Tillægsbetænkning afgivet af
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 1. juni
2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget. Alternativets og Radikale Ventres medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1,
udlændinge-, integrations- og boligministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2-4, 6 og 8, og Liberal Alliances,
Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5 og
7.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. maj 2016
og var til 1. behandling den 10. maj 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-,
Integrations- og Boligudvalget. Udvalget afgav betænkning den
27. maj 2016. Lovforslaget var til 2. behandling den 31. maj 2016,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2
møder.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 3 spørgsmål til
udlændinge-, integrations- og boligministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, V og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge-,
integrations-og boligministeren stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med
ændringsforslag nr. 1-5 og 7.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse, men vil stemme for
ændringsforslag nr. 2.
Et fjerde
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 2-5 og 7 stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse, men vil stemme for
ændringsforslag nr. 1-5 og 7.
4. Politiske bemærkninger
Liberal Alliances, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder
ministerens lovforslag problematisk i forhold til den del, der
omhandler, at flygtninge fortsat skal kunne tilbydes
højskoleophold som hidtil, når kommunen finder det
relevant. Formålet med højskoleophold er alment
dannende undervisning. Det mener partierne skal respekteres,
ligesom fleksibiliteten i højskolernes
tilrettelæggelse af forløbene skal respekteres. Derfor
kan LA, ALT, RV og SF alene stemme for lovforslaget som helhed,
såfremt de ændringsforslag, som de samme partier har
stillet, bliver vedtaget.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
mener, at det samlede lovforslag indeholder en række positive
tiltag til at forbedre integrationen i Danmark, herunder et mere
virksomhedsrettet fokus for flygtninge og en lettelse af
kommunernes integrationsopgave. Socialdemokratiet finder det
ligeledes vigtigt, at lovforslaget bygger på enighed med
kommunerne og arbejdsmarkedets parter. Socialdemokratiet finder det
dog ligeledes centralt, at højskolerne fremadrettet fortsat
kan spille en positiv rolle i integrationen i Danmark. På den
baggrund anerkendes ministerens ændringsforslag som et skridt
på vejen, hvorfor Socialdemokratiet stemmer for
ændringsforslagene, men Socialdemokratiet finder dog plads
til yderligere forbedring. Hensynet til omfanget af
integrationsopgaven, enigheden med parterne og lovforslagets
øvrige positive elementer medfører dog, at
Socialdemokratiet stemmer for lovforslaget som en helhed.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (ALT
og RV), tiltrådt af et mindretal
(EL og SF):
1)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
12, stk. 1, indsættes efter 1. pkt.:
»I de tilfælde, hvor kommunen
har anvist et midlertidigt opholdssted, hvor der er sket fravigelse
fra de grænseværdier for støj, der er fastsat i
Miljøstyrelsens vejledninger og bekendtgørelser,
eller anvist en enlig flygtning et beboelsesrum, som skal deles med
en eller flere andre enlige flygtninge, skal kommunalbestyrelsen
snarest muligt anvise flygtningen en permanent
bolig.««
[Anvisning af permanent bolig
snarest muligt, hvis midlertidigt opholdssted deles med flere eller
er placeret sådan, at der er sket fravigelse af
grænseværdier for støj]
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
16, stk. 3, nr. 2, § 23 c,
stk. 4, og § 24 f
ændres »§ 23, stk. 5« til: »§ 23,
stk. 6«.«
[Teknisk korrektion]
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):
3) I
det under nr. 15 foreslåede § 17 a, stk. 1, 2. pkt., indsættes
efter »§§ 23 b og 23 c«: », jf. dog
stk. 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
4) I
den under nr. 15 foreslåede § 17 a indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan fravige kravet efter stk. 1 om, at der for
en jobparat udlænding maksimalt må være 6 uger
mellem hvert virksomhedsrettet tilbud i form af virksomhedspraktik
eller ansættelse med løntilskud efter §§ 23
b og 23 c, hvis betingelserne for at tilbyde et særligt
højskoleophold i medfør af § 24 er
opfyldt.«
[Mulighed for at fravige kravet om
maksimalt 6 uger mellem virksomhedsrettede tilbud for jobparate med
henblik på at tilbyde et særligt
højskoleophold]
Af et mindretal (LA,
ALT, RV og SF), tiltrådt af et mindretal (EL):
5)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
23 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan som led i integrationsprogrammet give en
jobparat udlænding over 18 år, men under 30 år,
tilbud om et særligt højskoleophold i medfør af
§ 24, hvis tilbuddet efter en konkret vurdering må
antages at kunne forbedre den pågældendes
beskæftigelsesmuligheder.«
Stk. 2-7 bliver herefter stk.
3-8.«
[Mulighed for at give et
særligt højskoleophold som et tilbud for jobparate
udlændinge mellem 18-30 år under
integrationsprogrammet]
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af et mindretal (S, V og KF):
6)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
23 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan som led i integrationsprogrammet give en
jobparat udlænding over 18 år, men under 25 år,
tilbud om et særligt højskoleophold i medfør af
§ 24, hvis tilbuddet efter en konkret vurdering må
antages at kunne forbedre den pågældendes
beskæftigelsesmuligheder.«
Stk. 2-7 bliver herefter stk.
3-8.«
[Mulighed for at give et
særligt højskoleophold som et tilbud for jobparate
udlændinge under integrationsprogrammet]
Af et mindretal (LA,
ALT, RV og SF), tiltrådt af et mindretal (EL):
7)
Efter nr. 36 indsættes som nyt nummer:
»05. Efter § 23 f før
overskriften før § 24 a indsættes:
Ȥ 24.
Kommunalbestyrelsen kan efter en konkret vurdering give en jobparat
udlænding over 18 år, men under 30 år, tilbud om
et særligt højskoleophold med henblik på at
forbedre udlændingens beskæftigelsesmuligheder. Det er
en betingelse, at udlændingen forinden har gennemført
et første virksomhedsrettet tilbud, jf. § 16, stk. 6,
medmindre et særligt højskoleophold konkret vurderes
at være mere egnet til at forbedre udlændingens
muligheder for at komme i beskæftigelse eller ordinær
uddannelse end de virksomhedsrettede tilbud, som kommunen kan
tilbyde.
Stk. 2. I det
særlige højskoleophold skal indgå
sprogundervisning og et særligt tilrettelagt erhvervsrettet
forløb. Det erhvervsrettede forløb
tilrettelægges inden for rammerne af højskoleloven og
skal sammen med sprogundervisningen udgøre mindst en
tredjedel af den samlede undervisning, der tilbydes inden for
rammerne af højskoleloven.
Stk. 3. Det
særlige højskoleophold kan ud over sprogundervisning
og et særligt erhvervsrettet forløb efter stk. 2
omfatte enten et tilbud om erhvervspraktik eller et tilbud om
erhvervsrettet undervisning på en erhvervsskole eller et
AMU-center.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan yde hjælp til dækning af
udlændingens egenbetaling i forbindelse med et særligt
højskoleophold af en varighed på ikke over 26 uger,
hvis udlændingen eller dennes ægtefælle ikke har
økonomisk mulighed for at betale udgiften.««
[Målgruppe for og indhold i
et særligt højskoleophold, som kan tilbydes jobparate
udlændinge mellem 18-30 år under
integrationsprogrammet]
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af et mindretal (S, V og KF):
8)
Efter nr. 36 indsættes som nyt nummer:
»06. Efter § 23 f
indsættes før overskriften før § 24 a:
Ȥ 24. I perioden fra
den 1. juli 2016 til den 1. januar 2019 kan kommunalbestyrelsen
efter en konkret vurdering give en jobparat udlænding over 18
år, men under 25 år, tilbud om et særligt
højskoleophold med henblik på at forbedre
udlændingens beskæftigelsesmuligheder. Det er en
betingelse, at udlændingen forinden har gennemført et
første virksomhedsrettet tilbud, jf. § 16, stk. 6,
medmindre et særligt højskoleophold konkret vurderes
at være mere egnet til at forbedre udlændingens
muligheder for at komme i beskæftigelse eller ordinær
uddannelse end de virksomhedsrettede tilbud, som kommunen kan
tilbyde.
Stk. 2. I det
særlige højskoleophold skal indgå
sprogundervisning og et særligt tilrettelagt erhvervsrettet
forløb. Det erhvervsrettede forløb
tilrettelægges inden for rammerne af højskoleloven og
skal sammen med sprogundervisningen udgøre mindst en
tredjedel af den samlede undervisning, der tilbydes inden for
rammerne af højskoleloven.
Stk. 3. Det
særlige højskoleophold skal ud over sprogundervisning
og et særligt erhvervsrettet forløb efter stk. 2
omfatte enten et tilbud om erhvervspraktik eller et tilbud om
erhvervsrettet undervisning på en erhvervsskole eller et
AMU-center. Tilbud efter 1. pkt. skal udgøre gennemsnitligt
mindst 5 timer om ugen under det samlede højskoleophold.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan yde hjælp til dækning af
udlændingens egenbetaling i forbindelse med et særligt
højskoleophold af en varighed på ikke over 26 uger,
hvis udlændingen eller dennes ægtefælle ikke har
økonomisk mulighed for at betale udgiften.««
[Målgruppe for og indhold i
et særligt højskoleophold, som kan tilbydes jobparate
udlændinge under integrationsprogrammet]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslaget som fremsat ændres
regler for boligplacering af flygtninge, således at kommunen
skal anvise en bolig, når det er muligt frem for snarest
muligt.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at i de situationer, hvor kommunalbestyrelsen har anvist en
flygtning en midlertidig indkvartering og der i forbindelse med den
midlertidige indkvartering er sket en fravigelse af de
grænseværdier for støj, der er fastsat i
Miljøstyrelsens vejledninger og bekendtgørelser,
således at boligen f.eks. er placeret på et
støjbelastende område, eller hvor en enlig flygtning
er blevet anvist et beboelsesrum, der skal deles med en eller flere
andre enlige flygtninge, skal kommunen »snarest muligt«
anvise flygtningen en permanent bolig.
Dette foreslås bl.a., under
hensyntagen til at mange flygtninge kommer til Danmark med
krigstraumer og har efterladt familie i de lande, som de er flygtet
fra. Det kan således være en ekstra stor belastning
fysisk som psykisk for flygtninge i længere tid at skulle
opholde sig på støjbelastende områder eller at
dele værelse med flere personer.
Såfremt der for den anviste
midlertidige bolig ikke er sket fravigelser fra de vejledende
grænseværdier for støj, eller der ikke er tale
om indkvartering i beboelsesrum, som deles med flere, skal
kommunalbestyrelsen »når det er muligt« anvise
flygtningen en permanent bolig.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk korrektion som
konsekvens af ændringsforslag om mulighed for at give et
særligt højskoleophold som et tilbud for jobparate
udlændinge under integrationsprogrammet.
Til nr. 3 og 4
I lovforslaget som fremsat foreslås
det, at alle nyankomne flygtninge og familiesammenførte skal
mødes som jobparate, og senest 1 måned efter
overgangen til en kommune skal tilbydes et virksomhedsrettet tilbud
og dernæst en kontinuerlig virksomhedsrettet indsats. Efter 3
måneder gennemføres en egentlig visitation af den
enkelte udlænding som enten jobparat eller aktivitetsparat.
For jobparate må der højst være 6 uger mellem
hvert virksomhedsrettet tilbud.
Det indebærer, at der fremover i
praksis ikke kan tilbydes højskoleophold til jobparate
udlændinge, idet højskoleophold typisk har en varighed
på over 6 uger.
Et højskoleophold kan for nogle
nyankomne unge udlændinge imidlertid bidrage positivt til
integrationsprocessen og de videre muligheder for job og
uddannelse, og det foreslås derfor, at lovforslaget justeres
for i højere grad at imødekomme dette.
Konkret foreslås det, at kommunerne
får mulighed for at fravige kravet om, at der for en jobparat
udlænding maksimalt må være 6 uger mellem hvert
virksomhedsrettet tilbud i form af virksomhedspraktik eller
ansættelse med løntilskud efter §§ 23 b og
23 c, med henblik på at tilbyde et særligt
højskoleophold efter de betingelser, der følger af
den foreslåede nye bestemmelse i integrationslovens §
24. Der henvises til ændringsforslaget til § 1, nr. 8,
og bemærkningerne hertil nedenfor.
Til nr. 5
For flygtninge og familiesammenførte
udlændinge, der modtager integrationsydelse, omfatter
integrationsprogrammet i medfør af integrationslovens §
16, stk. 2, tilbud om danskuddannelse efter integrationslovens
§ 21 og beskæftigelsesrettede tilbud efter
integrationslovens § 23. Kommunen skal efter § 23 give
beskæftigelsesrettede tilbud i form af vejledning og
opkvalificering efter § 23 a, virksomhedspraktik efter §
23 b og/eller ansættelse med løntilskud efter §
23 c.
Et højskoleophold kan ud over at
bidrage til at lære dansk og give indsigt i danske
værdier og dansk kultur gennem deltagelse i et miljø,
hvor der tales dansk, og hvor der er mulighed for at møde
danske elever, for nogle udlændinge også bidrage til at
forberede til det danske arbejdsmarked. I den forbindelse er det
dog helt afgørende, at der også i højskoleregi
er fokus på, at de tilbud, der gives til nyankomne
udlændinge er rettet mod hurtigst muligt at få de
pågældende i ordinær beskæftigelse og
selvforsørgelse.
Det foreslås på den baggrund,
at kommunerne får mulighed for at give et
beskæftigelsesrettet tilbud efter § 23 i form af et
særligt højskoleophold efter den foreslåede nye
bestemmelse i integrationslovens § 24. Der henvises til
ændringsforslaget til § 1, nr. 7, og
bemærkningerne hertil nedenfor.
Det er en betingelse, at tilbuddet efter en
konkret vurdering må antages at kunne forbedre den
pågældendes beskæftigelsesmuligheder. Det
indebærer, at kommunen er forpligtet til at foretage en
konkret vurdering i hver enkelt sag. I den forbindelse må det
indgå i kommunens vurdering, at der er tale om en jobparat
udlænding, hvor det således er vurderet, at den
pågældende er i stand til at deltage i
virksomhedsrettede tilbud i form af virksomhedspraktik eller
ansættelse med løntilskud. Kommunen må
således foretage en konkret vurdering af, hvilket tilbud der
er bedst egnet til at bringe den pågældende
udlænding tættere på arbejdsmarkedet.
Det
foreslås, at muligheden for at tilbyde et særligt
højskoleophold afgrænses til nyankomne
udlændinge mellem 18 og 29 år, som vurderes
først og fremmest at kunne profitere af et sådant
tilbud.
Til nr. 6
For flygtninge og familiesammenførte
udlændinge, der modtager integrationsydelse, omfatter
integrationsprogrammet i medfør af integrationslovens §
16, stk. 2, tilbud om danskuddannelse efter integrationslovens
§ 21 og beskæftigelsesrettede tilbud efter
integrationslovens § 23. Kommunen skal efter § 23 give
beskæftigelsesrettede tilbud i form af vejledning og
opkvalificering efter § 23 a, virksomhedspraktik efter §
23 b og/eller ansættelse med løntilskud efter §
23 c.
Et højskoleophold kan ud over at
bidrage til at lære dansk og give indsigt i danske
værdier og dansk kultur gennem deltagelse i et miljø,
hvor der tales dansk, og hvor der er mulighed for at møde
danske elever, for nogle udlændinge også bidrage til at
forberede til det danske arbejdsmarked. I den forbindelse er det
dog helt afgørende, at der også i højskoleregi
er fokus på, at de tilbud, der gives til nyankomne
udlændinge, er rettet mod hurtigst muligt at få de
pågældende i ordinær beskæftigelse og
selvforsørgelse.
Det foreslås på den baggrund,
at kommunerne i en tidsbegrænset periode får mulighed
for at give et beskæftigelsesrettet tilbud efter § 23 i
form af et særligt højskoleophold efter den
foreslåede nye bestemmelse i integrationslovens § 24.
Der henvises til ændringsforslaget til § 1, nr. 8, og
bemærkningerne hertil nedenfor.
Det er en betingelse, at tilbuddet efter en
konkret vurdering må antages at kunne forbedre den
pågældendes beskæftigelsesmuligheder. Det
indebærer, at kommunen er forpligtet til at foretage en
konkret vurdering i hver enkelt sag. I den forbindelse må det
indgå i kommunens vurdering, at der er tale om en jobparat
udlænding, hvor det således er vurderet, at den
pågældende er i stand til at deltage i
virksomhedsrettede tilbud i form af virksomhedspraktik eller
ansættelse med løntilskud. Kommunen må
således foretage en konkret vurdering af, hvilket tilbud der
er bedst egnet til at bringe den pågældende
udlænding tættere på arbejdsmarkedet.
Det
foreslås, at muligheden for at tilbyde et særligt
højskoleophold afgrænses til nyankomne
udlændinge mellem 18 og 24 år, som vurderes
først og fremmest at kunne profitere af et sådant
tilbud.
Til nr. 7
Efter gældende regler i
integrationslovens § 23 a, stk. 1, nr. 2, kan kommunerne som
led i integrationsprogrammet give tilbud om vejledning og
opkvalificering i form af f.eks. et højskoleophold.
Tilbuddet skal afdække og udvikle udlændingens faglige,
sociale eller sproglige kompetencer med henblik på
opkvalificering til arbejdsmarkedet.
I lovforslaget som fremsat foreslås
det, at alle nyankomne flygtninge og familiesammenførte skal
mødes som jobparate og senest 1 måned efter overgangen
til en kommune skal tilbydes et virksomhedsrettet tilbud og
dernæst en kontinuerlig virksomhedsrettet indsats.
Formålet hermed er dels, at nyankomne flygtninge og
familiesammenførte tidligst muligt introduceres til en
konkret arbejdsplads, dels at der stilles krav til den enkelte
udlænding om i videst muligt omfang at arbejde for
integrationsydelsen. Kravet om en kontinuerlig virksomhedsrettet
indsats skal desuden ses på baggrund af de beskedne
resultater af det hidtidige integrationsprogram, som bl.a. kan have
sammenhæng med, at den virksomhedsrettede indsats
udgør en relativt lille del af indsatsen i
integrationsprogrammet, selv om de virksomhedsrettede indsatser
erfaringsmæssigt generelt set indebærer bedre
beskæftigelseseffekter end vejledning og opkvalificering.
For jobparate udlændinge
indebærer den kontinuerlige virksomhedsrettede indsats, at
der højst må være 6 uger mellem hvert
virksomhedsrettet tilbud. Det indebærer, at der fremover ikke
i praksis kan tilbydes højskoleophold til jobparate
udlændinge, idet højskoleophold typisk har en varighed
på over 6 uger.
Lovforslaget som fremsat indebærer
ikke ændringer i adgangen til at tilbyde aktivitetsparate
udlændinge et højskoleophold som led i et
integrationsprogram.
Et højskoleophold kan for nogle
nyankomne unge udlændinge imidlertid bidrage positivt til
integrationsprocessen og de videre muligheder for job og
uddannelse. Det foreslås derfor, at der i en
tidsbegrænset periode og under visse betingelser gives
kommunerne mulighed for at anvende højskoleophold i
integrationsindsatsen også for jobparate udlændinge
mellem 18 og 29 år.
Der foreslås således indsat en
ny § 24 i integrationsloven, som indebærer, at
kommunerne får mulighed for efter en konkret vurdering at
give en jobparat udlænding over 18 år, men under 30
år, tilbud om et særligt højskoleophold med
henblik på at forbedre udlændingens
beskæftigelsesmuligheder, jf. det foreslåede § 24,
stk. 1, 1. pkt.
Det forudsættes, at
højskoleopholdet er tilskudsberettigende efter
højskoleloven.
Målgruppen for et særligt
højskoleophold er jobparate udlændinge mellem 18 og 29
år, som i særlig grad vurderes at kunne profitere af et
højskoleophold.
Det er en betingelse for at tilbyde det
særlige højskoleophold, at udlændingen forinden
har gennemført et første virksomhedsrettet tilbud
efter integrationslovens § 16, stk. 6, medmindre et
særligt højskoleophold konkret vurderes at være
mere egnet til at forbedre udlændingens muligheder for at
komme i beskæftigelse eller ordinær uddannelse end de
virksomhedsrettede tilbud, som kommunen kan tilbyde, jf. det
foreslåede § 24, stk. 1, 2. pkt. Det indebærer, at
kommunen er forpligtet til at foretage en konkret vurdering i hver
enkelt sag. I den forbindelse må det indgå i kommunens
vurdering, at der er tale om en jobparat udlænding, hvor det
således er vurderet, at den pågældende er i stand
til at deltage i virksomhedsrettede tilbud i form af
virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud.
Kommunen må således foretage en konkret vurdering af,
hvilket tilbud der er bedst egnet til at bringe den
pågældende udlænding tættere på
arbejdsmarkedet.
I det særlige højskoleophold
skal indgå sprogundervisning og et særligt tilrettelagt
erhvervsrettet forløb. Det erhvervsrettede forløb
tilrettelægges inden for rammerne af højskoleloven og
skal sammen med sprogundervisningen udgøre mindst en
tredjedel af den samlede undervisning, der tilbydes inden for
rammerne af højskoleloven, jf. det foreslåede §
24, stk. 2.
Det forventes, at den enkelte
højskole selv udvikler det særligt tilrettelagte
erhvervsrettede forløb og oplyser om indholdet heraf
på sin hjemmeside og i det enkelte kursus´
indholdsplan.
Det særlige erhvervsrettede
forløb kan f.eks. tilrettelægges i samarbejde med
virksomheder i lokalområdet, og ved at der i den
særligt tilrettelagte undervisning på højskolen
anvendes virksomhedsbesøg, inddrages oplæg fra
virksomheder, jobcentre m.v. Herudover kan der også
samarbejdes med den lokale erhvervsskole, f.eks. ved at en del af
undervisningen foregår på erhvervsskolen med anvendelse
af skolens værkstedsfaciliteter mod betaling, eller ved at en
erhvervsskolelærer ansættes som timelærer
på højskolen.
Det særlige erhvervsrettede
forløb skal tilrettelægges i sammenhæng med
højskolens eksisterende forpligtelse til at vejlede sine
elever om uddannelse og erhverv. Det indebærer, at den
enkelte udlænding både deltager i erhvervsrettet
undervisning og modtager en individuel erhvervs- og
uddannelsesvejledning.
Herudover kan det særlige
højskoleophold omfatte enten et tilbud om erhvervspraktik
eller et tilbud om erhvervsrettet undervisning på en
erhvervsskole eller et AMU-center, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 24, stk. 3. Formålet hermed er at styrke
de deltagende udlændinges erhvervskompetencer og dermed deres
muligheder for hurtigt at opnå tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Kommunerne får hjemmel til at yde
hjælp til dækning af udlændingens egenbetaling i
forbindelse med et særligt højskoleophold af en
varighed på ikke over 26 uger. Det er en forudsætning
for hjælpen, at udlændingen eller dennes
ægtefælle ikke selv har økonomisk mulighed for
at betale udgiften, jf. den foreslåede bestemmelse i §
24, stk. 4. Kommunernes adgang til at dække udgiften til
egenbetaling svarer til, hvad der gælder for et
højskoleophold efter integrationslovens § 23 a, stk. 1,
nr. 2. Der ydes dog ikke statslig refusion for kommunernes udgift
hertil, idet det bemærkes, at kommunerne i forbindelse med
højskoleopholdet vil have en besparelse på andre
områder, f.eks. på udgifter til sprogundervisning og
bolig.
Til nr. 8
Efter
gældende regler i integrationslovens § 23 a, stk. 1, nr.
2, kan kommunerne som led i integrationsprogrammet give tilbud om
vejledning og opkvalificering i form af f.eks. et
højskoleophold. Tilbuddet skal afdække og udvikle
udlændingens faglige, sociale eller sproglige kompetencer med
henblik på opkvalificering til arbejdsmarkedet.
I lovforslaget
som fremsat foreslås det, at alle nyankomne flygtninge og
familiesammenførte skal mødes som jobparate og senest
1 måned efter overgangen til en kommune skal tilbydes et
virksomhedsrettet tilbud og dernæst en kontinuerlig
virksomhedsrettet indsats. Formålet hermed er dels, at
nyankomne flygtninge og familiesammenførte tidligst muligt
introduceres til en konkret arbejdsplads, dels at der stilles krav
til den enkelte udlænding om i videst muligt omfang at
arbejde for integrationsydelsen. Kravet om en kontinuerlig
virksomhedsrettet indsats skal desuden ses på baggrund af de
beskedne resultater af det hidtidige integrationsprogram, som bl.a.
kan have sammenhæng med, at den virksomhedsrettede indsats
udgør en relativt lille del af indsatsen i
integrationsprogrammet, selv om de virksomhedsrettede indsatser
erfaringsmæssigt generelt set indebærer bedre
beskæftigelseseffekter end vejledning og opkvalificering.
For jobparate
udlændinge indebærer den kontinuerlige
virksomhedsrettede indsats, at der højst må være
6 uger mellem hvert virksomhedsrettet tilbud. Det indebærer,
at der fremover i praksis ikke kan tilbydes højskoleophold
til jobparate udlændinge, idet højskoleophold typisk
har en varighed på over 6 uger.
Lovforslaget som
fremsat indebærer ikke ændringer i adgangen til at
tilbyde aktivitetsparate udlændinge et højskoleophold
som led i et integrationsprogram.
Et
højskoleophold kan for nogle nyankomne unge udlændinge
imidlertid bidrage positivt til integrationsprocessen og de videre
muligheder for job og uddannelse. Det foreslås derfor, at der
i en tidsbegrænset periode og under visse betingelser gives
kommunerne mulighed for at anvende højskoleophold i
integrationsindsatsen også for jobparate udlændinge
mellem 18 og 24 år.
Der
foreslås således indsat en ny § 24 i
integrationsloven, som indebærer, at kommunerne i perioden
fra den 1. juli 2016 til den 1. januar 2019 får mulighed for
efter en konkret vurdering at give en jobparat udlænding over
18 år, men under 25 år, tilbud om et særligt
højskoleophold med henblik på at forbedre
udlændingens beskæftigelsesmuligheder, jf. det
foreslåede § 24, stk. 1, 1. pkt.
Det
forudsættes, at højskoleopholdet er
tilskudsberettigende efter højskoleloven.
Målgruppen
for et særligt højskoleophold er jobparate
udlændinge mellem 18 og 24 år, som i særlig grad
vurderes at kunne profitere af et højskoleophold.
Det er en
betingelse for at tilbyde det særlige højskoleophold,
at udlændingen forinden har gennemført et
første virksomhedsrettet tilbud efter integrationslovens
§ 16, stk. 6, medmindre et særligt højskoleophold
konkret vurderes at være mere egnet til at forbedre
udlændingens muligheder for at komme i beskæftigelse
eller ordinær uddannelse, end de virksomhedsrettede tilbud,
som kommunen kan tilbyde, jf. det foreslåede § 24, stk.
1, 2. pkt. Det indebærer, at kommunen er forpligtet til at
foretage en konkret vurdering i hver enkelt sag. I den forbindelse
må det indgå i kommunens vurdering, at der er tale om
en jobparat udlænding, hvor det således er vurderet, at
den pågældende er i stand til at deltage i
virksomhedsrettede tilbud i form af virksomhedspraktik eller
ansættelse med løntilskud. Kommunen må
således foretage en konkret vurdering af, hvilket tilbud der
er bedst egnet til at bringe den pågældende
udlænding tættere på arbejdsmarkedet.
I det
særlige højskoleophold skal indgå
sprogundervisning og et særligt tilrettelagt erhvervsrettet
forløb. Det erhvervsrettede forløb
tilrettelægges inden for rammerne af højskoleloven og
skal sammen med sprogundervisningen udgøre mindst en
tredjedel af den samlede undervisning, der tilbydes inden for
rammerne af højskoleloven, jf. det foreslåede §
24, stk. 2.
Det forventes, at
den enkelte højskole selv udvikler det særligt
tilrettelagte erhvervsrettede forløb og oplyser om indholdet
heraf på sin hjemmeside og i det enkelte kursus'
indholdsplan.
Det særlige
erhvervsrettede forløb kan f.eks. tilrettelægges i
samarbejde med virksomheder i lokalområdet, og ved at der i
den særligt tilrettelagte undervisning på
højskolen anvendes virksomhedsbesøg, inddrages
oplæg fra virksomheder, jobcentre m.v. Herudover kan der
også samarbejdes med den lokale erhvervsskole, f.eks. ved at
en del af undervisningen foregår på erhvervsskolen med
anvendelse af skolens værkstedsfaciliteter mod betaling,
eller ved at en erhvervsskolelærer ansættes som
timelærer på højskolen.
Det særlige
erhvervsrettede forløb skal tilrettelægges i
sammenhæng med højskolens eksisterende forpligtelse
til at vejlede sine elever om uddannelse og erhverv. Det
indebærer, at den enkelte udlænding både deltager
i erhvervsrettet undervisning og modtager en individuel erhvervs-
og uddannelsesvejledning.
Herudover skal
det særlige højskoleophold omfatte enten et tilbud om
erhvervspraktik eller et tilbud om erhvervsrettet undervisning
på en erhvervsskole eller et AMU-center, og det valgte tilbud
skal udgøre gennemsnitligt mindst 5 timer om ugen under det
samlede højskoleophold, jf. den foreslåede bestemmelse
i § 24, stk. 3. Formålet hermed at styrke de deltagende
udlændinges erhvervskompetencer og dermed deres muligheder
for hurtigt at opnå tilknytning til arbejdsmarkedet.
Kommunerne
får hjemmel til at yde hjælp til dækning af
udlændingens egenbetaling i forbindelse med et særligt
højskoleophold af en varighed på ikke over 26 uger.
Det er en forudsætning for hjælpen, at
udlændingen eller dennes ægtefælle ikke selv har
økonomisk mulighed for at betale udgiften, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 24, stk. 4. Kommunernes
adgang til at dække udgiften til egenbetaling svarer til,
hvad der gælder for et højskoleophold efter
integrationslovens § 23 a, stk. 1, nr. 2. Der ydes dog ikke
statslig refusion for kommunernes udgift hertil, idet det
bemærkes, at kommunerne i forbindelse med
højskoleopholdet vil have en besparelse på andre
områder, f.eks. på udgifter til sprogundervisning og
bolig.
Der vil i
løbet af første kvartal 2018 blive igangsat en
evaluering af den foreslåede ordning på baggrund af de
særlige højskoleophold, der inden da er
gennemført efter ordningen. Der vil i den forbindelse bl.a.
blive set på grundlaget for kommunernes visiteringspraksis i
forhold til ordningen og effekten i forhold til
arbejdsmarkedsdeltagelse for de udlændinge, der indgår
i ordningen. Der vil ligeledes blive set på, hvordan
højskolerne i praksis har anvendt den ny ordning, herunder
på erfaringerne med samarbejde med erhvervsskoler m.v.
På grundlag af evalueringen vil der skulle tages stilling
til, om ordningen skal videreføres efter den 1. januar
2019.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Merete
Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk
Olesen (LA) Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) nfmd. Jan Johansen
(S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye (S) Yildiz Akdogan (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Ulla
Sandbæk (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie
Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 189
Bilagsnr. | Titel | 11 | Betænkning afgivet den 27. maj
2016 | 12 | Ændringsforslag nr. 10 og 11 stillet
den 30. maj 2016 uden for betænkningen | 13 | Ændringsforslag, fra
udlændinge-, integrations- og boligministeren | 14 | 1. udkast til
tillægsbetænkning | 15 | Ændringsforslag, fra
udlændinge-, integrations- og boligministeren | 16 | 2. udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 189
Spm.nr. | Titel | 22 | Spm. om at levere teknisk bistand til
ændringsforslag, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvorvidt ændringsforslag nr.
5 og 9 ikke indfører nye regler, men blot er lovtekniske
gennemskrivninger af gældende regler, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der imødekommer de af LA, ALT, RV og
SF fremsatte ønsker i forhold til højskoleophold som
led i integrationsprogrammet, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå |
|