Fremsat den 8. oktober 2015 af
udenrigsministeren (Kristian Jensen)
Forslag til folketingsbeslutning
om
udsendelse af et supplerende dansk militært
bidrag til støtte for indsatsen mod ISIL
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et
supplerende dansk militært bidrag - på baggrund af
konsultationer med den internationale koalition til
bekæmpelse af terrorbevægelsen ISIL i Irak og Syrien -
stilles til rådighed for den internationale indsats, der
støtter Iraks militære indsats mod ISIL og
bistår myndighederne i Irak med at beskytte civilbefolkningen
mod alvorlige overgreb. Bidraget supplerer de øvrige danske
militære bidrag, jf. folketingsbeslutning B 123 af 2. oktober
2014.
Bemærkninger til forslaget
I. Terrorbevægelsen ISIL (Islamisk Stat
i Irak og Levanten) udgør fortsat, som beskrevet i blandt
andet folketingsbeslutningerne B 122 af 27. august 2014 og B 123 af
2. oktober 2014, en alvorlig trussel mod befolkningerne i flere
lande i Mellemøsten samt mod international, herunder dansk,
sikkerhed. ISIL kontrollerer dele af det centrale og nordvestlige
Irak og det centrale og østlige Syrien. ISILs kontrol over
områder i Syrien indebærer, at gruppen har mulighed for
at omgruppere enheder og flytte personel og materiel på
tværs af grænsen til Irak. Fra de områder, hvor
ISIL har kontrollen, har gruppen desuden mulighed for at
planlægge og gennemføre terrorangreb mod Irak samt i
regionen og resten af verden. ISILs brutale fremmarch i Syrien og
Irak har desuden medført, at befolkningerne i landene bliver
drevet på flugt.
Den amerikansk-ledede internationale koalition
til bekæmpelse af ISIL tæller mere end 60 lande, heraf
mere end 10 fra regionen. Mere end 20 lande bidrager militært
gennem direkte kampstøtte og militær træning,
ved tilvejebringelse af våben, ammunition og andet udstyr
eller med logistisk støtte. Pr. primo oktober 2015 deltager
USA, Australien, Bahrain, Canada, De Forenede Arabiske Emirater,
Frankrig, Italien, Jordan, Marokko, Nederlandene, Saudi Arabien,
Tyrkiet og UK i koalitionens luftoperationer mod ISIL. Herudover
bidrager en lang række koalitionslande, ligesom Danmark, med
civile tiltag via koalitionens stabiliseringsarbejde og via
bilateral støtte til Irak og Syrien. Hertil kommer en
omfattende humanitær bistand, som er adskilt fra koalitionens
indsats.
Koalitionens luftoperationer, herunder
bidragene fra Danmark, var i efteråret 2014 med til at
standse ISILs fremmarch i Irak. Koalitionens luftoperationer har
siden været en afgørende forudsætning for de
irakiske og kurdiske sikkerhedsstyrkers konsolidering og offensiver
mod ISIL i Irak. Koalitionens luftoperationer vurderes også
fremover at have afgørende betydning for de irakiske og
kurdiske sikkerhedsstyrkers operationer i kampen mod ISIL.
Træningen og kapacitetsopbygningen af sikkerhedsstyrkerne i
Irak, som Danmark også medvirker til, bidrager ligeledes til
kampen mod ISIL.
Situationen i Syrien er fortsat kompliceret.
Flere regionale og internationale aktører er involveret i
konflikten. Der er ikke umiddelbart udsigt til en løsning
på konflikten, der i marts 2015 gik ind i sit femte år.
FN leder de internationale bestræbelser på at finde en
politisk løsning på konflikten. ISIL står
stærkt i det centrale og østlige Syrien og udnytter
fortsat det magttomrum, der er opstået som følge af
konflikten. USA, Canada, Frankrig, Australien og flere lande i
regionen gennemfører på den baggrund luftoperationer i
Syrien.
II. Danmark var med udsendelsen af
transportflybidraget, jf. folketingsbeslutning B 122 af 27. august
2014, blandt de første lande til at støtte den
amerikansk-ledede indsats mod ISIL. Danmark udsendte
efterfølgende kampfly, et kapacitetsopbygningsbidrag og et
stabsbidrag i medfør af folketingsbeslutning B 123 af 2.
oktober 2014. Det danske kampflybidrag er hjemtaget midlertidigt
primo oktober med henblik på genudsendelse i 2016
afhængigt af situationen og behovet i koalitionen. Det danske
kapacitetsopbygnings- og stabsbidrag fortsættes.
III. Der er i koalitionen opgjort et
militært behov for et jordbaseret radarbidrag med
operatører. Bidraget skal blandt andet medvirke til at
etablere et luftbillede i operationsområdet for på den
baggrund at monitorere og koordinere den samlede indsættelse
af koalitionens fly, adskille koalitionens missioner fra hinanden
og fra eventuel civil lufttrafik, styre flyene til og fra tankfly
samt styre dem hen til de områder, hvor de skal løse
deres operative opgaver.
For at medvirke til at dække dette behov
har regeringen til hensigt at udsende endnu et dansk militært
bidrag bestående af en radarkapacitet med tilhørende
personel, herunder teknisk og operativt, som skal bidrage til
koalitionens luftoperationer som beskrevet ovenfor. Luftbilledet
fra den danske radar vil ikke blive anvendt til at finde og
identificere mål på jorden. Bidraget vil bestå af
op til ca. 30 personer, idet der dog i forbindelse med etableringen
og senere hjemtagelse af styrkebidraget i regionen vil være
behov for midlertidig udsendelse af yderligere personer til
udpakning, klargøring, opstilling, etablering af
kommunikationsforbindelser m.v. Radarbidraget placeres på en
base i Irak - forventeligt Al Asad-luftbasen, hvor det danske
kapacitetsopbygningsbidrag er placeret - mens operativt personel
vil kunne placeres i koalitionens kontrol- og varslingscenter i De
Forenede Arabiske Emirater. Opgaveløsningen for radaren
omfatter det vestlige Irak og det østlige Syrien.
Radarbidraget udsendes foreløbigt i en
periode på op til 12 måneder, idet forlængelse
vil kunne komme på tale, jf. afsnit VII. Bidraget vil
være under operativ kontrol af koalitionen, men den danske
forsvarschef bevarer fuld kommando.
Der er behov for et nationalt
støtteelement uden for selve
indsættelsesområdet, som kan koordinere transporten af
personel og gods m.v. til det udsendte kapacitetsopbygnings-,
stabs- og radarbidrag. Denne funktion er tidligere blevet varetaget
som et element i det danske kampflybidrag. Funktionen vil omfatte
op til ca. 10 personer. Støtteelementet vil være
placeret i Kuwait, hvor det danske kampflybidrag har været
placeret, eller i et andet land i regionen, afhængig af
hvorfra øvrige bidrag understøttes bedst muligt.
IV. Det folkeretlige grundlag for det danske
bidrag er et samtykke fra Irak og retten til kollektivt selvforsvar
af Irak mod ISIL i medfør af FN-pagtens artikel 51.
Den irakiske udenrigsminister har i brev af
25. juni 2014 til FN's generalsekretær understreget, at Irak
står overfor en alvorlig trussel fra ISIL, herunder fra
angreb udført af ISIL fra syrisk territorium. På den
baggrund opfordrer Irak FN's medlemsstater til, efter nærmere
aftale med den irakiske regering, at yde støtte til Irak med
henblik på at bekæmpe ISIL og beskytte irakisk
territorium og befolkning.
Under den internationale konference om fred og
sikkerhed i Irak, der blev afholdt i Paris den 15. september 2014
med Irak og Frankrig som værter, gav de deltagende lande,
herunder Danmark, deres tilsagn om at støtte den irakiske
regering i kampen mod ISIL med alle nødvendige midler,
herunder passende militær assistance. Landenes støtte
skal ydes i overensstemmelse med Iraks behov og folkeretten.
I forlængelse heraf har den irakiske
regering i et brev af 20. september 2014 til FN's
Sikkerhedsråd anmodet om og givet sit udtrykkelige samtykke
til, at USA leder den internationale indsats med henblik på
at rette angreb mod ISILs tilholdssteder for at fjerne den aktuelle
trussel mod Irak, beskytte den irakiske befolkning samt udruste de
irakiske styrker til at genvinde kontrollen med Iraks
grænser. I brevet understreger Irak, at ISIL har etableret et
fristed uden for Iraks grænser, der udgør en direkte
trussel mod den irakiske befolknings sikkerhed og irakisk
territorium. Ved etablering af dette fristed har ISIL sikret sig
evnen til at træne, planlægge, finansiere og
udføre terrorhandlinger mod Irak. Tilstedeværelsen af
dette fristed har gjort det umuligt for Irak at forsvare sine
grænser og eksponerer den irakiske befolkning for
terrorangreb.
Som svar på den irakiske regerings
anmodning udsendte Danmark i 2014 et transportflybidrag og et
logistikhold samt efterfølgende et kampflybidrag, et
stabsbidrag og et kapacitetsopbygningsbidrag, inklusiv
logistikbidrag. Det af koalitionen efterspurgte radarbidrag vil
indgå som et integreret element i planlægning og
implementering af den internationale koalitions operationer i Irak
og Syrien og dermed udstrække det danske militære
bidrag til den internationale koalitions indsats også til
Syrien.
Karakteren og omfanget af Danmarks samlede
aktive militære deltagelse i den internationale koalition til
støtte for Irak betyder, at Danmark fortsat, sammen med de
øvrige militært aktive koalitionslande, er part i den
væbnede konflikt mod ISIL.
I forbindelse med udsendelsen af det danske
supplerende bidrag vil regeringen i overensstemmelse med FN-pagtens
artikel 51 indberette til FN's Sikkerhedsråd, at Danmark har
iværksat tiltag mod ISIL i Syrien som led i kollektivt
selvforsvar af Irak.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
V. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) har
givet følgende trusselsvurdering:
Generelt set kan sikkerhedssituationen lokalt
ændre sig meget hurtigt i hele Irak. Truslen fra beskydning
af luftfartøjer, der flyver under 5.000 meter (AGL) ved Al
Asad-luftbasen i Irak, herunder ved start og landing, er
HØJ. Truslen fra direkte beskydning mod Al Asad-luftbasen i
Anbar-provinsen i Irak er HØJ. Truslen fra indirekte
beskydning mod Al Asad-luftbasen i Anbar-provinsen i Irak er
HØJ. Truslen fra terror, herunder tilbageholdelser og
kidnapning samt improviserede sprængladninger, i det centrale
og nordvestlige Irak, herunder området omkring Al
Asad-luftbasen, er MEGET HØJ. Truslen fra angreb med
improviserede kemiske våben i områder kontrolleret af
ISIL samt områder med kamphandlinger, herunder
områderne omkring Al Asad-luftbasen, er MIDDEL. I andre
områder er truslen fra angreb med improviserede kemiske
våben LAV. Truslen fra angreb med improviserede radiologiske
våben i hele Irak er LAV. Truslen fra miner, efterladt
krigsammunition (Explosive Remnants of War, ERW) og forsaget
ammunition (Unexploded Ordnance, UXO) i områder, hvor der var
kamphandlinger i 1991 og 2003, herunder området omkring Al
Asad-luftbasen, er MIDDEL. Truslen fra de irakiske
sikkerhedsstyrker er LAV. Dog vurderer FE, at truslen fra
insiderangreb blandt de irakiske sikkerhedsstyrker og tilknyttede
sunnimuslimske stammekrigere i Irak er MIDDEL. Truslen fra spionage
i Irak, herunder Al Asad-luftbasen, er HØJ. Truslen fra
civile uroligheder i Irak, herunder området omkring Al
Asad-luftbasen, er MIDDEL.
VI. Det danske bidrag vil indgå i en
indsats, hvor det ikke kan udelukkes, at der bliver tale om
anvendelse af militære magtmidler. Det danske bidrag vil have
mandat til magtanvendelse i selvforsvar. På den baggrund
forelægges sagen for Folketinget under henvisning til
Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
meddeler sit samtykke til udsendelse af det danske bidrag som
beskrevet ovenfor.
VII. Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i forhold til de i afsnit III
beskrevne opgaver, vil regeringen rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.
VIII. Forsvaret anslår, at
meromkostningerne forbundet med udsendelse af et radarbidrag
på op til ca. 30 personer, vil kunne udgøre op til ca.
35 mio. kr. for 12 måneder. Dertil kommer omkostninger
forbundet med deployering på op til ca. 40 mio. kr. blandt
andet afhængig af bidragets endelige sammensætning m.v.
Meromkostninger for det nationale støtteelement vurderes af
Forsvaret at udgøre op til ca. seks mio. kr. for 12
måneder. I alt op til ca. 80 mio. kr. Meromkostningerne for
radarbidraget og støtteelementet kan afholdes inden for
Forsvarets samlede ramme.