Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 26. maj 2016
Forslag
til
Lov om tobaksvarer m.v.1)
Kapitel 1
Anvendelsesområde og
definitioner
§ 1. Denne lov gælder
for tobaksvarer og urtebaserede rygeprodukter, der fremstilles
eller markedsføres her i landet.
§ 2. I denne lov forstås
ved:
1) Tobak: Blade
og andre naturlige, forarbejdede eller uforarbejdede dele af
tobaksplanter, herunder ekspanderet og rekonstitueret tobak.
2) Tobaksvarer:
Produkter, som kan anvendes, og som helt eller delvis består
af tobak, uanset om tobakken er genetisk modificeret.
3) Cigaret: En
tobaksrulle, som kan forbruges via en forbrændingsproces, og
som nærmere er defineret i artikel 3, stk. 1, i Rådets
direktiv 2011/64/EU.
4) Rulletobak:
Tobak, der kan anvendes til fremstilling af cigaretter af
forbrugere eller detailsalgssteder.
5) Røgfri
tobaksvare: En tobaksvare, der ikke forbruges via en
forbrændingsproces, herunder tyggetobak, tobak, der indtages
nasalt, og tobak, der indtages oralt.
6)
Røgtobak: Tobaksvarer, som ikke er røgfrie
tobaksvarer.
7) Tobak, der
indtages oralt: Alle tobaksprodukter, der er bestemt til oral
indtagelse, med undtagelse af varer bestemt til at inhaleres eller
tygges, og som helt eller delvis består af tobak i form af
pulver eller fine partikler eller enhver kombination af disse
former, navnlig varer i portionsbreve eller porøse
breve.
8) Tyggetobak:
En røgfri tobaksvare, som udelukkende er bestemt til at
tygges.
9)
Tilsætningsstof: Et andet stof end tobak, der tilsættes
en tobaksvare, en enkeltpakning eller en eventuel ydre
emballage.
10) Emissioner:
Stoffer, der frigives, når tobak eller et urtebaseret
rygeprodukt anvendes efter hensigten, såsom stoffer, der
findes i røg, eller stoffer, der frigives i forbindelse med
brug af røgfrie tobaksvarer.
11)
Kendetegnende aroma: En fremtrædende duft eller smag af andet
end tobak, som er resultatet af et tilsætningsstof eller en
kombination af tilsætningsstoffer, herunder frugt,
krydderier, urter, alkohol, slik, mentol eller vanilje, og som
duftes eller smages før eller under forbruget af
tobaksvaren.
12) Ny kategori
af tobaksvarer: Andre tobaksvarer end cigaretter, rulletobak,
pibetobak, vandpibetobak, cigarer, cigarillos, tyggetobak, tobak,
der indtages nasalt, og tobak, der indtages oralt, og
markedsføres efter den 19. maj 2014.
13) Urtebaserede
rygeprodukter: Et produkt baseret på planter, urter eller
frugter, som ikke indeholder tobak, og som kan forbruges via en
forbrændingsproces.
14)
Enkeltpakning: Den mindste individuelle pakning af en tobaksvare
eller et urtebaseret rygeprodukt, der markedsføres.
15) Ydre
emballage: Enhver emballage bortset fra gennemsigtigt materiale,
som en tobaksvare eller et urtebaseret rygeprodukt
markedsføres i, og som omslutter en eller flere
enkeltpakninger.
16)
Sundhedsadvarsel: En advarsel vedrørende et produkts
sundhedsskadelige virkninger eller andre uønskede
konsekvenser ved forbrug af produktet, herunder tekstadvarsler,
kombinerede sundhedsadvarsler, generelle advarsler og
informationsmeddelelser.
17) Fabrikant:
Enhver fysisk eller juridisk person, som fremstiller en tobaksvare
eller et urtebaseret rygeprodukt eller får sådanne
varer eller produkter konstrueret eller fremstillet og
markedsført under sit navn eller varemærke.
18)
Importør: Ejeren af eller en fysisk eller juridisk person
med rådighedsret over tobaksvarer eller urtebaserede
rygeprodukter, der er blevet indført på Den
Europæiske Unions område.
19)
Distributør: Enhver fysisk eller juridisk person bortset fra
en fabrikant eller importør, som markedsfører
tobaksvarer eller urtebaserede rygeprodukter med undtagelse af salg
til forbrugerne.
20)
Detailforhandler: Enhver fysisk eller juridisk person, der
markedsfører tobaksvarer eller urtebaserede rygeprodukter
til forbrugerne.
21)
Markedsføring: At gøre tobaksvarer eller urtebaserede
rygeprodukter tilgængelige for forbrugere mod eller uden
betaling. I tilfælde af fjernsalg på tværs af
grænser anses varen eller produktet for at være blevet
markedsført i det land, hvor forbrugeren befinder sig.
22) Fjernsalg
på tværs af grænser: Fjernsalg til forbrugere,
hvor forbrugeren på tidspunktet for bestilling af produktet
fra en detailforhandler befinder sig i et andet EU-/EØS-land
end det land, hvor detailforhandleren er etableret.
Kapitel 2
Indberetning af oplysninger om
tobaksvarer til Sikkerhedsstyrelsen og Europa-Kommissionen
Oplysninger om
ingredienser og emissioner
§ 3. Fabrikanter og
importører af tobaksvarer, der markedsføres her i
landet, skal for hver tobaksvare opdelt efter handelsnavn og type
indberette følgende til Sikkerhedsstyrelsen:
1) Oplysninger
om alle de ingredienser i faldende rækkefølge efter
vægt for hver ingrediens, der anvendes ved fremstillingen af
tobaksvaren, herunder
a) en liste over
oplysninger om ingrediensens navn og mængden heraf,
b) en
erklæring om, hvorfor den pågældende ingrediens
indgår i tobaksvaren,
c) oplysninger
om ingrediensens status, herunder med angivelse af, hvorvidt
ingrediensen er registreret i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006, og dens klassificering
i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1272/2008,
d) relevante
toksikologiske oplysninger om ingrediensen og
e) for
cigaretter og rulletobak et teknisk dokument med en generel
beskrivelse af tilsætningsstoffet og dets egenskaber.
2) Oplysninger
om tobaksvarens emissionsindhold.
3) Oplysninger
om de målemetoder for emissioner, der er anvendt, med
undtagelse af dem, der er nævnt i § 9, stk. 1 og 2.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler om de indberetninger, der er nævnt i stk. 1, herunder
regler om, hvilke oplysninger der skal indberettes, hvornår
der skal ske indberetning og i hvilken form, samt oplysninger ved
ændring af tobaksvarer.
§ 4. Fabrikanter og
importører af cigaretter og rulletobak, der her i landet
markedsføres med indhold af et tilsætningsstof, der er
opført på den prioriterede liste, der er nævnt i
artikel 6, stk. 1, i direktiv 2014/40/EU, skal udføre
omfattende undersøgelser af tilsætningsstoffet, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere regler om de
undersøgelser, der skal foretages efter stk. 1, og regler
om, at en fabrikant eller importør, der er omfattet af
forpligtelsen efter stk. 1, i visse tilfælde kan foretage
undersøgelser sammen med andre fabrikanter eller
importører og i visse tilfælde helt kan undtages fra
forpligtelsen.
§ 5. Fabrikanter og
importører, der er omfattet af § 4, stk. 1, skal
udarbejde og sende en rapport om de undersøgelser, der
udføres efter § 4, stk. 1, til Sikkerhedsstyrelsen og
Europa-Kommissionen, senest 18 måneder efter at det
pågældende tilsætningsstof er opført
på den prioriterede liste nævnt i § 4, stk. 1.
Stk. 2.
Europa-Kommissionen og Sikkerhedsstyrelsen kan hver især
anmode fabrikanten og importøren om at fremlægge
supplerende oplysninger i tilknytning til den rapport, der er
nævnt i stk. 1, og kan stille krav om, at rapporten
underkastes en evaluering af et uafhængigt videnskabeligt
organ.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler om indsendelse af rapporter efter stk. 1 og om formkrav.
Stk. 4.
Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
evaluering efter stk. 2.
§ 6. Sikkerhedsstyrelsen
offentliggør og opdaterer løbende på sin
hjemmeside de oplysninger, erklæringer og rapporter, der
modtages efter § 3, stk. 1, nr. 1, litra a, og nr. 2, §
5, stk. 1, og regler fastsat efter § 3, stk. 2, jf. § 3,
stk. 1, nr. 1, litra a, og nr. 2, og § 5, stk. 3. Det
gælder dog ikke oplysninger om drifts- eller
forretningsforhold, for så vidt det er af væsentlig
økonomisk betydning for den person eller virksomhed,
oplysningerne angår, at oplysningerne ikke
offentligøres.
Oplysninger om
markedsundersøgelser
§ 7. Fabrikanter og
importører af tobaksvarer, der markedsføres her i
landet, skal for tobaksvarer, som de markedsfører,
fremlægge markedsanalyser og undersøgelser udarbejdet
i forbindelse med lanceringen af tobaksvarerne for
Sikkerhedsstyrelsen.
Stk. 2.
Fabrikanter og importører af tobaksvarer, der
markedsføres her i landet, skal for tobaksvarer, som de
markedsfører, senest den 1. maj hvert år indberette
oplysninger om salgsvolumen for det foregående år til
Sikkerhedsstyrelsen.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen kan med henblik på at følge
markedsudviklingen for tobaksvarer indhente de oplysninger, der
indberettes efter stk. 1, hos Sikkerhedsstyrelsen.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler om de oplysninger, der skal indberettes til
Sikkerhedsstyrelsen efter stk. 1 og 2.
Kapitel 3
Grænseværdier for
emissionsindhold i tobaksvarer og metoder til måling af
emissionsindhold
§ 8. Sundheds- og
ældreministeren fastsætter regler om
grænseværdier for det maksimale indhold af tjære,
nikotin og kulilte i emissioner fra cigaretter, der
markedsføres eller fremstilles her i landet.
Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om
grænseværdier for andre emissioner end dem, der er
nævnt i stk. 1, og for emissioner fra andre tobaksvarer end
cigaretter.
§ 9. Sundheds- og
ældreministeren fastsætter regler om metoder til
måling af emissionsindholdet af tjære, nikotin og
kulilte i cigaretter, der markedsføres eller fremstilles her
i landet.
Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om
metoder til måling af andre emissioner end dem, der er
nævnt i stk. 1, og fra andre tobaksvarer end cigaretter.
§ 10. De målinger, der
er nævnt i § 9, skal kontrolleres af laboratorier, der
er godkendt af Sikkerhedsstyrelsen i henhold til § 11.
Godkendelse og kontrol af
laboratorier til måling af emissionsindhold
§ 11. Sikkerhedsstyrelsen kan
efter ansøgning godkende laboratorier til at kontrollere
målingerne af emissionsindholdet af tjære, nikotin og
kulilte i cigaretter, der markedsføres eller fremstilles her
i landet, jf. § 9.
Stk. 2. For at
opnå godkendelse efter stk. 1 skal laboratoriet være
akkrediteret af DANAK, Den Danske Akkrediteringsfond, eller af et
tilsvarende akkrediteringsorgan, som er medunderskriver af
relevante EA-multilaterale aftaler om gensidig anerkendelse, til at
udføre opgaverne efter stk. 1 og være etableret i
Danmark eller et andet EU-/EØS-land.
Stk. 3. Et
laboratorie, der ønsker godkendelse eller er godkendt efter
stk. 1, må ikke være ejet eller direkte eller indirekte
kontrolleret af tobaksindustrien.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om behandling af ansøgninger om
godkendelse efter stk. 1 og indholdet i akkrediteringen efter stk.
2.
§ 12. Sikkerhedsstyrelsen
fører kontrol med, at de laboratorier, der er godkendt efter
§ 11, stk. 1, opfylder kravene i § 11, stk. 2 og 3.
Stk. 2. Med
henblik på udførelse af kontrol efter stk. 1 kan
Sikkerhedsstyrelsen af laboratorier, der er godkendt efter §
11, stk. 1, kræve dokumentation for, at kravene i § 11,
stk. 2 og 3, er opfyldt.
Kapitel 4
Forbud mod at markedsføre
visse tobaksvarer m.v.
§ 13. Tobak, der indtages
oralt, må ikke markedsføres her i landet.
§ 14. Cigaretter og rulletobak
med en kendetegnende aroma må ikke markedsføres her i
landet.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
forbuddet i stk. 1, herunder regler om, hvorvidt en konkret cigaret
eller type rulletobak er omfattet af forbuddet i stk. 1, og om
grænseværdier for indholdet i cigaretter og rulletobak
af tilsætningsstoffer eller kombinationer af
tilsætningsstoffer, der giver en kendetegnende aroma.
§ 15. Cigaretter og
rulletobak, der indeholder aromastoffer i deres bestanddele,
såsom filtre, papir, emballage, kapsler eller enhver teknisk
funktion, der gør det muligt at ændre de
pågældende tobaksvarers duft eller smag eller deres
røgudviklingsintensitet, må ikke markedsføres
her i landet.
§ 16. Cigaretter og
rulletobak, der består af filtre, papir eller kapsler med
indhold af tobak eller nikotin, må ikke markedsføres
her i landet.
§ 17. Tobaksvarer, der
indeholder følgende tilsætningsstoffer, må ikke
markedsføres her i landet:
1) Vitaminer
eller andre tilsætningsstoffer, der giver det indtryk, at en
tobaksvare frembyder en sundhedsmæssig fordel eller
udgør en begrænset sundhedsrisiko.
2) Koffein,
taurin eller andre tilsætningsstoffer og stimulerende
forbindelser.
3)
Tilsætningsstoffer, der har farvende egenskaber for
emissioner.
4)
Tilsætningsstoffer, som har kræftfremkaldende, mutagene
eller reproduktionstoksiske egenskaber i uforbrændt form.
Stk. 2.
Røgtobak må ikke markedsføres her i landet,
hvis tobaksvaren indeholder de i stk. 1 nævnte
tilsætningsstoffer eller tilsætningsstoffer, der letter
inhalering eller nikotinoptagelse.
§ 18. Tobaksvarer, der
indeholder tilsætningsstoffer i mængder, som ved
forbrug væsentligt eller måleligt øger
tobaksvarens toksiske eller afhængighedsskabende virkning
eller kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske
egenskaber, må ikke markedsføres her i landet.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
forbuddet i stk. 1, herunder regler om, hvorvidt en konkret
tobaksvare er omfattet af forbuddet, og om
grænseværdier for indholdet i tobaksvarer af de
tilsætningsstoffer, der er nævnt i stk. 1.
Kapitel 5
Sundhedsadvarsler på
tobaksvarer m.v.
§ 19. Den, der
markedsfører en tobaksvare her i landet, skal sikre, at hver
enkeltpakning og en eventuel ydre emballage er forsynet med
sundhedsadvarsler på dansk.
Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
1) antallet og
typen af sundhedsadvarsler, som den enkelte kategori af tobaksvarer
skal være forsynet med,
2)
sundhedsadvarslernes form, affattelse, layout, placering og
størrelse og
3) forbud mod
helt eller delvis at skjule eller bryde sundhedsadvarsler,
når tobaksvaren markedsføres.
Kapitel 6
Mærkning og emballage på
tobaksvarer m.v.
§ 20. Den, der
markedsfører en tobaksvare her i landet, skal sikre, at hver
enkeltpakning og en eventuel ydre emballage ikke indeholder
elementer eller træk, som
1) fremmer en
tobaksvare eller opfordrer til brug af den ved at give et
fejlagtigt indtryk af produkternes karakteristika, virkninger,
risici eller emissioner,
2) giver indtryk
af, at en bestemt tobaksvare er mindre skadelig end andre eller har
til formål at reducere virkningen af bestemte skadelige
bestanddele i røgen,
3) giver indtryk
af, at en bestemt tobaksvare har vitaliserende, energigivende,
helbredende, foryngende, naturlige, økologiske egenskaber
eller andre positive formål eller andre positive sundheds-
eller livsstilsmæssige virkninger,
4) henviser til
smag, duft, aromastoffer eller andre tilsætningsstoffer eller
oplyser, at produktet ikke indeholder sådanne,
5) får
produktet til at ligne en fødevare eller et kosmetisk
produkt eller
6) giver indtryk
af, at en bestemt tobaksvare har en forbedret biologisk
nedbrydelighed eller andre miljømæssige fordele.
Stk. 2. Den, der
markedsfører en tobaksvare her i landet, skal sikre, at en
enkeltpakning og en eventuel ydre emballage ikke mærkes med
oplysninger om tobaksvarens indhold af nikotin, tjære og
kulilte.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om krav
til mærkning, jf. stk. 1 og 2.
§ 21. Sundhedsstyrelsen
fastsætter nærmere regler om krav til størrelse,
form, funktionalitet og bestanddele i forhold til enkeltpakninger
af cigaretter og rulletobak.
§ 22. Den, der
markedsfører tobaksvarer her i landet, skal sikre, at hver
enkeltpakning og en eventuel ydre emballage ikke indeholder
kuponer, der tilbyder rabatter, gratis uddeling, to for en-tilbud
eller andre lignende tilbud.
Kapitel 7
Fjernsalg på tværs af
grænser
Registreringspligt for
tobaksvarer m.v.
§ 23. Den, der vil
markedsføre tobaksvarer til forbrugere her i landet eller i
et andet EU-/EØS-land ved hjælp af fjernsalg på
tværs af grænser, skal, inden markedsføringen
påbegyndes, lade sig registrere hos Sikkerhedsstyrelsen.
Markedsføringen må først påbegyndes,
når Sikkerhedsstyrelsen har bekræftet, at
registreringen har fundet sted.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler om
1) de
oplysninger, der skal ledsage en registrering efter stk. 1,
2) pligt til at
give meddelelse til Sikkerhedsstyrelsen, såfremt der sker
ændringer i disse oplysninger, og
3) styrelsens
behandling af registreringen.
§ 24. Detailforhandlere af
tobaksvarer, der er registreret efter § 23, stk. 1, skal drive
et alderskontrolsystem.
Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter nærmere
regler om alderskontrolsystemet nævnt i stk. 1, herunder om
de nærmere krav til systemet, og om detailforhandleres pligt
til at give Sikkerhedsstyrelsen oplysninger om systemets indhold og
anvendelse.
§ 25. Sikkerhedsstyrelsen
offentliggør og opdaterer løbende på sin
hjemmeside en liste over detailforhandlere, der er registreret
efter § 23, stk. 1.
Kapitel 8
Anmeldelse af nye kategorier af
tobaksvarer
§ 26. Nye kategorier af
tobaksvarer må kun markedsføres her i landet, hvis de
er anmeldt til Sikkerhedsstyrelsen.
Stk. 2.
Anmeldelse nævnt i stk. 1 skal indgives af enhver fabrikant
og importør, der ønsker at markedsføre en ny
kategori af tobaksvarer, senest 6 måneder før den
påtænkte markedsføring.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter regler om
1) de
oplysninger og erklæringer, der skal ledsage en anmeldelse
efter stk. 1,
2) pligt til at
give meddelelse til Sikkerhedsstyrelsen, såfremt der sker
ændringer i disse oplysninger, og
3)
Sikkerhedsstyrelsens behandling af anmeldelsen.
§ 27. Sundhedsstyrelsen kan
fastsætte regler om, hvilke af denne lovs bestemmelser der
gælder for nye kategorier af tobaksvarer, afhængigt af
om der er tale om røgfrie tobaksvarer eller
røgtobak.
Kapitel 9
Markedsføring af urtebaserede
rygeprodukter
Indberetning af
oplysninger
§ 28. Fabrikanter og
importører, der markedsfører urtebaserede
rygeprodukter her i landet, skal indberette oplysninger om
produkternes sammensætning til Sikkerhedsstyrelsen.
Stk. 2.
Indberetningen efter stk. 1 skal ske, inden et nyt eller
ændret urtebaseret rygeprodukt bringes på markedet.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler om
1) de
oplysninger, der skal indberettes til Sikkerhedsstyrelsen efter
stk. 1,
2) pligt til at
give meddelelse til Sikkerhedsstyrelsen, såfremt der sker
ændringer i oplysningerne, og
3)
Sikkerhedsstyrelsens behandling af de indberettede oplysninger.
§ 29. Sikkerhedsstyrelsen
offentliggør og opdaterer løbende på sin
hjemmeside de oplysninger, der modtages efter § 28, stk. 1, og
regler fastsat efter § 28, stk. 3, nr. 1, dog ikke oplysninger
om drifts- eller forretningsforhold, for så vidt det er af
væsentlig økonomisk betydning for den person eller
virksomhed, oplysningerne angår, at oplysningerne ikke
offentligøres.
Sundhedsadvarsel og
mærkning
§ 30. Den, der
markedsfører et urtebaseret rygeprodukt her i landet, skal
sikre, at hver enkeltpakning og eventuel ydre emballage er forsynet
med en sundhedsadvarsel på dansk.
Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
sundhedsadvarslens affattelse, placering og størrelse.
§ 31. Den, der
markedsfører et urtebaseret rygeprodukt her i landet, skal
sikre, at enkeltpakninger og eventuel ydre emballage ikke er
forsynet med angivelser af, at produktet er uden
tilsætningsstoffer, aromastoffer, nikotin, tjære eller
kulilte eller indeholder elementer eller træk, som
1) fremmer et
urtebaseret rygeprodukt eller opfordrer til brug af det ved at give
et fejlagtigt indtryk af produkternes karakteristika, virkninger,
risici eller emissioner,
2) giver indtryk
af, at et bestemt urtebaseret rygeprodukt er mindre skadeligt end
andre eller har til formål at reducere virkningen af bestemte
skadelige bestanddele i røgen,
3) giver indtryk
af, at et bestemt urtebaseret rygeprodukt har vitaliserende,
energigivende, helbredende, foryngende, naturlige eller
økologiske egenskaber eller andre positive formål
eller andre positive sundheds- eller livsstilsmæssige
virkninger, eller
4) får
produktet til at ligne en fødevare eller et kosmetisk
produkt.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om de
krav, der er nævnt i stk. 1, til mærkning af
urtebaserede rygeprodukter.
Kapitel 10
Sikkerhedsstyrelsens
kontrolvirksomhed
§ 32. Sikkerhedsstyrelsen
fører kontrol med, at kravene i denne lov og i regler
fastsat i medfør heraf overholdes.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan af fabrikanter, importører,
distributører og detailforhandlere af tobaksvarer og
urtebaserede rygeprodukter kræve at få meddelt alle
oplysninger, der er nødvendige for kontrollen efter stk.
1.
§ 33. Sikkerhedsstyrelsen kan
i kontroløjemed, jf. § 32, stk. 1, foretage
registersamkøring af oplysninger fra egne registre og
offentligt tilgængelige oplysninger, der er indhentet hos
andre offentlige myndigheder.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan indhente ikkeoffentligt tilgængelige
oplysninger fra offentlige myndigheder med henblik på
registersamkøring i kontroløjemed, i det omfang det
er af væsentlig betydning for kontrollen efter § 32,
stk. 1.
§ 34. For at tilvejebringe
oplysninger til brug for gennemførelse af kontrollen efter
§ 32, stk. 1, har Sikkerhedsstyrelsens repræsentanter
til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
adgang til offentlige og private ejendomme og lokaliteter hos
fabrikanter, importører, distributører og
detailforhandlere af tobaksvarer og urtebaserede rygeprodukter.
Politiet yder om nødvendigt Sikkerhedsstyrelsen bistand
hertil.
§ 35. Sikkerhedsstyrelsen kan
uden betaling og mod kvittering udtage tobaksvarer og urtebaserede
rygeprodukter hos fabrikanter, importører,
distributører og detailforhandlere af tobaksvarer og
urtebaserede rygeprodukter til brug for kontrollen efter § 32,
stk. 1.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan foretage eller få foretaget en
teknisk undersøgelse af tobaksvarer og urtebaserede
rygeprodukter udtaget i medfør af stk. 1.
Forbud mod
markedsføring m.v.
§ 36. Sikkerhedsstyrelsen kan
forbyde markedsføring af tobaksvarer, hvis
1) produktet
ikke opfylder kravene i § 10, § 19, stk. 1, eller §
20, stk. 1 og 2, eller i regler fastsat i medfør af §
8, stk. 2, § 9, stk. 2, § 19, stk. 2, § 20, stk. 3,
eller § 21,
2) der ikke er
sket indberetning efter § 3, stk. 1,
3) der ikke er
udarbejdet og indsendt rapport om tilsætningsstoffer eller
fremlagt supplerende oplysninger herom efter § 5, stk. 1 eller
2,
4) der ikke er
sket fremlæggelser efter § 7, stk. 1, eller årlige
indberetninger efter § 7, stk. 2, eller fremlæggelser
eller indberetninger efter § 7, stk. 1 og 2, ikke er sket i
henhold til regler fastsat i medfør af § 7, stk. 4,
eller
5) nye
kategorier af tobaksvarer markedsføres her i landet uden at
være anmeldt efter § 26, stk. 1.
§ 37. Sikkerhedsstyrelsen kan
forbyde markedsføring af urtebaserede rygeprodukter, hvis
produkterne ikke opfylder kravene i § 30, stk. 1, eller §
31, stk. 1, eller regler fastsat i medfør af § 30, stk.
2, eller § 31, stk. 2, eller hvis der ikke er sket
indberetning efter § 28, stk. 1.
§ 38. Sikkerhedsstyrelsen kan
i de tilfælde, der fremgår af § 36, nr. 1-3 og 5,
eller § 37, eller såfremt styrelsen i øvrigt
måtte vurdere, at produkterne udgør en alvorlig risiko
for menneskers sundhed, påbyde fabrikanter,
importører, distributører og detailforhandlere af
tobaksvarer og urtebaserede rygeprodukter at trække
sådanne varer og produkter tilbage fra markedet eller
tilbagekalde dem fra forbrugerne.
§ 39. Sikkerhedsstyrelsen kan
oplyse offentligheden om risikoen ved tobaksvarer og urtebaserede
rygeprodukter, når der er meddelt et forbud eller påbud
efter §§ 36, 37 eller 38.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen offentliggør dog ikke oplysninger om
drifts- eller forretningsforhold, for så vidt det er af
væsentlig økonomisk betydning for den person eller
virksomhed, oplysningerne angår, at oplysningerne ikke
offentligøres, medmindre offentliggørelsen er
nødvendig for at beskytte forbrugernes sundhed eller
sikkerhed.
Kapitel 11
Digital kommunikation
§ 40. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Sikkerhedsstyrelsen om forhold, som er
omfattet af denne lov eller af regler fastsat i medfør af
denne lov, skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om digital kommunikation, herunder om
anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater
og digital signatur el.lign.
Stk. 3. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Kapitel 12
Klageadgang
§ 41. Sikkerhedsstyrelsens
afgørelser truffet efter denne lov eller efter regler
fastsat i medfør af denne lov kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Kapitel 13
Omkostninger og gebyrer
§ 42. Sikkerhedsstyrelsen
afholder omkostninger til høring af det rådgivende
panel på EU-plan, der er nævnt i artikel 7, stk. 4, i
direktiv 2014/40/EU, med henblik på vurdering af, om en
tobaksvare er omfattet af forbuddet i § 14, stk. 1.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan kræve de omkostninger, der er
nævnt i stk. 1, refunderet af den fabrikant eller
importør, der ønsker at markedsføre eller
markedsfører den pågældende tobaksvare omfattet
af forbuddet i § 14, stk. 1, her i landet.
§ 43. Sikkerhedsstyrelsen
opkræver gebyrer til dækning af Sikkerhedsstyrelsens
omkostninger ved modtagelse af indberetninger efter § 3,
evalueringer efter § 5, stk. 2, godkendelse og kontrol af
laboratorier, jf. § 11, stk. 1, og § 12, stk. 1, og
registreringer, jf. § 23, stk. 1, samt Sikkerhedsstyrelsens
kontrol efter §§ 32-39, der udføres hos
fabrikanter og importører af tobaksvarer, som er omfattet af
indberetningspligten i § 3, stk. 1.
Stk. 2. Gebyret
opkræves hos fabrikanter og importører af tobaksvarer,
der er omfattet af indberetningspligten i § 3, stk. 1. Gebyret
fordeles på baggrund af den enkelte fabrikants eller
importørs markedsandel på det danske marked.
Vurderingen af den enkelte fabrikants eller importørs
markedsandel foretages på baggrund af tobaksafgiften
indberettet til SKAT.
Stk. 3. Til brug
for fordeling af gebyret efter stk. 1 kan Sikkerhedsstyrelsen
indhente ikkeoffentligt tilgængelige oplysninger om den
indberettede tobaksafgift hos SKAT.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om undtagelser fra fordelingen af gebyrer
efter stk. 2.
Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om størrelsen og opkrævningen af
gebyrer efter stk. 1.
§ 44. Sikkerhedsstyrelsen
opkræver et gebyr for anmeldelse efter § 26, stk. 1, og
for årlig opretholdelse af anmeldelsen samt for indberetning
efter § 28, stk. 1, og for årlig opretholdelse af
indberetningen.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
undtagelser fra opkrævningen af gebyrerne nævnt i stk.
1.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om størrelsen og opkrævningen af
gebyrer efter stk. 1.
Kapitel 14
Straf
§ 45. Medmindre højere
straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med
bøde den, der
1)
overtræder § 4, stk. 1, § 5, stk. 1, § 10,
§ 13, § 14, stk. 1, §§ 15-17, § 18, stk.
1, § 19, stk. 1, § 20, stk. 1 og 2, § 28, stk. 2,
eller § 30, stk. 1,
2) undlader at
efterkomme anmeldelsespligten i § 26, stk. 1,
3) undlader at
efterkomme registreringspligten i § 23, stk. 1,
4)
overtræder et forbud meddelt efter §§ 36 eller 37
eller
5) undlader at
efterkomme et påbud eller en oplysningspligt, der har hjemmel
i § 3, stk. 1, § 5, stk. 2, § 7, § 28, stk. 1,
§ 32, stk. 2, eller § 38.
Stk. 2. I
regler, der fastsættes i medfør af § 8, stk. 2,
§ 9, stk. 2, § 21 eller § 30, stk. 2, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelserne i reglerne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 15
Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser m.v.
§ 46. Loven træder i
kraft den 8. juni 2016.
Stk. 2. For
tobaksvarer, der indtages oralt, og som ikke er bestemt til at
ryges eller tygges, der er fremstillet eller importeret inden den
1. januar 2016, har § 13 virkning fra den 1. juli 2016.
Stk. 3. For
urtebaserede rygeprodukter, der er fremstillet før den 8.
juni 2016, har loven virkning fra den 20. maj 2017.
Stk. 4. For
cigaretter og rulletobak med kendetegnende aroma, der opnår
et salgsvolumen på 3 pct. eller mere i EU inden den 8. juni
2016, har § 14, stk. 1, og § 15 virkning fra den 20. maj
2020.
Stk. 5. Lov om
fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 21. oktober 2008,
ophæves, jf. dog § 47, stk. 1.
Stk. 6. Regler
fastsat i medfør af lov om fremstilling, præsentation
og salg af tobaksvarer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af
21. oktober 2008, forbliver i kraft, indtil de afløses af
eller ophæves af regler fastsat efter denne lov.
§ 47. Tobaksvarer, der er
fremstillet før den 8. juni 2016, kan indtil den 20. maj
2017 markedsføres efter de hidtil gældende regler.
Stk. 2. For
tobaksvarer, der markedsføres den 8. juni 2016 og lever op
til kravene i denne lov og i regler fastsat i medfør af
loven, foretages indberetningen efter § 3, stk. 1, senest den
20. november 2016.
§ 48. Den, der inden den 8.
juni 2016 har påbegyndt aktiviteter omfattet af § 23,
stk. 1, i overensstemmelse med de hidtil gældende regler og
ønsker at fortsætte disse aktiviteter efter denne
dato, skal senest den 8. september 2016 lade sig registrere efter
§ 23, stk. 1.
§ 49. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april
2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemslandenes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og
salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af
direktiv 2001/37/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 1).