Skriftlig fremsættelse (3. juli
2015)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
og lov om en børne- og ungeydelse (Genindførelse af
optjeningsprincippet for ret til børnetilskud og
børne- og ungeydelse for flygtninge m.v.)
(Lovforslag nr. L 7)
Regeringen ønsker at gøre det
mindre attraktivt at søge asyl i Danmark. Samtidig
ønsker regeringen at give nytilkomne flygtninge og
udlændinge et større incitament til at arbejde og
blive integreret i det danske samfund.
Mange forhold har betydning for, hvor mange
asylansøgere der kommer til Danmark, blandt andet det
samlede antal asylsøgere, der søger til Europa,
asylpraksis og økonomiske vilkår i de enkelte
lande.
I første omgang fremsættes tre
lovforslag, som reducerer den økonomiske fordel ved at
få asyl i Danmark: Indførelse af en
integrationsydelse, genindførelse af optjeningsprincippet
for ret til børnetilskud og børne- og ungeydelse for
flygtninge og en harmonisering af optjeningsreglerne for
folkepension.
Dette lovforslag vedrører
genindførelse af optjeningsprincippet for ret til
børnetilskud og børne- og ungeydelse for
flygtninge.
Det foreslås således at
ophæve den nuværende undtagelse fra
optjeningsprincippet for flygtninge, således at denne gruppe
bliver omfattet af optjeningsprincippet for børnetilskud og
børne- og ungeydelsen.
Det foreslås, at
genindførelsen af optjeningsprincippet skal gælde for
flygtninge, som får opholdstilladelse efter §§ 7, 8
eller 9 b i udlændingeloven den 1. september 2015 eller
senere.
Forslaget skønnes i 2015 at
medføre mindreudgifter til børne- og ungeydelse samt
til børnetilskud på ca. 0,5 mio. kr. efter
tilbageløb. Mindreudgifterne skønnes at udgøre
ca. 30,6 mio. kr. i 2016, ca. 58,9 mio. kr. i 2017, ca. 29,0 mio.
kr. i 2018, og ca. 23,4 mio. kr. i 2019. Fra 2020 skønnes
årlige mindreudgifter på ca. 23,6 mio. kr. Den varige
virkning skønnes til ca. 24 mio. kr. (2015-niveau).
Reglerne i forordning nr. 883/2004 af 29.
april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger
indebærer, at Danmark ved anvendelsen af optjeningsprincippet
for børne- og ungeydelse og børnetilskud skal
medregne perioder, der er tilbagelagt efter lovgivningen i et
EU/EØS-land eller Schweiz.
Regeringen har et klart ønske om at
ændre forordning nr. 883/2004, så EU-reglerne f.eks.
tillader optjening eller indeksering af børnecheck til
borgere fra andre EU-lande.
Regeringen vil derfor arbejde med fuld
styrke for disse og andre ændringer, som kan værne om
vores velfærdsydelser. Det skal bl.a. ske ved at arbejde
sammen med ligesindede lande om at få ændret reglerne i
forordning nr. 883/2004 snarest muligt.
Regeringen ønsker således
generelt at sikre, at nationale velfærdssystemer ikke bliver
undergravet af EU-regler, og at EU ikke udvikler sig i retning af
en social union. EU-reg?lerne skal være baseret på sund
fornuft og rimelighed.
Da det er vigtigt at få
iværksat de nye tiltag hurtigst muligt, ønskes
lovforslaget vedtaget i indeværende Folketingsår.
Forslaget er sendt i høring samtidig med
fremsættelsen. Jeg skal beklage, at høringssvarene
således ikke kan foreligge på tidspunktet for
lovforslagets 1. behandling. Høringssvarene vil blive
fremsendt hurtigst muligt forud for 2. behandlingen af
forslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings hurtige og
velvillige behandling.