Skriftlig fremsættelse (4. maj
2016)
Udlændinge-,
integrations- og boligministeren (Inger
Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
integrationsloven og forskellige andre love (Bedre rammer for at
modtage og integrere flygtninge og styrket virksomhedsrettet
integrationsprogram m.v.)
(Lovforslag nr. L 189)
Regeringen
ønsker med lovforslaget at sende et klart signal om, at en
vellykket integration af de mange nyankomne flygtninge er
afgørende for Danmark. Regeringen ønsker at
undgå, at de flygtninge, der kommer til Danmark, ender
på langvarig offentlig ydelse. De skal arbejde, tjene penge
og være en del af fællesskabet. De skal derfor hurtigst
muligt ud på de danske arbejdspladser. Det er på en
arbejdsplads, man kan lære dansk kultur og omgangsform,
træne det danske sprog, og i sidste ende skabe grundlaget for
at kunne forsørge sig selv og få et godt liv som aktiv
samfundsborger.
De nye
flygtninge skal integreres bedre, end det hidtil er sket. Det er
regeringens sigtelinje, at hver anden flygtning efter tre år
skal i arbejde. Det vil kræve en helt anden jobfokuseret
indsats end hidtil og et godt samarbejde mellem virksomheder,
kommuner, lønmodtagere og alle andre involverede. Samtidig
anerkender regeringen de udfordringer, kommunerne står
overfor med at modtage og integrere et ekstraordinært
højt antal flygtninge. Der er derfor brug for at skabe gode
rammer for, at kommunerne kan varetage denne opgave.
Lovforslag har
til formål at udmønte hovedparten af de dele af
aftalen "Bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge", som
regeringen har indgået med KL, og de dele af "Trepartsaftale
om arbejdsmarkedsintegration", som regeringen har indgået med
arbejdsmarkedets parter, som kræver lovændringer.
Lovforslaget indeholder bl.a.
ændringer af integrationslovens regler om boligplacering af
flygtninge, en målretning af programmet mod
beskæftigelse i kraft af en mere virksomhedsrettet indsats og
ændringer af finansieringsreglerne, så finansieringen
målrettes mod de kommuner, som modtager flest flygtninge, og
de kommuner og virksomheder, som leverer de bedste
integrationsresultater, samt regelforenklinger på en
række områder. Desuden er der forslag om
ændringer af danskuddannelsesloven, almenboligloven og
almenlejeloven.
Herudover
indeholder lovforslaget ændringer af friskoleloven og lov om
efterskoler og frie fagskoler. Med de foreslåede
ændringer kan frie grundskoler optage elever i et
særligt tilbud om grundskoleundervisning for udenlandske
elever i den undervisningspligtige alder, og kommunerne får
mulighed for at yde tilskud til en efterskole eller en fri
fagskoles driftsudgifter for en elev, som er kommet til Danmark som
uledsaget mindreårig flygtning.
Desuden
indeholder lovforslaget ændringer af dagtilbudsloven, idet
kommunerne med forslaget i en midlertidig periode på to
år gives øget mulighed for selv at fastsætte
omfanget af sprogstimuleringen til en nærmere defineret
gruppe af tosprogede børn, der ikke går i dagtilbud,
med udgangspunkt i det enkelte barns behov for
sprogstimulering.
Formålet med ændringerne er at
sikre bedre og mere fleksible rammer for kommunernes opgave med at
modtage nye flygtninge og at styrke integrationsprogrammet med
henblik på at sikre den korteste vej til beskæftigelse
via en mere virksomhedsrettet integrationsindsats.
Det bemærkes, at et udkast til
lovforslaget blev sendt i høring d. 5. april 2016 med
høringsfrist d. 15. april 2016. Den korte
høringsfrist skyldes, at der blev indgået aftaler om
integration med henholdsvis arbejdsmarkedets parter og KL
henholdsvis den 17. og 18 marts 2016, og regeringen har samtidig
ønsket at fremsættelse forslaget i denne samling.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.