Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 26. februar 2015
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, og justitsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2 til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. december
2014 og var til 1. behandling den 23. januar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 7. november 2014 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 49. Den 17. december 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 22
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. Spørgsmål 2 og
ministerens svar her på er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF, KF og SIU) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget har efter 1.
behandling stillet en række spørgsmål
angående ministerens beføjelser, brug af
nummerpladescannere og anvendelse af den information, som ANPG'en
giver, samt ministerens kommentarer til Dansk Industris og Dansk
Luftfarts bekymringer angående øgede økonomiske
byrder. V kvitterer for svarene fra ministeren. Dog er der to
forhold, som er værd at bemærke.
I forhold til spørgsmål nr. 2
svarer ministeren: »Det ligger mig meget på sinde, at
straffe, herunder bødestraffe, håndhæves. Jeg
vil bede mine embedsmænd overveje, om inddrivelsen af
bøder for ulovlig indrejse, ophold og arbejde kan sikres
endnu bedre i praksis.« V har bedt om at få svaret
på spørgsmål 2 optrykt som bilag til
betænkningen, ligesom V vil holde ministeren op på
ministerens svar.
Derudover har V bemærkninger i
forhold til ministerens svar på spørgsmål nr.
13. Her skriver ministeren i sit svar: »Som det fremgår
af notatet, er det Rigspolitiets vurdering, at skitsen overholder
persondataloven og således ikke kræver
lovændringer. Det er nu op til Datatilsynet, som er den
uafhængige tilsynsmyndighed i forhold til persondataloven, at
tage stilling hertil.« Det undrer V, at Justitsministeriet
ikke har ventet med at sende lovforslaget til Folketinget, da der
mangler afklaring i forhold til brug af ANPG'en og overholdelse af
persondataloven. V havde principielt gerne set, at der forelå
en afklaring fra Datatilsynet, inden lovforslaget var blevet
fremsat i Folketingssalen, hvormed de vide
myndighedsbeføjelser til ministeren kunne være
indskrænket betydeligt.
Sluttelig mener V dog, at der i
lovforslaget er tale om stramninger af udlændingeloven, og V
ser flere positive takter i forhold til forhøjelse af
strafudmåling til personer, der bryder deres forbud mod
indrejse, ophold og arbejde, og V kan derfor tilslutte sig
lovforslaget.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget anerkender, at der i et EU uden grænser må
mere intelligent grænsekontrol til. SF hilser det derfor
velkommen, at Danmark fremover kan lave tilpasset
grænsekontrol, at man tager nummerpladescannere i brug, og at
det er muligt målrettet at indhente PNR-oplysninger.
SF stemmer for lovforslaget, men mener, at
det er utilfredsstillende, at ministeren ikke har fremlagt en klar
model for, hvordan ANPG-systemet præcist skal udformes. SF
finder det problematisk, at ministeren, på trods af at
lovforslaget snarest skal sættes i værk, ikke har gjort
udvalget bekendt med basale elementer i udformningen af
ANPG-modellen, og at disse udformes senere af ministeren selv. SF
vender sig mod masseovervågning af danskere, men finder, at
nummerpladescanning er et glimrende middel til at gå efter
kriminelle, og at det bør anvendes målrettet dertil.
SF noterer sig, at ordningen udformes i samarbejde med
Datatilsynet, hvilket er positivt for retssikkerheden.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener principielt, at Danmark skal have en effektiv told- og
grænsekontrol ved landets grænser, og støtter
derfor ethvert initiativ, der går i den retning.
Danmark har siden den 25. marts 2001
deltaget fuldt ud i Schengensamarbejdet, der desværre
afskaffede grænsekontrollen ved de indre grænser mellem
Schengenlandene. De kontroltiltag, der fulgte af
Schengensamarbejdet, har vist sig at være helt
utilstrækkelige og uden reel virkning i forhold til at kunne
dæmme op for illegal indvandring og indsmugling af narkotika
og våben, forhindre udviste udlændinge i at indrejse i
Danmark igen m.m.
Den daværende VK-regering, Dansk
Folkeparti og Kristendemokraterne erkendte den manglende kontrol,
gjorde noget ved problemet og indgik derfor den 11. maj 2011 en
politisk aftale om permanent toldkontrol i Danmark (styrket
grænsekontrol).
Det fremgik bl.a. af aftalen, at
grænsen mellem Danmark og Tyskland skulle »…
bemandes med toldere, der har adgang til nyt it-udstyr, der kan
scanne personer og køretøjer ved indrejse fra
Tyskland til Danmark.«
Imidlertid valgte den nytiltrådte
S-R-SF-regering i efteråret 2011 helt uforståeligt at
skrotte aftalen om permanent toldkontrol i Danmark som en af
regeringens første handlinger.
Konsekvenserne af den manglende
grænsekontrol, den vedvarende kritik heraf og de
dårlige meningsmålinger for regeringen er dog alligevel
blevet for meget for den siddende S-R-regering. Derfor bebudede
statsminister Helle Thorning-Schmidt ved Folketingets åbning
i oktober 2014 tiltag i retning af styrket grænsekontrol.
Disse tiltag - bl.a. brug af automatisk
nummerpladegenkendelsesteknologi - er nu omsat i dette lovforslag,
som blev fremsat af justitsministeren i december 2014.
DF støtter alle de i lovforslaget
fremsatte initiativer. Det gør vi, fordi nogle af disse
initiativer er gengangere fra aftalen fra maj 2011. Bedre sent end
aldrig, at de kommer på bordet igen. Dog må DF undre
sig over, at der ikke følger penge med forslaget. DF tror
ikke på, at lovforslaget overhovedet får den
ønskede virkning i forhold til, at der virkelig dæmmes
op for den grænseoverskridende kriminalitet og
menneskesmugling, når der ikke afsættes ekstra
penge.
DF havde derudover gerne set, at aftalen
fra 2011 om permanent toldkontrol i Danmark ligeledes var blevet
implementeret og gennemført. Det ville have givet Danmark en
ordentlig og effektiv told- og grænsekontrol, som der er brug
for, og som befolkningen efterlyser.
DF har derfor anmodet om juridisk
assistance til udarbejdelse af et ændringsforslag til
lovforslaget, der betyder, at aftalen om permanent toldkontrol i
Danmark implementeres som en naturlig del af loven. Dermed ville
Folketingets partier få lejlighed til at stemme om et
forslag, der efter DF's opfattelse ville forbedre
grænsekontrollen, og som Venstre og Det Konservative
Folkeparti støttede i 2011.
Det har imidlertid vist sig umuligt at
få juridisk assistance til udformning af et sådant
ændringsforslag fra Justitsministeriet, som Retsudvalget har
bedt om assistancen fra.
Den manglende assistance kan efter DF's
opfattelse skyldes to ting: Enten en politisk motiveret modvilje
mod at yde Folketingets partier assistance eller en mangel på
evne og kompetence i ministeriet.
Det er svært for DF at tro, at
modviljen skulle have baggrund i en generel politisk motiveret
modvilje mod at yde Folketingets partier assistance, og DF kan ikke
tro, at den manglende assistance har at gøre med, at
anmodningen kommer fra DF. Det ville i realiteten betyde, at den
udøvende magt lægger forhindringer i vejen for den
lovgivende magt.
DF forstår ikke Justitsministeriets
vanskeligheder og har derfor selv udarbejdet et
ændringsforslag, der opfylder ønsket om at
implementere aftalen om permanent toldkontrol i Danmark som en del
af lovforslaget. DF har fået hjælp til udarbejdelse af
et ændringsforslag fra Folketingets Lovsekretariat, hvilket
DF er meget glad for. Det afgørende for DF er, at man i
Danmark skal have en så god grænse- og toldkontrol som
mulig. Det skylder vi Danmark og danskerne.
Tilbage står spørgsmålet
om, hvorfor Justitsministeriet ikke vil eller måske slet ikke
kan hjælpe med til at udforme det ønskede
ændringsforslag. Tilbage står også, at
Justitsministeriet forhindrer, at ændringsforslaget er blevet
udarbejdet. Hvori vanskelighederne skulle bestå, er uoplyst,
men den manglende assistance er med til at trække
Folketingets lovgivningsarbejde unødigt i langdrag og
forhale arbejdet.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for det af ministeren stillede
ændringsforslag og imod det af Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter ikke lovforslaget. EL er enig i intentionen om
øget kontrol ved grænserne som et redskab til at
forhindre og efterforske grænseoverskridende kriminalitet. EL
støtter derfor den del af forslaget, der giver mulighed for
øget kontrol med køretøjer i
grænseområder. Lovforslaget indeholder dog også
to bemyndigelsesbestemmelser om henholdsvis politiets adgang til
passageroplysninger og implementering af såkaldte
ANPG-systemer, som giver politiet mulighed for at overvåge,
registrere og gemme nummerplader og position m.v. på biler,
der tilhører personer, som ikke er mistænkt for
kriminalitet. Det handler altså ikke kun om at tjekke, om en
bil f.eks. er efterlyst, men også om at gemme registreringer
af almindelige borgeres færden. Disse to tiltag er både
meget indgribende, for så vidt angår borgernes
grundlæggende frihedsrettigheder og samtidig ikke klart
defineret i lovforslaget. Lovforslaget overlader derimod den
nærmere udformning til ministeren. Det finder EL stærkt
problematisk, fordi det dermed ikke er klart, hvor stort et indgreb
i borgernes frihedsrettigheder lovforslaget reelt
indebærer.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
38, stk. 4, indsættes som 2.
pkt.:
»Justitsministeren bemyndiges endvidere til
at fastsætte regler om etablering af foranstaltninger med
henblik på at forhindre ulovlig indrejse.««
[Øgede foranstaltninger med
henblik på at forhindre ulovlig indrejse]
Til § 2
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2)
Datoen »den 1. marts 2015« ændres til: »den
1. april 2015«.
[Ændret
ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget medfører, at
justitsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
etablering af foranstaltninger med henblik på at forhindre
ulovlig indrejse.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget ændres
lovens ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. april 2015.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus
Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning
Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang
Henriksen (V) Martin Geertsen (V) Søren Pind (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen
(V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF)
Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Mai Mercado (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 95
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Udkast til betænkning | 4 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 5 | 2. udkast til betænkning | 6 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 95
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke passageroplysninger
politiet selv får adgang til at indhente uden retskendelse,
og som ikke modtages fra toldmyndighederne, hvor lang tid
oplysningerne må opbevares, hvordan de skal opbevares, hvad
oplysningerne må bruges til, og hvem de må deles med,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan man sikrer, at
bøderne ved overtrædelse af ulovlig indrejse, ophold
og arbejde inddrives, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministerens nye
bemyndigelser, som lovforslaget lægger op til, forventes
udmøntet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvad der forstås ved
»anonymiseret trafikdata« i forbindelse med brug af
nummerpladescannere, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
personoplysningerne fra nummerpladescannerne anvendes inden for
rammerne af persondataloven, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om, hvilke oplysninger der kan
indhentes ved nummerpladescannere, der må opbevares, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, til hvilket formål
oplysninger, som kan indhentes ved nummerpladescannere, må
anvendes, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvor lang tid oplysningerne, som
kan indhentes ved nummerpladescannere, må opbevares, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om ministerens kommentar til Dansk
Industris og Dansk Luftfarts høringssvar, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om eksempler på forseelser, som
kan blive opdaget af myndigheder i forbindelse med
nummerpladescannere, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om mulighed for at anvende
nummerpladescannere til efterlysninger af personer, som ikke er
fremmødt i en retssag, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 12 | Spm. om oversendelse af rapport, der
ligger til grund for anbefalingerne i lovforslaget om bl.a.
nummerpladescannere, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om oversendelse af alle akter
på modellen om intelligent grænsekontrol (ANPG), til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm., om ordningen alene vil indeholde
scannere på grænsen, eller vil disse også blive
opsat på veje og broer, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 15 | Spm. om, hvordan politiets adgang til
scannere vil være - direkte eller via kendelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvilken begrænsning der vil
blive, ift. hvilke kriminalitetsformer man kan bruge scannere til
at bekæmpe, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om at redegøre for forskelle
mellem nummerpladescannerordningen og indhentelse af mastedata -
både med hensyn til kriterier og anvendelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvorvidt indsamlede oplysninger
fra nummerpladescannere også skal kunne bruges i straffesager
med en strafferamme på under 18 måneder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om oversendelse af notat udarbejdet
af Rigspolitiet angående brug af nummerpladescannere, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 20 | MFU spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, hvorved den daværende regerings, Dansk
Folkepartis og Kristendemokraternes aftale om en permanent told- og
grænsekontrol fra 2011 gennemføres, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, hvorved den daværende regerings, Dansk
Folkepartis og Kristendemokraternes aftale om en permanent told- og
grænsekontrol fra 2011 gennemføres, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om forskellen mellem det danske
PNR-forslag og det, ministeren lægger op til i lovforslaget,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og justitsministerens
svar herpå er optrykt efter ønske fra V.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan
man sikrer, at bøderne ved overtrædelse af ulovlig
indrejse, ophold og arbejde inddrives?
Svar:
1. Nedenfor gennemgås de danske regler
om inddrivelse af de bøder, som spørgsmålet
vedrører. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af 3.
september 2014 af spørgsmål nr. 1390 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg.
Der er i bekendtgørelse nr. 1545 af 16.
december 2013 om opkrævning af visse bøder,
konfiskationsbeløb og sagsomkostninger mv. samt
afgørelse om udståelse af forvandlingsstraf for
bøde (bødebekendtgørelsen) fastsat
nærmere regler om opkrævning af bøder.
Det følger af bekendtgørelsens
§ 1, at den finder anvendelse bl.a. på idømte,
vedtagne eller pålagte bøder, som det efter
lovgivningen påhviler politiet at opkræve. Det drejer
sig f.eks. om bøder for ulovlig indrejse, ophold og
arbejde.
Opkrævningen sker ved, at politiet
skriftligt opfordrer skyldneren til inden 20 dage at indbetale
beløbet til politiet, jf. bekendtgørelsens § 3,
stk. 3. Efter bekendtgørelsens § 4 kan politiet pr.
kulance give tilladelse til kortvarig henstand med betalingen,
eller at det skyldige beløb betales i afdrag ved en vis
korterevarende betalingsordning.
Hvis betalingsfristen er overskredet og
sædvanlig rykkerprocedure forgæves er
gennemført, overdrages fordringen til
restanceinddrivelsesmyndigheden (SKAT), som forestår
opkrævning og inddrivelse af fordringer til det offentlige,
jf. reglerne herom i inddrivelsesloven. Det er en
forudsætning for oversendelse til
restanceinddrivelsesmyndigheden, at politiet forinden skriftligt
har anmodet skyldneren om inden 10 dage at indbetale det skyldige
beløb eller afdrag, og skyldneren ikke har efterkommet
dette.
2. Som det fremgår af
Justitsministeriets arbejdsgrupperapport om den politimæssige
kontrol i grænseområder og lufthavne mv. med henblik
på bekæmpelse af illegal indvandring og tilrejsende
kriminelle, afgøres sager om ulovligt ophold i praksis ofte
med betaling af et mindre beløb end den gældende
bødetakst, når den pågældende ikke
umiddelbart har midler til at betale den fulde bøde, jf.
rapportens side 21. Der henvises om rapporten til
spørgsmål nr. 12 vedrørende lovforslaget (L
95).
Det ligger mig meget på sinde, at
straffe, herunder bødestraffe, håndhæves. Jeg
vil bede mine embedsmænd overveje, om inddrivelsen af
bøder for ulovlig indrejse, ophold og arbejde kan sikres
endnu bedre i praksis.