Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 28. april 2016
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts
2016 og var til 1. behandling den 5. april 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til den del af lovforslaget, der
vedrører skattebegunstigelsen af individuelle
medarbejderaktieordninger, har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
2. februar 2016 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag
99. Den 30. marts 2016 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget. Den del af
lovforslaget, der vedrører skattefrihed for
godtgørelse til visse asbestofre, har ikke været sendt
i høring.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra DI.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget
til vedtagelse.
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA, RV og KF) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Radikale Venstres medlem af udvalget
bemærker, at RV stemmer for lovforslag B om
skattebegunstigelse af individuelle medarbejderaktieordninger, idet
RV noterer sig, at initiativet finansieres ved udvidelse af det
økonomiske råderum og den allerede vedtagne
finanslov.
Et mindretal i
udvalget (S og EL) indstiller det under A nævnte lovforslag
til vedtagelse med det under nr. 2
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling og vil stemme hverken for eller imod de under nr.
3-5 stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at EL er imod skattebegunstigelse af
medarbejderaktier. EL var glad, da den tidligere regering fik
fjernet denne skattebegunstigelse i finansloven for 2012. EL mener
tillige, at de økonomiske konsekvenser, som de
fremstår i lovforslaget, er meget usikre, hvilket blot
bestyrker EL i sin modstand mod lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med det under nr. 2 stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil redegøre for sin stilling til det under B nævnte
lovforslag og til de under nr. 3-5 stillede ændringsforslag
ved 2. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med det under nr. 2 stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 3-5 stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af ligningsloven (Skattefrihed for
godtgørelse til visse asbestofre)« omfattende §
1, nr. 1, og § 5.
B. »Forslag
til lov om ændring af ligningsloven,
aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven og skattekontrolloven
(Skattebegunstigelse af individuelle
medarbejderaktieordninger)« omfattende § 1, nr. 2-4,
§§ 2-4 og § 5, stk. 1 og 3-5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 5
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 5
Loven træder i kraft den 1. juli 2016 og har
virkning fra og med indkomståret 2016.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (DF, V,
LA, SF, RV og KF):
3) I
den under nr. 2 foreslåede § 7 P ændres i stk. 3, 1. pkt., »bestemmelse«
til: »paragraf«.
[Præcisering af reglens
rækkevidde]
4) I
den under nr. 2 foreslåede § 7 P indsættes i stk. 4 efter »købe- eller
tegningsret,«: »og årslønnen på det
tidspunkt, hvor aftalen indgås,«.
[Præcisering af tidspunktet
for opgørelse af årslønnen]
Til § 5
5) I
stk. 3 ændres »§ 1,
nr. 2-4, og §§ 2-4« til: »Loven«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to forslag. Det ene forslag (A) vedrører godtgørelse
til visse asbestofre. Det andet forslag (B) vedrører
skattebegunstigelse af individuelle medarbejderaktieordninger.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
forslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3
Ifølge den foreslåede
bestemmelse i ligningslovens 7 P, stk. 3, anses ændring i en
aftale af udnyttelses- eller købskursen, af antallet af
aktier eller købe- eller tegningsretter eller af den
aktieklasse, hvori den ansatte erhverver aktier, med henblik
på anvendelse af reglerne i denne bestemmelse ikke for en
afståelse eller erhvervelse af nye aktier eller købe-
eller tegningsretter. Der kan opstå tvivl om, hvorvidt der
med »denne bestemmelse« sigtes til kun stk. 3 eller til
hele paragraffen, dvs. ligningslovens § 7 P.
Der skal med henvisningen sigtes til
paragraffen. Det foreslås derfor i ændringsforslaget at
ændre »bestemmelse« til »paragraf«,
hvormed det tydeliggøres, at de ændringer, der
foretages, er med henblik på anvendelse af reglerne i
paragraffen, dvs. ligningslovens § 7 P.
Til nr. 4
Efter den foreslåede bestemmelse i
ligningslovens § 7 P, stk. 2, nr. 2, er skattefriheden i
ligningslovens § 7 P, stk. 1, betinget af, at værdien af
det samlede vederlag i samme år ikke overstiger 10 pct. af
den ansattes årsløn på det tidspunkt, hvor
aftalen indgås. Det betyder, at der for et givet år
sker en opgørelse af værdien af det samlede vederlag.
Denne værdi sammenholdes med den årsløn, der er
opgjort på det tidspunkt, hvor aftalen er indgået.
Ifølge ligningslovens § 7 P,
stk. 4, skal vurderingen af, om betingelsen i stk. 2, nr. 2, er
opfyldt, foretages ud fra vederlagets værdi på det
tidspunkt, hvor den faktiske udnyttelseskurs for købe- eller
tegningsretten henholdsvis den faktiske købskurs for
aktierne foreligger, dog senest på det tidspunkt, hvor den
ansatte erhverver ubetinget ret til aktien eller købe- eller
tegningsretten, jf. dog stk. 5.
I ligningslovens § 7 P, stk. 4, skal
vurderingen af, om betingelsen i stk. 2, nr. 2, er opfyldt,
foretages ud fra årslønnen på det tidspunkt,
hvor aftalen indgås, jf. stk. 2, nr. 2. Dette fremgår
imidlertid kun af lovforslagets bemærkninger og ikke direkte
af bestemmelsen i stk. 4.
Det foreslås derfor i stk. 4 at
tilføje, at vurderingen af, om betingelsen i stk. 2, nr. 2,
er opfyldt, skal foretages ud fra årslønnen på
det tidspunkt, hvor aftalen indgås.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
forslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) fmd. Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen
(S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Anne Paulin
(S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 149
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsskema,
fra skatteministeren | 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 5/4-16 fra DI | 4 | Fastsat tidsplan over udvalgets behandling
af lovforslaget | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 149
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 5/4-16 fra DI, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om at redegøre for, hvordan en
genindførelse af skattebegunstigelsen af
medarbejderaktieordninger skal finansieres, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at redegøre for
provenuberegningen i forbindelse med den foreslåede
indførelse af skattebegunstigelsen for
medarbejderaktieordninger, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om at redegøre for, hvorfor
aflønning med medarbejderaktier skal beskattes lempeligere
end almindelig lønindkomst, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
|