Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 8. december 2015
1 Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. oktober
2015 og var til 1. behandling den 3. november. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
uddannelses- og forskningsministeren sendte den 2. september 2015
dette udkast til udvalget, jf. UFU alm. del - bilag 18, 2014-15, 2
samling. Den 28. oktober 2015 sendte uddannelses- og
forskningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener grundlæggende, at det er godt, at mennesker
kan tage deres kvalifikationer i form af uddannelse og
erhvervserfaring med, når de rejser fra et land til et andet.
Det vil give lønmodtagere i hele EU bedre muligheder for at
finde job og gøre det nemmere at tage uddannelse med sig
rundt i Europa. Det giver fordele eksempelvis i de specialiserede
brancher, hvor problemer med mangel på arbejdskraft kan
løses ved nemmere at anvende arbejdskraft fra andre lande.
For Socialistisk Folkeparti er det dog afgørende, at de
arbejdere, der kommer til landet, følger danske
overenskomster og arbejdsvilkår m.v. Forslaget må ikke
indebære, at den faglige kvalitet på arbejdsmarkedet
generelt forringes. Socialistisk Folkeparti mener, at de punkter,
som bl.a. LO og FTF fremhæver i deres høringssvar til
lovforslaget, skal tages alvorligt, og at regeringen bør
føre lovforslaget ud i livet i tæt dialog med
arbejdsmarkedets parter.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 1 og stemme
imod ændringsforslag nr. 2.
Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer
imod det af ministeren stillede ændringsforslag nr. 2, da
Enhedslisten ikke ønsker at udvide ministerens
beføjelser til at udstede bekendtgørelser som
foreslået. Enhedslisten stemmer også imod lovforslaget
som sådan. Lovforslaget implementerer et EU-direktiv, der
betyder, at det danske Folketing og de danske myndigheder mister
indflydelse på, hvilke uddannelser og faglige kvalifikationer
der skal kunne give adgang til at udføre en lang række
lovregulerede erhverv i Danmark. Denne kompetence overlades i
stedet til Europa-Kommissionen, der løbende skal udarbejde
og justere listerne over, hvilke uddannelser og kvalifikationer der
skal anerkendes i medlemslandene. Det er i strid med et
grundlæggende princip om, at det skal være
værtslandets regler, der gælder, og det medfører
en risiko for sænkning af uddannelsesstandarder,
miljø- og arbejdsmiljøstandarder og
forbrugersikkerhed. Enhedslisten er enig med LO, der i sit
høringssvar til direktivet i januar 2012 konkluderede, at
direktivet fremmer muligheden for social dumping og begrænser
nationalstaternes selvbestemmelse og arbejdsmarkedets parters
involvering. Lovforslaget implementerer kun dele af
anerkendelsesdirektivet, men det medfører, at vi skal
anerkende praktikophold fra et andet medlemsland, vi skal anerkende
delvis adgang til erhvervsudøvelse i lovregulerede erhverv
på et kvalifikationsgrundlag, som ellers ikke ville
være lovligt i Danmark, og vi skal anerkende
uddannelsesbeviser, der er opnået på grundlag af
EU-vedtagne uddannelsesprincipper. Samtidig er der
retssikkerhedsmæssige problemer, da lovforslaget
indebærer et brud med hidtidige danske regler om, at man ikke
kan videregive oplysninger om strafbare forhold, uden at den
pågældende har givet samtykke til det.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 13
Af uddannelses- og
forskningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 3 udgår »om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer«.
[Korrektion af ordenshensyn]
Til § 17
Af uddannelses- og
forskningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
2) I
stk. 2 ændres »udenlandske« til: »visse«.
[Lovtekstens ordlyd bringes i
overensstemmelse med bemærkningerne]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det, at ordene »om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer« udgår i lovforslagets § 13, stk.
3, da ordene er overflødige. Det er således i
lovforslagets § 2, nr. 1, defineret, hvad der forstås
ved anerkendelsesdirektivet.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 17, stk. 2, kan
uddannelses- og forskningsministeren fastsætte nærmere
regler om anerkendelse af udenlandske uddannelses- og
erhvervsmæssige kvalifikationer med henblik på
opfyldelse af direktivet, herunder om rammer og procedurer for
anerkendelse, støttecenter- og koordinatorfunktionen.
Det fremgår imidlertid af
bemærkningerne til bestemmelsen, at den
bekendtgørelse, der forventes udstedt i medfør af
§ 17, stk. 2, bl.a. også vil indeholde regler, som
udfylder anerkendelsesdirektivets artikel 4a - 4d og
Europa-Kommissionens gennemførelsesretsakt om proceduren for
udstedelse af det europæiske erhvervspas, både for
situationen, hvor den danske kompetente myndighed sender et
erhvervspas, og hvor denne myndighed modtager et erhvervspas.
Med ændringsforslaget foreslås
det at bringe lovteksten i lovforslagets § 17, stk. 2, i
overensstemmelse med bemærkningerne, således at
hjemmelen ikke kun vedrører regler om anerkendelse af
udenlandske uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer,
men også giver mulighed for at udstede nærmere regler
om sager om det europæiske erhvervspas til erhverv, hvor den
person, der ansøger om europæisk erhvervspas, allerede
er lovligt etableret som erhvervsudøver i Danmark, eller
hvor personen har opnået sine erhvervsmæssige
kvalifikationer i Danmark.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Christian
Langballe (DF) Tilde Bork (DF) Merete Dea Larsen (DF) Anni
Matthiesen (V) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise
Schack Elholm (V) Thomas Danielsen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Merete Riisager (LA) Henrik Dahl (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Christian
Rabjerg Madsen (S) Christine Antorini (S) fmd. Jeppe Bruus (S) Kasper Roug (S)
Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Pernille Schnoor (S) Eva
Flyvholm (EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Torsten Gejl (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Ida Auken (RV) Jacob Mark (SF) Trine
Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 32
Bilagsnr. | Titel | 1 | Lovudkast om forslag til lov om
anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige
kvalifikationer | 2 | Høringsnotat og høringssvar,
fra uddannelses- og forskningsministeren | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 5 | Ændringsforslag, fra uddannelses- og
forskningsministeren | 6 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 32
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvordan
Danmark vil sikre, at modtagne advarsler om begrænsninger i
en persons ret til at udøve et erhverv kommer de rigtige
steder hen, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvilke
tiltag, om sprogkrav og sprogkontrol, der vil blive sat i
værk, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvordan
»tvingende almene hensyn« fortolkes i forbindelse med
delvise anerkendelser, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå |
|