Skriftlig fremsættelse (3. februar
2016)
Beskæftigelsesministeren (Jørn
Neergaard Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte,
integrationsloven og forskellige andre love
(Kontanthjælpsloft, 225 timers regel, ferie til uddannelses-
og kontanthjælpsmodtagere m.v.)
(Lovforslag nr. L 113)
Lovforslaget udmønter aftale om et
kontanthjælpssystem, hvor det kan betale sig at arbejde -
Jobreform fase I, indgået den 18. november 2015 mellem
regeringen (Venstre) og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti.
Formålet med at indføre et nyt
kontanthjælpsloft og en 225 timers regel for modtagere af
kontanthjælp m.v. (integrationsydelse og uddannelses- og
kontanthjælp) er, at det skal kunne betale sig at arbejde.
Samtidig nedsættes retten til ferien fra fem til fire ugers
ferie for uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere for at
øge deres rådighed for arbejdsmarkedet.
Det nye kontanthjælpsloft
gælder for den enkelte modtager af hjælp. Loftets
størrelse afhænger af, hvilken ydelsessats personen
modtager, og af om personen er gift/samlevende, enlig eller
forsørger.
Loftet omfatter integrationsydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp (herunder aktivitets-,
barsels-, og bidragstillæg), særlig støtte og
boligstøtte. Hvis de samlede ydelser til personen overstiger
loftet, reduceres særlig støtte og
boligstøtte.
Incitamentet til at tage alle former for
job styrkes, da arbejdsindkomst reducerer loftets virkning ved, at
det beløb, hvormed kontanthjælp mv. reduceres som
følge af arbejdsindkomsten (skattepligtigt beløb),
skaber plads under loftet til mere særlig støtte og
boligstøtte (som er skattefri).
Der indføres endvidere et krav om,
at en modtager af kontanthjælp m.v. - når personen har
modtaget hjælp i sammenlagt et år - skal dokumentere
minimum 225 timer i ordinær, ustøttet
beskæftigelse inden for de seneste 12 måneder for at
bevare retten til fuld hjælp. Kravet gælder både
for ægtepar og ugifte og som udgangspunkt alle modtagere af
integrationsydelse og uddannelses- og kontanthjælp. Ugifte
personer, der modtager uddannelseshjælp på SU-niveau
eller integrationsydelse, omfattes dog ikke af 225 timers
reglen.
Personer med en så begrænset
arbejdsevne, at kommunen ud fra et konkret skøn vurderer, at
de pågældende ikke vil kunne arbejde 225 timer inden
for et år på det ordinære arbejdsmarked,
undtages.
Så snart en person har arbejdet 225
timer, svarende til seks ugers arbejde, vil den
pågældende igen være berettiget til fuld
hjælp. Alle 225 timer skal ligge efter det tidspunkt, hvor
hjælpen blev reduceret eller bortfaldt. For ægtepar
skal begge ægtefæller have arbejdet 225 timer, svarende
til seks ugers arbejde, for at ægteparret igen er berettiget
til fuld hjælp.
Kontanthjælpsmodtageres ret til ferie
ændres, således at personer, der har modtaget
uddannelses- eller kontanthjælp eller revalideringsydelse i
sammenhængende 12 måneder, får ret til fire ugers
ferie i stedet for de nuværende fem uger. Ferien skal aftales
med jobcentret, og en ferieperiode må maksimalt vare to
uger.
Endvidere indeholder lovforslaget
følgende elementer, der ikke knytter sig direkte til
aftalen:
- | Konsekvensændring af reglerne om ret
til ferie for ressourceforløbsydelsesmodtagere | - | Indførelse af mulighed for at
sanktionere for udeblivelser fra jobsamtaler, som en åbenlyst
uddannelsesparat uddannelseshjælpsmodtager eller en jobparat
kontanthjælpsmodtager selv har booket digitalt på
Jobnet | - | Ændring af
forsøgsbestemmelsen vedrørende udsatte
kontanthjælpsmodtagere, således at der også for
gifte er et incitament til at tage arbejde af kortere
varighed. | - | Forslag om, at kommunernes udgifter til
ansættelse i løntilskud efter integrationsloven, som
forudsat ved aftaleindgåelsen om refusionsreformen, omfattes
af lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser
udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne. |
|
De økonomiske konsekvenser af
forslaget før skat, tilbageløb og eksklusive
adfærd er i 2016-niveau - 164,3 mio. kr. i 2016 stigende til
- 589 mio. kr. i 2019.
Forslaget træder i kraft den 1. april
2016.
Det nye kontanthjælpsloft får
virkning seks måneder senere den 1. oktober 2016 for
både eksisterende og nye ydelsesmodtagere.
For 225 timers reglen gælder
følgende overgangsordning for perioden 1. april 2016 og frem
til 31. marts 2017:
- | Kommunen kan tidligst pr. 1. oktober 2016
lade kontanthjælpen nedsætte eller bortfalde som
følge af 225 timers reglen. | - | I perioden fra 1. oktober 2016 til den 31.
marts 2017 nedsættes eller bortfalder hjælpen, hvis
ægteparret eller den ugifte person har modtaget hjælp i
sammenlagt 1 år og ikke har haft 113 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 6
kalendermåneder. |
|
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.