Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 16. december 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2015 og var til 1. behandling den 29. oktober 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Lovforslaget er i det store hele en
genfremsættelse af lovforslag nr. L 124 (folketingsåret
2014-15, 1. samling), der i udkast blev sendt i høring i
perioden fra den 9. oktober 2014 til den 6. november 2014 af den
daværende skatteminister.
I forbindelse med genfremsættelsen
har lovforslaget ikke været sendt i fornyet høring.
Høringssvar og høringsnotat fra den daværende
skatteminister over lovforslag nr. L 124 (folketingsåret
2014-15, 1. samling) er omdelt som bilag 4.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Danmarks
Rederiforening og Søfartens Ledere.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputation
Søfartens Ledere har mundtligt over
for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 24
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget skal ses i sammenhæng med det
fokus, som partierne har på at sikre gode rammevilkår
for erhvervslivet. Lovforslaget indebærer en markant
udvidelse af tonnageskatteordningen, således at de nye
skibstyper, som specialskibene udgør, fremadrettet vil kunne
operere under de gunstige regler i tonnageskatteloven. Herved
sikres det, at rammevilkårene for Det Blå Danmark
også fremover vil være attraktive, og at Danmark dermed
fortsat kan fastholde sin position som førende
søfartsnation på det globale marked. V, DF, LA og KF
har desuden med tilfredshed konstateret, at regeringen - hvis
EU-reglerne giver mulighed herfor - vil overveje på et senere
tidspunkt at justere tonnageskatteloven, så der gives
mulighed for, at også de skibe, der omfattes af de
eksisterende regler i tonnageskatteloven, får mulighed for at
kunne sejle mellem f.eks. en havn og åbent hav.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker, at det for Socialdemokratiet generelt er vigtigt,
at statsstøtte gives for at sikre beskæftigelse til
lønmodtagere bosat i Danmark. S noterer sig, at regeringen
giver udtryk for det samme i svar på spørgsmål
3. Derfor hæfter S sig også særligt ved, at
skatteministeren i sin skriftlige fremsættelse af
lovforslaget begrunder forslaget med, at det skal sikre
investeringer og arbejdspladser, og at regeringen afviser
bekymringerne fra Danmarks Rederiforening i sit svar på
spørgsmål 10.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget først og fremmest er endnu
en skattelettelse og mere statsstøtte til et rederierhverv,
der i forvejen er begunstiget gennem den meget lave tonnageskat og
DIS-ordningen og dermed modtager af omfattende statsstøtte.
Erhvervet er på ingen måde nødlidende og
omsætter kun i ringe grad den omfattende statsstøtte
til danske job om bord på skibene.
Alternativets medlemmer af udvalget mener
ikke, at det foreslåede er en bæredygtig vej at
slå ind på, da skattekonkurrence med vores handels- og
samarbejdspartnere hurtigt risikerer at blive et kapløb mod
bunden, hvor alle lande sænker skatten til det lavest mulige.
ALT stiller sig ydermere tvivlende over for effekten på
antallet af arbejdspladser, da de flere indregistrerede
specialskibe i Danmark formentlig kun i begrænset omfang vil
blive bemandet af dansk personale.
Alternativet ser dermed ikke lovforslaget
som et forslag, der vil bringe flere arbejdspladser til Det
Blå Danmark, men som et forslag, der vil bringe
skattelettelser til Det Blå Danmark, hvilket hverken giver
overskud på den sociale eller den økonomiske
bundlinje. Derfor støtter Alternativet ikke
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt
Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper
Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Thomas Jensen (S) fmd. Jesper
Kiel (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade
(ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 16
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 5/11-15 fra Danmarks
Rederiforening | 4 | Høringsnotat og høringssvar
til lovforslag nr. L 124 (2014-15, 1. samling), fra den tidliger
skatteminister | 5 | Henvendelse af 13/11-15 fra
Søfartens Ledere | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Henvendelse af 18/11-15 fra
Søfartens Ledere | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | Præsentation fra Søfartens
Ledere anvendt under foretræde for udvalget den 19. november
2015 | 10 | Meddelelse om udskudt
betænkningsafgivelse | 11 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 16
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvor meget
de 20 største rederier betalte i tonnageskat i forhold til
deres overskud i 2014 og i perioden 2010-2014, skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke forudsætninger
regeringen lægger til grund for, at udvidelsen af
tonnageskattelovgivningen vurderes at medføre et ikke
nævneværdigt mindreprovenu, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at oplyse størrelsen af den
samlede danske statsstøtte som følge af
tonnageskatten i årene 2010-2014, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at oplyse størrelsen af det
beløb, som i lovforslagets bemærkninger er vurderet
til et »ikke nævneværdigt mindreprovenu«,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om at oplyse, om beløbet
nævnt i lovforslagets bemærkninger som et »ikke
nævneværdigt mindreprovenu« er det samme
beløb, som statsstøtten som følge af udvidelse
af tonnageskatteordningen til specialskibe m.v. vil stige med, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om ministeren har en forventning om,
at Europa-Kommissionen vil godkende den fortsatte
statsstøtteordning, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm. om, i hvilket omfang loven kan
føre til, at rederier, der har fået bygget skibe og
andre af de omfattede fartøjer, kan få en
skattefordel, sammenlignet med at tonnageskatteordningen ikke kan
tilvælges, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvor mange specialskibe m.v. der
påregnes at kunne komme ind under tonnageskatteordningen
umiddelbart og på sigt, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der skelnes korrekt mellem aktiviteter, der kan komme ind under
tonnageskatten, og aktiviteter, der ikke kan, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/11-15 fra Danmarks Rederiforening, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvad
tonnagebeskatningen blev opgjort til i 2001, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det beløb, som tonnagebeskatningen blev fastsat til i 2001,
efterfølgende blot er blevet prisindekseret, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvorvidt udviklingen i den samlede
tonnagebeskatning indgår i Skatteministeriets beregning af
statsstøtten til rederierne gennem tonnageskatteordningen,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvordan Skatteministeriet er
kommet frem til beløbet kr. 105 mio. i 2015, hvis der ikke
blot er tale om en prisindeksering af tonnagebeskatningen fastsat i
2001, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om at tage initiativ til at bringe den
danske fortolkning af »destination« på linje med
vores nabolande, der fortolker begrebet bredere end havne eller
faste anlæg, så danske rederier bliver
konkurrencemæssigt ligestillet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
13/11-15 fra Søfartens Ledere, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm. om at bekræfte, at begrebet
mellem forskellige destinationer ikke tidligere har været
nærmere defineret i hverken tonnageskatteloven, i
forarbejderne hertil eller i Europa-Kommissionens godkendelse af
den danske ordning, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om at oplyse, hvordan andre EU-lande
som eksempelvis Sverige, Tyskland, Storbritannien eller andre
fortolker begrebet mellem forskellige destinationer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om at oplyse, om Europa-Kommissionen
fortolker EU's maritime statsstøtteretningslinjer mindre
restriktivt end de danske myndigheder, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, at destinationskravet ikke
gælder for forsyningssejlads, for så vidt angår
tonnageskatteordningen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om, hvorfor »destination«
skal fortolkes restriktivt i nettolønsordningen, når
ministeren forventer, at EU vil godkende en bredere definition i
tonnageskatteordningen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, hvorfor »skønnet over skatteudgiften ved
tonnageskatteordningen er baseret på en mekanisk opregning af
det oprindelige skøn over mindreprovenuet ved
indførelsen af ordningen i 2001«, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
18/11-15 fra Søfartens Ledere, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm., om regeringen har planer for at
udvide DIS til andre områder, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
|