Fremsat den 8. oktober 2015 af
finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansårene 2014-2017 og lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2018
(Konsekvenser af regeringens forslag til
finanslov for 2016)
§ 1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-2017, jf.
lovbekendtgørelse nr. 42 af 20. januar 2015,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, ændres
»449,0« til: »439,6«, og
»191,0« ændres til: »189,0«.
2. I
§ 3, stk. 1, ændres
»451,0« til: »440,1«, »192,5«
ændres til: »182,7« og »251,6«
ændres til: »257,4«.
3. I
§ 3, stk. 2, ændres
»229,0« til: » 237,4«.
4. I
§ 3, stk. 3, ændres
»104,7« til: »110,4«, »101,8«
ændres til: »107,4« og »2,9«
ændres til: »3,0«.
5. I
§ 4, stk. 1, ændres
»455,7« til: »448,1«, »196,4«
ændres til: »190,5« og »252,1«
ændres til: »257,6«.
6. I
§ 4, stk. 2, ændres
»229,0« til: »235,0«.
7. I
§ 4, stk. 3, ændres
»104,7« til: »110,4«, »101,8«
ændres til: »107,4« og »2,9«
ændres til: »3,0«.
§ 2
I lov nr. 1483 af 23. december 2014 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2018 foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»456,6« til: »454,5« og »256,7«
ændres til: »254,6«.
2. I
§ 1, stk. 2, ændres
»234,7« til: »232,7«.
3. I
§ 1, stk. 3, ændres
»107,7« til: »110,2«, »104,7«
ændres til: »107,3« og »3,0«
ændres til: »2,9«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Lovens § 1
har virkning for finansårene 2015-2017.
Stk. 3. Lovens § 2
har virkning for finansåret 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det lovforslag, der hermed fremsættes
for Folketinget, har til formål at ændre de konkrete
niveauer for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansårene 2015, 2016, 2017 og 2018, jf. budgetlovens §
6, stk. 2.
Ændringerne skal ses i lyset af
regeringsskiftet og afspejler regeringens økonomiske politik
og prioriteringer på det forslag til finanslov for 2016, som
regeringen har fremsat primo oktober.
De nuværende strukturelle offentlige
underskud skal i de kommende år mindskes frem mod målet
om balance mellem indtægter og udgifter i 2020. En
troværdig kurs i den økonomiske politik er
afgørende for fastholdelsen af den høje grad af
tillid til dansk økonomi.
Udgiftslofterne, som skal understøtte,
at de overordnede finanspolitiske mål indfries, blev ved
førstegangsfastsættelsen fastsat med udgangspunkt i
Konvergensprogram 2013, hvor der blev forventet et strukturelt
underskud i 2016 på 0,3 pct. af BNP. Siden er den
strukturelle saldo løbende blevet svækket.
Udgiftslofter for stat, regioner og kommuner foreslås derfor
ændret med henblik på at sikre, at udgiftslofterne
understøtter budgetlovens regler og tilpasningen mod
strukturel balance i 2020.
De foreslåede udgiftslofter afspejler
endvidere regeringens konkrete politiske prioriteringer på
finanslovforslaget, herunder en række skatte- og
afgiftslempelser (bl.a. BoligJobordningen, NOx-afgiften samt
annullering af reklameafgiften), som bl.a. finansieres ved lavere
udgifter under delloftet for driftsudgifter.
Endelig afspejler lovforslaget
indførelse af et årligt omprioriteringsbidrag på
1 pct. fra kommuner, og i forhold til regionerne 1 pct. fra de
regionale udviklingsopgaver og 1 pct. af administrationen på
sundhedsområdet. Det sker i forlængelse af
økonomiaftalerne og indebærer en ændret
fordeling mellem udgiftslofterne i de tre sektorer.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1 Budgetloven og udgiftslofter
Budgetlovens § 6, stk. 2,
fastsætter, at finansministeren i særlige
tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om
ændring af de i stk. 1 nævnte love om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Derudover kan finansministeren hvert år
foretage omfordelinger mellem de tre udgiftslofter med tilslutning
fra Folketingets Finansudvalg, jf. budgetlovens § 8, stk.
1.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner
mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de
gældende udgiftslofter og dels at gøre det på
andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af
forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter
et folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen
f.eks. finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter.
2.2. Ændring
af delloftet for driftsudgifter i 2015
Regeringen har den 29. juni 2015 indgået
Aftale om BoligJobordningen. BoligJobordningen skønnes at
medføre et mindreprovenu på 1.090 mio. kr. i 2015
efter adfærd og tilbageløb.
Der lægges op til, at delloftet for
driftsudgifter i 2015 nedjusteres som følge af Aftale om
BoligJobordningen svarende til mindreprovenuet efter adfærd
og tilbageløb, jf. tabel 1.
Tabel 1 Forslag til justering af
delloft for driftsudgifter i 2015 | | | 2015 | Gældende delloft
for driftsudgifter (mia. kr.) | 190,1 | Nedjustering som
følge af BoligJobordning (mio. kr.) | -1.090 | Forslag til delloft for
driftsudgifter i 2015 (mia. kr.) | 189,0 |
|
2.3. Ændring
af de gældende udgiftslofter for 2016-2018
Det foreslås på baggrund af
regeringens forslag til finanslov for finansåret 2016 at
ændre udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
2016-2018.
De samlede forslag til ændringer af
udgiftslofter for stat, regioner og kommuner fremgår af
nedenstående tabel og kan overordnet henføres til:
? Nedjustering af delloftet for driftsudgifter med
henblik på genoprettelse af de offentlige finanser
? Ændringer af udgiftslofter som følge
af konkrete initiativer på finanslovforslaget for 2016,
herunder initiativer, der følger af allerede indgåede
politiske aftaler
? Indarbejdelse af omprioriteringsbidrag i kommuner
og regioner, der indebærer en omprioritering mellem
udgiftslofterne i de tre sektorer.
Tabel 2 viser de samlede ændringer.
Tabel 2 Forslag til
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for 2016 til
2018 | | 2016 | 2017 | 2018 | Delloftet for
driftsudgifter på teknisk FFL16 (mia. kr. ) | 192,2 | 196,4 | 200,5 | Yderligere
administrative korrektioner på det genfremsatte forslag (mio.
kr. ) | -1.950,9 | -1.950,9 | -1.950,9 | Gældende delloft
for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner FFL16 (mia.
kr.) | 190,2 | 194,4 | 198,5 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | -7.467,3 | -3.967,9 | 1.358,7 | - herunder
nedjustering med henblik på genoprettelse af offentlige
finanser | -5.000 | -5.000 | -3.000 | -herunder
ændringer som følge af initiativer på
FFL16 | -2.467,3 | -1.431,4 | -543,7 | - herunder
indarbejdelse af omprioriteringsbidrag | - | 2.463,5 | 4.902,4 | Forslag til delloftet
for driftsudgifter (mia. kr.) | 182,7 | 190,5 | 199,9 | | | | | Delloftet for
indkomstoverførsler på teknisk FFL16 (mia.
kr.) | 258,0 | 258,4 | 255,5 | Yderligere
administrative loftskorrektioner genfremsat FFL16 (mio.
kr.) | -258,2 | -259,0 | -256,3 | Gældende delloft
for indkomstoverførsler inkl. administrative korrektioner FFL16 (mia.
kr.) | 257,8 | 258,1 | 255,2 | Forslag til
loftsjusteringer(mio. kr.) | -339,4 | -480,9 | -600,9 | -herunder
ændringer som følge af initiativer på
FFL16 | -339,4 | -480,9 | -600,9 | Forslag til delloft for
indkomstoverførsler (mia.kr.) | 257,4 | 257,6 | 254,6 | | | | | Kommunalt udgiftsloft
på teknisk FFL16 (mia. kr.) | 237,4 | 237,4 | 237,4 | Yderligere
administrative korrektioner på det genfremsatte forslag (mio.
kr. ) | 35,0 | 35,0 | 35,0 | Gældende kommunalt
udgiftsloft inkl. administrative
korrektioner FFL16 (mia. kr.) | 237,4 | 237,4 | 237,4 | Forslag til samlede
loftskorrektioner (mio. kr. ) | - | -2.374,1 | -4.724,5 | -indarbejdelse af
omprioriteringsbidrag | - | -2.374,1 | -4.724,5 | Forslag til kommunalt
udgiftsloft (mia. kr.) | 237,4 | 235,0 | 232,7 | | | | | Regionalt delloft for
sundhedsudgifter på teknisk FFL16 (mia. kr.) | 105,5 | 105,5 | 105,5 | Yderligere
administrative korrektioner på det genfremsatte forslag (mio.
kr. ) | 1.960,8 | 1.960,8 | 1.960,8 | Gældende regionalt
delloft for sundhedsudgifter inkl. administrative korrektioner FFL16 (mia.
kr.) | 107,4 | 107,4 | 107,4 | Forlsag til samlede
loftskorrektioner (mio. kr.) | - | -59,4 | -118,2 | -indarbejdelse af
omprioriteringsbidrag | - | -59,4 | -118,2 | Forslag til regionalt
delloft for sundhedsudgifter (mia.kr.) | 107,4 | 107,4 | 107,3 | | | | | Regionalt delloft for
udviklingsopgaver på teknisk FFL16 (mia. kr.) | 3,0 | 3,0 | 3,0 | Yderligere
administrative korrektioner på det genfremsatte forslag (mio.
kr. ) | -30,0 | -30,0 | -30,0 | Gældende regionalt
delloft for udviklingsopgaver inkl. administrative korrektioner FFL16 (mia.
kr.) | 3,0 | 3,0 | 3,0 | Forslag til samlede
loftskorrektioner (mio. kr.) | - | -30,0 | -59,7 | -indarbejdelse af
omprioriteringsbidrag | - | -30,0 | -59,7 | Forslag til regionalt
delloft for udviklingsopgaver (mia. kr.) | 3,0 | 3,0 | 2,9 |
|
2.3.1. Nedjusteringer af delloft for driftsudgifter med
henblik på genoprettelse af de offentlige finanser
De nuværende strukturelle offentlige
underskud skal i de kommende år mindskes frem mod målet
om balance mellem indtægter og udgifter i 2020. Efter
Folketingsvalget er der fremkommet nye oplysninger om de offentlige
finanser, som uden modgående tiltag vil øge det
strukturelle underskud til 0,7 pct. af BNP. For at overholde
budgetlovens underskudsgrænse på 0,5 pct. af BNP er det
derfor nødvendigt at reducere råderummet i
finanspolitikken med 3 mia. kr. i 2016-2018.
Regeringen lægger endvidere med
finanslovforslaget for 2016 op til, at finanspolitikken ikke
længere tilrettelægges helt til budgetlovens
grænse for det strukturelle underskud på 0,5 pct. af
BNP. Derfor er det nødvendigt at reducere råderummet i
finanspolitikken med yderligere 2 mia. kr. i 2016 og 2017 med
henblik på, at der alt andet lige kan opnås en
sikkerhedsmargin til underskudsgrænsen på 0,1 pct. af
BNP.
Der lægges på denne baggrund op
til, at delloftet for driftsudgifter nedjusteres isoleret set som
følge af den finanspolitiske tilpasning svarende til 5 mia.
kr. i 2016 og 2017 og 3 mia. kr. i 2018.
2.3.2. Ændringer som følge af konkrete
initiativer på finanslovforslaget for 2016
Regeringens forslag til finanslov for
finansåret 2016 indeholder en række initiativer, der
har betydning for de fastsatte udgiftslofter.
Finanslovforslaget indeholder bl.a. en
række skatte- og afgiftslempelser, bl.a. genindførelse
af Boligjobordningen, formueskattekurs, afskaffelse af
NOx-afgiften, der samlet set finansieres af budgetforbedringer
under delloftet for driftsudgifter og delloftet for
indkomstoverførsler.
Der lægges på denne baggrund op
til, at delloftet for driftsudgifter nedjusteres med 2.467,3 mio.
kr. i 2016, 1.431,4 mio. kr. i 2017 og 543,7 mio. kr. i 2018.
Delloftet for indkomstoverførsler nedjusteres med 339,4 mio.
kr. i 2016, 480,9 mio. kr. i 2017 og 600,9 mio. kr. i 2018.
2.3.3. Indarbejdelse af omprioriteringsbidrag for kommuner
og regioner
Som led i forhandlingsresultatet mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomiske rammer for 2016
er der aftalt et omprioriteringsbidrag på 1 pct. i 2016.
Omprioriteringsbidraget i 2016 er indarbejdet i de administrative
korrektioner på finanslovforslaget for 2016, der
følger af Akt 147 om det kommunale bloktilskud af 10. juli
2015. Regeringen har endvidere indarbejdet et omprioriteringsbidrag
i det kommunale udgiftsloft på 1 pct. årligt frem mod
2019.
Beregningen af omprioriteringsbidraget for
2017 og frem foretages med baggrund i udgiftsloftet for 2016
inklusive konsekvenserne af Akt 147 af 10. juli 2015 og Akt nr. 158
af 3. september 2015. Det indebærer, at det kommunale
udgiftsloft foreslås reduceret med 2.374,1 mio. kr. i 2017 og
4.724,5 mio. kr. i 2018, og det statslige delloft for
driftsudgifter opjusteres tilsvarende.
Som led i Aftale mellem regeringen og Danske
Regioner om regionernes økonomi for 2016 er der
indført et omprioriteringsbidrag på 1 pct. på
det regionale delloft for udviklingsopgaver og på 1 pct. af
administrationsudgifterne under det regionale delloft for
sundhedsudgifter i 2016. Omprioriteringsbidraget i 2016 er
indarbejdet i de administrative korrektioner på FFL16, der
følger af Akt nr. 158 af 3. september 2015.
Beregningen af omprioriteringsbidraget for
2017 og frem foretages med baggrund i udgiftslofterne for 2016
inklusive konsekvenserne af Akt nr. 158 af 3. september 2015. Det
regionale delloft for udviklingsopgaver foreslås derfor
reduceret med 30,0 mio. kr. i 2017 og 59,7 mio. kr. i 2018, og det
regionale delloft for sundhedsudgifter foreslås reduceret med
59,4 mio. kr. i 2017 og 118,2 mio. kr. i 2018, og det statslige
delloft for driftsudgifter opjusteres tilsvarende.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget er sendt i høring den 30.
september 2015 med frist den 9. oktober hos følgende
myndigheder: Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet
for De Økonomiske Råd, KL og Rigsrevisionen med
henblik på, at høringssvar kan afgives inden 1.
behandlingen af lovforslaget den 22. oktober 2015.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
præsentationen af finanslovforslaget sendt i høring
som følge af folketingsvalget og det efterfølgende
regeringsskifte, som har forsinket fremsættelsen af
regeringens forslag til finanslov for finansåret 2016, som
bl.a. baseres på en ny makroøkonomisk fremskrivning.
Derfor har det ikke tidsmæssigt været muligt at sende
lovforslaget i høring forud. Det er endvidere af hensyn til
afgivelse af et samlet høringssvar inden Folketingets 1.
behandling ikke muligt at forlænge høringsfristen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1-7
Bestemmelserne ændrer det samlede
statslige udgiftsloft og det statslige delloft for driftsudgifter
for finansårene 2015, 2016 og 2017.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelserne henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2 og 2.3.
Til §
2
Til nr.
1-3
Bestemmelserne ændrer det samlede
statslige udgiftsloft og det statslige delloft for driftsudgifter
for finansåret 2018.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelserne henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.3.
Til §
3
Bestemmelserne fastsætter i stk. 1, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende, idet lovforslaget
følger forslag til finanslov for finansåret 2016.
Stk. 2
fastsætter, at § 1 har virkning for finansårene
2015-2017.
Stk. 3
fastsætter, at § 2 har virkning for finansåret
2018.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-2017, jf.
lovbekendtgørelse nr. 42 af 20. januar 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2015 fastsættes
til 449,0 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 191,0 mia. kr., medens det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 250,6 mia. kr. Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2015 fastsættes
til 229,0 mia. kr. Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2015 fastsættes
til 104,7 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 101,8 mia. kr., medens det
regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør
2,9 mia. kr. | | 1. I § 2, stk. 1, ændres
»449,0« til: »439,6« og »191,0«
til: »189,0«. | | | | § 3. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2016 fastsættes
til 451,0 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 192,5 mia. kr., medens det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 251,6 mia. kr. | | 2. I § 3, stk. 1, ændres
»451,0« til: »440,1«, »192,5«
til: »182,7« og »251,6« til:
»257,4«. | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2016 fastsættes
til 229,0 mia. kr. | | 3. I § 3, stk. 2, ændres
»229,0« til: » 237,4«. | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2016 fastsættes
til 104,7 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 101,8 mia. kr., medens det
regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør
2,9 mia. kr. | | 4. I § 3, stk. 3, ændres
»104,7« til: »110,4«, »101,8«
til: »107,4« og »2,9« til:
»3,0«. | | | | § 4. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2017 fastsættes
til 455,7 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 196,4 mia. kr., medens det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 252,1 mia. kr. | | 5. I § 4, stk. 1, ændres
»455,7« til: »448,1«, »196,4«
til: »190,5« og »252,1« til:
»257,6«. | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2017 fastsættes
til 229,0 mia. kr. | | 6. I § 4, stk. 2, ændres
»229,0« til: »235,0«. | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2017 fastsættes
til 104,7 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 101,8 mia. kr., medens det
regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør
2,9 mia. kr. | | 7. I § 4, stk. 3, ændres
»104,7« til: »110,4«, »101,8«
til: »107,4« og »2,9« til:
»3,0«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 1483 af 23. december 2014 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2018 foretages følgende
ændringer: | | | | § 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2018 fastsættes
til 456,6 mia. kr. hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 199,9 mia. kr., mens det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 256, 7 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»456,6« til: »454,5« og »256,7«
til: »254,6«. | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2018 fastsættes
til 234,7 mia. kr. | | 2. I § 1, stk. 2, ændres
»234,7« til: »232,7«. | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2018 fastsættes
til 107,7 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 104,7 mia. kr., mens det
regionale delloft for regionale udviklingsopgaver udgør 3,0
mia. kr. | | 3. I § 1, stk. 3, ændres
»107,7« til: »110,2« og »104,7«
til: »107,3« og »3,0« til:
»2,9«. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. | | | Stk. 2. Lovens
§ 1 har virkning for finansårene 2015-2017. | | | Stk. 3. Lovens
§ 2 har virkning for finansåret 2018. |
|