Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2015)
Udenrigsministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udsendelse af et supplerende dansk militært bidrag til
støtte for indsatsen mod ISIL
(Beslutningsforslag nr. B 8)
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
et supplerende dansk militært bidrag - på baggrund af
konsultationer med den internationale koalition til
bekæmpelse af terrorbevægelsen ISIL i Irak og Syrien -
stilles til rådighed for den internationale indsats, der
støtter Iraks militære indsats mod ISIL og
bistår myndighederne i Irak med at beskytte civilbefolkningen
mod alvorlige overgreb. Bidraget supplerer de øvrige danske
militære bidrag, jf. folketingsbeslutning B 123 af 2. oktober
2014.
Terrorbevægelsen ISIL (Islamisk Stat
i Irak og Levanten) udgør fortsat, som beskrevet i blandt
andet folketingsbeslutningerne B 122 af 27. august 2014 og B 123 af
2. oktober 2014, en alvorlig trussel mod befolkningerne i flere
lande i Mellemøsten samt mod international, herunder dansk,
sikkerhed. ISIL kontrollerer dele af det centrale og nordvestlige
Irak og det centrale og østlige Syrien. ISILs kontrol over
områder i Syrien indebærer, at gruppen har mulighed for
at omgruppere enheder og flytte personel og materiel på
tværs af grænsen til Irak. Fra de områder, hvor
ISIL har kontrollen, har gruppen desuden mulighed for at
planlægge og gennemføre terrorangreb mod Irak samt i
regionen og resten af verden. ISILs brutale fremmarch i Syrien og
Irak har desuden medført, at befolkningerne i landene bliver
drevet på flugt.
Den amerikansk-ledede internationale
koalition til bekæmpelse af ISIL tæller mere end 60
lande, heraf mere end 10 fra regionen. Mere end 20 lande bidrager
militært gennem direkte kampstøtte og militær
træning, ved tilvejebringelse af våben, ammunition og
andet udstyr eller med logistisk støtte. Pr. primo oktober
2015 deltager USA, Australien, Bahrain, Canada, De Forenede
Arabiske Emirater, Frankrig, Italien, Jordan, Marokko,
Nederlandene, Saudi Arabien, Tyrkiet og UK i koalitionens
luftoperationer mod ISIL. Herudover bidrager en lang række
koalitionslande, ligesom Danmark, med civile tiltag via
koalitionens stabiliseringsarbejde og via bilateral støtte
til Irak og Syrien. Hertil kommer en omfattende humanitær
bistand, som er adskilt fra koalitionens indsats.
Koalitionens luftoperationer, herunder
bidragene fra Danmark, var i efteråret 2014 med til at
standse ISILs fremmarch i Irak. Koalitionens luftoperationer har
siden været en afgørende forudsætning for de
irakiske og kurdiske sikkerhedsstyrkers konsolidering og offensiver
mod ISIL i Irak. Koalitionens luftoperationer vurderes også
fremover at have afgørende betydning for de irakiske og
kurdiske sikkerhedsstyrkers operationer i kampen mod ISIL.
Træningen og kapacitetsopbygningen af sikkerhedsstyrkerne i
Irak, som Danmark også medvirker til, bidrager ligeledes til
kampen mod ISIL.
Situationen i Syrien er fortsat
kompliceret. Flere regionale og internationale aktører er
involveret i konflikten. Der er ikke umiddelbart udsigt til en
løsning på konflikten, der i marts 2015 gik ind i sit
femte år. FN leder de internationale bestræbelser
på at finde en politisk løsning på konflikten.
ISIL står stærkt i det centrale og østlige
Syrien og udnytter fortsat det magttomrum, der er opstået som
følge af konflikten. USA, Canada, Frankrig, Australien og
flere lande i regionen gennemfører på den baggrund
luftoperationer i Syrien.
Danmark var med udsendelsen af
transportflybidraget, jf. folketingsbeslutning B 122 af 27. august
2014, blandt de første lande til at støtte den
amerikansk-ledede indsats mod ISIL. Danmark udsendte
efterfølgende kampfly, et kapacitetsopbygningsbidrag og et
stabsbidrag i medfør af folketingsbeslutning B 123 af 2.
oktober 2014. Det danske kampflybidrag er hjemtaget midlertidigt
primo oktober med henblik på genudsendelse i 2016
afhængigt af situationen og behovet i koalitionen. Det danske
kapacitetsopbygnings- og stabsbidrag fortsættes.
Der er i koalitionen opgjort et
militært behov for et jordbaseret radarbidrag med
operatører. Bidraget skal blandt andet medvirke til at
etablere et luftbillede i operationsområdet for på den
baggrund at monitorere og koordinere den samlede indsættelse
af koalitionens fly, adskille koalitionens missioner fra hinanden
og fra eventuel civil lufttrafik, styre flyene til og fra tankfly
samt styre dem hen til de områder, hvor de skal løse
deres operative opgaver.
For at medvirke til at dække dette
behov har regeringen til hensigt at udsende endnu et dansk
militært bidrag bestående af en radarkapacitet med
tilhørende personel, herunder teknisk og operativt, som skal
bidrage til koalitionens luftoperationer som beskrevet ovenfor.
Luftbilledet fra den danske radar vil ikke blive anvendt til at
finde og identificere mål på jorden. Bidraget vil
bestå af op til ca. 30 personer, idet der dog i forbindelse
med etableringen og senere hjemtagelse af styrkebidraget i regionen
vil være behov for midlertidig udsendelse af yderligere
personer til udpakning, klargøring, opstilling, etablering
af kommunikationsforbindelser m.v. Radarbidraget placeres på
en base i Irak - forventeligt Al Asad-luftbasen, hvor det danske
kapacitetsopbygningsbidrag er placeret - mens operativt personel
vil kunne placeres i koalitionens kontrol- og varslingscenter i De
Forenede Arabiske Emirater. Opgaveløsningen for radaren
omfatter det vestlige Irak og det østlige Syrien.
Radarbidraget udsendes foreløbigt i
en periode på op til 12 måneder, idet forlængelse
vil kunne komme på tale, jf. afsnit VII. Bidraget vil
være under operativ kontrol af koalitionen, men den danske
forsvarschef bevarer fuld kommando.
Der er behov for et nationalt
støtteelement uden for selve
indsættelsesområdet, som kan koordinere transporten af
personel og gods m.v. til det udsendte kapacitetsopbygnings-,
stabs- og radarbidrag. Denne funktion er tidligere blevet varetaget
som et element i det danske kampflybidrag. Funktionen vil omfatte
op til ca. 10 personer. Støtteelementet vil være
placeret i Kuwait, hvor det danske kampflybidrag har været
placeret, eller i et andet land i regionen, afhængig af
hvorfra øvrige bidrag understøttes bedst muligt.
Det folkeretlige grundlag for det danske
bidrag er et samtykke fra Irak og retten til kollektivt selvforsvar
af Irak mod ISIL i medfør af FN-pagtens artikel 51.
Den irakiske udenrigsminister har i brev af
25. juni 2014 til FN's generalsekretær understreget, at Irak
står overfor en alvorlig trussel fra ISIL, herunder fra
angreb udført af ISIL fra syrisk territorium. På den
baggrund opfordrer Irak FN's medlemsstater til, efter nærmere
aftale med den irakiske regering, at yde støtte til Irak med
henblik på at bekæmpe ISIL og beskytte irakisk
territorium og befolkning.
Under den internationale konference om fred
og sikkerhed i Irak, der blev afholdt i Paris den 15. september
2014 med Irak og Frankrig som værter, gav de deltagende
lande, herunder Danmark, deres tilsagn om at støtte den
irakiske regering i kampen mod ISIL med alle nødvendige
midler, herunder passende militær assistance. Landenes
støtte skal ydes i overensstemmelse med Iraks behov og
folkeretten.
I forlængelse heraf har den irakiske
regering i et brev af 20. september 2014 til FN's
Sikkerhedsråd anmodet om og givet sit udtrykkelige samtykke
til, at USA leder den internationale indsats med henblik på
at rette angreb mod ISILs tilholdssteder for at fjerne den aktuelle
trussel mod Irak, beskytte den irakiske befolkning samt udruste de
irakiske styrker til at genvinde kontrollen med Iraks
grænser. I brevet understreger Irak, at ISIL har etableret et
fristed uden for Iraks grænser, der udgør en direkte
trussel mod den irakiske befolknings sikkerhed og irakisk
territorium. Ved etablering af dette fristed har ISIL sikret sig
evnen til at træne, planlægge, finansiere og
udføre terrorhandlinger mod Irak. Tilstedeværelsen af
dette fristed har gjort det umuligt for Irak at forsvare sine
grænser og eksponerer den irakiske befolkning for
terrorangreb.
Som svar på den irakiske regerings
anmodning udsendte Danmark i 2014 et transportflybidrag og et
logistikhold samt efterfølgende et kampflybidrag, et
stabsbidrag og et kapacitetsopbygningsbidrag, inklusiv
logistikbidrag. Det af koalitionen efterspurgte radarbidrag vil
indgå som et integreret element i planlægning og
implementering af den internationale koalitions operationer i Irak
og Syrien og dermed udstrække det danske militære
bidrag til den internationale koalitions indsats også til
Syrien.
Karakteren og omfanget af Danmarks samlede
aktive militære deltagelse i den internationale koalition til
støtte for Irak betyder, at Danmark fortsat, sammen med de
øvrige militært aktive koalitionslande, er part i den
væbnede konflikt mod ISIL.
I forbindelse med udsendelsen af det danske
supplerende bidrag vil regeringen i overensstemmelse med FN-pagtens
artikel 51 indberette til FN's Sikkerhedsråd, at Danmark har
iværksat tiltag mod ISIL i Syrien som led i kollektivt
selvforsvar af Irak.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i forhold til de i afsnit III
beskrevne opgaver, vil regeringen rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.