Tillægsbetænkning afgivet af
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 2. juni
2016
1. Ændringsforslag
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. maj 2016
og var til 1. behandling den 31. maj 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-,
Integrations- og Boligudvalget. Udvalget afgav betænkning den
1. juni 2016. Lovforslaget var til 2. behandling den 2. juni 2016.
Ved 2. behandling blev lovforslaget delt i 2 lovforslag: nr. L 191
A og L 191 B. Lovforslag nr. L 191 A blev henvist til fornyet
behandling i Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget.
Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i udvalget (S, DF, V, LA og KF)
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsorden § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30
dage fra lovforslaget fremsættes, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
Flertallet indstiller endvidere, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsorden §
8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra
offentliggørelsen af tillægsbetænkningen, til
lovforslaget kommer til 3. behandling, og fra bestemmelsen i §
13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere
end 2 dage efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
vil gerne udtrykke kritik af, at lovforslaget skal hastebehandles.
Det er en uskik, at hverken Folketinget eller offentligheden
får ordentlig mulighed for at behandle forslag til ny
lovgivning. S anerkender selvfølgelig, at lovforslaget er
fremsat for at bringe den danske udlændingelovgivning i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser efter
EU-Domstolens dom fra april 2016 (C-561/14, Genc). S mener, at
integrationsvurderingen, der blev indført i 2004, skal
bevares, da børn, der kommer til Danmark, sikres den bedst
mulige integration ved at komme til landet så tidligt som
muligt. S mener ikke, at aldersgrænsen skal sættes til
6 år, som regeringen foreslår. Med det brede flertal
fra 2012, der omfattede SF, S, RV, V, EL, LA og KF, blev
aldersgrænsen for, hvornår et barn skal
integrationsvurderes, sat til 6 år, hvorefter
2-årsfristen begyndte at løbe. Dermed var der de facto
tale om en regel, der tidligst kunne ramme børn på 8
år og opefter. S har derfor sammen med en række andre
partier til 2. behandling stillet et ændringsforslag, der
ændrer aldersgrænsen for integrationsvurderinger fra 6
år til 8 år. S understreger samtidig, at
integrationsvurderinger fortsat skal bygge på en
skønsmæssig vurdering, hvor bl.a. barnets alder
indgår. Og i forlængelse heraf skal S understrege, at
integrationsvurderingen kan fraviges, hvis særlige grunde,
herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for det af mindretallet stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget. Vi anerkender, at EU-Domstolens dom i
sag C-561/14, Genc, nødvendiggør en ændring af
dansk lovgivning, men ønsker at påpege, at reglerne om
familiesammenføring og vurdering af udsigten til en
vellykket integration er dybt komplicerede forhold, hvis regulering
forudsætter et grundigt forarbejde. Dette grundige
forarbejde, der også indbefatter en normal
høringsprocedure inden fremsættelse af lovforslag, har
regeringen valgt ikke at tage sig tid til, hvilket er meget
beklageligt. Vi ser ingen saglige argumenter for, at regeringen
ikke kan vente til efter sommerferien med at vedtage en
ændring af lovgivningen som reaktion på Gencdommen. At
loven hastes igennem, er et udtryk for manglende respekt for
folkestyret.
EL, ALT, RV og SF ønsker kravet om
en vurdering af børns udsigt til vellykket integration
afskaffet. Vi mener, at det bør være et
grundlæggende princip, at børn skal have ret til at bo
sammen med deres forældre. Hvis man giver en far eller en mor
opholdstilladelse, må man også give eventuelle
mindreårige børn lov til at være her. Vi
støtter derfor naturligvis heller ikke en lovændring,
som betyder, at endnu flere børn skal udsættes for en
integrationsvurdering - med den risiko, det medfører, for at
barnet får et afslag på familiesammenføring med
far eller mor her i Danmark. Med den aftale, der i 2012 blev
indgået mellem den daværende S-R-SF-regering, EL og LA,
blev det sikret, at intet barn under 8 år skulle
udsættes for en vurdering af udsigten til vellykket
integration.
Regeringen kunne løse de problemer,
der er opstået med Gencdommen, på andre måder end
ved det foreliggende lovforslag. Man kunne f.eks. vælge helt
at afskaffe integrationsvurderingen. Eller man kunne vælge at
afskaffe 2-årsreglen i kombination med en generel
hævelse af aldersgrænsen, således at f.eks. ingen
børn under 15 år udsættes for en
integrationsvurdering.
I EL, ALT, RV og SF beklager vi dybt, at
dette lovforslag hastes igennem Folketinget på mindre end 3
døgn. Vi beklager, når vi i Folketinget, som er valgt
af danskerne til at repræsentere dem, ikke har et
tilstrækkelig oplyst grundlag at tage stilling til de
lovforslag, der bliver fremsat.
Vi har forsøgt at forstå, hvad
der kan siges at være af sagligt grundlag, for at dette
lovforslag skal hastes igennem Folketinget på under 3
døgn. Men det er umuligt at få svar. Tværtimod
har vi i flere tilfælde fået skriftlige svar, der
lyder, at ministeriet ikke kan svare på grund af den korte
tidsfrist. En tidsfrist, der som bekendt skyldes ministerens eget
hastværk.
I EL, ALT, RV og SF kan vi ikke nå
anden konklusion, end at vi hastebehandler, fordi ministeren og
flertallet har mulighed herfor, fordi forslaget bliver vedtaget
alligevel.
Vi anser denne hasteproces som manglende
respekt for folkestyret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (EL,
ALT, RV og SF):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. § 9, stk. 16, ophæves.
Stk. 17-37 bliver herefter stk.
16-36.«
[Ophævelse af kravet om
integrationsvurderinger af børn]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ophæves
kravet om, at børn over 8 år skal gennemgå en
vurdering af, om der er grundlag for en vellykket integration i
Danmark.
Forslagsstillerne mener, at såfremt
en forælder har fået opholdstilladelse i Danmark,
så er det kun naturligt, at det samme gør sig
gældende for deres eventuelle børn.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Merete
Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk
Olesen (LA) Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) nfmd. Jan Johansen
(S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye (S) Yildiz Akdogan (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Ulla
Sandbæk (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie
Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 191 A
Bilagsnr. | Titel | 8 | Betænkning afgivet den 1/6-16 | 9 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
|