Fremsat den 7. oktober 2015 af
skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af kildeskatteloven,
momsloven og skattekontrolloven
(Ophævelse af hjemmel til kontrol af
udendørs byggeaktivitet på privat grund -
Retssikkerhedspakke I)
§ 1
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret bl.a. ved § 2 i
lov nr. 590 af 18. juni 2012 og § 2 i lov nr. 927 af 18.
september 2012 og senest ved § 1 i lov nr. 202 af 27. februar
2015, foretages følgende ændringer:
1. To
steder i § 75, nr. 4, ændres
»§ 86, stk. 5 og 6,« til: »§ 86, stk. 4
og 5,«.
2. § 86,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 3-6.
3. I
§ 86, stk. 7, 1. pkt., der bliver
stk. 6, 1. pkt., ændres »stk. 6« til: »stk.
5«.
§ 2
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 106
af 23. januar 2013, som ændret senest ved § 3 i lov nr.
578 af 4. maj 2015, foretages følgende ændringer:
1. § 74,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
2. I
§ 74, stk. 6, 1. pkt., der bliver
stk. 5, 1. pkt., ændres »stk. 1 eller 3-5« til:
»stk. 1-4«.
3. I
§ 77, 1. pkt., ændres
»§ 74, stk. 6,« til: »§ 74, stk.
5,«.
4. I
§ 81, stk. 1, nr. 2, ændres
»§ 74, stk. 3 eller 5,« til: »§ 74,
stk. 2 eller 4,«.
§ 3
I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, som
ændret senest ved § 4 i lov nr. 739 af 1. juni 2015,
foretages følgende ændringer:
1. § 6,
stk. 5, ophæves.
Stk. 6-8 bliver herefter stk. 5-7.
2. I
§ 6, stk. 7, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 6« til: »stk. 5«.
§ 4
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen finder, at der i højere grad
skal være fokus på borgernes retssikkerhed. SKAT har en
vigtig samfundsopgave i at sikre, at alle bidrager til
velfærdssamfundet, men de redskaber, som SKAT bliver udstyret
med for at løse denne opgave, skal indeholde en balance
mellem nødvendigheden af kontrol og borgernes rettigheder.
Borgernes tillid til SKAT er en forudsætning for, at viljen
til at betale for det danske velfærdssamfund opretholdes, og
derfor vægter regeringen den nødvendige beskyttelse af
borgernes rettigheder på skatteområdet højt.
I 2012 fik SKAT ved lov nr. 590 af 18. juni
2012 hjemmel til kontrol på privat grund, når der var
synlige udendørs byggeaktiviteter af professionel karakter.
Regeringen har besluttet at ophæve denne hjemmel. Det er
regeringens opfattelse, at det er alt for vidtgående at give
SKAT adgang til private borgeres haver. Der er tale om et meget
væsentligt indgreb i privatlivet, og et sådant indgreb
skal der efter regeringens opfattelse være særdeles
tungtvejende grunde til at gennemføre. Borgerne skal ikke
uden egen skyld eller uden at kunne forhindre det tåle, at
myndighederne trænger ind i privatsfæren. Dette er med
til at svække tilliden til myndighederne.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
SKAT kan på visse betingelser
gennemføre tvangsindgreb over for borgere og virksomheder.
Formålet hermed er at sikre, at der sker korrekt
opkrævning, angivelse og afregning af skatter og afgifter.
Samtidig skal hensynet til borgerens rettigheder i form af ret til
privatliv, personlig frihed og den enkeltes retssikkerhed
tilgodeses.
Regeringen ønsker at minimere sort
arbejde og social dumping, men der skal være proportionalitet
mellem formålet med indgrebet i forhold til ønsket om
at sikre privatlivets fred. Regeringen finder ikke, at SKATs adgang
til at gennemføre kontrol på privat grund er udtryk
for en sådan rimelig balance, og dette lovforslag indeholder
derfor en ophævelse af SKATs hjemmel til at foretage kontrol
på privat grund af synlige udendørs byggeaktiviteter
af professionel karakter.
3. Gældende
ret
For at SKAT kan løse opgaven med at
kontrollere, at moms og A-skat m.v. bliver korrekt opkrævet,
angivet og afregnet til statskassen, er SKAT tillagt en række
kontrolbeføjelser. Kontrolbeføjelserne fremgår
af de enkelte skatte- og afgiftslove, herunder momsloven,
kildeskatteloven og skattekontrolloven. Brug af de enkelte
kontrolbeføjelser kan ske uden retskendelse, men
retssikkerhedslovens proportionalitetsprincip, varslingsregler m.v.
skal følges.
Skatte- og afgiftslovgivningens
kontrolbeføjelser retter sig mod konkrete erhvervsdrivende
m.v. Kontrollen kan derfor alene rette sig mod personer eller
selskaber, såfremt SKAT positivt ved, at der er tale om en
erhvervsdrivende eller en indeholdelsespligtig m.v. Denne positive
viden vil typisk bero på, at de pågældende er
registreret hos myndighederne som erhvervsdrivende. Der kan dog
også ske kontrol af erhvervsdrivende, der ikke er
registrerede, f.eks. hvor det er åbenbart, at der drives
(uregistreret) erhvervsmæssig virksomhed.
SKATs kontrolbeføjelser omfatter
også arbejdssteder, hvor der blot er en formodning for, at
der udføres lønnet arbejde for en arbejdsgiver.
Er der tale om en nyerhvervet grund,
hvorpå der opføres et hus til privat beboelse, og som
således endnu ikke tjener - eller ikke har tjent - til bolig
for ejeren og dennes familie, vil SKAT have mulighed for at
foretage kontrol på arbejdsstedet.
I det omfang en registreret virksomhed
opbevarer virksomhedens regnskabsmateriale i boligen, f.eks. i et
hjemmekontor, er der efter de gældende regler adgang til at
foretage kontrol i privatboligen. Der er således adgang til
det eller de rum i en privatbolig, hvor der opbevares
regnskabsmateriale eller andet materiale, som SKAT har krav
på at få udleveret.
Herudover har SKAT ved lov nr. 590 af 18. juni
2012 fået adgang til at foretage kontrol af udendørs
professionel byggeaktivitet på privat grund. Der er ikke
efter bestemmelsen krav om konkret mistanke om strafbare forhold.
Der skal blot kunne konstateres synlige udendørs aktiviteter
af professionel karakter. Bestemmelsen vedrører alene
udendørs arealer, og giver derved ikke adgang til at
foretage kontrol i selve den private bolig, ligesom bestemmelsen
heller ikke omfatter kontrol af arbejde af
ikke-erhvervsmæssig karakter.
Ved kontrol på privat grund er det ikke
den private borger, der får udført arbejde, der er
genstand for SKATs kontrol, men den virksomhed, der udbyder
arbejdet, og som har lovregulerede forpligtelser til at lade sig
registrere samt opkræve, angive og afregne skatter og
afgifter.
4. Lovforslaget
Med dette lovforslag foreslås det at
ophæve de bestemmelser i kildeskatteloven, momsloven og
skattekontrolloven, der blev indført med lov nr. 590 af 18.
juni 2012, og som giver SKAT hjemmel til at foretage kontrol
på privat grund af udendørs professionel
byggeaktivitet.
Når SKAT skaffer sig adgang til
borgernes private ejendom, herunder udendørs arealer,
udgør det et indgreb i retten til privat- og familieliv
efter Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
artikel 8. Det er også tilfældet, selvom indgrebet ikke
er rettet mod borgeren selv, men mod en virksomheds udendørs
aktiviteter af professionel karakter på borgerens ejendom.
Indgrebet skal derfor, ud over at have hjemmel i skatte- og
afgiftslovgivningen, forfølge et legitimt formål samt
være nødvendigt i et demokratisk samfund.
EMRK stiller ikke krav om forudgående
retskendelse, men lægger vægt på, at der er
klageadgang.
Retsgrundlaget skal være
tilgængeligt for borgeren og så klart og præcist,
at borgeren med rimelig sikkerhed kan forudsige sin retsstilling og
konsekvenserne af sin handling. Selvom den pågældende
borger i forbindelse med indgåelse af aftalen med
håndværkeren f.eks. har sikret sig, at
håndværkeren opsætter skilte med oplysninger om
virksomheden, og at de anvendte køretøjer ligeledes
er identificerbare, så har borgeren ikke mulighed for hermed
at sikre sig, at kontrol på den private grund kan
undgås.
Der skal være en rimelig balance mellem
hensynet til borgernes rettigheder og hensynet til samfundet og
andres rettigheder. Kontrollens formål er at minimere sort
arbejde og social dumping ved at øge opdagelsesrisikoen, og
dette formål skal afvejes overfor, om adgangen til borgerens
private grund står i et rimeligt forhold til, hvad der herved
opnås, og om det samme resultat ikke kan opnås med
mindre indgribende midler.
Regeringen vurderer, at SKAT med udgangspunkt
i andre oplysninger, jf. nærmere herom nedenfor, har mulighed
for at gennemføre en kontrol af den virksomhed, der
udfører aktiviteter på den private grund - også
selvom SKAT ikke kan inspicere byggepladsen for at få et
øjebliksbillede af, hvem der er arbejdsudøvende
på det pågældende byggeri. På den baggrund
ønsker regeringen at ophæve SKATs adgang til at
foretage kontrol på privat grund.
Det er regeringens opfattelse, at kravet om
skiltning på byggepladsen, jf. kildeskattelovens § 78,
som blev indsat ved lov nr. 590 af 18. juni 2012, giver SKAT
mulighed for at identificere den virksomhed, der arbejder på
den private grund.
Kravet om, at erhvervskøretøjer,
der er registreret på gule nummerplader, skal være
forsynet med virksomhedens navn eller logo samt cvr-nummer, giver
også SKAT adgang til tilstrækkelige oplysninger om de
håndværkere, som arbejder på den private grund.
Endelig giver kravet om at udenlandske vare- og lastbiler, der er
registreret i udlandet, og som benyttes erhvervsmæssigt her i
landet, skal have anbragt dokumentation for virksomhedens
registrering i RUT-registret synligt i køretøjets
forrude, SKAT de nødvendige oplysninger til at
gennemføre kontrol af den udenlandske virksomhed. Disse
bestemmelser blev indsat i lov om registrering af
køretøjer i § 7, stk. 7 og 8, samt § 20,
stk. 1, 1. pkt. ved lov nr. 590 af 18. juni 2012.
5. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Med forslaget ophæves SKATs
kontrolbeføjelse til at gennemføre kontrol på
privat grund. I det omfang SKATs brug af denne hjemmel har
ført til øgede skattebetalinger, kan en
ophævelse heraf give anledning til øget
skatteunddragelse og dermed forøge skattegabet.
Størrelsen af denne effekt vurderes at være beskeden,
og der foreligger ikke oplysninger, der kan danne grundlag for et
konkret skøn. Der vurderes heller ikke at være
væsentlige afledte virkninger heraf for de offentlige
finanser.
6. Administrative
konsekvenser for det offentlige
Samlet set vurderes forslaget ikke at få
væsentlige administrative konsekvenser, da
tilrettelæggelse af kontrol ligger indenfor SKATs
dispositionsret.
7. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Med forslaget fjernes bl.a. SKATs adgang til
at kontrollere erhvervsdrivende, der udfører arbejde hos
private. Det vil medføre færre byrder for de
erhvervsdrivende, der ikke længere skal bruge tid på at
fremvise dokumentation, når SKAT kommer på uventede
kontrolbesøg på privat grund.
8. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget reducerer de administrative
byrder forbundet med SKATs kontroller og erhvervslivets
forpligtelser. Det kan samlet set medføre en administrativ
lempelse, når de erhvervsdrivende ikke længere kan
få uventede kontrolbesøg hos private bygherrer.
9. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
12. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
17. august 2015 til 14. september 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, Cepos,
Cevea, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv,
Dansk Iværksætterforening, Dansk Told &
Skatteforbund, Danske Advokater, Den Danske Dommerforening, DI,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, FSR - danske
revisorer, HK-Kommunal, HK-Privat,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen, KL,
Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i
Danmark, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation,
Retssikkerhedssekretariatet, Rockwoolfonden, SEGES,
Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig Forening.
| | | 13. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Forslaget kan give anledning til mere sort
arbejde og dermed forøge skattegabet. Størrelsen af
denne effekt er usikker og lader sig ikke kvantificere. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Samlet set vurderes forslaget ikke at
få væsentlige administrative konsekvenser. | Samlet set vurderes forslaget ikke at
få væsentlige administrative konsekvenser. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget vil reducere de økonomiske
byrder for erhvervslivet. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Færre administrative konsekvenser ved
uventede kontrolbesøg fra SKAT og mindre brug af tid
på dokumentation ved kontroller. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at det i lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås at ophæve § 86, stk. 3, i
kildeskatteloven.
Til nr.
2
Med den foreslåede bestemmelse
ophæves af hensyn til borgerens retssikkerhed SKATs hjemmel i
kildeskattelovens § 86, stk. 3, til at foretage kontrol
på en ejendom, der tjener som privat bolig eller
fritidsbolig, når der synligt kan konstateres udendørs
aktiviteter af professionel karakter.
Der henvises til afsnit 4 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr.
3
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at det i lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås at ophæve § 86, stk. 3, i
kildeskatteloven.
Til §
2
Til nr.
1
Med den foreslåede bestemmelse
ophæves SKATs hjemmel i momslovens § 74, stk. 2, til at
foretage kontrol på en ejendom, der tjener som privat bolig
eller fritidsbolig, når der synligt kan konstateres
udendørs aktiviteter af professionel karakter.
Der henvises til afsnit 4 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr.
2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at det i lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås at ophæve § 74, stk. 2, i momsloven.
Til nr.
3
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at det i lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås at ophæve § 74, stk. 2, i momsloven.
Til nr.
4
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at det i lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås at ophæve § 74, stk. 2, i momsloven.
Til §
3
Til nr.
1
Med den foreslåede bestemmelse
ophæves SKATs hjemmel i skattekontrolloven til at foretage
kontrol på en ejendom, der tjener som privat bolig eller
fritidsbolig, når der synligt kan konstateres udendørs
aktiviteter af professionel karakter, jf. skattekontrollovens
§ 6, stk. 5.
Der henvises til afsnit 4 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr.
2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at det i lovforslagets § 3, nr. 1,
foreslås at ophæve § 6, stk. 5, i
skattekontrolloven.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, fordi
beskyttelsen af privatlivets fred har meget høj prioritet.
Der er tale om ophævelse af en kontrolhjemmel, hvilket
betyder, at der er tale om en ændring, der alene får
betydning for SKATs dispositioner.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7. december 2010, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 590 af 18. juni 2012 og
senest ved § 1 i lov nr. 202 af 27. februar 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 75.
På samme måde som anført i § 74 straffes
den, der forsætligt eller groft uagtsomt --- | | | 4) undlader at afgive oplysninger om de i
§ 86, stk. 5 og 6, nævnte forhold eller afgive urigtige
og vildledende oplysninger om de i § 86, stk. 5 og 6,
nævnte forhold. | | 1. To steder i
§ 75, nr. 4, ændres
»§ 86, stk. 5 og 6,« til: »§ 86, stk. 4
og 5,«. | | | | § 86.
--- Stk. 3. Uanset
bestemmelsen i stk. 2, 6. pkt., kan der gennemføres kontrol
efter stk. 2, 1. pkt., på en ejendom, der tjener til
privatbolig eller fritidsbolig, hvis der synligt kan konstateres
udendørs aktiviteter af professionel karakter. Kontrol som
nævnt i 1. pkt. omfatter dog ikke adgang til kontrol af selve
privatboligen eller fritidsboligen. --- | | 2. § 86 stk.
3, ophæves Stk. 4-7 bliver herefter stk. 3-6. | Stk. 7. Politiet
yder told- og skatteforvaltningen bistand til gennemførelsen
af kontrollen efter stk. 2, 1. pkt. og stk. 6. | | 3. I § 86, stk. 7, 1. pkt., der bliver stk.
6, 1. pkt., ændres »stk. 6« til »stk.
5«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om merværdiafgift (momsloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 590 af 18. juni 2012 og
senest ved § 3 i lov nr. 578 af 4. maj 2015, foretages
følgende ændring: | | | | § 74.
--- Stk. 2. Uanset
bestemmelsen i stk. 1, 3. pkt., kan der gennemføres kontrol
efter stk. 1, 1. pkt., på en ejendom, der tjener som
privatbolig eller fritidsbolig, hvis der synligt kan konstateres
udendørs aktiviteter af professionel karakter. Kontrol som
nævnt i 1. pkt. omfatter dog ikke adgang til kontrol af selve
privatboligen eller fritidsboligen. --- | | 1. § 74, stk.2, ophæves. Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5. | Stk. 6. Told- og
skatteforvaltningen kan give en virksomhed påbud om at
efterleve reglerne for adgangen til eftersyn samt udlevering eller
indsendelse af materiale efter stk. 1 eller 3-5. Told- og
skatteforvaltningen kan pålægge ejeren eller den
ansvarlige daglige ledelse af virksomheden daglige bøder
efter § 77, indtil påbuddet efterleves. Et påbud
skal henvise til den eller de relevante regler og anvise, hvilke
konkrete handlinger eller foranstaltninger virksomheden skal
gennemføre for at overholde reglerne. Told- og
skatteforvaltningen skal meddele påbuddet skriftligt, og det
skal fremgå af den skriftlige meddelelse, at hvis
virksomheden ikke efterlever påbuddet inden for en
nærmere fastsat frist, kan told- og skatteforvaltningen
pålægge ejeren eller den ansvarlige daglige ledelse af
virksomheden daglige bøder, indtil påbuddet
efterleves. | | 2. I § 74, stk. 6, 1. pkt., der bliver stk.
5, 1. pkt., ændres »stk. 1 eller 3-5« til:
»stk. 1-4«. | | | | § 77. Told-
og Skatteforvaltningen kan pålægge ejeren af en
virksomhed eller dem ansvarlige daglige ledelse heraf daglige
bøder for manglende efterlevelse af påbud efter §
47, stk. 7 og 8, § 74, stk. 6, og § 75, stk. 7. | | 3. I § 77, 1. pkt., ændres
»§ 74, stk. 6,« til: »74, stk.
5,«. | | | | § 81. Med
bøde straffes den, der forsætligt eller groft
uagtsomt --- 2) overtræder § 8, stk. 1, 4.
pkt., § 23, stk. 4, 2. pkt., § 30, stk. 2, § 38,
stk. 3, 3. pkt., § 43, stk. 3, nr. 1, 4 eller 5, § 47,
stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 1. eller 2. pkt., stk. 3, 1. pkt., stk. 5,
1., 4. eller 5. pkt., eller stk. 6, § 50, 1. pkt., § 50
b, § 50 c, § 52 a, stk. 1, 3, 5, 6 eller 8, § 52 b,
§ 52 c, stk. 1-5, § 53, stk. 1, 1. pkt., eller stk. 2, 1.
pkt., § 56, stk. 3, 2. pkt., § 57, stk. 1, 1. pkt., stk.
2, 2. og 3. pkt., stk. 3, 2. pkt., eller stk. 4, 2. pkt., §
62, stk. 9, § 64, stk. 2, 1. pkt., § 65, stk. 1, §
70, stk. 2, § 72, stk. 3 eller 4, § 74, stk. 3 eller 5,
§ 75, stk. 1, 2, 3, 4 eller 5, eller § 78, stk. 1, --- | | 4. I § 81, stk. 1, nr. 2, ændres
»§ 74, stk. 3 eller 5,« til: »§ 74,
stk. 2 eller 4,«. | | | | | | § 3 | | | | | | I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, som bl.a.
ændret ved § 2 i lov nr. 590 af 18. juni 2012 og senest
ved § 4 i lov nr. 739 af 1. juni 2015, foretages
følgende ændring: | | | | § 6.
--- Stk. 5. Uanset
bestemmelsen i stk. 4, 4. pkt., kan der gennemføres kontrol
efter stk. 4, 1. pkt., på en ejendom, der tjener til
privatbolig eller fritidsbolig, hvis der synligt kan konstateres
udendørs aktiviteter af professionel karakter. Kontrol som
nævnt i 1. pkt. omfatter dog ikke adgang til kontrol af selve
privatboligen eller fritidsboligen. --- | | 1. I § 6 ophæves stk. 5. Stk. 6-8 bliver herefter stk. 5-7. | Stk. 7.
Vægrer nogen sig ved at efterkomme en begæring efter
stk. 1 eller 2, jf. stk. 6, finder § 5, stk. 3, tilsvarende
anvendelse. --- | | 2. I § 6, stk. stk. 7, der bliver stk. 6,
ændres » stk. 6,« til »stk.
5,«. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
|