Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 15. marts 2016
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, lov om individuel boligstøtte,
integrationsloven og forskellige andre love
(Kontanthjælpsloft, 225-timersregel,
ferie til uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere m.v.)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 806 af 1. juli 2015, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1522 af 27. december 2014, § 33 i lov
nr. 994 af 30. august 2015, § 1 i lov nr. 1000 af 30. august
2015, § 6 i lov nr. 1569 af 15. december 2015 og § 4 i
lov nr. 1868 af 29. december 2015, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 5, stk. 4, indsættes efter
»§ 54 a,«: »§ 68 a, stk. 4,«, og
efter »§ 69, stk. 4 og 5,« indsættes:
»§ 69 j, stk. 11,«.
2. I
§ 13, stk. 11, 1. og 6. pkt., og § 54 a,
stk. 1, 1. og 5. pkt.,
ændres »5 uger« til: »4 uger«.
3. I
§ 13, stk. 11, indsættes som
7. pkt.:
»En ferieperiode må
højst vare 2 uger.«
4.
Efter § 13 e indsættes før overskriften
før § 14:
»Skærpet
rådighedskrav
§ 13 f. For så vidt
angår ægtepar, hvor en eller begge
ægtefæller er berettiget til uddannelses- eller
kontanthjælp efter § 11, og hvor hjælpen til
ægteparret beregnes efter § 26, stk. 1, på
baggrund af satserne i §§ 23-25, anses en
ægtefælle for ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder
efter reglerne i § 13, stk. 1-6, og § 13 a, når
1)
ægteparret har modtaget hjælp efter § 11 beregnet
efter § 26, stk. 1, i sammenlagt 1 år eller derover
inden for 3 år og
2) den
pågældende ægtefælle ikke har dokumenteret
at have haft mindst 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.
Stk. 2.
Hjælpen til ægtepar, hvor en eller begge
ægtefæller ikke anses for at udnytte deres
arbejdsmuligheder efter stk. 1, beregnes efter reglerne i §
26, stk. 5-7, og § 34, stk. 3.
Stk. 3. For
så vidt angår ægtepar, hvor en eller begge
ægtefæller er berettiget til integrationsydelse efter
§ 11, og hvor hjælpen beregnes efter § 26, stk. 1
eller 2, på baggrund af satserne i §§ 22-25, anses
en ægtefælle for ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder
efter reglerne i § 13, stk. 1-6, og § 13 a og efter
reglerne i integrationsloven, når
1)
ægteparret har modtaget hjælp efter § 11 beregnet
efter § 26, stk. 1 eller 2, i sammenlagt 1 år eller
derover inden for 3 år og
2) den
pågældende ægtefælle ikke har dokumenteret
at have haft mindst 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.
Stk. 4.
Hjælpen til ægtepar, hvor en eller begge
ægtefæller ikke anses for at udnytte deres
arbejdsmuligheder efter stk. 3, beregnes efter reglerne i §
26, stk. 8, og § 34, stk. 3. Ægtepar på
integrationsydelse, hvor den ene eller begge ægtefæller
har forsørgelsespligt over for et barn, skal dog
først have beregnet hjælpen efter § 26, stk. 8,
og § 34, stk. 3, når de har opnået ret til fuld
børne- og ungeydelse, jf. § 2, stk. 1, nr. 7, i lov om
en børne- og ungeydelse.
Stk. 5. En
ægtefælle, der modtager integrationsydelse, og som er
gift med en person, der modtager en anden offentlig
forsørgelsesydelse, der ikke er betinget af, at den
pågældende udnytter sine arbejdsmuligheder, f.eks. i
form af folkepension, førtidspension, SU eller
efterløn, eller ressourceforløbsydelse efter kapitel
6 a og 6 b, anses for at udnytte sine arbejdsmuligheder, uanset at
vedkommende ikke opfylder betingelserne i stk. 3.
Stk. 6. En ugift
modtager af uddannelses- eller kontanthjælp efter § 11,
hvis hjælp beregnes på baggrund af satserne i
§§ 23-25, anses for ikke at udnytte sine
arbejdsmuligheder efter reglerne i § 13, stk. 1-6, og §
13 a, når
1) personen har
modtaget hjælp efter § 11 i sammenlagt 1 år eller
derover inden for 3 år og
2) den
pågældende ikke har dokumenteret at have haft mindst
225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de
seneste 12 kalendermåneder.
Stk. 7.
Hjælpen til en ugift person, der anses for ikke at udnytte
sine arbejdsmuligheder efter stk. 6, nedsættes efter reglerne
i § 13 g. Hjælpen nedsættes dog ikke for personer,
der alene modtager uddannelseshjælp beregnet på
baggrund af satserne i § 23, stk. 2, nr. 1, 2 og 6-9. Bliver
en ugift person gift, beregnes hjælpen til personen fortsat
efter 1. pkt., indtil ægteparret som par har modtaget
hjælp i sammenlagt 1 år inden for 3 år, jf. stk.
1, nr. 1, eller stk. 3, nr. 1.
Stk. 8. For
så vidt angår ægtepar, hvor kun en af
ægtefællerne er berettiget til uddannelses- eller
kontanthjælp efter § 11 og den anden
ægtefælle modtager en offentlig
forsørgelsesydelse eller tilskud til pasning af egne
børn efter § 86 i dagtilbudsloven, og hvor der kun
beregnes hjælp til den ægtefælle, der modtager
uddannelses- eller kontanthjælp, jf. § 26, stk. 3, sker
der nedsættelse i uddannelses- eller kontanthjælpen til
denne ægtefælle efter reglerne i stk. 6 og 7. Det samme
gælder, hvis kun en af ægtefællerne er berettiget
til uddannelses- eller kontanthjælp efter § 11 og den
anden ægtefælle modtager ressourceforløbsydelse,
jf. kapitel 6 a og 6 b.
Stk. 9. En
ægtefælle eller en ugift person, hvis arbejdsevne
vurderes at være så begrænset, at vedkommende
ikke kan opnå beskæftigelse på det ordinære
arbejdsmarked, er ikke omfattet af kravet i stk. 1, 3 eller 6 om
225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de
seneste 12 kalendermåneder. Hvis en ægtefælle
eller en ugift person er undtaget efter 1. pkt. i 12
sammenhængende måneder eller mere og igen bliver
omfattet af kravet i stk. 1, 3 eller 6, begynder opgørelsen
af perioden med hjælp, jf. stk. 10, og opgørelsen af
arbejde, jf. stk. 12, forfra.
Stk. 10. I
opgørelsen af perioden med hjælp i sammenlagt 1
år inden for 3 år til et ægtepar efter stk. 1,
nr. 1, eller stk. 3, nr. 1, eller til en ugift person efter stk. 6,
nr. 1, indgår
1) perioder med
integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, som
ægteparret eller den ugifte person har modtaget,
2) perioder,
hvor en eller begge ægtefæller eller den ugifte person
har deltaget i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af
integrationsprogrammet efter integrationsloven eller har modtaget
engangshjælp efter § 25 a, og
3) perioder,
hvor der har været fradrag i eller nedsættelse eller
ophør af hjælpen efter §§ 35-43.
Stk. 11.
Opgørelsen af perioden med hjælp i sammenlagt 1
år efter stk. 10 begynder forfra for ægtepar, hvis
ingen af ægtefællerne har modtaget hjælp efter
§ 11 i en sammenhængende periode på 1 år.
Det samme gælder, hvis en ugift person ikke har modtaget
hjælp efter § 11 i en sammenhængende periode
på 1 år.
Stk. 12.
Opgørelsen af arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder efter stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, sker
for hver ægtefælle for sig. Perioden på 12
kalendermåneder for både en ægtefælle, jf.
stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, og en ugift person, jf. stk. 6,
nr. 2, forlænges med
1) perioder,
hvor den pågældende ikke har kunnet arbejde på
grund af dokumenteret sygdom,
2) perioder,
hvor den pågældende har haft ret til fravær ved
graviditet, barsel eller adoption, jf. § 13, stk. 7, nr.
4,
3) perioder,
hvor den pågældende har modtaget støtte efter
lov om social service til pasning af handicappet barn eller
døende nærtstående eller efter lov om ret til
orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt
barn,
4) perioder,
hvor den pågældende har aftjent værnepligt,
5) perioder,
hvor den pågældendes arbejdsevne har været
vurderet så begrænset, at vedkommende ikke har kunnet
opnå beskæftigelse på det ordinære
arbejdsmarked, jf. stk. 9, og
6) perioder,
hvor den pågældende har været under ordinær
uddannelse eller anden uddannelse eller opkvalificering til
uddannelse, hvor der ikke stilles krav om udnyttelse af
arbejdsmulighederne, eller hvor den pågældende har
modtaget en anden offentlig forsørgelsesydelse, der ikke er
betinget af, at vedkommende udnytter sine arbejdsmuligheder.
Stk. 13.
Resulterer en forlængelse efter stk. 12 i, at der ved
opgørelsen af arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder indgår måneder, der ligger mere
end 3 år før opgørelsestidspunktet, ses der
bort fra sådanne måneder. I et sådant
tilfælde får ægtefællen eller den ugifte
person tillagt yderligere måneder fremadrettet svarende til
antallet af måneder, der er set bort fra.
Stk. 14. En
ægtefælle eller en ugift person, hvis hjælp er
ophørt eller nedsat efter stk. 1-8, kan igen blive
berettiget til fuld hjælp, når den
pågældende dokumenterer at have haft mindst 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder. Arbejdet skal ligge efter det tidspunkt,
hvor hjælpen ophørte eller blev nedsat efter stk. 1-8.
Stk. 12, 2. pkt., og stk. 13 finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 15. Har en
ægtefælle eller en ugift person haft ordinært og
ustøttet arbejde, hvor der ikke har været en fastsat
arbejdstid, beregnes det antal timer, den pågældende
anses for at have arbejdet efter stk. 1, 3, 6 og 14, ud fra
indtægten divideret med en omregningssats på 119,08 kr.
(2016-niveau).
Stk. 16.
Selvstændig virksomhed kan medregnes til opgørelse af
timetallet efter stk. 1, 3, 6 og 14, hvis ægtefællen
eller den ugifte person dokumenterer, at den selvstændige
virksomhed har haft et omfang, der kan sidestilles med
lønarbejde i mindst 20 timer pr. uge, og der ikke er
udbetalt hjælp efter § 11 til den pågældende
ægtefælle eller ugifte person, mens den
selvstændige virksomhed er drevet. Den selvstændige
virksomhed medregnes med det faktisk dokumenterede timetal.
Stk. 17.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om kommunens pligt til at sende varslingsbrev, vejlede om
jobsøgning m.v. til ægtepar eller ugifte personer, der
kan blive omfattet af stk. 1-8.
§ 13 g. Opfylder en ugift
person ikke kravet om 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder, jf. §
13 f, stk. 6 og 7, nedsættes hjælpen til den
pågældende således:
1) Personer,
hvis hjælp beregnes på baggrund af 14.575 kr. pr.
måned (2016-niveau) eller 10.968 kr. pr. måned
(2016-niveau), afhængigt af om personerne har
forsørgelsespligt over for børn eller ikke, får
hjælpen nedsat med 1.000 kr. pr. måned
(2016-niveau).
2) Personer,
hvis hjælp beregnes på baggrund af mindre end 14.575
kr. pr. måned (2016-niveau) eller mindre end 10.968 kr. pr.
måned (2016-niveau), afhængigt af om personerne har
forsørgelsespligt over for børn eller ikke, får
hjælpen nedsat med 500 kr. pr. måned (2016-niveau), dog
således, at personer, der modtager uddannelseshjælp
beregnet på baggrund af satserne i § 23, stk. 2, nr. 1,
2 og 6-9, ikke får nedsat hjælpen.
Stk. 2.
Nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1 sker med virkning
fra den 1. i måneden efter den måned, hvor
betingelserne i § 13 f, stk. 6 og 7, ikke er
opfyldt.«
5.
Efter § 25 a indsættes:
Ȥ 25 b. For personer,
der er fyldt 30 år, og som modtager hjælp efter §
25, stk. 2, og for personer under 30 år, som modtager
hjælp efter §§ 23-25 svarende til satserne i §
25, stk. 2, kan den samlede hjælp pr. person, jf. stk. 5,
højst udgøre et månedligt beløb
på
1) 14.575 kr.
(2016-niveau) for gifte og samlevende personer, som har
forsørgelsespligt over for børn,
2) 10.968 kr.
(2016-niveau) for gifte og samlevende personer, som ikke er
forsørgere,
3) 15.196 kr.
(2016-niveau) for enlige personer, som har forsørgelsespligt
over for et barn,
4) 15.554 kr.
(2016-niveau) for enlige personer, som har forsørgelsespligt
over for to eller flere børn, og
5) 13.265 kr.
(2016-niveau) for enlige personer, som ikke er
forsørgere.
Stk. 2. For
personer under 30 år, som modtager hjælp efter §
25, stk. 3, og som ikke er omfattet af stk. 1, kan den samlede
hjælp pr. person, jf. stk. 5, højst udgøre et
månedligt beløb på
1) 12.444 kr.
(2016-niveau) for gifte og samlevende personer, som har
forsørgelsespligt over for et barn,
2) 12.321 kr.
(2016-niveau) for gifte og samlevende personer, som har
forsørgelsespligt over for to eller flere børn,
3) 9.452 kr.
(2016-niveau) for gifte og samlevende personer, som ikke er
forsørgere,
4) 14.896 kr.
(2016-niveau) for enlige personer, som har forsørgelsespligt
over for et barn,
5) 15.254 kr.
(2016-niveau) for enlige personer, som har forsørgelsespligt
over for to eller flere børn, og
6) 10.154 kr.
(2016-niveau) for enlige personer, som ikke er
forsørgere.
Stk. 3. For
personer, der modtager hjælp efter §§ 22-24, eller
som får beregnet hjælp efter § 26, stk. 2, og som
ikke er omfattet af stk. 1, kan den samlede hjælp pr. person,
jf. stk. 5, højst udgøre et månedligt
beløb på
1) 11.867 kr.
(2016-niveau) for gifte og samlevende personer, som har
forsørgelsespligt over for et barn,
2) 11.707 kr.
(2016-niveau) for gifte og samlevende personer, som har
forsørgelsespligt over for to eller flere børn,
3) 9.057 kr.
(2016-niveau) for gifte og samlevende personer, som ikke er
forsørgere,
4) 14.172 kr.
(2016-niveau) for enlige personer, som har forsørgelsespligt
over for et barn,
5) 14.530 kr.
(2016-niveau) for enlige personer, som har forsørgelsespligt
over for to eller flere børn, og
6) 9.754 kr.
(2016-niveau) for enlige personer, som ikke er
forsørgere.
Stk. 4. For
ægtefæller omfattet af § 13 f, stk. 3 og 4, kan
den samlede hjælp pr. person, jf. stk. 5, højst
udgøre et månedligt beløb på
1) 9.087 kr.
(2016-niveau) for den ægtefælle, der ikke får
hjælpen nedsat, og som har forsørgelsespligt over for
et barn,
2) 9.154 kr.
(2016-niveau) for den ægtefælle, der ikke får
hjælpen nedsat, og som har forsørgelsespligt over for
to eller flere børn,
3) 6.118 kr.
(2016-niveau) for den ægtefælle, der ikke får
hjælpen nedsat, og som ikke er forsørger,
4) 6.865 kr.
(2016-niveau) for den ægtefælle, der får
hjælpen nedsat, og som har forsørgelsespligt over for
et barn,
5) 6.932 kr.
(2016-niveau) for den ægtefælle, der får
hjælpen nedsat, og som har forsørgelsespligt over for
to eller flere børn,
6) 5.077 kr.
(2016-niveau) for den ægtefælle, der får
hjælpen nedsat, og som ikke er forsørger.
Stk. 5. I
beregningen af den samlede hjælp indgår
1)
integrationsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp samt
tillæg efter §§ 22-25 bortset fra dansktillæg
efter § 22, stk. 4-8, med det beløb, der ville have
været udbetalt, hvis personen ikke havde været omfattet
af § 13 g eller §§ 36-43 om fradrag i,
nedsættelse og ophør af hjælpen,
2) særlig
støtte efter § 34 bortset fra særlig
støtte, hvor kommunen har visiteret en person i husstanden
til en særlig bolig på grund af fysisk eller psykisk
funktionsevnenedsættelse og der er anvist en boligform som
nævnt i § 14, stk. 6, nr. 1-5, i lov om individuel
boligstøtte, eller hvor en person i husstanden modtager
boligstøtte efter § 23, stk. 1, 3. eller 4. pkt., eller
stk. 2 eller 3, i lov om individuel boligstøtte, og
3)
boligstøtte efter kapitel 1-9 i lov om individuel
boligstøtte bortset fra boligstøtte, hvor kommunen
har visiteret en person i husstanden til en særlig bolig
på grund af fysisk eller psykisk
funktionsevnenedsættelse og der er anvist en boligform som
nævnt i § 14, stk. 6, nr. 1-5, i lov om individuel
boligstøtte, eller boligstøtte, der ydes til
personer, der er omfattet af § 23, stk. 1, 3. og 4. pkt., og
stk. 2 og 3, i lov om individuel boligstøtte.
Stk. 6.
Boligstøtten efter lov om individuel boligstøtte
indgår i den samlede hjælp efter stk. 5 med en
forholdsmæssig andel af den samlede støtte, herunder
tilskud og lån, i forhold til antallet af husstandsmedlemmer,
der er fyldt 18 år.
Stk. 7. Den
samlede hjælp efter stk. 5 nedsættes med de
beløb, der efter § 31 eller med hjemmel i § 110
ses bort fra ved beregningen af integrationsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp.
Stk. 8. Kommunen
træffer forud for indplacering under de øvre
grænser for den samlede hjælp i stk. 1-3
afgørelse om, hvorvidt ugifte personer kan anses for
samlevende eller enlige, jf. lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
Stk. 9. Uanset
stk. 8 anses personer, der modtager ordinært
børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, for enlige ved indplacering under
de øvre grænser i stk. 1-3. Personer, der modtager
hjælp efter § 22, stk. 2, nr. 2, § 23, stk. 2, nr.
2, eller § 25, stk. 3, nr. 2, eller får beregnet
hjælp efter § 26, stk. 2, anses for samlevende ved
indplacering under de øvre grænser i stk. 1-3.
§ 25 c. Overstiger den
beregnede hjælp efter § 25 b, stk. 5, de beløb,
der er nævnt i § 25 b, stk. 1-4, nedsættes den
samlede hjælp med det overskydende beløb.
Stk. 2.
Nedsættelsen af hjælpen foretages først fuldt ud
i den særlige støtte efter § 34 og herefter i
boligstøtten, således som den indgår i
beregningen efter § 25 b, stk. 5, jf. dog stk. 5, 3. pkt., og
stk. 6, 2. pkt. Nedsættelsen i boligstøtten foretages
også, selv om boligstøtten ikke udbetales til den
person, der modtager hjælp efter §§ 22-25.
Stk. 3.
Nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1 og 2 foretages
første gang, når der udbetales hjælp efter
§§ 22-25 for den første hele kalendermåned.
Boligstøtten indgår for den kalendermåned, hvor
personen er berettiget til hjælpen for den første hele
kalendermåned. Den særlige støtte efter §
34 indgår med beløbet for den kalendermåned,
hvor personen er berettiget til hjælpen for den første
hele kalendermåned. Nedsættelse af hjælpen efter
stk. 1 og 2 foretages sidste gang ved udbetaling af hjælpen
efter §§ 22-25 for den sidste hele kalendermåned,
hvor en person modtager hjælp efter §§ 22-25.
Stk. 4.
Udbetaling Danmark skal udbetale særlig støtte og
boligstøtte for hver kalendermåned på baggrund
af en foreløbig beregning og nedsættelse efter stk. 1
og 2 ud fra oplysninger om personens sats for integrationsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp og
loftstørrelse.
Stk. 5.
Udbetaling Danmark skal på baggrund af oplysninger fra
indkomstregisteret og kommunen foretage en ny beregning for
nedsættelse af den samlede hjælp efter stk. 1 og 2 for
1 måned. Den nye beregning foretages, samtidig med at
Udbetaling Danmark genberegner boligstøtten for den
pågældende måned, jf. § 8 d i lov om
individuel boligstøtte. Udbetaling Danmark kan regulere
mellem særlig støtte efter § 34 og
boligstøtte svarende til den nye beregning af
nedsættelsen af den samlede hjælp for den
pågældende måned.
Stk. 6.
Udbetaling Danmark skal foretage en endelig beregning for
nedsættelse af den samlede hjælp som følge af
den årlige endelige efterregulering af boligstøtten
efter kalenderårets udløb, jf. §§ 46 b og 47
i lov om individuel boligstøtte, og når øvrige
oplysninger, der er nødvendige for endelig beregning af
nedsættelsen efter stk. 1 og 2, foreligger. Udbetaling
Danmark kan regulere mellem særlig støtte efter §
34 og boligstøtte vedrørende nedsættelsen af
den samlede hjælp.
Stk. 7.
Udbetaling Danmark skal foretage en ændret beregning for
nedsættelse af den samlede hjælp, hvis grundlaget for
beregningen ændres som følge af ændret
hjælp efter §§ 22-25. Beregningen skal ændres
med virkning fra første hele kalendermåned, efter at
ændringen i hjælpen efter §§ 22-25
indtræder, dog således, at personen stilles bedst
muligt i relation til indplacering på loftstørrelse i
den måned, hvor ændringen af hjælpen efter
§§ 22-25 indtræder.
§ 25 d. Kommunen indplacerer
personer under de øvre grænser for den samlede
hjælp i § 25 b, stk. 1-4. Kommunen træffer
afgørelse efter § 25 b, stk. 8, og vurderer, om
personen er omfattet af § 25 b, stk. 9, 1. eller 2. pkt.
Stk. 2. Kommunen
vejleder en person, der modtager hjælp efter §§
22-25, om, at oplysningerne om personens hjælp efter
§§ 22-25 og oplysninger, der har betydning for
beregningen og for eventuel tildeling af særlig støtte
efter § 34 og personens konkrete indplacering under de
øvre grænser i § 25 b, stk. 1-4, videregives til
Udbetaling Danmark med henblik på beregning og
nedsættelse af den samlede hjælp efter § 25 c.
Kommunen vejleder endvidere personen om, hvilken betydning de
øvre grænser for den samlede hjælp i § 25
b, stk. 1-4, har for udbetalingen af den særlige
støtte efter § 34 og boligstøtte efter lov om
individuel boligstøtte.
Stk. 3.
Udbetaling Danmark varetager beregningen af nedsættelsen af
den samlede hjælp og træffer afgørelser efter
§ 25 b, stk. 5-7, og § 25 c, hvorefter de
nødvendige oplysninger videregives til kommunerne.
§ 25 e.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om nedsættelse af hjælpen til personer, der er
omfattet af de øvre grænser for den samlede
hjælp i § 25 b, herunder den foreløbige beregning
og nedsættelse efter § 25 c, stk. 4, og ny beregning,
endelig beregning og ændret beregning og nedsættelse
efter § 25 c, stk. 5-7, og om fordelingen af opgaver mellem
kommunen og Udbetaling Danmark efter § 25 d.«
6. § 26,
stk. 4, 2. pkt., affattes således:
»Hjælpen beregnes igen efter stk. 1, når begge
ægtefæller opfylder betingelsen om 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste
12 kalendermåneder, jf. § 13 f, stk. 14.«
7. I
§ 26 indsættes som stk. 5-11:
»Stk. 5.
Beregnes hjælpen til begge ægtefæller på
baggrund af en sats inklusive eventuelt barsels- eller
aktivitetstillæg på enten 14.575 kr. pr. måned
(2016-niveau) eller 10.968 kr. pr. måned (2016-niveau),
afhængigt af om de har forsørgelsespligt over for
børn eller ikke, og opfylder en af ægtefællerne
ikke betingelsen om 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder, jf. §
13 f, stk. 1 og 2, beregnes der alene hjælp til den
berettigede ægtefælle efter reglerne i §§
23-25. Hjælpen beregnes igen som summen af de beløb,
som hver ægtefælle er berettiget til efter §§
23-25, jf. stk. 1, når den ægtefælle, der ikke
opfylder betingelsen om ordinært og ustøttet arbejde i
§ 13 f, stk. 1 og 2, har opnået 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde, jf. § 13 f, stk.
14.
Stk. 6. Beregnes
hjælpen til den ene ægtefælle efter stk. 5, og
opfylder denne ægtefælle ikke længere betingelsen
om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for
de seneste 12 kalendermåneder i § 13 f, stk. 1 og 2,
beregnes der fortsat hjælp til den af
ægtefællerne, der efter kommunens vurdering er
tættest på arbejdsmarkedet. Det er en betingelse for
udbetaling af hjælp efter 1. pkt., at den
pågældende ægtefælle søger at
udnytte sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder efter reglerne i
§ 13, stk. 1-6, og § 13 a. Hjælpen beregnes igen
efter stk. 5, når en af ægtefællerne har haft 225
timers ordinært og ustøttet arbejde, jf. § 13 f,
stk. 14.
Stk. 7. Beregnes
hjælpen til en eller begge ægtefæller på
baggrund af andre satser i §§ 23-25 end de satser, der er
nævnt i stk. 5, og opfylder en af ægtefællerne
ikke betingelsen om 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder,
nedsættes hjælpen til ægtefællerne
således, at de tilsammen får beregnet hjælpen
på baggrund af 14.575 kr. pr. måned (2016-niveau) eller
10.968 kr. pr. måned (2016-niveau), afhængigt af om
personerne har forsørgelsespligt over for børn eller
ikke. Nedsættelsen sker i hjælpen til den
ægtefælle, der ikke opfylder kravet om 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder. Opfylder ingen af ægtefællerne
kravet, nedsættes hjælpen hos den
ægtefælle, der har mindst tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Stk. 8.
Resulterer beregningen efter stk. 1 og 2 af hjælpen til et
ægtepar, hvor en eller begge ægtefæller modtager
integrationsydelse, i en samlet hjælp til ægteparret
eksklusive eventuelt tillæg efter § 22, stk. 4-8, der
overstiger 14.575 kr. pr. måned (2016-niveau) eller 10.968
kr. pr. måned (2016-niveau), afhængigt af om personerne
har forsørgelsespligt over for børn eller ikke, og
opfylder en af ægtefællerne ikke betingelsen om 225
timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de
seneste 12 kalendermåneder, nedsættes hjælpen til
ægtefællerne således, at de tilsammen får
beregnet hjælpen på baggrund af 14.575 kr. pr.
måned (2016-niveau) eller 10.968 kr. pr. måned
(2016-niveau) eksklusive eventuelt tillæg efter § 22,
stk. 4-8, afhængigt af om personerne har
forsørgelsespligt over for børn eller ikke.
Nedsættelsen sker i hjælpen til den
ægtefælle, der ikke opfylder kravet om 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder. Opfylder ingen af ægtefællerne
kravet, nedsættes hjælpen hos den
ægtefælle, der har mindst tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Stk. 9. Er
hjælpen nedsat hos en ægtefælle efter stk. 7, 3.
pkt., eller stk. 8, 3. pkt., og opfylder denne
ægtefælle igen kravet om 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder, jf. § 13 f, stk. 14, sker en fortsat
nedsættelse af hjælpen efter stk. 7 eller 8 hos den
anden ægtefælle.
Stk. 10. Den
ændrede beregning af hjælpen efter stk. 4-9 sker, fra
den 1. i måneden efter at ændringerne i
ægtefællernes forhold er indtrådt.
Stk. 11. Der kan
ikke ydes tilskud til pasning af egne børn efter § 86 i
dagtilbudsloven til en ægtefælle, der ikke udnytter
sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 10, og § 13 f,
stk. 1-4.«
8. I
§ 34, stk. 3, nr. 1,
indsættes efter »§ 13, stk. 10«: », og
§ 13 f, stk. 1-4«.
9. I
§ 34 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Personer, der er omfattet af § 13 f, stk. 6 og 7, får
særlig støtte med det beløb, der ville have
været udbetalt, hvis de pågældende ikke havde
været omfattet af nedsættelsen af hjælpen efter
§ 13 g.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
10. I
§ 34 indsættes efter stk. 4,
der bliver stk. 5, som nyt stykke:
»Stk. 6.
Kommunen varetager opgaverne vedrørende særlig
støtte efter stk. 1-5 samt beregning af særlig
støtte efter stk. 8. Udbetaling Danmark varetager opgaven
vedrørende udbetalingen af særlig
støtte.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 7 og
8.
11. I
§ 37 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Har en åbenlyst uddannelsesparat integrationsydelses- eller
uddannelseshjælpsmodtager eller en jobparat
integrationsydelses- eller kontanthjælpsmodtager af
jobcenteret fået mulighed for digitalt via Jobnet selv at
booke jobsamtaler, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, sidestilles personens booking af en
jobsamtale med en indkaldelse til en jobsamtale fra jobcenteret, og
reglerne i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved udeblivelse fra
disse samtaler. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse ved
jobsamtaler efter integrationsloven for
integrationsydelsesmodtagere, som alene har ledighed som problem,
og som er omfattet af et integrationsprogram efter
integrationsloven.«
12. I
§ 54 a, stk. 1, indsættes
som 6. pkt.:
»En
ferieperiode må højst vare 2 uger.«
13. § 68
a, stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte
ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage
hjælp efter § 42 i lov om social service,
medfører fradrag i ressourceforløbsydelsen på
samme måde som lønindtægt, jf. stk. 2, når
ferien holdes. Fradraget sker i ressourceforløbsydelsen for
den periode, som feriegodtgørelsen eller
ferietillægget er bestemt til at dække. Optjent ferie
med feriegodtgørelse skal afholdes før ferie efter
§ 69, stk. 4. En person kan holde ferie med
feriegodtgørelse eller ferietillæg samt
ressourceforløbsydelse efter 1. og 2. pkt., selv om personen
ikke har modtaget ressourceforløbsydelse i 12
sammenhængende måneder.«
14. § 69,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
En person, der har modtaget ressourceforløbsydelse i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers
ferie, hvor personen kan modtage ressourceforløbsydelse.
Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder.
Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder
betingelserne for at modtage ressourceforløbsydelse, mens
ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 2, mens
ferien holdes. Har personen optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først.
Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger. § 13,
stk. 12, finder tilsvarende anvendelse for personer, der er
omfattet af 1. pkt.«
15. § 69
j, stk. 11, affattes således:
»Stk. 11.
Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte
ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage
hjælp efter § 42 i lov om social service,
medfører fradrag i ressourceforløbsydelsen på
samme måde som lønindtægt, jf. stk. 9, når
ferien holdes. Fradraget sker i ressourceforløbsydelsen for
den periode, som feriegodtgørelsen eller
ferietillægget er bestemt til at dække. Optjent ferie
med feriegodtgørelse skal afholdes før ferie efter
§ 69 k, stk. 4. En person kan holde ferie med
feriegodtgørelse eller ferietillæg samt
ressourceforløbsydelse efter 1. og 2. pkt., selv om personen
ikke har modtaget ressourceforløbsydelse i 12
sammenhængende måneder.«
16. § 69
k, stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
En person, der har modtaget ressourceforløbsydelse i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers
ferie, hvor personen kan modtage ressourceforløbsydelse.
Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder.
Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder
betingelserne for at modtage ressourceforløbsydelse, mens
ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 2, mens
ferien holdes. Har personen optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først.
Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger. § 13,
stk. 12, finder tilsvarende anvendelse for personer, der er
omfattet af 1. pkt.«
17. I
§ 79 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
For personer, der modtager nedsat hjælp, fordi kravet om 225
timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de
seneste 12 kalendermåneder, jf. § 13 f, ikke er opfyldt,
er det en betingelse for indbetaling af ATP-bidrag, at den
månedlige ydelse mindst udgør de i stk. 3 nævnte
beløb fratrukket det beløb, som hjælpen
nedsættes med.«
18. I
§ 96 a, stk. 1, indsættes
efter 2. pkt.:
»Det samme gælder, hvis beløbet
til en ugift person nedsættes efter reglerne i § 13
g.«
19. I
§ 96 a, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.:
»Fradrag efter stk. 1 kan endvidere ikke
foretages, hvis hjælpen til et ægtepar beregnes efter
reglerne i § 26, stk. 5-9.«
20. I
§ 98, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Tilsvarende gælder for
Udbetaling Danmarks afgørelser om hjælp efter §
25 b, stk. 5 og 6, § 25 c, § 25 e og § 34, stk. 6,
2. pkt.«
21. I
§ 109, stk. 1, indsættes
efter nr. 1 som nye numre:
»2) §
13 f, stk. 15, om omregningssatsen ved ordinært og
ustøttet arbejde uden fastsat arbejdstid.
3) § 13 g,
stk. 1, om nedsættelse af hjælpen til ugifte personer,
der ikke opfylder kravet om 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder.
4) § 25 b,
stk. 1-4, om de øvre grænser for den samlede
hjælp.
5) § 26,
stk. 5, 7 og 8, om beregning af hjælp til ægtepar, der
ikke opfylder kravet om 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder.«
Nr. 2-14 bliver herefter nr. 6-18.
22. I
§ 109, stk. 3, ændres
»nr. 1-3, 6-9 og 13« til: »nr. 1-7, 10-13, 17 og
18«, og »jf. stk. 5« ændres til: »jf.
stk. 4«.
23. I
§ 110, stk. 2, indsættes
efter »udsatte«: »integrationsydelses- og«,
og som 2. pkt. indsættes:
»Ministeren kan fastsætte
regler om, at det lempeligere fradrag for en udsat person efter 1.
pkt. bevares ved beregningen af hjælp til et ægtepar
efter § 30, stk. 1, jf. § 31, stk. 1.«
§ 2
I lov om individuel boligstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 174 af 24. februar 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 5, ændres
»§ 42« til: »§§ 13 g eller
42«.
2.
Efter § 42 indsættes i kapitel
8:
Ȥ 42 a. Udbetalingen af
den beregnede boligstøtte kan reduceres, hvis et eller flere
husstandsmedlemmer er omfattet af § 25 b i lov om aktiv
socialpolitik. Reduktionen sker efter reglerne i §§ 25 b
og 25 c i lov om aktiv socialpolitik og regler fastsat i
medfør af § 25 e i lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 2. Retten
til generhvervelse af udbetalingen af boligstøtte uden
nedsættelse efter reglerne i §§ 25 b og 25 c i lov
om aktiv socialpolitik og regler fastsat i medfør af §
25 e i lov om aktiv socialpolitik sker uden ansøgning,
når betingelserne for nedsættelsen ikke længere
er opfyldt.
Stk. 3.
§§ 33 og 34 finder ikke anvendelse for perioder, hvor
udbetalingen af den beregnede boligstøtte er reduceret efter
§§ 25 b, 25 c og 25 e i lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
administrationen af boligstøtten som følge af
nedsættelsen af boligstøtten efter §§ 25 b
og 25 c i lov om aktiv socialpolitik.«
§ 3
I lov nr. 994 af 30. august 2015 om kommunernes
finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, som
ændret ved § 15 i lov nr. 1000 af 30. august 2015,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, 2. pkt., ændres
»§ 3, stk. 1, nr. 1, 2 og 11« til: »§
3, stk. 1, nr. 1, 2, 11 og 15«.
2. I
§ 3, stk. 1, nr. 5, ændres
»aktivitetstillæg,« til:
»aktivitetstillæg og«, »og særlig
støtte« udgår, og »§§ 25, 27 a
og 34« ændres til: »§§ 25 og 27
a«.
3. I
§ 3, stk. 1, nr. 6, ændres
»aktivitetstillæg,« til:
»aktivitetstillæg og«, »og særlig
støtte« udgår, og »§§ 23, 24 og
34« ændres til: »§§ 23 og
24«.
4. I
§ 3, stk. 1, nr. 13,
indsættes efter »jf.«: »integrationslovens
§ 23 c og § 24 f, jf. § 23 c, og«.
5. I
§ 3, stk. 1, indsættes som
nr. 15:
»15)
Særlig støtte, jf. § 34 i lov om aktiv
socialpolitik.«
6. I
§ 5, stk. 3, ændres
»§ 3, stk. 1, nr. 1, 2 og 11,« til: »§
3, stk. 1, nr. 1, 2, 11 og 15,«.
§ 4
I integrationsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1094 af 7. oktober 2014, som ændret ved § 66 i lov
nr. 1482 af 23. december 2014, § 2 i lov nr. 1488 af 23.
december 2014, § 3 i lov nr. 1000 af 30. august 2015 og §
1 i lov nr. 1705 af 21. december 2015, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 45, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 23« til: »§§ 23 a
og 23 b«.
2. I
§ 45, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »§ 24 f« til: »§ 24 f, jf.
§§ 23 a og 23 b,«.
3. I
§ 45 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6.
Kommunalbestyrelsens udgifter til løntilskud efter
§§ 23 c og 24 f, jf. § 23 c, refunderes efter
reglerne i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne.«
Stk. 6-8 bliver herefter stk. 7-9.
4. I
§ 47, stk. 1, ændres
»§ 45, stk. 3-7,« til: »§ 45, stk. 3-5,
7 og 8«.
5. I
§ 48, stk. 1, ændres
»§ 45. stk. 3, 6 og 7« til: »§ 45, stk.
3, 7 og 8«.
§ 5
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 167 af 20. februar 2015, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 87, stk. 1, nr. 1, ændres
»arbejdsindtægt og« til:
»arbejdsindtægt,«.
2. I
§ 87, stk. 1, indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) ikke
er omfattet af § 13, stk. 10, og § 13 f, stk. 1-4, jf.
§ 26, stk. 4-10, i lov om aktiv socialpolitik, og«.
Nr. 2 bliver herefter nr. 3.
3. I
§ 87, stk. 2, ændres
»stk. 1, nr. 2,« til: »stk. 1, nr. 3,«.
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 3, nr.
1-3, 5 og 6, træder i kraft den 1. oktober 2016.
Stk. 3. § 1, nr. 5
og 10, har virkning fra den 1. oktober 2016. Personer, der forud
for den 1. oktober 2016 modtager hjælp efter §§
22-25 i lov om aktiv socialpolitik, skal vejledes om virkningerne
af § 1, nr. 5, senest 3 måneder før den 1.
oktober 2016 eller ved ansøgningstidspunktet, såfremt
dette ligger efter den 1. juli 2016. Kommunens vejledning i
overensstemmelse med 2. pkt. er en betingelse for, at virkningerne
af § 1, nr. 5, kan indtræde.
Stk. 4. § 3, nr. 4,
og § 4, nr. 1-5, har virkning for kommunernes refusion af
udgifter til tilbud, der dækker perioden fra den 1. januar
2016 og derefter.
§ 7
Stk. 1. § 1, nr. 2,
finder ikke anvendelse for personer, der før lovens
ikrafttræden har opnået ret til 5 ugers ferie. For
sådanne personer finder de hidtil gældende regler i
§ 13, stk. 11, og § 54 a, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik om ret til 5 ugers ferie fortsat anvendelse. For
personer omfattet af 1. pkt. finder § 13, stk. 11, og §
54 a, stk. 1, som ændret ved denne lovs § 1, nr. 3 og
12, anvendelse, medmindre de forud for lovens ikrafttræden
har indgået aftale med kommunen om, at de kan afholde ferie i
en periode på mere end 2 uger. Ferie, der er afholdt ved
lovens ikrafttræden, indgår i opgørelsen af de
op til 5 ugers ferie.
Stk. 2. Uanset
bestemmelserne i §§ 13 f og 13 g i lov om aktiv
socialpolitik som indsat ved denne lovs § 1, nr. 4, anses
ægtefæller og ugifte personer i perioden fra den 1.
april 2016 til den 30. september 2016 for at udnytte deres
arbejdsmuligheder efter bestemmelsen, selv om den enkelte ikke har
dokumenteret at have haft 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder.
Stk. 3. Uanset
bestemmelserne i §§ 13 f og 13 g i lov om aktiv
socialpolitik som indsat ved denne lovs § 1, nr. 4, anses
ægtefæller og ugifte personer i perioden fra den 1.
oktober 2016 til den 31. marts 2017 for at udnytte deres
arbejdsmuligheder efter bestemmelsen, hvis den enkelte dokumenterer
at have haft 113 timers ordinært og ustøttet arbejde
inden for de seneste 6 kalendermåneder.
Stk. 4. Kommunerne vil
ved første opgørelse af finansieringsbeløbet,
jf. lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser
udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne og regler fastsat i medfør
heraf, efter lovens ikrafttræden få reguleret de
finansieringsbeløb, som er udbetalt fra den 1. januar 2016
og frem til lovens ikrafttræden, med
finansieringsbeløbet for kommunernes udgifter til
løntilskud efter integrationslovens § 23 c og § 24
f, jf. § 23 c.
Stk. 5. Refusion for
kommunernes udgifter til løntilskud efter integrationslovens
§ 23 c og § 24 f, jf. § 23 c, der er udbetalt
forskudsvis efter de hidtil gældende regler i
integrati?onslovens § 45, stk. 4 og 5, i perioden
den 1. januar 2016 frem til lovens ikrafttræden, vil blive
krævet tilbagebetalt i 2016.