Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 3. maj 2016
Forslag
til
Lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM)1)
Afsnit I
Formål, anvendelsesområde
m.v.
Kapitel 1
Formål
§ 1. Lovens formål er at
sikre et højt miljøbeskyttelsesniveau og at bidrage
til integrationen af miljøhensyn under udarbejdelsen og
vedtagelsen af planer og programmer og ved tilladelse til projekter
med henblik på at fremme en bæredygtig udvikling, ved
at der gennemføres en miljøvurdering af planer,
programmer og projekter, som kan få væsentlig
indvirkning på miljøet.
Stk. 2.
Formålet med en miljøvurdering er, at der under
inddragelse af offentligheden tages hensyn til planers, programmers
og projekters sandsynlige væsentlige indvirkning på
miljøet, herunder den biologiske mangfoldighed,
befolkningen, menneskers sundhed, flora, fauna, jordbund,
jordarealer, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder,
landskab, kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser og
arkitektonisk og arkæologisk arv, større menneske- og
naturskabte katastroferisici og ulykker og ressourceeffektivitet og
det indbyrdes forhold mellem disse faktorer.
Kapitel 2
Anvendelsesområde
§ 2. Loven finder anvendelse
på
1) planer og
programmer, jf. dog § 3,
a) som enten
fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser
til projekter eller medfører krav om en vurdering af
virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde
under hensyntagen til områdets
bevaringsmålsætninger, og
b) som
udarbejdes eller vedtages af en myndighed, udarbejdes med henblik
på Folketingets vedtagelse af planer og programmer via en
lovgivningsproced?ure og udarbejdes i henhold til love,
administrative retsforskrifter eller administrative
beslutninger,
2) projekter
omfattet af bilag 1 og 2, jf. dog § 4, og
3)
høringer af offentligheden og berørte myndigheder
over planer, programmer og projekter under udarbejdelse i en anden
stat, der kan få væsentlig indvirkning på
miljøet i Danmark.
Stk. 2. Loven
finder også anvendelse på ændringer i planer og
programmer.
Stk. 3. Planer
og programmer efter stk. 1, nr. 1, litra a, som i medfør af
lovgivningen tilvejebringes af fysiske eller juridiske personer, er
omfattet af loven.
§ 3. Loven finder ikke
anvendelse på planer og programmer, der alene tjener et
nationalt forsvarsformål eller et civilt
beredskabsformål, og på finansielle og
budgetmæssige planer og programmer.
§ 4. Loven finder ikke
anvendelse på projekter eller dele af projekter, der alene
tjener et nationalt forsvarsformål eller alene tjener et
civilt beredskabsformål, hvis forsvarsministeren vurderer, at
dette vil skade disse formål.
Stk. 2. Lovens
bestemmelser om offentlig høring, jf. § 35, finder ikke
anvendelse på projekter, der vedtages i enkeltheder ved
lov.
Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse på projekter eller dele af projekter,
som i anden lovgivning udtrykkeligt er undtaget fra loven.
Stk. 4.
Vedkommende minister kan efter forhandling med miljø- og
fødevareministeren fastsætte regler, der fraviger
lovens bestemmelser om projekter på havområdet.
Kapitel 3
Definitioner
§ 5. I denne lov forstås
ved:
1)
Offentligheden:
a) En eller
flere fysiske eller juridiske personer (selskaber m.v.), som
direkte eller indirekte berøres eller forventes
berørt af planen, programmet eller projektet, og
b) foreninger og
organisationer, der har beskyttelsen af landskab, kulturarv, natur
eller miljøinteresser som formål, hvis foreningen
eller organisationen har vedtægter eller love, som
dokumenterer dens formål, og foreningen eller organisationen
repræsenterer mindst 100 medlemmer.
2) Berørt
myndighed: En myndighed, som på grund af dens specifikke
miljøansvar eller lokale og regionale kompetencer kan
forventes at blive berørt af planens, programmets eller
projektets indvirkning på miljøet, jf. § 31.
3)
Miljøvurdering af planer og programmer: En proces, der
består af udarbejdelse af en miljørapport,
gennemførelse af høringer, hensyntagen til
miljørapporten og til resultaterne af høringerne ved
beslutningstagning samt underretning om afgørelsen i
overensstemmelse med denne lov.
4)
Miljørapport: Den del af dokumentationen vedrørende
planer eller programmer, som indeholder de oplysninger, der
fremgår af § 12 og bilag 4.
5)
Miljøvurdering af konkrete projekter: En proces, der
består af
a) bygherrens
udfærdigelse og fremlæggelse af en
miljøkonsekvensrapport, jf. § 20,
b) myndighedens
gennemførelse af høringer af offentligheden og
berørte myndigheder og andre af projektet berørte
stater i henhold til §§ 35 og 38,
c) myndighedens
undersøgelse af de i miljøkonsekvensrapporten
fremlagte oplysninger og eventuelle supplerende oplysninger, som
bygherren om nødvendigt har fremlagt i overensstemmelse med
§ 24, og af eventuelle relevante oplysninger modtaget via
høringer i henhold til §§ 35 og 38,
d) myndighedens
afgørelse om et projekts væsentlige indvirkninger
på miljøet under hensyntagen til resultaterne af den i
litra c omhandlede undersøgelse og myndighedens egen
supplerende undersøgelse, jf. § 24, stk. 1, og
e)
afgørelse om tilladelse efter § 25 og afgørelse
om tilladelse efter anden lovgivning, som i regler fastsat i
medfør af § 15, stk. 4, erstatter en afgørelse
om tilladelse efter § 25.
6) Projekt:
a)
Gennemførelse af anlægsarbejder eller andre
installationer eller arbejder, herunder nedrivning.
b) Andre indgreb
i det naturlige miljø eller i landskaber, herunder dem, der
tager sigte på udnyttelse af ressourcer i undergrunden.
7) Bygherre: Den
fysiske eller juridiske person, der ansøger om en
afgørelse efter § 21 eller en tilladelse til et privat
projekt, og den offentlige myndighed, som tager initiativ til et
projekt.
8) Tilladelse:
Afgørelse om tilladelse efter § 25 og afgørelse
om tilladelse efter anden lovgivning som fastsat i medfør af
§ 15, stk. 4, erstatter tilladelse efter § 25, der giver
bygherren ret til at gennemføre projektet.
Samordnede eller
koordinerede fælles procedurer
§ 6. En miljøvurdering,
der gennemføres efter reglerne i afsnit II om
miljøvurdering m.v. af planer og programmer, træder
ikke i stedet for den vurdering, der skal foretages efter afsnit
III om miljøvurdering m.v. af konkrete projekter eller
tilsvarende bestemmelser om vurdering af visse offentlige og
private projekters virkning på miljøet (VVM) i
medfør af anden lovgivning.
§ 7. Miljø- og
fødevareministeren fastsætter regler om fælles
og samordnede procedurer for miljøvurdering af projekter,
for hvilke der både gælder krav om at gennemføre
en vurdering af indvirkningen på miljøet efter denne
lov og krav om en vurdering af virkningen på et
internationalt naturbeskyttelsesområde og generelt beskyttede
arter efter bekendtgørelse om udpegning og administration af
internati?onale naturbeskyttelsesområder samt
beskyttelse af visse arter eller tilsvarende krav efter anden
lovgivning.
Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om fælles og samordnede procedurer for
miljøvurderinger efter henholdsvis afsnit II og afsnit III
og for miljøvurderinger, hvor der hidrører krav om
vurdering både fra denne lov og fra anden lovgivning end den
omfattet af stk. 1, som gennemfører EU-lovgivning.
Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren kan efter forhandling
med vedkommende ressortminister fastsætte regler om
koordinering af myndighedskompetence i sager vedrørende
konkrete projekter.
Afsnit II
Miljøvurdering m.v. af planer og
programmer
Kapitel 4
Myndighedens kompetence,
screeningsafgørelse og afgrænsning af
miljørapporten
§ 8. Myndigheden skal
gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer,
hvor disse
1) udarbejdes
inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport,
affaldshåndtering, vandforvaltning, telekommunikation,
turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse og
fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser
til de projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2,
2)
medfører krav om en vurdering af virkningen på et
internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til
områdets bevaringsmålsætninger eller
3) vurderes at
kunne få væsentlig indvirkning på miljøet,
jf. stk. 2.
Stk. 2.
Myndigheden skal gennemføre en vurdering af, om planer og
programmer kan få væsentlig indvirkning på
miljøet, når disse
1) er omfattet
af stk. 1, nr. 1, og kun fastlægger anvendelsen af mindre
områder på lokalt plan eller angiver mindre
ændringer i sådanne planer eller programmer eller
2) i
øvrigt fastlægger rammerne for fremtidige
anlægstilladelser og kan forventes at få
væsentlig indvirkning på miljøet.
§ 9. Den myndighed, der
udarbejder eller vedtager planer og programmer, skal snarest muligt
enten gennemføre en miljøvurdering efter § 8,
stk. 1, eller en vurdering efter § 8, stk. 2, af, om
sådanne kan få eller kan forventes at få
væsentlig indvirkning på miljøet.
Screeningsafgørelse
§ 10. Myndigheden
træffer afgørelse om, hvorvidt planer og programmer
efter § 8, stk. 2, er omfattet af kravet om
miljøvurdering. Ved afgørelsen skal myndigheden
inddrage de relevante kriterier i bilag 3 og resultaterne af
høringerne efter § 32.
Afgrænsning af
miljørapportens indhold
§ 11. Myndigheden skal forud
for udarbejdelsen af miljørapporten for planer og programmer
omfattet af § 8, stk. 1, foretage en afgrænsning af
miljørapportens indhold.
Kapitel 5
Miljørapport,
overvågningsprogram og sammenfattende redegørelse
§ 12. Når myndigheden
skal gennemføre en miljøvurdering i henhold til
§ 8, stk. 1, skal myndigheden udarbejde en
miljørapport, der på grundlag af de oplysninger, der
er nævnt i bilag 4, vurderer den sandsynlige væsentlige
indvirkning på miljøet af planens eller programmets
gennemførelse og rimelige alternativer under hensyn til
planens eller programmets mål og geografiske
anvendelsesområde.
Stk. 2.
Miljørapporten skal indeholde de oplysninger, som med
rimelighed kan forlanges med hensyntagen til den aktuelle viden og
gængse vurderingsmetoder og til, hvor detaljeret planen eller
programmet er, hvad planen eller programmet indeholder, på
hvilket trin i et beslutningsforløb planen eller programmet
befinder sig, og hvorvidt bestemte forhold vurderes bedre på
et andet trin i det pågældende forløb.
Stk. 3.
Oplysninger om planens eller programmets indvirkning på
miljøet, der er indhentet på et andet trin af
beslutningsforløbet eller som følge af anden
lovgivning, og som er omfattet af bilag 4, kan anvendes i
miljørapporten.
Stk. 4.
Miljørapporten skal indeholde en beskrivelse af de
påtænkte foranstaltninger vedrørende
overvågning af de væsentlige indvirkninger på
miljøet ved planens eller programmets gennemførelse i
overensstemmelse med regler fastsat i medfør af § 14.
Miljørapportens program for overvågning udarbejdes med
henblik på at kunne identificere uforudsete negative
virkninger på et tidligt trin og træffe enhver
hensigtsmæssig afhjælpende foranstaltning. Eksisterende
overvågningsordninger kan anvendes, i det omfang det er
hensigtsmæssigt.
§ 13. Ved den endelige
godkendelse eller vedtagelse af planen eller programmet skal
myndigheden inddrage miljørapporten, som er udarbejdet efter
§ 12, herunder miljøpåvirkninger, som ikke i
øvrigt varetages efter den miljølovgivning, i henhold
til hvilken planen eller programmet tilvejebringes, resultaterne af
en eventuel høring af andre stater efter § 38 og
udtalelser fra andre myndigheder og offentligheden efter §
32.
Stk. 2.
Myndigheden skal udarbejde en sammenfattende redegørelse
for,
1) hvordan
miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
2) hvordan
miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i
offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
3) hvorfor den
godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne
program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der
har været behandlet, og
4) hvordan
myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger
på miljøet af planen eller programmet.
§ 14. Miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte nærmere regler
om overvågningens gennemførelse, om indholdet i
overvågningen, om, at overvågningen i visse
tilfælde skal udøves af andre myndigheder, og om
indberetning til ministeren af resultaterne af
overvågningen.
Afsnit III
Miljøvurdering m.v. af konkrete
projekter
Kapitel 6
Krav om tilladelse,
screeningsafgørelse og myndighedens kompetence
Krav om
tilladelse
§ 15. Følgende
projekter, der kan forventes at få væsentlige
indvirkninger på miljøet, må ikke
påbegyndes, før myndigheden, jf. § 17, skriftligt
har meddelt tilladelse til at påbegynde projektet efter en
miljøvurdering af projektets indvirkning på
miljøet:
1) Projekter
omfattet af bilag 1, som en bygherre har indgivet ansøgning
om,
2) projekter
omfattet af bilag 2, hvorom der er truffet afgørelse efter
§ 21 om krav om miljøvurdering, og
3) projekter
omfattet af bilag 2, hvor en bygherre har anmodet om, at
ansøgningen skal undergå en miljøvurdering, jf.
§ 18, stk. 2.
Stk. 2. For
projekter omfattet af stk. 1, nr. 3, skal myndigheden, jf. §
17, stk. 1-6, og regler fastsat i medfør heraf, lade
projektet undergå en miljøvurdering.
Stk. 3.
Tilladelser, som i henhold til regler fastsat i medfør af
stk. 4 helt eller delvis skal erstatte tilladelser efter § 25,
skal meddeles på baggrund af en miljøvurdering efter
reglerne i denne lov eller regler fastsat i medfør af §
4, stk. 4.
Stk. 4.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at en afgørelse om tilladelse efter § 25
helt eller delvis kan erstattes af en tilladelse, som udstedes i
medfør af anden lov for projekter omfattet af stk. 1.
Screeningsafgørelse
§ 16. Et projekt omfattet af
bilag 2 må ikke påbegyndes, før myndigheden, jf.
§ 17, skriftligt har meddelt bygherren, at projektet ikke
antages at kunne få væsentlig indvirkning på
miljøet, jf. § 21.
Myndighedens
kompetence
§ 17. Kommunalbestyrelsen er
myndighed for behandling af projekter på land omfattet af
bilag 1 og 2 og for behandling af bygherrens ansøgninger
efter § 18 og dertil knyttede afgørelser efter
§§ 21 og 25, jf. dog stk. 2, 5 og 6.
Stk. 2.
Regionsrådet er myndighed for behandling af projekter
omfattet af bilag 1 og 2 og for behandling af bygherrens
ansøgninger efter § 18 og dertil knyttede
afgørelser efter §§ 21 og 25, hvis dele af eller
hele projektet er omfattet af råstoflovens § 7, jf. dog
stk. 5 og 6.
Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren er myndighed for
behandling af projekter på havområdet omfattet af bilag
1 og 2 og for behandling af bygherrens ansøgninger efter
§ 18 og dertil knyttede afgørelser efter §§
21 og 25. Dog er kommunalbestyrelsen myndighed for behandling af
projekter vedrørende intensivt fiskeopdræt, hvor det
samlede anlæg er beliggende nærmere end 1 sømil
fra kysten.
Stk. 4. Energi-,
forsynings- og klimaministeren er myndighed for følgende
projekter på havet:
1) Projekter om
efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden,
rørledninger m.v. omfattet af bilag 1, nr. 14, 16, 22, 23 og
29, og bilag 2, nr. 2, litra d og e, nr. 3, litra a, nr. 10, litra
i, og nr. 13, litra a og b.
2) Projekter om
etablering af elproduktionsanlæg, der udnytter vand og vind,
med tilhørende interne ledningsanlæg omfattet af bilag
2, nr. 3, litra i og j, og nr. 13, litra a.
Stk. 5.
Miljø- og fødevareministeren kan i særlige
tilfælde beslutte at overtage kommunalbestyrelsers og
regionsråds opgaver og beføjelser efter denne lov i
sager, der berører andre myndigheders lovbestemte opgaver
eller har større betydning.
Stk. 6.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at ministeren overtager kommunalbestyrelsens eller
regionsrådets opgaver og beføjelser angående
behandling af bygherrens ansøgninger og dertil knyttede
afgørelser efter §§ 21 og 25 for visse
projekttyper samt den dertil knyttede tilsynskompetence.
Miljø- og fødevareministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen og
regionsrådet skal videresende sådanne
ansøgninger til Miljø- og Fødevareministeriet.
Dette gælder også, såfremt ansøgningerne
er indgivet ved anvendelse af digital selvbetjening.
Stk. 7.
Vedkommende minister fastsætter, hvem der er myndighed for
behandling af projekter, der vedtages i enkeltheder ved lov.
Kapitel 7
Krav til bygherren
Ansøgning
§ 18. Bygherren skal
før etablering, udvidelse eller ændring af projekter
omfattet af bilag 1 og 2 indgive en skriftlig ansøgning om
projektet til den myndighed, der skal behandle ansøgningen,
jf. § 17.
Stk. 2.
Såfremt bygherren ønsker, at et projekt omfattet af
bilag 2 skal undergå en miljøvurdering, skal
bygherrens ansøgning indeholde oplysning herom.
§ 19. Bygherrens
ansøgning om en afgørelse efter § 21 skal
indeholde
1) oplysninger
om projektets potentielle indvirkning på miljøet, jf.
bilag 5, og
2)
tilgængelige resultater af andre relevante vurderinger af
projektets indvirkninger på miljøet, der er foretaget
i medfør af EU-lovgivning, der er relevante for det konkrete
projekt.
Stk. 2.
Ansøgningen efter stk. 1 kan indeholde en beskrivelse af
særkender ved projektet eller af de foranstaltninger, der
påtænkes truffet for at undgå eller forebygge,
hvad der kunne have været væsentlige skadelige
indvirkninger på miljøet.
Miljøkonsekvensrapport
§ 20. Bygherren
fremlægger en miljøkonsekvensrapport for et projekt
omfattet af § 15. De oplysninger, som bygherren efter stk. 2
fremlægger i miljøkonsekvensrapporten, skal være
fuldstændige og af tilstrækkelig høj
kvalitet.
Stk. 2.
Miljøkonsekvensrapporten skal mindst omfatte følgende
oplysninger:
1) En
beskrivelse af projektet med oplysninger om projektets placering,
udformning, dimensioner og andre relevante særkender,
2) en
beskrivelse af projektets forventede væsentlige indvirkninger
på miljøet,
3) en
beskrivelse af projektets særkender eller de
foranstaltninger, der påtænkes truffet for at
undgå, forebygge eller begrænse og om muligt
neutralisere forventede væsentlige skadelige indvirkninger
på miljøet,
4) en
beskrivelse af de rimelige alternativer, som bygherren har
undersøgt, og som er relevante for projektet og dets
særlige karakteristika, og en angivelse af
hovedårsagerne til den valgte løsning under
hensyntagen til projektets indvirkninger på
miljøet,
5) et
ikketeknisk resumé af de i nr. 1-4 omhandlede oplysninger
og
6) alle
yderligere oplysninger omhandlet i bilag 7, som er relevante for de
særlige karakteristika, der gør sig gældende for
et bestemt projekt eller en bestemt projekttype og for det
miljø, der kan forventes at blive berørt.
Stk. 3. Har
myndigheden afgivet en udtalelse efter § 23, stk. 1, skal
miljøkonsekvensrapporten lægge denne udtalelse til
grund. Ved udarbejdelsen af miljøkonsekvensrapporten skal
der tages hensyn til tilgængelige resultater af andre
relevante vurderinger foretaget i henhold til anden lovgivning.
Stk. 4. De
oplysninger, som bygherren skal give om det ansøgte projekt
i miljøkonsekvensrapporten, jf. stk. 2, skal på en
passende måde påvise, beskrive og vurdere projektets
væsentlige direkte og indirekte virkninger på
følgende faktorer:
1) Befolkningen
og menneskers sundhed,
2) den
biologiske mangfoldighed med særlig vægt på arter
og naturtyper, der er beskyttet i henhold til Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde
fugle,
3) jordarealer,
jordbund, vand, luft og klima,
4) materielle
goder, kulturarv og landskab og
5) samspillet
mellem faktorerne i nr. 1-4.
Stk. 5.
Virkningerne nævnt i stk. 4 omfatter de forventede virkninger
af projektets sårbarhed over for risici for større
ulykker eller katastrofer.
Stk. 6.
Bygherren skal sikre, at miljøkonsekvensrapporten, jf. stk.
1, er udarbejdet af kvalificerede og kompetente eksperter.
Kapitel 8
Screeningsafgørelse
§ 21. Myndigheden, jf. §
17, træffer på grundlag af bygherrens ansøgning,
jf. § 19, afgørelse om, hvorvidt et projekt omfattet af
bilag 2 er omfattet af krav om miljøvurdering og tilladelse.
Ved vurderingen skal myndigheden tage hensyn til kriterierne i
bilag 6. Afgørelsen skal endvidere tage hensyn til
resultaterne af foreløbig kontrol eller vurderinger af
indvirkningen på miljøet, der er foretaget i
medfør af EU-lovgivningen.
Stk. 2.
Afgørelsen skal begrundes med hovedårsagerne til
afgørelsen og henvisning til de i bilag 6 opførte
relevante kriterier. Begrundelsen for en afgørelse om, at et
projekt ikke er omfattet af krav om miljøvurdering, skal
endvidere anføre særkender ved projektet eller
anføre, hvilke foranstaltninger der påtænkes
truffet for at undgå eller forebygge, hvad der ellers kunne
have været væsentlige skadelige indvirkninger på
miljøet, hvis bygherren har fremlagt en beskrivelse efter
§ 19, stk. 2.
§ 22. Myndigheden skal
træffe afgørelse efter § 21 hurtigst muligt og
senest 90 dage fra den dag, hvor bygherren har fremlagt de
krævede oplysninger, jf. § 19.
Stk. 2. I
særlige tilfælde kan myndigheden forlænge fristen
efter stk. 1. Myndigheden skal underrette bygherren skriftligt om
årsagerne til forlængelsen og om, hvornår der
forventes truffet en afgørelse.
Kapitel 9
Afgrænsning af
miljøkonsekvensrapportens indhold
§ 23. For projekter omfattet
af § 15, stk. 1, skal myndigheden forud for bygherrens
udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport afgive en udtalelse
om, hvor omfattende og detaljerede de oplysninger skal være,
som bygherren skal fremlægge i
miljøkonsekvensrapporten, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. For
projekter på havområdet, jf. § 17, stk. 3 og 4,
afgiver myndigheden kun udtalelse efter reglerne i stk. 1, hvis
bygherren anmoder herom.
Stk. 3.
Myndigheden kan, hvis bygherren anmoder herom, undlade at afgive
udtalelse efter stk. 1, hvis myndigheden finder det
ubetænkeligt i forhold til det konkrete projekt.
Stk. 4.
Miljø- og fødevareministen kan fastsætte
nærmere regler om indholdet af udtalelsen efter stk. 1 og om
myndighedens afgrænsning af miljøkonsekvensrapportens
indhold.
Kapitel 10
Afgørelse om tilladelse til
projekter omfattet af krav om miljøvurdering
Oplysningsgrundlaget for
myndighedens afgørelse om tilladelse
§ 24. Efter modtagelsen af
miljøkonsekvensrapporten fra bygherren gennemgår
myndigheden rapporten med inddragelse af den fornødne
ekspertise med henblik på at sikre, at den opfylder kravene i
§ 20. Myndigheden kan om nødvendigt indhente yderligere
oplysninger fra bygherren til opfyldelse af kravene i § 20,
stk. 2.
Stk. 2.
Myndigheden skal efter gennemgang af
miljøkonsekvensrapporten sende den i høring hos
berørte myndigheder og offentligheden i overensstemmelse med
§ 35, stk. 1, nr. 3, og § 38.
§ 25. Efter høringen
skal myndigheden træffe afgørelse, om en
ansøgning efter § 18, stk. 1, kan imødekommes.
Afgørelsen træffes på grundlag af bygherrens
ansøgning, miljøkonsekvensrapporten, eventuelle
supplerende oplysninger og resultatet af de høringer, der er
foretaget. Såfremt projektet kan få væsentlig
indvirkning på miljøet i en anden stat, kan
myndigheden først træffe afgørelse om
tilladelse til projektet, når miljø- og
fødevareministerens samtykke efter § 38 foreligger.
Stk. 2.
Myndigheden træffer afgørelse efter stk. 1 om
tilladelse inden for en rimelig frist. Forsinkes myndighedens
afgørelse, skal begrundelsen herfor meddeles bygherren.
§ 26. Miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte regler om, at
myndigheden ikke må meddele tilladelse til at påbegynde
et projekt, før der er tilvejebragt det nødvendige
plangrundlag for projektet efter lov om planlægning.
§ 27. Træffer
myndigheden afgørelse efter § 25, stk. 1, om at tillade
det ansøgte projekt, skal afgørelsen indeholde alle
de miljømæssige betingelser, der er knyttet til
afgørelsen, en beskrivelse af alle projektets
særkender og de foranstaltninger, der påtænkes
truffet for at undgå, forebygge eller begrænse og om
muligt neutralisere væsentlige skadelige indvirkninger
på miljøet, og eventuelle
overvågningsforanstaltninger.
Stk. 2.
Myndigheden kan stille vilkår for tilladelser, jf. stk. 1,
med henblik på opfyldelse af lovens formål og inden for
dens anvendelsesområde.
Stk. 3.
Træffer myndigheden afgørelse om at nægte
tilladelse til det ansøgte projekt, skal myndigheden angive
hovedårsagerne herfor i afgørelsen.
§ 28. Vil projektet have
væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet,
skal myndigheden i tilladelsen stille vilkår, jf. § 27,
stk. 2, for bygherrens overvågning heraf.
Stk. 2.
Myndigheden kan genoptage en afgørelse efter § 25
og kan om nødvendigt meddele forbud og påbud, herunder
tilbagekalde en tilladelse eller fastsætte særlige
vilkår i en eksisterende tilladelse, hvis
1) der
fremkommer nye oplysninger om projektets væsentlige skadelige
indvirkning på miljøet eller
2) projektets
væsentlige skadelige indvirkning ikke kunne forudses ved
myndighedens afgørelse om tilladelsen.
Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
nærmere regler om overvågningens gennemførelse,
om indholdet i overvågningen og om, at overvågningen i
visse tilfælde skal udøves af andre end bygherren,
samt om indberetning til ministeren af resultaterne af
overvågningen.
Kapitel 11
Bemyndigelser til at fastætte
krav til ansøgning, miljøkonsekvensrapport og
myndighedernes behandling heraf
§ 29. Miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte regler om, at
indgivelse af ansøgninger efter §§ 18 og 19 og
fremlæggelse af miljøkonsekvensrapport efter § 20
skal ske ved anvendelse af digital selvbetjening eller indgives
digitalt.
Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, hvilke oplysninger bygherren skal afgive ved
ansøgning efter §§ 18 og 19, og at indgivelse af
ansøgninger skal ske på et særligt skema.
Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, hvilke oplysninger bygherren skal fremlægge i
miljøkonsekvensrapporten til myndigheden, og i hvilken form
oplysningerne skal indgives.
§ 30. Miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte regler om
myndighedens behandling af ansøgninger efter § 19 og
om, at sådanne ansøgninger skal afgøres
samtidig med visse ansøgninger efter lov om
miljøbeskyttelse.
Afsnit IV
Udpegning af berørte
myndigheder, høring, offentliggørelse m.v.
Kapitel 12
Udpegning af berørte
myndigheder
§ 31. Den myndighed, der som
en del af udarbejdelsen eller vedtagelsen af en plan eller et
program foretager en miljøvurdering efter reglerne i afsnit
II eller foretager en miljøvurdering af bygherrens projekt
og træffer afgørelse efter reglerne i afsnit III, skal
udpege de myndigheder, der kan forventes at blive berørt af
planen, programmet eller projektet, jf. § 5, nr. 2.
Stk. 2.
Miljø- og Fødevareministeriet er altid berørt
myndighed, hvis den myndighed, der foretager
miljøvurderingen efter reglerne i afsnit II eller er rette
myndighed til at foretage miljøvurderingen og træffe
afgørelse efter reglerne i afsnit III, er et ministerium
eller en anden statslig myndighed.
Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, hvilke myndigheder der er berørte
myndigheder.
Kapitel 13
Høring af offentligheden og
myndigheder og offentliggørelse i forbindelse med
miljøvurdering m.v. efter afsnit II
Høring i
forbindelse med miljøvurdering m.v. efter afsnit
II
§ 32. Den myndighed, der som
en del af udarbejdelsen eller vedtagelsen af en plan eller et
program foretager en miljøvurdering m.v. efter reglerne i
afsnit II, skal foretage høring af
1)
berørte myndigheder, før der træffes
screeningsafgørelse efter § 10,
2)
berørte myndigheder, før der tages stilling til
afgrænsningen af miljørapporten, jf. § 11, og
3)
offentligheden og berørte myndigheder over udkast til plan
eller program samt ledsagende miljørapport, jf. §
12.
Stk. 2.
Myndigheden fastsætter en passende frist for høringer
efter stk. 1.
Stk. 3. Er der i
medfør af anden lovgivning fastsat regler om offentlighedens
inddragelse i forbindelse med udarbejdelse af planen eller
programmet, herunder om tidsfrister for indsigelser m.v. mod plan-
eller programforslaget og offentlig bekendtgørelse af og
offentlig tilgængelighed til plan- eller programforslaget,
finder disse regler anvendelse på såvel udkast til plan
eller program som den ledsagende miljørapport.
Offentliggørelse
af afgørelser m.v. efter afsnit II
§ 33. Myndighedens
screeningsafgørelse efter § 10 om, at der ikke vil
blive gennemført en miljøvurdering af en plan eller
et program, skal offentliggøres med begrundelse snarest
muligt og før den endelige godkendelse eller vedtagelse af
planen eller programmet. Offentliggørelsen skal indeholde
oplysning om, hvorvidt afgørelsen kan påklages, og
fristen herfor.
§ 34. Myndigheden skal
offentliggøre den endeligt godkendte eller vedtagne plan
eller det endeligt godkendte eller vedtagne program,
miljørapporten og den sammenfattende redegørelse
efter § 13, stk. 2, og fremsende disse til berørte
myndigheder. Offentliggørelsen skal indeholde oplysning om,
hvorvidt afgørelsen kan påklages, og fristen
herfor.
Stk. 2.
Når der har været gennemført en høring af
andre stater efter § 38, skal myndigheden sende den godkendte
eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program
vedlagt den sammenfattende redegørelse til miljø- og
fødevareministeren, som sikrer, at disse sendes til de
berørte stater.
Kapitel 14
Høring af offentligheden og
myndigheder og offentliggørelse i forbindelse med
miljøvurdering m.v. efter afsnit III
Høring i
forbindelse med miljøvurdering m.v. efter afsnit
III
§ 35. Den myndighed, der
foretager en miljøvurdering af bygherrens ansøgning
og træffer afgørelse efter reglerne i afsnit III, skal
foretage høring af
1)
berørte myndigheder, før der træffes en
afgørelse efter § 21,
2)
offentligheden og berørte myndigheder ved
afgrænsningen af miljøkonsekvensrapportens indhold, og
før myndigheden afgiver en udtalelse efter § 23, og
3) de
berørte myndigheder og offentligheden over
miljøkonsekvensrapporten, som bygherren har fremlagt,
herunder ansøgningen om tilladelse, før der
træffes en afgørelse om tilladelse.
Stk. 2. Med
henblik på høringen efter stk. 1, nr. 2, skal
myndigheden offentliggøre en kort beskrivelse af
hovedtrækkene i det påtænkte projekt samt
følgende oplysninger:
1) Angivelse af,
hvortil bemærkninger eller spørgsmål kan rettes,
og nærmere oplysninger om fristerne for fremsendelse af
bemærkninger eller spørgsmål.
2) Karakteren af
eventuelle afgørelser eller udkast til afgørelse,
hvis et sådant foreligger, samt efter hvilken lov
afgørelsen skal træffes.
3) Hvorvidt de
miljøoplysninger, der er indhentet af bygherren eller
myndigheden til brug for sagens behandling, er til rådighed
for offentligheden.
4) Hvor og
hvordan de relevante oplysninger stilles til rådighed.
5) Hvilke
foranstaltninger der er truffet med henblik på
offentlighedens deltagelse i VVM.
Stk. 3. Med
henblik på høringen efter stk. 1, nr. 3, skal
myndigheden offentliggøre de i stk. 2 nævnte
oplysninger med ansøgningen,
miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende
oplysninger, jf. § 24, og udkast til afgørelse om
tilladelse.
Stk. 4.
Myndigheden kan fastsætte passende tidsfrister for
høringer af de berørte myndigheder, jf. stk. 1, nr. 1
og 2. Myndigheden fastsætter en frist for høring af
offentligheden, jf. stk. 1, nr. 2, på 14 dage. Myndigheden
kan fravige denne frist, såfremt der foreligger særlige
omstændigheder. For høring af offentligheden, jf. stk.
1. nr. 3, er høringsfristen mindst 8 uger.
Offentliggørelse
af afgørelser m.v. efter afsnit III
§ 36. Myndigheden skal
offentliggøre en afgørelse efter § 21.
§ 37. Når der er truffet
afgørelse om at give eller nægte tilladelse til et
projekt omfattet af § 15, stk. 1, skal myndigheden straks
sikre, at følgende oplysninger er tilgængelige for
offentligheden og de berørte myndigheder:
1) Indholdet af
afgørelsen og de betingelser, der eventuelt er knyttet
hertil.
2) De vigtigste
begrundelser og overvejelser, der ligger til grund for
afgørelsen, herunder oplysninger om proceduren for offentlig
deltagelse.
3) Resumeet af
resultaterne af de høringer, der er foretaget.
4) De
oplysninger, der er indsamlet i henhold til § 24, stk. 1, 2.
pkt., og § 24, stk. 2, jf. §§ 35 og 38.
5) Hvordan
resultaterne og oplysningerne, jf. nr. 3 og 4, er indarbejdet eller
på anden måde taget i betragtning, herunder eventuelle
kommentarer fra berørte stater.
Stk. 2. Den
eller de myndigheder, der har truffet afgørelse om
projektet, underretter alle stater, der er blevet hørt, jf.
§ 38, og fremsender de i stk. 1 nævnte
oplysninger.
Kapitel 15
Grænseoverskridende
indvirkninger på miljøet
§ 38. Forventes en plan, et
program eller et projekt at få væsentlig indvirkning
på miljøet i en anden stat, skal myndigheden snarest
muligt underrette miljø- og fødevareministeren med
henblik på gennemførelse af høring efter
reglerne i stk. 3 eller 4. Myndigheden må ikke godkende eller
vedtage planen eller programmet endeligt eller træffe
afgørelse om tilladelse, før ministeren giver
samtykke hertil.
Stk. 2. Modtager
miljø- og fødevareministeren en henvendelse fra en
anden stats myndighed om, at der i Danmark er igangsat udarbejdelse
af en plan eller et program eller anmeldt et projekt, hvis
gennemførelse kan få væsentlig indvirkning
på miljøet i denne anden stat, skal miljø- og
fødevareministeren foranledige, at der gennemføres
høring efter reglerne i stk. 3 eller 4. Den danske myndighed
må ikke godkende eller vedtage planen eller programmet
endeligt eller træffe afgørelse om tilladelse,
før ministeren giver samtykke hertil.
Stk. 3. For
høring over udkast til en plan eller et program skal
ministeren fremsende de i § 32, stk. 1, nr. 3, nævnte
oplysninger, oplysninger om dens eller dets mulige
grænseoverskridende virkninger på miljøet,
herunder på menneskers sundhed, og oplysninger om
beslutningsproceduren, herunder angivelse af en passende frist for
afgivelse af bemærkninger.
Stk. 4. For
høring over miljøkonsekvensrapport til et
ansøgt projekt fremsender miljø- og
fødevareministeren de i § 35, stk. 3, nævnte
oplysninger, oplysninger om projektets mulige
grænseoverskridende virkninger på miljøet,
herunder på menneskers sundhed, og oplysninger om
beslutningsproceduren, herunder angivelse af en passende frist for
afgivelse af bemærkninger.
Stk. 5. Modtager
miljø- og fødevareministeren fra en anden stat
oplysninger om, at et udkast til en plan eller et program under
udarbejdelse eller et ansøgt konkret projekt i denne stat
kan få væsentlig indvirkning på miljøet i
Danmark, skal ministeren foranledige afholdt fornødne
høringer i Danmark over de fremsendte oplysninger, jf.
§ 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, for planer og programmer, og
§ 35, stk. 1, nr. 3, og stk. 4, for projekter.
Afsnit V
Administrative bestemmelser, straf,
ikrafttræden m.v.
Kapitel 16
Administrative bestemmelser
Bortfald af
screeningsafgørelser og tilladelser
§ 39. En afgørelse
efter § 21 og en afgørelse om tilladelse efter §
25 bortfalder, hvis afgørelsen ikke er udnyttet, inden 3
år efter at den er meddelt, eller ikke har været
udnyttet i 3 på hinanden følgende år.
Forebyggelse af
interessekonflikter
§ 40. En myndighed, der
udarbejder planer eller programmer omfattet af denne lov, må
ikke udføre opgaver og udøve beføjelser som
berørt myndighed i forhold til disse planer og programmer,
medmindre der er sikret en funktionel opdeling af kompetencerne
inden for myndigheden.
Stk. 2. En
myndighed, der er bygherre for et projekt omfattet af denne lov,
må ikke behandle ansøgningen om projektet og
træffe afgørelse herom, medmindre der er sikret en
funktionel opdeling af kompetencerne inden for myndigheden.
Digital kommunikation,
høring og indberetning
§ 41. Miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte regler om anvendelse
af digital kommunikation, herunder digital selvbetjening, inden for
lovens område og om de nærmere vilkår herfor.
Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om fremgangsmåden ved gennemførelsen af
høringer. Ministeren kan endvidere fastsætte regler
om, at underretninger, informationer og høringer skal ske
digitalt og ved indberetning i en særlig form til en
elektronisk portal eller et register.
Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at den kompetente myndighed skal indberette visse
oplysninger om planer og programmer og om projekter til et
landsdækkende digitalt register, herunder regler om, at
indberetningen skal ske digitalt, og om andre tekniske krav m.v.
til indberetningen.
Gebyr
§ 42. Miljø- og
fødevareministeren kan efter forhandling med vedkommende
minister fastsætte regler om gebyrer til dækning af
myndighedens omkostninger ved administration og tilsyn efter loven,
hvad angår projekter.
Delegation
m.v.
§ 43. Miljø- og
fødevareministeren og energi-, forsynings- og
klimaministeren kan bemyndige en under Miljø- og
Fødevareministeriet og en under Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet oprettet statslig myndighed eller efter
forhandling med vedkommende minister andre statslige myndigheder
til at udøve de beføjelser, der i denne lov er
tillagt ministrene.
Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren og energi-, forsynings-
og klimaministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke
skal kunne påklages.
Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren og energi-, forsynings-
og klimaministeren kan fastsætte regler om udøvelsen
af de beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bemyndiges til at udøve
efter stk. 1.
Internationale
overenskomster, EU-retsakter og ændring af bilag
§ 44. Regeringen kan
indgå overenskomster med fremmede stater om fælles
foranstaltninger til opfyldelse af lovens formål.
Forberedelse og gennemførelse af overenskomster sker efter
forhandling med den berørte ressortminister. Hermed giver
Folketinget regeringen et generelt samtykke til indgåelse af
fremtidige endnu ikke udarbejdede overenskomster inden for lovens
område (forhåndssamtykke).
Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler til opfyldelse af overenskomster, der indgås i henhold
til stk. 1.
Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren fastsætter regler
med henblik på opfyldelse og anvendelse af Den
Europæiske Unions retsakter om forhold, som er omfattet af
denne lov.
Stk. 4.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om ændringer af bilag 1 og 2, jf. dog stk. 5.
Stk. 5. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om
ændringer af bilag 1 og 2 for projekter omfattet af §
17, stk. 4, nr. 1 og 2.
§ 45. Efter anmodning fra
vedkommende minister, kommunalbestyrelsen eller regionsrådet
skal myndigheder, private virksomheder og koncessionerede og
tilsvarende virksomheder give de oplysninger og foretage de
undersøgelser, der er nødvendige, for at myndigheden
kan træffe afgørelse vedrørende konkrete
projekter.
Kapitel 17
Tilsyn
§ 46. Den i henhold til §
17 kompetente myndighed er tilsynsmyndighed. Kommunalbestyrelsen
eller regionsrådet er dog tilsynsmyndighed for miljø-
og fødevareministerens afgørelser efter §§
21 og 25, når ministeren har overtaget disses opgaver og
beføjelser i en konkret sag efter § 17, stk. 5.
Stk. 2.
Tilsynsmyndigheden påser overholdelsen af denne lov og af de
regler, der er fastsat i medfør heraf. Den kompetente
myndighed er ligeledes tilsynsmyndighed for de afgørelser,
der er truffet efter §§ 21 og 25, og for, at vilkår
fastsat i tilladelser overholdes. Tilsynsmyndigheden påser,
at påbud og forbud efter denne lov og regler fastsat i
medfør heraf efterkommes.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal foretage indberetning til
regionsrådet eller den tilsynsførende minister,
når kommunalbestyrelsen får kendskab til et ulovligt
forhold i tilfælde, hvor regionsrådet eller ministeren
er tilsynsmyndighed. Samme forpligtelse påhviler
regionsrådet i forhold til kommunalbestyrelsen og den
tilsynsførende minister.
Stk. 4.
Tilsynsmyndigheden skal foranledige et ulovligt forhold
lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning.
Stk. 5.
Miljø- og fødevareministeren kan bestemme, at
tilsynet udøves af en anden myndighed, jf. stk. 1 og 2.
§ 47. Tilsynsmyndigheden og
personer med bemyndigelse fra tilsynsmyndigheden har uden
retskendelse adgang til enhver ejendom i tilsynsøjemed, jf.
§ 46, og har efter forudgående underretning til ejeren
eller brugeren adgang for at foretage tekniske forarbejder til
forberedelse af beslutninger efter denne lov.
Stk. 2.
Legitimation skal forevises efter anmodning i forbindelse med
adgang efter stk. 1.
Stk. 3. Politiet
yder nødvendig bistand til at opnå den i stk. 1
nævnte adgang.
Kapitel 18
Klage og søgsmål
Planer og
programmer
§ 48. En afgørelse
efter § 10 om, at myndigheden ikke skal gennemføre en
miljøvurdering af planer og programmer eller ændringer
deri, kan påklages efter reglerne fastsat i den lovgivning,
som planen eller programmet udarbejdes i henhold til.
Stk. 2.
Myndighedens afgørelse, som træffes ved
gennemførelsen af en miljøvurdering efter § 8,
stk. 1, kan påklages efter reglerne fastsat i den lovgivning,
som planen eller programmet udarbejdes i henhold til.
Stk. 3. Er
planen eller programmet eller ændringer deri ikke udarbejdet
i henhold til lov, eller giver den pågældende lov ikke
mulighed for klage, kan afgørelsen efter § 10 om, at
myndigheden ikke skal gennemføre en miljøvurdering af
planer og programmer eller ændringer deri, påklages til
Natur- og Miljøklagenævnet som sammensat efter §
5, stk. 1, nr. 2, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet,
for så vidt angår retlige spørgsmål.
Stk. 4. Er
planen eller programmet eller ændringer deri ikke udarbejdet
i henhold til lov, eller giver den pågældende lov ikke
mulighed for klage, kan myndighedens afgørelse, som
træffes ved gennemførelsen af en miljøvurdering
efter § 8, stk. 1, påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet som sammensat efter § 5, stk. 1,
nr. 2, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet, for
så vidt angår retlige spørgsmål.
Stk. 5. Stk. 3
og 4 finder ikke anvendelse på planer og programmer, der
vedtages af Folketinget ved en lovgivningsprocedure.
Projekter
§ 49. Afgørelser efter
§ 21, for så vidt angår retlige
spørgsmål, afgørelser efter § 25 og
afgørelser efter § 46 kan påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet som sammensat efter § 5, stk. 1,
nr. 2, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at klager over afgørelser efter stk. 1 i visse
tilfælde skal behandles af Natur- og
Miljøklagenævnet som sammensat efter § 5, stk. 1,
nr. 1, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet.
Stk. 3.
Afgørelser i henhold til anden lovgivning, som i henhold til
regler fastsat i medfør af § 15, stk. 4, erstatter
afgørelser om tilladelse efter § 25, kan påklages
efter reglerne i den lovgivning, som afgørelsen meddeles i
henhold til.
Stk. 4. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at
ministerens afgørelser efter § 21 vedrørende
projekter omfattet af § 17, stk. 4, nr. 1 og 2, påklages
til Energiklagenævnet, og om de nærmere regler
herfor.
Klageberettigede
§ 50. Klageberettiget efter
§ 48, stk. 3 og 4, og § 49, stk. 1, er miljø- og
fødevareministeren, enhver med retlig interesse i sagens
udfald og landsdækkende foreninger og organisationer, der som
formål har beskyttelsen af natur og miljø eller
varetagelsen af væsentlige brugerinteresser inden for
arealanvendelsen og har vedtægter eller love, som
dokumenterer deres formål, og som repræsenterer mindst
100 medlemmer.
Stk. 2.
Vedkommende minister kan fastsætte særlige regler om
klageberettigelse i sager vedrørende projekter på
havområdet.
Klagefrist
§ 51. Klage efter § 48,
stk. 3 og 4, og § 49, stk. 1, skal være indgivet
skriftligt inden 4 uger efter offentliggørelsen af
screeningsafgørelsen efter § 10, den vedtagne plan
eller det vedtagne program, screeningsafgørelsen efter
§ 21 eller afgørelsen efter §§ 25 og 46, jf.
dog stk. 3.
Stk. 2.
Udløber klagefristen på en lørdag eller en
helligdag, forlænges fristen til den følgende
hverdag.
Stk. 3. Klage
efter § 48, stk. 4, kan tidligst indgives, når planen
eller programmet er endeligt vedtaget.
Indgivelse af klage
m.v.
§ 52. Klage til Natur- og
Miljøklagenævnet indgives skriftligt til den
myndighed, der har truffet afgørelsen, ved anvendelse af
digital selvbetjening, jf. dog § 18 b, stk. 2-4, i lov om
Natur- og Miljøklagenævnet. Endvidere skal
efterfølgende kommunikation om klagesagen ske ved anvendelse
af digital selvbetjening. En klage anses for indgivet, når
den er tilgængelig for myndigheden.
Stk. 2.
Myndigheden skal, hvis den vil fastholde afgørelsen, snarest
og som udgangspunkt ikke senere end 3 uger efter klagefristens
udløb videresende klagen til Natur- og
Miljøklagenævnet. Klagen skal ved videresendelsen
være ledsaget af den påklagede afgørelse, de
dokumenter, der er indgået i sagens bedømmelse, og en
udtalelse fra myndigheden med myndighedens bemærkninger til
sagen og de anførte klagepunkter.
Stk. 3.
Når myndigheden videresender klagen til Natur- og
Miljøklagenævnet, sender den samtidig en kopi af sin
udtalelse til de i klagesagen involverede med en frist for at
afgive bemærkninger til Natur- og
Miljøklagenævnet på 3 uger fra modtagelsen.
Stk. 4.
Myndigheden skal straks underrette Natur- og
Miljøklagenævnet, hvis den, efter at klagen er
videresendt til nævnet, inddrages i forhandlinger med
adressaten for afgørelsen og klageren om tilpasninger af det
ansøgte projekt, der er af betydning for klagen. Natur- og
Miljøklagenævnet kan sætte behandlingen af sagen
i bero, indtil forhandlingerne er afsluttet. Myndigheden
underretter nævnet om resultatet af forhandlingerne,
når de er afsluttet.
Stk. 5.
Myndighedens videresendelse af klage og efterfølgende
kommunikation om klagesagen, jf. stk. 1, til Natur- og
Miljøklagenævnet skal ske ved anvendelse af digital
selvbetjening. Tilsvarende gælder sager, hvor klage ikke er
indgivet ved anvendelse af digital selvbetjening, men hvor Natur-
og Miljøklagenævnet har truffet afgørelse om,
at klagen ikke afvises.
Stk. 6. Indgives
en klage efter stk. 1 ikke ved anvendelse af digital selvbetjening,
skal myndigheden snarest videresende klagen til Natur- og
Miljøklagenævnet. I sådanne tilfælde
finder stk. 1-3 ikke anvendelse.
Stk. 7.
Påklages en afgørelse, skal den myndighed, der har
truffet afgørelsen, sikre, at adressaten for
afgørelsen straks underrettes om klagen.
Opsættende
virkning
§ 53. Ved rettidig klage efter
§ 49, stk. 1, kan Natur- og Miljøklagenævnet
bestemme, at en afgørelse efter § 21 eller en
afgørelse om tilladelse efter § 25 ikke må
udnyttes, og at et påbud efter § 46, stk. 4, ikke skal
efterkommes. Er et bygge- eller anlægsarbejde iværksat,
kan Natur- og Miljøklagenævnet påbyde dette
standset.
Søgsmål
§ 54. Søgsmål til
prøvelse af afgørelser efter denne lov eller regler
fastsat i medfør af loven, skal være anlagt, inden 6
måneder efter at afgørelsen er meddelt adressaten. Er
afgørelsen offentliggjort, regnes
søgsmålsfristen fra offentliggørelsen.
Stk. 2. Ved
søgsmål om forhold vedrørende miljøet,
der er omfattet af denne lov, skal retten påse, at
omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt høje for de
berørte parter.
Kapitel 19
Lovliggørelse og straf
§ 55. Det påhviler den
til enhver tid værende ejer af en ejendom at berigtige et
ulovligt forhold. Består forholdet i en ulovlig brug af
ejendommen, påhviler pligten tillige brugeren.
Stk. 2.
Tilsynsmyndigheden kan på ejerens bekostning lade et
påbud om at berigtige et ulovligt forhold tinglyse på
ejendommen. Når forholdet er berigtiget, skal vedkommende
myndighed lade påbuddet aflyse fra tingbogen.
Stk. 3.
Når et ved dom meddelt påbud om at berigtige et
ulovligt forhold ikke efterkommes inden den i dommen fastsatte
frist og inddrivelse af tvangsbøder ikke kan antages at
føre til, at påbuddet efterkommes, kan
tilsynsmyndigheden foretage det nødvendige til forholdets
berigtigelse på ejerens bekostning.
§ 56. Medmindre højere
straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med
bøde den, der
1) undlader at
indgive skriftlig ansøgning om afgørelse efter §
21 eller afgørelse om tilladelse, jf. 18, stk. 1,
2) i strid med
§ 15, stk. 1, påbegynder et projekt, før
myndigheden har meddelt tilladelse til at påbegynde
projektet,
3) i strid med
§ 16 påbegynder et ansøgt projekt, før
myndigheden skriftligt har meddelt bygherren, at projektet ikke
antages at kunne have en væsentlig indvirkning på
miljøet,
4)
tilsidesætter vilkår for en tilladelse efter loven
eller regler fastsat i medfør af loven eller
5) undlader at
efterkomme et påbud eller forbud, der er udstedt i henhold
til loven eller regler fastsat i medfør heraf, herunder
påbud om at berigtige et ulovligt forhold.
Stk. 2. Straffen
kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er voldt skade
på de interesser, som loven tilsiger at beskytte, eller
opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre, herunder ved lavere
økonomiske omkostninger.
Stk. 3. Sker der
ikke konfiskation af udbytte, som er opnået ved
overtrædelsen, skal der ved udmåling af bøde,
herunder tillægsbøde, tages særligt hensyn til
en opnået eller tilsigtet økonomisk fordel, jf. stk.
2.
Stk. 4.
Forældelsesfristen for strafansvaret efter stk. 1 er 5
år.
Stk. 5.
Juridiske personer kan pålægges strafansvar efter
reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 20
Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser m.v.
§ 57. Loven træder i
kraft den 16. maj 2017.
Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse ved behandling af klager over
afgørelser efter lov om miljøvurdering af planer og
programmer truffet før lovens ikrafttræden. For
sådanne klager finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse på planer og programmer, der er under
tilvejebringelse efter lov om miljøvurdering af planer og
programmer før lovens ikrafttræden. For sådanne
planer og programmer finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 4. Loven
finder ikke anvendelse ved Energiklagenævnets behandling af
klager over afgørelser efter lov om anvendelse af Danmarks
undergrund, lov om kontinentalsoklen og lov om fremme af vedvarende
energi eller regler udstedt i medfør heraf truffet
før lovens ikrafttræden. For sådanne klager
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 5. De
hidtil gældende regler i § 26 i lov om fremme af
vedvarende energi og i bekendtgørelse nr. 68 af 26. januar
2012 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) ved
projekter om etablering m.v. af elproduktionsanlæg på
havet finder fortsat anvendelse på konkrete projekter
omfattet af denne lov, hvis
1)
Energistyrelsen har truffet screeningsafgørelse, jf.
bekendtgørelsens § 2, stk. 3, før
ikrafttrædelsestidspunktet,
2)
ansøgeren har anmodet Energistyrelsen om en udtalelse om,
hvilke oplysninger der skal fremlægges i
VVM-redegørelsen, jf. bekendtgørelsens § 3, stk.
5, før ikrafttrædelsestidspunktet eller
3)
ansøgeren har fremsendt VVM-redegørelsen til
Energistyrelsen, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1,
før ikrafttrædelsestidspunktet.
Stk. 6. De
hidtil gældende regler i § 28 a i lov om anvendelse
af Danmarks undergrund, i § 4 a i lov om
kontinentalsoklen og i bekendtgørelse nr. 1419 af 3.
december 2015 om VVM, konsekvensvurdering vedrørende
internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af
visse arter ved efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring
i undergrunden, rørledninger m.v. offshore finder fortsat
anvendelse på konkrete projekter omfattet af denne lov,
hvis
1)
Energistyrelsen har truffet screeningsafgørelse, jf.
bekendtgørelsens § 4, stk. 3, før
ikrafttrædelsestidspunktet,
2)
ansøgeren har anmodet Energistyrelsen om en udtalelse om,
hvilke oplysninger der skal fremlægges i
VVM-redegørelsen, jf. bekendtgørelsens § 5, stk.
4, før ikrafttrædelsestidspunktet, eller
3)
ansøgeren har fremsendt VVM-redegørelsen til
Energistyrelsen, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 1,
før ikrafttrædelsestidspunktet.
Stk. 7. Loven
finder ikke anvendelse ved Natur- og Miljøklagenævnets
behandling af klager over afgørelser efter lov om
planlægning, lov om råstoffer, lov om kystbeskyttelse
og lov om beskyttelse af havmiljøet eller regler udstedt i
medfør heraf truffet før lovens ikrafttræden.
For sådanne klager finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 8. De
hidtil gældende regler i §§ 11 g-11 i i lov om
planlægning og i bekendtgørelse nr. 1832 af 16.
december 2015 finder fortsat anvendelse på konkrete projekter
omfattet af denne lov, hvis
1) den
kompetente VVM-myndighed, jf. bekendtgørelsens § 1,
stk. 5, har truffet screeningsafgørelse, jf.
bekendtgørelsens § 3, før
ikrafttrædelsestidspunktet eller
2) den
kompetence VVM-myndighed, jf. bekendtgørelsens § 1,
stk. 5, har offentliggjort en kort beskrivelse af
hovedtrækkene af det påtænkte anlæg med
henblik på at indkalde ideer og forslag fra offentligheden og
berørte myndigheder til brug for afgrænsning af
VVM-redegørelsens indhold, jf. bekendtgørelsens
§ 4, før ikrafttrædelsestidspunktet.
Stk. 9. De
hidtil gældende regler i § 23 i lov om råstoffer
og i kapitel 3 og bilag 4 i bekendtgørelse nr. 1306 af 24.
november 2015 om efterforskning og indvinding af råstoffer
fra søterritoriet og kontinentalsoklen finder fortsat
anvendelse på konkrete projekter omfattet af denne lov,
hvis
1)
Naturstyrelsen har truffet screeningsafgørelse, jf.
bekendtgørelsens § 12, stk. 2, før
ikrafttrædelsestidspunktet,
2)
ansøgeren har anmodet Naturstyrelsen om en udtalelse om,
hvilke oplysninger der skal fremlægges i
VVM-redegørelsen, jf. bekendtgørelsens § 11,
stk. 2, før ikrafttrædelsestidspunktet eller
3)
ansøgeren har fremsendt VVM-redegørelsen til
Naturstyrelsen, jf. bekendtgørelsens § 8, stk. 3, nr.
10, jf. § 11, stk. 1, og bilag 4, før
ikrafttrædelsestidspunktet.
Stk. 10. De
hidtil gældende regler i § 24 a i lov om
beskyttelse af havmiljøet og i bekendtgørelse nr. 382
af 25. april 2012 om vurdering af virkninger på
miljøet (VVM) af havbrug beliggende længere end 1
sømil fra kysten finder fortsat anvendelse på
projekter omfattet af denne lov, hvis Miljøstyrelsen har
truffet screeningsafgørelse, jf. bekendtgørelsens
§ 3, stk. 1, før ikrafttrædelsestidspunktet.
Stk. 11. De
hidtil gældende regler i bekendtgørelse nr. 579 af 29.
maj 2013 om miljømæssig vurdering af visse anlæg
og foranstaltninger på søterritoriet finder fortsat
anvendelse på konkrete projekter omfattet af denne lov,
hvis
1)
Kystdirektoratet har truffet screeningsafgørelse jf.
bekendtgørelsens § 3, før
ikrafttrædelsestidspunktet,
2)
Kystdirektoratet har sendt de i bekendtgørelsens § 4,
stk. 2, nævnte oplysninger i høring hos berørte
myndigheder før ikrafttrædelsestidspunktet eller
3)
Kystdirektoratet har modtaget en VVM-redegørelse, som
ansøger har udarbejdet og indsendt efter
bekendtgørelsens § 5, før
ikrafttrædelsestidspunktet.
§ 58. Lov om
miljøvurdering af planer og programmer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1533 af 10. december 2015,
ophæves.
§ 59. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Projekter omfattet af § 15, stk. 1, nr.
1
1. Råolieraffinaderier (undtagen virksomheder, der
udelukkende fremstiller smøremidler på grundlag af
råolie) samt anlæg til forgasning og fortætning
af mindst 500 tons kul eller bituminøs skifer om dagen.
2.
a) Konventionelle kraftværker og andre
fyringsanlæg med en termisk ydelse på mindst 300
MW.
b) Kernekraftværker og andre kernereaktorer,
herunder demontering og nedlukning af sådanne
kernekraftværker eller reaktorer2) (bortset fra
forskningsanlæg til fremstilling og forarbejdning af
spaltelige og fertile stoffer, hvis maksimumskapacitet ikke
overstiger 1 kW vedvarende termisk ydelse).
3.
a) Anlæg til oparbejdning af bestrålet
nukleart brændsel.
b) Anlæg, der er bestemt:
i) til fremstilling eller berigning af nukleart
brændsel
ii) til oparbejdning af bestrålet nukleart
brændsel eller højradioaktivt affald
iii) til endelig bortskaffelse af bestrålet
nukleart brændsel
iv) udelukkende til endelig bortskaffelse af
radioaktivt affald
v) udelukkende til deponering (planlagt til at vare
i mere end 10 år) af bestrålet nukleart brændsel
eller radioaktivt affald på et andet sted med
produktionsstedet.
4.
a) Integrerede jern- og stålværker til
fremstilling af råjern og råstål.
b) Anlæg til udvinding af
non-ferro-råmetaller af malme, koncentrater eller
sekundære råstoffer ved hjælp af metalprocesser,
kemiske eller elektrolytiske processer.
5. Anlæg til udvinding af asbest og til behandling og
forarbejdning af asbest og af produkter, der indeholder asbest: for
så vidt angår produkter i asbestcement, med en
årlig produktion på over 20.000 tons færdige
produkter; for så vidt angår friktionspakninger, med en
årlig produktion på 50 tons færdige produkter;
for så vidt angår anden anvendelse af asbest, med et
årligt forbrug heraf på over 200 tons.
6. Integrerede kemiske anlæg, dvs. anlæg til
fremstilling i industriel målestok af stoffer ved kemisk
omdannelse, som ligger side om side og funktionelt hører
sammen, og som er:
a) til fremstilling af organiske
grundkemikalier
b) til fremstilling af uorganiske
grundkemikalier
c) til fremstilling af phosphat-, kvælstof-
eller kaliumholdig kunstgødning (også
blandingsgødning)
d) til fremstilling af
basisplantebeskyttelsesmidler og biocider
e) til fremstilling af farmaceutiske basisprodukter
ved hjælp af en kemisk eller biologisk proces
f) til fremstilling af sprængstoffer.
7.
a) Nyanlæg til jernbanefjerntrafik samt
lufthavne3) med en start-
og landingsbane på mindst 2.100 m.
b) Anlæg af motorveje og motortrafikveje4).
c) Anlæg af nye veje med mindst fire
kørebaner eller udretning og/eller udvidelse af en
eksisterende vej med højst to kørebaner med henblik
på anlæg af mindst fire kørebaner, hvis en
sådan ny vej eller et således udrettet og/eller udvidet
vejafsnit har en ubrudt længde på mindst 10 km.
8.
a) Indre vandveje og havne ved indre vandveje, som
kan anløbes af fartøjer på over 1.350 tons.
b) Søhandelshavne, anløbsbroer til
lastning og losning, der er forbundet med havneanlæg til
lands og til vands (bortset fra færgebroer), der kan
anløbes af fartøjer på over 1.350 tons.
9. Anlæg til bortskaffelse af farligt affald ved
forbrænding, kemisk behandling (som defineret i bilag I til
Europa- Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19.
november 2008 om affald5), afsnit D9)
eller deponering i jorden som defineret i artikel 3, nr. 2, i det
nævnte direktiv.
10. Anlæg til bortskaffelse af ikkefarligt affald ved
forbrænding eller kemisk behandling (som defineret i bilag I
til direktiv 2008/98/EF afsnit D9) med en kapacitet på over
100 tons/dag.
11. Arbejder i forbindelse med indvinding af grundvand eller
kunstig tilførsel af grundvand, hvor den indvundne eller
tilførte mængde vand udgør mindst 10 mio.
m3/år.
12.
a) Anlæg til overførsel af
vandressourcer mellem flodbækkener, når formålet
er at forebygge eventuel vandmangel, og når den
overførte vandmængde overstiger 100 mio. m3/år.
b) I alle andre tilfælde anlæg til
overførsel af vandressourcer mellem flodbækkener,
når den gennemsnitlige vandmængde i det bækken,
hvorfra vandet overføres, over flere år overstiger
2.000 mio. m3/år, og den
overførte vandmængde overstiger 5 pct. af denne
mængde.
I begge tilfælde er overførsel af
drikkevand via rørledninger ikke omfattet.
13. Anlæg til behandling af spildevand med en kapacitet
på over 150.000 personækvivalenter som defineret i
artikel 2, nr. 6, i Rådets direktiv 91/271/EØF af 21.
maj 1991 om rensning af byspildevand6).
14. Udvinding af mere end 500 tons råolie/dag og mere end
500.000 m3 naturgas/dag i
kommercielt øjemed.
15. Dæmninger og andre anlæg til opstuvning eller
varig oplagring af vand, når den nye eller supplerende
opstuvede eller oplagrede vandmængde overstiger 10 mio.
m3.
16. Rørledninger med en diameter på over 800 mm og
en længde på over 40 km:
a) til transport af gas, olie, kemikalier
b) til transport af kuldioxidstrømme
(CO2) med henblik på geologisk
lagring, herunder tilknyttede pumpestationer.
17. Anlæg7) til intensiv
fjerkræavl og svineavl med mere end:
a) 85.000 pladser til slagtekyllinger, 60.000
pladser til høner
b) 3.000 pladser til slagtesvin (over 30 kg)
eller
c) 900 pladser til søer.
18. Industrianlæg til fremstilling af:
a) papirmasse af træ eller andre
fibermaterialer
b) papir og pap med en produktionskapacitet
på mere end 200 tons per dag.
19. Råstofindvinding fra åbne brud, hvor minestedets
areal er over 25 hektar, eller tørvegravning på et
areal over 150 hektar.
20. Råstofindvinding fra åbne brud med en samlet
indvindingsperiode på mere end 10 år med undtagelse af
indvinding indenfor de i en endeligt vedtaget råstofplan
udpegede graveområder.
21. Anlæg af stærkstrømsluftledninger med en
spænding på mindst 220 kV og en længde på
over 15 km.
22. Anlæg til oplagring af olieprodukter samt petrokemiske
eller kemiske produkter med en kapacitet på 200.000 tons
eller derover.
23. Lagringslokalitet som omhandlet i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk
lagring af kuldioxid8).
24. Anlæg til opsamling af CO2 -strømme fra anlæg omfattet
af dette bilag med henblik på geologisk lagring i
medfør af direktiv 2009/31/EF, eller hvor den samlede
opsamling af CO2 årligt ligger
på 1,5 megatons eller derover.
25. Anlæg med direkte henblik på frakturering
udelukkende i forbindelse med efterforskning eller udvinding af
skifergas.
26. Råstofindvinding på søterritoriet og
kontinentalsoklen i internationale naturbeskyttelsesområder,
jf. bekendtgørelse om udpegning og administration af
internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af
visse arter.
27. Råstofindvinding på søterritoriet og
kontinentalsoklen, som årligt eller samlet er større
end den hidtil tilladte, i fællesområder, jf.
råstoflovens § 20, stk. 2, nr. 2, hvor der er en
gældende tilladelse til indvinding, som ikke er meddelt
på basis af konkrete feltundersøgelser af
miljøet.
28. Råstofindvinding på søterritoriet og
kontinentalsoklen af mængder over 10.000 m3 om året eller 50.000 m3 i alt i andre områder end de i
nr. 27 nævnte, hvor der ikke tidligere er tilladt
råstofindvinding på basis af konkrete
feltundersøgelser af miljøet.
29. Enhver ændring eller udvidelse af projekter, der er
opført i dette bilag, såfremt en sådan
ændring eller udvidelse i sig selv opfylder de eventuelle
tærskelværdier, der er fastsat i dette bilag.
Bilag 2
Projekter omfattet af § 16
1. LANDBRUG, SKOVBRUG OG AKVAKULTUR
a) Projekter vedrørende
sammenlægninger.
b) Projekter vedrørende inddragning af
uopdyrket land eller delvise naturområder til intensiv
landbrugsvirksomhed.
c) Vandforvaltningsprojekter inden for landbruget,
herunder vandings- og dræningsprojekter.
d) Nyplantning og rydning af skov med henblik
på omlægning til anden arealudnyttelse.
e) Anlæg9) til intensiv
husdyravl (projekter, som ikke er omfattet af bilag 1).
f) Intensivt fiskeopdræt.
2. UDVINDINGSINDUSTRIEN
a) Råstofindvinding fra åbne brud samt
tørvegravning (projekter, som ikke er omfattet af bilag
1).
b) Minedrift i underjordiske brud.
c) Råstofindvinding på havet
(projekter, som ikke er omfattet af bilag1).
d) Dybdeboringer (projekter, som ikke er omfattet
af bilag 1), navnlig:
i) geotermiske boringer
ii) boringer til deponering af nukleart affald
iii) vandforsyningsboringer
Boringer til undersøgelse af
jordbundens fasthed er ikke omfattet.
e) Overfladeanlæg til udvinding af stenkul,
råolie, naturgas og malme samt bituminøs skifer.
3. ENERGIINDUSTRIEN
a) Industrianlæg til fremstilling af
elektricitet, damp og varmt vand (projekter, som ikke er omfattet
af bilag 1).
b) Industrianlæg til transport af gas, damp
og varmt vand (projekter, som ikke er omfattet af bilag 1).
c) Transport af elektricitet gennem luftledninger,
jordkabler dimensioneret til spændinger over 100 kV, samt
tilhørende stationsanlæg, dog undtaget elkabler
på søterritoriet (projekter, som ikke er omfattet af
bilag 1).
d) Oplagring af naturgas over jorden.
e) Oplagring af brændselsgas i underjordiske
beholdere.
f) Oplagring af fossilt brændsel over
jorden.
g) Industriel brikettering af sten- og brunkul.
h) Anlæg til oparbejdning og deponering af
radioaktivt affald (projekter, som ikke er omfattet af bilag
1).
i) Anlæg til fremstilling af hydroelektrisk
energi.
j) Anlæg til udnyttelse af vindkraft til
energiproduktion (vindmøller), bortset fra
enkeltstående vindmøller i landzone med en
totalhøjde på op til 25 m
(husstandsmøller).
k) Anlæg til opsamling af CO2 -strømme fra anlæg, der
ikke er omfattet af bilag 1, med henblik på geologisk lagring
i medfør af direktiv 2009/31/EF.
4. PRODUKTION OG FORARBEJDNING AF METALLER
a) Anlæg til produktion af støbejern
eller stål (første eller anden smeltning) med dertil
hørende strengstøbning.
b) Anlæg til videreforarbejdning af
jernmetaller ved hjælp af:
i) varmtvalsning
ii) smedning med hamre
iii) anbringelse af beskyttelseslag af smeltet
metal.
c) Smelteanlæg for jernmetaller.
d) Anlæg til smeltning inkl. legering, af
non-ferro-metaller undtagen ædelmetaller, herunder
genindvindingsprodukter, (f.eks. forædling,
støbning).
e) Anlæg til overfladebehandling af metaller
og plastmaterialer ved en elektrolytisk eller kemisk proces.
f) Fremstilling og samling af
motorkøretøjer samt fremstilling af motorer til
sådanne.
g) Skibsværfter.
h) Anlæg til fremstilling og reparation af
luftfartøjer.
i) Fremstilling af jernbanemateriel.
j) Eksplosionsformgivning (dybtrykning).
k) Anlæg til kalcinering og udfritning af
malm.
5. MINERALINDUSTRIEN
a) Koksværker (tørdestillation af
kul).
b) Anlæg til cementfremstilling.
c) Anlæg til udvinding af asbest og
fremstilling af produkter af asbest (projekter, som ikke er
omfattet af bilag 1).
d) Anlæg til fremstilling af glas inklusive
glasfibre.
e) Anlæg til smeltning af mineralske stoffer
inklusive fremstilling af mineraluldsfibre.
f) Fremstilling af keramiske produkter ved
brænding, navnlig tagsten, mursten, ildfaste sten, fliser,
stentøj eller porcelæn.
6. DEN KEMISKE INDUSTRI (PROJEKTER, SOM IKKE ER OMFATTET AF
BILAG 1)
a) Behandling af mellemprodukter og fremstilling af
kemiske produkter.
b) Fremstilling af pesticider og farmaceutiske
produkter, af maling og lak, af elastomerer og peroxider.
c) Anlæg til oplagring af olie samt
petrokemiske og kemiske produkter.
7. LEVNEDSMIDDELINDUSTRIEN
a) Bearbejdning af vegetabilske og animalske
fedtstoffer.
b) Konservering af animalske og vegetabilske
produkter.
c) Fremstilling af mejeriprodukter.
d) Brygning og maltning.
e) Sukkervareindustrien.
f) Slagterier.
g) Fremstilling af stivelse og
stivelsesprodukter.
h) Fiskemels- og fiskeoliefabrikker.
i) Sukkerfabrikker.
8. TEKSTIL-, LÆDER-, TRÆ- OG PAPIRINDUSTRIEN
a) Industrianlæg til produktion af papir og
pap (projekter, som ikke er omfattet af bilag 1).
b) Anlæg til forbehandling (vask, blegning,
mercerisering) eller farvning af fibre eller tekstilstoffer.
c) Anlæg til garvning af huder og skind.
d) Anlæg til fremstilling og bearbejdning af
cellulose.
9. GUMMIINDUSTRIEN
Fremstilling og behandling af produkter
på grundlag af elastomerer.
10. INFRASTRUKTURPROJEKTER
a) Anlægsarbejder i erhvervsområder til
industriformål.
b) Anlægsarbejder i byzoner, herunder
opførelse af butikscentre og parkeringsanlæg.
c) Anlæg af jernbaner og anlæg til
kombineret transport og af intermodale terminaler (projekter, som
ikke er omfattet af bilag 1).
d) Anlæg af flyvepladser (projekter, som ikke
er omfattet af bilag 1).
e) Bygning af veje, havne og havneanlæg,
herunder fiskerihavne (projekter, som ikke er omfattet af bilag
1).
f) Anlæg af vandveje, som ikke er omfattet af
bilag 1, kanalbygning og regulering af vandløb.
g) Dæmninger og andre anlæg til
opstuvning eller varig oplagring af vand (projekter, som ikke er
omfattet af bilag 1).
h) Sporveje, høj- og undergrundsbaner,
svævebaner eller lignende baner af særlig bygningstype,
der udelukkende eller overvejende tjener til personbefordring.
i) Anlæg af olie- og gasledninger og
rørledninger til transport af CO2-strømme med henblik på
geologisk lagring (projekter, der ikke er omfattet af bilag 1).
j) Anlæg af vandledninger over større
afstande.
k) Kystanlæg til modvirkning af erosion og
maritime vandbygningskonstruktioner, der kan ændre
kystlinjerne, som f.eks. skråningsbeskyttelser,
strandhøfder og diger, dæmninger, moler,
bølgebrydere og andre konstruktioner til beskyttelse mod
havet bortset fra vedligeholdelse og genopførelse af
sådanne anlæg.
l) Uddybning og opfyldning på
søterritoriet.
m) Arbejder i forbindelse med indvinding af
grundvand og kunstig tilførsel af grundvand, som ikke er
omfattet af bilag 1.
n) Anlæg til overførsel af
vandressourcer mellem flodbækkener, som ikke er omfattet af
bilag 1.
11. ANDRE PROJEKTER
a) Permanente væddeløbs- og
prøvekørselsbaner for
motorkøretøjer.
b) Anlæg til bortskaffelse af affald
(projekter, som ikke er omfattet af bilag 1).
c) Rensningsanlæg (projekter, som ikke er
omfattet af bilag 1).
d) Områder til oplagring af slam fra
rensningsanlæg.
e) Skrotoplagring, herunder oplagring af biler til
ophugning.
f) Prøveanlæg for motorer, turbiner
eller reaktorer.
g) Anlæg til fremstilling af kemofibre.
h) Anlæg til indsamling eller destruering af
sprængfarlige stoffer.
i) Destruktionsanstalter.
12. TURISME OG FRITID
a) Skiløjper, skilifter, tovbaner og hermed
forbundet anlægsarbejde.
b) Lystbådehavne.
c) Feriebyer og hotelkomplekser uden for
byområder og hermed forbundet anlægsarbejde.
d) Permanente campingpladser.
e) Forlystelsesparker og lign.
13.
a) Ændringer eller udvidelser af projekter i
bilag 1 eller nærværende bilag, som allerede er
godkendt, er udført eller er ved at blive udført,
når de kan have væsentlige skadelige indvirkninger
på miljøet (ændring eller udvidelse, som ikke er
omfattet af bilag 1).
b) Projekter i bilag 1, som udelukkende eller
hovedsagelig tjener til udvikling og afprøvning af nye
metoder eller produkter, og som ikke anvendes mere end 2
år.
Bilag 3
(Miljøvurderingsdirektivets bilag II)
Kriterier for
bestemmelse af den sandsynlige betydning af den indvirkning
på miljøet, der er omhandlet i § 10
1) Planernes og programmernes karakteristika, idet
der navnlig tages hensyn til:
- i hvilket omfang planen eller programmet kan
danne grundlag for projekter og andre aktiviteter med hensyn til
beliggenhed, art, størrelse og driftsbetingelser eller ved
tildeling af midler,
- i hvilket omfang planen har indflydelse på
andre planer eller programmer, herunder også planer og
programmer, som indgår i et hierarki,
- planens eller programmets relevans for
integreringen af miljøhensyn specielt med henblik på
at fremme bæredygtig udvikling,
- miljøproblemer af relevans for planen
eller programmet
- planens eller programmets relevans for
gennemførelsen af anden miljølovgivning, der stammer
fra en EU-retsakt (f.eks. planer og programmer i forbindelse med
affaldshåndtering eller vandbeskyttelse).
2) Kendetegn ved indvirkningen og det område,
som kan blive berørt, idet der navnlig tages hensyn til:
- indvirkningens sandsynlighed, varighed, hyppighed
og reversibilitet
- indvirkningens kumulative karakter
- indvirkningens grænseoverskridende
karakter
- faren for menneskers sundhed og miljøet
(f.eks. på grund af ulykker)
- indvirkningens størrelsesorden og rumlige
udstrækning (det geografiske område og
størrelsen af den befolkning, som kan blive
berørt)
- værdien og sårbarheden af det
område, som kan blive berørt som følge af:
- særlige karakteristiske naturtræk
eller kulturarv
- overskridelse af miljøkvalitetsnormer
eller -grænseværdier
- intensiv arealudnyttelse
- indvirkningen på områder eller
landskaber, som har en anerkendt beskyttelsesstatus på
nationalt plan, fællesskabsplan eller internationalt
plan.
Bilag 4
(Miljøvurderingsdirektivets bilag I)
Oplysninger
omhandlet i § 12
De oplysninger, der i henhold til § 12, stk. 1, skal gives
er med forbehold af § 12, stk. 2 og 3, følgende:
a) en skitsering af planens eller programmets
indhold, hovedformål og forbindelser med andre relevante
planer og programmer
b) de relevante aspekter af den nuværende
miljøstatus og dens sandsynlige udvikling, hvis planen eller
programmet ikke gennemføres
c) miljøforholdene i områder, der kan
blive væsentligt berørt
d) ethvert eksisterende miljøproblem, som er
relevant for planen eller programmet, herunder navnlig problemer
på områder af særlig betydning for miljøet
som f.eks. de områder, der er udpeget efter direktiv
79/409/EØF og 92/43/EØF
e) de miljøbeskyttelsesmål, der er
fastlagt på internationalt plan, fællesskabsplan eller
medlemsstatsplan, og som er relevante for planen eller programmet,
og hvordan der under udarbejdelsen af den/det er taget hensyn til
disse mål og andre miljøhensyn
f) den sandsynlige væsentlige indvirkning10) på
miljøet, herunder på spørgsmål som den
biologiske mangfoldighed, befolkningen, menneskers sundhed, fauna,
flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder,
kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser, samt arkitektonisk
og arkæologisk arv, landskab og det indbyrdes forhold mellem
ovenstående faktorer
g) planlagte foranstaltninger for at undgå,
begrænse og så vidt muligt opveje enhver eventuel
væsentlig negativ indvirkning på miljøet af
planens eller programmets gennemførelse
h) en kort skitsering af grunden til at vælge
de alternativer, der har været behandlet, og en beskrivelse
af, hvorledes vurderingen er gennemført, herunder eventuelle
vanskeligheder (som f.eks. tekniske mangler eller mangel på
knowhow), der er opstået under indsamlingen af de
krævede oplysninger
i) en beskrivelse af de påtænkte
foranstaltninger vedrørende overvågning i
overensstemmelse med § 14
j) et ikketeknisk resumé af de oplysninger,
der blev givet under ovennævnte punkter.
Bilag 5
(VVM-direktivets bilag II. A (ændringsdirektivet))
OPLYSNINGER SOM
OMHANDLET I § 19, stk. 1 nr. 1 (OPLYSNINGER FRA BYGHERREN OM
DE I BILAG 2 OPFØRTE PROJEKTER)
1. En beskrivelse af projektet, herunder navnlig:
a) en beskrivelse af hele projektets fysiske
karakteristika og, hvor det er relevant, nedrivningsarbejder
b) en beskrivelse af projektets placering, navnlig
med hensyn til den miljømæssige sårbarhed i de
geografiske områder, der kan forventes at blive berørt
af projektet.
2. En beskrivelse af de miljøaspekter, der kan forventes
at blive berørt i væsentlig grad af projektet.
3. En beskrivelse af alle de væsentlige virkninger, for
så vidt oplysninger om sådanne virkninger foreligger,
som projektet kan forventes at få på miljøet som
følge af:
a) de forventede reststoffer og emissioner og den
forventede affaldsproduktion, hvor dette er relevant
b) brugen af naturressourcer, særlig
jordarealer, jordbund, vand og biodiversitet.
4. Der skal, hvor det er relevant, tages hensyn til kriterierne
i bilag 6 ved indsamlingen af oplysninger i overensstemmelse med
punkt 1-3.
Bilag 6
(VVM-direktivets bilag III (ændringsdirektivet))
UDVÆLGELSESKRITERIER OMHANDLET I §
21
(KRITERIER TIL BESTEMMELSE AF, HVORVIDT PROJEKTER OMFATTET AF
BILAG 2 SKAL UNDERKASTES EN MILJØKONSEKVENSVURDERING)
1. Projekters
karakteristika
Projekters karakteristika skal især
anskues i forhold til:
a) hele projektets dimensioner og udformning
b) kumulation med andre eksisterende og/eller
godkendte projekter
c) brugen af naturressourcer, særlig
jordarealer, jordbund, vand og biodiversitet
d) affaldsproduktion
e) forurening og gener
f) risikoen for større ulykker og/eller
katastrofer, som er relevante for det pågældende
projekt, herunder sådanne som forårsages af
klimaændringer, i overensstemmelse med videnskabelig
viden
g) risikoen for menneskers sundhed (f.eks. som
følge af vand- eller luftforurening).
2. Projekters
placering
Den miljømæssige sårbarhed
i de geografiske områder, der kan forventes at blive
berørt af projekter, skal tages i betragtning, navnlig:
a) den eksisterende og godkendte
arealanvendelse
b) naturressourcernes (herunder jordbund,
jordarealer, vand og biodiversitet) relative rigdom, forekomst,
kvalitet og regenereringskapacitet i området og dettes
undergrund
c) det naturlige miljøs bæreevne med
særlig opmærksomhed på følgende
områder:
i) vådområder, områder langs
bredder, flodmundinger
ii) kystområder og havmiljøet
iii) bjerg- og skovområder
iv) naturreservater og -parker
v) områder, der er registreret eller fredet
ved national lovgivning; Natura 2000-områder udpeget af
medlemsstater i henhold til direktiv 92/43/EØF og direktiv
2009/147/EF
vi) områder, hvor det ikke er lykkedes -
eller med hensyn til hvilke det menes, at det ikke er lykkedes - at
opfylde de miljøkvalitetsnormer, der er fastsat i
EU-lovgivningen, og som er relevante for projektet
vii) tætbefolkede områder
viii) landskaber og lokaliteter af historisk,
kulturel eller arkæologisk betydning.
3. Arten af og
kendetegn ved den potentielle indvirkning på
miljøet
Projektets forventede væsentlige
virkninger på miljøet skal ses i relation til de
kriterier, der er anført under punkt 1 og 2 i dette bilag,
og under hensyn til projektets indvirkning på de i § 20,
stk. 4, nævnte faktorer, idet der skal tages hensyn til:
a) indvirkningens størrelsesorden og rumlige
udstrækning (f.eks. geografisk område og antallet af
personer, der forventes berørt)
b) indvirkningens art
c) indvirkningens grænseoverskridende
karakter
d) indvirkningens intensitet og kompleksitet
e) indvirkningens sandsynlighed
f) indvirkningens forventede indtræden,
varighed, hyppighed og reversibilitet
g) kumulationen af projektets indvirkninger med
indvirkningerne af andre eksisterende og/eller godkendte
projekter
h) muligheden for reelt at begrænse
indvirkningerne.
Bilag 7
(VVM-direktivets bilag IV (ændringsdirektivet))
OPLYSNINGER SOM OMHANDLET I § 20, STK. 1 (OPLYSNINGER TIL
MILJØKONSEKVENSVURDERINGSRAPPORTEN)
1. Beskrivelse af projektet, herunder navnlig:
a) en beskrivelse af projektets placering
b) en beskrivelse af hele projektets fysiske
karakteristika, herunder, hvor det er relevant, fornødne
nedrivningsarbejder, og arealanvendelsesbehovet i anlægs- og
driftsfaserne
c) en beskrivelse af de væsentligste
karakteristika ved projektets driftsfase (navnlig en eventuel
produkti?onsproces), f.eks. energibehov og energiforbrug,
typen og mængden af de anvendte materialer og naturressourcer
(herunder vand, jordarealer, jordbund og biodiversitet)
d) et skøn efter type og mængde over
forventede reststoffer og emissioner (såsom vand-, luft-,
jordbunds- og undergrundsforurening, støj, vibrationer, lys,
varme, stråling) og mængder og typer af affald
produceret i anlægs- og driftsfaserne.
2. En beskrivelse af de rimelige alternativer (f.eks.
vedrørende projektets udformning, teknologi, placering,
dimensioner og størrelsesorden), som bygherren har
undersøgt, og som er relevante for det fremlagte projekt og
dets særlige karakteristika, og angivelse af
hovedårsagerne til det trufne valg, herunder en sammenligning
af miljøpåvirkningerne.
3. En beskrivelse af de relevante aspekter af den aktuelle
miljøstatus (referencescenarie) og en kort beskrivelse af
dens sandsynlige udvikling, hvis projektet ikke gennemføres,
for så vidt naturlige ændringer i forhold til
referencescenariet kan vurderes ved hjælp af en rimelig
indsats på grundlag af tilgængeligheden af
miljøoplysninger og videnskabelig viden.
4. En beskrivelse af de i § 20, stk. 4, nævnte
faktorer, der kan forventes at blive berørt i
væsentlig grad af projektet: befolkningen, menneskers
sundhed, biodiversiteten (f.eks. fauna og flora), jordarealer
(f.eks. inddragelse af arealer), jordbund (f.eks. organisk stof,
erosion, komprimering og arealbefæstelse), vand (f.eks.
hydromorfologiske forandringer, kvantitet og kvalitet), luft, klima
(f.eks. drivhusgasemissioner, virkninger, der er relevante for
tilpasning), materielle goder, kulturarven, herunder den
arkitektoniske og arkæologiske aspekter, og landskab.
5. En beskrivelse af projektets forventede væsentlige
virkninger på miljøet som følge af bl.a.:
a) anlæggelsen og tilstedeværelsen af
projektet, herunder, hvor det er relevant, nedrivningsarbejder
b) brugen af naturressourcer, navnlig jordarealer,
jordbund, vand og biodiversitet, så vidt muligt under
hensyntagen til en bæredygtig adgang til disse ressourcer
c) emissionen af forurenende stoffer, støj,
vibrationer, lys, varme og stråling, opståelsen af
gener og bortskaffelsen og genvindingen af affald
d) faren for menneskers sundhed, kulturarven og
miljøet (f.eks. på grund af ulykker eller
katastrofer)
e) kumulationen af projektets virkninger med andre
eksisterende og/eller godkendte projekter, idet der tages hensyn
til eventuelle eksisterende miljøproblemer i forbindelse med
områder af særlig miljømæssig betydning,
som kan forventes at blive berørt, eller anvendelsen af
naturressourcer
f) projektets indvirkning på klimaet (f.eks.
arten og omfanget af drivhusgasemissioner) og projektets
sårbarhed over for klimaændringer
g) de anvendte teknologier og stoffer.
Beskrivelsen af de forventede væsentlige
virkninger på de i § 20, stk. 4, angivne faktorer
bør omfatte projektets direkte virkninger og i givet fald
dets indirekte, sekundære, kumulative,
grænseoverskridende, kort-, mellem- og langsigtede,
vedvarende eller midlertidige samt positive eller negative
virkninger. I beskrivelsen bør der tages hensyn til de
miljøbeskyttelsesmål, der er fastlagt på EU-
eller medlemsstatsplan, og som er relevante for projektet.
6. En beskrivelse af, hvilke metoder eller beviser der er
anvendt til identificeringen og forudberegningen af de
væsentlige virkninger på miljøet, herunder
oplysninger vedrørende eventuelle vanskeligheder (f.eks.
tekniske mangler eller manglende viden) i forbindelse med
indsamlingen af de krævede oplysninger og vedrørende
de vigtigste usikkerheder.
7. En beskrivelse af de påtænkte foranstaltninger
med henblik på at undgå, forebygge, begrænse
eller om muligt neutralisere identificerede væsentlige
skadelige virkninger på miljøet og, om relevant, af
eventuelle foreslåede overvågningsordninger (f.eks.
udarbejdelse af en analyse efter projektets afslutning). Denne
beskrivelse bør redegøre for, i hvilken grad de
væsentlige skadelige virkninger på miljøet
undgås, forebygges, begrænses eller neutraliseres, og
bør dække både anlægs- og driftsfasen.
8. En beskrivelse af projektets forventede skadelige virkninger
på miljøet som følge af projektets
sårbarhed over for større ulykker og/eller
katastrofer, som er relevante for det pågældende
projekt. Relevante foreliggende oplysninger indhentet via
risikovurderinger foretaget i henhold til EU-lovgivning såsom
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/18/EU11) eller
Rådets direktiv 2009/71/Euratom12) eller
relevante vurderinger foretaget i henhold til national lovgivning
kan bruges til dette formål, forudsat at kravene i
nærværende direktiv opfyldes. Beskrivelsen bør,
hvor det er relevant, omfatte de påtænkte
foranstaltninger til forebyggelse eller afbødning af
sådanne begivenheders væsentlige skadelige virkninger
på miljøet og oplysninger om beredskabet med henblik
på og den foreslåede håndtering af sådanne
nødsituationer.
9. Et ikketeknisk resumé af de på grundlag af punkt
1-8 fremlagte oplysninger.
10. En referenceliste med oplysninger om kilderne til de i
rapporten indeholdte beskrivelser og vurderinger.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni
2001 om vurdering af bestemte planers og programmers indvirkning
på miljøet, EF-Tidende 2001, nr. L 197, side 30, og
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af
13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet),
EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring
af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2014, nr. 124, side 1.
2)
Kernekraftværker og andre kernereaktorer ophører med
at betragtes som sådanne, når alt nukleart
brændsel og andre radioaktivt kontaminerede elementer er
blevet permanent fjernet fra anlæggets område.
3) I
denne lov forstås ved »lufthavn« en lufthavn, som
svarer til definitionen i Chicago-overenskomsten af 1944 om
oprettelse af Organisationen for International Civil Luftfart
(bilag 14).
4) I
denne lov forstås ved »motortrafikvej« en vej,
der svarer til definitionen i ECE-aftalen af 15. november 1975 om
internationale hovedtrafikårer.
5)
EUT L 312 af 22.11.2008, s. 3.
6)
EFT L 135 af 30.5.1991, s. 40.
7)
Anlæg omfattet af lov om miljøgodkendelse m.v. af
husdyrbrug er alene omfattet af denne lovs bestemmelser om
miljøvurdering af planer og programmer.
8)
Direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af
kuldioxid og om ændring af Rådets direktiv
85/337/EØF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF, 2001/80/EF, 2004/35/EF, 2006/12/EF, 2008/1/EF og
forordning (EF) nr. 1013/2006.
9)
Anlæg omfattet af lov om miljøgodkendelse m.v. af
husdyrbrug alene omfattet af denne lovs bestemmelser om
miljøvurdering af planer og programmer.
10)
Denne indvirkning bør omfatte sekundære, kumulative,
synergistiske, kort-, mellem- og langsigtede, vedvarende og
midlertidige, positive og negative virkninger.
11)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/18/EU af 4. juli
2012 om kontrol med risikoen for større uheld med farlige
stoffer og om ændring og efterfølgende ophævelse
af Rådets direktiv 96/82/EF (EUT L 197 af 24.7.2012, s.
1).
12)
Rådets direktiv 2009/71/Euratom af 25. juni 2009 om
EF-rammebestemmelser for nukleare anlægs nukleare sikkerhed
(EUT L 172 af 2.7.2009, s. 18). 25.4.2014, L 124/18, Den
Europæiske Unions Tidende, DA.