Betænkning afgivet af Europaudvalget
den 8. april 2016
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4.
december 2015 og var til 1. behandling den 2. februar 2016.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Europaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget konstaterer, at regeringen har
påbegyndt de initiativer, der vedrører
allianceopbygning med andre lande, støtte til
Storbritannien, ændring af EU-reglerne samt sikring af
dagpengereglerne. Regeringen vil endvidere sammenfatte og opdatere
tidligere kortlægninger m.v. vedrørende adgang til
velfærdsydelser i lyset af de EU-retlige forpligtelser med
henblik på at vurdere eventuelle muligheder for ændring
af de nationale regler.
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at tilslutningen til beslutningsforslaget ikke er
udtryk for, at V anerkender præmissen i forslagets
bemærkninger om, at »planen blev lanceret under
valgkampen til folketingsvalget i 2015 med det formål at
signalere en mere EU-skeptisk linje blandt aftalepartierne«.
Planen er ikke udryk for en ændring af V's generelle holdning
til EU.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er meget
forundrerede over, at regeringen påtænker at stemme for
beslutningsforslaget om en ny europapolitik. S, RV og SF kan ikke
støtte beslutningsforslaget og mener, at det på alle
parametre vil bryde med den danske tradition for at forankre
europapolitikken i et bredt og stabilt flertal i Folketinget.
Nyorientering af europapolitikken skal ikke foregå via
fragmenterede beslutningsforslag, men skal fastlægges af en
bred aftalekreds og med hensyntagen til Danmarks samlede forhold
til EU. Danmarks interesser er bedst tjent ved at fastholde
traditionen for stabilitet i en bred EU-kreds.
S, RV og SF er på lange stræk
enige i det politiske indhold i beslutningsforslaget, herunder
indførelsen af optjeningsprincipper, sikring af
dagpengeregler og arbejdet for at få taget EU-reglerne for
velfærdsydelser til vandrende arbejdstagere op til revision
snarest muligt. S, RV og SF ser dog punktet om Storbritanniens
aftale med EU som en utidig indblanding i en igangværende
valgkamp.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
enige i, at medlemslandene selv skal kunne bestemme deres
velfærdspolitik. Derfor støtter EL øget
kompetence til medlemslandene, hvad dette angår, og derfor er
EL også modstander af, at EU kan pålægge
medlemslandene at eksportere velfærdsydelser som f.eks.
børnechecken. Men EL kan ikke tilslutte sig et princip om
optjeningsprincipper for universelle velfærdsydelser. Det
bygger på en myte om, at såkaldt
»velfærdsturisme« skulle være et stort
problem. Optjeningsprincipper for universelle velfærdsydelser
vil være diskrimination, fordi de udenlandske arbejdere
bidrager med skatteindbetaling uden at have de samme rettigheder.
Det vil også forøge problemet med social dumping. Hvis
udenlandske arbejdere har ringere social tryghed end danske, vil de
i endnu højere grad blive presset til at tage job på
dårligere løn- og arbejdsvilkår. EL kan heller
ikke støtte et krav om, at EU ikke må udvikle sig til
en social union. EL har ingen naive forestillinger om, at det kan
lade sig gøre, for det forhindrer EU's traktater. Men
partiet støtter mindstekrav til beskyttelse af
lønmodtagerne, så længe det ikke griber ind i
danske overenskomster eller medlemslandenes ret til at beskytte sig
imod social dumping. EL vil støtte ethvert krav om
ændring af EU-reglerne, der kan stille lønmodtagerne
stærkere, og derfor støtter partiet også den
europæiske fagbevægelses krav om ændring af
udstationeringsdirektivet og indførelsen af en social
protokol, der kan sikre, at faglige og sociale rettigheder bliver
overordnet de økonomiske friheder.
Alternativets medlemmer af udvalget mener,
at den frie bevægelighed er hjørnestenen i det
europæiske samarbejde. ALT mener også, at den frie
bevægelighed betyder, at vandrende arbejdstagere fra de
europæiske lande skal have et socialt sikkerhedsnet i det
land, som de bosætter sig og arbejder i. Beslutningsforslaget
rykker ved denne grundpræmis i det europæiske arbejde,
og vi risikerer at mistænkeliggøre andre EU-borgeres
motiver for at komme til Danmark.
Beslutningsforslaget lægger
ifølge ALT op til, at det europæiske samarbejde skal
være et menukort, hvor medlemslandene kan tage de tiltag til
sig, som de finder rentable. ALT mener ikke, at dette skal
være fremtiden for det europæiske samarbejde, men mener
derimod, at det europæiske samarbejde skal et være et
forpligtende samarbejde. På denne baggrund kan ALT ikke
støtte beslutningsforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Kenneth Kristensen Berth (DF)
nfmd. Peter Kofod Poulsen (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby
(DF) Marlene Harpsøe (DF) Jan E. Jørgensen (V) Marcus
Knuth (V) Erling Bonnesen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Eva Kjer
Hansen (V) Thomas Danielsen (V) Christina Egelund (LA) Merete
Riisager (LA) Rasmus Jarlov (KF) Jens Joel (S) Lars Aslan Rasmussen
(S) Kaare Dybvad (S) Mette Gjerskov (S) fmd. Mette Reissmann (S) Peter
Hummelgaard Thomsen (S) Anne Paulin (S) Søren
Søndergaard (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Finn Sørensen
(EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Christian Poll (ALT) Zenia Stampe (RV)
Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 48
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af beslutningsforslaget | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning over
beslutningsforslaget |
|