Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 27. maj 2016
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april
2016 og var til 1. behandling den 4, maj 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 12. februar 2016 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 102. Den 26. april
2016 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk.
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Foreningen Rejsearbejdere.dk
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 31
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Betænkningsbidrag fra
beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har anmodet
om, at følgende bidrag optages i betænkningen:
Formålet med lovforslaget er at
understøtte, at udstationeringsreglerne ikke misbruges, og
at myndighederne med brug af RUT-registret skal kunne afdække
og afklare, at de udenlandske tjenesteydere opfylder betingelserne
for at kunne udstationere lønmodtagere.
Beskæftigelsesministeriet vil
følge udstationeringsloven, udmøntningen af de nye
redskaber og effekten af implementeringen af
håndhævelsesdirektivet frem til efteråret 2018,
hvor der vil skulle fremsættes forslag til ændring af
loven med henblik på en stillingtagen til
revisionsfristen.
Beskæftigelsesministeriet vil med
henblik på fortsat styrkelse af RUT-registret og brugen heraf
undersøge, hvorvidt de muligheder RUT-registret
tilvejebringer anvendes bedst muligt i forhold til
håndhævelse af udstationeringsreglerne. Herudover vil
Beskæftigelsesministeriet undersøge, hvilke muligheder
der er for at forbedre oplysningerne i RUT-registret, samt i
hvilket omfang oplysningerne med fordel i højere grad kan
stilles til rådighed for arbejdsmarkedets parter.
Beskæftigelsesministeriet vil også afdække,
hvorvidt det er muligt at styrke RUT-registret inden for rammerne
af den eksisterende EU-ret. Disse analyser vil skulle
gennemføres frem til efteråret 2018. På baggrund
af disse analyser vil beskæftigelsesministeren indkalde
Folketingets partier med henblik på at oplyse om
konklusionerne af ovenstående undersøgelser og
drøfte behovet for yderligere ændringer i reglerne
angående RUT-registret.
Beskæftigelsesministeriet vil desuden
løbende følge omfanget af Arbejdstilsynets
undersøgelser af reel etablering og af berigtigelser i
RUT-registret på baggrund af de nye muligheder, som
lovforslaget giver adgang til, med henblik på en evaluering.
Tilsvarende vil Arbejdstilsynets brug af IMI og erfaringer hermed
skulle indgå i denne evaluering.
Beskæftigelsesministeriet gennemfører evalueringen
senest medio 2018. Denne evaluering drøftes med
arbejdsmarkedets parter og Folketingets partier med henblik
på overvejelser i forhold til revisionsfristen.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
har under lovbehandlingen haft fokus på to mulige
ændringer af loven, så det vil være muligt for de
faglige organisationer at anmode myndighederne om at indhente
oplysninger om en udenlandsk virksomhed allerede ved virksomhedens
tilstedeværelse i Danmark, og at udenlandske tjenesteydere
skal kunne fremlægge dokumentation for
ansættelseskontrakter, lønsedler m.v. ved kontrol fra
Arbejdstilsynet.
Beskæftigelsesministeriet har
argumenteret for, at disse ændringer strider mod den enighed,
der er opnået i Beskæftigelsesministeriets
implementeringsudvalg. Socialdemokratiet deler ikke denne
udlægning af den indgåede aftale mellem
arbejdsmarkedets parter og vil derfor fortsat forfølge
muligheden for at gennemføre de ønskede forbedringer
af loven.
Lovbehandlingen har vist, at der er brug
for at få afklaret finansieringen og den praktiske
gennemførelse af disse forbedringer. Socialdemokratiet vil
derfor arbejde for at klarlægge grundlaget for disse
forbedringer yderligere, også som en del af den granskning af
muligheder for at styrke RUT, som beskæftigelsesministeren
beskriver i sit bidrag til denne betænkning.
Socialdemokratiet ønsker derfor
også at fremhæve, at beskæftigelsesministeren vil
analysere, hvordan RUT-registret kan styrkes, hvordan oplysningerne
i højere grad kan stilles til rådighed for
arbejdsmarkedets parter, og hvordan RUT-registret kan styrkes inden
for rammerne af eksisterende EU-ret, og at disse analyser bliver
genstand for en politisk drøftelse med Folketingets
partier.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
udtaler, at der er tale om nogle mindre forbedringer af reglerne om
håndhævelse af udstationeringsdirektivet, bl.a. i form
af skærpede krav til registrering i RUT, herunder af
oplysninger om de udstationerede arbejderes socialsikring,
muligheden for at udskille virksomheder, som er ikke skal
følge udstationeringsreglerne og bedre mulighed for
fagforeningers adgang til oplysningerne. Desværre har
regeringen helt bevidst valgt at gennemføre den mindst
indgribende implementering af direktivet bl.a. ved ikke at udnytte
muligheden for at indføre kædeansvar, som er et
virkelig effektivt redskab i modsætning til den
foreslåede udstationeringsfond. Regeringens begrundelse for,
at et sådant kædeansvar skulle
nødvendiggøre lovgivning om lønnens
størrelse, er uden hold i virkeligheden, herunder i
EU-lovgivningen. Det er da også selvmodsigende, da der for
statslige myndigheder og virksomheder, som ikke er i konkurrence,
er en pligt til at anvende ILO-konvention nr. 94. Denne konvention
indebærer, at der skal stilles krav om kædeansvar for
dækning af lønkrav hele vejen ned gennem kæden
af underleverandører. Det har ikke ført til, at
hverken den foregående eller den nuværende regering har
stillet forslag til lovgivning om lønnens størrelse.
Det er heller ikke nødvendigt, da man i udstationeringsloven
og i ministeriets cirkulære om arbejdsklausuler blot kan
henvise til de mest repræsentative overenskomster.
Vedtagelse af de af Socialdemokratiet i
udkast til betænkning over lovforslaget stillede
ændringsforslag, jf. lovforslag nr. L 178 - bilag 7, ville
forbedre mulighederne for håndhævelse af loven. Derfor
er det beklageligt, at ministeren ikke har gjort mere for at
undersøge, hvordan de af Socialdemokratiet stillede
ændringsforslag kunne implementeres i lovforslaget, og
Enhedslisten tager det som endnu et udtryk for, at man ikke vil
udnytte alle muligheder i direktivet. Enhedslisten finder, at det
er en søgt begrundelse at henvise til, hvad man måtte
være blevet enige om i Beskæftigelsesministeriets
Implementeringsudvalg. Som lovgivere skal vi først og
fremmest forholde os til, hvordan vi får de mest effektive
redskaber til at bekæmpe social dumping. Enhedslisten tager
til efterretning, at Socialdemokratiets ændringsforslag ikke
kan vedtages, da finansieringen ikke er afklaret. Enhedslisten
finder dog ikke ministerens tidsplan for undersøgelse af
spørgsmålet tilfredsstillende og vil på det
kraftigste opfordre til, at der allerede i efteråret
fremlægges et lovforslag til gennemførelse af
ændringsforslagene.
Generelt finder Enhedslisten, at
lovforslaget ikke vil være nogen markant forbedring af
mulighederne for at bekæmpe social dumping, hvilket
direktivet også sætter alt for snævre
grænser for. Det ville være et væsentligt
fremskridt, hvis EU-reglerne tillod forhåndsgodkendelse af
udstationerende virksomheder således, at disse ikke kan
påbegynde levering af tjenesteydelser, førend det er
konstateret, at de er faktisk eksisterende virksomheder, der lever
op til kravene til en udstationeret virksomhed.
Samtidig er det desværre
nødvendigt at gentage, at hverken lovforslag nr. L 177 eller
lovforslag nr. L 178 løser det grundlæggende problem,
at EU-Domstolen har foretaget indgreb i konfliktretten og i
medlemslandenes ret til at beskytte sig mod social dumping, der
gør, at det er ulovligt at tage de fornødne skridt
for at sikre lige vilkår for såvel udenlandske
arbejdere som for værtslandes egne arbejdere.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af DF):
1)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»02. I §
1, stk. 1, ændres »§ 7 a, stk. 1 og
3-6« til: »§ 7 a, stk. 1 og 4-7«.
03. I
§ 1 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 7 a, stk. 3, finder anvendelse i situationer, hvor
virksomheder ved udførelse af arbejde i Danmark leverer
tjenesteydelser, uden at betingelserne for at udstationere
lønmodtagere er opfyldt, jf. § 4.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk.
3-5.«
[Konsekvens af forslaget om ny
bestemmelse i lovens § 7 a, stk. 3]
2)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
7 a, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk.
1-5« til: »stk. 1-6«.«
[Konsekvens af forslaget om ny
bestemmelse i lovens § 7 a, stk. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Som en konsekvens af forslaget om at
indsætte en ny bestemmelse i § 7 a, stk. 3, om en ny
kategori for anmeldelse i RUT-registret, skal henvisningen i lovens
§ 1, stk. 1, til § 7 a, stk. 3-6 ændres til §
7 a, stk. 4-7.
Som en konsekvens af forslaget om at
indsætte en ny bestemmelse i lovens § 7 a, stk. 3, om en
ny kategori for anmeldelse i RUT-registret, skal dette også
afspejles i lovens § 1 om lovens anvendelsesområde. Der
foreslås således indsat en ny bestemmelse i lovens
§ 1, hvoraf det fremgår, at lovens § 7 a, stk. 3,
finder anvendelse i situationer, hvor virksomheder ved
udførelse af arbejde i Danmark leverer tjenesteydelser, uden
at betingelserne for at udstationere lønmodtagere er
opfyldt.
Lovens § 1, stk. 2-4, bliver herefter
§ 1, stk. 3-5.
Til nr. 2
Som en konsekvens af forslaget om at
indsætte en ny bestemmelse i § 7 a, stk. 3, om en ny
kategori for anmeldelse i RUT-registreret, skal henvisningen i
bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 7 a, stk. 7, ændres
fra stk. 1-5 til stk. 1-6.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Jane Heitmann (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl
(LA) Rasmus Jarlov (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne
Laustsen (S) nfmd. Jeppe Bruus
(S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning
Hyllested (EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL)
Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 178
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat, høringssvar og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 18/5-2016 fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk | 5 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 6 | Supplerende henvendelse af 24/5-2016 fra
Foreningen Rejsearbejdere.dk | 7 | Udkast til betænkning | 8 | Betænkningsbidrag, fra
beskæftigelsesministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 178
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan det sikres, at
skuffeselskaber ikke kan udstationere medarbejdere i Danmark, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvordan det sikres, at der er
ordnede forhold i vikarbureauer, der er oprettet i udlandet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om man oprette et vikarbureau i
f.eks. Polen udelukkende med henblik på at sende vikarer til
Danmark, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om en tilmelding til RUT-registret er
nok til at sikre, at der ikke kommer underbetalt arbejdskraft til
Danmark, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om en udenlandsk virksomhed ved at
registrere sig i RUT-registret kan blive udstationeringsberettiget,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om en tilmelding til RUT-registret er
nok til at virksomheder, der ikke er udstationeringsberettigede,
kan blive berettigede, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvorfor skuffeselskaber skal have
ret til at udstationere medarbejdere i Danmark, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om virksomheder, der underbyder danske
håndværkere med lønninger på 40-80 kr. i
timen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm., om håndhævelsesdirektivet
vil være gældende for de såkaldte arme og
ben-virksomheder, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvad der sker med de virksomheder,
der ønsker at udstationere, hvor Arbejdstilsynet ikke kan
få alle oplysninger om sociale sikringsforhold, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm., om ministeren anerkender, at
udstationeringsdirektivet har virket som et loft, der har
begrænset de krav, man kan gøre gældende i
kollektive overenskomster, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm., om ministeren anerkender, at
østeuropæisk arbejdskraft er gået fra at
være et marginalt problem til at være et udbredt
fænomen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 13 | Spm., om ministeren anerkender, at det er
et problem, at udenlandske virksomheder kan undgå at betale
løn, moms og skat, hvorefter danske myndigheder ikke kan
retsforfølge virksomhederne, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm., om ministeren er enig i, at der med
et begrænset kædeansvar/kædeansvar ville komme
flere danske virksomheder og særlig mindre
håndværksfirmaer, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 15 | Spm., om det er hensigtsmæssigt at
opkræve bidrag fra alle danske arbejdsgivere, og om en
fondskonstruktion vil have en præventiv virkning, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om rimeligheden i at lade alle betale
og ikke blot de firmaer, der begår overtrædelser, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om muligheden for inddrivelse af
bøder og betaling af bøder i udlandet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om, hvilke elementer i lovforslagene
der sikrer en bedre bekæmpelse af fiktive
»postkassevirksomheder«, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om, hvordan kædeansvar kan skabe
reservater uden international konkurrence, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm., om ministeren er enig i DA's
udtalelse om, at en gennemførelse af
håndhævelsesdirektivets artikel 12, stk. 2, vil
medføre lovfastsat mindsteløn eller
almengøring, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm., om den præventive effekt ved
skærpelse af bøder over for firmaer, der undlader at
registrere sig i RUT-registret, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 22 | Spm., om lovforslaget åbner op for at
skærpe kravet over for firmaer, der ikke registrerer sig i
RUT, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm., om en virksomhed, der
pålægges bøde eller trækker midler fra
fonden på anden vis, vil blive sanktioneret, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm., om fonden først bliver
oprettet, når den faglige organisation selv har søgt
betaling fra den udenlandske virksomhed, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om, hvor meget ATP-pligtige danske
arbejdsgivere kommer til at betale til ordningen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. om, hvorfor man i lovforslaget ikke
har sikret, at identiteten på den udstationerede
lønmodtager skal oplyses, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 18/5-2016 fra Foreningen rejsearbejdere.dk, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
ændringsforslag, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 29 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
ændringsforslag, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm. om ministerens kommentar til
supplerende henvendelse af 24/5-2016 fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk om L 178, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm. om finansieringen af
ændringsforslagene, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
|