Betænkning afgivet af
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 3. marts
2016
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. januar
2016 og var til 1. behandling den 2. februar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge-, integrations- og boligministeren sendte den 21.
december 2015 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag
60. Den 28. januar 2016 sendte udlændinge-, integrations- og
boligministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Aktionsgruppen mod Diskrimination af
Flygtninge i Lovgivningen, Aarhus, og
Thomas Medom, rådmand for Sociale
Forhold og Beskæftigelse i Aarhus Kommune.
Udlændinge-, integrations- og
boligministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige
henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Thomas Medom, rådmand
for Sociale Forhold og Beskæftigelse i Aarhus Kommune
mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til udlændinge-, integrations- og
boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget efter partiets opfattelse er endnu
et skridt i den rigtige retning. Folketinget skal tage stilling
til, om de udlændinge, hvoraf mange fik asyl under den
tidligere SR-regering, skal sættes ned i kontanthjælp
og i stedet modtage den nye, lavere
starthjælp/integrationsydelse. Såfremt lovforslaget
vedtages, vil flere udlændinge opleve at blive sat ned i
ydelse. Det er efter partiets opfattelse rimeligt, fordi der
naturligvis bør være forskel på danskere, hvis
familier har boet her i generationer, og personer, som kun har boet
i Danmark i ganske få år, og hvoraf alt for mange
desværre slet ikke har bidraget til samfundet.
Folketinget indførte sidste år
et opholdskrav for ret til uddannelseshjælp og
kontanthjælp og en ny lavere ydelse for personer, som ikke
opfylder opholdskravet. De nye regler indebærer, at
udlændinge - og desværre også i visse
tilfælde, om end i mindre omfang, danske statsborgere - skal
opfylde et opholdskrav for at kunne få adgang til fuld
kontanthjælp. Opholdskravet indebærer, at man skal have
opholdt sig i det danske kongerige, dvs. i rigsfællesskabet,
i mindst 7 ud af de seneste 8 år for at være berettiget
til den fulde ydelse. Formålet med lovændringen var
bl.a. at gøre det mindre attraktivt at søge asyl i
Danmark. DF havde allerede dengang gerne set, at ændringen
også gjaldt alle dem, der havde fået ophold under den
tidligere regering. Det skete som bekendt ikke, men såfremt
dette lovforslag bliver vedtaget, vil det ske fra juli 2016.
Som led i finanslovsaftalen for 2016 mellem
regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti er det blevet aftalt at udvide personkredsen for
modtagelse af integrationsydelse efter den model, som vi kender i
dag. Udvidelsen af gruppen indebærer, at både personer,
der allerede i dag modtager uddannelses- eller kontanthjælp,
og personer, som søger om at modtage den, fremover vil
modtage den lavere ydelse, hvis ikke de opfylder kravet om som
minimum at have opholdt sig i kongeriget i 7 ud af de seneste 8
år. Ændringen burde, efter DF's opfattelse, ikke
gælde danske statsborgere, men partiet har accepteret dette
som led i et kompromis.
Forslaget vil helt overordnet tjene det
formål at markere forskellen på dem, som bor og lever i
Danmark og altid har gjort det, og så dem, der lige er kommet
til landet.
Efter DF's vurdering er der fortsat behov
for yderligere stramninger i asyl- og udlændingepolitikken,
hvorfor partiet efter vedtagelsen af dette lovforslag vil arbejde
videre med nye udlændingepolitiske stramninger.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved
3. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker, at i disse år er den formentlig vigtigste
opgave for Folketinget at sikre sammenhængskraften i det
danske samfund og fastholde vores unikke velfærdsmodel i en
tid, hvor globalisering og øget indvandring udfordrer vores
grundlæggende strukturer. S står for en balanceret
politik, der hjælper mennesker, der er på flugt,
begrænser antallet af indvandrere og samtidig insisterer
på reel integration af de herboende indvandrere og
efterkommere.
På den baggrund kan S ikke tilslutte
sig lovforslaget om at udvide integrationsydelsen, så
personkredsen også omfatter udlændinge, der allerede
opholder sig i landet og er kommet til Danmark inden for de seneste
7 år. Det skyldes særlig to forhold:
For det første er konsekvenserne af
de lave ydelser meget alvorlige for de børn, der kommer til
at vokse op med forældre på integrationsydelse.
Ifølge regeringens egne tal er beskæftigelseseffekten
af lovforslaget marginal, og den egentlige effekt er derfor
udelukkende, at flere børn i Danmark fremover vokser op
under alt for ringe økonomiske vilkår. Derfor har S i
forhandlinger med regeringen bl.a. foreslået, at der
indføres en ret til børnehjælp for de personer,
der modtager integrationsydelsen. På den måde ville vi
som samfund sikre, at børn med forældre på
integrationsydelse var sikret vintertøj, fritidsjob og
adgang til fritidsaktiviteter. Partiets forslag om at afbøde
de værste konsekvenser af integrationsydelsen
understøtter, at børn - uanset forældrenes
baggrund - skal have reelle muligheder for en god opvækst i
Danmark. Beklageligvis afviste regeringen enhver drøftelse
af forslaget såvel som andre justeringer, der ville tage
hensyn til de børn, der fremover risikerer at vokse op i
fattigdom.
For det andet udgør lovforslaget en
alvorlig forhindring for den praktiske integrationsopgave, der
varetages af de danske kommuner. S vurderer, at mange familier og
enlige, der modtager integrationsydelsen, vil være tvunget
til at forlade deres nuværende bolig, fordi deres
indtægtsgrundlag i mange tilfælde halveres. Det har
ikke været muligt for regeringen at godtgøre, at der
findes tilstrækkelig med boliger til så lav en husleje,
at de kan betales af de personer, der fremover modtager
integrationsydelsen. Det vil forstærke de udfordringer, som
kommunerne skal håndtere i forbindelse med den store
tilstrømning af flygtninge og forøgelsen af antallet
af familiesammenførte. Regeringen har ikke fremlagt
information, der har fjernet partiets vurdering af, at lovforslaget
vil forværre kommunernes mulighed for at løse
integrationsindsatsen i praksis. Tværtimod.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte lovforslaget. Da regeringen i sommeren 2015
foreslog indførelsen af en integrationsydelse for nyankomne
flygtninge - et forslag, som EL også var imod - kunne den
argumentere med, at det lave ydelsesniveau skulle skræmme
asylansøgere til at vælge andre lande at søge
asyl i. Dette argument er ikke til stede, når man diskuterer
det foreliggende lovforslag om udvidelse af personkredsen. Tilbage
er argumentet om, at nedsatte ydelser skulle få flere i
arbejde. Desværre viser bl.a. Rockwool Fondens
undersøgelse »Starthjælpens betydning for
flygtninges levevilkår og beskæftigelse« fra
2012, at beskæftigelseseffekten er meget lille. Til
gengæld viser undersøgelsen, at den nedsatte ydelse
skaber fattigdom og isolation, som vil skubbe flygtninge og andre
modtagere af integrationsydelse længere væk fra
arbejdsmarkedet. Den fattigdom, som indførelsen af
integrationsydelsen i 2015 har skabt, og som det foreliggende
lovforslag vil gøre betydelig mere udbredt, vil skade
integrationen og holde flygtninge ude af mange af de sociale
sammenhænge, som resten af landets befolkning indgår i.
Særlig hårdt vil flygtningebørn blive ramt.
Mange vil i praksis blive afskåret fra at gå til
børnefødselsdage og deltage i sport, udflugter og
andre aktiviteter, hvor de ville have mulighed for at møde
andre børn. Udvidelsen af personkredsen for
integrationsydelsen skaber et markant øget behov for de
billige boliger, som der i forvejen er mangel på, hvilket
også er påpeget af KL. Personer, der overgår fra
kontanthjælp til integrationsydelse, risikerer
udsættelse fra deres nuværende bolig, som de kan betale
på kontanthjælp, men ikke på integrationsydelse.
Dermed er der risiko for øget social nød og
hjemløshed.
Lovforslaget er fattigdomsskabende og
integrationsskadeligt. EL vil betragte det som et vigtigt politisk
mål at få afskaffet integrationsydelsen, så snart
der er et andet flertal i Folketinget, og stemmer imod det
foreliggende lovforslag.
Alternativets medlemmer af udvalget
bemærker, at partiet er enig i, at flygtninge skal i arbejde
så hurtigt som muligt. Men en integrationsydelse, der
næsten halverer kontanthjælpen, vil få den
modsatte effekt. Det vurderer både Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Lejernes Landsorganisation og alle de
høringssvar, som er afgivet. Nye tal fra Udlændinge,-
Integrations- og Boligministeriet viser, at blot 283 flere kommer i
job i 2016, selv om 21.000 vil få en lavere ydelse. I 2017
vil 19.500 personer blive ramt af integrationsydelsen, mens
beskæftigelsen kun ventes at stige med 437 personer. I 2018
vil 291 komme i arbejde, selv om 11.600 rammes af den lave ydelse.
Det eneste, forslaget vil skabe, er fattigdom med specielt
katastrofale følger for børnene. Frem for forringede
økonomiske vilkår med meget begrænset
beskæftigelseseffekt bør målsætningen
efter partiets opfattelse fremmes gennem en sammenhængende,
ambitiøs beskæftigelsesindsats, der involverer
både offentlige og private arbejdsgivere, fagforeninger,
uddannelsesinstitutioner, jobcentre, frivillige kræfter
m.v.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget kan ikke tilslutte sig forslaget om at udvide
personkredsen af mennesker, der skal modtage en integrationsydelse,
der er voldsomt meget lavere end kontanthjælp i Danmark. I
SF's optik vil forslaget have samme konsekvens som lovforslaget fra
sommeren 2015, hvor et flertal besluttede indførelsen af en
integrationsydelse for nytilkomne flygtninge.
Forslaget vil medføre øget
fattigdom og ulighed i Danmark, da den nye ydelse vil gøre
det svært for flygtninge at kunne dække helt basale
behov som f.eks. mad, husleje, medicin og tøj, og at kunne
fungere på lige vilkår med andre mennesker i det danske
samfund.
En del af ministerens præmis for
forslaget har været, at flygtninge hurtigere skal i arbejde,
og at de derved vil undgå fattigdom. Der er dog ikke blevet
svaret på, hvor flygtningene skal finde job i en tid, hvor
der stadig er mange ledige danskere. SF stiller sig stærkt
kritisk over for præmissen om, at der er job til alle
flygtninge. Tværtimod lader det til, at kommunerne skal have
en hjælpende ha°nd med at få flygtninge i arbejde.
Flere flygtninge kommer også med så voldsomme traumer
fra deres hjemlande, at det er svært at forestille sig, at de
kan fungere på det danske arbejdsmarked.
Lovforslaget vil desuden have betydelige
konsekvenser for de danske kommuner. Flere kommuner har udtrykt
bekymring for, om det vil være muligt at finde boliger til de
mange flygtninge, når flygtninge med integrationsydelse
mister så stor en del af deres levegrundlag. SF er bekymret
for, om flygtninge kan få en bolig, de kan betale, ligesom vi
er bekymrede for den eventuelle konsekvens, at mange flygtninge
placeres i udsatte boligområder, barakbyer eller andre
billige løsninger. I SF's optik er sådanne scenarier
skadelige for integrationen.
SF tager derfor afstand fra lovforslaget,
der ifølge flere høringssvar vil medføre
øget fattigdom og ulighed, og som i SF's optik vil have
skadelige konsekvenser for integrationen i Danmark.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Merete
Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk
Olesen (LA) Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye
(S) Yildiz Akdogan (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren
Egge Rasmussen (EL) Ulla Sandbæk (ALT) Josephine Fock (ALT)
Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Karsten
Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 111
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra udlændinge-, integrations- og boligministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | Henvendelse af 11/2-16 fra Aktionsgruppen
mod Diskrimination af Flygtninge i Lovgivningen, Aarhus | 6 | Henvendelse af 12/2-16 fra Thomas Medom,
rådmand for Sociale Forhold og Beskæftigelse i Aarhus
Kommune | 7 | Henvendelse af 19/2-16 fra Aktionsgruppen
mod Diskrimination af Flygtninge i Lovgivningen, Aarhus | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 111
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan forslagets vedtagelse vil
påvirke antallet af udsættelser og antallet af
hjemløse i Danmark, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. ,om det i alle tilfælde vil
være den enkelte modtager af integrationsydelse, der
bærer ansvaret for at finde en ny bolig, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm., om KL har ret i, at det vil
kræve manuel gennemgang af 150.000 sager for at
afgøre, hvem der vil blive omfattet af de med forslaget
foreslåede regler, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
11/2-16 fra »Aktionsgruppen mod Diskrimination af Flygtninge
i Lovgivningen«, Aarhus, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. ,om kommentar til henvendelse af
12/2-16 fra Thomas Medom, rådmand for Sociale Forhold og
Beskæftigelse i Aarhus Kommune, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
19/2-16 fra Aktionsgruppen mod diskrimination af Flygtninge i
Lovgivningen, Aarhus, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvor stor en del af
målgruppen regeringen forventer, kommer i arbejde og bliver
selvforsørgende som følge af lovforslaget, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå |
|