Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 19. maj 2016
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 1.
april 2016 og var til 1. behandling den 9. maj 2016.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Social- og Indenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
skriftlig besvarelse. Spørgsmål 1-3 er besvaret
endeligt, og spørgsmål 4-7 er besvaret
foreløbigt.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan
ikke tilslutte sig, at valgretsalderen til Folketinget sættes
ned til 16 år. DF er af den opfattelse, at den
nuværende valgretsalder på 18 år er ganske
glimrende og flugter fint med myndighedsalderen, der som bekendt i
dag også er 18 år.
Hvis man beslutter at sænke
valgretsalderen til 16 år, vil valgbarhedsalderen pr.
automatik følge med - ellers vil det kræve en
ændring i grundloven i henhold til § 30, stk. 1, der
foreskriver, at de to ting følges ad. Det vil i praksis
betyde, at en 16-årig, der endnu ikke er myndig og dermed
stadig underlagt sine forældres beslutninger, vil kunne blive
opstillet til eksempelvis et folketingsvalg. DF mener ikke, at det
er hensigtsmæssigt, at en 16-årig dreng eller pige kan
blive medlem af Folketinget.
DF har det synspunkt, at demokratisk
engagement ikke nødvendigvis drejer sig om at give
16-årige stemmeret. Engagement kan komme til udtryk på
andre måder, f.eks. gennem demokratisk deltagelse i
forskellige foreninger som elevråd, ungeråd og
politiske ungdomsorganisationer eller ved frivilligt arbejde andre
steder. Der er således mange muligheder for at vække
unges interesse for demokrati og politik, selv om de er under 18
år.
DF mener ikke, at der er saglige argumenter
for at nedsætte valgretsalderen til 16 år. DF mener, at
det kræver en vis modenhed at få indflydelse på
landets og kommunernes styring. Derfor kan DF ikke anbefale
beslutningsforslaget.
Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget
kan ikke tilslutte sig beslutningsforslaget, da det er
afgørende for RV, at valgretsalder og valgbarhed ved
folketingsvalg og myndighedsalder følges ad.
Et mindretal i
udvalget (EL, SF og ALT) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget vil stemme for beslutningsforslaget ved 2.
behandling. EL og SF mener, at unge i langt højere grad end
i dag bør inddrages og deltage i demokratiet. Derfor mener
EL og SF, at valgretten skal sættes ned til 16 år,
både fordi denne alder er et væsentligt
omdrejningspunkt i forhold til at fremkalde og motivere unges
politiske interesse, men også fordi EL og SF mener, at mange
unge på 16 år er parate til at stemme. De fleste unge
har samfundsfag i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne, og
danske unges demokratiske dannelse ligger helt i top på
europæisk plan, som det blev påvist i
Valgretskommissionens betænkning (»Demokrati for
fremtiden - Valgretskommissionens betænkning om unges
demokratiske engagement«, side 72, Valgretskommissionen,
2011). Endelig har flere politiske ungdomsorganisationer med DUF i
spidsen selv ønsket en nedsættelse af valgretsalderen
til 16 år.
Nedsættelse af valgretsalderen har
erfaringsmæssigt været en lang og sej kamp. I 1849 var
valgretsalderen til Folketinget 30 år, i 1915 var den 25
år, i 1953 var den 23 år, i 1961 var den 21 år,
og først i 1978 fik unge på 18 år valgret.
Derfor har hensigten med dette beslutningsforslag også
været at sætte gang i debatten - en debat, som i disse
år præger mange af de europæiske demokratier. I
Østrig og en række tyske delstater har unge på
16 år allerede valgret. I Norge har man haft forsøg
med valgret til unge mellem 16 og 18 år ved de to sidste
kommunalvalg. I Sverige har man i den nyeste
»Demokratiutredning« foreslået, at der
indføres forsøg med valgret til unge på 16
år ved de kommende valg. Den sidste mulighed havde
forslagsstillerne også selv overvejet for at starte debatten
og indhente nogle erfaringer. Men et forsøg med
nedsættelse af valgretsalderen til kommunalvalg er en meget
svær proces i Danmark, da det på linje med en generel
nedsættelse af valgretsalderen ville kræve både
en folketingsvedtagelse og en efterfølgende folkeafstemning,
jf. grundlovens § 29, stk. 2, og social- og
indenrigsministerens svar på udvalgets spørgsmål
nr. 47 (alm del). Derfor er vi som samfund nødt til at tage
hele springet, hvis vi skal ændre valgretsalderen i Danmark.
Det spring er forslagsstillerne sammen med EL klar til at tage
nu.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Dorthe Ullemose
(DF) Karina Due (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen
(V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Anders Johansson (KF) Karen
J. Klint (S) Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Troels
Ravn (S) Trine Bramsen (S) Yildiz Akdogan (S) Rune Lund (EL)
Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV)
Johannes Lebech (RV) Trine Torp (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende B 130
Bilagsnr. | Titel | 1 | 1. udkast til betænkning | 2 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 130
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke lande og
delstatsparlamenter/länder i Europa der har 16 års
valgret, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvilke lande i Europa der har haft
forsøg med 16 års valgret til kommunal- og
regionsvalg, til social- og indenrigsministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke lande i Europa der
påtænker at indføre 16 års valgret eller
forsøg med 16 års valgret til enten parlaments-,
delstats-, regional- eller kommunalvalg inden for de næste 4
år, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om erfaringerne og evalueringerne af
forsøg med kommunal valgret i Norge ved de to sidste
kommunalvalg, til social- og indenrigsministeren, og ministerens
foreløbige svar herpå | 5 | Spm. om forskel på den politiske
interesse, politiske dannelse og valgdeltagelse mellem gruppen af
unge mellem 16 og 18 år og gruppen af unge mellem 18 og 20
år i de norske forsøg med nedsættelse af
valgretten ved de to sidste kommunalvalg, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens foreløbige svar
herpå | 6 | Spm. om, hvilke anbefalinger den nyeste
svenske demokratiudredning har i henseende til nedsættelse
eller forsøg med nedsættelse af valgretsalderen, til
social- og indenrigsministeren, og ministerens foreløbige
svar herpå | 7 | Spm., om myndigheds- og valgretsalderen
hænger sammen i de nordiske lande, Tyskland, Østrig,
Schweiz, England, Frankrig, Spanien, Holland, Belgien og Italien,
til social- og indenrigsministeren, og ministerens
foreløbige svar herpå |
|