Skriftlig fremsættelse (31. maj
2016)
Udlændinge-,
integrations- og boligministeren (Inger
Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven og lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, integrationsloven og forskellige andre love
(Ophævelse af 2 års fristen i sager om
familiesammenføring med børn og overgangsregel for
ret til ferie for uddannelseshjælps- og
kontanthjælpsmodtagere, der overgår til
integrationsydelse)
Lovforslag nr. L
Med det lovforslag, der fremsættes i
dag, lukkes der et hul i udlændingeloven.
Det fremgår af udlændingelovens
§ 9, stk. 16, at familiesammenføring med et barn, hvis
barnet og den anden forælder bor i hjemlandet, og barnet er
over 6 år, som udgangspunkt er betinget af, at barnet har
eller har mulighed for at opnå en sådan tilknytning til
Danmark, at der er grundlag for en vellykket integration.
Kravet stilles bl.a. ikke, hvis
ansøgningen indgives senest 2 år efter, at den
herboende forælder opfylder betingelserne for at få
familiesammenføring med barnet.
EU-Domstolen har den 12. april 2016 afsagt
dom i sagen C-561/14, Genc, der vedrører
udlændingelovens § 9, stk. 16.
EU-Domstolen fastslår, at hensynet
til at sikre en vellykket integration af udlændinge kan
udgøre et tvingende alment hensyn. Fordi kravet kun finder
anvendelse for ansøgninger, som indgives efter 2 års
fristen, finder EU-Domstolen imidlertid, at kravet om
proportionalitet ikke er opfyldt. EU-Domstolen konkluderer derfor,
at kravet ikke kan begrundes.
EU-Domstolens dom betyder, at
udlændingelovens § 9, stk. 16, i sin helhed ikke kan
anvendes. Der kan derfor ikke længere stilles et krav om, at
familiesammenføring med et barn i dette tilfælde er
betinget af vellykket integration.
Det er derfor nødvendigt at lukke
dette hul, så der på ny kan stilles et krav om
vellykket integration.
Lovforslaget går derfor ud på
at ophæve 2 års fristen i § 9, stk. 16, og
samtidig fastholde kravet om vellykket integration.
Det vil betyde, at alle børn over 6
år som udgangspunkt skal integrationsvurderes, hvis en af
forældrene bor i hjemlandet, uanset hvornår
ansøgningen om familiesammenføring indgives.
Lovforslaget skal behandles så
hurtigt som muligt, så hullet i loven hurtigt kan lukkes.
Derfor sendes lovforslaget i høring samtidig med
fremsættelsen, og det foreslås, at loven træder i
kraft hurtigt og gælder for ansøgninger, der indgives
fra tidspunktet for lovforslagets fremsættelse. På den
måde sikres det, at integrationskravet vil gælde for
flest mulige udlændinge.
Lovforslaget vil samtidig rette op på
det forhold, at der i forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 300 af
22. marts 2016 om udvidelse af personkredsen for modtagere af
integrati-onsydelse, der trådte i kraft den 1. april 2016 og
får virkning fra den 1. juli 2016, ikke blev taget stilling
til den situation, hvor en uddannelseshjælps- eller
kontanthjælpsmodtager, der fra den 1. juli 2016 overgår
til at modtage integrationsydelse, forinden den 1. juli 2016 har
opnået ret til ferie i medfør af lov om aktiv
socialpolitik.
Lov nr. 300 af 22. marts 2016
indebærer, at alle personer, der modtager eller
ansøger om uddannelseshjælp eller kontanthjælp
fra dette tidspunkt og ikke har opholdt sig her i riget i 7 ud af
de seneste 8 år, i stedet modtager integrationsydelse efter
lov om aktiv socialpolitik.
En person, der har modtaget uddannelses-
eller kontanthjælp i 12 sammenhængende måneder,
har ret til op til 5 ugers ferie, hvor personen kan modtage
uddannelses- eller kontanthjælp. En tilsvarende ret
gælder ikke personer, der modtager integrationsydelse. Det
indebærer, at integrationsydelsesmodtagere ikke optjener ret
til ferie og dermed integrationsydelse under ferie.
Ved lov nr. 300 af 22. marts 2016 blev der
som nævnt ikke taget stilling til den situation, hvor en
uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsmodtager, der fra
den 1. juli 2016 overgår til at modtage integrationsydelse,
forinden den 1. juli 2016 har opnået ret til ferie i
medfør af lov om aktiv socialpolitik. Det indebærer,
at personer, der overgår til integrationsydelse, den 1. juli
2016 mister en evt. opnået ferieret. Det er således
uklart, om personer, der overgår til integrationsydelse den
1. juli 2016, bevarer retten til at holde den optjente ferie.
Lovforslaget indebærer, at
uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsmodtagere, der
med virkning fra den 1. juli 2016 overgår til
integrationsydelse, og som har opnået ret til ferie, bevarer
deres ret til at afholde ferien det første år, hvor de
modtager integrationsydelse. Lovforslaget indebærer
endvidere, at der under ferie udbetales integrationsydelse, og at
udbetaling heraf sker under forudsætning af, at personen i
øvrigt opfylder betingelserne for at modtage
integrationsydelse, mens ferien afholdes.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.