Beretning afgivet af Retsudvalget den 22.
juni 2016
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 1.
april 2016 og var til 1. behandling den 17. maj 2016.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Politiske bemærkninger
Et mindretal i udvalget (EL, LA, ALT, RV og
SF) mener, at offentligt ansattes adgang til en
whistleblowerordning er nødvendig og bør udbredes
væsentligt i offentlige institutioner i forhold til den
nuværende situation. Mindretallet mener således, at
offentligt ansatte, der får kendskab til forhold
vedrørende ulovlig forvaltning eller fejl og
forsømmelser af en vis grovhed, bør kunne gøre
brug af deres meddeleret og indberette deres kendskab til dette
gennem en fortrolig og, hvis nødvendigt, anonym kanal.
Sådanne forhold kan eksempelvis være strafbare forhold
og forhold, der indebærer fare for enkeltpersoners sundhed og
sikkerhed, fare for miljøet, økonomisk kriminalitet
m.v. og tilfælde af omsorgssvigt.
Oprettelsen af en eller flere
whistleblowerordninger kan være med til at sikre, at
offentligt ansatte, der bliver opmærksomme på forhold
vedrørende ulovlig forvaltning og forsømmelser af en
vis grovhed, ikke overlades til at rejse sagen i pressen. Det er
efter mindretallets opfattelse hverken i den offentlige
institutions, whistleblowerens eller den eller de anklagedes
interesse. Derfor ønsker mindretallet, at det sikres, at
sagerne håndteres og undersøges sagligt af en
uafhængig instans - en whistleblowerordning - og at
whistlebloweren bl.a. gennem muligheden for anonymitet ikke
behøver frygte for negative personlige eller
karrieremæssige konsekvenser.
Ved at oprette en whistleblowerordning
fastholdes fokus således på sagens indhold frem for
på personen. Ordningen vil desuden være med til at
sikre, at sager om ulovlig forvaltning og forsømmelser af en
vis grovhed bliver håndteret fagligt, sagligt og hurtigere,
frem for at det først er, når sagen havner i pressen
og offentligheden bliver opmærksom på den, at der
handles. Dette vil medføre, at hele den offentlige
institutions troværdighed ikke nødvendigvis lider
skade som følge af en enkelt medarbejders ulovlige
forvaltning. En whistleblowerordning kan også forventes at
styrke de offentlige institutioners generelle troværdighed
udadtil, eftersom der med oprettelsen af ordningen sendes et
vigtigt signal om, at man tager yderligere skridt til at forebygge
ulovlig forvaltning m.v. i de pågældende offentlige
institutioner. Sluttelig kan ordningen tænkes at have en vis
præventiv effekt på ansatte, der påtænker
at begå noget ulovligt i forvaltningen el.lign., idet det i
højere grad må forventes at blive indberettet.
Mindretallet noterer sig, at alle
offentlige institutioner i betænkning nr. 1553/2015 om
offentligt ansattes ytringsfrihed og whistleblowerordninger
opfordres til at overveje at oprette en whistleblowerordning.
Mindretallet i udvalget konstaterer dog, at den hidtidige udvikling
i antal oprettede whistleblowerordninger har været
utilstrækkelig. Således kunne Politiken den 15. maj
2016 eksempelvis berette, at ingen af landets 17 ministerier og
deres underliggende styrelser hverken har oprettet eller
søgt Datatilsynet om at oprette en whistleblowerordning.
Mindretallet mener derfor, at det er nødvendigt at sikre en
styrket indsats for beskyttelsen af whistleblowere fra politisk
side, og vil således fortsat arbejde for at skabe bedre
forhold for whistleblowere. Mindretallet opfordrer ligeledes
ministeren til at pålægge alle offentlige institutioner
at overveje at oprette en whistleblowerordning, da mindretallet
mener, at dette bør være obligatorisk.
P.u.v.
Peter Skaarup
formand
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 139
Bilagsnr. | Titel | 1 | Opfølgning på besvarelserne
af spørgsmål nr. 1 og 2, fra justitsministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 139
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor mange kommuner og hvilke der
har oprettet whistleblowerordninger henholdsvis før og efter
udgivelsen af Justitsministeriets betænkning nr. 1553 (2015),
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvor mange statslige institutioner
og hvilke der har oprettet whistleblowerordning henholdsvis
før og efter udgivelsen af Justitsministeriets
betænkning nr. 1553 (2015), til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
|