Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 10. december 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2015 og var til 1. behandling den 29. oktober 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 17. august 2015 dette udkast til
udvalget, jf. SAU (2014-15, 2. samling) alm. del - bilag 21. Den 7.
oktober 2015 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 henvendelse fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
Samråd
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til skatteministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd
den 18. november 2015. Ministeren har efterfølgende
fremsendt det talepapir, der lå til grund for besvarelsen,
til udvalget.
Ekspertmøde
Udvalget har den 9. december 2015 afholdt
et ekspertmøde om alternative muligheder for SKATs kontrol
af sort arbejde. Materiale fra ekspertmødet er omdelt som
bilag 8-10.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
finder, at det er for vidtgående at give SKAT adgang til
private borgeres haver. Der er tale om et meget væsentligt
indgreb i privatlivet, som der skal være særdeles
tungtvejende grunde til at gennemføre. Borgerne skal ikke
uden egen skyld eller uden at kunne forhindre det tåle, at
myndighederne trænger ind i privatsfæren.
DF, V, LA og KF finder, at det er et
vigtigt mål at genskabe balancen mellem de
kontrolbeføjelser, SKAT udstyres med, og borgernes ret til
privatliv på egen grund. Det har ikke været muligt at
kvantificere effekten af de kontroller, som SKAT har udført
på privat grund, og effekten på skattegabet vurderes at
være beskeden.
DF, V, LA og KF støtter derfor
lovforslaget om ophævelse af hjemmelen til, at SKAT kan
foretage kontrol på privat grund af professionel
byggeaktivitet.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Socialdemokratiet og Enhedslisten er
modstandere af lovforslaget, der vil svække indsatsen mod
social dumping og føre til mere sort arbejde.
S og EL finder det positivt, at de to
elementer vedrørende ophævelse af kravet om skiltning
ved entrepriser over 50.000 kr. og SKATs mulighed for at
spørge om cpr-nummer er udgået af lovforslaget
på baggrund af de indkomne høringssvar. Ikke desto
mindre er lovforslaget fortsat et skridt i den forkerte
retning.
S og EL finder det slående, hvordan
branchens parter på både lønmodtager- og
arbejdsgiverside - dem, der i hverdagen oplever konsekvenserne af
social dumping, sort arbejde og unfair konkurrence - alle har
udtrykt kritik af lovforslaget, jf. disses høringssvar og
udsagn givet på ekspertmødet i udvalget den 9.
december 2015.
S og EL har undervejs i udvalgsbehandlingen
stillet en række spørgsmål til alternative
kontrolmuligheder i forhold til sort arbejde, herunder bedt
skatteministeren udarbejde et notat vedrørende alternative
kontrolmuligheder af sort arbejde og erfaringer fra andre steder i
forvaltningen og internationalt, jf. spørgsmål 9. Der
er på tidspunktet for afgivelse af betænkningen ikke
givet tilfredsstillende svar fra skatteministeren og heller ikke
udarbejdet et notat, der grundlæggende skitserer alternativer
til den kontrolhjemmel, der afskaffes med denne lov.
Under det afholdte ekspertmøde kom
det frem, at hovedudfordringen med sort arbejde på
byggepladser findes på villavejene, og at den oplevede
opdagelsesrisiko hos virksomhederne er faldende. Udfordringerne med
sort arbejde på privat grund består således
fortsat.
Med baggrund i de mangelfulde svar
ønskede S og EL at udskyde betænkningsafgivelsen. S og
EL finder det problematisk, at et snævert flertal i udvalget
fremtvinger hurtigere afstemninger og forkorter en seriøs
behandling af en lov, der ikke har hastende karakter.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet en lang række spørgsmål - dels inden
lovforslaget blev fremsat, dels efter fremsættelsen. Af
svarene fremgår det efter EL's mening, at formålet med
lovforslaget ikke er at opnå en større grad af
retssikkerhed, men at stække bestræbelserne på at
komme social dumping og sort arbejde til livs. Skatteministeren har
således ikke kunnet redegøre overbevisende for,
hvorfor SKAT skal fratages kontrolbeføjelser på dette
område, når SKAT i andre sammenhænge har disse
kontrolbeføjelser. Skatteministeren har endvidere ikke
svaret tilfredsstillende på spørgsmålet om,
hvilke andre myndigheder, der er udstyret med lignende
kontrolbeføjelser - uden krav om indhentning af
dommerkendelse gennem politiet, jf. svar på SAU (2014-15, 2.
samling) alm. del - spørgsmål 97. Et eksempel
på, hvilke andre myndigheder der har lignende
kontrolbeføjelser, fremgår ellers af skatteministerens
svar på spørgsmål 16, hvori ministeren
bekræfter, at Arbejdstilsynet er udstyret med en lignende
kontrolbeføjelse, som skatteministeren med lovforslaget vil
fratage SKAT på de selvsamme byggepladser i f.eks. private
haver.
Alternativets medlemmer af udvalget har
været i tvivl om lovforslaget, idet det opstiller et dilemma
mellem hensynet til den private retssikkerhed og hensynet til at
kunne foretage en kontrol, der gør, at SKAT kan inddrive
indtægter fra virksomheder, som ikke handler i
overensstemmelse med dansk lovgivning og danske overenskomstregler.
ALT er af den opfattelse, at man i udgangspunktet bør
være meget varsom med at give myndighederne adgang til at
indtræde i privatsfæren uden dommerkendelse, og det vil
ALT fortsat stå vagt om. På den anden side ligger
imidlertid hensynet til indsatsen imod social dumping og ulovligt
arbejde, som ALT ligeledes vægter meget højt, og det
skal understreges, at den eksisterende hjemmel kun gælder
kontrol af udendørs byggeaktivitet.
På baggrund af lovforslaget har ALT
inddraget partiets medlemmer i en digital høring for at
få et indblik i, hvordan medlemmerne vægtede
problemstillingen. Det overvejende argument har været, at
indsatsen imod social dumping og illegalt arbejde ikke opleves at
kompromittere retssikkerheden i en sådan grad, at det giver
anledning til at ændre SKATs nuværende
beføjelser. ALT hæfter sig endvidere ved, at der i
lovforslaget arbejdes på bedre skilte- og legitimationspligt,
ligesom det har haft betydning, at både arbejdstager- og
arbejdsgiverorganisationer stiller sig positive over for SKATs
muligheder på området, da den nuværende
lovgivning opleves som styrkende i forhold til beskyttelse mod
ulovlig konkurrence. ALT stemmer af disse årsager imod
lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) vil redegøre for sin
indstilling ved 2. behandling.
Radikale Venstre vil uden for
betænkning stille et ændringsforslag til 2. behandling
af lovforslaget.
Ændringsforslaget vil fastholde SKATs
adgang til kontrol af udendørs byggeaktivitet på
privat grund i de tilfælde, hvor der kan konstateres
større synlig byggeaktivitet, men hvor der ikke
fremgår den påbudte skiltning og man derfor må
formode, at der bliver begået lovbrud. Ved at indføre
en bagatelgrænse for, hvornår SKAT har ret til kontrol
i private haver, mener Radikale Venstre at ramme den rette balance
mellem på den ene side at sikre retssikkerheden for den
enkelte borger og på den anden side retssikkerheden for det
fællesskab, som SKAT repræsenterer i sit arbejde for at
modvirke sort arbejde.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) René Christensen
(DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian
Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Preben Bang Henriksen (V) Britt
Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper
Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Thomas Jensen (S) fmd. Jesper
Kiel (EL) Henning Hyllested (EL) Josephine Fock (ALT) René
Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas
Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 13
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Liste over tidligere stillede
spørgsmål på alm. del, der relaterer sig til
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 28/10-15 fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk | 5 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Meddelelse om udskudt
betænkningsafgivelse | 8 | Program for ekspertmøde
9/12-15 | 9 | Materiale til brug for ekspertmøde
om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde 9/12-15 | 10 | CEPOS og Dansk Byggeris oplæg ved
ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde
9/12-15 | 11 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 13
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om proceduren for indhentelse af
dommerkendelser efter gældende ret, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan lovgivningen kan
indrettes, så SKAT efter en særlig hurtig procedure -
eventuelt via politiet - kan indhente en dommerkendelse til at
foretage kontrol, så øjemedet ikke forspildes, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/10-15 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvorvidt SKAT må foretage
kontrol på en ejendom, der tjener til privatbolig, hvis der
gives tilladelse fra den person, der bor i ejendommen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvorvidt lovforslaget
indebærer, at SKAT må foretage kontrol uden
forudgående tilladelse, hvis øjeblikket forspildes -
eller om denne mulighed kun gælder i forhold til kontrol af
erhvervsmæssig virksomhed, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om at tilsende talepapir fra
samrådet 18/11-15, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om Skatteministeriet
påtænker at iværksætte konkrete kampagner
rettet mod sort arbejde, og i bekræftende fald hvilke, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om andre offentlige myndigheder har
mulighed for at udøve myndighedskontrol på deres
respektive område ved hjælp af en særlig
»fast track-ordning«, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm., om ministeren vil oversende et notat
til udvalget med konkrete bud på, hvilke alternative
muligheder ministeren ser for SKATs udøvelse af kontrol, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvilke konkrete initiativer
regeringen vil igangsætte for at bekæmpe sort arbejde,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
regeringen er af den holdning, at der ikke lovgivningsmæssigt
kan gøres mere for at bekæmpe sort arbejde, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om SKATs redskaber til kontrol af sort
arbejde, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om kommentar til oplæg fra
ekspertmøde 9/12-15 fra CEPOS og Dansk Byggeri, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om med baggrund i lovforslagets
karakter, i forlængelse af svaret på
spørgsmål 8, at oplyse, om ministeren finder svaret
tilfredsstillende, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om, hvilke alternative muligheder der
er for SKATs udøvelse af kontrol, der skal afdække
sort arbejde og social dumping, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm., om ministeren er villig til bevare
SKATs hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet
på privat grund, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvilke skattepligtige oplysninger
der skal være tilgængelige for SKAT, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvordan det vil være muligt
at få større klarhed over skattepligtige oplysninger
fra udenlandske arbejdstagere og virksomheder, inden disse
påbegynder arbejde i Danmark, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvordan den nuværende
registrering i RUT kan ændres, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. om udviklingen i opdagelsesrisikoen,
for så vidt angår sort arbejde i perioden 2005-2015,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm., om ministeren kan oversende det
materiale, der blev benyttet ved SKATs dialogmøde, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
13
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om at kommentere
Rockwoll Fondens opdaterede redegørelse for omfanget af sort
arbejde i Danmark, til skatteministeren | B | Samrådsspm. om, hvilke initiativer
regeringen agter at igangsætte i forhold til at bekæmpe
sort arbejde i Danmark, til skatteministeren | C | Samrådsspm., om regeringen stadig
ønsker at gennemføre lovforslaget, der ifølge
regeringen selv »kan give anledning til mere sort
arbejde«, til skatteministeren |
|