Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 31. maj 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 17 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-5, 7-9, 15 og 16. Sundheds- og
ældreministeren har stillet ændringsforslag nr. 6,
12-14 og 17. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 10 og 11.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april
2016 og var til 1. behandling den 3. maj 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7
møder.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdt den 31. maj 2016 en
teknisk gennemgang af lovforslaget ved sundheds- og
ældreministeren.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 12. februar 2016 dette udkast
til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 426. Den 28. april 2016
sendte sundheds- og ældreministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget enslydende skriftlige henvendelser fra
Asma Belhaj, Valby, Kirsten Tøstesen Borbely, Mogens
Bærendtsen, Korsør, Jette Christensen, Søborg,
Kristiane Ravn Frost, Jystrup, Britta Hansen, København
Ø, Randy Hegested, Troels K. Jespersen, Langå,
Ilsabeth Larsen, Skanderborg, Brian Nielsen, Vejen, Linda Nielsen,
København, Torben Petersen, Viborg, Randi Rasmussen, Farum,
Bodil Talamona, København, Mille Merian Thybo,
København, Kristine Thygesen, Ry, Thøger Hviid
Thøgersen, Aarhus, og Majbritt Villadsen, Odense.
Udvalget har desuden modtaget skriftlige
henvendelser i forbindelse med udvalgsarbejdet fra:
Dansk Selskab for Almen Medicin,
Anne-Marie Krogsbøll, Herlev, og
Patientdataforeningen
Sundheds- og ældreministeren har over
for udvalget kommenteret henvendelserne.
Deputationer
Endvidere har Embedslægeforeningen
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 46
spørgsmål til sundheds- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af
spørgsmål 45 og 46, der forventes besvaret inden 2.
behandling.
3. Udtalelse fra sundheds- og
ældreministeren
Ministeren har tilkendegivet, at ministeren
i tillæg til den evaluering, der omtales i
bemærkningerne til lovforslaget, også vil udarbejde en
evaluering, der omfatter en kortlægning af videregivelsen af
patientoplysninger fra Lægemiddelstatistikregistret og
Lægemiddeladministrationsregisteret, herunder særlig
patientoplysninger, der er personhenførbare. Denne
evaluering vil blive foretaget senest 2 år efter
lovforslagets seneste ikrafttrædelsestidspunkt (1. januar
2017).
4. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, V, og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 6, 12-14 og 17
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 1-5, 7-11, 15 og 16 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de under nr. 6, 10-14 og
17 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 1-5, 7-9, 15 og 16 stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 6, 12, 13 og 17
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 1-5, 7-11 og 14-16 stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 6, 12-14 og 17 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr.
1-5, 7-11, 15 og 16 stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 6, 12-14 og 17
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod de under nr. 1-5, 7-9, 15 og 16 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 10
og 11 stillede ændringsforslag.
5. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at det fremgår
af svar på spørgsmål 8, at »det er
forventningen, at styrelsen i de fleste tilfælde vil kunne
have taget stilling til sagsanlæg i løbet af et
år og i langt hovedparten af sagerne i hvert fald senest 18
måneder efter, at afgørelsen om midlertidig
autorisationsfratagelse eller virksomhedsindskrænkning er
blevet truffet. Styrelsen kan oplyse, at styrelsen med henblik
på at sikre fremme af behandlingen af sagerne mest muligt er
ved at lægge sidste hånd på en intern vejledning
om, hvordan sager om midlertidig autorisationsfratagelse eller
virksomhedsindskrænkning skal behandles. I denne forbindelse
udarbejdes procedurer og tidshorisonter for anlæggelse af
civilretlige retssager med henblik på permanent fratagelse
eller permanent virksomhedsindskrænkning.«
Socialdemokratiet og Socialistisk
Folkeparti er optaget af, at der sikres en fremdrift i sagerne, som
er rimelig i forhold til de berørte sundhedspersoner, og vil
se frem til en opgørelse 15 måneder efter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt, som angiver antallet af nye sager i
perioden 0-12 måneder efter lovens ikrafttrædelse,
tiden forbrugt i de enkelte sagsskridt og status for sagerne.
Opgørelsen sendes i høring hos relevante parter.
Socialdemokratiet og Socialistisk
Folkeparti noterer sig med tilfredshed, at der udarbejdes en intern
vejledning i Styrelsen for Patientsikkerhed. Socialdemokratiet og
Socialistisk Folkeparti ser frem til at se de muligheder, som
følger heraf, blive udnyttet, ved at de interne tidsfrister
- i overensstemmelse med god sagsbehandlingsskik - bliver
tilgængelige for offentligheden, og at der indføres en
ordning, hvor sagens parter modtager en underretningsskrivelse
vedrørende sagens status i de sager, hvor tidsfristerne
skrider.
I ministerens svar på
spørgsmål 3 fremgår det, at Kammeradvokaten
forventer, at der vil gå ca. 1 år, fra Kammeradvokaten
sender spørgsmål til Retslægerådet, og til
man kan udtage stævning i sagen. I denne periode indgår
dog også, at der efter udtalelsen fra
Retslægerådet skal afholdes møde mellem
styrelsen, sundhedspersonen og Retslægerådet eller
forsøges indhentet en skriftlig udtalelse fra
sundhedspersonen, inden stævning kan udtages.
Socialdemokratiet og Socialistisk
Folkeparti finder, at en sagsbehandlingstid for disse sagsskridt
på ca. 1 år stemmer dårligt overens med
målsætningen om at træffe beslutning om, hvorvidt
en sag skal anlægges ved domstolen inden for 1 år, og
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti konstaterer på
den baggrund, at der er et behov for at se på en
effektivisering af sagsgangen.
Socialdemokratiet og Socialistisk
Folkeparti finder, at 2-årsfristen bør indgå som
et selvstændigt punkt i den lovfastsatte evaluering, jf. svar
på spørgsmål 11, herunder at der tages stilling
til muligheden for at erstatte denne med en 1-årsfrist.
Socialdemokratiet og Socialistisk
Folkeparti støtter lovforslaget i sin helhed, men ikke de af
Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag, idet vi
respekterer den politisk indgåede aftale om tilsynet.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti ønsker dog et
stærkt fokus på tidsfristerne i den lovfastsatte
evaluering.
Dansk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget har under udvalgsarbejdet med lovforslaget
været bekymret for den meget vidtgående
beføjelse, ministeren fik til at tildele brugeradgang til
yderst personfølsomme helbredsoplysninger. Derfor hilser
partierne det velkommen, at ministeren har lyttet til vores
bekymring og nu har stillet ændringsforslag, som klart
definerer rammerne - både for ministerens beføjelser
og for, hvem der kan videregives oplysninger til. Det er helt
afgørende, at de personfølsomme oplysninger, der i
fortrolighed deles mellem patient og læge, sikres mod
overdragelse til tredjepart uden for det offentlige
sundhedsvæsen, og at patienter, der henvender sig i
fortrolighed til sundhedsvæsenet, er sikret mod, at deres
personfølsomme oplysninger kan bruges af uvedkommende. Med
ændringsforslaget fra ministeren kan Dansk Folkeparti og
Enhedslisten støtte lovforslaget. Dansk Folkeparti og
Enhedslisten vil følge implementeringen af L 184 nøje
for at sikre, at intentionerne i lovgivningen om tydelige og
gennemskuelige grænser for datadeling af
personhenførbare oplysninger overholdes, og ser derfor frem
til evalueringen af lovgivningen.
Dansk Folkeparti og Enhedslisten har
desuden været optaget af at sikre, at der ikke går for
lang tid med sagsbehandlingen, når man vurderer, om en
læge skal miste sin autorisation. Ifølge lovforslaget
kan der gå op til 2 år, og det har Dansk Folkeparti
stillet ændringsforslag om at ændre til 1 år med
mulighed for at forlænge med yderligere 1 år i visse
tilfælde. Dansk Folkeparti og Enhedslisten finder, at man med
denne løsning vil have tilstrækkelig tid til en
grundig sagsbehandling og samtidig fastholde ønsket om en
hurtig afklaring - både af hensyn til de
pågældende sundhedspersoner og ikke mindst deres
patienter.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder
det urimeligt, at den autoritet, der er opbygget omkring
embedslægebegrebet, forsvinder med lovforslaget. Enhedslisten
finder det helt uproblematisk at bevare embedslægebegrebet i
Styrelsen for Patientsikkerhed og ønsker at bevare den
uafhængighed og respekt, der er opbygget omkring
embedslægeinstitutionen. Enhedslisten ønsker, at man
fortsat vil kunne benytte titlen »embedslæge«
frem for den langt svagere titel »overlæge i styrelsen
for patientsikkerhed«. Ligeledes ønsker Enhedslisten
at bevare de uddannelsesmæssige krav, der er til
embedslægebegrebet som en speciallæge i
samfundsmedicin, så vi fortsat kan sikre den højst
mulige grad af faglighed.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
støtter forslaget, som har til formål at styrke
patientsikkerheden i Danmark.
Omlægning fra frekvensbaseret tilsyn
til risikobaseret øger patienternes sikkerhed ved at
fokusere indsatsen der, hvor risikoen for patienter er
størst. Herved mindskes risikoen for, at patienter
udsættes for behandling, som ikke lever op til kravene om
sikkerhed og kvalitet.
Behandlingsstederne er inddelt i fem
kategorier, som betaler differentierede gebyrer afhængig af
størrelse og antal læger.
Liberal Alliance mener, at det burde have
været muligt at omlægge tilsynet inden for det
nuværende budget og uden ekstra omkostninger for
erhvervslivet på 17,3 mio. kr. Ved at fokusere på de
behandlingssteder som udgør størst risiko, burde der
være tale både om optimering og effektivisering af
tilsynets tilrettelæggelse og derved mulighed for forbedring
inden for den nuværende ramme.
Især er det kritisabelt, at små
enkeltmandsvirksomheder med begrænset risiko, f.eks.
fodterapeuter, pålægges gebyrer. Også selv om det
under forhandlingerne kom ned til 1.891 kr. om året, burde
det slet ikke være der.
I forbindelse med opstramning af reglerne
vedrørende fratagelse af autorisation er der også tale
om øget patientsikkerhed. Det har været meget vigtigt
for Liberal Alliance, at en automatisk fratagelse af autorisation i
Danmark, som sker på baggrund af en fratagelse i udlandet,
kun kan ske, hvis årsagen til fratagelse også ville
have foranlediget fratagelse i Danmark.
Ministeren har imødekommet Liberal
Alliances ønske om en evaluering og opfølgning inden
for 2 år vedrørende udlevering af sundhedsdata. Dette
er for at sikre, at data ikke misbruges eller udleveres
uhensigtsmæssigt. Det skal bemærkes, at ingen data kan
udleveres uden Datatilsynets godkendelse.
Radikale Venstres medlem af udvalget ville
gerne have været med til at omlægge tilsynet til et
risikobaseret tilsyn inden for den eksisterende ramme. Men Radikale
Venstre er imod at bruge flere penge på at ansætte
flere medarbejdere i Styrelsen for Patientsikkerhed, og derfor
står Radikale Venstre uden for aftalen. Lovforslaget her vil
pålægge de forskellige afdelinger endnu en opgave, som
tager tid, samtidig med at regeringen skærer ned med
omprioriteringsbidrag, som tvinger kommunerne til at fyre folk,
bl.a. læger og sygeplejersker. Dermed bidrager lovforslaget
til en skæv prioritering af ressourcerne, og derfor kan
Radikale Venstre ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
6. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Nr. 6
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
2) Nr. 7
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
3) Nr. 8
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
4) Nr.
12 udgår.
[Embedslægerne bevares]
5) Nr.
19 affattes således:
»19. § 219 ophæves.«
[Embedslægerne bevares, og de
uddannelsesmæssige krav til dem fastholdes]
Af sundheds- og
ældreministeren, tiltrådt af udvalget:
6)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»01. § 274 ophæves.«
[Ændring som konsekvens af,
at § 221 foreslås ophævet]
Til § 2
Af et mindretal
(EL):
7) Nr. 7
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
8) Nr. 8
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
9) Nr. 9
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
10) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af kapitel 3 ændres i
§ 11 a »2 år«
til: »1 år«.
[Forkortelse af frist for,
hvornår afgørelser om midlertidig
autorisationsfratagelse eller indskrænkning af
virksomhedsområde bortfalder]
11) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af kapitel 3 indsættes
i § 11 a som stk. 2:
»Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan i ganske særlige
tilfælde beslutte at forlænge fristen i stk. 1 med
yderligere op til 1 år.«
[Mulighed for i særlige
tilfælde at forlænge fristen for, hvornår
afgørelser om midlertidig autorisationsfratagelse eller
indskrænkning af virksomhedsområde bortfalder]
Af sundheds- og
ældreministeren, tiltrådt af udvalget:
12) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af kapitel 3 ændres i
§ 11 c, stk. 1, 2. pkt.,
»sundhedspersonen ved behandling« til:
»sundhedspersonen ved udøvelse af
erhvervet«.
[Sproglig ændring]
13)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
40 ændres »§ 10« til: »§
11 b«.«
[Ændring som konsekvens af,
at bestemmelse om generhvervelse af autorisation og ophævelse
af indskrænket virksomhedsområde foreslås
ændret]
Til § 4
Af sundheds- og
ældreministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
14) Nr.
3 affattes således:
»3. I §
11 indsættes efter stk. 5, der bliver stk. 4, som nye
stykker:«
»Stk. 5.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om,
at Sundhedsdatastyrelsen til personer, der er ansat i det
offentlige sundhedsvæsen, personer, der praktiserer efter
overenskomst på sundhedsområdet, forskere, der er ansat
på et universitet, eller forskere, der er ansat i en
patientforening, kan videregive oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret om ordination af
lægemidler, herunder oplysninger, der identificerer
receptudstederen ved cpr-nummer, ydernummer el.lign., og
oplysninger, der identificerer patienten ved cpr-nummer, til brug
for statistiske eller videnskabelige undersøgelser af
væsentlig samfundsmæssig betydning, når
videregivelsen er nødvendig for udførelsen af
undersøgelserne.
Stk. 6.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om,
at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive oplysninger om
receptudsteders ordination af lægemidler, herunder
oplysninger, der identificerer receptudstederen ved cpr-nummer,
ydernummer el.lign., dog undtaget oplysninger, der identificerer
patienter, til brug for statistiske eller videnskabelige
undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig
betydning, når videregivelsen er nødvendig for
udførelsen af undersøgelserne.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8.
[Begrænsning af mulighederne
for videregivelse af oplysninger]
Til § 5
Af et mindretal
(EL):
15) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
3, stk. 1, 1. pkt., ændres to steder »den lokale
told- og skatteforvaltning« til: »told- og
skatteforvaltningen«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 6
16)
Paragraffen udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 9
Af sundheds- og
ældreministeren, tiltrådt af udvalget:
17) I
stk. 3 indsættes efter
»24-25«: »og nr. 01«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Bemærkninger
Til nr. 1-4, 7-9, 15 og
16
Formålet med ændringsforslagene
er at bevare embedslægerne og dermed den uafhængighed
og respekt, der er forbundet med betegnelsen embedslæge. Hvis
ændringsforslagene vedtages, stilles de nødvendige
ændringsforslag om konsekvensrettelser til 3. behandling.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget bevares de
uddannelsesmæssige krav, der stilles til funktionen, dvs.
krav om en speciallægeuddannelse i samfundsmedicin.
Ændringsforslaget indebærer også, at
bekendtgørelsen om uddannelse af embedslæger ikke
ophæves.
Til nr. 6
Det følger af § 274 i
sundhedsloven, at den, der udfører erhvervsmæssig
undersøgelse af urinprøver i strid med § 221,
straffes med bøde.
Med lovforslaget foreslås det, jf.
§ 1, nr. 21, at § 221 ophæves.
Som konsekvens heraf forslås det, at
ligeledes § 274 ophæves.
Til nr. 10
Formålet med ændringen af
fristen er at undgå, at sagsbehandlingen trækker
længere ud end højst nødvendigt. Det vil sige,
at der højst må gå 1 år, før
afgørelser om midlertidig autorisationsfritagelse eller
indskrænkning af virksomhedsområde bortfalder,
medmindre Styrelsen for Patientsikkerhed forinden har anlagt
retssag.
Til nr. 11
Formålet med ændringsforslaget
er i lyset af ændringsforslag nr. 1 at sikre, at en
forlængelse af fristen på 1 år kan finde sted,
hvis det f.eks. bliver nødvendigt i forbindelse med
igangværende sagsbehandlingskridt at indhente yderligere
oplysninger, f.eks. i form af supplerende spørgsmål
til Retslægerådet, yderligere undersøgelse af
sundhedspersonen og yderligere indhentelse af (supplerende)
sagsmateriale m.v. Fristen kan ikke forlænges ud over 1
år, hvilket vil give en samlet frist for sagsbehandlingen
på maks. 2 år.
Til nr. 12
Den foreslåede § 11 c i
autorisationsloven regulerer proceduren for Styrelsen for
Patientsikkerheds tilbagegivelse af autorisation og ophævelse
af indskrænket virksomhedsområde på baggrund af
indskrænkning i den pågældende sundhedspersons
udenlandske autorisation, jf. de foreslåede §§ 7 b
og 8 a i autorisationsloven.
Det foreslås, at generhvervelse af
frataget autorisation eller ophævelse af indskrænkning
af virksomhedsområde er betinget af, at de forhold, der
begrundede fratagelsen af autorisationen i udlandet, ikke giver
anledning til begrundet mistanke om, at sundhedspersonen ved
udøvelse af erhvervet i Danmark ikke vil være til fare
for patientsikkerheden.
Den foreslåede ændring er af
sproglig karakter, og der er ikke tiltænkt
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 13
Det følger af § 40 i
autorisationsloven, at for læger, der, jf.
autorisationslovens § 36, har fået frataget retten til
at ordinere afhængighedsskabende lægemidler eller
enkelte grupper af disse lægemidler, finder reglerne i
autorisationslovens § 10 tilsvarende anvendelse for
generhvervelse af retten til at ordinere afhængighedsskabende
lægemidler eller en nærmere angiven gruppe af disse
lægemidler.
Reglerne i autorisationslovens § 10
regulerer proceduren for Styrelsen for Patientsikkerheds
generhvervelse af frataget autorisation og ophævelse af
indskrænkelse af virksomhedsområde.
Med lovforslaget foreslås det, jf.
§ 2, nr. 3, at de gældende regler i autorisationslovens
§ 10 i det væsentlige videreføres i
autorisationslovens § 11 b.
Som konsekvens heraf foreslås det, at
henvisningen i autorisationslovens § 40 til
autorisationslovens § 10 ændres til autorisationslovens
§ 11 b.
Til nr. 14
Det foreslås med § 11, stk. 5,
at en i bestemmelsen nærmere defineret personkreds kan
få adgang til at forske i personhenførbare oplysninger
fra Lægemiddelstatistikregisteret. Det er en
forudsætning, at data kun må udleveres til brug for
statistiske eller videnskabelige undersøgelser af
væsentlig samfundsmæssig betydning, herunder forskning,
når videregivelsen er nødvendig og relevant for
udførelsen af undersøgelserne.
Følgende kan således efter en
konkret vurdering af det påtænkte forskningsprojekt
m.v. have mulighed for at få videregivet oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret, hvor det vurderes
nødvendigt for at gennemføre forskningsprojektet:
Personer, der er ansat i det offentlige
sundhedsvæsen.
Personer, der praktiserer efter
overenskomst på sundhedsområdet.
Forskere, der er ansat på et
universitet.
Forskere, der er ansat i en
patientforening.
Ministeren vil ved bekendtgørelse
fastsætte nærmere regler om disse personers mulighed
for at forske i personhenførbare lægemiddeldata. Det
skal understreges, at personkredsen ikke ved bekendtgørelse
kan udvides til andre end de i loven direkte nævnte.
Det afgørende for den
foreslåede personkredsafgrænsning er, at disse grupper
vurderes at have stor erfaring med at bedrive forskning af
samfundsmæssig betydning, at de har erfaring i at værne
om data i forvejen, og at de qua deres virke har indsigt i de
patientnære etiske udfordringer, der kan være med
behandling af denne type oplysninger. En betydelig del af
personkredsen leverer i det daglige virke sundhedsydelser til
patienterne.
Formålet med at afgrænse
personkredsen, der kan få videregivet personhenførbare
oplysninger til brug for forskning, er at værne om de
følsomme oplysninger, som
Lægemiddelstatistikregisteret indeholder. Det ønskes
således med forslaget at sikre, at det er en på
forhånd kendt og afgrænset persongruppe, der kan
få adgang til personhenførbare data. Af samme
årsag vil Sundhedsdatastyrelsen ved videregivelse af data
fastsætte som et vilkår, at modtagerne ikke senere
må videregive data i personhenførbar form.
Den foreslåede afgrænsning af
personkredsen sker for at iagttage fundamentale
samfundsmæssige interesser, herunder særlig hensynet
til at sikre tilliden til det offentlige sundhedsvæsen og
sikre, at det offentlige sundhedsvæsen kan levere ydelser af
høj kvalitet og til patienternes ret til fortrolighed.
Det vurderes nødvendigt og sagligt
at vægte hensynet til patienters fortrolighed og integritet
højere end hensynet til ensartede forhold for forskning i
offentligt og privat regi. Forslaget har ikke til formål at
stille offentlig forskning i en mere gunstig position end privat
forskning, men det kan potentielt medføre en sådan
effekt. Såfremt en sådan effekt måtte
indtræde, forventes den at være af mindre omfang, da
der allerede i dag er tradition for, at forskningsprojekter
gennemføres i samarbejde mellem offentlige og private
aktører, hvorfor antallet af forskningsprojekter
gennemført af rent private aktører, ikke omfattet af
bestemmelsens personkreds, forventes at være meget lille.
I forhold til selve definitionen af det
offentlige sundhedsvæsen bemærkes det, at der kan
være tale om flere forskellige institutioner og
behandlingssteder. Fælles for dem alle er, at de indgår
som en del af det offentlige tilbud om behandling. Ved personer
ansat i det offentlige sundhedsvæsen forstås
således ansatte i det offentlige sygehusvæsen eller
personer ansat på andre regionsdrevne behandlingssteder,
herunder også regionsklinikker. Ved det offentlige
sundhedsvæsen forstås endvidere i denne specifikke
sammenhæng tillige de i sundhedslovens § 79, stk. 2 og
3, private specialsygehuse eller andre institutioner på
sundhedsområdet, som en region har en driftsoverenskomst med.
Endvidere omfatter personkredsen også kommunale klinikker og
kommunale institutioner inden for sundhedsvæsenet.
Ved forskere, der er ansat på et
universitet, forstås forskningsaktive ansatte på
universiteter, som er statsfinansierede selvejende institutioner
inden for den offentlige forvaltning under tilsyn af uddannelses-
og forskningsministeren, som har til opgave at drive forskning og
give forskningsbaseret uddannelse indtil højeste
internationale niveau inden for sine fagområder m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter
(universitetsloven).
Ved forskere, der er ansat i en
patientforening, forstås forskningsaktive ansatte i
foreninger af patienter og pårørende, der har til
formål at varetage patientgruppers interesser, herunder
både patienter med bestemte sygdomme, f.eks. kræft
eller gigt, og paraplyorganisationer for patientforeninger.
Det skal understreges, at
ansættelsesforholdet alene er ét kriterium, der
indgår i Sundhedsdatastyrelsens samlede afgørelse af,
hvorvidt oplysningerne må og bør videregives.
Således skal Sundhedsdatastyrelsen påse, at materialet
bruges til statistiske eller videnskabelige undersøgelser af
væsentlig samfundsmæssig betydning. Det indebærer
en konkret vurdering af formålet med forskningen og
relevansen af de ønskede oplysninger, herunder om udlevering
af de personhenførbare oplysninger er afgørende for
forskningsprojektet, ligesom Sundhedsdatastyrelsen vil foretage en
vurdering af selve mængden af oplysningerne.
Idet der
bedrives forskning ved brug af sundhedsdata i både offentligt
og privat regi, kan der opstå situationer, hvor
forskningsprojekter udføres i samarbejde mellem en eller
flere offentlige og private aktører. I de situationer, hvor
der eksempelvis er tale om et forskningsprojekt, der
gennemføres mellem et offentligt hospital og en privat
virksomhed, vil det ikke være muligt at videregive de
nødvendige personhenførbare oplysninger til alle
parter i projektet. Her vil det alene være personer, der er
ansat af hospitalet, der kan anvende de personhenførbare
data. De personer, som er ansat i virksomheden, og som er
tilknyttet forskningsprojektet, må således enten have
adgang til ikkepersonhenførbare oplysninger eller alene have
adgang til de aggregerede, ikkepersonhenførbare resultater.
Dette vil således indgå som en betingelse for
Sundhedsdatastyrelsens videregivelse af data. Det vil desuden
være en betingelse, at data ikke senere videregives fra
eksempelvis den ansatte på det offentlige hospital til
forskere eller andre.
Forslaget indebærer samtidig, at
forskere, der ikke er ansat i det offentlige sundhedsvæsen
m.v., skal indhente samtykke fra en patient for at kunne få
udleveret patientens oplysninger. Det bemærkes, at denne
gruppe vil omfatte eksempelvis forskere og personer, der arbejder i
medicinalindustrien, jf. dog ovenfor nævnte situation om
forskningsprojekter, der gennemføres i samarbejde mellem det
offentlige sundhedsvæsen og private aktører.
Det følger af det foreslåede
§ 11, stk. 6, at sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte regler om, at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive
oplysninger om receptudsteders ordination af lægemidler,
herunder oplysninger, der identificerer receptudstederen ved
cpr-nummer, ydernummer el.lign., dog undtaget oplysninger, der
identificerer patienter, til brug for statistiske eller
videnskabelige undersøgelser af væsentlig
samfundsmæssig betydning, når videregivelsen er
nødvendig for udførelsen af undersøgelserne.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at der som i dag kan
forskes i oplysninger om receptudstederes
ordinationsmønstre, lægemiddelforbrug m.v., men dog
uden brug af patienthenførbare oplysninger.
Til nr. 17
Ændringsforslaget har til
formål at sikre, at denne del af lovforslaget kan
sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Jane Heitmann (V) Eva Kjer Hansen (V)
Hans Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Thomas Danielsen (V)
Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Erik Christensen (S) Flemming Møller
Mortensen (S) nfmd. Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin (S) Yildiz
Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Jonas Dahl
(SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 184
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundheds- og ældreministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Præsentation fra
Embedslægeforeningens foretræde den 17. maj 2016 | 4 | Ændringsforslag fra sundheds- og
ældreministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Henvendelse af 23/5-16 fra
Patientdataforeningen | 7 | Enslydende henvendelser af 24/5-16 fra
Asma Belhaj, Valby, Kirsten Tøstesen Borbely, Mogens
Bærendtsen, Korsør, Jette Christensen, Søborg,
Britta Hansen, København Ø, Randy Hegested, Troels K.
Jespersen, Langå, Ilsabeth Larsen, Skanderborg, Brian
Nielsen, Vejen, Linda Nielsen, København, Torben Petersen,
Viborg, Randi Rasmussen, Farum og Bodil Talamona, København,
Mille Merian Thybo, København, Kristine Thygesen, Ry,
Thøger Hviid Thøgersen, Aarhus, Majbritt Villadsen,
Odense | 8 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 9 | 2. udkast til betænkning | 10 | 3. udkast til betænkning | 11 | Henvendelse af 27/5-16 fra Dansk Selskab
for Almen Medicin | 12 | Henvendelse af 30/6-16 fra
Patientdataforeningen | 13 | Henvendelse af 30/5-16 fra Dansk Selskab
for Almen Medicin | 14 | Henvendelse af 30/5-16 fra
Patientdataforeningen | 15 | Henvendelse af 30/5-16 fra Anne-Marie
Krogsbøll, Herlev | 16 | Henvendelse af 31/5-16 fra Anne-Marie
Krogsbøll, Herlev | 17 | Henvendelse af 31/5-16 fra Anne-Marie
Krogsbøll, Herlev | 18 | Ændringsforslag fra sundheds- og
ældreministeren | 19 | 4. udkast til betænkning | 20 | Henvendelse af 31/5-16 fra Anne-Marie
Krogsbøll, Herlev | 21 | Henvendelse af 31/5-16 fra Anne-Marie
Krogsbøll, Herlev | 22 | Præsentation fra teknisk gennemgang
den 31. maj 2016 |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 184
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om oversendelse af en oversigt over
andelen af sager om midlertidig
autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkning, der
afsluttes af myndighederne inden for henholdsvis 0-6 måneder,
6-12 måneder, 12-18 måneder og 18-24 måneder, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvor mange sager om midlertidig
autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkning, som inden
for de seneste 5 år er afsluttet, ved at myndighederne
frafalder den midlertidige
autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkning efter 18-24
måneder, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid, førend Styrelsen for Patientsikkerhed
stiller spørgsmål til Retslægerådet, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvor lang tid der gennemsnitligt
går, fra myndighederne træffer beslutning om at
anlægge sag ved domstolen, til der afsiges endelig kendelse,
til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvor mange domstolssager om
autorisationsfratagelse eller virksomhedsindskrænkelse der
inden for de seneste fem år er resulteret i, at
sundhedspersonen fik medhold, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om ministeren mener, at der
bør fastsættes servicemål for Styrelsen for
Patientsikkerheds sagsbehandling i forbindelse med sager om
midlertidig autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkelse,
til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om ministeren forventer, at
lovforslaget vil føre til, at Styrelsen for Patientsikkerhed
vil træffe afgørelse om midlertidig
autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkning i flere
sager end hidtil, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvorfor det kan tage op til 2
år, inden myndighederne træffer beslutning om, hvorvidt
en sag om midlertidig
autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkning skal
anlægges ved domstolen, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om der er grupper af
sundhedspersoner, som vil være forhindret i umiddelbart at
genoptage deres faglige virke, hvis de har været uden
autorisation i 2 år, til sundheds- og ældreministeren,
og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om den kommende evaluering, som det
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, som minimum
vil se på »de væsentligste ændringer, der
følger af dette lovforslag«, og at evalueringen derfor
nødvendigvis skal omfatte en evaluering af bl.a. lempelsen
af farekriteriet, indførelsen af et forbud mod at arbejde og
automatisk autorisationsfratagelse efter afgørelse i andet
land, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om, at Advokatrådet, Dansk
Sygeplejeråd, Kost- og Ernæringsforbundet,
Lægeforeningen og Region Hovedstaden alle peger på et
behov for at afkorte 2-årsfristen for bortfald af
afgørelser om midlertidig autorisationsfratagelse eller
midlertidig indskrænkning af virksomhedsområde, og om
ministeren vil lade spørgsmålet indgå i den
bebudede evaluering af øvrige regelændringer på
området, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm., om ministeren kan garantere, at ingen
sundhedsperson risikerer at miste sit arbejde, i tilfælde af
at Styrelsen for Patientsikkerhed har meddelt forbud mod at
arbejde, mens Styrelsen for Patientsikkerhed oplyser en sag om
midlertidig autorisationsfratagelse, som senere viser sig at
være grundløs, til sundheds- og ældreministeren,
og ministerens svar herpå | 13 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
»forbud mod at udøve virksomhed under oplysning af en
sag om midlertidig autorisationsfratagelse eller
virksomhedsindskrænkning« er tiltænkt helt
undtagelsesvise sager, hvor der skønnes at være en
påtrængende og konkret fare for patientsikkerheden, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
bemærkningerne til lovforslaget skal læses sådan,
at »forbud mod at udøve virksomhed under oplysning af
en sag« kun »sjældent« bør overstige
en periode på 2 måneder, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
forslaget om automatisk autorisationsfratagelse ikke fører
til, at sundhedspersoner med dansk autorisation får frataget
autorisation eller indskrænket virksomhedsområde
på baggrund af forhold, som ikke ville føre til samme
resultat, hvis sagen var blevet behandlet af danske myndigheder og
efter danske regler, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvorfor en sundhedsperson, der
efter lovforslaget automatisk har fået frataget sin danske
autorisation, fordi sundhedspersonen har fået autorisationen
frataget i udlandet, ikke tilsvarende automatisk får sin
autorisation tilbage, hvis autorisationen i udlandet senere bliver
tilbagegivet, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm., om ministeren vil forholde sig til
Datatilsynets høringssvar, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvem der har og vil kunne få
adgang til oplysninger om medicinforbrug, der videregives fra
Lægemiddeladministrationsregisteret, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvilke udfordringer det giver i
forhold til sanktioner, at f.eks. Dansk Psykoterapeutforening ikke
har et formaliseret samarbejde med offentlige sundhedsmyndigheder,
til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om kommentar til de to konkrete
forslag fra Dansk Psykoterapeutforening, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om kommentar til oplægget fra
Embedslægeforeningens foretræde i Sundheds- og
Ældreudvalget den 17. maj 2016, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om redegørelse for, hvad de
læger, der ikke længere skal hedde embedslæger,
så skal kaldes, f.eks. når de kommer ud til en
beredskabssituation, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
23/5-16 fra Patientdataforeningen, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om kommentar til enslydende
henvendelser af 24/5-16 fra Asma Belhaj, Valby, Kirsten
Tøstesen Borbely, Mogens Bærendtsen, Korsør,
Jette Christensen, Søborg, Britta Hansen, København
Ø, Randy Hegested, Troels K. Jespersen, Langå,
Ilsabeth Larsen, Skanderborg, Brian Nielsen, Vejen, Linda Nielsen,
København, Torben Petersen, Viborg, Randi Rasmussen, Farum
og Bodil Talamona, København, Mille Merian Thybo,
København, Kristine Thygesen, Ry, Thøger Hviid
Thøgersen, Aarhus, Majbritt Villadsen, Odense, til sundheds-
og ældreministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om redegørelse for
konsekvenserne af ændringsforslag, der bevarer
embedslægerne og de nugældende uddannelseskrav til
embedslægerne, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 26 | Spm. om, hvilke medarbejdere i henholdsvis
Styrelsen for Patientsikkerhed, Patienterstatningen,
Lægemiddelstyrelsen, samt regioner og kommuner, der vil kunne
få adgang til de oplysninger om medicinforbrug, der
videregives fra Lægemiddeladministrationsregisteret, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm., om andre end sundhedspersoner med
lovforslaget vil kunne få adgang til oplysninger om
medicinforbrug, der identificerer patienter ved cpr-numre, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
der i de drøftelser om adgangen til og behandlingen af data
på sundhedsområdet, som ministeren omtaler på
side 82 i lovforslaget, ikke er opbakning til at udvide kredsen af
de personer og institutioner, oplysninger kan videregives til,
herunder at omlægge praksis til en bredere brug af
forskermaskiner, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 29 | Spm., om der kan videregives oplysninger om
medicinforbrug m.m., der identificerer patienter ved cpr-numre, fra
både Lægemiddeladministrationsregisteret og fra
Lægemiddelstatistikregisteret, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om, hvilke regler ministeren vil
fastsætte om hjemmel til at fastsætte regler om, at
Sundhedsdatastyrelsen kan videregive oplysninger fra
Lægemiddeladministrationsregisteret, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om, hvilke regler ministeren vil
fastsætte om, at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive
oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret, til sundheds-
og ældreministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm., om ministeren, såfremt
ministeren beslutter at udmønte bemyndigelsesbestemmelsen i
§ 11, stk. 3 og 5, vil forelægge dette for Sundheds- og
Ældreudvalget, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 33 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der sikrer, at videregivelse af
personhenførbare helbredsoplysninger kun kan finde sted
inden for det offentlige danske sundhedssystem, mens videregivelse
af personhenførbare helbredsoplysninger uden for det
offentlige danske sundhedssystem kræver samtykke fra den
enkelte patient, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 34 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, som sikrer, at udstedelse af eller
ændring af regler om videregivelse af personhenførbare
oplysninger kræver forelæggelse for et af Folketinget
nedsat udvalg, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 35 | Spm., om ministeren vil sende udvalget
bidrag til betænkningen, hvor det fremgår, at
ministeren i tillæg til den evaluering, der omtales i
bemærkningerne til lovforslaget, også vil udarbejde en
evaluering, der omfatter en kortlægning af videregivelsen af
patientoplysninger, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 36 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/5-16 fra Dansk Selskab for Almen Medicin, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 37 | Spm. om ministerens kommentar til
udtalelserne fra Kent Kristensen, lektor i Sundhedsret ved SDU, om,
at lovforslaget giver for vidtgående adgang til
patientoplysninger og er i modstrid med persondatadirektivet, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 38 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, som sikrer, at udstedelse eller
ændring af regler om videregivelse af personhenførbare
oplysninger bliver reguleret direkte i lovteksten, frem for at
ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler
på området, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 39 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/5-16 fra Patientdataforeningen, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 40 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/5-16 fra Dansk Selskab for Almen Medicin, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 41 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/5-16 fra Patientdataforeningen, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 42 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/5-16 fra Anne-Marie Krogsbøll, Herlev, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 43 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
31/5-16 fra Anne-Marie Krogsbøll, Herlev, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 44 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
31/5-16 fra Anne-Marie Krogsbøll, Herlev, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
31/5-16 fra Anne-Marie Krogsbøll, Herlev, til sundheds- og
ældreministeren | 46 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
31/5-16 fra Anne-Marie Krogsbøll, Herlev, til sundheds- og
ældreministeren |
|