Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 25. maj 2016
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 24.
februar 2016 og var til 1. behandling den 9. maj 2016.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
bemærker, at LA finder det særdeles fornuftigt, at
politikernes særlige pensionsregler bliver normaliseret. LA
har den 9. maj 2016 indgået stemmeaftale om
fuldtidspolitikeres vederlæggelse som opfølgning
på Vederlagskommissionens anbefalinger og kan derfor ikke
støtte nærværende beslutningsforslag, da
forslaget er indeholdt i stemmeaftalen.
Et mindretal i
udvalget (DF, EL, ALT og SF) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter beslutningsforslaget, som dog er blevet overhalet af
stemmeaftalen af den 9. maj 2016. DF er tilfreds med, at det pres,
som dele af forslagsstillerne kontinuerligt har lagt sammen med DF,
nu munder ud i, at politikeres særligt gunstige pensionsalder
normaliseres.
Alternativets medlem af udvalget
begræder, at der ikke blev indgået en bred politisk
aftale, der fulgte Vederlagskommisisonens anbefalinger. ALT finder
det dog fornuftigt, at pensionsalderen for fuldtidspolitikere til
enhver tid følger den gældende folkepensionsalder. Det
er kun rimeligt, at politikeres pensionsalder er den samme som
resten af landets befolkning. ALT mener dog, at det havde
været mere optimalt at følge Vederlagskommissionens
forslag om at omlægge fuldtidspolitikeres pensionsform til en
almindelig arbejdsmarkedspension, hvilket i praksis vil
medføre en pensionsalder, der følger
folkepensionsalderen.
ALT støtter forslaget om at
følge Vederlagskommissionens anbefalinger med hensyn til
pensionsordninger for politikere, dog sådan at ingen
politikere opnår en mere gunstig samlet pension end den, som
følger af de nuværende regler.
ALT finder det fornuftigt, at man ikke skal
kunne modtage ministerpension, hvis man samtidig modtager
løn, vederlag eller eftervederlag fra Europa-Parlamentet,
Folketinget, en region, en kommune eller politisk udpegede hverv i
internationale organisationer.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Pia Kjærsgaard (DF) fmd. Henrik Dam Kristensen (S) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen (V)
Christian Juhl (EL) Mette Bock (LA) Peter Skaarup (DF) Søren
Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Søren Gade (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Søren Pape Poulsen (KF) Benny
Engelbrecht (S) Christine Antorini (S) Henrik Sass Larsen (S) Karen
J. Klint (S) Jakob Sølvhøj (EL) Josephine Fock (ALT)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 62
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til betænkning |
|