Skriftlig fremsættelse (11. november
2015)
Udlændinge-,
integrations- og boligministeren (Inger
Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om dansk indfødsret (Ophævelse af
erklæringsadgangen for unge født og opvokset i Danmark
m.v.)
(Lovforslag nr. L 53).
Lovforslaget
har navnlig til formål at sikre, at dansk indfødsret i
højere grad tildeles personer, som reelt er integrerede i
det danske samfund.
Det er
anført i regeringsgrundlaget fra juni 2015, "Sammen for
fremtiden", at regeringen vil stille nye og skærpede krav til
udlændinge, der ønsker at erhverve dansk
indfødsret. Det er regeringens grundlæggende
opfattelse, at tildeling af indfødsret er af stor betydning
både for den enkelte ansøger og for det danske
samfund, og at der derfor skal stilles høje krav, der
sikrer, at kun personer, som reelt er integrerede og har vist, at
de vil Danmark, tildeles indfødsret.
Efter den
nugældende erklæringsadgang i indfødsretslovens
§ 3 A stilles der i relation til unge udlændinges
danskkundskaber og kendskab til danske samfundsforhold alene krav
om, at de pågældende har aflagt folkeskolens
afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse med et samlet
karaktergennemsnit på mindst 02. Såfremt unge
udlændinge er fyldt 18 år erhverver de
pågældende dansk indfødsret i henhold til
bestemmelsen, selvom de ikke har aflagt folkeskolens afsluttende
prøver, dog forudsat at bestemmelsens øvrige
betingelser er opfyldt.
Regeringen
finder ikke, at de nugældende krav vedrørende
danskkundskaber og kendskab til danske samfundsforhold i
tilstrækkelig grad sikrer, at unge udlændinge, som i
dag tildeles dansk indfødsret i medfør af
indfødsretslovens § 3 A, reelt er integrerede i det
danske samfund. Det bemærkes i tilknytning hertil, at der
ikke over for denne gruppe af unge udlændinge stilles krav om
danskkundskaber på et vist niveau og kendskab til det danske
samfund.
Forslaget
indebærer på den baggrund en ophævelse af
bestemmelsen i indfødsretslovens § 3 A, således
at unge udlændinge, som er født og opvokset i Danmark,
vil være henvist til at søge om dansk
indfødsret ved naturalisation. De unge udlændinge vil
i den forbindelse blive stillet over for de almindelige betingelser
for erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation,
herunder de til enhver tid gældende betingelser om
danskkundskaber og kendskab til det danske samfund, som er en
forudsætning for at blive optaget på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse.
I forbindelse
med indførelsen af fuld accept af dobbelt statsborgerskab
blev der etableret en 2-årig overgangsordning, hvorefter
udenlandske statsborgere, som har været optaget på en
lov om indfødsrets meddelelse, der er vedtaget i december
2012 eller senere, med krav om løsning fra hidtidigt
statsborgerskab, og som ikke er blevet løst fra deres
hidtidige statsborgerskab, kan afgive en erklæring over for
Statsforvaltningen, hvorefter de erhverver dansk indfødsret
uden at blive løst fra deres hidtidige statsborgerskab, jf.
§ 4 i lov nr. 1496 af 23. december 2014 om ændring af
lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt statsborgerskab
og betaling af gebyr i sager om dansk indfødsret) - herefter
lov om dobbelt statsborgerskab. Afgivelse af en sådan
erklæring vil ikke omfatte den erklærendes
børn.
Hvis en person
erhverver dansk indfødsret ved naturalisation eller
erklæring i medfør af indfødsretslovens
§§ 3, 3 A og 4 samt § 3, stk. 1, i lov om dobbelt
statsborgerskab, tilkommer indfødsretten som udgangspunkt
også den pågældendes barn, herunder
adoptivbarn.
Regeringen
finder ikke, at det er hensigtsmæssigt og rimeligt, at
personer omfattet af § 4 i lov om dobbelt statsborgerskab skal
vælge mellem enten at lade sig løse fra et hidtidigt
statsborgerskab inden for den lovfastsatte løsningsfrist med
henblik på at få eventuelle børn omfattet af
indfødsretten eller at erhverve dansk indfødsret ved
erklæring i medfør af § 4 uden krav om
løsning med den konsekvens, at indfødsretten ikke
tilkommer den pågældendes børn, herunder
adoptivbørn.
Børn af
personer omfattet af § 4 i lov om dobbelt statsborgerskab
bør ligestilles med børn af personer, der erhverver
dansk indfødsret i medfør af de øvrige
erklæringsbestemmelser eller ved naturalisation.
Forslaget
indebærer på den baggrund en ændring af § 4
i lov om dobbelt statsborgerskab, således at
indfødsretten, hvis en person erhverver dansk
indfødsret ved afgivelse af erklæring i medfør
af bestemmelsen, også tilkommer den pågældendes
barn, herunder adoptivbarn, medmindre det udtrykkeligt er angivet,
at et barn ikke skal være omfattet af erhvervelsen af
indfødsret. Det vil være en forudsætning for et
barns erhvervelse af dansk indfødsret sammen med den
erklærende, at den erklærende har del i
forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift, under
18 år og bosat her i riget. For et adoptivbarn vil det
tillige være en betingelse, at adoptionen har gyldighed efter
dansk ret.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.