ejendomsejer i afdragsordningen fortsat hæfter for betaling
af afdrag på lånet i henhold til den enkelte
afdragsaftale med spildevandsforsyningsselskabet. Dette
gælder, selvom et eventuelt samlet tab på
afdragsordningen er finansieret over de almindelige
spildevandstakster.
For at sikre at udgifterne bliver dækket
i videst muligt omfang, fastsætter miljøministeren
regler med henblik på at minimere risikoen for
overvæltning af et eventuelt samlet tab. Det kan f.eks.
være regler om, at der, oven i etableringsudgifterne, som
ejendomsejerne skal afdrage, lægges et risikobeløb,
som i et vist omfang skal gå til dækning af et
eventuelt samlet tab, se nærmere nedenfor under
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5. Det er
også hensigten, at miljøministeren fastsætter
regler om, at aftaler om afdragsordning skal tinglyses på
ejendommen ved et skadesløsbrev, der rykker op efter
ordinært afdrag, jf. tinglysningslovens § 40, stk.
3.
3.2.2.3
Spildevandsforsyningsselskabets drift og vedligeholdelse af
ejendomsejerens spildevandsanlæg
Lovforslaget indfører en ny ordning,
hvorefter spildevandsforsyningsselskaber kan tilbyde alle
ejendomsejere, som er tilsluttet til
spildevandsforsyningsselskabets spildevandsanlæg, at
administrere driften og vedligeholdelsen af ejendomsejerens
spildevandsanlæg (ledninger) mod betaling. En indgået
aftale om drift og vedligeholdelse indebærer ikke, at
ejendomsretten til anlægget eller dele af den faste ejendom
overgår til spildevandsforsyningsselskabet.
Denne mulighed for
spildevandsforsyningsselskabet ligger inden for de opgaver, som et
spildevandsforsyningsselskab kan varetage. Ordningen indgår
ikke i prisloftsreguleringen efter vandsektorloven.
Lovforslaget forventes at medføre en
mulighed for en mere hensigtsmæssig drift og vedligeholdelse
af stikledninger på ejendomsejernes grund, da
spildevandsforsyningsselskaberne - i modsætning til de fleste
ejendomsejere - har den nødvendige fagspecifikke viden om,
hvornår og hvordan ledninger m.v. skal repareres og
udskiftes. En sådan ordning forventes derfor at kunne
medføre en mere effektiv spildevandshåndtering med
færre fejl, færre ledningsbrud og heraf følgende
problemer med skadedyrsbekæmpelse, f. eks.
rottebekæmpelse. Den foreslåede bestemmelse må
således forventes at medføre en mere effektiv
miljøbeskyttelse, herunder særligt af jordforhold,
grundvand og overfladevand.
Samfundsøkonomisk er der
stordriftsfordele i at undersøge og udbedre stikledninger
samlet. Der kan for spildevandsforsyningsselskaberne være et
potentiale i at lade dette tilbud omfatte alle stikledninger i
spildevandsforsyningsselskabets kloakopland, dvs. ikke kun
stikledninger, som udføres efter et påbud om
kloakering i det åbne land, men også øvrige
stikledninger i spildevandsforsyningsselskabets kloakopland,
herunder separatkloakeringer. For ejendomsejeren kan det være
en fordel, at spildevandsforsyningsselskabet tager sig af drift og
vedligeholdelse af stikledningen, så ejendomsejeren ikke selv
skal påtage sig f.eks. at indhente tilbud fra kloakmester,
bygherreopgaver mm.
3.3.
Vandsektorloven
3.3.1.
Gældende ret
Efter den gældende ordning kan en
kommune meddele garanti for lån, der optages af et
vandselskab til finansiering af selskabets investeringsudgifter ved
indvinding og distribution af brugsvand samt investeringsudgifter
ved kloakering og rensningsanlæg, i det omfang lånet
kan indregnes i vandprisen.
3.3.2. Den
foreslåede ordning
Lovforslaget indebærer, at
spildevandsforsyningsselskaberne skal kunne optage lån med
kommunegaranti til de omkostninger, som følger af
spildevandsforsyningsselskabets pligt efter lovforslaget til
etablering af spildevandsanlæg på økonomisk
trængte ejendomsejeres ejendom. Dette sker med henblik
på at sikre billigst mulige lånemuligheder for
spildevandsforsyningsselskaberne og for dermed at minimere risikoen
for overvæltning af tab på de almindelige
forbrugere.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
4.1.
Staten
Lovforslaget medfører, at der stilles
dokumentationskrav til ejendomsejerne i forbindelse med muligheden
for at opnå ret til minimumsfrist og afdragsordning. Det er
hensigten, at miljøministeren fastsætter regler om, at
ejendomsejeren selv skal beregne husstandens samlede indkomst og
medsende husstandens seneste årsopgørelser fra SKAT.
Borgerne vil få støtte hertil i form af et
ansøgningsskema, der kan sendes elektronisk, med vejledning
om relevante oplysninger, dokumenter etc. Ansøgningsskema
m.v. udvikles af Miljøministeriet.
4.2.
Kommunerne
Lovforslaget fastsætter en pligt for
kommunerne til at træffe afgørelse om visse
ejendomsejeres ret til minimumsfrist og visse ejendomsejeres ret og
spildevandsforsyningsselskabers pligt til
spildevandsforsyningsselskabers etablering af foranstaltninger, der
er nødvendige for opfyldelse af påbud om tilslutning
og om forbedret rensning.
Som følge af de almindelige
forvaltningsretlige regler har kommunerne allerede pligt til at
tage stilling til og inddrage tilkendegivelser og dokumentation,
som påbudsadressater indsender i forbindelse med
partshøringen, ved udformningen af den endelige
afgørelse. Lovforslaget stiller rammer op for en del af
kommunernes skøn, som forventes at lette en del af
sagsbehandlingen. Lovforslaget vurderes derfor ikke at
medføre yderligere udgifter for kommunerne.
Tværtimod forventes det, at forslaget
vil medføre, at flere ejendomsejere har mulighed for at
efterkomme de udstedte påbud inden for den fastsatte frist.
Som en følge heraf forventes det, at forslaget vil
medføre en reduktion i kommunernes udgifter til
håndtering af klage/vejledningshenvendelser fra
ejendomsejere, som tidligere ikke har kunnet efterkomme
påbuddene, samt en reduktion i kommunernes udgifter til
håndhævelse af manglende opfyldelse.
Den del af forslaget, som vedrører
spildevandsforsyningsselskabernes mulighed for at indgå en
frivillig aftale med ejendomsejere om drift og vedligeholdelse af
spildevandsanlæg på privat grund i forbindelse med
tilslutning, forventes samlet set at medføre en forbedring
af anlæggene. Dette er begrundet i, at
spildevandsforsyningsselskaberne - i modsætning til de fleste
ejendomsejere - har den nødvendige fagkundskab til at
vurdere, hvornår undersøgelser og/eller reparationer
skal iværksættes. Der forventes derfor også en
reduktion i kommunens udgifter til undersøgelser i
forbindelse med tilsynsførelse med hensyn til brud på
stikledninger på ejendomsejerens grund og håndtering af
dermed følgende rottebekæmpelse.
4.3.
Regionerne
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
regionerne.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget indebærer, at
spildevandsforsyningsselskaberne skal administrere
afdragsordninger. Spildevandsforsyningsselskabernes udgifter i
forbindelse med lån til etablering,
administrationsomkostninger forbundet med afdragsordningerne og
manglende betaling af afdrag dækkes i videst muligt omfang af
afdragene tillagt et beløb til dækning af
risikotillæg, administrationsomkostninger og renter. Et
eventuelt samlet tab for spildevandsforsyningsselskabet
væltes over på spildevandstaksterne.
Såfremt spildevandstaksterne stiger
generelt for de til spildevandsforsyningsselskabets anlæg
tilsluttede ejendomme, vil takststigningen herunder også
berøre tilsluttede erhvervsvirksomheder svarende til 4-7
øre/kubikmeter1) over den
periode, hvor minimumsfrist og afdragsordning løber, dvs. i
op til ca. 20 år. Takststigningens størrelse vil dog
kunne variere afhængigt af spildevandsforsyningsselskabets og
virksomhedens vandforbrug på grund af reglerne om
trappemodellen, jf. lov nr. 902 af 4. juli 2013 om ændring af
lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber.
6.
Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget vurderes direkte at kunne
berøre ca. 5 procent af de ca. 35.000 husstande, som det
forventes, at vandplanerne stiller krav om, skal tilsluttes
kloakken, eller som skal forbedre spildevandsrensningen fra en
ejendom i det åbne land inden udgangen af 2015, i det omfang
ejendomsejerne ønsker at søge om en frist på
ikke under tre år og/eller en afdragsordning. Lovforslaget
vil også kunne berøre andre husstande, som falder
inden for de fastlagte økonomiske kriterier, som af kommunen
modtager påbud om forbedret spildevandsrensning. De
berørte ejendomsejere kan vælge at ansøge om
minimumsfrist og afdragsordning, hvis de ønsker det.
Således pålægger lovforslaget ikke borgerne
pligter.
Den del af forslaget, som vedrører
spildevandsforsyningsselskabernes overtagelse af drift og
vedligeholdelse af spildevandsanlæg på privat grund i
forbindelse med tilslutning, vurderes at have positive konsekvenser
for ejendomsejerne, som kan vælge at tegne abonnement med
stordriftsfordele i stedet for selv at skulle påtage sig at
indhente tilbud fra kloakmestre, bygherreopgaver mv.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget understøtter
gennemførelsen af den planlagte indsats til rensning af
spildevand ved tilslutning til kloaksystemer og forbedret
spildevandsrensning i det åbne land. Dette vurderes at have
positive konsekvenser for vandmiljøet.
Forslaget om spildevandsforsyningsselskabers
mulighed for overtagelse af drift og vedligeholdelse af
stikledninger forventes at medføre en mere effektiv
spildevandshåndtering med færre fejl, færre
ledningsbrud og heraf følgende problemer med
skadedyrsbekæmpelse, f.eks. rottebekæmpelse. Den
foreslåede bestemmelse må således forventes at
medføre en mere effektiv miljøbeskyttelse, herunder
særligt af jordforhold, grundvand og overfladevand.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 25. september til den 23. oktober 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
3F Fagligt Fælles Forbund,
Advokatrådet/Advokatsamfundet, Affald Danmark,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BL - Danmarks almene
Boliger, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for
kommunal skadedyrsbekæmpelse, Brancheforeningen for
skadedyrsfirmaer, Bryggeriforeningen, By & Havn,
Bæredygtigt Landbrug, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk
Akvakultur, Dansk Byggeri, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme,
Dansk Gartneri, Dansk Industri, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Ornitologisk Forening, Danske Boligadvokater, Danske Havne, Danske
Kloakmestre, Danske Regioner, Danske Vandløb, DANVA, DHI,
Ejendomsforeningen Danmark, Energitilsynet, EnviNa,
Forbrugerrådet, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i
Danmark, Foreningen af Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer - FSR, Foreningen af Vandværker i Danmark,
Fritidshusejernes Landsforening, Haveselskabet,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen,
Kolonihaveforbundet, Kommunalteknisk chefforening, KL, Landbrug og
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Nationalt Center for Miljø og
Energi, Parcelhusejernes Landsforening, Rigsrevisionen,
Spildevandsteknisk Forening, Visit Denmark, alle kommuner.
| 10. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Minimumsfrist og
afdragsordning: Reduktion i kommunernes udgifter til
håndtering af klage/vejledningshenvendelser. Reduktion i kommunernes udgifter til
håndhævelse af manglende opfyldelse. ? Abonnementsordning
om drift og vedligeholdelse af private
spildevandsanlæg: Reduktion i kommunens udgifter til
kloaktilsyn og rottebekæmpelse. | Naturstyrelsen skal udforme
ansøgningsskema mv. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mere simpel sagsbehandling for kommunerne i
forbindelse med opfølgning på allerede udstedte
påbud. Forventet lavere antal opfølgningssager. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Afdragsordning: Såfremt spildevandstaksterne stiger
generelt for de tilsluttede ejendomme til et
spildevandsforsyningsselskab, vil takststigningen herunder
også berøre tilsluttede erhvervsvirksomheder svarende
til 4-7 øre/kubikmeter1)
over den periode, hvor minimumsfrist og afdragsordning
løber, dvs. i op til ca. 20 år. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Mere simpel sagsbehandling for kommunerne i
forbindelse med opfølgning på allerede udstedte
påbud. Forventet lavere antal opfølgningssager. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Gennemførelsen af den planlagte
indsats til forbedret rensning af spildvand
understøttes. Mere effektiv miljøbeskyttelse som
følge af forslaget om spildevandsforsyningsselskabers
mulighed for overtagelse af drift og vedligeholdelse af
stikledninger (færre fejl, ledningsbrud og problemer med
skadedyrsbekæmpelse, f. eks. rottebekæmpelse). | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Simplere ansøgningsprocedure ved
behov for hjælp i forbindelse med efterkommelse af
påbud end ved dokumentation i dag af manglende mulighed for
opfyldelse. Ejendomsejere får mulighed for at
overdrage ansvaret for stikledninger til
spildevandsforsyningsselskaber. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | 1)
Der er tale om gennemsnitstal, som kan variere afhængigt af
spildevandsforsyningsselskabets og virksomhedens vandforbrug pga.
reglerne om trappemodellen. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Med ændringen foreslås det, at
lovens bestemmelser også finder anvendelse på betaling
for udførelse, drift og vedligeholdelse af
spildevandsanlæg, som er ejet af andre end
spildevandsforsyningsselskabet. Efter dette lovforslag regulerer
loven for eksempel også betaling for udførelse, drift
og vedligeholdelse af spildevandsanlæg, som er ejet af
parcelhusejere eller rækkehusejere.
Til nr.
2
Ændringen indebærer, at de
ejendomsejere, som bliver omfattet af afdragsordninger og
abonnementsordninger efter regler fastsat i medfør af
lovforslagets § 1, nr. 5 og 6, skal dække de udgifter,
som er forbundet med ordningerne.
Bestemmelsen giver
spildevandsforsyningsselskabet hjemmel til at opkræve
udgifterne hos de ejendomsejere, som er omfattet af ordningerne.
Det er ikke hensigten, at den enkelte ejendomsejer alene
dækker de omkostninger, som vedkommendes
spildevandsanlæg giver anledning til, men derimod at de
omfattede ejendomsejeres bidrag samlet dækker alle
omkostninger forbundet med ordningen. Det er således
hensigten, at ordningerne som udgangspunkt skal hvile i sig selv.
Det er hensigten, at miljøministeren i medfør af
lovforslagets § 1, nr. 5, fastsætter bestemmelser om,
hvilke vilkår afdragsordningerne skal indeholde, herunder
vilkår om spildevandsforsyningsselskabets
opkrævning.
Med administrationsomkostninger i
bestemmelsens 2. pkt. menes bl.a. omkostninger til at oprette,
drive og administrere indbetalingerne, herunder etableringen af
registre m.v., udgifter til almindelig rykkerprocedure og
spildevandsforsyningsselskabets låneomkostninger forbundet
med ordningen. I denne sammenhæng gøres der
opmærksom på, at inddrivelse af eventuel gæld til
spildevandsforsyningsselskaberne omfattes af lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, hvis spildevandsforsyningsselskabet
er 100 procent kommunalt ejet.
Med risikotillæg i bestemmelsens 2. pkt.
menes et beløb, som tillægges
etableringsomkostningerne med henblik på at sikre, at tab som
følge af ejendomsejeres manglende betaling af afdrag
dækkes i et vist omfang.
Forslaget til 3. pkt. er en konsekvens af, at
det ikke kan afvises, at spildevandsforsyningsselskaber kan
risikere, at afdragsordningen medfører et samlet tab.
Baggrunden for denne risikovurdering er bl.a., at afdragsordningen
er tiltænkt ejendomsejere, som er særligt
økonomisk trængte, og som ikke kan finansiere
foranstaltninger til opfyldelse af påbud om tilslutningen
eller forbedring efter de gældende regler. Disse
ejendomsejere kan også senere have svært ved at betale,
selv efter en frist på 3 år og selv ved betaling af
afdrag over en længere periode. Det kan således
være nødvendigt at overvælte et eventuelt samlet
tab på ordningen på de øvrige
spildevandsforbrugere over spildevandstaksterne ved, at tabet
bliver tillagt til prisloftet som 1:1-omkostning, som defineret i
bekendtgørelse om prisloftsregulering m.v. af vandsektoren.
Spildevandsforsyningsselskabet skal dog forinden have
forsøgt at inddrive gælden ved sædvanlig
rykkerprocedure, samt have overdraget fordringen til
restanceinddrivelsesmyndigheden, jf. lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige. Med 3. pkt. foreslås det
derfor, at et eventuelt samlet tab på ordningen, der ikke kan
dækkes af de til ordningen tilknyttede ejendomsejere, kan
indregnes i de bidrag, som de øvrige forbrugere i
spildevandsforsyningsselskabet betaler. Det er dog hensigten, at
miljøministeren fastsætter regler, der i et vist
omfang skal minimere risikoen for overvæltning af udgifterne
på de øvrige forbrugere. Se bemærkninger til
§ 1, nr. 5, samt de almindelige bemærkninger afsnit
3.2.2.2.
Til nr. 3
og 4
Det forventes, at miljøministeren
fastsætter bestemmelser om, at tilslutningsbidraget, herunder
i form af afdrag, i visse tilfælde først forfalder,
når en ejendom tilsluttes fysisk. Dette vil være en
undtagelse til bestemmelsen i lovens § 2, stk. 10, hvorfor der
tilføjes til § 2, stk. 10, at bestemmelsen ikke
gælder i tilfælde, hvor ministeren har fastsat regler
om, at tilslutningsbidraget altid forfalder, når en ejendom
tilsluttes fysisk. Miljøministeren kan også
fastsætte, at tilslutningsbidraget, når visse
omstændigheder indtræffer, altid forfalder, når
en ejendom kan tilsluttes, eller at forfaldstidspunktet
afhænger af andre forhold.
Ændringen er foreslået med henblik
på, at miljøministeren kan fastsætte
bestemmelser, som sikrer, at tilslutningsbidraget ikke forfalder
til betaling på et tidspunkt, hvor ejendomsejeren ikke har
mulighed for at betale det. Det kan for eksempel være i
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen, jf. fastsatte regler i
medfør af lovforslagets § 2, nr. 1, har fastsat fristen
til maksimalt 3 år. Her tilsiger formålet med
minimumsfristen, at tilslutningsbidraget først bør
forfalde, når den fysiske tilslutning sker.
Til nr.
5
Til stk. 2
Bestemmelsen er ny og indebærer, at
kommunalbestyrelsen bliver forpligtet til at træffe
afgørelse om ejendomsejerens ret til
spildevandsforsyningsselskabers tilbud om etablering af
nødvendige spildevandsanlæg og afdragsordning for
betaling herfor samt for tilslutningsbidraget i tilfælde af
tilslutning til spildevandsforsyningsselskabets
spildevandsanlæg.
Ejendomsejerens ret til at modtage tilbuddet
modsvares af en pligt for spildevandsforsyningsselskabet til at
afgive tilbuddet i overensstemmelse med de betingelser og
vilkår, som fastsættes i medfør af den
foreslåede bestemmelse i stk. 3.
Det drejer sig om ejendomsejere, som får
påbud om tilslutning af spildevand til
spildevandsforsyningsselskabets spildevandsanlæg, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 4, 2. pkt., eller om
forbedret rensning af spildevand, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 30, stk. 1, men derimod ikke
påbud om separatkloakering efter
miljøbeskyttelseslovens § 30, stk. 1.
For så vidt angår påbud om
forbedret spildevandsrensning efter miljøbeskyttelseslovens
§ 30, stk. 1, kan ejendomsejeren fortsat acceptere tilbud om
kontraktligt medlemskab, jf. betalingslovens § 7 a. Det vil
med forslaget om afdragsordning blive muligt for ejendomsejere i
det åbne land, som får påbud om forbedret
spildevandsrensning, at vælge en kombination af kontraktligt
medlemskab og afdragsordning.
Ved valg af en kombination af kontraktligt
medlemskab og afdragsordning vil spildevandsforsyningsselskabet,
som efter de gældende regler, fortsat skulle etablere, drive
og vedligeholde et anlæg, der opfylder kommunalbestyrelsens
påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 30, stk. 1,
mod, at ejendomsejeren betaler tilslutningsbidrag og
vandafledningsbidrag. Herudover indebærer valg af
kombinationsløsningen, at spildevandsforsyningsselskabet
skal anlægge ledningen fra hus og frem til
renseløsningen mod indgåelse af afdragsordning,
herunder for tilslutningsbidraget, som fastsat af
miljøministeren. Ejendomsejeren skal herefter selv drive og
vedligeholde ledningen.
I medfør af de bestemmelser, som
fastsættes jf. stk. 3 og 4, skal kommunen meddele
ejendomsejeren, at denne har ret til at modtage et tilbud fra
spildevandsforsyningsselskabet om etablering af de for
påbuddets opfyldelse nødvendige spildevandsanlæg
på ejendomsejerens ejendom, samt en afdragsordning for
betaling heraf, samt for tilslutningsbidrag i tilfælde af
tilslutning og for tillæg og renter.
Til stk. 3
Miljøministeren fastsætter regler
om krav til vilkår i afdragsordningen, jf. stk. 2, herunder
om, hvilke poster det skyldige beløb kan og skal indeholde,
afdragsperiode og nem adgang til hel eller delvis indfrielse,
herunder mindste beløb ved delvis indfrielse m.v. Endvidere
er det hensigten, at der fastsættes regler, som skal minimere
risikoen for, at der opstår et samlet tab på ordningen,
herunder, at spildevandsforsyningsselskabet skal opkræve
tillæg og rente til delvis dækning af risikoen og
lignende sikkerhedsforanstaltninger. Det er med bestemmelsens
sidste punktum hensigten, at ministeren fastsætter
bestemmelser om, at spildevandsforsyningsselskabet forpligtes til
at tinglyse et skadesløsbrev for ejendomsejerens gæld
i medfør af aftalen om afdragsordningen på
ejendommen.
Hvis ejendomsejeren vælger at
sælge ejendommen inden fristen for påbuddets
opfyldelse, uden at have efterkommet påbuddet, påhviler
påbuddet den nye ejer, hvis kommunen har tinglyst
påbuddet på ejendommen i medfør af
gældende ret.
Det er endvidere hensigten, at
miljøministeren fastsætter bestemmelser om, at de
enkelte afdragsordninger løber over 20 år, og at
afdragene samlet skal omfatte anlægsomkostninger,
tilslutningsbidrag i tilfælde af tilslutning, og et
beløb til dækning af risikotillæg,
administrationsomkostninger, herunder tinglysningsafgift for
tinglysningen af gælden på ejendommen, og renter.
Regler om beløbet, der tillægges
anlægsudgifterne og tilslutningsbidraget i tilfælde af
tilslutning, forventes fastsat i bekendtgørelsesform som en
markedsbaseret rente (f.eks. den effektive rente på en
10-årig dansk statsobligation opgjort på tidspunktet
for indgåelse af aftalen om en afdragsordning) tillagt et
administrations- og risikotillæg. Den effektive rente
på 10-årige statsobligationer er aktuelt i
størrelsesordenen 0,9 %. Administrations- og
risikotillægget forventes fastsat til 5,0 procentpoint.
Aktuelt vil niveauet således blive 5,9 % pro anno, men det
kan svinge over tid i takt med renten på
statsobligationerne.
Til stk. 4
Det er hensigten, at miljøministeren
fastsætter bestemmelser om de betingelser, som skal
være opfyldt, når kommunalbestyrelsen træffer
afgørelse om, at ejendomsejere har ret til at modtage tilbud
om udførelse og afdragsordning efter stk. 2. Det er
således hensigten, at miljøministeren fastsætter
et kriterium, hvorefter ejendomsejerens husstands samlede
årlige indkomst er under 300.000 kr. med tillæg
på 39.300 kr. for hvert barn op til 4 hjemmeboende
børn under 18 år reguleret i forhold til indekset for
pris- og lønudvikling for indeværende år. Det
forventes, at ejendomsejere skal dokumentere opfyldelsen af de
nærmere fastsatte kriterier, herunder kriterier som
vedrører husstandens økonomi.
Det forventes, at miljøministeren
fastsætter regler om, at kommunalbestyrelsens
afgørelse herom som udgangspunkt træffes i forbindelse
med det endelige påbud om tilslutning eller om forbedret
rensning, og om, at kommunalbestyrelsen f.eks. i forbindelse med
påbudsvarslet, jf. miljøbeskyttelseslovens § 75,
stk. 1, informerer om muligheden for at blive omfattet af ordningen
og om kombinationsmulighederne med de gældende regler om
kontraktligt medlemsskab.
Til nr.
6
Til stk. 1
Bestemmelsen indebærer, at
spildevandsforsyningsselskaber kan tilbyde ejendomsejere at
stå for driften og vedligeholdelsen af ejerens
spildevandsanlæg mod løbende betaling af udgifterne
forbundet hermed. Spildevandsforsyningsselskaber og ejendomsejere
inden for spildevandsforsyningsselskabets forsyningsområde
kan således indgå en privatretlig aftale om en drift-
og vedligeholdelsesydelse mod betaling, f. eks. ved en
abonnementsordning.
Den foreslåede bestemmelse finder kun
anvendelse for spildevandsanlæg, som er tilsluttet det
pågældende spildevandsforsyningsselskabs anlæg,
jf. miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 3, dvs. for den
del af stikledningen som ejendomsejeren ejer.
Ved drift og vedligeholdelse omfattes
også reetablering og udvidelse af anlæg, herunder
separatkloakering. Alt efter den indgåede abonnementsaftales
udformning vil etablering af separatkloakering kunne omfattes af
abonementsordningen.
Ledninger frem til renseløsninger
anlagt af spildevandsforsyningsselskaber efter reglerne om
kontraktligt medlemskab kan ikke omfattes af den med lovforslaget
foreslåede abonnementsordning for drift og vedligeholdelse af
stikledninger, idet sådanne renseløsninger ikke er
spildevandsforsyningsselskabets spildevandsanlæg, men derimod
ejet af ejendomsejeren.
Ordningen skal hvile i sig selv og må
ikke give anledning til overvæltning af omkostninger
forbundet med ordningen på de spildevandsforbrugere, som ikke
er omfattet af ordningen.
Til stk. 2
Med henblik på at sikre, at
udførelsen sker til markedspris og på at undgå
forstyrrelse af markedsstrukturen, herunder på markedet for
kloakarbejder, foreslås i bestemmelsens andet stykke at
fastsætte et krav om, at spildevandsforsyningsselskabet skal
konkurrenceudsætte selve udførelsen af driften og
vedligeholdelsen. Konkurrenceudsættelsen skal således
ske i overensstemmelse med den til enhver tid gældende
udbudslovgivning, på nuværende tidspunkt tilbudsloven,
udbudsdirektivet og forsyningsvirksomhedsdirektivet, uanset at
spildevandsforsyningsselskaberne selv vil kunne forestå
udførelsen og dermed ikke efter de gældende regler vil
være omfattet af udbudslovgivningen.
Lovforslaget indebærer endvidere, at
hvis konkurenceudsættelsen i
overensstemmelse med udbudsreglerne resulterer i, at der ikke er
nogen tilbudsgivere eller tilbud, som lever op til de fastsatte
kriterier, kan spildevandsforsyningsselskabet selv udføre
selve driften og vedligeholdelsen, forudsat at de nødvendige
autorisationskrav mv. i medfør af gældende ret
overholdes.
Lovforslaget har ikke til hensigt at
ændre på de autorisationskrav m.v., der følger
af gældende ret, herunder for rørarbejder.
Til nr.
7
Med bestemmelsen i nr. 7 foreslås, at
ejendomsejere, som efter § 7 a, stk. 3, vælger en dyrere
renseløsning, end den spildevandsforsyningsselskabet har
tilbudt i medfør af reglerne om kontraktligt
medlemskab, ikke kan inddrage prisdifferencen mellem den tilbudte
og den valgte dyrere løsning i afdragsordningen.
Prisdifferencen skal således betales af ejendomsejeren til
spildevandsforsyningsselskabet med det samme.
Til § 2
Med forslaget får miljøministeren
mulighed for at fastsætte regler om, hvilke vilkår der
kan knyttes til påbud efter miljøbeskyttelseslovens
§ 30, på samme måde som miljøministeren
efter gældende ret har mulighed for at fastsætte
bestemmelser om vilkår i forbindelse med tilladelser efter
miljøbeskyttelseslovens § 28.
Det vil sige, at miljøministeren efter
lovforslaget kan fastsætte regler om vilkår i
forbindelse med, at tilsynsmyndigheden udsteder påbud om
nødvendige forbedringer eller fornyelser af
spildevandsanlæg, som ikke fungerer miljømæssigt
forsvarligt, herunder påbud om ændrede vilkår i
spildevandstilladelser.
Derudover præciseres det, at
miljøministeren med forslaget får mulighed for at
fastsætte regler om frister for opfyldelse af påbud.
Det er hensigten, at miljøministeren udnytter bemyndigelsen
til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen ikke kan
fastsætte en frist i et påbud om tilslutning, jf.
§ 28, stk. 4, 2. pkt., eller i et påbud om forbedret
spildevandsrensning, jf. § 30, stk. 1, som er kortere end 3
år, når ejendomsejeren dokumenterer opfyldelse af visse
kriterier og om sagens behandling. Ministeren kan herunder
fastsætte regler om, at minimumsfristen ikke gælder for
påbud af f.eks. hygiejnisk karakter, f.eks. af hensyn til
menneskers og dyrs sundhed. Der vil være tale om de samme
kriterier, som fastsættes i medfør af lovforslagets
§ 1, nr. 5. Kommunalbestyrelsen skal fortsat i hvert enkelt
tilfælde tage stilling til, om der skal gives en frist
på mere end 3 år i overensstemmelse med
forvaltningsrettens almindelige regler, herunder i overensstemmelse
med proportionalitetsprincippet og ligebehandlingsprincippet, under
hensyntagen til de krav til kommunernes gennemførelse af
spildevandsindsatser, som følger af vandplanlægningen
i øvrigt.
Til § 3
Efter de gældende regler har
spildevandsforsyningsselskaberne mulighed for at optage lån i
KommuneKredit med kommunegaranti. Muligheden er dog begrænset
til alene at angå finansiering af
spildevandsforsyningsselskabets investeringsudgifter ved indvinding
og distribution af brugsvand samt investeringsudgifter ved
kloakering og rensningsanlæg, i det omfang lånet kan
indregnes i vandprisen. Idet spildevandsforsyningsselskaberne med
forslaget til lovforslagets § 1 kan blive pålagt
udførelse af spildevandsanlæg på ejendomsejernes
grund (spildevandsanlæg, som ikke er ejet af
spildevandsforsyningsselskaberne), og disse omkostninger
først over længere tid vil være fuldt ud betalt
af de enkelte ejendomsejere, som er tilknyttet denne ordning, kan
selskaberne få brug for at optage lån til at finansiere
udførelsen af disse anlæg i perioden frem til
ejendomsejernes endelige indfrielse. Det foreslås med
forslaget til § 3, nr. 1, at spildevandsforsyningsselskaberne
kan optage lån med kommunegaranti også til disse
omkostninger.
Til § 4
For at kunne opnå en faktisk opfyldelse
af de påbud om forbedret spildevandsrensning og om
tilslutning til spildevandsforsyningsselskabernes
spildevandsanlæg, som kommunalbestyrelserne udsteder, og for
at hjælpe de økonomisk trængte ejendomsejere,
ønskes det, at loven træder i kraft hurtigst muligt.
Det foreslås derfor, at loven træder i kraft den 1.
februar 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | - - - Stk.3. Loven
fastsætter regler om betaling for afledning til
spildevandsforsyningsselskabers spildevandsanlæg. Loven
finder endvidere anvendelse på betaling for afledning til
spildevandsanlæg etableret efter § 7 a og for betaling
til fælles, obligatoriske ordninger for tømning og
bortskaffelse af humane affaldsprodukter, slam og spildevand fra
samletanke og bundfældningstanke. | | 1. I § 1, stk. 3, 2. pkt., indsættes
efter »bundfældningstanke«: »samt for
betaling for udførelse, drift og vedligeholdelse af
spildevandsanlæg, som er ejet af andre end
spildevandsforsyningsselskabet«. | | | | | | 2. I § 1 indsættes efter stk. 7 som nyt
stykke: | | | »Stk. 8.
Udgifter til etablering af spildevandsanlæg og til
afdragsordning efter § 4, stk. 2, samt udgifter til drift og
vedligeholdelse af spildevandsanlæg, jf. § 4 c,
dækkes af bidrag fra de berørte ejere af fast ejendom.
I udgifter efter 1. pkt. indregnes blandt andet
administrationsomkostninger, risikotillæg samt
påløbende renter. Et eventuelt samlet tab, som
følge af afdragsordninger i medfør af § 4, stk.
2, indregnes i bidraget efter stk. 4, 1. pkt.« | Stk. 8. Hel
eller delvis overdragelse af spildevandsaktivitet omfattet af
§ 2, stk. 1 eller 3, i lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold må hverken direkte eller indirekte
føre til højere priser for ydelser fra den
pågældende aktivitet, herunder som følge af
indregning af forøgede udgifter til finansiering ved fremmed
kapital, driftsmæssige afskrivninger eller forrentning af
indskudskapital. | | Stk. 8 bliver herefter stk. 9. | | | | Stk.10.
Tilslutningsbidraget forfalder, når en ejendom tilsluttes
eller kan tilsluttes et spildevandsforsyningsselskab | | 3. I § 2, stk. 10, indsættes efter
»spildevandsforsyningsselskab«: », medmindre
andet følger af regler fastsat i medfør af stk.
11«. | | | | | | 4. I § 2 indsættes som stk. 11: | | | »Stk. 11.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
tilslutningsbidragets forfaldstidspunkt i forbindelse med
afgørelser efter miljøbeskyttelseslovens § 28,
stk. 4, 2. pkt., og § 30, stk. 1.« | | | | | | 5. I § 4 indsættes som stk. 2-4: | | | »Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om
ejendomsejerens ret til at modtage og
spildevandsforsyningsselskabets pligt til at
fremsætte tilbud om udførelse af nødvendige
foranstaltninger til opfyldelse af afgørelser truffet i
henhold til miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 4, og
§ 30, stk. 1, mod ejendomsejerens betaling herfor og for
eventuelt tilslutningsbidrag ved en afdragsordning. Dette
gælder dog ikke i sager om påbud om separatkloakering
truffet i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 30,
stk. 1. | | | Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
aftaler om afdragsordning i henhold til stk. 2, herunder om
aftalens vilkår om afdragsperiode, risikotillæg og
renter samt om spildevandsforsyningsselskabets oplysningspligt over
for ejendomsejeren i forbindelse med aftalens indgåelse.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om
spildevandsforsyningsselskabets pligt til at sikre
spildevandsforsyningsselskabets fordring som følge af
afdragsordningen. | | | Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter regler om behandlingen af
sager efter stk. 2, socioøkonomiske kriterier og
dokumentationskrav, der skal være opfyldt for at kunne
modtage tilbud.« | | | | | | 6. Efter §
4 b indsættes inden overskriften inden § 5: | | | »§ 4 c.
Spildevandsforsyningsselskaber kan tilbyde at administrere drift og
vedligeholdelse af ejendommes spildevandsanlæg, som er
tilsluttet spildevandsforsyningsselskabets spildevandsanlæg,
mod at ejeren løbende betaler for udgifterne forbundet
hermed. | | | Stk. 2.
Spildevandsforsyningsselskaberne skal konkurrenceudsætte
udførelsen af driften og vedligeholdelsen efter stk. 1 i
overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler om
udbud af offentlige kontrakter.« | | | | Stk.3.
Spildevandsforsyningsselskabets tilbud omfatter alene
udførelse, drift og vedligeholdelse af et anlæg, der
økonomisk svarer til det af kommunalbestyrelsen
påbudte. Ønsker ejeren et mere
omkostningskrævende anlæg, må ejeren selv bekoste
differencen. | | 7. I § 7 a,
stk. 3, 2. pkt. indsættes efter »differencen«:
», hvilken ikke kan inddrages i afdragsordning efter §
4, stk. 2«. | | | | | | § 2 | | | | § 29.
Miljøministeren kan fastsætte regler vedrørende
behandlingen af sager efter § 28. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, hvilke krav der kan stilles til
spildevandets rensning og til spildevandsprojekter, samt om, hvilke
vilkår der kan knyttes til tilladelser efter § 28.
Ministeren kan desuden fastsætte regler om hel eller delvis
ophævelse af tilslutningsret og -pligt til
spildevandsforsyningsselskaber omfattet af § 2, stk. 1, i lov
om vandsektorens organisering og økonomiske forhold. | | 1. I § 29, 2. pkt., indsættes efter
»§ 28«: »og påbud efter § 30,
herunder om frister«. | | | | | | § 3 | | | | | | 1. I § 16 indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere meddele garanti for lån,
der er optaget af et spildevandsforsyningsselskab til finansiering
af omkostninger til etablering af spildevandsanlæg i
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har truffet
afgørelse i medfør af § 4, stk. 2, i lov om
betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber
m.v.« | | | | | | § 4 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. februar
2015. | | | |
|