Ændringsforslag stillet den 16.
marts 2016
Ny paragraf
Af Leif Lahn Jensen
(S):
3)
Efter § 7 indsættes som ny paragraf:
»01
Uanset bestemmelserne i § 106 i lov om aktiv
socialpolitik og i § 45, stk. 2, i integrationsloven
refunderer staten i perioden fra den 1. oktober til og med den 31.
december 2016 100 pct. af en kommunes udgifter til
flyttehjælp efter § 85, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik og efter § 39, stk. 1, i integrationsloven til
personer, der har fået nedsat den samlede hjælp i
medfør af § 1, nr. 5, og hvor den flytning, der gives
flyttehjælp til, alene skyldes nedsættelsen af
hjælpen.«
[100 pct. statslig refusion ved
flyttehjælp til personer berørt af
kontanthjælpsloftet]
Bemærkninger
Til nr. 3
Med ændringsforslaget modtager
kommunerne 100 pct. i refusion for udgifter til flyttehjælp
til en flytning i Danmark efter § 85, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik eller efter § 39, stk. 1, i integrationsloven
for personer, som har fået den samlede hjælp nedsat som
følge af kontanthjælpsloftet, og hvor den flytning,
der gives flyttehjælp til, alene skyldes nedsættelsen
af hjælpen.
Der bliver dermed tale om en lovbunden
bevilling frem for en pulje (reservationsbevilling). Det skyldes,
at formålet er at dække 100 pct. af de kommunale
udgifter til flyttehjælp for mennesker, der påvirkes af
kontanthjælpsloftet. En pulje (reservationsbevilling) har en
afgrænset størrelse og er derfor ikke egnet til
formålet.
Socialdemokratiets medlemmer af
Beskæftigelsesudvalget ønsker ikke at sende regningen
for regeringen og Dansk Folkepartis kontanthjælpsloft videre
til kommunerne. Beskæftigelsesministeren har i flere svar til
Folketinget givet udtryk for, at regeringen ikke forventer flere
udsættelser som følge af lovforslaget. Det mener en
række organisationer, heriblandt BL og KL, imidlertid netop
at lovforslaget vil medføre. Det er i dag muligt for
mennesker i Danmark at modtage flyttehjælp, hvis man bl.a.
flytter i en billigere bolig. Det behov må mange
kontanthjælpsmodtagere realistisk set få, såfremt
Dansk Folkeparti og regeringens kontanthjælpsloft bliver til
virkelighed. Dermed bliver den kommunale økonomi udfordret
ud over omkostningsbidrag, flygtningeomkostninger og andet. For at
lette overgangen til en ny hverdag med nye økonomiske
betingelser foreslår Socialdemokratiet derfor, at staten
betaler flyttehjælp til de mennesker, der rammes af
kontanthjælpsloftet i 2016. Ændringsforslaget
foreslås finansieret via provenuet fra
kontanthjælpsloftet.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Ændringsforslaget forventes at have
begrænsede økonomiske konsekvenser. Der er dog af
bevillingstekniske grunde forudsat en merudgift på 0,1 mio.
kr. med henblik på at sikre hjemmel til finansiering af en
eventuel udgift. Der vil som følge af
ændringsforslaget skulle oprettes en særskilt
underkonto på finansloven til udgifter til flyttehjælp
med 100 pct. statsrefusion. Underkontoen oprettes under den
eksisterende hovedkonto § 17.63.02 Flytning og hjælp i
enkelttilfælde på lov om tillægsbevilling for
2016.