Fremsat den 18. marts 2016 af Martin
Henriksen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Søren Espersen
(DF), Marie Krarup (DF), Christian Langballe (DF), Merete
Dea Larsen (DF), Peter Kofod Poulsen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om afvisning af asylansøgere ved
grænsen
Folketinget pålægger regeringen at
gennemføre de nødvendige ændringer i dansk
lovgivning m.v. med henblik på at sikre, at dansk politi og
andre myndighedspersoner får beføjelse til og instruks
om at hastebehandle asylsager ved grænsen til Danmark.
Formålet er at sikre, at asylansøgningen hurtigt kan
afgøres, og at asylansøgeren afvises allerede ved de
danske grænser, såfremt det kan konstateres, at
asylansøgeren kommer fra et sikkert land.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne finder, at
asylansøgere skal afvises allerede ved de danske
grænser. Og såfremt Danmark skal behandle
asylansøgningen, skal denne sagsbehandling ske
særdeles hurtigt.
Afvisning af asylansøgere fra sikre
lande
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
asylansøgere kan og skal afvises ved grænsen til
Danmark, hvis det kan konstateres, at asylansøgeren kommer
fra et sikkert land. En sådan praksis vil efter
forslagsstillernes opfattelse ikke være i strid med FN's
flygtningekonvention fra 1951.
Det følger af flygtningekonventionen
fra 1951, artikel 33, stk. 1, om forbud mod udvisning eller
afvisning, at: »Ingen kontraherende stat må på
nogensomhelst måde udvise eller afvise en flygtning ved
grænserne til sådanne områder, hvor hans liv
eller frihed ville være truet på grund af hans race,
religion, nationalitet, hans tilhørsforhold til en
særlig social gruppe eller hans politiske
anskuelser«.
Danmark kan således som den klare
hovedregel afvise asylansøgere ved den dansk-tyske
grænse eller ved andre grænseovergange til Danmark med
den begrundelse, at asylansøgeren kommer fra et sikkert
land. Det vil eksempelvis være tilfældet, hvis
asylansøgeren er indrejst i Danmark fra Tyskland. Tyskland
er et sikkert land at opholde sig i.
Såfremt beslutningsforslaget vedtages,
skal konstateringen af, om asylansøgeren kommer fra et
sikkert land, foregå på eller tæt ved de danske
grænser, så asylansøgeren uden unødigt
ophold kan udsendes til et sikkert land. Denne konstatering skal
som udgangspunkt søges gennemført inden for 1
time.
Afvisning af asylsagen med henvisning til
Dublinforordningen
Dublinforordningen indeholder en række
kriterier for, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for
behandlingen af en ansøgning om asyl. Kriterierne angiver,
hvilket land der bærer ansvaret for behandlingen af
asylansøgningen:
a) Det land, hvor
ansøgerens nærmeste familie opholder sig.
b) Det land, der
har udstedt en opholdstilladelse eller et visum til
ansøgeren.
c) Den
første medlemsstat, som ansøgeren ulovligt er
indrejst i.
d) Det land, hvor
ansøgeren først har søgt om asyl.
Disse fire kriterier åbner efter
forslagsstillernes opfattelse op for, at Danmark kan afvise
asylansøgere ved de danske grænser, såfremt det
i forbindelse med den danske grænsekontrol er muligt at
fastslå, så det er hævet over enhver tvivl, at
Danmark ikke er den første medlemsstat, som
asylansøgeren er indrejst ulovligt i. Dette kan en dansk
myndighedsperson konstatere allerede ved grænsen.
Forslagsstillerne er opmærksomme
på, at der er forskellige fortolkninger af
Dublinforordningen, men forslagsstillerne mener, at Danmark
bør udforske mulighederne for afvisning ved de danske
grænser. Såfremt forslaget vedtages, skal regeringen
derfor også, sideløbende med at forslaget
implementeres, undersøge, om der er mulighed for at afvise
asylansøgere med henvisning til Dublinforordningen allerede
ved de danske grænser, dvs. uden en egentlig
asylbehandling.
Hurtig sagsbehandling af asylsag
a) Åbenbart grundløse hastesager
(ÅGH-sager)
Behandling af en asylansøgning kan
foregå efter den særlige og velkendte
ÅGH-procedure (åbenbart grundløse hastesager),
som er en særlig hasteprocedure vedrørende
asylansøgninger fra en række nærmere bestemte
lande.
»Der er i disse sager en
forhåndsformodning for, at ansøgningen kan
afslås som åbenbart grundløs.
ÅGH-landelisten blev senest aftalt den 21. november 2011.
Listen omfatter bl.a. EU-medlemslandene, Norge, Schweiz og Island
samt Albanien, Australien, Bosnien-Hercegovina, Canada, Japan,
Kosovo, Kroatien, Makedonien, Moldova, Mongoliet, Montenegro, New
Zealand, Serbien og USA. Listen omfatter også Rusland, hvor
der dog efter en konkret vurdering gælder en række
undtagelser. Ved behandling af en sag i åbenbart
grundløs haster proceduren udfylder ansøgeren ikke et
asylansøgningsskema, og vedkommende kommer til en samtale
hos Udlændingestyrelsen særligt hurtigt. Dansk
Flygtningehjælp skal, ligesom i den almindelige
åbenbart grundløse procedure, afgive en udtalelse i
sagen. Hvis Dansk Flygtningehjælp er enig med
Udlændingestyrelsen, vil der særligt hurtigt blive
givet afslag på asyl«. (Der henvises til hjemmesiden
www.nyidanmark.dk, hvor man under afsnit om asyl kan læse
nærmere om ÅGH-sager.)
b) Ny særlig hasteprocedure
Som supplement til ÅGH foreslås
det, at der indføres en ny særlig hasteprocedure for
de asylsager, som ikke falder under ÅGH-procedurens
definition, men hvor der tilsvarende er behov for en særlig
hurtig sagsbehandling. Efter forslagsstillernes opfattelse er der
intet til hinder for, at danske myndigheder ved grænsen til
Danmark, eventuelt efter anvendelse af den velkendte
ÅGH-procedure eller ved anvendelse af en ny særlig
hasteprocedure, straks afviser asylansøgere.
Såfremt beslutningsforslaget vedtages,
skal en eventuel hastebehandling af asylansøgningen
foregå på eller tæt ved de danske grænser,
så asylansøgeren uden unødigt ophold kan
udsendes eller hjemsendes i de tilfælde, hvor
ansøgningen ikke imødekommes. Hastebehandlingen skal
som udgangspunkt søges gennemført inden for 1
time.
Dispensationsmulighed
I forbindelse med indførelsen af
ordningen kan regeringen overveje, om der som følge af
Danmarks internationale forpligtigelser er behov for i ganske
særlige tilfælde at acceptere asyl, såfremt der
eksempelvis er tale om alvorligt syge børn, hvor det
vurderes, at der kan være behov for akut
lægehjælp.
Økonomiske konsekvenser
Det forventes, at såfremt forslaget
implementeres, vil det medføre besparelser på de
offentligt budgetter, i og med at antallet af asylansøgere
forventes at falde markant.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF) m.fl.:
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afvisning af asylansøgere ved grænsen.
(Beslutningsforslag nr. B 98)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.