Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 21. april 2016
Forslag
til
Lov om den selvejende institution
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Kapitel 1
Oprettelse af den selvejende
institution
§ 1. Med denne lov oprettes
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring som en selvejende institution.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings hjemsted er Hillerød
Kommune.
Kapitel 2
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
§ 2. Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring varetager de opgaver, der tillægges
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i henhold til denne lov og til
følgende love:
1) Lov om
arbejdsskadesikring.
2) Lov om
erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og
andre statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion.
3) Lov om
erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl.
4) Lov om
erstatning til besættelsestidens ofre med senere
tillæg.
5) Lov om
erstatningsansvar.
6) Lov om
ophævelse af lov om erstatning for skader ved
LSD-behandling.
7) Lov om afgift
af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og af
arbejdsulykkeserstatninger m.v.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring varetager desuden administrationen
af sager, der efter tidligere lovgivning er henlagt til
Arbejdsskadestyrelsen på de i stk. 1 nævnte
lovområder eller i øvrigt varetages af
Arbejdsskadestyrelsen.
§ 3. Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring varetager finansiering af udgifterne ved
erhvervssygdomme.
Stk. 2.
Finansieringen af udgifter ved erhvervssygdomme, jf. stk. 1,
indebærer, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring beregner og
opkræver bidrag til finansieringen af udgifter ved
erhvervssygdomme efter §§ 55-58 c i lov om
arbejdsskadesikring.
Stk. 3.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring udbetaler erstatning og
godtgørelse til tilskadekomne og efterladte i
erhvervssygdomssager på grundlag af de afgørelser, der
træffes i sagerne, herunder afgørelser fra
Ankestyrelsen.
Stk. 4. For
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings opgaver efter stk. 1-3 finder
kapitel 11 i lov om arbejdsskadesikring anvendelse, for så
vidt angår aktuarmæssige forhold, årsrapport og
revision, investeringsregler og tilsyn m.v., jf. § 61 i lov om
arbejdsskadesikring.
§ 4. Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring skal have en ordning, hvor ansatte, der
beskæftiger sig med finansiering og udbetaling på
erhvervssygdomsområdet som anført i § 3, via en
særlig, uafhængig og selvstændig kanal kan
indberette overtrædelser eller potentielle
overtrædelser af den finansielle regulering begået af
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i forbindelse med varetagelsen af
opgaverne, jf. § 3, herunder af ansatte eller medlemmer af
bestyrelsen i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Indberetninger til
ordningen skal kunne foretages anonymt.
Stk. 2.
Ordningen i stk. 1 kan etableres via kollektiv overenskomst.
Stk. 3. Stk. 1
finder alene anvendelse, såfremt flere end fem ansatte i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er beskæftiget med opgaver
som anført i § 3. Ordningen nævnt i stk. 1 og 2
skal være etableret, senest 3 måneder efter at
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har ansat den sjette ansatte.
Stk. 4. §
354 g i lov om finansiel virksomhed om forbud mod videregivelse af
oplysninger om en person, der har indberettet overtrædelser
eller potentielle overtrædelser af den finansielle regulering
til Finanstilsynet, finder anvendelse på oplysninger, som en
person har indberettet efter ordningen i stk. 1.
Stk. 5.
Finanstilsynet påser overholdelsen af stk. 1-3.
Finanstilsynet kan i særlige tilfælde, hvor
Finanstilsynet vurderer, at det vil være
formålsløst, at der oprettes en ordning, dispensere
fra kravet i stk. 1.
Stk. 6. I
forbindelse med Finanstilsynets tilsyn, jf. stk. 5, finder
bestemmelserne i §§ 71-76 f i lov om arbejdsskadesikring
tilsvarende anvendelse.
Stk. 7.
Overtrædelse af stk. 1 straffes med bøde.
§ 5. Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring må ikke udsætte ansatte for
ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger, som
følge af at den ansatte har indberettet Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings overtrædelse eller potentielle
overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet
eller til en ordning i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Stk. 2. Ansatte,
hvis rettigheder er krænket ved overtrædelse af stk. 1,
kan tilkendes en godtgørelse i overensstemmelse med
principperne i lov om ligebehandling af mænd og kvinder med
hensyn til beskæftigelse m.v. Godtgørelsen
fastsættes under hensyn til den ansattes ansættelsestid
i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring med opgaver på
erhvervssygdomsområdet som anført i § 3 og sagens
omstændigheder i øvrigt.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 kan ikke ved aftale fraviges til ugunst for den ansatte.
Kapitel 3
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
ledelse
§ 6. Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring ledes af en bestyrelse og en direktør.
§ 7. Bestyrelsen består
af 1 formand og 10 øvrige medlemmer, som udpeges af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra
arbejdsmarkedets parter, jf. stk. 2. Formanden må ikke have
tilknytning til nogen arbejdsgiver- eller
lønmodtagerorganisation.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets parter indstiller henholdsvis 5
arbejdsgiverrepræsentanter og 5
arbejdstagerrepræsentanter således:
1) Dansk
Arbejdsgiverforening indstiller 3 medlemmer.
2) KL og Danske
Regioner indstiller i forening 1 medlem.
3)
Finansministeriet indstiller 1 medlem.
4)
Landsorganisationen i Danmark indstiller 3 medlemmer.
5) FTF
indstiller 1 medlem.
6) Akademikerne
indstiller 1 medlem.
Stk. 3.
Bestyrelsens formand og øvrige medlemmer udpeges for 4
år ad gangen. Genudpegning kan finde sted. Et medlem af
bestyrelsen kan ikke samtidig være medlem af
Erhvervssygdomsudvalget, jf. § 9 i lov om arbejdsskadesikring.
Bestyrelsen fastsætter formandens honorar.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har ansvaret for,
at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring administreres
hensigtsmæssigt og forsvarligt i henhold til denne lov og
under behørig hensyntagen til at sikre retssikkerheden for
sagens parter.
Stk. 5.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal ved en
forretningsorden fastsætte nærmere bestemmelser om
udførelsen af sit virke. Bestyrelsen kan i sin
forretningsorden fastsætte bestemmelser om tegningsregler,
ligesom bestyrelsen kan meddele prokura og delegere kompetence til
direktøren.
Stk. 6.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring fastsætter
serviceniveau, kvalitet, svarfrister m.v. for den administrative og
tekniske bistand, der leveres af Arbejdsmarkedets
Tillægspension efter § 9.
§ 8. Direktøren for
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring forestår den daglige ledelse
af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring under ansvar over for
bestyrelsen.
Stk. 2.
Direktøren i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er den til
enhver tid værende direktør i Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Direktøren for Arbejdsmarkedets
Tillægspension kan bemyndige en anden ledende medarbejder i
Arbejdsmarkedets Tillægspension til at varetage funktionen
som direktør i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Stk. 3.
Direktøren for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal
følge de retningslinjer og anvisninger, som bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har givet. Den daglige ledelse
omfatter ikke dispositioner, der efter Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings forhold er af usædvanlig art eller stor
betydning. Sådanne dispositioner kan direktøren kun
foretage efter særlig bemyndigelse fra bestyrelsen, medmindre
bestyrelsens beslutning ikke kan afventes uden væsentlig
ulempe for Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings virksomhed.
Bestyrelsen skal i så fald snarest muligt underrettes om den
trufne disposition.
Stk. 4.
Direktøren for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal sikre,
at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring til enhver tid drives
forsvarligt, herunder at der er tilstrækkelig likviditet til
at opfylde Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings nuværende og
fremtidige forpligtelser, efterhånden som de forfalder.
Stk. 5.
Direktøren for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal sikre,
at opgaveudførelsen i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
finder sted på forsvarligt grundlag og således, at
bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har indsigt i og
kan vurdere, om opgaveløsningen udføres
tilfredsstillende.
Kapitel 4
Arbejdsmarkedets
Tillægspensions bistand til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring
§ 9. Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings opgaver varetages med administrativ og teknisk
bistand fra Arbejdsmarkedets Tillægspension, herunder til
opgaver i forbindelse med budget og regnskab. De nærmere
vilkår fastsættes i en administrationsaftale mellem
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Tillægspension leverer bistanden på
omkostningsdækket basis.
Stk. 3. I
tilfælde af fejl under udførelsen af administrationen
bærer Arbejdsmarkedets Erhvervssikring det økonomiske
ansvar. Arbejdsmarkedets Tillægspension har pligt til at
begrænse det økonomiske tab og berigtige fejlen.
Arbejdsmarkedets Tillægspension underretter hurtigst muligt
bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring om
væsentlige fejl.
Stk. 4.
Udgifter, jf. stk. 3, fordeles forholdsmæssigt mellem staten,
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, forsikringsselskaber, der tegner
arbejdsskadeforsikring, og kommuner, regioner og andre
arbejdsgivere, der ikke har tegnet forsikring, jf. § 48, stk.
1-5, og § 88 i lov om arbejdsskadesikring, ud fra deres andele
af de samlede godtgørelser for men og erstatninger for
erhvervsevnetab, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har tilkendt
efter lov om arbejdsskadesikring. Beskæftigelsesministeren
fastsætter efter forhandling med Finanstilsynet nærmere
regler for den endelige fordeling af beløb vedrørende
arbejdsulykker, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring udreder i
medfør af stk. 3, mellem forsikringsselskaber, der tegner
arbejdsulykkesforsikring, regioner og kommuner, der ikke har tegnet
forsikring, jf. § 48, stk. 5, i lov om
arbejdsskadesikring, og institutioner, der er omfattet af statens
adgang til selvforsikring, jf. § 48, stk. 5, i lov
om arbejdsskadesikring, samt Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
andel, for så vidt angår Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings opgavevaretagelse på
erhvervssygdomssikringsområdet, jf. § 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler for den endelige fordeling af beløbet
vedrørende erhvervssygdomme mellem branchegrupperne, jf.
§§ 58 a og 58 b i lov om arbejdsskadesikring.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan forhøje bidraget, jf.
§ 55 i lov om arbejdsskadesikring, til dækning af
udgifterne.
§ 10. Arbejdsmarkedets
Tillægspension skal ved valg af elektroniske løsninger
og systemer til brug for varetagelse af opgaver omfattet af denne
lov i videst muligt omfang påse, at de valgte
løsninger og systemer
1) ikke
påvirker omkostningsudviklingen i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring uhensigtsmæssigt,
2) kan
integreres med offentlige løsninger og systemer ved at
basere sig på godkendte fælles offentlige standarder og
grænseflader,
3) kan
integreres med it-systemer i Beskæftigelsesministeriet, som
er af betydning for administrationen af de opgaver, der er henlagt
til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, jf. § 2, og
4) passer ind i
Arbejdsmarkedets Tillægspensions øvrige systemer,
så valget af løsninger ikke påvirker
omkostningsudviklingen negativt i den øvrige virksomhed, som
Arbejdsmarkedets Tillægspension udøver.
Stk. 2. Ved valg
af elektroniske løsninger og systemer, der alene er til brug
for løsning af opgaver omfattet af denne lovs § 2, skal
Arbejdsmarkedets Tillægspension inddrage Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings bestyrelse i beslutningen.
Kapitel 5
Digitalisering
§ 11.
Beskæftigelsesministeren kan på Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings område, jf. §§ 2 og 3,
fastsætte regler om, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
kommunikation med myndigheder, juridiske personer og borgere skal
ske i elektronisk form (digital kommunikation), herunder i hvilket
digitalt format. Ministeren kan herunder fravige formkrav i
lovgivningen, der er til hinder for digital kommunikation.
Ministeren kan fastsætte regler om, at digitale meddelelser
anses for at være kommet frem, når de er
tilgængelige for modtageren.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
visse borgere helt eller delvis skal være undtaget fra kravet
om digital kommunikation.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte regler om, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring kan udstede visse typer af dokumenter uden
underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift eller på
tilsvarende måde, således at sådanne dokumenter i
retlig henseende sidestilles med et dokument med personlig
underskrift.
Kapitel 6
Optagelse af lån
§ 12. Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring kan optage korte lån for at sikre
dækning af løbende driftsudgifter. Lånene kan
optages i pengeinstitutter eller andre finansielle
institutioner.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan optage langfristede lån
til Arbejdsmarkedets Tillægspensions dækning af
udgifter til udarbejdelse af udbud af og indgåelse af
it-kontrakter og til brug for tilkøb af eller udvikling af
it-løsninger til brug for administration af opgaverne, jf.
§§ 2 og 3, i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Lånene kan kun optages på grundlag af en fuldt
dækkende projektansøgning ved en enstemmig beslutning
i bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Lånene
kan optages i pengeinstitutter eller andre finansielle
in?sti?tu?tioner.
Kapitel 7
Årsregnskab og revision
§ 13. For hvert
regnskabsår udarbejder bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring et årsregnskab vedrørende de opgaver,
som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring varetager efter § 2.
Årsregnskabet består af balance,
resultatopgørelse og noter. Der udarbejdes endvidere i
tilknytning til årsregnskabet en ledelsesberetning.
Regnskabsåret følger kalenderåret.
Stk. 2. Det
reviderede og godkendte årsregnskab samt udskrift af
revisionsprotokollen vedrørende årsregnskabets
revision og forvaltningsrevision samt ledelsesberetningen sendes
til beskæftigelsesministeren snarest muligt efter
bestyrelsens godkendelse af årsregnskabet, dog senest 6
måneder efter regnskabsårets udløb.
Stk. 3.
Årsregnskabet og ledelsesberetningen
offentliggøres.
§ 14. Årsregnskabet for
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal revideres af en
statsautoriseret revisor. Revisionen skal udføres i
overensstemmelse med god offentlig revisi?onsskik. Revisionen
omfatter også forvaltningsrevision, men ikke
årsberetningen og eventuelle supplerende beretninger, som
indgår i årsregnskabet. Revisor skal dog afgive en
udtalelse om, hvorvidt oplysningerne i årsberetningen og
eventuelle supplerende beretninger er i overensstemmelse med
årsregnskabet.
Stk. 2.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring udnævner
revisor.
Stk. 3. Revisor
har altid ret til at deltage i bestyrelsesmøder under
behandling af sager, der har betydning for revisionen eller
aflæggelse af årsregnskabet.
Stk. 4. Revisor
har pligt til at deltage i bestyrelsens behandling af de
pågældende sager, hvis det ønskes af blot
ét bestyrelsesmedlem.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler for budgetter, regnskaber og revision i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring.
Kapitel 8
Tilsyn m.v.
§ 15.
Beskæftigelsesministeren fører tilsyn med, at
bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring udfører sit
hverv i overensstemmelse med lovgivningen, jf. dog § 3, stk.
4.
Stk. 2.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring afgiver
årligt en beretning om Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
virksomhed med statistiske oversigter til
beskæftigelsesministeren. Beretningen skal indeholde en
redegørelse om de væsentligste beslutninger, som
bestyrelsen har truffet, og oplysninger, som bestyrelsen vurderer
er nødvendige, for at beskæftigelsesministeren kan
varetage sin tilsynsforpligtelse på et tilstrækkeligt
og betryggende grundlag. Beretningen følger
kalenderåret. Beretningen indsendes senest samtidig med
årsregnskabet m.v., jf. § 13, stk. 2, og
offentliggøres.
Stk. 3.
Erhvervssygdomsudvalget, jf. § 9 i lov om arbejdsskadesikring,
afgiver en årlig redegørelse til
beskæftigelsesministeren om udviklingen på
erhvervssygdomsområdet, herunder om udviklingen i
retspraksis. Beskæftigelsesministeren sender
redegørelsen til et af Folketinget nedsat udvalg.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er efter anmodning
fra beskæftigelsesministeren forpligtet til at udarbejde
særlige redegørelser og udlevere materiale, som
beskæftigelsesministeren i øvrigt anser for
nødvendigt for varetagelsen af tilsynsopgaven.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte en frist for
tilvejebringelse og meddelelse af oplysninger og udlevering af
dokumenter.
Stk. 5.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal i
øvrigt tilvejebringe og meddele
beskæftigelsesministeren oplysninger og udlevere dokumenter,
som denne måtte forlange om forhold på Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings område. Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte en frist for tilvejebringelse og meddelelse af
oplysninger og udlevering af dokumenter.
§ 16. Ankestyrelsen skal en
gang årligt udarbejde en redegørelse til
beskæftigelsesministeren om sagsbehandlingen i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring på baggrund af de sager, der
indbringes for Ankestyrelsen. Redegørelsen skal indeholde
statistik over de indbragte sager og angive årsagerne til, at
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings afgørelser ikke
stadfæstes.
Stk. 2.
Redegørelsen følger kalenderåret og indsendes
senest 6 måneder efter årets afslutning.
Stk. 3.
Redegørelsen skal forelægges for Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings bestyrelse, der skal have lejlighed til at afgive
sine bemærkninger til redegørelsen, inden den sendes
til beskæftigelsesministeren.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan anmode Ankestyrelsen om at
foretage generelle undersøgelser af praksis på de
områder, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring varetager, jf.
§ 2, i det omfang Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
træffer konkrete afgørelser, der efter lovgivningen
kan påklages til Ankestyrelsen. De faglige og
ressourcemæssige rammer for den enkelte undersøgelse
fastlægges ved aftale mellem Beskæftigelsesministeriet
og Ankestyrelsen.
Stk. 5.
Ankestyrelsen kan fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring indhente
sager og øvrige oplysninger, der er nødvendige, for
at Ankestyrelsen kan foretage undersøgelser, som
beskæftigelsesministeren rekvirerer i medfør af stk.
4. Oplysninger om afgørelser kan indhentes i såvel
skriftlig som elektronisk form.
Kapitel 9
Moms
§ 17. Staten refunderer
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings udgifter til betaling af
købsmoms, som ikke kan fradrages ved en virksomheds
opgørelse af afgiftstilsvaret (ikkefradragsberettiget
købsmoms), og som Arbejdsmarkedets Tillægspension
afholder ved køb af varer og tjenesteydelser i forbindelse
med administration, jf. § 9, for så vidt
angår Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings opgaver efter
§ 2, stk. 1, nr. 2-7.
Stk. 2.
Ikkefradragsberettiget købsmoms refunderes fra
Finansministeriets momsreserve på grundlag af en
opgørelse fra Arbejdsmarkedets Tillægspension
vedrørende afholdte udgifter, jf. stk. 1.
Stk. 3. På
baggrund af opgørelsen fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension, jf. stk. 2, udarbejder Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring et særskilt momsregnskab for Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring. Momsregnskabet revideres af Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings revisor, der godkender den samlede årlige
opgørelse over købsmomsudgifter og påser, at
udgifterne, hvortil der er afholdt moms, alene er afholdt til brug
for administrationen af Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings opgaver,
jf. § 2, stk. 1, nr. 2-7.
Kapitel 10
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 18. Loven træder i
kraft den 1. juli 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. §
7, stk. 1-3, træder i kraft den 10. maj 2016.
§ 19. Arbejdsmarkedets
Tillægspension overtager fra tidspunktet for overdragelsen af
opgaver fra Arbejdsskadestyrelsen til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, jf. § 18, stk. 1, alle medarbejdere, der er
ansat i Arbejdsskadestyrelsen eller med tjenestested i
Arbejdsskadestyrelsen i henhold til kollektiv overenskomst,
bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller
godkendt af offentlig myndighed, eller individuel aftale, og som
udelukkende eller overvejende er beskæftiget med varetagelse
af de opgaver, som overdrages til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
jf. § 2. Lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Tjenestemænd, som udelukkende eller overvejende er
beskæftiget med varetagelse af de opgaver, som overdrages til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, jf. § 2, og som er ansat i
Arbejdsskadestyrelsen eller med tjenestested i
Arbejdsskadestyrelsen, bevarer fra tidspunktet for overdragelsen af
opgaverne deres tjenestemandsansættelse i staten på
vilkår, der svarer til de hidtidige vilkår, og er
forpligtet til at gøre tjeneste i Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
§ 20. Arbejdsmarkedets
Tillægspension bærer fra tidspunktet for overdragelsen
af opgaver fra Arbejdsskadestyrelsen til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring vederlagskrav og andre forpligtelser for de
medarbejdere, der overtages efter § 19, stk. 1.
Beskæftigelsesministeriet bærer vederlagskrav og andre
forpligtelser, der er optjent eller vedrører tiden
før overtagelsesdagen, uanset om de på denne dag er
forfaldne til betaling.
Stk. 2. Der
udarbejdes senest 6 måneder efter overdragelsen
sædvanlig refusionsopgørelse vedrørende alle
vederlagskrav og andre forpligtelser omfattet af stk. 1 mellem
Arbejdsmarkedets Tillægspension og
Beskæftigelsesministeriet. Refusionsopgørelsen
udarbejdes i overensstemmelse med normale regnskabsprincipper for
periodeafgrænsning. Saldoen berigtiges kontant med
tillæg af indskudsbevisrenten p.a. fra 6 måneder efter
overtagelsen, til betaling sker.
Stk. 3.
Arbejdsmarkedets Tillægspension dækker fra tidspunktet
for overdragelsen af opgaver fra Arbejdsskadestyrelsen til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring alle
Beskæftigelsesministeriets udgifter til varetagelsen af
opgaven som ansættelsesmyndighed for tjenestemænd
omfattet af § 19, stk. 2.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeriet friholder Arbejdsmarkedets
Tillægspension for ethvert krav efter stk. 1 og 2, som rettes
mod Arbejdsmarkedets Tillægspension som følge af
overtagelsen efter § 19 af medarbejdere, som ikke
tiltræder ansættelse hos Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
§ 21.
Beskæftigelsesministeren kan i forbindelse med overdragelsen
af opgaver fra staten til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
bestemme, at staten beholder ejerskabet til aktiver, der er knyttet
til administration af de opgaver, der overflyttes fra
Arbejdsskadestyrelsen til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Træffer ministeren beslutning om at beholde ejerskabet til
aktiverne, skal Arbejdsmarkedets Tillægspension leje
aktiverne, indtil de er endeligt afskrevne. Lejen svarer til
afdragsprofilen for de erhvervede aktiver. Når aktiverne er
endeligt afskrevne, kan ministeren og Arbejdsmarkedets
Tillægspension aftale, at de overdrages til Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
§ 22. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland.