Fremsat den 24. februar 2016 af
Pernille Skipper (EL), Christian Juhl (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Jonas Dahl (SF), Karsten Hønge (SF) og
Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om gennemførelse af Vederlagskommissionens
anbefalinger med hensyn til pensionsordninger for politikere
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2016 at fremsætte lovforslag, som
gennemfører Vederlagskommissionens forslag om
indførelse af en bidragsdefineret arbejdsmarkedspension for
tidligere og nuværende borgmestre,
regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og ministre, og
som indeholder overgangsregler, der sikrer, at ingen kan optjene
pensionsrettigheder, som samlet set overstiger det niveau, som
gælder efter de nuværende pensionsregler.
Bemærkninger til forslaget
Det er et centralt element i anbefalingerne
fra Vederlagskommissionen, som afgav sin rapport den 18. januar
2016, at der bør ske en fuldstændig omlægning af
fuldtidspolitikeres nuværende pensionsordninger fra en
ydelsesdefineret ordning til en bidragsdefineret ordning. Den
bidragsdefinerede ordning bør ifølge anbefalingerne
være ensartet for alle fuldtidspolitikere - borgmestre,
regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og ministre -
dog således, at bidragssatsen bør være
højere for ministre end for de øvrige. Konkret har
kommissionen anbefalet, at der fastsættes en
pensionsbidragsprocent på 17,42 pct. for borgmestre,
regionsrådsformænd og folketingsmedlemmer og på
25 pct. for ministre.
Kommissionen har bl.a. påpeget, at
ministre allerede efter 8 år og de øvrige politikere
allerede efter 20 år optjener ret til fuld pension. Det skal
sammenholdes med tjenestemænd, som først optjener fuld
pension efter 37 år. Som også påpeget af
kommissionen er denne optjening meget gunstig. Desuden har
kommissionen påpeget, at det er uigennemsigtigt, at der for
funktionstid over en vis længde ikke optjenes
pensionsrettigheder, hvorimod der ved en arbejdsmarkedspension
løbende og uden tilsvarende begrænsninger sker
optjening af pension i form af en beregnet andel af lønnen.
Endelig har kommissionen pointeret, at dobbelt optjening af
pensionsrettigheder - typisk som folketingsmedlem og minister
samtidig - har ført til komplicerede regler i lovgivningen
om samordning, så den samlede pensionsudbetaling holdes nede
på et acceptabelt niveau.
Forslagsstillerne kan tilslutte sig
Vederlagskommissionens forslag med hensyn til politikeres
pensionsvilkår. Forslagsstillerne finder det generelt
væsentligt, at politikeres løn- og arbejdsvilkår
ikke er væsentlig mere lukrative end almindelige
lønmodtageres, og finder det derfor fornuftigt, at der
lægges op til en ordning, som i langt videre omfang ligner
almindelige lønmodtageres arbejdsmarkedspensioner.
Forslagsstillerne finder det umiddelbart
unødvendigt at lade ministre optjene en større
procentvis pension end folketingsmedlemmer m.v., da ministre
også oppebærer en større løn, men har for
overskuelighedens skyld i dette forslag valgt at følge
kommissionens anbefalinger.
Vederlagskommissionen lægger op til
overgangsbestemmelser, hvorefter politikere, som har optjent
pension efter nuværende regler, skal bevare retten til den
pension, der er optjent på tidspunktet for ikrafttræden
af en ny pensionsordning. Kommissionen foreslår derfor, at
den allerede optjente pension »fryses«, og at
udbetalingen følger de gældende regler i forhold til
bl.a. udbetalingstidspunkt og samordning. Samtidig påbegynder
den pågældende politiker indbetaling til den
bidragsdefinerede arbejdsmarkedspension.
Forslagsstillerne kan generelt tilslutte sig
en overgangsordning som den, kommissionen har skitseret. Ordningen
synes imidlertid at indebære, at politikere, som allerede nu
har optjent den maksimale pension, vil kunne supplere pensionen
yderligere efter overgangen til den nye ordning.
Forslagsstillerne finder det afgørende,
at det sikres, at ingen politikere opnår en mere gunstig
samlet pension end den, som følger af de nuværende
regler. Forslaget indebærer derfor, at
overgangsbestemmelserne i det lovforslag, der fremsættes,
skal sikre, at ingen kan optjene pensionsrettigheder, som samlet
set overstiger det niveau, som de ville være berettiget efter
de nuværende pensionsregler.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Skipper
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
gennemførelse af Vederlagskommissionens anbefalinger med
hensyn til pensionsordninger for politikere.
(Beslutningsforslag nr. B 63)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.