Skriftlig fremsættelse (28. april
2016)
Sundheds- og
ældreministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven, lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed og forskellige andre love (Styrelsen for
Patientsikkerheds fremtidige tilsyn m.v.)
(Lovforslag nr. L 184)
Regeringen vil med dette lovforslag styrke
patientsikkerheden i Danmark. Et effektivt tilsyn med
sundhedspersoner og behandlingssteder er en vigtig prioritet for
regeringen. Ressourcerne skal bruges der, hvor risikoen for
patientsikkerheden er størst. Derfor skal tilsynet med
behandlingssteder fremover være et risikobaseret tilsyn.
Også tilsynet med sundhedspersoner skal styrkes. Styrelsen
for Patientsikkerhed får derfor bedre muligheder for at gribe
ind og stoppe de sundhedspersoner, der udgør en fare for
patientsikkerheden.
Lovforslaget skal sikre et tilsyn, der
hurtigt kan skride ind overfor de sundhedspersoner og
behandlingssteder, som ikke er deres ansvar bevidst. Med de tre
nuværende faste tilbagevendende tilsyn målrettet visse
behandlingssteder, sættes der ikke målrettet ind
overfor de behandlingssteder, hvor risikoen for patientsikkerheden
er størst.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil ud fra
en risikovurdering i fremtiden føre tilsyn med de
behandlingssteder, hvor der på baggrund af relevant
sundhedsdata vurderes at være de største risici for
patientsikkerheden. Samtidig er der fortsat et reaktivt tilsyn
med de behandlingssteder, der ikke modtager risikobaseret
tilsyn.
Omlægningen til et risikobaseret
tilsyn betyder, at de faste tilbagevendende tilsyn med plejehjem,
private behandlingssteder, hvor der udføres lægelig
behandling, og behandlingssteder, hvor der udføres kosmetisk
behandling, afskaffes.
Med forslaget om risikobaseret tilsyn
får Styrelsen for Patientsikkerhed hjemmel til for hvert
behandlingssted, der lader sig registrere, at pålægge
gebyrer af en størrelse, der giver fuld
omkostningsdækning således, at Styrelsen for
Patientsikkerheds udgifter til registrering og tilsyn i den
nye ordning modsvares af de samlede gebyrindtægter. De
årlige gebyrer vil blive gradueret i fem kategorier efter
behandlingsstedets størrelse (1.891 kr., 2.207 kr., 3.920
kr., 7.134 kr. og 10.697 kr.).
Med lovforslaget får Styrelsen for
Patientsikkerhed endvidere flere nye tilsynsforanstaltninger i
forhold til sundhedspersoner, som er til fare for
patientsikkerheden. Det drejer sig bl.a. om fratagelse af dansk
autorisation på grund af udenlandsk autorisationsfratagelse,
lempelse af farekriteriet ved midlertidig autorisationsfratagelse,
forbud, suspension og afgørelser med vilkår.
Som en del af lovforslaget
gennemføres desuden en forenkling og oprydning i de regler,
der regulerer tilsynet og de sanktioner, der kan
iværksættes over for sundhedspersoner. Herved sikres
enkle og gennemskuelige regler for både tilsynsmyndigheden og
sundhedspersoner.
I lovforslaget foreslås det desuden
at give sundheds- og ældreministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at der kan videregives lægemiddel-
og vaccinationsoplysninger fra programmet Fælles Medicinkort
(FMK) og Det Danske Vaccinationsregister (DDV) til
Lægemiddeladministrationsregistret, som leverer oplysninger
videre til Lægemiddelstatistikregistret. Formålet med
dette er at øge datakvaliteten i registrene og at
tilføre nye oplysninger, hvilket resulterer i, at registrene
bliver mere dækkende og anvendelige bl.a. i forhold til
myndigheders tilsyn med læger og tandlæger samt til
statistik over medicinforbruget i Danmark. Samtidig foreslås
det at give ministeren bemyndigelse til at fastsætte regler
om, at der bl.a. i tilsynsøjemed kan videregives oplysninger
fra Lægemiddeladministrationsregistret.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.