Fremsat den 24. februar 2016 af
Martin Henriksen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF), Marie Krarup? (DF), Christian
Langballe (DF), Merete Dea Larsen (DF) og Peter Kofod Poulsen
(DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om udvisningsreglerne
Folketinget pålægger
regeringen
1) at justere
udvisningsreglerne i udlændingeloven, så den
gældende afvejningsbestemmelse, hvorefter der altid skal ske
udvisning, medmindre dette vil være i strid med
internationale forpligtelser, ændres til, at der altid skal
ske udvisning, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser,
2) at justere
udvisningsreglerne i udlændingeloven, så reglerne om
betinget udvisning også gælder for udlændinge,
der er omfattet af EU-reglerne, og
3) at
undersøge mulighederne for at stramme yderligere op bl.a.
med udgangspunkt i, at Europarådet har ændret i
præamblen til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention med det formål at understrege
nærhedsprincippet (subsidiaritetsprincippet).
Bemærkninger til forslaget
Baggrunden for forslaget
Forslaget er en delvis genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 33, folketingsåret 2013-14. Der
henvises til Folketingstidende 2013-14, sektion A, B 33 som
fremsat, sektion B, betænkning over B 33, og sektion F,
møde nr. 53 kl. 16.50 og møde nr. 84 kl. 14.05. De
oprindelige bemærkninger er afkortet, ligesom der er
tilføjet nye supplerende bemærkninger.
I juni 2011 vedtog Folketinget med lovforslag
nr. L 210, folketingsåret 2010-11, 1. samling, en stramning
af udvisningsreglerne. Der henvises til Folketingstidende 2010-11,
1. samling, sektion A, L 210 som fremsat, sektion B,
betænkning over L 210, sektion C, L 210 som vedtaget, og
sektion F, møde nr. 105 kl. 16.37, møde nr. 106 kl.
10.01 og møde nr. 107, kl. 10.40, (lov nr. 758 af 29. juni
2011). Stramningen medførte, at udvisningsreglerne blev
skærpet, så der altid skulle ske udvisning, medmindre
dette med sikkerhed ville være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser. Imidlertid blev stramningen fjernet
af regeringen bestående af Socialdemokratiet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti støttet af Enhedslisten
med lovforslag nr. L 180 B, folketingsåret 2011-12, der blev
vedtaget den 13. juni 2012. Der henvises til Folketingstidende
2011-12, sektion A, L 180 som fremsat, sektion B, betænkning
over L 180, sektion C, lovforslag som vedtaget, og sektion F,
møde nr. 78 kl. 14.29, møde nr. 95 kl. 12.33 og
møde nr. 97 kl. 16.13, (lov nr. 569 af 18. juni 2012). Denne
lov indebar således, at den gældende
afvejningsbestemmelse, hvorefter der altid skal ske udvisning,
medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, blev ændret til, at der altid
skal ske udvisning, medmindre dette vil være i strid med
internationale forpligtelser. Bestemmelsen er ikke blevet
genindført af den nye Venstreregering, hvorfor første
led i beslutningsforslaget drejer sig om genindførelse af
reglen.
Desuden indeholdt ovennævnte lovforslag
L 180 B en yderligere lempelse af udvisningsreglerne, hvorefter
regle?rne om betinget udvisning i udlændingelovens § 24
b, stk. 1, (lovbekendtgørelse nr. 1021 af 17. september
2014) ikke skal gælde for udlændinge, der er omfattet
af EU-reglerne. Det er forslagsstillernes opfattelse, at også
udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne, skal udvises
betinget, hvis der ikke er grundlag for at udvise de
pågældende, fordi dette med sikkerhed vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser. Forslagsstillerne
finder ikke, at der er en legitim begrundelse for at undtage
udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne, fra at kunne
modtage en betinget udvisningsdom. Bestemmelsen er ikke blevet
genindført af den nye Venstreregering, hvorfor andet led i
beslutningsforslaget drejer sig om genindførelse af
reglen.
Nye supplerende bemærkninger
I oktober 2015 frifandt Østre Landsret
den 46-årige kroat Gimi Levakovic i en sag om udvisning. Gimi
Levakovic opfyldte betingelserne for at blive udvist i henhold til
udlændingeloven og skulle således udvises, medmindre
det ville være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, dvs. efter EU's opholdsdirektiv (EUT L 158 af
30.4.2004) og Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
(CETS No. 005) artikel 8 om retten til et familieliv.
Dommerstemmerne var tre-tre og derfor frifandtes Levakovic for
påstanden om udvisning. De tre dommere, der stemte for
frifindelse for udvisning, begrundede deres afgørelse med
Levakovic' langvarige ophold i Danmark (indrejst som 3-årig),
hans forældremyndighed over to mindreårige børn
på 15 og 10 år og en beskeden tilknytning til Kroatien.
Desuden havde der ikke tidligere været rejst påstand om
udvisning, hvilket efter en dom fra Højesteret skal
indgå i proportionalitetsvurderingen.
Den 5. januar 2016 kunne Ritzaus Bureau i
telegrammet »Unge slipper for udvisning efter angreb på
politiet« beskrive, at fire unge fra Somalia og Irak undgik
at blive udvist efter at have deltaget i et groft angreb med
brandbomber mod politiet i Odense. I stedet blev dommen (14.
afdelings sagsnr. S-2131-15) betinget udvisning og fængsel i
8 måneder. Anklagemyndigheden havde vurderet, at der var
grundlag for udvisning, men i dommen står der, at en
ubetinget udvisning vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der i
begge de ovennævnte sager kunne være sket udvisning,
også med de nuværende internationale forpligtelser. Det
er alene domstolenes fortolkning af konventionerne, der i disse to
konkrete tilfælde og i mange andre tilfælde forhindrer
udvisning.
Efter forslagsstillerne opfattelse fortolker
domstolene konventionerne alt for restriktivt, hvilket
medfører en unødvendig høj grad af beskyttelse
mod udvisning. Derfor ønsker forslagsstillerne helt generelt
en revision eksempelvis af Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Beslutningsforslaget handler i
første omgang om at genindføre to bestemmelser, der
tidligere har været i loven, så det står helt
klart for domstolene, at der altid skal ske udvisning, medmindre
dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, og at reglerne om betinget udvisning
også gælder for udlændinge, der er omfattet af
EU-reglerne. Desuden pålægger beslutningsforslaget
regeringen at undersøge mulighederne for at stramme
yderligere op bl.a. med udgangspunkt i, at Europarådet har
ændret i præamblen til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention med det formål at understrege
nærhedsprincippet (subsidiaritetsprincippet).
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udvisningsreglerne.
(Beslutningsforslag nr. B 75)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.