Betænkning afgivet af
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 19. maj
2016
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis, Socialdemokratiets og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. april 2016
og var til 1. behandling den 12. maj 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-,
Integrations- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Lovforslaget har samtidig med
fremsættelsen været sendt i høring. De indkomne
høringssvar og et notat herom er omdelt som bilag 1 og
2.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra
Udlændingenævnet.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, EL og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at det med lovforslaget forslås at
modernisere den nuværende ordning, således at den
nuværende beløbsgrænse på 375.000 kr. i
beløbsordningen hæves, så den årlige
aflønning fremover mindst skal udgøre 400.000 kr., og
at beløbet årligt reguleres med
satsreguleringsprocenten og en tilpasningsprocent, så
reguleringen kommer til at svare til lønudviklingen i
samfundet. Hvis man i dag er på beløbsordningen og
ønsker at forlænge opholdstilladelsen, kan man efter
vedtagelsen af dette lovforslag fortsætte på den
nuværende beløbsgrænse på 375.000 kr.,
såfremt det er i samme ansættelsesforhold. Søger
man derimod om forlængelse til et nyt
ansættelsesforhold, gælder de nye regler.
Partierne er af den opfattelse, at der
fortsat er gode muligheder for danske virksomheder, når det
handler om at ansætte udenlandsk arbejdskraft.
Et mindretal i
udvalget (V, LA, ALT, RV og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmark er skabt som en åben nation.
Danske virksomheder er blevet dygtigere, større og
stærkere, fordi de har været dygtige. Danske
virksomheder er dygtige, når de er befolket med mennesker,
der hele tiden får nye ideer, er motiverede og har kolleger,
de kan sparre med. Og når danske virksomheder er dygtige,
skaber de nye job til flere mennesker, og så lægger de
og deres medarbejdere penge i den danske statskasse. Det giver
mulighed for at udvikle vores velfærdssamfund, investere i
uddannelse og forskning, grøn omstilling, sundhed, vores
børn og udsatte mennesker, hvis man vælger at
prioritere dette. Men hvis man ikke har arbejdspladser og
virksomheder, har man ikke de muligheder.
Derfor er det efter RV's opfattelse
decideret uklogt at forhindre danske virksomheder i at kunne
rekruttere den arbejdskraft, som virksomhederne har behov for, ved
at sætte beløbsordningen yderligere op. I en tid, hvor
det går fremad, hvor der i øjeblikket skabes nye job
hver dag og virksomhederne advarer om flaskehalse og mangel
på arbejdskraft, er det uansvarligt at afskære danske
virksomheder fra at kunne besætte de job. Det sætter
virksomhederne i stå, og det får dem til at afslå
nye opgaver.
Der er nu et flertal i Folketinget, der
hellere vil sende job ud af landet, end de vil have dem besat med
mennesker, der har anden etnisk baggrund end dansk. Det er efter
RV's mening virkelig forstemmende.
Når danske virksomheder ikke kan hyre
medarbejdere med de it-kompetencer, de har brug for, ender de med
at flytte virksomheden eller hele it-afdelingen til f.eks. Indien.
Det samme gælder i en række andre brancher. Forslaget
er enormt kortsigtet, og det er ikke til gavn for nogen af de
mennesker, der i dag ønsker et job, men ikke har et,
tværtimod. Forslaget vil medføre, at der sendes job ud
af landet, i stedet for at lade virksomheder besætte de
ledige stillinger og skabe nye job i Danmark. Det gør
Danmark til et mindre attraktivt land at investere i, et mere
lukket land og et på flere måder fattigere land. Derfor
er RV imod at forhøje beløbsordningen.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et flertal (S,
DF, EL og SF), tiltrådt af et
mindretal (det øvrige
udvalg):
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Loven træder i kraft den 10. juni
2016.«
[Præcisering af
ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget præciserer
det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt til den 10.
juni 2016. Det betyder, at ansøgninger om ophold efter
§ 9, stk. 2, nr. 3, indgivet fra den 10. juni 2016 skal
iagttage den foreslåede beløbsgrænse på
400.000 kr. Ansøgninger indgivet inden lovens
ikrafttræden vil blive færdigbehandlet efter de
nuværende regler, hvor beløbsgrænsen er 375.000
kr.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Merete
Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk
Olesen (LA) Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) nfmd. Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias
Tesfaye (S) Yildiz Akdogan (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Søren Egge Rasmussen (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine
Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark
(SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 168
Bilagsnr. | Titel | 1 | Modtaget høringssvar | 2 | Høringsnotat | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Henvendelse af 17/5-16 fra
Udlændingenævnet | 6 | Udkast til betænkning |
|